Rijtest: Volkswagen Golf GTI Edition 30

Auteur: , 90 Reacties

De eerste en tweede generatie Golf GTI waren gaaf, maar de derde en vierde generatie waren underpowered en te soft. Gelukkig is de Golf V GTI weer een echte GTI.

[ Eerst kijken dan lezen? Check de video hier! ]

De VW Golf GTI Edition 30 moest de slagroom vormen op de taart voor de 30e verjaardag van de Golf GTI. In eerste instantie was de bedoeling dat de Edition 30 in een gelimiteerde productie zou worden uitgeleverd. De vraag was echter veel groter dan het aanbod en dus heeft Volkswagen besloten de Edition 30 voorlopig te blijven produceren. Nu zijn er in eerste instantie 30 redenen om de Edition 30 leuker te vinden dan de reguliere Golf GTI: voor ieder levensjaar kreeg de Edition 30 één pk extra, het totaal komt op 230 stuks.

Volkswagen Golf GTI Edition 30

Nu zijn er bij het gemiddelde actiemodelletje juist geen aanpassingen onder de motorkap te vinden, maar wordt er juist veel aandacht aan het uiterlijk besteed. Ook de Edition 30 kreeg de nodige uiterlijke verfraaiingen mee. De meest opvallende zijn de vloermatten met rode biezen en de Edition 30 badge op de kofferklep. Het Edition 30 logo is ook terug te vinden op de aluminium instaplijsten en de aluminium sierlijsten in het interieur. Binnenin grijpt VW terug naar de eerste generatie Golf GTI’s: de versnellingspook doet weer een golfbal na en op middenbaan van de stoelen is een gaaf geruit stofje te vinden (de buitenkant van de stoelen is bekleed met leer). Het moet gezegd worden: een standaard Golf interieur kan een tikkie saai zijn, maar dit is leuk. Al bij de het openen van de deur, verschijnt er een glimlach op je gezicht.

Volkswagen Golf GTI Edition 30

De Edition 30 weet zich van buiten ook duidelijk te onderscheiden: de onderbumpers en dorpels zijn in carosseriekleur (zwart, candywit, rood, zilver metallic, donkergrijs of zwartmetallic) meegespoten. De velgen zijn met 18” een maat groter, waarbij je de keuze hebt uit de zwarte exemplaren van de testauto of zilveren “Rockingham” kruisspaak units. De laatste grote wijziging zijn de donker getinte achterlichten. Het woord “af” omschrijft het wel aardig: de GTI Edition 30 laat qua uiterlijk niets meer te wensen over.

Volkswagen Golf GTI Edition 30

Het rijden is (zoals verwacht) niet heel veel anders dan bij de gewone GTI, maar gelukkig is daar best mee te leven. Dankzij de 30 extra paarden is de Edition 30 ongeveer 0,3 seconden sneller naar de 100, met DSG bak duurt de sprint 6,6 seconden. De topsnelheid is 10 km/u hoger voor een totaalscore van 243 km/u. Op de teller loopt de GTI Edition 30 over de 250, dus in theorie kun je de begrensde brigade van je afschudden. Helaas wordt de Golf GTI boven de 200 wel een tikje onrustig, kleine koetsbewegingen maken duidelijk dat de Golf liever iets langzamer over de autobahn wordt gestuurd.

Volkswagen Golf GTI Edition 30

Op droog wegdek moet het aardig hard gaan voor de GTI opgeeft, heel voorspelbaar onderstuur is dan het gevolg. Toch kun je met (flink) provoceren de voorkant wel echt uit het gareel krijgen, waarbij de voortrein dan al snel een dikke meter meer ruimte nodig heeft. De tractie is op droog goed, wordt het vochtig dan merk je de beperking van alleen voorwielaandrijving en is een voorzichtig gasvoetje gewenst. Helaas is de besturing redelijk gevoelloos, je weet net niet wat er bij de voorbanden aan de hand is. Goed, maar niet spannend, is de achtertrein die altijd netjes de voorkant volgt.

Volkswagen Golf GTI Edition 30

Een speciale vermelding nog voor het (optionele) navigatiesysteem: waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah! Het bracht ons precies waar we moesten zijn, wat op zich een belangrijke functie is van zo’n apparaat. Alleen de overige functies blonken uit door afwezigheid of doordat het allemaal niet intuitief werkte. Als goedmakertje had Volkswagen in de middenarmsteun een iPod-aansluiting die zowaar werkte met mijn iPhone.

Volkswagen Golf GTI Edition 30

Onze test-GTI was uitgerust met de welbekende DSG-bak met twee koppelingen. Deze bak kost 2300 euro extra en nog steeds hebben we er gemengde gevoelens over. In automaat-stand lijkt de hele aandrijflijn één groot elastiek. Om brandstof te besparen schakelt de bak razendsnel naar een hoger verzet dan je zelf ooit zou kiezen bij die snelheid. Ondanks de fijne koppelkromme van de TFSI motor gebeurt er dan helemaal niets. Strek je je grote teen verder, of moet je onverhoopt niesen, dan heeft de bak je intenties door en schakelt twee (of drie) trapjes terug. Onder begeleiding van de, niet onaardige, maar dan wel harde klanken van de 2.0 turbo word je vervolgens richting horizon gekatapulteerd. Zelf schakelen met de flippers achter het stuur is al een stuk fijner, hoewel je die niet altijd bij de hand hebt. De besturing is namelijk niet hypersnel en de flippers draaien mee, in dit soort gevallen kun je naar de pook grijpen om het juiste verzet kiezen.

Volkswagen Golf GTI Edition 30

Voor 30.550 euro staat er een Golf GTI voor de deur, voor een Edition 30 vraagt VW 4500 euro extra. Daarmee is de Edition 30 niet echt een prijspakker, maar is deze prijstechnisch wel netjes in het midden tussen R32 (41.940) en reguliere GTI gepositioneerd. Grappig feitje over R32: daar is de DSG-bak “gratis”, want met deze bak is de R32 zuiniger en hoeft er minder slurptax over betaald te worden. In het filmpje heb ik het overigens over andere prijzen, want Volkswagen is zo vriendelijk geweest om de prijzen te verlagen.



90 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Die zwarte velgen zijn wel geslaagd :D
Zat er al de hele dag op te wachten. Bommetje op wielen is het.
Die zwarte velgen…… een collega had ze op z’n witte golf…. alleen die had die combinatie al in 2003 op z’n gloednieuwe golf.
Looks good!
Ik vind die auto opeens heel soft en lafjes worden als de dorpels en achterbumper worden meegespoten in de carosseriekleur. Het zwarte van de standaardversie zorgt voor wat agressief contrast wat ik bij de versie op de fotos toch echt mis.
@ Bramzel

Dat dat zwart weg is vind ik goed, wij hebben een rode gti en als je er soms achter rijd is het maar een raar zicht zo’n groot zwart oppervlak :s

en top van de redactie dat ze nog eens de gti in het daglicht zetten :)
Mijn tante heeft een “gewone” een zwarte met zwarte velgen die is al helemaal geweldig, maar deze ziet ook strak uit. Ik zou deze graag proberen met de paar extra paardjes in het vooronder.
Oh, wat haat ik die zwarte velgen toch!!!!!

Goed van die 230 pk! 200 pk werd stilaan wat magertjes.
Die bekleding van de stoelen en de ‘golfbal’-versnellingspook zijn echt Cool!

Slim ook, dan ga je ook ineens Geulf zeggen in plaats van Gggggolf…
LOL
Volgens mij kun je net zo goed een normale GTI chiptunen zoals Wouter zelf ook al aangeeft. Ruim €4000 is veel geld voor 30pk!.

Ik blijf die zwarte velgen overigens foei lelijk vinden!
ik blijf trouwens dat interieur foei lelijk vinden, mja.. thats my oppinion..
de pook is wel leuk !
Net het verhaal eens gelezen.
Ik verwacht dat een gewone GTI met 17 inch inplaats van deze 18ers zich wel eens een stuk beter op de autobahn thuis zou voelen.

Heb toch vrij slechte ervaring met dit soort auto’s en erg grote velgen, ondanks dat het er absoluut goed uit ziet! (groter dan 18 inch word overigens weer lelijk vind ik).
Het zwarte van de velgen staat wel bij de auto.
maar de velgen hadden qua “vorm” anders gemoeten
Zelfs ik vind dit een leuke auto al moet ik niets van Volkswagen horen of zien. Ik zou hem ook acuut boven een R32 kiezen, die heeft alleen een mooi geluid. De wegligging is door het zware blok verre van optimaal en de verbruikscijfers die worden opgegeven zijn ook verre van realistisch. Een vriend van me heeft er ook een, die haalt met moeite 12,5L/100km. Wanneer je sportief gaat rijden is het verbruik helemaal kansloos hoog.
Voor 3’500 meer lijkt me de R32 een betere keus.
De R32 is 4 wiel aangedreven.
De looks zijn mooier, en het geluid is een stuk feller.
Een nadeel aan die R32: het verbruik van de 3,2 liter V6.
Inspiratieloos filmpje…

Ik ben altijd heel enthousiast over de filmpjes maar deze vind het echt heel erg tegenvallen, vooral omdat ik me verheugde op een rijtest met zo’n mooi GTI als dit.
doe mij maar een japanse type r
“gekatulpateerd.”

Ben ik het, of is er iets verkeerd met de spelling van dit woord?
Wat is “gekatulpateerd” komt dit van het werkwoord “katulpateren”?????
@ Audio-Online
Het verbruik is niet het enige nadeel van de R32. Het hoge gewicht en het feit dat de vierwielaandrijving niet permanent is zijn ook niet echt pluspunten.
Spelling klopt idd niet, het is volgens mij een Katapult, geen Katulpalt ;)
@Rick dos & 2cv13: kennen jullie dat niet?? vreemd…


Ik heb het aangepast ;)
Ik rij zelf in een DSG GTI, maar kan me totaal niet vinden in de beschrijving betreffende de DSG bak. Om de bak terug te laten schakelen moet je toch echt al een flinke slag met je pedaal maken, wat voor normaal inhalen al geeneens nodig is. Net zoals elke andere automaat met een kickdown.
Mooie bak, al heeft een oude buurman van mij hem ook in het wit met zwarte velgen, maar die velgen zijn heel wat mooier.
Hij heeft dat autootje ook al een jaar of 3 in die combinatie.
super dat de DSG gewoon erbij krijgt met de slurptax regeling. Toch nog een voordeel! Nu maar hopen dat de F1 bak van Ferrari ook zorgt voor een lagere C02 uitstoot, haha
De Golf GTi is nog steeds mijn favoriete hot-hatch op dit moment. Die DSG-bak hoeft mij niet, hij is best duur en niet zo leuk als gewoon schakelen :P
@ Appeltje:

van zo’n Golf word je door teleurstelling nou eenmaal snel timide en rustig, daar kan wouter niks aan doen ;)
Wij hebben nu sinds kort een R32 DSG
ik weet niet hoor wouter maar heb je hem wel in de S gereden en een tikkie terug gegeven?
daar schakel jij niet tegenop en het geluid in die R32 is dan super als het zonnedak open is…
wij hebben ook geen navigatie…hebben we niet nodig en mocht het wel keer zo zijn pakken we onze tomtom van 200 euro die echt 1000 maal beter werkt…
tevens hebben we geen leer..heb toen in gti met leer proef gereden en kreeg een een zweetreet van het reetzweet van…en het was superglad…zat gewoon niet lekker dus hier zitten de standaard sportstoelen in omdat die van recaro ook een pak geld extra waren en naar onze mening niet veel lekkerder zitten…
wat wel jammer is dat je super veel gti’s ziet rondrijden die echt kaal zijn door de tijdelijke actie van een golf voor wat was het 28 000 euri ?
en beetje jammer dat ze de standaart prijs maar liefst 5020,- euro ! verlaagd hebben…dat is niet echt heel lief van pon zo 2 weken nadat onze geleverd was , weet iemand of je hier iets aan kunt doen zo’n rare prijs verlaging uit het niets?

greetz looneytune
Oja trouwens over het verbruik , onze R32 rijd gemiddelt 1 op 10 dat vind ik best meevallen voor zo’n auto we hebben hiervoor een BMW 320Ci cabrio automaat gehad en die deed het niet veel beter…

als je zuinig wilt rijden moet je een Tdi nemen geen Gti / R32…
Zo’n edition 30 is natuurlijk in proportie veel te duur. Bij Oettinger waar autoblog zelf geweest is volgens mij, zetten ze de GTI voor 4500 euro al op 275 pk. Daarmee wil ik niet zeggen dat meer pk’s altijd beter is maar in dit geval lijkt het mij niet uitmaken. Aangezien VW zelf ook alleen maar de ECU aanpast.
deftig maar die zetels zien er echt niet uit met dat motiefje
Het spijt me zeer maar ik vind het filmpje echt een mislukking. Ik weet niet wat je de avond er voor gedaan hebt maar ik stel voor dat de volgende keer als je dat doet dat je de dag erna gaat slapen en geen filmpje gaat maken…

Er wordt saai gepraat, er wordt niet leuk gereden, er wordt gezeikt over dingen (mag, maar daar moet dan iets leuks tegenover staan) ik kan nog wel even doorgaan maar het is gewoon niks. Helaas – gemiste kans, want je maakt het de kat maar wijs dat je met deze auto geen leuk filmpje kunt maken…
ik moet eerlijk zijn, bij het lezen van Golf GTI dacht ik van … :? hmmm (hoewel ik hem spotwaardig vind) maar by god jullie maken er werk van! het zijn voor dit soort filmpjes dat ik moeiteloos naar alle reclames kijk :) keep up the good work!
K vind het maar een kansloze auto
tsja, opzich een goede review en een goed filmpje, maar ik heb idee dat je er alleen maar 50 in hebt gereden Wouter :P haha

Ik vind deze nieuwe Golf GTI echt een hele toffe bak (voor een golf), maar ik heb het idee dat er niets spectaculairs mee te beleven is. Dit idee kreeg ik bij andere auto’s zoals een mazda MX-5 roadster coupé (zo heet ie toch?) en een BMW 1 Coupé (135i?) daar heb ik je flink in zien scheuren. Vraag ik me af waarom je deze bak niet even hard de bocht door jaagt (op film iig).

Dit verbaast me vooral omdat ik Clarkson er wel flink lol mee heb zien hebben :) En dat was met het eerste model GTI..
Maarja die heeft ook z’n eigen circuit, misschien ligt ’t daaraan :)
@ looneytune
Gemiddeld 1 op 10 met een DSG? Dan doet die bak wel wonderen dan. De handgeschakelde waar ik wel eens in rij krijg je met normaal rijden echt niet onder de 12L/100km. Als je vervolgens het gas intrapt krijg je het gevoel met een of ander onderontwikkeld blok rond te baggere met een verbruik van 15L/100km.

Wel een heerlijk geluidje, dat dan weer wel. En de hele A3/Golf IV TDI posse wil je constant uitdagen, wat op den duur ook weer gaat vermoeien.
Erg mooie auto in de juiste kleur en combinatie!

Ik rij zelf ook in een GTI (een normale dan) met JD chip en volledige milltek uitlaat. Resultaat is 280pk op de rollerbank.

Maar er zit weldegelijk verschil tussen de normale GTI motor en de edition 30 motor. In de edition 30 ligt hetzelfde blok als in de audi S3 en de Leon cupra. Dit betekent een 2.0tfsi met een grotere turbo en wat andere aanpassingen.

De edition30 gaat dus met een chip al ruim over de 300pk heen. Met volledige uitlaat is 330pk (op de voorwielen) haalbaar.

Het is dus niet 1 op 1 vergelijkbaar, maar het verschil in prijs blijft groot.
Hij is viessssss! maar dan wel letterlijk…
Heb een maandje terug ook in een R32 (handbak) gereden, en ik ben bang dat ik de kick van de 6-cillinder wel zou missen. Aan de andere kant is het bochtenwerk met deze GTI wel weer veel leuker. Moeilijke keuze…

Is het trouwens mogelijk dat er podcasts van deze rij-impressies komen? Zou het best fijn vinden als ik de rij-impressies ook op de iPod kan volgen. Hoef ik me niet te vervelen in de trein :)
Supergave bak!

Alleen deze kleuren sucks !

Ik heb hem in het echt gezien, in deze kleurstelling, meer voor in Dubai ofzo, die kant op waar alle autos toch al wit zijn.

Ik zou het gewoon bij een zwarte of rode laten.
@ Silverarrow
ja? vanwaar heb je dit gehoord?
@RScosworth

Heb nog niet in R32 met handbak gereden dus heb geen idee…hij schakelt wel donders snel op wat niet echt uitmaakt…of ik nou 50 rijd in ze 4 of in ze 6 als ik rustig aan wil doen…vind het juist top dat die hoog opschakelt en niet maar blijft draaien in een lagere versnelling zoals een gewone automaat…
als ik wil ”racen” gooi ik hem wel non-stop in de S
dat is wel weer naar ja ze denken volgens mij vaak dat ik in een opgeleukte 1.9TDI rijd…

geluid is echt TE geil vooral in tunneltjes met het zonnedak open WROPPPP
vanmiddag ook weer een prelude achter me ( best snelle auto ) maar die verdween echt in me binnenspiegel met half gas…

wil wel is zien wat het verschil is tussen R32 met DSG en handbak kijken of die veel uitloopt…
Lang geleden had ik de keuze tussen een Golf III GTI en een Golf III VR6. Ben uiteindelijk voor de VR6 gegaan omdat ik de “laufkultur” van de 6 cilinder véél fijner vond.

Ik vraag me af of dat tegenwoordig nog steeds zo is.
@ de vlaeminck: Wat? Dat het bochtenwerk leuker is? De 4-wielaandrijving van de R32 maakt het een beetje een saaie auto als het op bochten aankomt. Althans, dat vond ik toen ik er in reed. De GTI lijkt me dan leuker omdat hij 1: lichter is en 2: het meer inspanning kost.
Leukste van dit alles is dat dit dezelfde motor is als die de S3 / Cupra hebben !
Kortom, met alleen een Chip haal je er al 300+ pk uit ;)
Is dus niet echt weggegooid geld die 4000 euro !
achterbumper laten spuiten kost ook nog een paar euro’s. :P
Zwart met deze zwarte velgen ziet er nog een stuk agressiever uit!
tis maar wat je leuk vindt natuurlijk
@ Silverarrow
vind ik ook, als ze in een rijtest weer eens schrijven dat hij te moeilijk door de bocht gaat omdat je zogezegd te hard moet draaien aan het stuur :roll: dat heet rijden :) natuurlijk hangt het ook af van de auto en je verwachtingen ervan (een Porsche hoeft geen Mercedes te zijn en (vooral) vice versa)
maar nu…dat was mijn vraag niet XD ik doelde op die podcast :D maar na herlezen zie ik dat het een vraag is ipv een feit ;) geen slecht idee, helemaal niet, infact, ik zou er wel een mailtje van sturen… (met jouw naam erin natuurlijk)
@ de vlaeminck: Ah, ging het daar over. :P Ik heb al een mailtje geprobeerd te sturen maar om de één of andere reden flipt mijn mail de laatste tijd. Zal het straks nog een keer proberen. Hoe meer mensen trouwens mailen, hoe groter de kans dat ze het misschien oppakken. Het is gratis, en ik denk dat de (moderne :) ) autoblogger hier best behoefte aan heeft.
De wagen is veel beter zo.
Jammer dat men dit niet zag tijdens het ontwerpen van de GTI, maar ja.

De diffuser/splitter (of te wel, die kleine inham in de achterbumper) is in dezelfde kleur gespoten als de rest van de carrosserie.
Dat de achterbumper mee is gespoten kan ik helemaal begrijpen, maar de diffuser mee spuiten in een lichte kleur is gewoon stom.
Nu lijkt het alsof de auto gesmolten is en echt breed (lees: dik, vet, vadsig) uitloopt van onderen.

Een heel mooi voorbeeld van wat ik bedoel (voor en na):
http://static.autoblog.nl/images/wp2008/Review/VW%20Golf%20GTI%20Edition%2030/Volkswagen%20Golf%20GTI%20Edition%2030%20%289%29.jpghttp://img340.imageshack.us/img340/1521/volkswagengolfgtieditiocq4.jpg
Misschien vinden jullie mij zometeen een muggenzifter (of hoe je het ook zegt) maar ik ben sowieso al geen golfliefhebber maar hij ziet er vrij aardig uit en idd die diffusor moet in het zwart en dan 2 zilveren pijpjes!!

Maar waarom jullie mij een muggenzifter gaan vinden misschien :p

DIE HOOFDSTEUNEN die zien er echt niet uit!!!!!!!!!

zo dat was het jaja ik draag ook iets bij
@Rick dos: “…omdat ik de “laufkultur” van de 6 cilinder véél fijner vond…

Is het niet altijd zo dat de “laufkultur” van een N+x cilinder altijd beter is dan van een N cilinder (waarbij meestal (x mod 2 == 0) )?

Concreet: V12 > V10 > V8 > V5 > V5 > V4 > V3 > enz. ???
@ Sasha

goed in wiskunde geweest vroeger?
@ Sacha
ik doe latijn-wiskunde en ik begrijp er geen reet van :D

looneytune
dit is ingenieurskunde dinges volgens mij…ik dacht dat Sacha net zoals alle autobloggers van de getto kwam ;) het is tenslotte autonieuws van de straat :P
@sacha

Ondertussen in de woonkamer van Rick;

“…….. van een bla blablabla cilinder altijd beter is dan van een bla blablabla….”

M.a.w. Say what?! :lol: Geintje! ;)

Je hebt gelijk, maar wat ik bedoelde (en wat niet goed uit de verf is gekomen) was, als je de twee auto’s tegen elkaar afzet dan zijn er voor beide modellen voor en tegens. Bijv. vóór GTI: goedkoper – tegen 4 cilinder.

Voor mij heeft in dit geval (en eigenlijk in alle gevallen als ik moet kiezen tussen meer of minder cilinders :) ) de V6 de doorslag gegeven.
:) zie dat ik niet de enige ben dus… ;)
@ Rick dos , ja vind dat BMW bijvoorbeeld ook altijd 6 cil moet zijn…zou nooit een 320D of 320i E90 kopen….

maja als je het weer over laat ik zeggen een mustang heb vind ik dat er een V8 in moet…
legt ook een beetje aan het type auto…

maar dat geluid van die R32 kan geen 1 gti met sport uitlaat tegen op
die WROAAAPPPPPPP die je hoort als je het vloert ppff…erg verslavend
@ Looneytune/Audio Online

Een GTI loopt ook gemiddeld 1 op 10, maar dan moet je geen rare dingen uithalen. Trap een keer je voet naar beneden en je zit zo op 1 op 6.
Als je hetzelfde verbruik met een 3,2 V6 hebt.. kies ik voor de 6 cilinder.

In de 320i E46 waar ik in reed was 1 op 14/15 niet erg moeilijk zolang je maar niet al te enthiousiast bent. Maar ook daarbij geldt dat als je feller ging rijden hij ook geen moeite had met 1 op 7 á 6.

En on-topic.. Vind de GTI echt een gave auto. In het zwart toch nog wel het mooiste denk ik. Verbruik vind ik best hoog voor zo’n dingetje.. Wederom weer leuk stukje heren!
@looneytune

“legt ook een beetje aan het type auto…”

Precies.

Had zelf vroeger een E30 320i dat waren toen nog 6 cilinders. Jammer dat ze daar van af zijn gestapt. Maar dat is een andere discissie. ;)
Geen idee hoe duur een gti loopt , zal eerder naar de 1 op 11 / 1 op 12 gaan met DSG denk ik….

maja ik bedoel 1 op 10…als je een 2 liter mazda neemt zal die niet veel zuiniger zijn…

en tja als je hem constant intrapt gaat die lekker zuipen maar dat geld voor alle auto’s natuurlijk…
die BMW van ons van een 320Ci automaat cabrio denk dat die minder aerodynamisch en flink zwaarder was want zuiniger dan 1 op 11 ging echt niet lukken…

trouwens we hadden hiervoor E220Cdi 150 pk , die trok ook heel lekker weg en bij normaal gebruik reed die 1 op 16 met gemak met stadsverkeer mee !
en die zat ook binnen no time op de 100 en ver daar boven…
@ Rick dos , vind BMW sowieso beetje doorgeslagen qua motoren ppff hele lijsten staan er op autoweek…
trouwens iemand ervaring met die snelle 1.4 met turbo en compressor hoe rijd dat?
@ Rick Dos

Ik zal denk ik nooit meer het geluid van die 2-liter 6-in-lijn vergeten.. :)
@ Looneytune

Qua prestaties worden de verschillen tussen benzine en diesel ook steeds kleiner. Straks maakt het geen zak meer uit denk ik.
@looneytune

Valt toch wel mee?

@laurens

Waarom denk je dat ik terug ben gegaan. ;)
Dat zeker , vind het argument altijd zo mooi : ALS je een turbo op een benzine zou zetten… , maja dan zou je een benzine ook zo zuinig moeten maken als een diesel?

maja een 335D kan qua geluid ook echt niet op tegen een 330i of die R32 hoor…diesel blijft wat dat betreft minder sportief…
@ Rick Dos..

Figures.. Ik vond het mooiste dat je onder +/- 3500/4000 toeren eigenlijk niet zoveel hoorde. Maar daarboven had ik geen stereo meer nodig. Wat rij je nu dan?
@Laurens

Wij (mijn vrouw en ik) hebben een X5 3.0d (vorig model) en een 335i coupé.
@ Rick Dos..

hele goede keuzes, als ik nu zou mogen kiezen zou het ook een 3 Coupé worden ;) Maar als we het over BMW en 4-cilinders hebben, en dat het niet bij elkaar hoort ‘eigenlijk’.. Éigenlijk is een 3 liter biturbo ook geen écht BMW, dat zou een atmosferische 3 liter moeten zijn. Maar zoals je al zei, das een heel ander onderwerp!
@ Rick Dos…

netjes hoor beide 6 cil zoals het eigenlijk ”hoort”
vind de nieuwe 3 serie in 99 procent van de gevallen er goed uitziet de A5 trouwens ook….
maar ik ga nu teveel afdwalen ga me weer beetje on-topic proberen te houden..

oja over die prijsverlaging van VW…is het ”geoorloofd” om een compensatie te vragen omdat ze 3 weken later de prijs met 5020,- euri verlagen?
@Laurens en looneytune

Laten we inderdaad maar weer on-topic gaan. ;)
Tja de Golf….. ehm doe mij die mooie maar…. nee niet die zwarte…. die 5 deurs…. neehee, die met die S achterop!

Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI verschillen met Seat Leon 2.0 TFSI FR

Voordelen voor de Golf:
middenarmsteun voor, automatisch dimmende binnenspiegel, leeslampje(s) achter, regensensor, automatisch inschakelende verlichting, topsnelheid 4 km/h hoger, acceleratie 0-100 km/h 0,3 s korter

Maar nadelen voor de Golf tov. de Fr
Geen links/rechts gescheiden temperatuurregeling, gee stuurbediening audio, geen inklapbare buitenspiegels, geen mistlampen voor, nieuwprijs € 1.180 hoger, motorrijtuigenbelasting € 16 hoger (en de verz ook trouwens)

Die Golf is wel erg prijzig, want voor 720 euro meer heb je zelfs de Cupra en die is beduidend sneller (en in mijn ogen beduidend mooier) en heeft in feite dezelfde uitrusting als (of meer dan) de FR.
@ w0o0dy

denk dat die Gti na 70 000 km en 3 jaar heel wat meer oplevert bij de inruil dan die seat…

en die gegevens van autoweek kloppen ook niet altijd helemaal trouwens…
@looneytune: Dat zou je denken, maar dat valt me eerlijk gezegd nogal tegen…. na twee jaar (veel verder gaat de cupra niet terug) is het verschil 700 tot 800 euro in het voordeel van de Golf….. Nieuw begint de Golf wel 720 euro lager als je de opties buiten beschouwing laat…., doe je dat niet dan is de Golf nieuw misschien zelfs wel duurder.

Daarvoor rij je wel twee jaar in een leukere, mooiere en snellere auto…. Ik vind daarmee de Golf toch echt wat te duur…
k33z: 280 pk met enkel chip en nieuwe uitlaat? Lijkt me sterk. Of zijn er nog andere modificaties aangebracht?
@ Wo0ody


Laatste keer dat ik in een VW GTI zat had ‘ie wel gescheiden temperatuurregeling en geen middenarmsteun voor. Zijn dat niet gewoon opties?
@v8x,

Op motisch gebied geen verdere aanpassingen. Gemiddeld komt een dergelijke setup uit op 270pk, maar ik heb in deze dan geluk. Al merk je het verschil in piekvermogen tussen 270 en 280pk in dagelijks gebruik niet.

Is een chip op maat van JD en een volledige milltek uitlaat (inclusief downpipe). Meting is geweest op de JD rollerbank.
@Laurens: klopt….. maar dat is ook gelijk een beetje het punt….. Een Seat is WEL behoorlijk compleet voor dat geld… bij de Golf moet je nog allerlei “opties” bijkopen en dat is in mijn ogen voor dit geld een beetje zot…..
Overigens is het bij beide auto’s zo dat je pakketten kan kopen… Veel Golfjes hebben één of meer pakketten en zijn daarmee een aardig wat duurder dan standaard…. en dat zijn vaak geen zaken die je echt terug ziet in de restwaarde…. dat kun je een beetje als verborgen kosten zien….
en dat zijn vaak geen zaken die je echt terug ziet in de restwaarde… moet zijn “en dat zijn vaak zaken die je niet echt terug ziet in de restwaarde…”
Ik heb een VW Golf V5 uit 2001 Automaat, mijn verbruik is ongeveer 1 op 8.5/9
Dat vind ik vrij vors, dus knijp je handjes maar dicht met een R32 die 1 op 10 haalt.
@ Mercbenz
ja maar dat is een gewone automatenbak en geen DSG neem ik aan?
wat ik al zei als ik 50 rijd gaat die gewoon in ze 6 wat ik geen enkel probleem vind omdat ik geen enkele reden zie om het in ze 3 of 4 te laten…
als ik dat wil zet ik hem wel in de S of flipper ik even tikkie of paar tikkies terug
IlCuoreSportivo
Heb al veel mooiere gezien, raar dat zoveel mensen zo graag zwarte velgen zien.
Dat geeft de auto zo een versleten uiterlijk vend ik, zeker als je ze niet vijf minuten geleden (letterlijk) gepoetst hebt.
Geef mij maar mooi zilver blinkende exemplaren.
Ik heb de 200 pk versie met dsg en mijn verbruik ligt tussen 7 a 8 liter / 100 km als ik het normaal verkeer volg en 10 a 11 liter / 100km als het echt vlot mag gaan. Ik begrijp alleen niet er wordt zoveel over geroddeld, de cupra dit de s3 de gti of r32 is trager of sneller ? maar er rijden bitter weinig cupra’s, s3, r32 of gti’s rond ? Altans ik kom ze bitter weinig tegen ? Dus denk ik dat er veel commentaar gegeven word uit de boekjes of hoe zit dat eigenlijk ?

Danny B-2500 lier.
-edit: nutteloze bijdrage-
Heb sinds 2 januari een GTI met chip,DSG,nieuw navi, rest full options…
Stap elke keer met een smile in en met een nog grotere smile uit.
Hij gaat echt onbeschofd hard je moet echt tegen jezelf zeggen doe normaal want je zit in no time op snelheden waar je bang van word…
Comfort is goed 18inch zijn hard maar niet te. Hij staat op winterbanden met de originele velgen uiteraard,heb voor de zomer 19inch BBS op het oog maar ik twijfel nog een beetje.
Navi is erg goed maar dat mag je wel verwachten ook voor dat geld. Waar ik natuurlijk niet blij van word is de komende prijsverlaging… Je moet maar denken it,s all in the game anders kan je wel gek worden.

Gr Ron
Mijn vader heeft deze auto.. Helemaal precies hetzelfde: Gti edition 30. wit met zwarte velgen.. Super mooi. Je hebt bijna niet door hoe hard je rijd, voor je het weet ga je 160 op de snelweg.. hij trekt snel op en bij het optrekken hoor je het su-per mooie geluid.. hij rijd alleen niet heel zuinig. 1 op 9 ofzo?..
Tis gewoon een hele vette auto!

Jamie

Ps. Is het waar dat er maar 50 exemplaren in Nederland zijn van de edition 30?. dat zag ik op gticlub.nl ofzo..
Ik vind persoonlijk de Civic TypeR en als het een turbo moet worden een Mazda3 MPS veel spannender dan een GTI.
@ Jamie

In het stukje staat : In eerste instantie was de bedoeling dat de Edition 30 in een gelimiteerde productie zou worden uitgeleverd. De vraag was echter veel groter dan het aanbod en dus heeft Volkswagen besloten de Edition 30 voorlopig te blijven produceren.

dus neem aan dat ze zoveel produceren als er vraag naar is?
De DSG bak is de beste automaat die er op dit moment is, hzend snel op- en terug schakelen is uniek, zeker in combinatie met de “plof” die die geeft bij opschakelen.
Je had hem in de S stand moeten rijden.

De speedshift in de AMG’s komt heel dicht in de buurt van de DSG.
@ Nick: Helemaal gelijk heb jij! Leuke “uitvinding” trouwens op de nieuwe auto’s (bvb. Audi A6) is die “inham”.

@ looneytune: ‘k Wil je best geloven, DSG schakelt inderdaad snel op. Maar om 10 liter te verbruiken met een 3l-benzine met 4×4-aandrijving moet je de hele tijd 50 rijden… in z’n 6 :)
geef mij maar die 30 edition.. met een simpele tuning en uitlaat over de 300pk. daarvoor moet ik bij mijn gti meer dan 5000 eur neertellen..
verkochten ze hem maar in belgie :(
mooie wagen,
maar wat is dat interieur LELYK!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).