Rijtest: Audi A3 Cabriolet 2.0 TFSI en 2.0 TDI

Auteur: , 32 Reacties

Een cabriolet testen in de winter lijkt geen goed plan, maar Audi was zo aardig om een testparcours in Zuid Frankrijk op te zetten.

In plaats van bevroren handjes, een druipend neusje en afgestorven oren konden we lekker de bink uithangen met een stoere zonnebril. Met een graad of 16 en een lekker zonnetje was het prima toeven aan de Middellandse Zee. De ideale omstandigheden om een cabrio te testen.

Audi A3 Cabriolet

Het uiterlijk van de A3 Cabriolet is niet onomstreden, maar daarbij maakte ik al eens de kanttekening dat de open A3 op foto’s niet geheel tot zijn recht komt. In het echt vind ik de Cabrio lekkerder smoelen dan wanneer deze vastgelegd is op de gevoelige plaat. Het model heeft in ieder geval één belangrijk voordeel: er is geen stalen klapdak aan boord. Dat betekent dat er minder ruimte voor het dak hoeft te worden gereserveerd en daarmee heeft de A3 Cabriolet niet zo’n dikke kont als de middenklasse CC brigade.

Audi A3 Cabriolet

Volgens Audi is er nog een belangrijk voordeel van het gebruik van stof voor het dak: daarmee zou het openen en sluiten sneller moeten zijn. In slechts 9 seconden kan de kap worden geopend en sluiten duurt slechts twaalf seconden. In de praktijk bleek dat een korte stop voor een verkeerslicht al genoeg is om het dak te openen of te sluiten. Mocht het licht iets sneller op groen springen, dan hoef je niet te blijven staan. Audi is zo aardig geweest om open/sluiten toe te laten tot een snelheid van 30 km/u. Als je harder gaat, en de kap is nog in beweging, dan blijft deze als bevroren in de lucht hangen. In eventuele noodsituaties kun je dus wel weg acceleren, met een beperkt risico dat je ergens onbedoeld een Audi-tent achterlaat. Mazda laat overigens met de MX-5 Roadster Coupe zien dat ook een stalen dak snel in- en opklapbaar is.

Audi A3 Cabriolet

Standaard is de A3 Cabriolet uitgerust met een semi-automatisch dak, de bediening daarvan is wel elektrisch, maar je moet zelf twee hendels loshalen bij de voorruit. Het lijkt echter verstandiger om voor de volledig elektrisch bediende kap te kiezen. Deze bestaat uit drie lagen en is dus beter geïsoleerd. Het geluidsniveau bij 140 km/u ligt dan ook slechts 1 decibel hoger dan bij een A3 met stalen dak. Op de Franse autoroute kon ik ervaren dat ook op hogere snelheden de A3 Cabriolet keurig stil blijft. Vanaf een snelheid van ongeveer 160 km/u werd het windgeruis bij de A-stijl iets nadrukkelijker, maar nog steeds niet storend. Met dak open bleek de A3 Cabriolet tot pakweg 110 km/u aangenaam rustig. Als de snelheid verder wordt opgevoerd neem tocht in het interieur en het windgeruis snel toe.

Audi A3 Cabriolet

De A3 Cabriolet zal (in eerste instantie) met vier motoren leverbaar worden: twee diesels (de 105 pk sterke 1.9 TDI en de 140 pk sterke 2.0 TDI) en twee benzinevarianten (1.8 TFSI met 160 pk en een 200 pk sterke 2.0 TFSI). De A3 Cabriolet 1.9 TDI stond er helaas niet. Met 105 pk is deze niet bepaald overgemotoriseerd, wat zich vertaalt in niet al te flitsende cijfers (0-100 in 12,3 seconden en een top van 185 km/u). Op zich is het jammer dat juist deze variant niet stond, want wellicht valt er in de dagelijkse praktijk prima mee te leven.

Audi A3 Cabriolet

De A3 Cabriolet 2.0 TDI reed ik met de welbekende DSG bak. Dat bleek een prima combinatie die garant staat voor moeiteloze voortgang, zonder dat je de figuurlijke stenen uit de straat trekt. De standaardsprint wordt in 9,7 seconden afgelegd. Opvallend is dat de 2.0 TDI stiller is dan de 2.0 TFSI benzine. Je moet erg je best doen om te constateren dat er een zelfontbrander onder de motorkap ligt.

Audi A3 Cabriolet

Het weggedrag is aangenaam comfortabel met een tamelijk zacht afgesteld onderstel. Een groot gedeelte van de clientele zal dat wel weten te waarderen. Mocht je echter iets sportievers zoeken, kies dan voor een S-Line onderstel waarmee de ophanging iets wordt verlaagd en de wielen een maatje groter worden. Toch wordt de A3 Cabriolet geen echt spannende sportieve auto, zo is de de besturing vaag en non-communicatief. Het motorgeluid is keurig weggefilterd, wat prima is voor de TDI. Maar ook de 2.0 TFSI is vooral beschaafd stil. Als je een fan bent van mooie motorgeluiden, dan kun je de A3 Cabriolet van de shortlist schrappen. Wellicht dat een eventuele S3 Cabriolet of A3 Cabriolet 3.2 V6 voor wat leven in de brouwerij kunnen zorgen. Voor beide varianten geldt dat Audi voorlopig nog ontkent dat ze komen, maar concurrent BMW biedt met de 1-serie cabrio een alternatief met veel meer pk’s. Ook in eigen huis laat Audi met de RS4 Cabriolet zien dat sportieve cabrio’s weldegelijk tot hun repertoire behoren.

Audi A3 Cabriolet

Waarschijnlijk was het Audi ook niet te doen om een hele scherpe open sportieveling neer te zetten. De A3 Cabriolet is bedoeld voor gebruik van alle dag en dat is dan ook prima gelukt. Je kunt er zeker niet met vier volwassenen mee op vakantie, maar korte ritjes met vier man (m/v) lukt prima. Zolang ik (en de rest van de 1.90 m plus club) niet achterin hoef te zitten en alle inzittenden een beetje inschikken kunnen er vier volwassenen aan boord. Enige echte minpunt is de hoofdruimte die, met kap dicht uiteraard, niet erg ruim is. De bagageruimte is 260 liter groot zowel met kap open als kap dicht. Bovendien kan de bank worden neergeklapt zodat er langere items mee kunnen, een wintersportje pakken is dus geen probleem voor de A3 Cabriolet.

Audi A3 Cabriolet

Het prijspeil is concurrerend hoewel de CC brigade enkele duizenden euro’s goedkoper is. De gedoodverfde concurrent BMW 1-serie cabriolet en stalgenoot Volkswagen EOS zijn vergelijkbaar geprijsd. De prijzen van de verschillende varianten zijn als volgt:

1.8 TFSI (160pk) €36.540,-
2.0 TFSI (200pk) €39.655,-
1.9 TDI (105pk) €35.585,-
2.0 TDI (140pk) €39.020,-

Praktisch, relatief betaalbaar en voorzien van een Audi badge. Alle ingrediënten voor succes lijken aanwezig voor de A3 Cabriolet, dus de zomer mag starten!
Een kort filmpje van de A3 Cabrio staat hierrr.



32 reacties

-edit: nutteloze bijdrage-
Ohja, er was meer in Frankrijk dan de RS6. ;)
hij mocht juist wel een ietwat dikkere kont hebben,nu lijkt hij precies een samengeperst karretje a la punto cabrio, jak!
idd zeer leuke auto, benieuwd of het een succes wordt
nu nog wachten tot een tuner zoals Abt de wagen iets wat meer geeft qua look
ik moet er nog eentje zien met m’n eigen ogen … benieuwd hoe dat zal zijn

op de dag dat de bmw 1 serie coupé werd gereleased zag ik er 2 in antwerpen

hoelang voor ik die A3 cabrio zal “spotten” ? wie weet …
2 sec sluiten?? in het filmpje is het eerder 10 sec hoor!
edit: klopt, het zijn er twaalf, artikel is aangepast
Natuurlijk zijn de Eos en de 1 serie vergelijkbaar geprijst. Als ze deze veel duurder zouden maken wordt er geen een verkocht. Voor dat geld zou ik deze auto niet kopen. De Eos en de 1 serie ook niet trouwens :)
hmm.. In het wit, met rode leren bekleding is hij echt super! Deze heb ik veel liever dan zijn broer, waar het dak níet af kan. Mooie velgen! Echt mooi gewoon!
best wel knap, maar heb toch het gevoel het allemaal wel al eens gezien te hebben. Niet echt vernieuwend design zowel binnen als buiten.
Ik zal hem niet tot de grond afblaffen zoals hier normaal lijkt te zijn soms,maar mijn favoriet is het niet.
Vooral omdat ie ‘redelijk’ compleet al zeker de 50.000 aantikt waar je al menig BMW en Mercedes voor hebt,en daarbij vind ik de achterkant te kort.
-edit: nutteloze bijdrage-
Prachtige auto, n beetje oldschool. Doe mij maar de witte.
Meer dan 2 Audi Stoelen heb ik toch never nooit niet nodig. En omdat er dezelfde stoelen inzitten, ruil ik met alle liefde mijn a4 sedan in voor deze dakloze. Een a4 cabrio past voor dit jochie simpelweg niet in zijn leasebudget, maar hij wil wel dakloos.

Tralalala wacht op toevoeging aan leasetool tralalala
Het lijkt me wat nutteloos als Audi toch een S3 in cabrioversie zou uitbrengen als je gewoon een 2.0TFSI kunt kopen met S-line sportpakket he, dus maar logisch dat ze ontkennen dat er een S3 cabrio zou komen.
Mooie auto! en leuk! maar oogt kleiner dan de A3.
Waneer komt hij in nederland? (misschien overheen gelezen) En is de prijs incl BPM en Slurptax?
Ik zie er geen concurrent in voor de Bmw 1 coupe, VW eos & Mini cooper.

De gesplitste Macdonald’s logo achter bij de hoofdsteunen. Verneukt die hele auto.

Desondanks bespeur toch nog een + puntje. De achterlichten zien er goed uit.
… Met dak open bleek de A3 Cabriolet tot pakweg 110 km/u aangenaam rustig. …

Moest dit geen 210 km/u zijn? Lijkt mij beter in het verhaal passen?
Leuk, maar wat zijn die grote flessenopeners achterop?

http://www.jostenberg.nl/images/article_109/421325_Flessenopener.jpg
@DAT: Dat zijn driehoekige rolbuizen.
De sterkste platte geometrie.

Niet die ronde van de AC Cobra die doormidden knikken als er een Corvette op land.
Ik vind hem eigenlijk wel érg duur voor wat hij biedt, 1500 duurder dan de BMW 1-serie cabrio die ook al duur is.. En bovendien duurder dan vrijwel alle CC’s inclusief de EOS die ook 4-persoons is en een glazen kap heeft met zelfs een schuif-kanteldak ingebouwd! En dan nog het design, ik weet het nog niet zo.. maar ik ga er gewoon niets van zeggen tot ik hem in het echt gezien heb. :)
Ik vind de binnenkant vele malen mooier dan de buitenkant.
Ik heb even wat te zeiken. Als jullie naar Zuid FR gaan voor een test dan zou het wel zo leuk zijn om zelf wat foto’s te maken ipv die suffe pr foto’s van audi.
@Rob: staat genoteerd! Maar als je een paar uur een A3 en/of RS6 mag gebruiken dan ga je over het algemeen liever rijden dan foto’s maken…
O mooi, we gaan dus gewoon door om alle Audi modellen op elkaar te laten lijken. Het enige wat de Audi’s van elkaar onderscheidt is de kermisverlichting voorop.
Ligt hier al de nieuwe (commonrail) 2.0 TDi in dan?

En was de 2.0 TFSi snel genoeg voor een beetje autofan? :)
Niet echt in balans dit model.Geef mij de tt roadster maar.
Stalen klapdak op de MX5? In die rijtest staat dat het dak van kunststof is, dus niet van staal, om gewicht te besparen.
Met het dak dicht kloppen de verhoudingen imho nog steeds niet, bovendien vind ik het model van voor de facelift nog steeds mooier dan deze en ik heb het gevoel dat dat niet snel gaat veranderen…..
IlCuoreSportivo
Ben ik nu de enige die deze auto lelijk vindt.
Der zit toch compleet geen lijn in, denk dat als jullie m een paar keer int echt gezien hebben de meningen toch gaan moeten herzien?
Bekijk de auto eens van opzij. allé nu. Denk dat ze zich er nog voor gaan schamen.
Weer een model erbij voor audi, daar zijn ze alvast kampioen in (aantal modellen).

P.S. A5 is top
IlCuoreSportivo
Als ze de achterbank hadden weggelaten (die volgens mij niet echt bruikbaar is) hadden ze het ontwerp misschien een soort kofferdeksel kunnen geven en een mooiere lijn, maar ja is een TT roadster veel duurder?
Als ik deze cabrio zie, zie ik een gedrongen maar toch sportieve lijn, als ik dat vergelijk met een Megane en een 307 cc of de EOS, vind ik deze belijning mooier dan die ver naar achteren doorlopende konten die overigens alleen maar nodig zijn om het metalen dak in op te bergen. Helaas parkeer ik onder bomen dus een venyl cabrio top is geen goed idee! Ook vind ik de scharnieren achter de achterdeuren niet zo’n denderend idee. Het is om ‘m open tot dicht in 9 sec te realiseren maar ik denk dat een paar schuivende afdekkapjes wel op zijn plaatse zouden zijn geweest.
Wij hebben hem 2 dagen mogen uitproberen de 2L 140Pk en ik moet zeggen hij was top! Mijn vrouwtje is er helemaal weg van en zij moet tegen maandag een beslissing nemen. Ikzelf zou gaan voor de A4 cabrio, maar de wagen is voor haar dus op dat gebied neem ik een stapje terug.

Van prijs is hij duur, heb hier de offerten liggen voor de A3 TDI 2.0L 140pk (je hebt deze ook in 136pk, prijs is hetzelfde enkel een maand langer dat je moet wachten en 400 euro minder aan inschrijving) de opties die ze heeft genomen: fantoomzwart, rood leder interieur (sportzetels), Radio concert, mistlichten, elek. kap, buitenspiegels el., sportvering, alarm, pack lounge en pack clima
Prijskaartje incl. btw: 37.975,10 euro

Offerte voor de A4 TDI 2.0L 100kW 136pk met volgende opties:
Fantoomzwart, nappa leder beige, pack comfort plus, pack discover plus.
Prijskaartje incl. btw: 40.337,10 euro

Maakt een verschil van 2362 euro MAAR in het pack bij de a4 zit een gps en als je dit bij de a3 wenst ben je minstens 2000 euro kwijt. Dus eigenlijk maar een verschil van 362 euro.
@J. Dan zou ik zeker voor de A4 cabrio kiezen, al helemaal met die enorm krappe beenruimte (althans lijkt zo op de foto’s) achterin

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).