Een drietal automotive designers van de Coventry University hebben in 2006 de Climax Concept ontworpen. Inmiddels hebben ze een eigen bedrijf gestart en de verwachting is dat de sportwagen in april van dit jaar in productie zal gaan.
De Climax Concept is een moderne interpretatie van de legendarische Cooper Climax Formule 1 bolide. Vandaar het doel om technologie uit de F1 te gebruiken en een auto met vergelijkbare specs als de Lotus Elise te maken. De destijds beschreven specs gingen over een Subaru viercilinder turbomotor met vijf versnellingen en achterwielaandrijving. Het zou daarbij gaan om een vermogen van 270 pk in combinatie met een gewicht van slechts 546 kilo! De topsnelheid is 258 km/u en de sprint naar de 100 (60 mph) moet mogelijk zijn in 3,4 seconden.
Wat de exacte specs zijn van het productiemodel is nog niet bekend, we houden u op de hoogte. Hieronder nog een drietal afbeeldingen van de Climax concept uit 2006:
Respect hoor, mooie wagen, mooie specs.
volgens mij was dit toch al een tijdje bekend hoor, maar toch; het blijft een vette auto. Als je geld teveel hebt is dit een mooie oplossing om van dat probleem af te geraken.
Sry, maar instappen in deze auto kan toch echt niet gemakkelijk zijn : er zijn geen deuren !
En daarbij : is er nog nood aan zulke wagens ? Oke je kunt zeggen dat er nooit genoeg zullen zijn, maar is dat niet spijtig als ze weer failliet gaan, want echt kans op slagen zie ik dat hier niet hoor.
CCX
@ CCX
instappen lijkt me ook wel een probleem, misschien dat ze daar nog iets voor vinden, maar als de atom en de x-bow geslaagd zijn, zal deze dat ook wel doen zeker?
Precies ja, wat is de markt voor deze auto? Als ie vergelijkbare prestaties krijgt als een Lotus Elise waarom zou je die dan niet kopen? Dan krijg je tenminste een dak, deuren en naar mij mening een mooiere auto…
@jela: klopt, maar we hadden er nog niet over geschreven ;)
@jela
OK, maar die zagen er dan ook veel extremer uit, niet ?
Ik zeg niet dat deze saai is, maar opvallen tussen al die andere extreme auto’s doet hij niet.
Ik mis een deur niet alleen om beter te kunnen instappen, maar met die extra lijn in het zijaanzicht wordt het minder oppervlakkig
CCX
Ze moeten heel erg hun best doen, willen ze dit project laten slagen. De concurrentie in dit marktsegment is moordend. De concurrentie heeft echte toppers in het gamma (Ariel Atom, Lotus 2-11, KTM X-Bow, om er maar een paar te noemen) dus ben ik benieuwd.
Ze hebben we al iets wat de concurrentie niet heeft, en dat is het exterieur, die is best mooi te noemen ;)
gaat gewoon niet heel de zijkant naar omhoog als deur?
huh reactie zoek?
http://www.autoexpress.co.uk/images/front_picture_library_UK/dir_442/car_photo_221240_7.jpg
hier zit er wel een deur in
hier in een nogal vette kleur
http://www.car4u.ru/files/Image/news/240706/news240706_05.jpg
Geef mij er maar een met ramen
@jan
zie je : met die deur is het toch al veel beter ! En die groene kleur is inderdaad echt vet, vet, vet !!!
CCX
img src=”http://static.flickr.com/65/200588478_04380e7301.jpg” width=”450″
Heet het sirieus climax?xD
Eindelijk een opvolger voor de Renault Spider!
Als ze er gewoon een dak opzetten en 2 deuren, zouden ze een veel grotere markt kunnen aanspreken… want ipv dit koop je beter een moto…
Ben niet zo fan van de Smart koplampen. Maar verder een leuk ding.
Lekker veilig. Zit je op de snelweg, vliegen er takjes,vliegen,bladeren etc. tegen je aan.
Moet je altijd een helm opzetten. Net als op een motor. Conclusie?
Qua look is het wel een feantastische auto :D
Oei…. Hier lik ik mijn vingers bij af en ga ik spontaan kwijlen- wat mooooooooooi!!! Wat lekker… Wat wordt het mooi op de weg met zulke auto’s…!
Nu ook op Youtube verkrijgbaar…
http://youtube.com/watch?v=CVnHzBtoR5U
http://youtube.com/watch?v=Gsw41ngx4AA
In het eerste filmpje van Youtube is een deur te zien. Verder is het een mooie auto om te zien.
Niemand gehoord van de Dukes? Who needs doors?
Maargoed, leuke auto, maar waarom moeten er altijd van die kleine dingetjes zijn die net even anders gaan in het vertalen. Ik hoop dat die pukkeltjes niet in het eindmodel komen, niet om aan te zien.
De echte Climax komt natuurlijk pas als je aan het cruisen bent in de ardeense bosjes en het gaat plots regenen…
Oe strakke look! Maar waarmee moet ie concurreren dan?
Typisch studenten design. Vooral die oogjes. Dat doen ze hier bij IO ook allemaal.
noouuuw.. ik vind hem er iets te veel uit zien als een ipod op wieltjes.. niet echt mijn smaak
@CCX: een CCX is toch ook niet een auto waar nood aan is??
@pim: waar zie jij dan oortjes uitkomen? :P
ik vind het wel een leuke auto voor erbij, anders niet. dan heb ik liever een auto met een dak
en met een dak erboven heb je al gauw een goeie concurrent voor de exige/elise
Aah, zie daar, ik had het een zo’n 10 dagen geleden al gepost: http://www.deautogids.nl/auto/merk.asp?merk=7634
Best leuk voor erbij!
Ideaal voor het zonnige Great Brittain.
Zal hij uberhaupt wel als LHD komen??
Ziet er te elektrisch uit.
De universiteit van Coventry ontwerpt de Climax? dat moet een grap zijn, of een goede marketingstudent :P
Maarja, als ze daar net zulke goede auto’s bouwen als motoren dan wil ik ook wel zo’n autotje :)
lijkt een beetje op een Renault.
beetje dukes of hazerd style instappen, maar wel een leuk ding
doet me (net als de geest van vlaanderen) denken aan die renault spider
Porsche 550 RS iemand??
Wat een gezeur over die deurlijn in het zijvlak en conservatieve meningen over een missend voorraam en dak.
Het gaat hier toch om een concept?
Het mooie aan een concept is juist dat er buiten kaders kan worden gedacht.
Waarom verwacht toch iedereen een raam, dak en deuren? (En kom niet met een dom antwoord over het weer ofzo. Maar baseer het op vormgeving).
Het antwoord is heel simpel; omdat wij dat zo gewend zijn. En wat de boer niet kent, dat vreet ie niet.
Een auto is niet perse een soor hokje op 4 wielen, met deuren aan de zijkant, wat luchthappers, een schuin voorraam, lange motorkap, rode achterlichten, kleurloze voorlichten, oranje knipperlichten. Allemaal regeltjes die iedereen als een kuddedier opvolgt. Denk eens voor jezelf!
Denk niet in “Zonder deur kan ik de auto niet in” en “Ojee, al die takjes en regen zo zonder raam en dak”. Denk in de schoonheid van mooie lijnen. Het krachtig ontbreken van conservatieve stigma’s.
En reken maar dat er markt voor zal zijn, aangezien het ontwerp doet denken aan de configuratie van vroegere racers.
Nu maar hopen dat ze het in het productiestadium niet gaan veranderen en deuren toevoegen. En zeker geen conventioneel raam en dak!
De bandenkleur is ook een blijvertje mijns inziens.
@arnoud
precies zo’n klassieker bedoelde ik.
@DJD
Van de climax bestaan er honderden van in hetzelfde segment. Van de CCX maar max. een vijftal, niet echt veel keuze als je het mij vraagt.
Beetje een anti-climax dit nieuws hoor.
Hahaha!…….Get it climax….en dan anti-climax…….hahahammmmm…….mké…
Doet me een beetje denken aan deze:
Ook onpraktisch… en geflopt. 8)
“De universiteit van Coventry ontwerpt de Climax? dat moet een grap zijn, of een goede marketingstudent”
Marketingstunt dunkt me. Wie kent niet de bekende F1-motoren van Coventry Climax? Toch een stukje Engelse Autosporthistorie.
http://www.grandprix.com/gpe/eng-coven.html