BMW is het groenste premium merk

Auteur: , 123 Reacties

Het zal je niet ontgaan zijn dat de groene golf die momenteel door autoland gaat ook niet aan de premium merken voorbij kan gaan. En dus proberen ze om het hardst te roepen hoe groen ze wel niet zijn. Zelfs Ferrari presenteerde onlangs een "groen" model. Maar dat is eigenlijk alleen maar geneuzel in de marge, veel interessanter is het om te kijken naar de grote drie: Audi, BMW & Mercedes. En met name Mercedes beloofd ons dat er in de toekomst een heleboel "schone" diesels komen en allerlei hybride modellen. Maar zover is het nog lang niet. En Audi dan? Die zetten in op speciale e-modellen. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar het zijn allemaal min of meer "speciale" modellen en niet de main stream bread and butter modellen. BMW doet het in dat opzicht een stuk beter.

Je zal ongetwijfeld weten dat BMW zwaar heeft ingezet op Efficient Dynamics. In een zeer korte periode moet het (zo goed als) complete gamma voorzien zijn van onder andere Brake Energy Regeneration. BMW stelt de klant niet voor de keus, maar maakt de keus alvast voor jou. En is dat erg? Nee want bij alle modellen daalt het verbruik en stijgt het vermogen. Wat wil je nog meer? Zeker met de recent ingevoerde slurptax is BMW daarom de grote winnaar geworden. Ze zou het misschien niet verwachten van een premium merk maar BMW heeft maar liefst 123(!) modellen met een groen (A, B of C) label in het gamma heeft. Daar kunnen Audi & Mercedes nog een puntje aan zuigen!

Natuurlijk hebben Audi & Mercedes ook een aantal wat zuinigere modellen, maar een A-label ontbreekt bij beide merken en Mercedes heeft zelfs geen model met een B-label! En daar komt nog een bij dat bij Audi & Mercedes hoofdzakelijk groene labels hebben bij kleine modellen. Bij BMW zit het groen verspreid over het complete gamma en zijn er zelfs 6 en 7 Series te vinden met een groen label. Als je zelfs eens wil kijken hoe de verschillende merken scoren dan kan je HIER kijken naar de effecten van de slurptax op de verschillende merken. En dan heb ik het nog geen eens gehad over de plannen van BMW voor de toekomst.

Met dank aan Deniz voor de tip!



123 reacties

BMW is goed bezig :D

doe zo verder!
En dat met achterwielaadrijving…
Zal die gulle meneer Wouter Bos dan ook hier 14% bijtelling gaan heffen? Of droom ik gewoon…..
gatver dacht dat bmw altijd ‘green’ proof was :P
Goed bezig bij BMW. Hebben stel slimme ingenieurs in dienst. Dynamo los koppelen van krukas wanneer dat kan en minimaal koelen. Al halen ze natuurlijk grootste winst uit Stop and Go; vraag is hoe zich dat in de praktijk vertaalt, gebruiker moet het systeem nl. wel activeren.
en op deze momenten zie je maar weer dat bmw een bedrijf met een visie is.
Traditioneel de meest sportieve van de drie blijkt ook nog eens de groenste te zijn. Netjes gedaan van ze.
Heb anders gelezen dat BMW rijders met een auto uitgerust met efficient dynamics de opgegeven waarden bij lange na niet halen.
@lada

de gebrukiker moet de auto in de neutraal zetten voor het stoplicht maar hoeveel mensen doen dat ik heb geen idee ik doe het zelf iig vaak niet…
BMW voorsprong door techniek ;)
BMW heeft wel erg veel groen, volgens de lijst. Bijna niet te geloven!
Wow,

in die lijst van prijsveranderingen, moet je voor de gein eens bij volkswagen en dan vooral de Polo en Golf kijken. De Polo is gemiddeld tussen de 1000 en 2000 euro in prijs gezakt, de Polo GTI zelfs 4000 euro.
Zelfde bij de Golf, een GT 170pk van 30000 nu voor 26000,-
B.E.R. wordt standaard voor alle wagens. Binnen maximum tien jaar is het zover.

Hoe zwaarder de auto, hoe meer voordeel van B.E.R.
Dat is de reden waarom je nu vooral S.U.V.’s ziet met hybride aandrijving.

Tot spijt en nijd van de stinkhippies, er komen S.U.V.’s die maar evenveel verbruiken als middenklassers.
Ja en in het onderwerp hiervoor wordt aangegeven dat Audi de eerste autofabrikant is die alle modellen voor minimaal 85% kan recyclen….. zo heeft ieder merk wel wat…… En Audi en Mercedes volgen in rap tempo en doen mee vanaf de introductie van nieuwe modellen.
bmw mag dan wel “groen” genoemd worden maar ze kunnen beter eerst wat aan dat lelijke design van ze doen ;)
Alleen de huidige 5/6 zijn mooi om te zien en de rest lijkt wel door ’n kleuter te zijn getekend.
Knap gedaan. Ook de energielabelsite. Ieder merk zou die labels bij zijn modellen moeten zetten, zowel op de sites als in reclame. Maar ik ben er zeker van dat het er nog van komt.
heel mooi, van een premiummerk

maar, van die slurptax snap ik echt helemaal niets. een voorbeeld, misschien dat iemand mij dit kan uitleggen. Alle voorbeelden die ik geef gaan over de BMW Z4:

een 2.5 kostte: 45050 en kost nu: 45080 (stijging)
een 2.5 aut kostte: 47952 en kost nu: 47860 (daling)

MAAR

een 2.5si kostte: 48750 en kost nu: 48740 (daling)
een 2.5si aut kostte: 51928 en kost nu: 52055 (stijging)
“BMW stelt de klant niet voor de keus, maar maakt de keus alvast voor jou. En is dat erg? Nee want bij alle modellen daalt het verbruik en stijgt het vermogen.”

ff een paar worden herhalen DAALT VERMOGEN

dat is pas goed nieuws :):)
Frasker (Maserati MC12)
Ik vind dat green maar niks, wat maakt het hier uit wat wij produceren kwa Co2 als je het vergelijkt met de VS? Ik word immers gek van die slurptax etc. Geef mij maar die oude tijd terug. De noord/zuidpool verdwijnt nog lang niet.

Maar buiten dat, het zou pas echt goed werken als Audi, BMW & Mercedes meer modellen zouden verkopen in de VS.
Absoluut erg knap van BMW!
Inderdaad een toonbeeld van goed beleid. Vooral de snelheid waarmee ze het ingevoerd hebben: fenomenaal!

Als Saab-liefhebber wil ik nog wel even dit zeggen: jammer dat de Nederlandse overheid niks doet met Bio-Ethanol. Zonder weer een hele discussie aan te zwengelen worden sommige merken die al 60 jaar groen zijn wel benadeeld…

Kijk maar naar Zweden zelf als voorbeeld: daar worden momenteel vrijwel alleen maar Biopower auto’s verkocht.

Wat ik maar zeggen wil: ieder merk heeft een manier gekozen, waarvan die van BMW voor de Nederlandse markt absoluut de beste is, maar niet voor alle markten.
Black Men Wheels my ass .. BMW become smerige hippies/yuppies ..
dat zijn dan weer huppies of yippies .. maar blank in ieder geval ..
Stop&Go is handig in de stad, maar daar is een Cuore toch iets handiger voor.

Stop&Go voor een auto die bedoeld is om hoofdzakelijk op de autosnelweg te rijden is totaal nutteloos.
haha zeker alles groen behalve de M modellen ;-)
Een echte vent rijdt in een G-Label!

http://static.autoblog.nl/images/energielabel.jpg
@Sacha: maar ik wil helemaal niet met de bus! ;)
Boooooooooring
On-topic: bmw heeft het heel goed aangepakt met die milieu richtlijnen en het brandstofverbruik. Redelijk betaalbare techniek die wel effect heeft…. in hoeverre het in de praktijk ook resulteert in lager verbruik daar ben ik wel benieuwd naar….

Zijn er al mensen met de nieuwe Efficiënt Dynamics op hun BMW, die verbruikcijfers hebben voor hun auto? Komt het idd bij de normwaarden in de buurt of valt het in de praktijk tegen met de besparing?
vorige week een week in een leenauto gereden met dat nieuwe systeem: 318d touring. gemiddeld verbruik van 5,1 volgens de boordcomputer. (en dat was gewoon randstad verkeer!)
Hmm, volkswagen moet ook maar eens aan ‘groen’ beginnen, alle Phaotons, Touraegs en de t5’s zijn duuder geworden :O
@Wooody

Volgens mij is eerder Volvo het groenste merk:

http://busexplorer.com/WorldBus/Images/MidSize/BusDanmark1929-980-Aabenraa-WBX.jpg
@realist: de cijfers “in de boekjes” zeggen dat met die auto 4,8 haalbaar moet zijn…. Dan is jouw verbruik zo’n 8% minder zuinig dan de cijfers in de boekjes….. niet slecht maar wat meer ervaringen zouden leuk zijn.
Mooi werk.
Maar één ding is mij nog niet helemaal helder. Zo zat ik op de BMW site bij dat label-gebeuren rond te neuzen en zo kom ik oa. dit tegen:
330Cd – 6,1 l/100km – 160gr./km – Label D
330Ci – 7,2 l/100km – 173gr./km – Label C

De diesel is zuiniger en stoot minder uit maar krijgt wel label D. Komt dat enkel doordat de norm voor diesels scherper is dan voor benzinemotoren?
@ woody: de cijfers in de boekjes zijn doorgaans lastig haalbaar. ik was verbaasd dat dit zo makkelijk benaderbaar was met gewoon randstadverkeer….toch ruim 500 km gereden met dat verbruik!
@RScosworth: yep, zo kan een terreinwagen (theoretisch) ook een A-label zijn….. per soort auto en type aandrijving (soort brandstof) zijn er normen bedacht en op basis daarvan worden de auto’s ingedeeld.

Een Peugeot 107 moet zuiniger kunnen zijn dan een Mercedes c-klasse, maar is de 107 ook zuiniger dan een ehm….Kia Rio?
@realist: ik vind het ook wel een zeer net verbruik en in theorie klinkt het allemaal prima maar ben dan ook erg benieuwd wat de ervaringen van mensen met de 318d (touring) zijn waar geen Efficiënt Dynamics op zit…..

Hoeveel hiervan is theorie en hoe pakt dit uit in de werkelijke praktijk….. daar gaat het me om.
http://www.spritmonitor.de/en/overview/6-BMW/37-3er.html?fueltype=2&constyear_s=2007&constyear_e=2008

Veel BMW rijders ondervinden blijkbaar niet zoveel voordeel van de efficient dynamics.
Waar officieel een 320i 6.1L/100km verbruikt, komen ze hier blijkbaar nieteens onder de 8L/100km.

Zelfs als je bij de 1 serie kijkt blijkt dat met moeite onder de 8L/100km gehaald wordt.
Ja ja een BMW 520D, 177PK en 140co2 dat is een A-label. Daar kan Mercedes en Audi nog achterkomen.
Het gaat inmiddels echt niet meer om het daadwerkelijke verbruik!

Het gaat om het energielabel en de bijbehorende BPM-differentiatie…
Dus al wijkt dat verbruik enoooooorm af, maakt BMW niet uit hoor!
Ik rij zelf met een BMW 335d met eff. dyn. (3 maand oud)

BMW rapporteerd 6.8 l / 100 km

Echt verbruik 7.2 l / 100 km

( Ter info, BMW gaf zoder de eff.dyn. 7.7!)

Ik ben alvast tevreden :)
Een bedrijf met visie die ook in hun hele productieproces als schoonste en meest milieu vriendelijk is bestempeld. Ook de Rols Royce fabriek in GoodWood ligt voor een groot deel onder de grond omdat men het landschap niet wil vervuilen. Kijk dit noem ik nog eens consequent zijn in dat wat je doet zonder er commercieel een slaatje uit te willen slaan !!
tja, wat valt er te zeggen. Netals altijd top werk BMW ;)
En nou niet allemaal BMW gaan kopen he :)
@CSL
Wees niet gevreesd. Ondanks dat bovenstaande wapenfeiten erg ten gunste en respect van de huidige BoerenMestWagens….zou ik er nog altijd niet dood/levend in gevonden willen worden. Ik zou me (zelfs dood) ontzettend schamen.
En ik wil ook nog respect betuigen aan de boys van BoerenMestWagens dat ze het allemaal zo heel erg netjes stil houden….of zoals PvdL schrijft: …”consequent zijn in dat wat je doet zonder er commercieel een slaatje uit te willen slaan !!”…
Dat is dan wel weer helemaal okay…als je het mij vraagt.
Daar zouden de andere merken, mijn favoriet inclus, diverse puntjes aan kunnen zuigen.
Tja, goed gedaan BMW! Zat er maar Efficient Dynamics op mijn 328Ci. Dat zou wel het een en ander schelen, hoewel ik met een gemiddeld verbruik van 1 op 10-11 (1 op 13 op de snelweg) niet echt te klagen heb. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om die fijne VANOS zescilinder weg te doen. Ik verkoop mijn vriendin nog liever hahahaha!

Hopelijk volgen een hoop andere merken de weg van BMW, dan kunnen we voorlopig misschien zonder die hybride gedrochten tot we écht een duurzame oplossing voor onze heilige koe hebben.
Een Mercedes E200 op aardgas heeft toch een A-label?
Kijk, daar hadden die linkserts niet van terug.
Goed bezig BMW!
Er zijn weinig wagens die in de praktijk het normverbruik halen en daarenboven hangt dit nog steeds af van de rijstijl van de chauffeur.

In elk geval, stel dat een BmW met efficient dynamics 2 liter meer verbruikt dan voorzien, dan zit die nog steeds onder het verbruik van andere wagens die zeer waarschijnlijk ook boven hun normverbruik zitten.

De laatste 2 maanden was er in de Autozeitung twee keer een vergelijkende test van een 320d touring met zijn naaste concurrenten. Zijn verbruik was steeds 1 tot 2 liter lager dan de andere wagens. Lijkt in absolute termen niet veel, maar relatief is dit wel 15 tot 25% minder dan de andere wagens. Mocht heel de wereld vandaag ineens 20% minder brandstof verbruiken….
Stop and Go lijkt geweldig, maar als een benzinemotor afgezet wordt lopen de zuigers nog even ongesmeerd door de cilinders en dat geeft een slijtage gelijk aan een paar honderd kilometer rijden. De levensduur wordt daardoor behoorlijk bekort.
Bij een dieselmotor is dat geen probleem.
@ Lada: Ik denk dat ze juist de meeste winst halen uit het afschakelen van de dynamo en waterpomp. Een beetje dynamo slurpt ettelijke pk’s op. En een waterpomp denk ik minstens net zoveel. Om nog maar te zwijgen van de compressor voor de airco. Maar die is geloof ik in bijna alle gevallen al elektrisch aangedreven.

@ Jopie: Kan je daarvoor eens met een gefundeerd verhaal komen? De smeeroliepomp is toch krukas aangedreven? Dus als de krukas draait doet de smeeroliepomp dat toch ook? En voor de cilinderwanden: Die zijn spat gesmeerd. Dat geschiedt doordat de krukken door het oliebad in het carter slaan en dus de olie alle kanten op gooien. Dus hoezo zou de smering ineens gestopt worden?
BMW pakt het goed aan. Geen grote aandacht op hybrides maar gewoon hoogstaand technisch verstand. We behouden het onverbeterlijke systeem van de verbrandingsmotor, maar het wordt schoner. Koppel het eens aan biodiesel en het groene wordt nog groener. En met de waterstof motor die ze ook 100% functioneel maakten wordt dat groen bijna pijnlijk voor de ogen.

Ik vind het een prima compromis tussen ecologie en rijplezier.
Wat een pure marketing nonsens. Heeft BMW hybride of autos geschikt voor alternatieve brandstoffen in hun aktuele aanbod ? Nee.

Premium groen zijn :

http://www.gxauto.net/Manufacturer/Lexus/images/lexus-logo.jpg

en

http://www.unpluggedliving.com/wp-content/uploads/2007/07/new_volvo_logo_jpg.jpg
wa-ter-stof = alternatieve brandstof
@Jopie,
Dat is grote onzin wat je daar schrijft. Zoals Arnoud al schrijft, gaat de smering gewoon door. Bovendien spuit de motor bij gas los (afremmen op motor) ook geen benzine in, dus dat zou ook slecht voor de motor zijn? En waarom zou dat bij een dieselmotor anders zijn?
@Turbopaultje, zo groen zijn Lexus en Volvo nou ook weer niet hoor:

Lexus:
http://www.autodisk.nl/nieuweautoprijzen/?cboMake=21

Volvo:
http://www.autodisk.nl/nieuweautoprijzen/?cboMake=40&cboModel=
bio-brandstof wordt het niet. Je kan de grond wereldwijd beter gebruiken voor de voedingsland- en tuinbouw. anders wordt je broodje of aardappel te duur.
Het effect van het huidige beleid tav bio-brandstoffen laat dat volgens mij al zien (duurdere conservengroeten, graan e.d.)
alternatieve brandstoffen heeft nog even nodig. Het schoner en efficienter omgaan met de brandstoffen die we al jaren gebruiken, heeft naar mijn mening prioriteit. Dus is BMW goed bezig.
@Juppe: dit verhaal is mij verteld door iemand die ervoor doorgeleerd heeft en ik heb geen enkele reden om aan zijn deskundigheid te twijfelen.
Marketing nonsens, net zoals de kreet ” mild hybride”. Hete lucht.
@Jopie,
Ik zou dan wel eens weten waar dat precies door komt, tot die tijd twijfel ik nog een beetje aan zijn deskundigheid ;)
@turbopaultje:
Graag met een wat gefundeerder verhaal komen dan “marketing nonsens”.

Vooralsnog kan je stellen dat met name Volvo een groot probleem heeft met verouderde motoren die teveel verbruiken en teveel uitstoten. Dit op een aantal ‘eco’ modellen na die speciaal tbv een groene uitstraling van het merk zijn ontwikkeld….dat is pas marketing en zou dus nonsens zijn (in jouw termen).

En voor wat betreft lexus: al eens uitgezocht wat de fabricage van die battarijen voor een milieu-effect heeft? Om maar te zwijgen over de uiteindelijke demontage…
Oh nee he, beginnen we weer over de batterijen van een hybride? Ik dacht dat we die discussie nou wel eens afgesloten hadden.
@juppe:
sorry dat ik het ter sprake heb gebracht, maar het lijkt me wel relavant.
@Bas
Dat zegt denk ik eerder wat over je sociale achtergrond en je zelfvertrouwens ;)
@realist,
Het is ook wel relevant, maar dan in die zin dat het voordeel wat de accu’s bieden, gemakkelijk opwegen tegen de verhoogde impact tijdens productie en afdanking. Oftewel: het kan wel uit. (Ik heb het dan trouwens over de Prius of bv de Civic Hybrid, van de Lexus durf ik het niet te zeggen)
Mooiste van deze status: Als BMW rijder moet je toch gaan schamen om als meeste groene premium merk gezien te worden………..

Marketing nonsens dus, ik blijf erbij. Lexus en Volvo hebben beiden een range van autos, die aantoonbaar wezenlijk meer bijdragen aan het ontlasten van ons milieu.
@ turbopaultje
Graag zie ik daarvan het bewijs. Vergelijk er maar even een aantal. Ik vind je uitspraken vooralsnog erg ongefundeerd.

@juppe:
bedankt voor de opheldering.
@ turbopaultje:
de reden waarom de XC90 geen opvolger krijgt?

Geen hybride technologie beschikbaar! zie:
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=7891 (ze willen er niet in investeren!!)

Waarom de flexifuels van Volvo (en saab) geen succes zijn? Ze verbruiken gemiddeld 35% meer dan de benzine broeders (zie de eigen volvo site), en in NL is deze brandstof nauwelijks te verkrijgen en extreem duur. Geen goede alternatief lijkt me….

De LPG (bi-fuel) variant is recent ook geheel uit het volvo programma geschrapt…

Op welk vlak is Volvo groener dan BMW?
NL is zeker geen referentie voor de autoindustrie.
@turbopaultje:
graag meer fundatie van je opmerkingen of laat ze anders achterwege.
@ Realist:

Zoals ik in een eerdere post al zei: Bio-Ethanol is IN NEDERLAND geen alternatief voor hybride o.i.d. Maar in Zweden worden vrijwel geen benzine-auto’s meer verkocht. Saab levert geeneens meer ‘normale’ benzinemodellen, aangezien de BioPowers ook op benzine rijden.

Wat je verder moet bedenken is dat Bio-Ethanol nog in de kinderschoenen staat. Saab heeft het pas 2 jaar geleden geintroduceerd in Europa (in bijv. Brazilie is het er al langer). De ‘Fase 2’ in Bio-Ethanol is druk in ontwikkeling. En dat is: Bio-Etahnol winnen uit afval!

Hoe briljant zou dat zijn!!

Het grote nadeel van de markt in Bio-Ethanol is dat ze moeten opboksen tegen de oliemaatschappijen. Dat is ook de voornaamste reden waarom we het in NL niet hebben: de lobby van Shell.

Kortom: zal zeker moeilijk worden, en is nog een lange weg te gaan. Maar is zeker een goed alternatief!
@ turbopaultje:
ik heb het even voor je gedaan:

30.01.2008
BMW Group receives three awards at once for sustainability

The SAM Group presented the 2008 Sustainability Yearbook at the World Economic Forum in Davos. This comprehensive reference book, which assesses exchange-listed companies according to their economic, ecological and societal success, only lists the top 15% from 57 sectors of industry. In this evaluation, the BMW Group was outstanding in three top categories at once: Sector Leader, Gold Class and Sector Mover. That means that the BMW Group is the leading company in the automobile industry when it comes to sustainability (SAM Sector Leader), achieved over 75% of possible points in the rating (SAM Gold Class) and made the greatest progress in the industry last year (SAM Sector Mover).

Since 1999, SAM has rated over 1,000 companies a year from 57 industrial sectors using company-specific sustainability criteria. It seeks out those companies which deal more efficiently and successfully then their competitors with the risks and opportunities arising in connection with economic, ecological and social developments and challenges. SAM, which is based in Switzerland, is the leading asset management company for sustainability investments and has launched together with Dow Jones Indexes and STOXX the Dow Jones Sustainability Indexes group.

en daarboven ook nog eens:

BMW winnaar van ‘grunes lenkrad’
http://www.autozine.nl/nieuws/nieuws_archief.php?nk=7195


Wat nou marketing nonsens?
@ Turbopaultje:

Bedoelde je dat met je opmerking dat NL geen referentie is voor de totale automarkt?
Even wat quotes uit de BMW hybride topic:

“Groen en topprestaties zijn twee begrippen die nu eenmaal lastig te rijmen zijn.”

Maar rijmen dat doen ze toch nu al? Zie hier het resultaat.

“Ook met hybride modellen en zelfs met de emissievrije brandstofcellen, zal BMW trouw blijven aan zijn roots.”

“Natuurlijk roept een marketing baas dat, duh!”

Ja dat klopt, maar als er één automerk telkens weer heeft laten zien dat ze hun money putten where hun mouth is…..:?: …..dan is het BMW wel….. ;)

Maar goed, dit zijn kleine stapjes in de strategie van BMW en kijk wat ze het al heeft opgeleverd. Dus voor de toekomst komt dat ook wel goed…
@ Rick dos:

Die opmerking van ‘put their money where there mouth is’ is helemaal goed! Heb al eerder gezegd dat het ECHT geen marketingpraat is.

Zoals eveneens eerder: ieder merk heeft een paar jaar geleden een keus gemaakt welke ‘milieuweg’ ze gaan behandelen: Saab (en daarna Volvo) met Bio-Ethanol, VW/Audi met E-series, Mercedes met Bluetec en BMW met Efficient Dynamics.

BMW heeft, en dat is erg knap, de juiste keuze gemaakt en die snel en consequent doorgevoerd.
@Svenska,
Dank voor de uiteenzetting. Het blijft een product met nadelen, het verbuik blijft extreem hoger en daarnaast is ethanol (zover mijn kennis gaat) een product dat ook uit voedsel gemaakt kan worden. Zonder hier een ethische discussie te willen aanzwengelen lijkt het verstoken van voedsel tbv onze welvaart toch niet geheel ethisch.

Bovendien heeft dat ook zo zijn beperkingen:
http://www.nu.nl/news/1434692/30/Wereldvoorraad_graan_krimpt_gestaag.html

En zie ook de problemen rond de bevolkingsgroepen in de wereld die mais als hoofdbestanddeel van hun maaltijd hebben, maar dit vanwege de hogere prijzen niet meer kunnen betalen….
@Rick dos: “Ja dat klopt, maar als er één automerk telkens weer heeft laten zien dat ze hun money putten where hun mouth is…..:?: …..dan is het BMW wel….. ”

Jaja je hoopt op een aanbieding van BMW om pr bij ze te komen doen?
Ik zou zeggen ” dan is het Lexus wel….” De GS450 is als je een vergelijkbaar prestatieniveau zoekt nog altijd een stuk zuiniger dan een vergelijkbare (benzine)bmw…..dus….
@ Realist:

Klopt, die nadelen zijn nu zeker relevant!
Is ook een reden waarom het niet supersnel doorzet (alhoewel Frankrijk, Duitsland en Spanje al wel om zijn).
Zal kantje boord zijn denk ik: OF ze (Bio-Ethanol industrie) redt het net, met de Fase 2, OF ze redden het niet niet gezien de ethische kwestie of de tegenwerking van de enorm machtige oliemaatschappijen…

Nog en leuk weetje hierover (shell): wist je dat expats die in Nederland werken en wonen GEEN accijnzen en BTW betalen over benzine? Zolang ze maar bij Schelp tanken… Dealtje met de overheid. Er gebeurd daar ZOVEEL wat niemand weet!
@Svenska Aeroplan AB

Precies

@wOoOdy

Ik verwijs je bij deze graag door naar de comment en de links die Robbie eerder op de dag maakte namelijk die van 13:39

Hoe groen is Lexus? Nou op een paar modellen na, niet dus.

…..dusss…..wie zit hier te hopen op een anbieding van een Japans merk?
@woody,
ook dat is helaas niet waar:
BMW 530i, B label!

ALGEMENE INFORMATIE
brandstofbenzine
carrosserie4-deurs, sedan
transmissie6-traps, sequëntiele automaat
nieuwprijs€ 62.020
EMISSIE EN VERBRUIK
CO2-uitstoot178 g/km
brandstofverbruik stad10,8 l/100km
brandstofverbruik buitenweg5,6 l/100km
brandstofverbruik gecombineerd7,5 l/100km
MOTOR
aantal cilinders6
cilinderinhoud2996 cc
maximum vermogen200 kW (272 pk) / 6700 tpm
maximum koppel320 Nm / 2750 tpm

Lexus GS450H (= hybride notabene!)
C-label, met meer uitstoot!

Lexus GS 450h Executive
C
ALGEMENE INFORMATIE
brandstofbenzine
carrosserie4-deurs, sedan
transmissieCVT-automaat
nieuwprijs€ 78.417
EMISSIE EN VERBRUIK
CO2-uitstoot186 g/km
brandstofverbruik stad9,2 l/100km
brandstofverbruik buitenweg7,2 l/100km
brandstofverbruik gecombineerd7,9 l/100km
MOTOR
aantal cilinders6
cilinderinhoud3456 cc
maximum vermogen218 kW (296 pk) / 6400 tpm
maximum koppel368 Nm / 4800 tpm
@ Wooody:

Toyota/ Lexus waren eugenlijk de 1e met een serieus alternatief, en dat is knap. Maar ik gooi het op de wet van de remmende voorsprong.

Hybride is niet De oplossing van de toekomst, naar mijn mening. Er er zijn al zoveel kritische verhalen ten aanzien van hybride de wereld in geslingerd. Dat is het nadeel als je ergens de 1e in bent: je vangt ook alle shit op…
@Rick dos: Als je echt een groene auto zoekt dan ben je met een Hybride Lexus beter af dan met een BMW…. als je een gewone middenklasser zoekt en je wil een lager vebruik dan is die effeciënt dynamics een aardige verbetering, niets mis mee. Maar echt groen zijn ze niet, ze scoren alleen beter op de normen die de overheid heeft bedacht door een lager (theoretisch) verbruik…. Er zijn inmiddels nogal wat berichten dat de besparingen in de praktijk niet gehaald worden……. meer imago dus dan een echte verbetering.
Yup, en met een fiets ben je nóg groener bezig.
@realist: Je vergelijkt appels met peren, kijk eens naar de prestaties…. die 530 kan die gs450h echt niet bijbenen hoor….. Zelfs de 540i moet nog afhaken….. en die heeft een verbruik van 9,7 gemiddeld en een uitstoot van 232g/km…..

Pas als je de 550 met seq 6 bak pakt is de BMW echt sneller en die heeft een gemiddeld verbruik van 10,3 en een uitstoot van 246g/km……

De Lexus is met z’n 7,9 liter gem verbruik en een uitstoot van 186g/km bloedsnel (en ik heb erin gereden, het ding is in tussensprintjes echt de meeste snelle middenklasse auto’s de baas)
@ woody:
je hebt gelijk, al vind ik het meer een vergelijk tussen een groene appel en een rode appel…. (en mag jij invullen wie de groene appel is) ;-)
@realist: dat is ook meteen het punt….. Veel van die “groene modellen” mikken vooral op dezelfde of betere prestaties door (meer) techniek en niet door simpelweg lichtere auto’s, betere stroomlijn of minder onnodige meuk aan boord…….

Hybride en efficiënt dynamics zijn nieuwe techniek….. maar echt revolutionair zijn de toepassingen (nog) niet….. en daarmee is het een beetje zoals de maatregelen van de overheid om het aantal doden terug te dringen…. het lijkt een enorme inspanning… maar in feite kan en moet het veel rigoureuzer wil het echt zoden aan de dijk zetten. Maar wel goed dat BMW het zo consequent heeft toegepast, dat is wel goed gedaan van ze en de techniek leidt niet tot een ingrijpende dwingende aanpassing van het gebruik. En dat is fijn voor de consument, maar tegelijk ook een probleem…. want juist die consument moet er anders mee om leren gaan willen we echt stappen maken…..
(of dat nodig is, dat is een heel andere discussie (die ook nog eens ellenlang zal worden))
Kijijijijijk, Bob Lutz begrijpt het tenminste….

“Global warming is a total crock of shit,”

http://www.leftlanenews.com/lutz-global-warming-a-total-crock.html
@Rick dos: wat zou jij roepen als 2/3 van je verkopen bestond uit auto’s die dramatisch scorden op milieuaspecten en je meer dan 250.000 mensen in dienst had die hun baan kwijt kunnen raken als het fout gaat?

Ik zou het ook zeggen en snel zorgen dat niemand die groter wordende neus kon zien ;)
Nouououou, hij ontkent het niet. Zijn motivatie is alleen een andere…

“I’m a skeptic, not a denier … I’m motivated more by the desire to replace imported oil than by the CO2.”

En naar mijn mening heeft hij gelijk. Ik denk dat het opraken van de olie een groter probleem is dan Co2 reductie.
@ woody:
Goed punt!

de strategie van BMW is daarin heel duidelijk:

nu: efficient dynamics (zie de 130 groene labels)

morgen (2-10jr): hybride (ja ook BMW gaat die kant op, de X6 komt met Hybride)

overmorgen(10-20jr): waterstof (zie de 7serie in de waterstofuitvoering)
@Rick dos: de man is niet achterlijk en is niet gekomen waar hij is door domme uitspraken…. de realiteit is dat de markt eist dat auto’s minder gaan verbruiken (meer uit kostenoverwegingen dan uit milieubesef) en dat de uitstoot per km omlaag gaat (de meerderheid van de bevolking ziet uitstoot inmiddels als een probleem)

Bob Lutz doet stoer on-camera maar achter de schermen zijn ook zijn mensen keihard bezig auto’s te maken/ontwikkelen die wel voldoen aan het plaatje dat de markt verwacht.
@w0o0dy

Er zijn meerdere wegen die leiden naar Rome. Beide wegen hebben een positiev bijkomstigheid.

Eén is, we gaan naar Rome onder het mom van CO2 bijkomstigheid is dat we minder afhankelijk zijn van olie.

Twee is, we gaan naar Rome onder het mom van we willen minder afhankelijk zijn van olie bijkomstigheid is dat we Co2 reductie realiseren.

Beiden hetzelfde doel alleen de vraag is welke spreekt je meer aan en welke motiveert je meer. Het verhaal van B. Lutz motiveert mij meer. Aangezien de hele CO2 discussie inmiddels niet meer te volgen en te geloven is
Ik ie da ik en totsenord hb de sttert….
@Rick Dos: we zijn het weer eens eens! :shock:

Die zeurmutsen met hun milieu gemiep daar wordt je langzamerhand knettergek van…. (goudvis in een kommetje mag ook al niet meer want dat zou niet goed zijn voor de goudvis…… die **^%@#@$ een geheugen heeft van 10 seconden, wat weet dat beestje nou?)

Benzine sparen en minder stinkend uitlaatgas en minder uitstoot daar heeft op zich niemand nadeel van… In hoeverre de mens verantwoordelijk is voor de stijging van de temperatuur daar zijn we nog lang niet uit…. Alle relatief goedkope oplossingen die helpen zijn wat mij betreft welkom. Wat wel jammer is, dat is dat er allerlei repressieve maatregelen worden ingevoerd met het milieu als “stok om mee te slaan” in plaats van simpelweg het boodschappen doen met de auto of het kinderen naar school brengen met de auto te vervangen door een beter alternatief (wat echt resultaat oplevert in tegenstelling tot belastingen en ander “gepest”.
@wOoOdy

Zie je nou wel! We kunnen het wel. ;)
Alternatieve brandstoffen en hybride zijn zeker de juiste weg en niet dat marginale gedoe van BMW met Efficient dynamics. Wat een flauwekul.

Dat is een slappe marketing kreet van BMW voor mild hybride, om hun 15 jarige technologische hybride achterstand op Toyota/Lexus te verdoezelen. Audi en Mercedes staan er nog treuriger voor: die hebben helemaal niets, behalve ecodiesels.

In 2003 heeft de EU voor alternatieve brandstoffen al richtlijnen opgesteld, die uiteraard niet nagekomen worden door de leveranciers en dus bijgesteld worden……… In Zweden heeft de overheid harder opgetreden en dus is daar volop E85 beschikbaar. Dat is pas de start, de rest in EU moet en zal volgen.


BTW: er al eens overnagedacht, hoeveel mensen niet kunnen eten, omdat wij hun olie vrijwel “kostenloos” onder hun neus wegpompen………

danke. Tp
IlCuoreSportivo
In praktijk verbruiken ze wel 20% meer dan op papier.
@Turbopaultje
Als de Efficient dynamics van BMW flauwkul is, waarom hebben ze dan 123 groene modellen in hun programma?
@ turbo paultje:
Eindelijk een iets meer gefundeerd verhaal. Ik ben het er volslagen mee oneens, maar het ontstijgt het eerdere niveau van loze kreten.

Het is namelijk geen marginaal gedoe van BMW. Het is de eerste stap in de drietrapsraket van hun technologische ontwikkeling:

1: Efficient Dynamics
2: Hybride
3: Waterstof.
@ CSL
dank voor de bijval, het zijn er inmiddels 129 groene labels waarvan 23 een A-label hebben.

Ter vergelijk: Volvo heeft nog geen 30 groene labels (A, B of C) in het totaal.
Im Dezember 1997 begann der Verkauf der ersten Generation des Toyota Prius in Japan…………..

Nog een paar citaten uit Autobild testrapporten als vergelijking:

BMW 116 i / Audi 1.4 TFSI:
“BMW wird also nachbessern müssen, zumal in diesem Duett das auch von uns so gelobte Konzept der “Efficient Dynamics” beim Spritsparen etwas enttäuscht. Beide Wagen verbrauchen auf der gemeinsam gefahrenen Messstrecke 7,9 Liter.

Corsa GSI / Polo GTI:

“GTI soll eben nicht nur als Markenname gut klingen. Dröhnig klingt er jedoch auf der Autobahn. Da fehlt ihm ein sechster Gang, um Grummeln und Verbrauch zu senken. Mit 8,8 Liter Super liegt er leicht über den Werten des Sechsgang-Corsa (8,6)”


Prius II:
“Doch was geht unterm Strich vorn in den Vierzylinder rein? Im Test waren es 5,9 Liter Super ”

Lexus GS 450 h:

“Und das beste daran: Sein Verbrauch liegt trotzdem deutlich niedriger. Während der BMW 13 Liter konsumiert, der Mercedes sogar 13,4, begnügt sich der Japaner im Testzyklus (65 Prozent Landstraße, 20 Autobahn, 15 Stadt) mit 10,7 Litern auf 100 Kilometer. Zwar verfehlt der Lexus die Werksangabe von 7,9 Litern deutlich, aber trotzdem löst er sein Prospekt-Versprechen teilweise ein: “Er verbindet das Potential eines V8-Sportwagens mit dem Verbrauch eines Mittelklasse-Vierzylinders”


Lijkt me nu duidelijk genoeg, zelfs voor de grootste leek.
@realist
Precies,
BMW doet er wat aan, is het weer niet goed!
Ik moet eerlijk zeggen dat het mij als BMW rijder weinig interesseert of de auto nou 10% meer of minder verbruikt.
Ik denk dat anderen eerder gefrustreerd raken, waarom “hun” merk er niets aan doet.
Maar wat ik wel weet, is dat de auto’s van BMW nu geen last hebben van de slurptax e.d. (behalve de pk monster natuurlijk)
Ik dacht zelfs dat sommigen uitvoeringen in de aanmerking komen voor de 14% bijtelling!!
@ Turbopaultje:
Duidelijk verhaal, maar zo kan ik ook achteloos een paar andere citaten aanhalen uit gerespecteerde bladen waar BMW er weer beter uitkomt. Ik laat dat achterwege.

Feit is wel dat Toyota er al zeer vroeg bij was met zijn hybride technologie, dat staat als een paal boven water. Maar het aantal modellen dat toyota (of lexus) met deze technologie levert is vooralsnog zeer beperkt.

Je vergeet overigens de data van de test van de GS450 H erbij te vermelden en je vergeet er ook bij te vermelden tegen wat voor type BMW vergeleken wordt. Dit zeg ik omdat de Efficient Dynamics technologie pas sinds begin 2007 wordt toegepast en nog helemaal niet (of zeer beperkt) op zescylinders of meer.
Achteloos ? Kan nog ff doorgaan tot het echt pijn doet:

1.ADAC Ecotest:

“Fünf Sterne in der Umweltbilanz – geschafft hat dieses Ergebnis beim ADAC EcoTest bisher kein Fahrzeugmodell. Das ist allerdings auch nicht verwunderlich. Schließlich definiert der ADAC mit dem EcoTest eine Zielvorstellung: das Ideal vom schadstoffarmen Autofahren.

Beim EcoTest geht es nicht nur um das klimaschädliche CO2-Gas, sondern um alle limitierten Schadstoffe, die dem Auspuff entströmen. Folglich werden auch die Kohlenwasserstoffe (HC), Stickoxide (NOX), Kohlenmonoxide (CO) und der Dieselruß gemessen.

An die Spitze der EcoTest-Wertung hat sich sofort der Toyota Prius gesetzt. Der Hybrid-Vorreiter aus Japan erreicht dank der Kombination von Benzin- und schadstofffreiem Elektromotor 89 Punkte. Damit schrammt der Prius um nur einen Punkt am Fünf-Sterne-Ergebnis vorbei – und belegt bis heute Platz eins in diesem Umwelt-Ranking. ”

2. BMW 530i; aangegeven brandstofverbruik gecombineerd7,5 l/100km. Yeah right, dream on……….

BMW schotelt de klant en overheid mooie laboratoriumcijfers voor. Omdat deze klant er ook bij gebaat is , mekkert die niet. Dat heet de boel bel……….

3. Gerespecteerde bladen……. BMW magazin, de Playboy mss ?
@Turbopaultje
Je rechtervoet bepaald je verbruik voor 90%.
@w0o0dy, en als je de Lexus GS450h nou eens vergelijkt met de BMW 535d? We vergelijken toch al appels met peren ;)

BMW: 182 g/km, verbruik gecombineerd 6,8 l/100km, label C
Lexus: 186 g/km, verbruik gecombineerd 7,9 l/100km, label C

En dan is je brandstof ook nog eens een stuk goedkoper en je hebt een kofferbak waar je wel iets in kwijt kunt :D
@turbopaultje:
het is inderdaad pijnlijk om te constateren dat je niet op mijn vragen ingaat.
Gem 6,8 l/100km met een 535 d…… wat een echt lachnummer.

Een Golf TDI doet al 7l gauw de praktijk………..flink doortrappen in zo´n huurhok leverde mij meestal 8,5-9l op.

P.S: ik ga alleen op serieuze vragen in of werkelijk pure onzin.
@robbie: dat is een heel goed punt! Het enige dat je daar tegenin kunt brengen is dat de Lexus toch duidelijk sneller is (zelfs in de tussensprintjes, go figure!) en dat een Hybride Diesel dat verbruik en de performance van de 535 vrij makkelijk moet kunnen kloppen…. maar een diesel is idd meestal beter omdat het verbruik ook in de praktijk best goed kan uitvallen, als je een beetje normaal rijdt…. Nadeel is misschien de sound en de roet uitstoot, maar qua “milieu-schade” doen twin turbo diesels het best goed. Of die 535 door iemand op de planeet bij normaal gebruik op 6,8 uitkomt dat waag ik te betwijfelen, maar die Lexus zal ook meestal die 7,9 niet halen….

Al zaten de testrijders van de auto die ik heb gereden bij de lexus hybrid-drive dag gemiddeld wel op minder dan 10l/100km ondanks stevig uitproberen van de power in dat ding….. (and trust me, it couldn’t go any faster than with me flooring it ;) )
http://images.inmagine.com/168nwm/creatas/cr15152/cr15152050.jpg

Mensen, als men het heeft over gemiddeld verbruik zouden ze dan zijn uitgegaan van verbruik van het gemiddelde of van specifieke personen? Ik weet niet, wat denken jullie?

Ik weet namelijk zeker dat ik die 6,8l wel naar beneden kan bijstellen. Constante snelheid van 30km/u kan ik het gem. wel omlaag halen naar een litertje of vier/100km.

Nee, eeeecht……
Dieselz zijn natuurlijk veel zuiniger.
Maar ik weet nog dat we laatst een verglijking hadden gemaakt tussen een Toyota Prius(nieuwste 1275kg) en een Honda Civic VEI (1993 1000kg). Ik kan je vermelden dat ik 100 euro rijker ben geworden na een wedenschap. We noteerden een gemmiddelde verbruik van 1 op 20 voor de Civic en 1 op 17 voor de prius.
En dat voor een auto uit 1993!!
En over E85 nog het volgende:

“Das Konzept FlexiFuel

Das Konzept des Volvo FlexiFuel besteht darin, dass die Fahrzeuge sowohl mit Benzin als auch mit dem besonders schadstoffarmen Bio-Ethanol (E85 – eine Mischung aus 85% Bio-Ethanol und 15% Superbenzin mit 95 Oktan) betrieben werden können. Bei diesem modernen und ausgereiften Antriebskonzept sinken die CO2-Emissionen im Ethanolbetrieb um bis zu 80 Prozent (!!!!!).
Bio-Ethanol ist ein uneingeschränkt erneuerbarer Brennstoff, der sich aus jeder Art von Biomasse gewinnen lässt, etwa aus Zuckerrüben, Getreide, Holz, Kartoffeln sowie aus Sonnenblumen”
@Rick dos: easy, you might pop a vain thinking that hard ;)
Ook in London heb je profijt van je groene BMW of MINI:

http://www.motoringfile.com/2008/02/16/mini-customers-beat-new-emissions-congestion-charge-in-london/

BMW and MINI customers beat new Emissions Congestion Charge in London

MINI UK Press Release: BMW and MINI’s market positions as the number one premium cars within their segments in London were strengthened today with the Mayor of London’s announcement of a new charging structure for entering the capital in a car.
bmw is en blijft de beste.
-edit: nutteloze bijdrage
535d: Dat is misschien waar voor jou, maar sinds de huidige 3 sedan ben ik na vele BMW’s (3, 5 en X5 modellen) afgeknapt op BMW en heb nu dus (met pijn in het BMW hart) de nieuwe A4 besteld als zakelijk vervoer. Komt in de verschillende testen toch elke keer als beste uit de bus en de proefrit was niet verkeerd. Met een ABT chip toch wel 200Pk’s :)
Iemand al een nagedacht over al die 5e hands 3, 5 en7 series……………… ?
@CSL sociale achtergrond ja….maar wat heeft zelfvertrouwen te maken met het feit dat ik niet dood gevonden wil worden in een BoereMestWagen?

Ik bedoel ik vind het gewoon lelijke rotbakken (op de E26 na dan ;)) voor a-sociale figuren.

oh wacht… je bedoelt dat het slecht zou zijn voor mn zelfvertrouwen als ik er WEL 1 zou hebben….daar zou je wel s gelijk in kunnen hebben :)
@Bas
Ik maak alleen van jou tekst op dat jij eerder a-sociaal bent ingericht ;)
De juiste Column voor jou ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/06/column-nu-nederlandse-jaloezie
ik vraag me af wat er allemaal onder een nutteloze bijdrage valt.

-edit: daar kom je snel genoeg achter…-
BMW oogt goed (ontwerpers van E36/38/39) en rijdt geweldig. Doe goede pogingen om het verbruik te drukken met geavanceerde vondsten met behoud van prachtig loopcultuur. Nu nog de vrij hoge storings/reparatiegevallen aanpakken, scherpere prijzen voor grotere publiek en niet alleen lease-rijders die na 3 a 4 jaar weer inlevert. Met juiste no nonsens aanpak laat BMW de anderen ver achter.
Klopt, helaas blijken ze nogal wat nonsens te brouwen tegenwoordig, na de X”gebukt zitten als je achterin wil”6 is het nu tijd voor een 5..hatchback? Op stelten?

http://www.carmagazine.co.uk/Secret-new-cars/Search-Results/Spyshots/BMW-PAS/
http://www.carmagazine.co.uk/upload/7930/images/01BMWpasscoop.jpg

Ssst.. hoor je dat? Bulderlach uit Stuttgart en gegier uit Ingolstadt ;-)
Mmh, ik zie heel graag de ontwerpers terug die de E36/38/39 hebben getekend. Met name de E38, 7 serie is de laatste BMW vlaggenschip die toch discreet is en status heeft.
YEAAHH Go BMW!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).