De nieuwe Ford Focus CC

Auteur: , 45 Reacties

De flink ge-update Ford Focus kregen wij al in Frankfurt voorgeschoteld, en aangezien de hatchback, wagon, en sedan zijn vernieuwd, was het alleen nog maar wachten op de Coupe Cabriolet. De nieuwe CC zal voor het eerst in maart op de Autosalon van Genève te zien zijn.

De vierzitter belooft dankzij een stijve carrosserie veel rijplezier en is bij zijn introductie verkrijgbaar met een 1.6-liter (100 pk) of 2.0-liter (145 pk) Duratec-benzinemotor. Dieselen kan met de 2.0-liter Duratorq TDCi-motor, die beschikt over 136 pk en 320 Nm.

Voor de sportieve CC-rijder is er het sportpakket met sportophanging en lichtmetalen 17-inchers. Wie een beetje meer luxe en leer wil kan kiezen voor de duurste uitvoering, de Titanium.

De nieuwe Focus CC

De nieuwe Focus CC

De nieuwe Focus CC

De nieuwe Focus CC

De nieuwe Focus CC

In vergelijking met de vorige CC is het design er naar mijn mening in ieder geval een stukje op vooruit gegaan. Ook lijkt de binnenruimte groter te zijn:

Oud (l.) vs. nieuw (r.)

Het persbericht:

MET NIEUWE COUPÉ-CABRIOLET FORD FOCUS-FAMILIE NU COMPLEET
• Nieuwe Ford Focus Coupé-Cabriolet debuteert op Autosalon Genève
• Nieuw Focus front met ´Kinetic Design`
• Verder verfijnd interieur met hoogwaardige materialen en een nieuw instrumentenpaneel
• Bagageruimte ruimste in zijn klasse, zowel met gesloten als open kap
• Carrosseriereeks Focus nu compleet met 4-deurs sedan, de Wagon, de 3- en 5-deurs hatchback en deze nieuwe Coupé-Cabriolet
• Ultrastijve carrosserie ondersteunt rijdynamiek en stuurprecisie
Keulen, 5 februari 2008 – De Autosalon van Genève 2008 betekent de eerste publieke kennismaking met de nieuwe vierzits Ford Focus Coupé-Cabriolet. Het nieuwe model is een uitbreiding op de serie bestaande modellen: de driedeurs, de vierdeurs, de vijfdeurs, de Wagon en de sportieve ST. Hiermee biedt Ford Europa in het eigen assortiment de grootste verscheidenheid aan carrosseriestijlen voor hetzelfde model. De laatste toevoeging aan de uitgebreide Focus-reeks wordt in 2009 het gloednieuwe high-performance model, de Ford Focus RS.

Net als het vorige model wordt ook de nieuwe Focus Coupé-Cabriolet met zijn inklapbare hard-top gefabriceerd in Bairo. Hier staat de fabriek van Pininfarina, het bedrijf dat samen met Ford de Focus Coupé-Cabriolet heeft ontworpen en gebouwd. Deze stijlvolle auto is een echte vierzitter die zowel aantrekkelijk als praktisch is. Met gesloten dak heeft de nieuwe Focus Coupé-Cabriolet een bagageruimte met een inhoud van maar liefst 534 liter. En zelfs met de hard-top opgevouwen in de kofferbak, beschikt de nieuwe Ford nog over maar liefst 248 liter bagageruimte.

“Net als bij het standaardmodel van de nieuwe Ford Focus, waren we er ook bij de Coupé-Cabriolet van overtuigd dat we onze ‘Kinetisch Design’ zo snel mogelijk moesten toepassen op dit karaktervolle model,” zegt Stephen Odell, Vice President Marketing, Sales and Service bij Ford Europa.

Styling volgens ‘Kinetisch Design’
“De nieuwe Ford Focus Coupé-Cabriolet is een unieke combinatie van twee elementen: we waren van mening dat de zeer ‘kinetische’ voorkant een perfecte aanvulling zou zijn op de tijdloze, Italiaanse elegantie van het profiel en de achterkant. Het resultaat is een perfecte mix van de laatste inzichten op het gebied van dynamiek en het bijzondere Coupé-Cabriolet design dat wij gezamenlijk met Pininfarina hebben ontwikkeld,” aldus Chris Bird, Design Director bij Ford Europa.

De voorkant van de nieuwe Ford Focus is ongewijzigd overgenomen voor de Coupé-Cabriolet: de nieuwe driedimensionale motorkap gaat harmonieus over in het oogstrelende, trapeziumvormige dubbele-grilleontwerp. Dit bestaat uit een boven- en benedengrille die beide zijn voorzien van een stijlvolle chromen omlijsting. In het ontwerp van de voorbumper, de koplampen en de voorspatborden is duidelijk de nieuwste dynamische Focus-styling zichtbaar, en het ontwerp ervan past perfect bij de elegante zijkant van de Coupé-Cabriolet.

De interieurstyling van de nieuwe Focus Coupé-Cabriolet kreeg ook een frisse aanpak met gedurfde designstatements, een hoog afwerkingsniveau en robuuste materialen die allemaal zeer vakkundig zijn verwerkt. Het opvallendst voor de bestuurder is een nieuw instrumentencluster met kokervormige meters en wit/rood verlichte instrumenten.

Net als de andere modellen van de nieuwe Focus beschikt ook de nieuwe Coupé-Cabriolet over een geheel nieuwe middenconsole. Deze is voorzien van een praktische opbergruimte van ongeveer 4 liter en een comfortabele armleuning die 80 mm verschuifbaar is.

Nieuwe technologieën
Net zoals alle modellen van de nieuwe Ford Focus is ook de Coupé-Cabriolet standaard uitgerust met een aantal nieuwe voorzieningen voor bestuurdersassistentie en is er nog een aantal technologieën optioneel leverbaar.

Hiertoe behoren onder andere:
• optionele ‘FordPower’-Button voor starten zonder sleutel
• standaard automatisch activeringssysteem voor de noodknipperlichten bij het maken van een noodstop
• nieuw optioneel Tyre Deflation Detection System (bandenspanningscontrole)
• nieuwe audio-connectiviteitsmodule voor externe apparaten en nieuwe versies van Bluetooth®- en USB-connectiviteit, spraaksturing en navigatiesystemen;
• nieuwe navigatiesystemen
• Nieuwe Sony DAB systemen (Digital Audio Broadcast)

Aandrijvingen en series
Voor de Focus Coupé-Cabriolet is een uitgelezen reeks Duratec benzinemotoren en Duratorq dieselmotoren beschikbaar. Op instapniveau bevindt zich de 1.6-liter 100 PS/74 kW Duratec-benzinemotor. Maar er kan ook worden gekozen voor de populaire 2.0-liter 145 PS/107 kW Duratec HE-motor met naar wens een handgeschakelde vijfversnellingsbak of de zeer comfortabele 4-traps automaat die garant staat voor ontspannen rijplezier.

De 2.0-liter Duratorq TDCi-motor heeft 136 PS (100 kW) en een maximaal koppel van 320 Nm. Met deze 2.0-liter Duratorq TDCi-motor rijdt de Focus Coupé Cabriolet nóg geraffineerder en comfortabeler omdat de reductie van lawaai en trilling nog verder is gereduceerd. Deze motor profiteert (net als de andere benzine- en dieselmotoren van Ford) van een nieuw geïsoleerd en lichter schutbord voor optimale akoestiek, en een aangepaste vloerbekleding van zware kwaliteit voor verdere geluidsdemping.

Ook de nieuwe Focus Coupé-Cabriolet is leverbaar in een aantal versies, zoals de Trend, de ruim uitgeruste instapversie die desgewenst ook kan worden besteld met een speciaal “Sport”-pakket. Dit pakket omvat een sportophanging en speciale 17″ lichtmetalen velgen. Aan de buitenkant benadrukt de zwarte koplampbehuizing het sportieve uiterlijk van deze uitvoering.

Het topmodel is de Titanium. Deze versie is eveneens uitgerust met exterieurelementen zoals de zwarte koplampbehuizing en de speciale 17″ lichtmetalen velgen, maar beschikt ook standaard over stijlvolle interieurelementen zoals gedeeltelijk lederen stoelen. Volledig lederen stoelen in drie designs zijn als optie leverbaar.

Hoge veiligheidsstandaards

De kern van het veiligheidspakket voor de nieuwe Focus Coupé-Cabriolet wordt gevormd door de ultrastijve carrosserie, een nauwkeurig afgestelde ophanging en responsieve besturing. Het pakket is onderdeel van Ford PrecisionDrive en helpt bestuurders om onder alle rijomstandigheden intuïtief op hun Ford te vertrouwen. De Focus Coupé-Cabriolet is standaard uitgerust met dit indrukwekkende pakket. Daarnaast is het model ook standaard uitgerust met ESP dat een adequate aanvulling vormt op het betrouwbare, ABS-remsysteem met schijfremmen en EBA (Electronic Brake Assist).

Ook de passieve veiligheid begint bij een ultrastijf frame en een stijve veiligheidskooi voor de inzittenden. Echter, zonder een gewone dakstructuur zoals die van een sedan, moesten de belastingspaden voor een frontale botsing bij de Focus Coupé-Cabriolet worden herverdeeld achter de A-stijlen in de portierstructuur.

De belastingspaden zijn daarom aanzienlijk verstevigd met extra sterk HSS2-staal en 35 mm hogere tuimelaars. Het belastingspad in de portierstructuur is bestand tegen een belasting tot zeven ton. Dit is vergelijkbaar met de cumulatieve belastingscapaciteit bij het dak en de portieren van een Focus vierdeurs.

Naast de standaard voor- en zij-airbags, speelt ook het nieuwe RPD-systeem (Rollover Protection Device) van Ford een vitale rol bij de verbeterde passieve veiligheid van de Focus Coupé-Cabriolet. RPD beschermt inzittenden in het onwaarschijnlijke geval dat de auto over de kop slaat. De kern van het systeem bestaat uit elektronische sensoren en een gyroscoop die detecteren wanneer de auto over de kop dreigt te slaan. In dit geval worden binnen een tiende van een seconde twee ultrasterke stabilisatorstangen in positie ‘geschoten’. In combinatie met de verstevigde A-dakstijlen en de zeer stijve sponning van de voorruit, is RPD een betrouwbare voorziening die de inzittenden waardevolle extra bescherming biedt.



45 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Er zit totaal geen verhouding aan die achterkant!
Wat is er mis met een stoffe kap???
Die achterlichten, welke disigner is hier verantwoordelijk voor!!
Bah! :(
Ford Verve voorkant…
Zoals elke Dikke-Billen-CC…
SPUUGLELIJK!

Het zooooooooooveelste bewijs dat je met een stoffen kap een auto 10x beter in verhouding kunt maken!

Pinifarina MOET dit als grap hebben bedoelt!
Heb er vorige week voor t éérst een gezien…
bestseller anyone? ;)
Citrofiel evil twin
Voorkant moest niet veranderd worden,achterkant WEL!
@m freak
de chief of design natuurlijk
en dat is Stefan Lamm
@ Forza

Idd ik heb ook pas enkele keren één in het wild gezien. Weet iemand hoeveel er van verkocht zijn?
Komen die koplampjes iemand bekend voor?
Hij is er zeker op vooruitgegaan. Mooie neus.

Geen één CC in dit segment is fotogeniek op een en profile foto in gesloten toestand. (vanuitgaande dat de C70 een klasse hoger is). Maar ik denk dat dat bij de volgende generatie wel komt.
Die goedkope antenne boven de voorruit, kun je hem van afstand besturen of zo, of zit er standaard een 12MC bakkie in?
Voor hoeveel zet je zo’n bak weg, denk je? Zal wel een eurootje of 35.000 zijn, minimaal. Wel een vette bak hoor!
Blijft lelijk!… Vorige snoetje vond ik toch wat liever, niet zo agressief en minder rommelig, het paste beter in het geheel. Ben het helemaal met Citroen evil twin eens :)
Citrofiel evil twin
@Sir Smokalot;

Wat hebben die koplampen te maken met een Jaguar XF?
Ik zie totaal geen vergelijkenis. :?
Mja idd de achterkant stoort mij enorm aan die auto, waarschijnlijk ook omdat het afloopt naar achter.
Deze auto ziet op de foto niet uit… in het echt is ie niet mooier of lelijker dan de andere cc. Hij rijdt wel veel beter dan de andere cc door zijn enorme stijfheid (volgens review van Jeremy Clarkson toch).
Vind hem helemaal niet tegenvallen. Het is geen 13 in een dozijn auto, maar er wordt toch altijd over geklaagd dat er daar teveel van zijn?
Eigenlijk is geen enkele CC écht mooi te noemen, rare proporties en naden op plekken waar ze niet ‘horen’ te zitten, die rare ver doorlopende voorruiten…, deze Focus is daarop weer geen uitzondering. Ze hebben wel een lekker neusje gekregen.
Uitzonderingen zijn trouwens de Volvo C70 en de nieuwe BMW 3 serie cabrio, dit zijn toch wel erg “aardige” modellen.
Oke het klinkt mss raar. Maar recht over de bureau staat zo’n focus cc. Of bestond er al zo eentje? Hoewel die ook die achterkant heeft.
Mmmm toch maar eens foto van trekken om te zien of het dezelfde is.
De Astra Twin-Top is nog wel te pruimen, de rest van de cc’s in dit segment zijn stuk voor stuk volledig uit proportie getrokken. Toch jammer, de C70 en 3-Serie laten zien dat het enigzins haalbaar is, hoewel een stoffen kap het mooiste blijft.
Ik had gedacht dat ze bij z’n facelift die lelijke kont wel even zouden aanpakken. Maar helaas; geen Butt Lift, zelfs geen Anusbleek…
@ Svenska Aeroplan AB
enkel BMW krijgt er een mooie verhouding mee
voor de 4zit cabrio
E92 ruls
al derest LELIJK
Is’tie waterdicht? ;)
Ik HAAT coupé/cabriolets. Een zwak modeverschijnsel, gekopieerd door zowat alle merken. Ze zijn zwaarder/lelijker dan hun broertjes met dichte kap en missen heel wat stijl. komt erbij dat ze alles behalve statements zijn van constructeurs maar modellen ingegeven door de marketingnichten en de accountants.

Triest dat Ford er ook aan meedoet. Boycotten die CC’s zeg ik.
ESSAAAAAAAAAAAAAA...
Meer binnenruimte? Omdat de auto een andere neus gekregen heeft..?! :-S

Voor de rest natuurlijk een compleet sneu model, zo’n Focus CC. Verkoopt werkelijk voor geen meter. En terecht, want het ding ziet er niet uit terwijl (bijna) al z’n concurrenten wel goed smoelen.
Die verhoudingen van de neus en de koffer kloppen niet, de koffer is langer dan de neus :shock: en ik ben voledig eens met VonStroke de coupe cabrio’s zijn bijna altlijd lelijk! Behalve de Cadillac XLR dat is de enige CC die ik mooi vind. leve stoffen daken
Prachtige achterkant! blij dat ze daar niet aangekomen zijn :) Werkelijk een staaltje topdesign.
@ Apache: LOL

@ Six Trey: He-le-maal mee eens!
De achterkant is nog niet echt wauw, past niet bij het geheel
@ Svenska dude

Wat valt hier te lollen?
Deze cabrio is dus niet ‘gay’

maar lelijk :P
Sir Smokalot, een facelift wil zeggen dat een aantal carrosserie- en/of trimpanelen wat opgefrist zijn, onderhuids een paar kleine aanpassingen, maar voor een ruimer interieur moet je toch ingrijpender aanpassingen gaan doen en dat noemen ze dan een nieuwe wagen.
jammer jammer jammerrrrr nog steeds die lelijke mislukte achterkant
Al die klagers en mensen met een negetieve reactie rijden er vast zelf niet mee
jaloers zeker, top auto!!!!!
haha, al die negatieve commentaren!!!!

is prachtige wagen, weet het heel goed heb er eentje met alles op en aan!!!

kan jullie verzekeren “Dit is pas rijgenot!!”
@Benny: je hebt dan wel de vorige versie, deze wordt pas bij de komende show van Geneve getoond. Maar mij lijkt het ook een prachtbak! Hoe is het bij jou achterin zitten? Is dat niet een beetje krap?
Heb deze nieuwe besteld met (bijna) alles erop en eraan, kan niet wachten tot ie afgeleverd word in april.
Heb sinds september zo,n ,,lelijk hok,, staan bij mijn woning in Tenerife.Dieseltje met alles erop en eran! Mijn mening met 45 jaar auto ervaring,de tofste car I ever had,en ik vind hem nog mooi ook. verder 4 volwassenen en een kind,geen probleem.Maar ja zo als altijd smaken verschillen.
Hopelijk hebben ze tijdens de facelift ook de dichting van het dak herbekeken. Die van mij heeft al meermaals in de garage gestaan. Het regent achteraan de zijramen gewoon binnen. Zijn er nog met dit probleem???
Ik rij sinds 30 mei in een Focus CC Titanium 2.0 ltr + Business Pack en het is werkelijk een fantastische auto. Het stuurt heerlijk en alle luxe zit erop en eraan. Ik krijg behoorlijk veel bewonderende blikken en ik heb nog nooit zoveel positieve reacties op een auto gekregen. Kortom, mijn beste aankoop ooit. Van lekkages heb ik overigens nog niets gemerkt. Ik heb na een week mijn wielen laten uitbalanceren omdat het stuur ietwat trilde maar dat was dan ook het enige probleempje. Verder is het alleen maar genieten. Het verbruik valt me ook alleszins mee want 1 ltr op 13 km is toch niet slecht voor een 2 ltr motor en een kenteken gewicht van 1425 kilo.
Helaas heb ik een een Focus CC van de 1e serie (zeggen ze). Deze serie heeft een productiefout in het systeem van het dak. Ik had dus last van lekkage en niet zo’n klein beetje ook. Het leek wel een zwembad. Ford Nederland vond niet nodig dat ik voorrang zou krijgen op het verhelpen van dit probleem. Gelukkig na verschillende keren bellen van mij kant en van de dealer (dit ging niet zo makkelijk als het lijkt)zijn ze overstag gegaan en hebben ze hem gemaakt. Nu komt natuurlijk de vervolg schade van die lekkage naar voren.
IK heb hem inmiddels 4 dagen terug en al weer hoopjes ellende. Dit was natuurlijk te verwachten en heb dit ook verschillende keren aan gegeven. Ik heb niet veel verstand van auto’s, maar wanneer je een auto heb waarin al bijna 8 maanden een lekkage zit vraag je toch om problemen. Nu maar weer afwachten hoe dit opgelost gaat worden.
Ronald ´t Hart.
Ik heb ook een Focus van de eerste generatie.
Naast het feit dat ik erg baal van het feit dat de auto nog geen jaar oud is,en nu al reeds weer is gefacelift, reactie van een buurman : (U heeft een overjarig model!)
Is het bij mij ook dweilen geblazen.
Dat begon de eerste dag al, bij de dakstijlen, alsof er een kraan openstond.
Het is verholpen door er andere rubbers op te zetten,(door de dealer)voor 90 %, want ik zie nog af en toe een druppel,(kan ik mee leven)waar ik niet mee uit de voeten kan is dat ie nu ook bij de achter ramen lekt, bij een hoosbui loopt het water zo de speaker bij de achterbank in.
Ik heb gebeld met de dealer, er zijn drie centra in Nederland ingericht- die deze problemen gaan oplossen, de dealer zelf maakt er zijn handen niet meer vuil aan, kun je nagaan, dat we niet de enigen zijn…wordt vervolgd zeggen we dan maar.
Verder ben ik overigens alleen maar positief over de auto, hij voldoet uitstekend, en er gaat niets boven een ritje zonder kap, en hij trekt veel bekijks.(je ziet er maar weinig) dat houd hem wel lekker exclusief.
OK mensen het is hun uiteindelijk gelukt mijn dak te dichten. 2 mecaniekers van Pininfarina zelf zijn komen opdagen en hebben het lek hersteld. Ondertussen al enkele maanden verder en tot nu toe geen lek meer. Wat een ellende. Goe dat de rest van de wagen zo goed mee valt. Hebben wel ook een nieuwe Denso navigatiesysteem moeten steken. Dezelfde console stuurt ook de gescheiden verwarming aan. Deze versprong steeds naar een andere temperatuur. Leuk is wel iets anders hè!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).