De 20-jarige Pieter Klijn uit het Zuid-Hollandse Hardinxveld-Giessendam was door het Openbaar Ministerie voor de rechter gesleept voor het verstoren van de werkzaamheden van de politie, maar is door de rechtbank in Dordrecht vrijgesproken. Pieter zorgde er vorig jaar zomer voor dat een flitsauto in zijn woonplaats geen enkele hardrijder kon betrappen.
Hij stond vijftig meter voor de politiewagen en waarschuwde alle automobilisten met armgebaren. Na twintig minuten ging hij polshoogte nemen bij de flitsauto en vroeg of de agente in kwestie een beetje succes had. Toen de vrouw -met een volgens Pieter teleurgestelde blik- vertelde dat ze nog niemand geflitst had, bekende Pieter dat hij iedereen gewaarschuwd had. Hierop verplaatste de agente de radarpost naar een paar straten verderop.
Als een vlieg op stront volgde Pieter de flitsagente om zijn actie op de nieuwe locatie voort te zetten. Hij werd vervolgens al snel gearresteerd voor het verstoren van de politiewerkzaamheden. Hier was de politierechter van de Dordtse rechtbank het niet mee eens, want van belemmering was geen sprake aangezien Pieter de radar niet onklaar heeft gemaakt, of direct voor de flitsauto was gaan staan. Ook de officier van justitie kon niet anders dan toegeven dat er geen sprake was van een strafbaar feit.
Koos Spee waarschuwt dat de uitspraak geen vrijbrief moet zijn om voortaan ongeremd snelheidscontroles te frustreren. Groot licht gebruiken als waarschuwing voor een controle blijft strafbaar. Daarnaast kan iedere agent afzonderlijk bepalen of zo’n actie een gevaar oplevert voor de verkeersveiligheid. Met de actie van Pieter Klijn heeft Spee niet zoveel problemen, want het doel was immers bereikt: meer bestuurders die zich aan de snelheid hielden en daar is het tenslotte ook om te doen. Yeah right! Wij weten wel beter… (via: telegraaf)
77 reacties
Is dat zo? Deze uitspraak spreekt dat toch direct tegen?
Kunnen we dan niet een blik polen of tjechen opentrekken om bij elke flitscontrole te gaan staan seinen dat er een controle is? Scheelt een hoop geld volgens mij ;)
denk dat dat meer is omdat je groot licht onterecht gebruikt…
ze heb ik een keer een boete gehad omdat ik toeterde toen ik iemand kwam ophalen en voor de deur stond.. komt er agent aanlopen.. ja, is er direct gevaar? nee.. ik w8 op iemand die nu naar buiten komt.
hoppa, boete…
Nee, want licht signalen mag je alleen gebruiken wanneer de verkeersveiligheid in gedrang komt. Dus niet bij gevaar voor je portemonnaie. Hetzelfde geldt voor claxoneren.
wat dat groot licht betreft, dat mag je toch niet voeren omdat het hinderlijk zou zijn voor mede weggebruikers? dan hangt het dus van de omstandigheden af of het hinderlijk is ja of nee, ’s nachts heeft zo’n felle lichtflits behoorlijk impact, maar overdag niet toch?
en anders gebruik je de mistlichten ipv het grootlicht, mistlichten lichten de weg direct voor je op, niet de omgeving.. lekker makkelijk
iedere autoblogger een paar cent inleggen hoppa,
dat heeftie wel verdient
Kunnen toch zomaar enkele collega’s zijn die ik even wil begroeten?
Wat wel interessant is: ik mag niet “flitsen” naar mijn medeweggebruikers, maar ik mag wel in mijn gezicht geflitst worden doordat tegemoetkomend verkeer te hard rijdt. Wie gaat die rechtzaak aan?
Ik denk dat dat nog wel wat discutabel is. Definieer onnodig eens in dit geval.
Bij radarcontroles wordt altijd hard geremd, mensen remmen eerst en kijken later hoe hard ze eigenlijk reden. Verder zijn er volgens mij voorbeelden te over van ongevallen door snelheidscontroles. In dat geval is er dus gewoon sprake van “waarschuwen voor een onveilige situatie”, wat in mijn ogen niet strafbaar kan zijn.
Wordt alleen ’s nachts lastig :D
En waarom moeilijk doen met licht aan en uit zetten? ..gewoon ff een handgebaar en de meesten zullen het dan ook wel snappen.
Hoewel boetes uiteraard gebruikt worden om de kas te spekken, en agenten ongetwijfeld een quotum moeten halen en het dus vervelend vinden als ze er niet veel kunnen uitschrijven, is het hoofddoel van boetes nog steeds het voorkomen van overtredingen, de rechter heeft dat in deze uitspraak erkend en dat is naar mijn idee een goede zaak. En nee, natuurlijk mag je niet met grootlicht seinen of claxoneren, da’s eerder gevaarlijk dan nuttig…
En ja, agenten staan op “stiekeme” plaatsen te flitsen… da’s wat mij betreft prima, naast aangekondigde controles is dit een goed middel om mensen te bewegen zich (altijd) aan de maximum snelheid te houden. Gezeik hierover is misplaatst en toe te wijzen aan mensen die vinden dat de regels niet voor hen gelden. Als je geen bekeuring wilt, simpel, overtreed de regels niet… Vind je dat “iedereen toch wel eens te hard rijd, en dat moet toch kunnen”? Prima, en dat kan ook, maar je loopt dan het risico een bekeuring te krijgen. Simpel, ’t is je eigen verantwoordelijkheid en keuze.
ik heb het die man zien doen:P echt genieten hoe die man dat deed.
En ik begin mij af te vragen waarom een auto een groot licht functie heeft. Uit de comments maak ik op dat je die “nooit mag gebruiken tenzij de verkeersveiligheid in het gedrang komt”? Leg mij maar eens uit wanneer dat dan het geval is. En als dat de regel is dan kun je er ook wel van maken dat door het seinen naar een hardrijder de verkeersveiligheid is gebaat want die gaat langzamer rijden… en je dus terecht seint, want de veiligheid gaat er op vooruit.
Moraal van dit verhaal? Hou je aan de regels of houd je kop wanneer je gepakt wordt bij een overtreding!
Wat betreft de verkeersveiligheid: daar heb je een punt. Maar dan mag je dus alleen seinen naar mensen die te hard rijden hè, niet naar de rest. Knappe jongen als jij het verschil ziet tussen een tegenligger die 50 rijdt in de bebouwde kom en iemand die 54 rijdt.
En indien zo dan mogen ze van mij de ********************* krijgen.
Wij moeten het hier een beetje netjes houden, zo’n opmerking slaat natuurlijk nergens op. Er zijn genoeg Polen en Tsjechen die eerlijk hun brood verdienen. Wees voortaan wat correcter?
Met andere woorden moet je niet zitten zeuren.
Wat soms wel ergelijk is dat de politie wel zomaar te hard kan rijden(zonder aanleiding)
Daar moeten ze wat aan doen,bijv doormiddel van een blackbox deze koppelen aanmeldingen.
Zonder bijzonderheden toch te hard rijden ook een gepaste boete.
Dan zijn ze snel dooer de loonsverhoging heen die ze nu vragen van 200 e.
Die fokking coppers staan verdekt opgesteld achter betonnen brugpilaren: hoe kunnen die jongens daarmee wegkomen op een verjaardagspartijtje. Ik bedoel: hoe hypocriet moet je zijn om dat beroep uit te oefenen . . .
Dit was gewoon weer een zielige actie van een agent om de overheidskas te spekken. Verkeersveiligheid verbeteren, yeah right, als je op flitserservice.nl rondkijkt zie je hoe sommige controlles worden gecamofleerd, fliters ingebouwd in groenbakken en ik weet niet wat. Dat is puur om de automobilist nog wat armer te maken echt niet voor verkeersveiligheid.
UUHH?? wist niet dat dit werkelijk strafbaar was?
Een air over zich, als of hij alles in zijn leven goed doet, veroordelen kan ik ook wel in zijn positie als je hem dan weer zo zeker zijn bevindingen ziet uitleggen voor een tv uitzending dan ga je echt over je nek.Wat een fatsoensrakker, ik kan het weten deze man spoort niet.
Ik geef grootlichtseinen als ik een medeweggebruiker in het donker zie die zonder licht rijd, of met 1 koplamp aan ziet komen of als ze het verdommen hun groot licht te dimmen zo dat ik mij te pletter jaag, ook als men hun waarschuwingslichten zijn vergeten uit te zetten, ook als ik een vrachtwagenchauffeur of andere automobilisten wil aangeven dat ze er tussen kunnen. Ook claxoneer ik als ik gesneden wordt, of als iemand voorrang neemt als hij of zij het niet heeft.
Ook zet ik mijn knipperlichten aan als ik een file nader en een andere automobilist mij van achteren nadert met een bedreigende snelheid.Ook benader ik die mutsen v/d politie als ze onopvallend opgesteld staan en mij flitsen om dat ik 4 km te hard gereden had.
Ook waarschuw ik mijn medemensen op het feit dat er flitsende mongolen in de struiken zitten.
Erg he, een oud ambulancechauffeur die zo denkt, Kootje Spleet je kunt me de pot op.
Goed werk voor de uitgewerkte melkertwerkers, een lichtgevend vesteje aan en aan de slag.
Ziekelijk werk v/d verkeersdienst, neem een cursus dienstverlening voor verkeersslachtoffers en trek een minder agressief apepakje aan.Stelletje………..
Ambu opaatje Henk.
vervolgens hebben we het nog niet gehad over de manier waarop de boetes uitgedeeld worden. vaak krijgen mensen de boetes pas na zo’n lange tijd op de mat dat ze niet eens weten hoe of wat. tot slot dan nog de plaatsen waar ze staan, dat zijn merendeels plekken waar en zonder drukte VEILIG harder gereden kan worden dan de maximum snelheid.
daarom is mijn mening waarschuw elkaar en bel controles altijd door.
daar gaat het helemaal niet over
en dat schijnt dus wel te mogen
Wat mij nu ook opvalt dat er veel minder files zijn door die politie staking.
En waarom als agenten je verdekt opstellen. Het doel is toch nog altijd het verkeer tot rustiger rijden manen? Het straf-effect is er ook niet naar mijn mening. Als je 4 weken later eindelijk eens die boete opgestuurd krijgt, weet je soms niet eens meer dat je ‘m begaan hebt. Je betaalt ‘m klakkeloos (ik wel tenminste) en je life goes on. Wat leer je hier nu van? Gewoon geld innen.
Aangehouden worden, een uitleg en waarschuwing krijgen, werkt veel beter en minder irritaties in de hand. Maar goed, dat kost tijd en mankracht. Geld innen gaat sneller … zucht.
Stel je hebt een maat die rijd eens veel te hard (vind iedereen leuk op zn tijd toch?) Flitst m voor enkele honderd euro..
Leuk aankomen! Hey zag je me gisteren niet staan?!
“ja even snel in een flits”
Dus, ik laat mij niet wijs maken dat het stiekum flitsen op veiligheid gericht is. Gewoon gericht op het halen van de maandelijkse score en het spekken van de kas. We weten het allemaal, ook in Den Haag. En toch gebeurt het dagelijks. Trajectcontrole en veel flitspalen op plekken waar het echt nodig is is veel effectiever. Tenminste, als de overheid echt wil dat er langzamer gereden wordt op bepaalde trajecten, in plaats van gaten dichten in de begroting.
lintje voor deze jongeman ;)
en nee bodpas op flitsers mag niet
is laatst een man geweest die 100 meter voor een flitslocatie met een bord stond pas op flitsers werd ie verzocht om mr plicie zn job uit te laten voeren
man draait bord om schrijft op let op 50 km per uur
einde voor mnr plicie
haha
De ambtenaar was erg schichtig zijn apparatuur aan het opruimen. Fantastisch!!
Het flitsen, of het feit dat er niemand te hard rijdt?? ’t is maar hoe je je doel wilt bereiken.
Ik vind dat de jongen betaald moet worden omdat hij werkzaamheden van de politie verricht.
Hard rijden wordt als strafbaar gezien vind ik niet door rood licht rijden of gevaarlijk rijden is echt gevaarlijk en scherm niet met het mileu want alle outo’s van de laaste jaren hebben een schone uitstoot die juist vuiler wordt als je in de file staat.
rijden altijd te hard ook als ze geen sirene aan hebben en met alleen blauwe lampen aan mogen ze niet eens harder rijden en hoef je ook niet voor ze aan de kant. al heeft de politie wel 1 voordeel het zijn de meetbuisjes voor de brandweer.
Bovendien betreft het recht om signaleren, zie ik dat iedereen ziet niet meer de ourwoud vanwege kleine planten.
Het is onze fundamenteel recht om vrij te communiceren,laat maar het feit dat men is bezig om ons tegen te houden om een overtreding, omgekeerd was een groot probleem,terwijl te Politie is flink aan toe om ons te duwen toch iets te pleggen, simpel weg om geld !Wij hebben toch ook rechten, en wij leven niet in een Politie stat van Koos Spee !Over inkomsten van Politie, zij doen zo om niemand te kunnen aan hen verwijzen dat zij krijgen gigantische salarissen van ons belastingcenten,om meestal te luieren en ons leven zuur te maken. Meestal !Probeer maar ooit slachtoffer te zijn, durft maar !
haha ze staan altijd bij ons te controleren…. ik op mn scoot gewoon je hand voor het plaatje houde en dan veelste hard dr voorbij rije haha
anti politie^^
Beste agent die kan bewijzen dat het niet zo was, het konijn is natuurlijk al weggelopen.
deze dus
Deze uitspraak betekent dus ook dat dit niet strafbaar is.
Ik ben er wel blij mee want ik kijk niet steeds op mijn snelheidsmeter, de Tom Tom geeft een signaal waardoor ik op mijn snelheid attent wordt gemaakt. Wel zo makkelijk.en veilig en ik verdien mijn TomTom zo gauw weer terug.
Tot slot wil ik nog even het volgnde kwijt: jullie zijn ratten door op verdekte plaatsen te staancontroleren; de automobilisten zijn “ratten” door elkaar te waarschuwen voor jullie!!
Zelf rij ik 70.000 km per jaar. In de afgelopen 4 jaar: 3 bekeuringen.
Da’s erg jammer, maar helaas. Risico van het vak.
Als je er voor kiest om te hard te rijden en je wordt gepakt: eigen schuld, niet zeiken. Als je door onoplettendheid te hard rijdt en je wordt dan toevallig geflitst: jammer !
Ik ga toch echt niet mensen waarschuwen dat er een flitser is: straks rijden ze te hard door mijn straat en rijden ze mijn kind aan, en dan heb ik hem/haar gewaarschuwd voor een snelheidscontrole. Echt niet.
Als je je gewoon aan de snelheid houdt zit je een stuk rustiger op de weg en kom je niet eens later aan op je bestemming.
Als het er om te doen is om de heer Spee een hak te zetten dan lukt dat op die manier ook aardig: geen overtredingen = geen boetes.
Borden a la die in Frankrijk hebben we hier ook hoor…: Trajectcontrole indicaties..
Dat je daarmee de schatkist spekt dat is een bijkomstigheid. En ja die moet natuurlijk ook gevuld worden om de heren en dames van voldoende geld te voorzien om in America of Canada op werk bezoek te kunnen gaan hoe ze daar vliegen vangen met aziijn.
Als ik kijk bij de meeste (basis) scholen die liggen meestal langs een drukke weg en daar rijden de mensen (ouders) als dwazen nogal hard langs. Maar daar zie ik zelden verkeers controles. Nee, de heren en dames agenten gaan langs een drukke weg staan achter een boom waar geen kind loopt of fiets rijd. En pakken je met 5 kilometer te hard. Helden zijn het. Gefeliciteerd.
In de bepaalde historische periodes van ons Grote Nederland had je ook van dat soort mensen.
Nee, de mentaliteit hier is flink gedaald. Zowel bij de heren gezagsmakers en uitvoerders. En ja ook bij de gemiddelde Nederlander. Kruiderniers mentaliteit. Waar een klein land groot in kan zijn.
Wat volgens mij geen strafbaar feit is want ik deed dit met het grote licht overdag wat welliswaar niet mag maar ik ander verkeer niet in gevaar breng of hierdoor hinder.
Volgens (agent) hinderde ik hun in hun werkzaamheden.
Heb ook een formulier ingevuld en verstuurd onterecht bekeurd.
Wat kost zo’n bekeuring ?