Stoplichten en de gevolgen voor ons milieu

Auteur: , 26 Reacties

Ook zo gewend om nog even je lipgloss op te doen bij het stoplicht? Even een nieuwe cd te pakken of een peuk op te steken? Wellicht moet je binnenkort wat meer haasten, de wachttijd voor stoplichten kan namelijk vijftien procent korter. Onderzoeker Ronald van Katwijk van de TU Delft ontwikkelde efficiëntere software die de wachttijd kan verminderen. Erg leuk natuurlijk, en totaal niet verrassend, maar stel je even voor hoeveel CO2 uitstoot dit potentieel kan schelen...

Dit soort oplossingen zijn volgens mij veel efficienter dan al die “mild-hybride” aanbiedingen. Nu ontstaan vaak onnodige opstoppingen op drukke kruispunten, doordat elk stoplicht maar gedurende een maximale periode op groen mag staan. “De kracht van mijn systeem is dat het elke seconde kan inspelen op de werkelijke situatie”, zo zegt Van Katwijk.



26 reacties

ja indewrdaad kunnen hier veel verbeteringen gemaakt worden maar die kun je ook vinden in het aaneenschakelen van auto;s op de snelweg, communicatie tussen auto’s etc. Er kan nog veel meer met computers gewerkt worden als het om de infrastructuur van Nederland gaat
door al die stoplichten gaat het milieu achteruit! ik bedoel laat ons gwn in onze suvs blijven rijden en zorg ervoor dat die stoplichten afgeschaft worden :S je moet telkens weer remmen en dan weer optrekken als je bij een stoplicht staat, waardoor je dus weer extra toeren maakt en dus vervuildender bezig bent :S zucht….
Dit klinkt serieus goed. Je hebt nu ook geen keus meer om zeg maar deel te nemen aan t zuiniger rijden…want dat doe je dan al, en in dit geval doet iedereen het dus! Als je een heel klein rekensommetje maakt kom je toch al snel op hele grote CO2 getallen uit! Echt een goed idee!
Schaf 98% van de drempels dan ook maar meteen af.
Mooi bericht :)

Hoe werkt dit systeem precies?
ideaal. staan we niet eeuwig bij het stoplicht. en is nog goed voor het milieu ook. wat wil je nog meer….?? uuh
nou geen stoplichten maar een ongelijkvloersekruising….
Ach………. Als je weet dat eigenlijk het grootste deel van dit opgeblazen politieke probleem sowieso bij de semioverheidsbedrijven c.q. ex overheidsbedrijven zelf ligt……………….
Met het woord ‘stoplichten’ bedoelt u neem ik aan verkeerslichten?
@ autoblogger.

multifunctionele foto? check:
http://www.foodlog.nl/comments.php?id=2857_0_1_0_C
mooi systeem. En als we dit nu gaan combineren met het systeem in de UK waar je van te voren al weet wanneer je mag gaan rijden, maar ook dat je weet dat de volgende al gaan rijden op het moment dat jou ligt op rood staat dan hoef je al veel minder lang te wachten.
Je laat het dan wel om door oranje te rijden én je hoeft dus minder lang voor ’n leeg kruispunt te wachten.
Korter rood betekent ook korter groen. Iemand aan gedacht hoeveel meer auto’s dan moeten stoppen en terug optrekken?
Ik heb begrepen dat op veel plekken waar ruimte is, de stoplichten geheel zouden kunnen woden opgeheven als de kruispunten zouden worden verbouwd tot rotonde…
@ Incognito:

Nu rekenen verkeerslichten per kruispunt hoe verkeersintensiteit en verkeersdrukte is. Als een sensor in de weg geen impuls heeft, springt het licht op rood.

Door dit systeem, worden de kruispunten met elkaar gelinkt en kunnen de sensoren met elkaar communiceren. Als op kruispunt A het verkeer naar kruispunt B rijdt, terwijl op B de sensoren aangeven dat er geen verkeer is, blijft ie toch nog op groen staan op het verkeer afkomend van A snel en efficient te kunnen door laten stromen.

(Beetje globaal uitgelegd..)
@ Esprit de Flandre
Ik denk dat bedoelt wordt dat je niet hoeft te stoppen als er van de andere kant niets aan komt.
Of; als er van rechts 1 auto aankomt dat het licht meteen op rood kan als die eene auto is doorgereden en niet nog een volle minuut op groen blijft staan.
De hybride autos schakelen uit voor een stoplicht en zijn dus ongeacht de wachttijd voor een stoplicht efficienter voor het milieu dan deze oplossing. Maar goed, heerlijk dat we minder lang hoeven te wachten. Ik sta vaak te wachten terwijl er niets aan komt.
MAn ik hop dat ze dit snel invoeren, Als ik nu soms naar me vriendin dr huis toe rij s’nachts dan ga ik gewoon door rood omdat er om 2 uur geen kip op de weg is en vooral daar niet. Ik moet dan links afslaan en hij blijft wel 5 minuten op rood totdat die *** verkeerskast doorkrijgt dat er niemand rijdt!!!
Tegenwoordig wordt ook iedere denkbare onnozele scheet vertaald in CO2-termen.
ze een begin kunnen maken met het groene golfgebeuren hier in Den Haag ofzo. De piepstad is niet om door te komen.

Als je van oost naar west of noord naar zuid moet kun je een van de lange lanen pakken. Dan heb je rustig een aantal kilometers: wachten-200m rijden-wachten-200m rijden – wachten-10meter rijden-wachten-nog ff wachten enz.
(haagweg/rijswijkseweg, erasmuslaan, laan v. meerdervoort, vaillantlaan enz.)

Je wordt er helemaal gallisch van. In andere steden (R’dam o.a.) lijkt me dit op een aantal stukken(bijv noord zuid verbinding) al iets beter geregeld.

In de zomer gingen de stoplichten op veel plekken pas om 7 uur ’s ochtends aan. Nu staan ze permanent aan. Nou, om 5:30 ’s morgens…hier misschien 1 auto per minuut…is daar nou een stoplicht voor nodig?
Het zijn verkeerslichten en geen stoplichten, leer het eens!
Ik zeg (wederom) duimpje omhoog voor de TU!
“Het zijn verkeerslichten en geen stoplichten, leer het eens!”
De normale situatie is door rijden, en stoppen de uitzondering dus die naam is terecht. Bovendien staat het woord in de vandale.
denk dat het al heel wat meer co2 scheelt als er helemaal geen stoplichten meer staan! Desalniettemin is dit een voorruitgang.
Wat pas echt zou helpen, is drempels weghalen. Die zorgen namelijk weer voor een 47% hoger verbruik dan zonder drempels! En in het drempelrijke, over-uitstoot-zeurende Nederland…
EINDELIJK!

– minder verbruik
– minder uitstoot
– gemiddeld kortere wachttijden

Tis inderdaad gestoord… rij bijv. eens ’s avonds in die 70-zone in Utrecht: ben je net op de 70, kun je helemaal afremmen voor een rood licht, 500 meter verderop weer hetzelfde, daarna weer etc. … als die allemaal op groen zouden staan zou het gewoon >50% brandstof/uitstoot/alles schelen. Wachten die 1 of 2 auto’s in zijstraten maar even :{
@ Citrofiel: Zéér goed opgemerkt! Drempels zijn een miskleun op vele vlakken, en dienen DRINGEND en OVERAL te verdwijnen. Op die punten waar ze écht nodig zijn om snelheid van verkeer af te remmen, zet je net zo gemakkelijk een flitspaal; ook niet leuk, maar wel te begrijpen, en vooral voor de omwonenden een minder storend alternatief!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).