Officieel: Renault Koleos

Auteur: , 63 Reacties

Ook Renault betreed eindelijk de compleet gehypte SUV markt en dat doen ze met de Koleos. Het design is geen grote verrassing aangezien het productiemodel slechts op kleine punten afwijkt van het studiemodel wat in 2006 al op de autoshow van Parijs stond. En zustermerk Samsung presenteerde vorig jaar al de Samsung QM5, het tweeling zusje van de Koleos.

De Koleos wordt dan ook gebouwd in Zuid-Korea bij Samsung-Renault en dat is een primeur voor het Franse merk. En om het geheel nog verwarrender te maken is de Koleos ontwikkeld door Nissan.

Renault Koleos specs

Verder hebben we speciaal voor jullie bewegende beelden van een Koleos in het wild, een Koleos in een studio en als bonus een Koleos die tegen een muur aan rijdt (mijn favoriet).



63 reacties

Hm, dit doen ze in ieder geval beter dan Peus en Citroën, die gewoon een Mitsubishi re-badgen!!

En ziet er nog niet eens verkeerd uit ook. Wordt een succes denk ik!
wow die is lelijk renault
nee, dit kan je niet aan mensen met goede ogen verkopen
Wat een verschikkelijk nietszeggend uiterlijk zeg, die grijze kleur staat hem perfect! Ik betwijfel of ze het hiermee gaan redden gezien de rest van het aanbod in dit segment.
@Svenska Aeroplan AB, dit is ook gewoon een gerebadgde Samsung hoor ;)
Ik weet dat een onderbouwde mening hier op prijs wordt gesteld, maar ik weet niet waar ik moet beginnen.

Wat is dit een lelijk hok zeg …..
Dit is toch op basis van de Quashqai (of zoiets)? Die ziet er stukken beter uit lijkt me….. De “nieuwe” grande Modus is trouwens in de basis ook een Nissan, nml de Note…… Renault is flink ontwikkelingskosten aan het besparen de laatste tijd…. maar goed, als ze daarmee de Laguna ooit nog betrouwbaar krijgen dan zijn er een boel mensen weer blij.
Van de zijkant lijkt het wel een Tucson..
Saaie auto, zal het wel goed doen bij Renault liefhebbers ;)
Renault zou ik dus nooittt kopen, zie je alleen maar stukken van! Nooit meer een renault voor mij, en al helemaal niet deze. Maar welke renault is wel mooi ? Juist, geen enkel dus.
@ Robbie:
Klopt, maar aangezien Samsung hier niet leverbaar is en Mitsubishi wel, denk ik echt dat deze het beter gaat doen.

Daarnaast zijn de Peugeot en Citroën wel errrrrrrrrg duidelijke kopieën en zitten/rijden/voelen ze als de Mitsubishi. Prima auto, daar niet van, maar ik denk niet dat de P en C rijders dit pikken…

Weet trouwens niet in hoeverre dit dan een Quashkai is en in hoeverre dit dus ook opgaat voor de Kaleos.

Iemand?
Oef, wat een lelijk ding. Het design lijkt wel haast Koreaans met een Renault logo erop (is het ontwerp toevallig Koreaans?). De aflopende daklijn aan de achterkant doet me denken aan de eveneens hondslelijke Kia Sportage.
Ik vind hem er wel goed uitzien. Ze hebben inderdaad meer hun best gedaan op het rebadgen van een Samsung dan PSA heeft gedaan met het rebadgen van een Mitsu.

Ik zie het wel een succes worden. De auto ziet er wat serieuzer uit dan de gemiddelde Koreaanse SUV.
Tja … over de kwaliteit van een gerebadgede Mitsubishi hoef je in elk geval niet te twijfelen… Klein beetje rijervaring met de oude Outlander hebbende kan ik alleen maar zeggen…GENIALE bak. Lelijk als de nacht…maar rijdt als een god in Frankrijk. Maarja…dat verklaart natuurlijk ook de samenwerking met Samsung … dwz…dat hebben ze natuurlijk ook niet voor niks gedaan.
Conclusie….ik denk dat het wel snor zit met die kwaliteit en ik denk dan ook dat Renault hiermee gaat scoren.
@Racer X,

Designed by Renault, developed by Nissan and manufactured in Renault Samsung Motors’ Busan plant in Korea, Renault Koleos is the fruit of extremely close collaboration between teams from each of these Renault-Nissan Alliance brands.
Koen Vantomme
Raamverdeling aan de zijkant doet ook denken aan de nog uit te komen Audi Q5 (ruitje in C-stijl). Buiten de achterklep is het allemaal reeds een beetje déja-vu (daarom nog niet saai).
Het wordt plots heel druk in dat segment! Dus doen de constructeurs er goed aan kosten te sparen door platforms en motoren te delen.
ik vind het jammer dat ze het ‘egeus’ concept niet verder hebben ontwikkeld en die zijn gaan maken
http://www.conceptcarz.com/vehicle/z9834/Renault_Egeus.aspx
Thanks, Robbie.

In dat geval vind ik dat Renault weinig tot geen Franse flair in het ontwerp heeft aangebracht. Kan komen doordat ze een uiterlijk moesten ontwerpen op een al bestaande basiscarosserie.

Achja, ik vind SUV’s sowiezo al niks, dus het interesseert me weinig hoe hard dit ding verkoopt.
heb er geprobeerd even naar te kijken. Hij/zij (?) wint het net niet van de Tiguan wat betreft lelijkheid. Hier klopt de middellijn tenminste nog.

Gemiste kans weet ik niet. Vel Satis en dat soort eigenlijk best wel mooie auto’s zijn te opvallend/vreemd om succesvol te zijn. Deze kolos is veel meer gemiddeld. Dat zal best beter verkopen. Persoonlijk toch liever iets gezien dat net zo apart als eerder genoemde Vel Satis.
Doen ze er zo lang over om zo’n monsterlijke auto te ontwerpen?
Ik heb ergens eerder gelezen dat de Fransen de SUV markt schromelijk onderschatten!

Als dit net zo rijdt en ‘voelt’ als een Quashkai, denk ik dat dit er wel weer een voorbeeld van is. Ik denk en hoop dat de meeste mensen dan voor het origineel gaan. Let wel: De Quashkai is een van de best verkochte modellen van 2007!

Aan de andere kant is de prijs het grootste hangijzer in deze klasse. Dit wordt vrijwel allemaal particulier gekocht, dan kun je niet aankomen met een te dure concurrent.
Ach, binnen de autoindustrie doet iedereen het met iedereen. Platformpjes, motoren, versnellingsbakken, het is in die industrie één groot leentjebuur spelletje.

Emotie en imago lijken echter zwaarder te wegen dan feiten. Dat de VW groep op basis van de Golf 4 gezinswagens (stations en sedans niet eens mee gerekend), 4 midi MPV’s en vooralsnog 1 SUV (binnenkort ongetwijfeld meer) bouwt, is de normaalste zaak. Maar wanneer Renault met zijn partner Nissan samenwerkt, is dat opeens niet acceptabel.

Over de betrouwbaarheid van de Laguna; die was vlak na de introductie inderdaad dramatisch. Renault heeft echter snel gereageerd en de laatste versies van het oude type zijn vergaand probleemvrij. Maar ja, het imago is geschaad.
Het omgekeerde gebeurd ook geregeld. Het imago / predicaat Duits degelijk is kennelijk dusdanig verankerd in ons automobiel onderbewustzijn dat we de vele, voor VW en met name Opel, bijzonder negatieve klanttevredenheids en betrouwbaarheidsonderzoeken die ons gedurende de 90’er jaren en de eerste jaren van deze eeuw overspoelden, maar gewoon hebben genegeerd…

Mocht er al sprake zijn geweest van enige imago schade, dan is dat onlangs weer hersteld. Bij de laatste betrouwbaarheidsonderzoeken stonden er geen jappen meer bovenaan.
BMW X3, Audi A2 (inderdaad, wordt niet meer gebouwd en is dus getest aan het eind van zijn levenscyclus), BMW 1, Mini (ook een BMW) en daarna ‘pas’ de eerste Japanner. Geen VW en helemaal geen Opel in dat rijtje, maar who cares, het imago van de duitse industrie is – aan de hand van 1 onderzoek – weer gered…
hoewel hij dus veel weg heeft van de concurrentie, zal dit in frankrijk wel een hit worden. fransen mogen dan een aparte smaak hebben, maar zelfs zij kunnen de peus en de citroën niet op prijs stellen. de koleos vult dat gat perfect, ook omdat fransen altijd franse auto’s rijden, omdat die daar zo lekker goedkoop zijn.
Hmmm, volgens mij is het een Daewoo, kijk maar naar de naam.
Kalos=Kaleos
Dus met ander woorden, Renault weet niet meer hoe ze een fatsoenlijke auto kunnen ontwerpen en trekken een misvormde Nissan/Samsung whatever uit het rek en shoppen ook nog ff bij een andere leverancier voor een naam.
Nee, dit wordt een lekker succesvolle auto. (Voor hetzelfde type mensen dat ook helemaal weg is van de Scenic, die op een of andere vreemde wijze ook verkoopt als een gek)
Duidelijk geinspireerd door de eveneens uitzonderlijk fraai vormgegeven Kia Sportage…………………………………..
*braak*
@Svenska Aeroplan AB

Volgensmij zijn Citroen-rijders juist blij met de C-rosser… En terrecht want de auto ziet er verrukkelijk uit. Het is alleen maar mooi toch als de techniek van de auto afkomstig is van een merk dat al jaren ervaring heeft met 4×4’s bouwen… Daar zullen niet veel Citrofielen van wakker liggen denk ik.

Rebadgen is tegenwoordig zo gewoon in autoland. Niemand kijkt daar meer raar van op.
@ Greg:

Ik ben het er helemaal mee eens dat de C-Crosser (integenstelling tot de Peus, die echt TE lelijk is!!) er schitterend uitziet! Sowieso de mooiste van de drieling.

Maar toch denk ik niet dat het gaat lukken. Citroën heeft daarvoor teveel typische Citroën-kenmerken als zachte stoelen, comfort-onderstel, typisch interieur, etc. Als ik de tests goed gelezen heeft, heeft de C-Crosser geen van deze kenmerken…
@Ramshoek
volledig met je eens!

Ik heb zelf een VW gekocht en weet uit ervaring dat de degelijkheid uit Wolfsburg zwaar kan tegenvallen. Heb de auto tenslotte maar bij Peugeot afgegeven en rij nu met plezier in een franse auto.
@Svenska Aeroplan AB

Nou… onderschat die Fransen van PSA niet hoor. Ze weten erg goed hoe ze hun klanten moeten binden.

Citroen heeft expres heel veel aandacht besteed aan de vering, waardoor de C-crosser nu zachter is geveerd dan de Mitsubishi. Dit lees je ook terug in de reviews van de C-Crosser. Time will tell, maar men verwacht dat deze auto wel succesvol zal zijn in z’n segment.

Wat die Peugeot 4007 betreft… daar geef ik je wel gelijk in.. Dat is de lelijkste van de drieling. Al moet ik wel zeggen dat als je ‘m in een showroom ziet, het wel enigszins meevalt.
Het eerst wat in me opkwam………….Hyundai Tucson
Inderdaad, time will tell.

Nog een nabrandertje: ik denk ook dat het publiek van Citroën wat eigenwijzer is dan dat van Peugeot of Renault. Die zullen minder pikken wat betreft het afwijken van de merkwaarden.

Denk je niet?

Ik vrees dat hierdoor de C-Crosser de minst verkopende van de 3 wordt… Wat wel superzonde zou zijn!!
@ Greg: wat betreft de VW:

Kun je zien wat marketing doet, en hoe vreselijk belangrijk dat is. Iedereen denkt dat VW betrouwbaar is, en pak-m-beet Renault niet. Iedereen denkt dat Renault veilig is.

Ik zeg niet dat bovengenoemde zaken niet waar zijn, maar er wordt veeeeeel meer gekeken naar wat de marketingboys ons vertellen dan naar de eigenlijke kwaliteiten van de auto.

Jammer…
Zal wel meevallen denk ik hoor..

Citroen wil zelf ook groeien als merk en meer klanten voor zich winnen, terwijl ze de bestaande klanten zo vertrouwd mogelijk proberen te bedienen… De nieuwe C5 is daar een mooi voorbeeld van. De vormgeving is minder excentriek, maar het Citroen DNA is duidelijk aanwezig.

Wat ik wil zeggen is dat de merkwaarden behouden kunnen blijven, zonder dat die auto’s een bijzonder afwijkende styling meekrijgen.
Ik hoop het…

Wat ik al 24569014758979x gepost heb, ook omdat ik daar als Saab-liefhebber mee te maken heb: het is zo ontzettend moeilijk om een eigenzinnige auto te maken, die echt kenmerkend is voor het merk, en tegelijkertijd ervoor te zorgen dat genoeg mensen hem mooi vinden om er voldoende van te verkopen!

Ik denk dat de nieuwe C5 wat dat betreft wel een schot in de roos is!
Tja… Saab heeft het wat dat aangaat zeer zeker heel moeilijk.

Het probleem van Saab is dat hun styling steeds grijpt naar bestaande designs, terwijl de markt graag vernieuwingen wil zien die wel herkend worden bij het merk.

De BMW 3 Coupe is zo’n voorbeeld van een nieuw en gelijktijdig tijdloos model dat onmiskenbaar “BMW” uitstraalt. Ook VW verstaat die kunst heel goed. Je weet nu al dat de Golf VI weer een nieuwe auto wordt, met een nieuwe identiteit… maar je weet ook dat de Golf VI een evolutie van de V wordt. Succes gegarandeerd.

Saab had met de nieuwe 9-3 en 9-5 naar het voorbeeld van BMW en VW, meer kunnen doen dan hier en daar wat chromen accentjes vast te plakken enz.. De markt straft Saab nu daarvoor genadeloos af.
Mmm, dat uiterlijk valt toch wel mee, zéker voor een Renault :)

Front doet inderdaad denken aan de Tucson, van opzij doet de kofferbaklijn wat denken aan de X5 en eigenlijk ook wel wat aan de Clio Estate.

Voor wie zin heeft in een paar extra fotootjes: http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=8253

Je vindt er ook betere foto’s van het interieur, dat best meevalt.
Ik heb op AutoInternationaal gekeken en daar vegelijken ze dan een Audi A4, wat toch een premium merk is, met een Crysler Sebring. Dan klopt er toch iets niet want die auto is beschreven door de internationale autopers als de slechste auto van 2007. Daar boven op waren de helft van de auto’s in de test niet premium, dus niet relevant. En dan kan Autoblogger ook nog een punt hebben! Kortom, het is onzin :P
edit: autoninternationaal doet zelf geen vergelijkingen, dat zijn kopieeen
@ Greg:
Zonder (weer…) een hele Saab-discussie aan te zwengelen:

Ik ben het ermee eens voor wat betreft de 9-5. Die gaat natuurlijk al veel te lang mee.

Wat de 9-3 betreft: die face-lift (wat natuurlijk bij ieder merk gewoongoed is) is pas de 1e, terwijl er genoeg merken zijn die er meer achter de rug hebben! Daarnaast is deze zeer geslaagd en blijkbaar vindt de markt dat ook, want de 9-3 verkoopt gewoon erg goed. Alleen is het natuurlijk wat weinig voor een merk: 1 type die het goed doet…

Verder is het in vergelijk met BMW en VW natuurlijk een budgettaire kwestie. Met een 200x zo groot budget, is het ook wel wat makkelijker!
Je hebt gelijk… we willen denk ik allebei niet in zo’n discussie belanden…
Al denk ik dat geld niet eens zo’n issue. Want GM, de grootste autobouwer die er is, geeft Saab wel de ruimte om te ontwikkelen.

Ik vind t dan eerlijk gezegd slecht van Saab om na 5 jaren eindelijk met een facelift van de 9-3 te komen, terwijl de meeste modellen tegenwoordig een totale levensduur van 5-6 jaren hebben.

En als je dan een facelift uitvoert, doe dat dan zodanig dat de auto er frisser, jonger en scherper van wordt. De 9-3 is daarentegen nauwelijks anders geworden (en ze zeggen wel voor 90% nieuw) Maar dat is er niet van af te zien.

Auto internationaal heeft de nieuwe A4 getest tegen 21 van z’n rivalen… Guess wie er op de laatste plaats eindigt…. Jawel de 9-3:

21. Saab 9-3 1.9 TiD 150 pk Linear (37.690 euro, testresultatenindex 0,42)
Saab was afgelopen jaar het slechtst presterende premiummerk in Europa. Verkooptechnisch deed de Zweden het nog slechter dan het vermaledijde Jaguar. De oorzaak wordt gesymboliseerd door deze 9-3. Een auto die pretendeert een premiumproduct te zijn, ook de bijbehorende prijsstelling heeft, maar feitelijk maar een zeer middelmatige auto is. Met name het onderstel stelt teleur. Alleen oenen kopen deze Saab.
@Greg: niet zo naief, die gast van autointernationaal heeft niks getest.
Die jongen is een ster in copy-pasten en “vergeet” vaak de bronvermelding.
@autobloggger
Kan kan….. Ik ken die vent niet, dus je kan gelijk hebben.

Maargoed de conclusie die hij trekt is objectief vast te stellen. De 9-3 is het slechts presterende premium model van Europa. Daar is volgensmij geen woord van gelogen, toch?
Volgens Motorweek (US):

‘It’s freaking brilliant in it’s design and execution and has heaps of load space just like Saabs of old. In 2.0T form would be my current car of choice.’

‘The 9-3 SportCombi is extremely stable and maneuvers with the utmost confidence. Its ability to corner flatly makes you forget that you’re driving a wagon. Add in standard stability and traction control and there is no better handling front-wheel drive car on the planet than a Saab 9-3.’

Beste voorwielaangedreven auto op de planeet.

Zo zien we maar weer: niets zo subjectief als autotesten!
@ Autoblogger, hierbij voor de compleetheid de bronvermelding!
LOL

http://www.mpt.org/motorweek/reviews/rt2719a.shtml

@ Greg: Saab is al jaren ‘verkooptechnisch het slechtst presterende premium-merk’. Saab is in vergelijk met de overige 4 premium-merken toch altijd al de kleinste geweest? Is niks nieuws aan hoor, en voor velen zelfs een reden om voor het merk te kiezen!
lijkt meer op renault kolosaal, het vermogen is wel leuk trouwens
@ 2slow4me:

Ja, vermogen is wel goed he!
Vroeg me alleen af of ze dan niet met de slllllurptax in de clinch komen…
Prijs blijft een van de belangrijkste troeven in dit segment natuurlijk.
@Svenska Aeroplan AB

Groot gelijk.. het is absoluut subjectief.

Kan wel waar zijn, maar na verloop van tijd krijg je de rekening gepresenteerd van het slechts verkopende premium merk zijn. Als je wil voortbestaan moet je gewoon auto’s verkopen als merk. Dat is zo klaar als een klontje.

Het is te hopen voor Saab dat de 9-3 en de nieuwe 9-1 voor omzet gaan zorgen, anders krijg je Chrysler taferelen bij Saab of misschien nog erger… Rover taferelen.
@ Greg:
Klopt, zoals je zelf al eerder zei: Time will tell!
LOL
Weet iemand trouwens of deze ook nog met andere benzine-motoren komt?
Zal toch nog wel een motor onder de 2.5 liter komen???
Anders loop je al een slag achter op de concurrenten, want denk niet dat het publiek in deze klasse dat het belangrijkste vindt…
Hmm… Doetie jullie ook zo denken aan een enorm dikke en niet al te snugger kijkende baby?
@Svenska Aeroplan AB

Jij hebt zand in je ogen man! Over smaak valt niet te twisten maar je kunt zelf toch ook wel zien dat dit ding gewoon een verschrikkelijk lelijke auto is!
Hoe groot is deze wagen eigenlijk: Tucson of Santa-fe groot?
Even kort door de bocht: Wel geslaagd, alleen die wielen lijken zo klein…
Ik vind dit een geweldig ding,… over smaak valt niet te twisten,…

@Svenska Aeroplan AB

2x diesel 2.0 met 150 en 175pk
1x Benzine 2.5 met 170 pk
Tja, zo jammer weer dit. Ik vond het concept écht wel wat hebben. Maar dit….
en weer een lelijke renault erbij joepie
nóg een SUV’tje op de markt, oléé!
Ben ik de enige die in dit misbaksel een flauw afkooksel van een Lexus RX meen te zien?
@ ttb: op de achterkant na, vindt ik hem ‘niet verkeerd’ zoals ik al postte. Niet verkeerd is iets anders dan een vreselijk mooie auto. Maar in de klasse vindt ik hem zeker een van de mooiere…

@ Le feber: thanks.
Maar denk niet dat ze het gaan redden zonder zwakkere (lees goedkopere en meer zuinige) benzinemotor…
Jammer, maar ik vind het een gemist kans voor de 4×4 van Google, die de stuurkolom met de Sony PS3 chipset had kunnen introduceren in de Dyson turbo’s zonder stofzak! De Senseo parkeerassistentie is ook al een optie, nadat Renault en Douwe Egberts het niet eens raakten over de maat van de Astra satelietnavigatie met ingebouwde langeafstands raketlanceerder van Lockheed …. Zucht,… wat een kolder maken ALLE autobouwers ervan … Ik mis mijn eerste kevertje meer en meer !! Trouwens, nog even en de SCANIA en DAF trekker is hélemaal in de mode, en iedere huisvader heeft er zo één voor de deur staan om de kids naar school te doen en met deTomTom naar de zaak om de hoek te navigeren….
Global warming, who gives a fuck?? (11-02-08; 16°C!!!!!)
Popov:

Denk aan je hart!
Maar je punt is duidelijk, en je hebt he-le-maal gelijk…
Dank je Svenska voor je bezorgdheid – mijn hart is (voorlopig) nog OK ;-)
Om een paar dingen duidelijk te stellen.

Hij is ontworpen door RENAULT (dus geen aftreksel)
Heeft zijn 4×4 techniek van NISSAN (lijkt me logisch is het zelfde consern en is al jaren actief met 4×4’s
Hij word gebouwd door Renault-Samsung

Hij staat niet op de Nissan Quasqai bazis zoals velen hier roepen maar deelt het met de X-trail dus een maatje groter.

Aangezien de Mini/betaalbare SUV markt in NL heel erg groot is zal het denk ik zeker WEL een succes worden.
Verder over smaakt valt niet te twisten dus laat iedereen zij eigen mening hebben.
Ik heb deze wonderschone auto vandaag mogen aanschouwen, zowel binnen als van buiten en ik vind het een mooi ding!
Zou er graag één willen rijden mocht het schip met geld binnen komen varen.
Al is dit inmiddels een ouder topic.

Toen de introductie kwam in Juni, heb ik ‘m bekeken, getest (dealer-auto), kwam tot de conclusie dat hij erg snel is, de 6e versnelling kan je bijna alleen op de snelweg gebruiken, zeer stil is ( echt stil t.o.v. mijn huidige renault grandscenic uit 2007) moest wel wennen aan een aantal dingen die Renault lijken, maar net even iets anders in gebruik is.
Perfecte afwerking ( Franse renault soms wat slordig ).
Conclusie: mijn Renault Scenic Grandtour 2.0/16V uit 2007 staat binnen enkele dagen als top occasion bij de renault dealer VkV Te koop

Hij heeft wel mijn hart gestolen.
De Koleos stond gisteren naast mij in Alkmaar. Is de prijs ook bekend van de benzine 6-bak versnelling?
Vriendelijk dank.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).