Fifth Gear heeft wederom de nieuwe Maserati GranTurismo aan de tand gevoeld. En ze zijn niet geheel positief…
“It’s quite a good car… but I wish it had another 100 horsepower”
Ok, het is dus geen echt snelle auto. Daarom even de onderstaande video-review in de re-run (ook van Fith Gear). Big Tom snap het geheel iets beter, maar ook hij mist de echte sportiviteit.
Miguel zegt
hé, die foto heb ik genomen :P
Ik mag binnenkort meerijden met een Granturismo, van iemand die mijn vader kent ^O^
Mercedes zegt
“… but I wish had another 100 horsepower“
daar moet een “it” tussen ;)
–edit: dank u, gefixt!–
Oxymoron zegt
Wat willen ze dan? Het is een Gran Turismo, dus een snelle reiswagen, geen sportwagen. Bedoeld om er moeiteloos en soepel mee te rijden. Met de snelheidsbeperkingen overal zouden nog meer pk’s geen fluit uitmaken.
Frank deH zegt
GranTurismo betekent toch ook niet snelste sportwagen of zo. Meer een comfortabele en sportieve reisauto… Als er in een burgerlijke stationwagen geen 600 pk meer zit is het al underpowered tegenwoordig.
Chorizo zegt
Ik vind die britse autojournalisten een tikje irritant worden.
Het lijkt wel alsof ze net zo uitgesproken willen zijn als ene JC, maar niet meteen gegronde redenen vinden en dan maar het eerste beste argument nemen.
Vorige week stond er bij een meubelwinkel in de buurt een Gran Turismo. Heb twee keer moeten tijken, die auto is een stuk smaller en kleiner dan ik dacht, heeft veel weg van een Peugeot coupé vorige generatie (let op de achterruit) en is eigenlijk best bescheiden te noemen. Niet meteen een auto waarvan je verwacht dat ‘ie een Ferrari in de pan gaat hakken.
Ron zegt
ik zie ook het probleem niet, Maserati heeft dat exclusieve wat Ferrari en Lamborghini niet meer hebben. Het lijkt erop dat ze nu ook echt goeie auto´s beginnen te bouwen en dan nog wat: het ding is gewoon prachtig mooi om te zien.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Wat een FAN-TAS-TISCHE auto is dit toch!!
Is gewoon kunst…
Mr. V8 zegt
Heb er gister ook in gereden, rijd super hoor maar moet ook zeggen dat ik meer onder de indruk ben van een M5 o.i.d.
Chorizo zegt
Je zou iets geloofwaardiger overkomen zonder dt fouten ;-)
Maandag op school beter opletten.
replo zegt
Een mooiere auto bestaat op dit moment niet! Wat een geweldige looks. Met een dikke knipoog naar de kont van een bmw 850. waaaaauw!
Incognito zegt
Mr. V8 me vader heeft er ook twee, gister ook mee gerede
Haha :D Goed verhaal.
On Topic;
Helemaal met reacties eens, waarom moét hier 600 pk in?
Rick dos zegt
“It’s a bit like marrying a supermodel then finding out a couple of weeks later that she prefers reading books…..”
En wat is daar is mee? Liever een mooie vrouw waar je nog een gesprek mee kan voeren dan eentje waar je een lege blik van toegeworpen krijgt.
Ik vind Maserati de laatste der Mohikanen. Het is het merk wat voor mij nog “Italiaanse passie” uitstraalt en heeft. Als je bijv kijkt naar Lambo en Ferrari 2 merken met een mooie geschiedenis en mooie auto’s maar wat tegenwoordig helemaal geen uitstraling meer hebben zoals ze ooit hadden. Ja, tuurlijk zijn ze bruut en tuurlijk zijn ze begeerlijk maar het onderscheidt zich niet meer zoals ze dat vroeger wel deden met Italiaanse passie. En das jammer.
Scar zegt
Mooie auto, ik hoop dat we nog meer moois te zien gaan krijgen van Maserati. Zoiets in de trent van de Pininfarina Birdcage zou geweldig zijn :p
Ron zegt
@Incognito
Natuurlijk “coño”, mijn vader heeft er wel 50…
Mercedes-B C 63 AMG zegt
Mr. V8 de M5 is geen concurrent van de Gran Turismo zijn beiden andere soorten auto’s. Dan kun je beter de M6 daarmee vergelijken.
Geef mij maar liever de CL 500 die vind ik de mooiste.
Turbopaultje zegt
Maserati is dinstiguished. Geen hardcore racer of pretentieuze racer in the making dus.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Turbopaultje:
Eens.
Ik hoor vaak dat de GT met de Jag XK vergeleken wordt. Makes sence met wat jij zegt. Denkt dat hij nooit met een Ferrari oid vergeleken zal worden. Qua rijden, maar ook qua imago totaal anders
Armada zegt
Uhm. Juist.
Ik schaar me achter de meningen van Frank deH & Rick dos.
Zij slaan beiden de spijker op z’n spreekwoordelijke kop.
JPM zegt
@ Rick dos
Maar waar komt dat door? Wij zitten elke dag op deze site en lezen dagelijks over de nieuwste Ferrari’s en Lambo’s. Voor ons zijn het bijna geen speciale auto’s meer. Maar als ik er dan eentje in het ‘echt’ tegenkom die het gas intrapt dan voel ik me weer net zo verliefd als 10 jaar geleden. Ligt het niet aan ons?
Thomaz zegt
En toch vind ik het gewoon geen mooie auto. Vooral de wielen kunnen mij niet bekoren en ik vind dat de auto vreemde vouwen heeft. Komen nog die misselijke achterlichten bij… Sorry jongens…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Wat me nog te binnen schiet:
Het heeft natuurlijk ook met de referentie te maken.
Die boys van de testen hebben alles gereden, maar voor de gemiddelde persoon is de GT natuurlijk knettersportief!
Als je net uit je Golfje Tdi stapt…
Rick dos zegt
@JPM
Dat vind ik een interessante en geloof het of niet maar daar heb ik ook over nagedacht. :D
Je kan daarop ook een wedervraag stellen;
Kan het zo zijn dat je je zo voelt OMDAT het een Ferrari of Lambo is? Dus m.a.w. dat je nog in vervoering raakt van de magie die het merk had. Trouwens over het geluid van Ferrari en een Lambo kan ook ik me weer voelen als tien jaar geleden. ;)
Maar ik heb het ècht alleen over het uiterlijk.
Guan zegt
Het idee achter deze auto staat me zeer aan, zonder er in gereden te hebben zou ik haast zeggen dat er nog wel wat minder pk’s in mogen, laat de pk idioten maar denken dat het daarom draait. Als weldenkend mens ben je toch een stapje hoger in de piramide van Maslow wanneer je weet dat t hier niet meer om draait ;-)
Toch he, die lijn.. voor mijn gevoel is de motorkap – waar die aansluit op de A stijl – net iets te laag. (Of de daklijn te hoog, maar dat wil je zou houden ivm de hoofd ruimte achterin.) Hierdoor lijkt het personen gedeelte heel groot ten opzichte van de rest van de auto. Zie bv deze foto: http://www.autoblog.nl/gallery/Maserati/Gran%20Turismo/Maserati%20GranTurismo%20%2813%29.jpg
Vlgns mij had de lijn van het spatbord iets minder moeten zakken, waardoor de onderlijn van het raam omhoog had gekund.
Zijn er meer mensen met dit gevoel of is dit niet herkenbaar?
Guan zegt
Overigens is de muil ook te groot. Optisch, en technisch. Wanneer je even terug kijkt naar het college van gisteren: http://www.autoblog.nl/archive/2008/02/08/koel-of-cool
En dan naar deze foto kijkt: http://www.autoblog.nl/gallery/Maserati/Gran%20Turismo/Maserati%20GranTurismo%20%2810%29.jpg
Zie je dat Masi hiermee ook de fout in gaat.. :(
Mr. V8 zegt
@ Mercedes B C 63; ik weet dat het totaal veschillende auto’s zijn. Maar de M5 heeft meer indruk op me gemaakt, gewoon qua power bedoel ik.. En niet in vergelijking met elkaar, dan had ik inderdaad beter een M6 als referentie kunnen nemen, maarja, daar heb ik (helaas) niet in gereden.. ;)
@ Chorizo; je hebt gelijk d’tjes en t’tjes heb ik altijd moeite mee gehad, maar je snapt aan mijn stukje waarschijnlijk wel wat ik bedoel en daar gaat het om… ;)
w0o0dy zegt
Even los van prijzen en tienden van seconden denk ik dat deze auto het beste vergeleken kan worden met auto’s als de 650i en de cl500 en de XK. Geen van allen echt supersportieve wagens, maar meer snelle GT. Luxe, comfortabel, fraai en ook snel. Maar de prestaties zijn niet waar het bij dit soort auto’s om draait.
De journalisten zien dit meestal als de opvolger van de Gransport/4200 maar dat is niet juist. Maserati heeft bij de introductie aangegeven dat dit een echte GT met 4 zitplaatsen moet zijn. Overigens zijn die zitplaatsen volgens wat journalisten redelijk riant in vergelijking tot die achterin de 6 serie en de CL.
De echte opvolger van de Gransport is de auto die we al een aantal keren hebben zien langskomen met een berg camouflage… iets korter dan deze Granturismo en duidelijk sportiever…. die auto zal meer in de richting van de 911 en de Aston martin V8/DB9 gaan qua sportiviteit.
Prachtige auto, waanzinnig mooi op je eigen smaak aan te passen met kleuren, bekleding en wat opties, maar altijd sjiek, snel en een enorme “feel good”-auto. De eigenaren zullen iedereen die kritiek heeft met een subtiele glimlach wegwuiven….. if you don’t get it, this car is not for you.
Mensen met dit soort auto’s kopen die meestal niet om indruk te maken, sneller te zijn bij het stoplicht of om dwars te gaan over een circuit…. zijn rijden liever met mooie muziek op, lange afstanden naar een mooie bestemming en genieten van het reizen met zo’n veelzijdige auto die hen een goed gevoel geeft.
JPM zegt
@ Rick dos
Ja tsjah ik weet het ook niet precies. Maar 10 jaar geleden was er geen site waar je de nieuwe Ferrari al 10 keer zag voorbij komen voordat je hem in het echt had gezien. Toen spotte je de nieuwste Ferrari’s direct in het echt. Tegenwoordig zien we er zoveel over op internet dat als we hem direct tegenkomen het misschien tegenvalt.
Lada zegt
Denk dat kritiek over gebrek aan vermogen en gebrek aan koppel onderin best terecht is. Het uiterlijk van de GT belooft meer dan de prestaties waarmaken. En gezien de prijs van anderhalve ton mag je wel wat verwachten. De GT zal niet eens zo heel veel sneller zijn dan de Quattroporte waar je echt goed met vier personen in kunt zitten voor dezelfde prijs.
Wel een pracht van een wagen :D
w0o0dy zegt
Overigens denk ik dat de 4,7 die Alfa samen met Maserati heeft gebouwd op basis van deze 4.2 wel eens op relatief korte termijn in de Granturismo kan verschijnen…. beetje meer koppel en een snufje meer pk’s….
De auto is idd niet licht en dan is het koppel niet “more than enough” maar een eerder “adequate”.
Mercedes-B C 63 AMG zegt
JPM ik denk dat het wel klopt nu kun je op elke moment van de dag auto’s bekijken op internet, terwijl dat jaren geleden niet het geval was. Plus als je hem dan in het echt zag was het specialer.
Rick dos ik denk dat het gewoonweg te maken heeft met de tijd waarin we nu leven. Vroeger waren de merken heel goed van elkaar te onderscheiden en nu lijken ze steeds meer op elkaar. Als ze dan ook elkaar opkopen tja dan gaat er wat verloren ja. Maar dit geld voor veel merken zoals: Bentley, Rolls Royce, Bugatti, lamborghini en jaguar.
Denk ook dat je in dit punt gelijk hebt dat Maserati op dat punt misschien wel de enige is die de klassieke Italiaanse passie nog weet uit te stralen. Ik hoop dat het ook zo blijft.
Jaap zegt
@Mr. V8
Heb je ook met Harry Potter op de toverschool gezeten?
DRU zegt
Voor mij ook geen supermodel die alleen maar wil krijgen. Laat haar lekker lezen, dan kan ik rustig verder werken met mijn Macbook op schoot. Die supermodel is alleen al fijn om naar te kijken en mee te nemen naar social events.
sacha zegt
Bij dit soort auto’s (GT, cruiser) is een geblazen (turbo of kompressor) motor ideaal. Veel koppel onderin, dus in het dagelijks gebruik altijd het gevoel van veel (genoeg) vermogen.
RV zegt
@ Sacha
Idd bij bijvoorbeeld een Bentley GT of een 65AMG heb je dat in overweldigende mate. Maar daarmee haal je wel meteen de sportiviteit weg die een Vanquish of een 612 wel hebben. Eigenlijk is het gewoon puur een keuze van wat voor karakter je in je GT wil.
tdj zegt
kolere wat een mooie bak.
Beamer zegt
Wat wil je nu voor een Maserati van “maar” 115.000€. Je kan toch niet vergelijken met een Ferrari of een Porsche GT2 of 3.
Betaal 50.000€ meer en ze zullen er wel een 6 liter van 600 of 700pk in leggen ze.
Rick dos zegt
@JPM
Wat je nu digitaal hebt, had je toen op papier (autotijdschiften binnen- en buitenlandse).
Maar goed, het kan natuurlijk een combinatie van de door ons gewezen factoren zijn.
@Mercedes-B C 63 AMG
Dat is zeker ook een factor. Je noemt 3 merken die allen bijv. onder VAG vallen. En het DNA van VAG zie je er toch meer doorheen komen dan het oude glorieuze DNA. Dat is ook een punt wat ik opzich zonde vind. Alhoewel ik dat bij Ferrari en Maserati toch minder heb.
SyriX zegt
w0o0dy somt het heel erg mooi op..
Mr. V8 zegt
@ Jaap; nee niet bepaald, jij?
skinnybmw zegt
Doe mij toch maar de 8C!
Capone zegt
Over DNA gesproken!! Blijft toch dat er nog steeds auto´s met echte ¨passione¨ gebouwd worden met Italiaanse hand!! Ik denk dat in de toekomst toch meer mensen zich willen en durven onderscheiden van het massa cq copy-product. Leve de Chinese beurs!!