Gespot: GT’s en Sportcoupé’s

Auteur: , 57 Reacties

Drie maal raden wat er tussen deze en vorige woensdag langs is gekomen. Juist, het nieuwe speeltje van Prins Bernhard. Maar waarmee kleden we de aflevering dan nog aan? Een woensdag met slechts één model is tot nu toe bij grote uitzondering voorgekomen, en wel bij de wellicht meest spraakmakende supercar ooit, maar daar is dan ook wel heel erg veel over te zeggen. Misschien wat met de 8C vergelijkbaar materiaal, of iets dat een beetje in de buurt komt. Sportcoupé’s en GT’s bijvoorbeeld.

Alfa Romeo 8C Competizione

Tsja, waar zal ik beginnen… Misschien wel bij het begin, een berichtje van een gelegenheidsspotter in het plaatselijke gastenboek, of zelfs alleen een liefhebber, die meende een gloednieuwe zwarte 8C te hebben gesignaleerd op de Jan van Goyenkade. Trouw AG-forummer en frontpagecrewlid Emil merkte het op en begon intensief te zoeken naar spotters in de omgeving Amsterdam, wat resulteerde in het rinkelen van mijn eigen Nokia. Spoedig werden de laatste restjes van het studentenmaal opgeruimd, er werd een statief getraceerd, ik pakte mijn Pentax, en sprong op mijn fiets in de hoop dat deze me niet in de steek zou gaan laten.

Hmm, wordt wel een beetje langdradig zo, he? Nou ja, ik maak het verhaal af en bij de volgende 8C laat ik wel wat los over de achtergrond van de auto zelf. Ik kwam bij de aangegeven kade waar uiteraard niet veel – lees: niets – te zien was van de 8C, maar ik had nog iets in mijn achterhoofd zitten van een prins. Één van zijn 456M GT’s hebben jullie vast al eens gezien. Bij zijn woning aangekomen merkte ik een rode cirkel op, die haast leek te zweven. De zwarte koets eromheen viel namelijk in het geheel weg tegen de duisternis. Mijn camera kwam te voorschijn, en ik pakte een muntje om het statiefvoetje aan de camera te bevestingen. Wat er volgde, kijk zelf maar!

Alfa Romeo 8C Competizione - Foto Jim Appelmelk
Alfa Romeo 8C Competizione - Foto Jim Appelmelk
Alfa Romeo 8C Competizione - Foto Jim Appelmelk
Alfa Romeo 8C Competizione - Foto Jim Appelmelk
Alfa Romeo 8C Competizione - Foto Jim Appelmelk
Alfa Romeo 8C Competizione - Foto Jim Appelmelk
Alfa Romeo 8C Competizione - Foto Jim Appelmelk
Alfa Romeo 8C Competizione - Foto Jim Appelmelk
Alfa Romeo 8C Competizione - Foto Jim Appelmelk
Alfa Romeo 8C Competizione - Foto Jim Appelmelk
Alfa Romeo 8C Competizione - Foto Jim Appelmelk
Alfa Romeo 8C Competizione - Foto Jim Appelmelk

Aston-Martin DB9

Om even af te koelen voor de volgende nieuwkomer heb ik nog een aantal foto’s van een DB9 voor jullie kunnen maken. Overzichtsfoto’s kennen we allemaal wel, dus dan maar detailfoto’s. Die zijn ook stukken leuker om te maken, kan ik vertellen. Je kunt er meer kanten mee op. Tegenwoordig zien we de DB9 erg veel, nog niet zo veel als de Continental GT maar het is een zeer succesvol model geworden. Drieëneenhalf jaar geleden werd de auto op de Nederlandse markt ingewijd door onder andere Abraham Moszkowicz, een trouwe Aston-Martin klant die daarvoor nog even in een Continental GT heeft rondgereden. Destijds ook één van de allereerste exemplaren overigens. Sinds anderhalf jaar geleden maakt hij zijn kilometers overigens in een Vanquish S.

Aston-Martin DB9 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB9 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB9 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB9 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB9 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB9 - Foto Jim Appelmelk

Bentley Continental GT Speed

Waar de Mulliner – overigens vrijwel geheel betekenisloos – een interessante toevoeging was voor de Continental (-GT) reeks, kwam er in 2006 een concretere variant bij, de Diamond Series, die overigens nog steeds niet van mijn lijstje is gestreept. Het was allemaal wel leuk en aardig, een setje andere velgen en een nieuw interieur, maar iets echt bruikbaars was er nog niet aan toegevoegd. Aan het einde van 2007, toen de Continental GT een facelift kreeg, kwam daar een spannende versie bij, de Speed. Het blijft niet bij kleine frutseltjes zoals roostertjes aan de buitenkant, in dit geval een (onooglijke) voorspoiler waar eerst een minder in het oog springend exemplaar ‘hing’. En als ik het goed zie is de iets rechter opstaande grill wat donkerder van kleur, iets grauwer, sinister, bijna net als bij de gefacelifte Arnage T van een jaar geleden. Verder naar achteren vinden we stoere velgen, in plaats van de exemplaren van Fisher Price, die á lá VAG voorzien waren van een massief laagje plastic, zo leek het wel. Achter dit sinistere lichtmetaal bevinden zich wat men noemt ‘’s werelds grootste remschijven op een productieauto’, eventueel keramisch! Vóór houdt dat een diameter van 405 mm in, achter is 335 mm ook nog erg geruststellend. De auto heeft door nieuwe nokkenassen, katalysatoren en uitlaten namelijk 610 pk te verwerken gekregen!

Bentley Continental GT Speed - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental GT Speed - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental GT Speed - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental GT Speed - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental GT Speed - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental GT Speed - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental GT Speed - Foto Jim Appelmelk

Ferrari 250 GTE

Tot zover de primeurs, wat betreft de woensdagspotdag dan, want we duiken in de geschiedenisboeken, in mijn geval Ton Lohman’s Oldtimercatalogus van 2003. Daar vinden we een auto die gelijkend is aan degene waardoor ik zaterdag werd ingehaald op de Stadhouderskade, een Ferrari 250 GTE uit 1963, destijds 250 GTE 2+2 geheten overigens. Zo heette de auto vanaf 1962 namelijk. 1963 was het laatste jaar waarin deze succesvolle 250 te koop was, toen het 950ste exemplaar van dit model van de band rolde, waarmee de GTE een aanzienlijke voorsprong op de andere 250’s heeft. De verder aangeklede versie, luxer, en met kortere wielbasis, was met maar 350 stuks de op-één-na best verkochte versie. De GTE is overigens ook niet buitensporig duur, daargelaten dat je wel een stuk erfgoed voor je deur hebt staan dat al 45 jaar rijdt en een Ferrari-logo op de neus heeft.

Ferrari 250 GTE - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 250 GTE - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 250 GTE - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 250 GTE - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 250 GTE - Foto Jim Appelmelk

Ferrari 456 GT

De mooiste 2+2 van Ferrari uit het recente verleden is de 456 GT, als je het mij vraagt, de M vind ik zelfs nog een stukje mooier. De auto kwam als opvolger van de immer bekritiseerde 412 aan het begin van de jaren ’90, en vormde een groot contrast, met name de lijnen. Want wat was hij rond! En de M doet daar nog een schepje bovenop, maar de oerversie mag er ook wezen. Voorin ligt een prachtige V12 die we later vonden in de 550 Maranello, uiteraard net zo luidruchtig in deze 2+2. Er komt een geweldig geluid uit. De opvolger, de 612, heeft hem trouwens nog niet echt overwoekerd; de 456 zien we nog steeds vaak en een 612 kan ook duidelijk niet tippen aan de schoonheid van de 456.

Ferrari 456 GT - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 456 GT - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 456 GT - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 456 GT - Foto Jim Appelmelk

Ferrari 612 Scaglietti

Hier gaan we verder over de huidige 2+2 van Ferrari, wat mij betreft een wel erg nondescript vormgegeven auto – nee, niet per definitie erg lelijk – maar gewoon een beetje vaag. Waar gaan de lijnen heen? Wat is het verhaal? ‘Ik snap ze niet’, zoals iemand laatst over het design van deze auto tegen mij zei, is misschien wel het beste samengevat. Óók deze auto werd bekend via de bekende strafpleiter, die hem overigens pas vlak na de aankoop zelf heeft gekocht. Juist, iemand anders heeft de auto gekocht, Bram heeft hem overgekocht, en nu rijdt de oorspronkelijke eigenaar er weer in, zo heb ik me laten vertellen. Door de huidige eigenaar wel te verstaan. Maar dat is natuurlijk niet het afgebeelde exemplaar, want deze is nog geen drie jaar oud.

Ferrari 612 Scaglietti - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 612 Scaglietti - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 612 Scaglietti - Foto Jim Appelmelk

Maserati 3200 GT

Een auto waar ik zelf wèl een erg grote fan van ben is de 3200 GT, eigenlijk ook wel een tikje nondescript, of in ieder geval niet zo opvallend, tot we bij de kont komen. Daar vinden we de immer aanbeden achterlichten aan, de boemerangs. Dit is denk ik wel één van de auto-onderdelen met een bepaalde status, zeker gezien het feit dat de 4200 GT meteen een hele hoop kracht kwijt was met het wat minder spannende design. De boemerang is typisch weer een designdetail dat kenmerkend is voor Italië, inventief, elegant, en functioneel geïntegreerd in de rest van het design.

Maserati 3200 GT - Foto Jim Appelmelk
Maserati 3200 GT - Foto Jim Appelmelk
Maserati 3200 GT - Foto Jim Appelmelk
Maserati 3200 GT - Foto Jim Appelmelk
Maserati 3200 GT - Foto Jim Appelmelk
Maserati 3200 GT - Foto Jim Appelmelk
Maserati 3200 GT - Foto Jim Appelmelk

Wiesmann GT

Één van de betere tips die ik de laatste weken binnenkreeg via mijn mobiele tiplijn ging over deze Wiesmann GT, geparkeerd bij het Amstel Hotel en momenteel ook weer te gast, heb ik uit betrouwbare bron vernomen. Het model zag in juni 2005 voor het eerst het asfalt, destijds op straat nog te zien als conceptcar, waaraan subtiele details anders waren, zoals het roostertje op elk voorscherm, hier helaas niet te zien. Het is trouwens niet gewoon een dichte versie van de Wiesmann Roadster, want de techniek wijkt significant af. Voorin de Roadster vinden we een BMW zescilinder in lijn motor, zoals ik vorige week al kon meedelen, hier zit zelfs een V8 in, 4,8 liter! Die levert een piekvermogen van 367 pk, meer dan de Roadster, maar echt een aanzienlijk verschil met de 343 paarden kan het niet genoemd worden terwijl de stap van 3,2 6-in-lijn naar 4,8 V8 natuurlijk vrij noemenswaardig is. Jaarlijks worden er maar een stuk of 300 van gebouwd, wat zich goed afspiegelt de tamelijk lage frequentie waarmee we ze tegenkomen, veel minder dan de Roadster. Overigens is dat ook al een vrij ‘oude’ auto, die sinds 1993 op de markt is als MF30 (met 2,9 zes-in-lijn) en van buiten nauwelijks is veranderd tot op heden.

Wiesmann GT - Foto Jim Appelmelk
Wiesmann GT - Foto Jim Appelmelk
Wiesmann GT - Foto Jim Appelmelk
Wiesmann GT - Foto Jim Appelmelk
Wiesmann GT - Foto Jim Appelmelk



57 reacties

Zelfs in het bijzijn van die 8C blijft de Wiesmann me aanspreken…
Toch straf.
Nice vooral die 250 Gte
Inderdaad, die 250 Gte is wel een schoonheid. Overigens vind ik de 3200GT ook mooi, ik heb alleen nooit begrepen waarom de ‘boomerang-lichten’ het veld hebben moeten ruimen, vond ik ook erg mooi. Weet iemand ‘waarom’?
Wat een schit-te-ren-de foto!!
Die 1e van de 8C bedoel ik
@T-Bird: Had iets te maken met de Amerikaanse markt, waar ze niet goed ontvangen werden en dus moesten wijken voor ‘gewonere’ achterlichten.
@ T-Bird:

Gebracht als: de driehoekige achterlichten passen beter bij het design en grijpen terug naar eerdere Maserati’s.

Echte reden: verboden in Amerika…
Mooi hoor die Opel GT
zeer mooi vooral de ferrari’s :P
Dank heren, mysterie opgelost, zonde hoor. Zelfde destructieve wetgeving als bij de MG B toen met rubberen ipv chromen bumpers.
astondriverinspe
Brr, wat is zo’n kentekenplaat voorop een Ferrari toch lelijk! Ik zou voor die paar keer per jaar dat ik met die wagen zou rijden het risico nemen om een boete te krijgen, maar dan tenminste niet zo voor lul rijden mey zo’n gele sticker!
Ik vind de 456 wel erg mooi, maar ja, ik vind de 412 van daarvoor ook mooi.
Kan iemand me dan ook nog even uitleggen waarom die achterlichten verboden zijn in de VS? Het gaat er toch om dat je goed te zien bent en dat de lampjes die er in moeten zitten er in zitten, toch?
in Venray rijd al een hele tijd (enkele jaren) een Wiesmann Roadster. Ook een Maserati Ghibli. In Vleuten/De Meern/Utrecht staat regelmatig een zwarte Bentley Conti GT (met duitse platen). Wat wil je, is aan de achterkant van Hessing (aan de A2). Vorige week nog de nieuwe Maserati Coupé met handelaren platen door de straat zien rijden (was geloof ik donker blauw). Is wel erg mooi allemaal. Ben blij dat ik daar ben gaan wonen, zo kom je nog eens wat tegen. heel regelmatig rijd er ook een Lamborghini Gallardo en een Audi R8.
Zeg, wie geeft jou toestemming m’n spiegels uit te klappen? Nou ja prima hoor zo staat ie er toch beter op ;)

K blijf het toch raar vinden dat sommige mensen zo enthousiast over Wiesmann zijn, voor mijn gevoel kloppen die dingen niet qua verhoudingen en lijnen, maar goed dat zie je op de foto natuurlijk niet. In real life kan ik er iig niet opgewonden van raken..
Wat gaat die vent van die Wiesmann doen dan?
Partijtje brandhout halen?????
LOL

@ Guan: ik gooi het op smaakverschil. Heb hem regelmatig in het echt gezien en hij kan mij de broek wel doen bollen!
@ Svenska Aeroplan AB: die achterlichten waren niet verboden door de amerikanen maar de amerikanen (verreweg de grootste afnemers) wilde ze niet. had puur cosmetische redenen. de auto was aanvankelijk gewoon goed gekeurd door de dienst van wegverkeer in amerika (had dus een typegoedkeuring gekregen) maar werd veranderd op verzoek van de amerikanen.
wrm o wrm zit er een nummer bord op de voorkant dat staat gewoon niet. dna maar 1000 euro minder inkomsten door dat er geen nummerbord opzit
@ Svenska Aeroplan AB: ik wist niet dat Wiesmann al zover was dat ze de V-10 versies al hadden uitgeleverd. of is dit een foto van een fabrieksrijder die er ééntje in puin rijd?
@ Rider:

Ah, dan heb ik het destijds verkeerd begrepen. Blijkt meer weer: Amerikanen en smaak…

Dat ze die V10 al uitleveren? Geen id eigenlijk!
Hier staat pas in de lente leverbaar, dus moet ik nog ff wachten…
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=7221
Die 456 heeft echt een gruwelijke mooie achterkant, maar die voorkant is te soft. Die Bentley is ook erg mooi in dat grijs met die velgen erbij.

Goeie foto’s verder!
Hm als je de Aston zo vlakbij de 8C ziet. Vind ik de AM toch een mannelijkere auto en verdient deze ook mijn voorkeur.
die eerste 2 zijn echt heel gaaf,

die eerste zou ik graag zien als wallpaper (hint hint :P)
zo die bentley heeft echt mooie velgen en die maserati blijft mooi met die boomerang lampen
Gewoon te vet enne het is helemaal lekker als je zo’n db9 ziet staan en bedenkt dat je er in heb gereden zoals ik :-) :D
Bedankt voor jullie reacties, spijtig van de boomerangs van de 3200 GT, misschien zien we ze ooit nog eens terug. Mocht je nog wallpapers willen hebben (zoals Donstil), dan kun je me er altijd voor mailen. [email protected]. Vermeld om welke foto het gaat en welk formaat jullie willen!
Trivia: de getoonde 250 Ferrari heeft trommels, bladveren en werd getekend door Nederlander Tom Tjaarda. :)

NSFW!!!

http://blogimages.seniorennet.be/skodaman2/644-52d36e59e439f02391461e1ebfa74e4e.jpg
@ Svenska Aeroplan AB;
Ja die is idd een stuk beter! Nee hoor, hou m maar wel heel, dan is hij toch mooier ;)
die tiende foto van die 8c…..lebber….lebber…..net zoals de speed….lebber….lebber…en de ferrari’s….lebber…lebber
die Ferrari 612 Scaglietti heeft wel kleine velgen :0
Uh.. Hoe stapt die kerel van die Wiesmann GT, of de andere bestuurder van ernaast, uit…?! Het lijkt mij niet uit te maken wie er eerst stond. Mocht de bestuurder van die andere auto van Engelse afkomst zijn, dan zal je toch balen als je bij je Wiesmann terug komt… Iemand een idee..?!
Volgens mij is er iemand hier enorm fan van de 8C hè? Ik zie hem al dagenlang continu langskomen in allerlei berichten op de pagina… en zo heel bijzonder issie nu ook weer niet :P
Sorcerer, zo bijzonder is hij nou net wel…..
@sorcerer, nou als ie BPM-vrij is vind ik m heeeel bijzonder…
hele mooie foto’s van de alfa!!! Heb direct de wallpaper in gebruik genomen van een eerder topic!!!
de 8c en die velgen van de bentley :O wouw supers.
en die wiesman en 3200 gt :D zijn gewoon super:)
Geen spiegelreflex lens camera zeker? Ik zie verschillen tussen de uiterste randen van de auot en het lijkt alsof dingen niet gecentreerd zijn.
schoon langbelicht
Erg mooie foto’s appeltje :) Een paar van de nachtfoto’s (zoals de wallpaper) zijn weer tof gedaan. Zo weet je zelfs uit zo’n moeilijke situatie nog mooie foto’s te halen, wat een langere sluitertijd al niet kan aanrichten ;)

thx voor de wallpaper die pronkt weer tot ik een betere krijg

ps
ik heb je enkele weken gemaild over de foto van de zwarte F430 voor een mooie oude muur, maar geen antwoord gekregen. Any chance dat je daar nog ff naar kunt kijken? alvast bedankt!
toch nog wat meer tekst:

ik snap niet waarom men over het algemeen de 456 GT zoveel mooier vindt dan de 612 Scaglietti. Ik vind ze juist heel erg met elkaar gemeen hebben! Ze hebben beide een niet opvallend design, maar intussen zijn het twee van de mooiste ferrari’s in hun soort. Maarja, dat is mijn bescheiden mening :P

wbt de bentley continental GT Speed, de nieuwe bumper vind ik wonderen verrichten, hij ziet er nu uit zoals hij er uit had moeten zien vanaf het begin!
Aston’s en Ferrari’s zijn damn nice, vet.
Oh wat is die 612mooi :D
die wiesman is goed geparkeerd + wordt deze auto nog gemaakt?
want als ik volwassen wordt zou ik ook wel eens zo’n auto willen bezitten …
Heeft niemand het nou gezien dat die twee auto´s, in ieder geval die Wiesmann, zo onmogelijk geparkeerd zijn..HOE STAPPEN ZE UIT..
Frasker (Maserati MC12)
@ Christiano
“Mooi hoor die Opel GT”

Welke Opel GT?
De Ferrari 612 Scaglietti vin ik toch wel een waardige opvolger van de Ferrari 456 GT !!!
Wat julie?
Die Ferrari 250 GTE is toch wel zo mooi, echt het neusje van de zalm.
Hai wat voor kenteken zit er op die Continental GT Speed? Kluivert heeft een Continental GTC en daar zitten dezelfde platen onder..

Dus was wel benieuwd..
Met uitzondering van de 612 Scaglietti allemaal prachtige droomauto’s!! Super spotserie!!
Grappig… vond de Wiesmann altijd wel gaaf, maar in dit gezelschap…. damm ugly duckling! Die 250 is wel erg sliek en de Maser is tijdloos mooi. Die 456 vond ik altijd al prachtig en ik snap eingelijk niet zo goed waarom dat geen succes werd. Op de foto’s komt het niet echt uit de verf trouwens. In het echt is de auto laag en dierlijk, hier lijkt de “cockpit” wat hoog..

De Bentley heeft echt een mooiere voor- en achterkant nodig, de zijkant is zo mooi in balans…. en dan die neus…. zo jammer.
”Maserati 3200 GT

Een auto waar ik zelf wèl een erg grote fan van ben is de 3200 GT, eigenlijk ook wel een tikje nondescript, of in ieder geval niet zo opvallend, tot we bij de kont komen. Daar vinden we de immer aanbeden achterlichten aan, de boemerangs”

Lijkt me ‘treffen we aan/vinden we’ te moeten zijn ;)

Bentley Conti GT Speed, prachtig :)
opnieuw, erg fraaie foto’s.. die wiesmann is echt lomp neergekwakt.
Ik vind de DB9 nog altijd veel mooier dan de C8. Maar de Wiesmann vind ik nog eens stukken mooier dan die twee (vooral de roadster).

De achterlichten op de maser waren inderdaad mooier in de originele versie.
De 612 ziet er wel schipachtig uit in die laatste foto vanuit de hoogte, wel mooie foto. De neus van de Bentley speed hadden ze beter gelaten zoals bij de gewone gt.

Vele van die auto’s hebben achteraan zo van die twee pseudo-zitplaatsen. Dat is iets wat niet klopt in mijn geest. K vind zulke 2+2 dan uit principe (eigenzinnigheid) dan niet interessant. Dan maken ze toch beter een opbergplaats achter de bestuurder (of helemaal niets), zoals DBS of R8 of F430. Die vindt ik dan wel interessant.

Die foto’s met lange belichtingstijd van de C8 zijn wel fasinerend. (= eerste drie)
Relatief veel recente spots er tussen, nice!
Ik vind de 8C toch best mooi in het zwart :)
doe mij maar de 1, db9
2, 456
3, 3200

allemaal lekker ingetogen en toch snel!
Prachtige platen!!! Die 8C is zo mooi he, en de 3200GT… hoop dat ik die binnen een aantal jaar 2e hands (logisch..) kan kopen, hij is betaalbaar ;-)
@appeltje
hoe draag je die pentax mee op de fiets en slaag je er toch vaak in om rijdende auto’s te fotograferen? Als ik hem wegsteek in een rugzak ben ik 99 keer op de 100 te laat

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).