Opzouten met die stinktruck: CO2 afrekenen per gram

Auteur: , 38 Reacties

Er is weer een rapportje geschreven door een euro-ambtenaar. Met stevige taal wordt de drie betrokken ministers Eurlings, Cramer en Van der Hoeven aanbevolen om forse maatregelen te nemen in de snel groeiende transportsector. Prijsbeleid is onmisbaar om de CO2-reductiedoelen op langere termijn te realiseren. Oftewel: de CO2-uitstoot van al het verkeer over land, over zee en door de lucht moet zo snel mogelijk een prijskaartje krijgen!

Betalen voor CO2-uitstoot kan via heffingen of emissiehandel, zo is te lezen op energieraad.nl. Het huidige beleid voor de transportsector is namelijk volstrekt onvoldoende om de Europese klimaatdoelen op langere termijn te halen. Daarvoor is een trendbreuk in de groei van de CO2-uitstoot van het verkeer en vervoer noodzakelijk. Als er niets verandert, zal de transportsector in 2050 de gehele Europese ruimte voor CO2-emissie in beslag nemen.

Ik hoor je denken, eindelijk gerechtigheid voor de automobilist die nu constant de lul lijkt te zijn. Juist, de transportsector met die 50 jaar oude Poolse dieseltrucks is nu aan de beurt. Maar we weten allemaal dat de consument uiteindelijk mag betalen voor dit geintje.

Om de verandering te realiseren wordt de Nederlandse regering opgeroepen om het voortouw te nemen en leiderschap te tonen, in en mét Europa. Europa neemt voor de internationale luchtvaart al de leiding door het voornemen luchtvaart in het Europese emissiehandelssysteem op te nemen. Dit is een eerste stap in de goede richting. Voor de zeescheepvaart zouden eveneens dergelijke stappen genomen moeten worden (word up!). Nederland kan onder andere de voorgestelde kilometerheffing afhankelijk maken van de CO2-uitstoot van het voertuig. Zuinigere auto’s betalen dan een lagere heffing…



38 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Eindelijk iemand met gezond verstand. 90% van het transport gaat over de weg. Alternatieven als de trein worden niet of nauwelijks gepromoot.
Autosnelwegen raken overvol en niemand die zich de vraag stelt of er geen alternatief is.

In België zien we de haven van Antwerpen ieder jaar enorm uitbreiden (containertransport vooral), maar niemand die zich de vraag stelt hoe die containers van de boot verder verdeeld moeten worden.
Juist ja, via de nu al overvolle wegen. Nog meer vrachtwagens, nog meer vervuiling, nog meer fileleed.

Een oplossing kan er echter enkel komen op Europees niveau.
Als één land de situatie gaat aanpakken, worden ze minder concurrentieel tov de anderen met alle gevolgen van dien voor de tewerkstelling in de transportsector.
En weer een misdadige manier gevonden om centjes uit de zakken van de burger te kloppen. Als we het maar aan het milieu paraplutje kunnen hangen…dan boezemen we wel genoeg angst in bij de domme burgertjes…moeten ze gedacht hebben. Een stelletje dieven…dat zijn het.
dus zometeen geen coke dealers meer LOL maar Co2?
wel,ik ben van mening dat de EU contributie probeert binnen te halen waarvan eerst west europa het grootste deel moest ophoesten om oost europa aan de gang te helpen,nu oost europa begint los te komen gaan ze weer daar graaien maar ondertussen word er niets terug gedraaid om burgers in west europa die zwaar hebben moeten lijden voor het vallen van het ijzeren gordijn iets terug te geven in positieve zin…of wil west europa verder op een stalinistisch beleid wat iedereen gelijk maakt….dank je wel hippie”s.
@W1ck3D;

Voor en na transport zal altijd nodig zijn, waar dan ook. Tenzij de lokale groenteboer een eigen spoorlijn of haventje heeft liggen. De trein en het binnenvaart is alleen interessant over lange afstanden. En zodra het rendabel is gaan de goederen ook veelal via deze modaliteiten.

Het enige wat hiermee word bereikt is dat de staat meer inkomsten genereert en dat de transporteurs deze kostprijs verhogingen gewoon door belasten aan de klant. Dus wij en jij gaan er gewoon voor betalen. Dus alles word duurder en het btw bedrag die er overbelast word stijgt net zo makkelijk mee. Dus Nederlanders verliezen koopkracht terwijl de staat alleen maar meer inkomsten heeft. Kortom de win / win situatie is voor de regering.

Wanneer horen we eens dat er belastingen worden verminderd zonder dat er op een ander gebied (wat veelal direct in verbinding staat met elkaar) iets veranderd.
het wordt toch betalen. en het enige wat wij mensen kunnen is klagen, klagen en nog eens klagen. maar vraag aan elke klager om dat onrecht mee te gaan aanklagen, en dan zijn de meeste wel stil. er kan alleen verandering komen als we met z’n allen de straat opgaan, met z’n allen het werk neerleggen, .. Daar ben ik van overtuigd. helaas zal het zover nooit komen, niemand gaat zijn/haar job,gezin,leven .. op het spel zetten ookal willen we allemaal verandering.
@skip,het gaat erom dat je straks op een partij stemt….en niet op die linkse partijen of extreem rechtse partijen …doe je dat niet dan kun je nog beter in noord korea gaan” leven”…stem op een nieuwe partij anders gaan de grenzen voor iedereen dicht .
politiek is hypocriet. ik zou liever niet meer stemmen want er verandert niks. co2 ? we zullen eens gaan zien wat auto’s ministers rijden enzo. nee, ik geloof niet meer in diegenen die onze stem moeten vertegenwoordigen. het liefst zou ik zelf iets veranderen, maar wat is nu 1 zandkorreltje in een woestijn?
@ myself: uiteraard waar dat de vrachtwagen noodzakelijk is voor regionaal transport, maar stel je de vraag: al die containers die in Rotterdam of Antwerpen aankomen, zijn die regionaal? Uiteraard niet, maar worden wel voor 99% vervoerd via vrachtwagen. Ik kan het weten, werk voor de grootste distributie firma van België.
Als je bij de europoort kijkt en je ziet een oud Russisch tankertje vertrekken en je zou dat gaan meten per gram dan schrik je je helemaal lam! Maar in plaats van boetes te gaan geven per gram zouden ze in de zeevaart moeten gaan doorvoeren dat zeeschepen niet meer met HDO en MDO-fuel oils worden gestookt. Dat is naast asfalt een restproduct van raffinage.

Vliegtuigen weet ik te weinig van af om een fatsoenlijke mening te kunnen geven en vrachtwagens zullen op termijn wel dezelfde kant als personenauto’s op gaan. DAF-hybrid ofzo :P

@ skip: Ik zou bij de volgende verkiezingen mogen stemmen maar ik zit met hetzelfde probleem, de politiek speelt de veel een eigen spel in plaats van naar de burger te luisteren. Om nog maar te zwijgen over hun idiote diesel beleid.
“Ik hoor je denken, eindelijk gerechtigheid voor de automobilist die nu constant de lul lijkt te zijn.”

Gelukkig komt er dan nog een zinnetje achter.

Want wie dat echt denkt is als die sukkelaar die iedere dag een pak slaag krijgt en 1 wens mag doen van een tovervlieg als hij ze niet doodslaat. Hij wenst dat zijn buurman ook iedere dag een pak slaag krijgt…

De oplossing is twee woorden: het eerste is meer en het andere is asfalt.

Geen plaats voor nieuwe wegen? Laat me niet lachen! Op 1 (één) procent van de landoppervlakte van Nederland kan je 20.000 kilometer secundaire weg aanleggen of 8000 kilometer snelweg…
Wat gaan ze met het gebeurde geld doen?
Vast geen infrastructuurverbeteringen aanleggen!
@ autoblogger

Heb jij dan van die 238 pagina’s een samenvatting gemaakt? :P
Tsja daar waar de vrachtwagenfabrikanten al een paar jaar geleden dieselhybrides en biobrandstoftrucks presenteerden, hoor je nu niet meer over. Dat de vrachtwagenfabrikanten het voortouw namen in emissiebestrijding evenmin. Vraag jezelf eens een paar dingen af. Welk merk zorgde voor de eerste turbolader standaard? Dat was DAF op haar trucks. Stel je nu eens de vraag over de intercooler op de turbolader. Volvo introduceerde in ’96 of ’97 een hybridediesel. Nooit meer wat van gehoord.

Maar buiten dat. Hier wordt afgegeven op “stinkende” trucks. Dat lijkt me nogal onterecht. Per ton vervuild ie minder dan een auto en zelfs schepen en treinen kan ie qua CO2 uitstoot per ton vervoert aan.
@Jan C.: Bosal (spuitbussen fabrikant in Veenendaal) heeft een hybride vrachtwagen rondrijden, volgens mij als een soort “pilotproject”.
Wat een hypocrysie toch overal weer!
Ha leuk, laten we weer eens lekker afgeven op de transportsector! Wat velen, politici incluus, voor het gemak even vergeten is dat hele economiën drijven op de transportsector. Zonder deze, flexibele vorm van transport zou er werkelijk niks, nergens te krijgen zijn. En wat willen wij als consument? Juist, alles overal en op elk moment kunnen krijgen, het liefst aan huis bezorgt. We houden dus met zijn allen de gigantische vraag naar flexibel vervoer hoog. En zoals een aantal mensen al opmerkten, deze flexibiliteit wordt door geen enkel ander vervoerssector geboden.
En met betrekking tot de stinkende trucks waar over gesproken wordt, de moderne trucks van tegenwoordig moeten aan gigantisch strenge eisen voldoen met betrekking tot uitstoot van schadelijke deeltjes. En ook zijn alle truckfabrikanten bezig met alternatieve aandrijvingssystemen, je moet het alleen wel willen zien. De afgelopen BedrijfswagenRAI stond volledig in het teken van het milieu, zeg dus niet dat daar niets gebeurd.
Naar mijn mening is er veel meer te halen in de opwekking van bijvoorbeeld electriciteit, als je toch kijkt hoeveel licht er ’s nachts overal brandt, straatverlichting, reclameborden, enz., enz. Daar staan verschillende centrales tijden voor te stampen!
maar weer on topic: ga eerst eens bij jezelf te rade voor je een hardwerkende beroepsgroep weer eens een zwarte piet toe speelt!
@Zoef: ja, meer wegen OK. Maar jij wilt beweren dat er afgelopen tijd evenredig naar de zeevaart, transportsector en automoblisten is gekeken??

@Jan C: en waarom hebben we daar nooit meer van gehoord?

@Martijn: ik heb niks tegen die hardwerkende beroepsgroep, maar het is onzin om uitzonderingen te gaan maken. Voor deze sector moeten dus ook strengere regels gaan gelden. En ik weet dat er hybride vrachtwagens zijn en meer van dat soort gedoe, maar er is nog geen enkele wet voor gemaakt. Dit terwijl de automobilist inmiddels door alle nieuwe regelgevingen het bos niet eens meer kan zien! Het is natuurlijk onzin als wij met zn allen in een Prius moeten gaan rijden en daar strenge wetten voor opstellen, terwijl de wegen vollopen met smerige ouwe trucks. Niks hypocrisie.

@M Freak: nee ;)
@w0o0dy & Jan C: zie toevallig mijn comment van vandaag bij dit artikel:
http://www.autoblog.nl/archive/2006/03/13/volvo_komt_met_hybride_technol
“Wat velen, politici incluus, voor het gemak even vergeten is dat hele economiën drijven op de transportsector.”
Wat de transportsector ook vaak te vergeet is dat zij slechts een schakeltje zijn in de ketting tussen producent en consument. Het meest flexible schakeltje bovendien. Er drijven absoluut geen hele economiën op de transportsector. Economiën drijven op geld en geld alleen.
Of de transport sector nou wel of niet meer vervuilend is maakt me niet uit.

Maar ik vind het ronduit absurd dat er belasting betaalt moet gaan worden voor elke gram CO2 dat je voertuig uitstoot. CO2 adem je ook uit, moet je straks belasting gaan betalen omdat je uitademt?
@ Martijn, volledig eens.

Lekkere kortzichtige gedachten worden er weer verspreid. Wij zijn de goeie en die andere die zijn slecht. Hou toch op man. Ik ben zeker van mening dat er veel verbeterd kan worden (en dat zal noodgedwongen ook moeten) maar geen enkele politicus durft echte veranderingen aan te gaan. En als dat al gebeurd (lees betuwelijn) dan ligt ineens het hele land weer te mekkeren. Nee die hele CO2 kwestie wordt lekker uitgebuit om het begrotingstekort te dichten. Waar blijven de bewindslieden met visie? Ik ben bang dat die niet meer in de politiek te vinden zijn.
@ martijn, Kijk jij snapt het.

als elk transport bedrijf zijn werk maar 24 uur stil legt is Nederland gewoon bankroet.
en dat willen een hele hoop mensen niet in zien.

Nee maar wel lopen zeiken als er geen brood of melk meer in de winkel ligt.
@ Autoblogger:
volgens mij zijn de Euro 4 en Euro 5 emissie-eisen voor zware bedrijfswagens gewoon wettelijk vastgelegd (weet ik zelfs wel heel zeker) en volgens mij is er nog geen enkele wet die de automobilist verplicht een hybrid te kopen. En al die smerige ouwe trucks? Weet niet waar jij meestal rondrijdt, maar de gemiddelde leeftijd van een Europese truck komt niet boven de 7 jaar uit terwijl de gemiddelde leeftijd van een personenauto wel iets hoger ligt denk ik zo!

@ mashell:

ik ben met je eens dat economiën op geld drijven, maar zonder de transportsector is er heel vaak geen verbinding tussen producent en consument (fysiek dan) en dan zal het voor een economie ontzettend moeilijk zijn tot bloei te komen!
@ midi & arjontje:

thanks for the support!
the-alfa155man
er zijn meer maatregelen om de transport sector te verbeteren(lees co2 peil te verlagen) alleen daar hoor je niks van
maar het kost de transport sector veel geld en dat moet door berekend worden dus wordt alles duurder
euro 4 en 5 is al verplicht in europa en het vloot bestaat al echt niet meer uit de “poolse stinkdiesels”
@ w1ck3d
als jij voor de grootste distrutie firma in belgie werkt moet jij ook weten dat alles wat in antwerpen aan komt ook weg moet
en aangezien niet elk bedrijf een rivier of rails voor zijn deur heeft zal er toch een vrachtwagen ingezet moeten worden
laat de transportsector maar eens 2 dagen het werk neer leggen dan ligt de ecconomie op zijn kont.
geen supermarkt krijgt nog voorraad en geen tankstation benzine
zo is dat,…het vervoer laat jullie hartje kloppen en voed de maagjes ….en slapers zorgen voor onrust.
trouwens ,…als ik een ruft laat in m”n nest komt er meer CO2 vrij dan al het verkeer op1 dag in de randstad de lucht in walmd….wie van jullie is er ooit weleens in darmstadt geweest trouwens …..als je het over stinken wilt hebben …
@ iedereen

Wat een behoorlijk kortzichtige uitspraken hier. Feit is de CO2 uitstoot beperkt moet worden. Feit is dat wanneer wij in Europa en wij in NL niet het voortouw nemen, er niets gebeurd. Feit is dan dat we over 50 jaar echt een groot probleem hebben…onze kinderen hebben dan een veel groter probleem dan wij nu…

Doordat er enkele naties in de wereld zijn die aan een GROENE toekomst denken en daarom strenge maatregelen nemen worden de fabrikanten gedwongen technieken te ontwikkelen die aan die strenge eisen voldoen.

Omdat fabrikanten zien dat de hoeveelheid CO2 uitstoot bepalend is voor dé hoogte van de ‘boete’ die zit op de aanschaf van een auto (en in NL ook voor de hoogte van de bijtelling), zullen zij er wel voor zorgen dat er varianten komen die een lage CO2 uitstoot hebben.

En voor wat betreft die ‘graaierij van de overheid’, dat is gewoon prijsbeleid! Wanneer je minder wilt betalen moet je een hybride auto kopen (BPM subsidie) of een auto met extreem lage CO2 uitstoot want dan heb je zakelijk gezien een aanmerkelijk lagere bijtelling.

Dat er dan erg weinig keus over blijft is inderdaad waar.
Zucht…
Ik wordt al moe van alleen het woord CO2!!!

Nadeel van het braafste jongetje in de klas zijn is dat teveel CO2 een wereldwijd ‘probleem’ is. Als hier alles schoon gemaakt wordt, waait het wel weer vanuit het Ruhrgebied ons land binnen.

En wij maar betalen…

Laat eerst nou eens iemand hard maken (een onafhankelijk iemand!!) dat het daadwerkelijk een probleem is, en niet gewoon een zoveelste wassen neus als het gat in de ozonlaag of zure regen. Angst regeert, over het hele CO2-verhaal hebben we het over 5 jaar niet meer, dan is er wat nieuws om ons bang te houden.

Dan praten we verder.
ja jongens, een oorlog in Afghanistan, de verlengde A8 van Camiel…
kost allemaal geld en dat moet toch opgebracht worden :-)

Wat ik verontrustend vind is dat een zootje ambtenaren een document van 238 pagina’s moet maken voor iets wat in een autoblog artikel samengevat kan worden. Hoeveel C02 en koffie heeft dat wel niet gekost?
@simpson: Amen!!!

@martijn: er zijn inderdaad geen wetten die ons verplichten om een hybride te kopen, maar het wordt wel zwaar gesubsidieerd. Is dat bij vrachtwagens ook?

PS: De gemiddelde leeftijd van een Europese truck komt niet boven de 7 jaar uit? Dan vraag ik me juist af waar jij rondrijdt?
@autoblogger:

volgens mij wordt een hybride niet gesubsidieerd maar worden milieuonvriendelijke auto’s meer en meer onaantrekkelijk gemaakt. En dat geldt voor trucks ook. Voor een milieuonvriendelijke truck moet je hogere belastingen en tolheffingen betalen dan voor een truck die aan de hoogste eisen voldoet.
En met betrekking tot het wagenpark:
op 1-1-07 reden er 208880 zware bedrijfswagens in Nederland rond (bakwagen, trekker, speciaal voertuigen en bus, getrokken materieel dus buiten beschouwing gelaten), daarvan waren er 96926 ouder dan 7 jaar, dat is 46,4%. Het gemiddelde wagenpark in Nederland is dus jonger dan 7 jaar. Daarbij komt dat de wagens steeds sneller worden ingeruild omdat men meer en meer kilometers maakt. De gemiddelde leeftijd zal dus alleen maar zakken.
(bron: CBS)
Ik ben het geheel met Martijn eens!

En ik moet erbij zeggen dat ik sitilaan een beetje ziek wordt van die kortzichtige reacties op dit soort topics.

Of het nou motorfietsen zijn of vrachtwagens, het ligt altijd aan hen en nooit aan de automobilist (die de hoofdveroorzaker van alle ongelukken in het verkeer is)!!!

Enne, nog nooit gehoord van ‘Adblue’ Autoblogger?!?
Er worden heus wel maatregelen genomen betreffende de uitstoot van, maar je moet ze wel willen zien!!!
Enne…effe een (flinke) quote om te laten zien hoe belangrijk het milieu nou echt is in Den Haag….

“Zonder te verblikken of te verblozen sprak onze J. Pinokkio Balkenende op de radio over de CO2 uitstoot in Nederland. Hij zei dat Nederland “grote waardering van de Europese Commissie krijgt en de Kyoto-doelstellingen ruimschoots haalt, meer dan was afgesproken.”

Dat is een jokkebrokje. De CO2 uitstoot in Nederland is niet gedaald (zoals de doelstelling was) maar zelfs gestegen. Waarom dan dit braakseltje? Hij heeft de verlaging van de CO2 uitstoot “gekocht” van landen waar het wel gelukt is. Bent u er nog lieve lezers?

Zal ik het even uitleggen? Het zit zo:
Ik moet 10 20 kilo afvallen. Dat doe ik niet maar jij wel. Vervolgens krijg je van mij een nieuwe spijkerbroek en ga ik zeggen dat ik 20 kilo ben afgevallen. Zo simpel is het leven. De dokter helemaal blij want het was hoognodig om eens wat te minderen.
Goed voor de gezondheid enzo.

Als je onze Minister President Pinokkio zou vragen of dit wel klopt dan zegt hij volmondig ja. Andere landen doen het ook zo namelijk. Dat argument heb ik rond mijn vierde verjaardag voor het laatst gebruikt. “Hullie doen het ook dus mag ik het ook!”

“Oh ja?” zei mijn vader dan “en als hullie dan van de Maasbrug springen ga je
er dan ook achteraan?” Nou sta ik niet snel met mijn mond vol tanden maar die vraag heb ik nooit goed kunnen beantwoorden dus heb ik dat argument uit mijn smoezenboekje geschrapt.

Jan Pinokkio Balkenende gebruikt het echter nog steeds. Misschien heeft hij wel gelijk dat kinderen met drie jaar nodig naar de opvang moeten om sociale vaardigheden aan te leren.

Het is in ieder geval duidelijk dat Mama Balkenende hem te lang heeft thuisgehouden.

jij koopt geen per vrachtwagen vervoerde handel?
Jan-Jaap-Karel-Kees
betalen we dr niet al voor via de accijns, ja kweet t niet hoor..
Leuk wat er hier allemaal staat.
Op zaterdag 1 maart stond er een stukje in de krant dat brommers,snorfietsen en brommobiellen een grotere co2 uitstoot hebben als een truck.
En wat dacht je van landbouwvoertuigen,die zijn nog erger.

@wOoOdy

niet alleen hij maar er zijn er al meerdere.
goede zaak toch.
the-alfa155man
@autoblogger

de transport sector wordt dus niet gesubsidieerd
als er eentransport onderneming dus niet voldoet aan euro 4 mag hij in bebaalde delen van europa niet meer rijden todat hij zijn wagens heef aangepast med ad blue en een roetfilter
dat kost voor een vrachtwagen ik meen 15duizend euro
maar daar krijgt de onderneming geen subsidie voor

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).