Het zal je niet ontgaan zijn dat de groene golf die momenteel door autoland gaat ook niet aan de premium merken voorbij kan gaan. En dus proberen ze om het hardst te roepen hoe groen ze wel niet zijn. Zelfs Ferrari presenteerde onlangs een "groen" model. Maar dat is eigenlijk alleen maar geneuzel in de marge, veel interessanter is het om te kijken naar de grote drie: Audi, BMW & Mercedes. En met name
Je zal ongetwijfeld weten dat BMW zwaar heeft ingezet op Efficient Dynamics. In een zeer korte periode moet het (zo goed als) complete gamma voorzien zijn van onder andere Brake Energy Regeneration. BMW stelt de klant niet voor de keus, maar maakt de keus alvast voor jou. En is dat erg? Nee want bij alle modellen daalt het verbruik en stijgt het vermogen. Wat wil je nog meer? Zeker met de recent ingevoerde slurptax is BMW daarom de grote winnaar geworden. Ze zou het misschien niet verwachten van een premium merk maar BMW heeft maar liefst 123(!) modellen met een groen (A, B of C) label in het gamma heeft. Daar kunnen Audi & Mercedes nog een puntje aan zuigen!
Natuurlijk hebben Audi & Mercedes ook een aantal wat zuinigere modellen, maar een A-label ontbreekt bij beide merken en Mercedes heeft zelfs geen model met een B-label! En daar komt nog een bij dat bij Audi & Mercedes hoofdzakelijk groene labels hebben bij kleine modellen. Bij BMW zit het groen verspreid over het complete gamma en zijn er zelfs 6 en 7 Series te vinden met een groen label. Als je zelfs eens wil kijken hoe de verschillende merken scoren dan kan je HIER kijken naar de effecten van de slurptax op de verschillende merken. En dan heb ik het nog geen eens gehad over de plannen van BMW voor de toekomst.
Met dank aan Deniz voor de tip!
123 reacties
http://www.autosportvolkswagenparts.com/images/vw-gti-green.gif
doe zo verder!
de gebrukiker moet de auto in de neutraal zetten voor het stoplicht maar hoeveel mensen doen dat ik heb geen idee ik doe het zelf iig vaak niet…
in die lijst van prijsveranderingen, moet je voor de gein eens bij volkswagen en dan vooral de Polo en Golf kijken. De Polo is gemiddeld tussen de 1000 en 2000 euro in prijs gezakt, de Polo GTI zelfs 4000 euro.
Zelfde bij de Golf, een GT 170pk van 30000 nu voor 26000,-
Hoe zwaarder de auto, hoe meer voordeel van B.E.R.
Dat is de reden waarom je nu vooral S.U.V.’s ziet met hybride aandrijving.
Tot spijt en nijd van de stinkhippies, er komen S.U.V.’s die maar evenveel verbruiken als middenklassers.
Alleen de huidige 5/6 zijn mooi om te zien en de rest lijkt wel door ’n kleuter te zijn getekend.
maar, van die slurptax snap ik echt helemaal niets. een voorbeeld, misschien dat iemand mij dit kan uitleggen. Alle voorbeelden die ik geef gaan over de BMW Z4:
een 2.5 kostte: 45050 en kost nu: 45080 (stijging)
een 2.5 aut kostte: 47952 en kost nu: 47860 (daling)
MAAR
een 2.5si kostte: 48750 en kost nu: 48740 (daling)
een 2.5si aut kostte: 51928 en kost nu: 52055 (stijging)
ff een paar worden herhalen DAALT VERMOGEN
dat is pas goed nieuws :):)
Maar buiten dat, het zou pas echt goed werken als Audi, BMW & Mercedes meer modellen zouden verkopen in de VS.
Inderdaad een toonbeeld van goed beleid. Vooral de snelheid waarmee ze het ingevoerd hebben: fenomenaal!
Als Saab-liefhebber wil ik nog wel even dit zeggen: jammer dat de Nederlandse overheid niks doet met Bio-Ethanol. Zonder weer een hele discussie aan te zwengelen worden sommige merken die al 60 jaar groen zijn wel benadeeld…
Kijk maar naar Zweden zelf als voorbeeld: daar worden momenteel vrijwel alleen maar Biopower auto’s verkocht.
Wat ik maar zeggen wil: ieder merk heeft een manier gekozen, waarvan die van BMW voor de Nederlandse markt absoluut de beste is, maar niet voor alle markten.
dat zijn dan weer huppies of yippies .. maar blank in ieder geval ..
Stop&Go voor een auto die bedoeld is om hoofdzakelijk op de autosnelweg te rijden is totaal nutteloos.
http://www.buildinggreentv.com/files/u5/moolah.jpg
http://static.autoblog.nl/images/energielabel.jpg
Zijn er al mensen met de nieuwe Efficiënt Dynamics op hun BMW, die verbruikcijfers hebben voor hun auto? Komt het idd bij de normwaarden in de buurt of valt het in de praktijk tegen met de besparing?
Volgens mij is eerder Volvo het groenste merk:
http://busexplorer.com/WorldBus/Images/MidSize/BusDanmark1929-980-Aabenraa-WBX.jpg
Maar één ding is mij nog niet helemaal helder. Zo zat ik op de BMW site bij dat label-gebeuren rond te neuzen en zo kom ik oa. dit tegen:
330Cd – 6,1 l/100km – 160gr./km – Label D
330Ci – 7,2 l/100km – 173gr./km – Label C
De diesel is zuiniger en stoot minder uit maar krijgt wel label D. Komt dat enkel doordat de norm voor diesels scherper is dan voor benzinemotoren?
Een Peugeot 107 moet zuiniger kunnen zijn dan een Mercedes c-klasse, maar is de 107 ook zuiniger dan een ehm….Kia Rio?
Hoeveel hiervan is theorie en hoe pakt dit uit in de werkelijke praktijk….. daar gaat het me om.
Veel BMW rijders ondervinden blijkbaar niet zoveel voordeel van de efficient dynamics.
Waar officieel een 320i 6.1L/100km verbruikt, komen ze hier blijkbaar nieteens onder de 8L/100km.
Zelfs als je bij de 1 serie kijkt blijkt dat met moeite onder de 8L/100km gehaald wordt.
Het gaat om het energielabel en de bijbehorende BPM-differentiatie…
Dus al wijkt dat verbruik enoooooorm af, maakt BMW niet uit hoor!
BMW rapporteerd 6.8 l / 100 km
Echt verbruik 7.2 l / 100 km
( Ter info, BMW gaf zoder de eff.dyn. 7.7!)
Ik ben alvast tevreden :)
En nou niet allemaal BMW gaan kopen he :)
Wees niet gevreesd. Ondanks dat bovenstaande wapenfeiten erg ten gunste en respect van de huidige BoerenMestWagens….zou ik er nog altijd niet dood/levend in gevonden willen worden. Ik zou me (zelfs dood) ontzettend schamen.
En ik wil ook nog respect betuigen aan de boys van BoerenMestWagens dat ze het allemaal zo heel erg netjes stil houden….of zoals PvdL schrijft: …”consequent zijn in dat wat je doet zonder er commercieel een slaatje uit te willen slaan !!”…
Dat is dan wel weer helemaal okay…als je het mij vraagt.
Daar zouden de andere merken, mijn favoriet inclus, diverse puntjes aan kunnen zuigen.
Hopelijk volgen een hoop andere merken de weg van BMW, dan kunnen we voorlopig misschien zonder die hybride gedrochten tot we écht een duurzame oplossing voor onze heilige koe hebben.
Goed bezig BMW!
In elk geval, stel dat een BmW met efficient dynamics 2 liter meer verbruikt dan voorzien, dan zit die nog steeds onder het verbruik van andere wagens die zeer waarschijnlijk ook boven hun normverbruik zitten.
De laatste 2 maanden was er in de Autozeitung twee keer een vergelijkende test van een 320d touring met zijn naaste concurrenten. Zijn verbruik was steeds 1 tot 2 liter lager dan de andere wagens. Lijkt in absolute termen niet veel, maar relatief is dit wel 15 tot 25% minder dan de andere wagens. Mocht heel de wereld vandaag ineens 20% minder brandstof verbruiken….
Bij een dieselmotor is dat geen probleem.
@ Jopie: Kan je daarvoor eens met een gefundeerd verhaal komen? De smeeroliepomp is toch krukas aangedreven? Dus als de krukas draait doet de smeeroliepomp dat toch ook? En voor de cilinderwanden: Die zijn spat gesmeerd. Dat geschiedt doordat de krukken door het oliebad in het carter slaan en dus de olie alle kanten op gooien. Dus hoezo zou de smering ineens gestopt worden?
Ik vind het een prima compromis tussen ecologie en rijplezier.
Premium groen zijn :
http://www.gxauto.net/Manufacturer/Lexus/images/lexus-logo.jpg
en
http://www.unpluggedliving.com/wp-content/uploads/2007/07/new_volvo_logo_jpg.jpg
Dat is grote onzin wat je daar schrijft. Zoals Arnoud al schrijft, gaat de smering gewoon door. Bovendien spuit de motor bij gas los (afremmen op motor) ook geen benzine in, dus dat zou ook slecht voor de motor zijn? En waarom zou dat bij een dieselmotor anders zijn?
Lexus:
http://www.autodisk.nl/nieuweautoprijzen/?cboMake=21
Volvo:
http://www.autodisk.nl/nieuweautoprijzen/?cboMake=40&cboModel=
Het effect van het huidige beleid tav bio-brandstoffen laat dat volgens mij al zien (duurdere conservengroeten, graan e.d.)
alternatieve brandstoffen heeft nog even nodig. Het schoner en efficienter omgaan met de brandstoffen die we al jaren gebruiken, heeft naar mijn mening prioriteit. Dus is BMW goed bezig.
Ik zou dan wel eens weten waar dat precies door komt, tot die tijd twijfel ik nog een beetje aan zijn deskundigheid ;)
Graag met een wat gefundeerder verhaal komen dan “marketing nonsens”.
Vooralsnog kan je stellen dat met name Volvo een groot probleem heeft met verouderde motoren die teveel verbruiken en teveel uitstoten. Dit op een aantal ‘eco’ modellen na die speciaal tbv een groene uitstraling van het merk zijn ontwikkeld….dat is pas marketing en zou dus nonsens zijn (in jouw termen).
En voor wat betreft lexus: al eens uitgezocht wat de fabricage van die battarijen voor een milieu-effect heeft? Om maar te zwijgen over de uiteindelijke demontage…
sorry dat ik het ter sprake heb gebracht, maar het lijkt me wel relavant.
Dat zegt denk ik eerder wat over je sociale achtergrond en je zelfvertrouwens ;)
Het is ook wel relevant, maar dan in die zin dat het voordeel wat de accu’s bieden, gemakkelijk opwegen tegen de verhoogde impact tijdens productie en afdanking. Oftewel: het kan wel uit. (Ik heb het dan trouwens over de Prius of bv de Civic Hybrid, van de Lexus durf ik het niet te zeggen)
Marketing nonsens dus, ik blijf erbij. Lexus en Volvo hebben beiden een range van autos, die aantoonbaar wezenlijk meer bijdragen aan het ontlasten van ons milieu.
Graag zie ik daarvan het bewijs. Vergelijk er maar even een aantal. Ik vind je uitspraken vooralsnog erg ongefundeerd.
@juppe:
bedankt voor de opheldering.
de reden waarom de XC90 geen opvolger krijgt?
Geen hybride technologie beschikbaar! zie:
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=7891 (ze willen er niet in investeren!!)
Waarom de flexifuels van Volvo (en saab) geen succes zijn? Ze verbruiken gemiddeld 35% meer dan de benzine broeders (zie de eigen volvo site), en in NL is deze brandstof nauwelijks te verkrijgen en extreem duur. Geen goede alternatief lijkt me….
De LPG (bi-fuel) variant is recent ook geheel uit het volvo programma geschrapt…
Op welk vlak is Volvo groener dan BMW?
graag meer fundatie van je opmerkingen of laat ze anders achterwege.
Zoals ik in een eerdere post al zei: Bio-Ethanol is IN NEDERLAND geen alternatief voor hybride o.i.d. Maar in Zweden worden vrijwel geen benzine-auto’s meer verkocht. Saab levert geeneens meer ‘normale’ benzinemodellen, aangezien de BioPowers ook op benzine rijden.
Wat je verder moet bedenken is dat Bio-Ethanol nog in de kinderschoenen staat. Saab heeft het pas 2 jaar geleden geintroduceerd in Europa (in bijv. Brazilie is het er al langer). De ‘Fase 2’ in Bio-Ethanol is druk in ontwikkeling. En dat is: Bio-Etahnol winnen uit afval!
Hoe briljant zou dat zijn!!
Het grote nadeel van de markt in Bio-Ethanol is dat ze moeten opboksen tegen de oliemaatschappijen. Dat is ook de voornaamste reden waarom we het in NL niet hebben: de lobby van Shell.
Kortom: zal zeker moeilijk worden, en is nog een lange weg te gaan. Maar is zeker een goed alternatief!
ik heb het even voor je gedaan:
30.01.2008
BMW Group receives three awards at once for sustainability
The SAM Group presented the 2008 Sustainability Yearbook at the World Economic Forum in Davos. This comprehensive reference book, which assesses exchange-listed companies according to their economic, ecological and societal success, only lists the top 15% from 57 sectors of industry. In this evaluation, the BMW Group was outstanding in three top categories at once: Sector Leader, Gold Class and Sector Mover. That means that the BMW Group is the leading company in the automobile industry when it comes to sustainability (SAM Sector Leader), achieved over 75% of possible points in the rating (SAM Gold Class) and made the greatest progress in the industry last year (SAM Sector Mover).
Since 1999, SAM has rated over 1,000 companies a year from 57 industrial sectors using company-specific sustainability criteria. It seeks out those companies which deal more efficiently and successfully then their competitors with the risks and opportunities arising in connection with economic, ecological and social developments and challenges. SAM, which is based in Switzerland, is the leading asset management company for sustainability investments and has launched together with Dow Jones Indexes and STOXX the Dow Jones Sustainability Indexes group.
en daarboven ook nog eens:
BMW winnaar van ‘grunes lenkrad’
http://www.autozine.nl/nieuws/nieuws_archief.php?nk=7195
Wat nou marketing nonsens?
Bedoelde je dat met je opmerking dat NL geen referentie is voor de totale automarkt?
“Groen en topprestaties zijn twee begrippen die nu eenmaal lastig te rijmen zijn.”
Maar rijmen dat doen ze toch nu al? Zie hier het resultaat.
“Ook met hybride modellen en zelfs met de emissievrije brandstofcellen, zal BMW trouw blijven aan zijn roots.”
“Natuurlijk roept een marketing baas dat, duh!”
Ja dat klopt, maar als er één automerk telkens weer heeft laten zien dat ze hun money putten where hun mouth is…..:?: …..dan is het BMW wel….. ;)
Maar goed, dit zijn kleine stapjes in de strategie van BMW en kijk wat ze het al heeft opgeleverd. Dus voor de toekomst komt dat ook wel goed…
Die opmerking van ‘put their money where there mouth is’ is helemaal goed! Heb al eerder gezegd dat het ECHT geen marketingpraat is.
Zoals eveneens eerder: ieder merk heeft een paar jaar geleden een keus gemaakt welke ‘milieuweg’ ze gaan behandelen: Saab (en daarna Volvo) met Bio-Ethanol, VW/Audi met E-series, Mercedes met Bluetec en BMW met Efficient Dynamics.
BMW heeft, en dat is erg knap, de juiste keuze gemaakt en die snel en consequent doorgevoerd.
Dank voor de uiteenzetting. Het blijft een product met nadelen, het verbuik blijft extreem hoger en daarnaast is ethanol (zover mijn kennis gaat) een product dat ook uit voedsel gemaakt kan worden. Zonder hier een ethische discussie te willen aanzwengelen lijkt het verstoken van voedsel tbv onze welvaart toch niet geheel ethisch.
Bovendien heeft dat ook zo zijn beperkingen:
http://www.nu.nl/news/1434692/30/Wereldvoorraad_graan_krimpt_gestaag.html
En zie ook de problemen rond de bevolkingsgroepen in de wereld die mais als hoofdbestanddeel van hun maaltijd hebben, maar dit vanwege de hogere prijzen niet meer kunnen betalen….
Jaja je hoopt op een aanbieding van BMW om pr bij ze te komen doen?
Ik zou zeggen ” dan is het Lexus wel….” De GS450 is als je een vergelijkbaar prestatieniveau zoekt nog altijd een stuk zuiniger dan een vergelijkbare (benzine)bmw…..dus….
Klopt, die nadelen zijn nu zeker relevant!
Is ook een reden waarom het niet supersnel doorzet (alhoewel Frankrijk, Duitsland en Spanje al wel om zijn).
Zal kantje boord zijn denk ik: OF ze (Bio-Ethanol industrie) redt het net, met de Fase 2, OF ze redden het niet niet gezien de ethische kwestie of de tegenwerking van de enorm machtige oliemaatschappijen…
Nog en leuk weetje hierover (shell): wist je dat expats die in Nederland werken en wonen GEEN accijnzen en BTW betalen over benzine? Zolang ze maar bij Schelp tanken… Dealtje met de overheid. Er gebeurd daar ZOVEEL wat niemand weet!
Precies
@wOoOdy
Ik verwijs je bij deze graag door naar de comment en de links die Robbie eerder op de dag maakte namelijk die van 13:39
Hoe groen is Lexus? Nou op een paar modellen na, niet dus.
…..dusss…..wie zit hier te hopen op een anbieding van een Japans merk?
ook dat is helaas niet waar:
BMW 530i, B label!
ALGEMENE INFORMATIE
brandstofbenzine
carrosserie4-deurs, sedan
transmissie6-traps, sequëntiele automaat
nieuwprijs€ 62.020
EMISSIE EN VERBRUIK
CO2-uitstoot178 g/km
brandstofverbruik stad10,8 l/100km
brandstofverbruik buitenweg5,6 l/100km
brandstofverbruik gecombineerd7,5 l/100km
MOTOR
aantal cilinders6
cilinderinhoud2996 cc
maximum vermogen200 kW (272 pk) / 6700 tpm
maximum koppel320 Nm / 2750 tpm
Lexus GS450H (= hybride notabene!)
C-label, met meer uitstoot!
Lexus GS 450h Executive
C
ALGEMENE INFORMATIE
brandstofbenzine
carrosserie4-deurs, sedan
transmissieCVT-automaat
nieuwprijs€ 78.417
EMISSIE EN VERBRUIK
CO2-uitstoot186 g/km
brandstofverbruik stad9,2 l/100km
brandstofverbruik buitenweg7,2 l/100km
brandstofverbruik gecombineerd7,9 l/100km
MOTOR
aantal cilinders6
cilinderinhoud3456 cc
maximum vermogen218 kW (296 pk) / 6400 tpm
maximum koppel368 Nm / 4800 tpm
Toyota/ Lexus waren eugenlijk de 1e met een serieus alternatief, en dat is knap. Maar ik gooi het op de wet van de remmende voorsprong.
Hybride is niet De oplossing van de toekomst, naar mijn mening. Er er zijn al zoveel kritische verhalen ten aanzien van hybride de wereld in geslingerd. Dat is het nadeel als je ergens de 1e in bent: je vangt ook alle shit op…
Pas als je de 550 met seq 6 bak pakt is de BMW echt sneller en die heeft een gemiddeld verbruik van 10,3 en een uitstoot van 246g/km……
De Lexus is met z’n 7,9 liter gem verbruik en een uitstoot van 186g/km bloedsnel (en ik heb erin gereden, het ding is in tussensprintjes echt de meeste snelle middenklasse auto’s de baas)
je hebt gelijk, al vind ik het meer een vergelijk tussen een groene appel en een rode appel…. (en mag jij invullen wie de groene appel is) ;-)
Hybride en efficiënt dynamics zijn nieuwe techniek….. maar echt revolutionair zijn de toepassingen (nog) niet….. en daarmee is het een beetje zoals de maatregelen van de overheid om het aantal doden terug te dringen…. het lijkt een enorme inspanning… maar in feite kan en moet het veel rigoureuzer wil het echt zoden aan de dijk zetten. Maar wel goed dat BMW het zo consequent heeft toegepast, dat is wel goed gedaan van ze en de techniek leidt niet tot een ingrijpende dwingende aanpassing van het gebruik. En dat is fijn voor de consument, maar tegelijk ook een probleem…. want juist die consument moet er anders mee om leren gaan willen we echt stappen maken…..
(of dat nodig is, dat is een heel andere discussie (die ook nog eens ellenlang zal worden))
“Global warming is a total crock of shit,”
http://www.leftlanenews.com/lutz-global-warming-a-total-crock.html
Ik zou het ook zeggen en snel zorgen dat niemand die groter wordende neus kon zien ;)
“I’m a skeptic, not a denier … I’m motivated more by the desire to replace imported oil than by the CO2.”
En naar mijn mening heeft hij gelijk. Ik denk dat het opraken van de olie een groter probleem is dan Co2 reductie.
Goed punt!
de strategie van BMW is daarin heel duidelijk:
nu: efficient dynamics (zie de 130 groene labels)
morgen (2-10jr): hybride (ja ook BMW gaat die kant op, de X6 komt met Hybride)
overmorgen(10-20jr): waterstof (zie de 7serie in de waterstofuitvoering)
Bob Lutz doet stoer on-camera maar achter de schermen zijn ook zijn mensen keihard bezig auto’s te maken/ontwikkelen die wel voldoen aan het plaatje dat de markt verwacht.
Er zijn meerdere wegen die leiden naar Rome. Beide wegen hebben een positiev bijkomstigheid.
Eén is, we gaan naar Rome onder het mom van CO2 bijkomstigheid is dat we minder afhankelijk zijn van olie.
Twee is, we gaan naar Rome onder het mom van we willen minder afhankelijk zijn van olie bijkomstigheid is dat we Co2 reductie realiseren.
Beiden hetzelfde doel alleen de vraag is welke spreekt je meer aan en welke motiveert je meer. Het verhaal van B. Lutz motiveert mij meer. Aangezien de hele CO2 discussie inmiddels niet meer te volgen en te geloven is
Die zeurmutsen met hun milieu gemiep daar wordt je langzamerhand knettergek van…. (goudvis in een kommetje mag ook al niet meer want dat zou niet goed zijn voor de goudvis…… die **^%@#@$ een geheugen heeft van 10 seconden, wat weet dat beestje nou?)
Benzine sparen en minder stinkend uitlaatgas en minder uitstoot daar heeft op zich niemand nadeel van… In hoeverre de mens verantwoordelijk is voor de stijging van de temperatuur daar zijn we nog lang niet uit…. Alle relatief goedkope oplossingen die helpen zijn wat mij betreft welkom. Wat wel jammer is, dat is dat er allerlei repressieve maatregelen worden ingevoerd met het milieu als “stok om mee te slaan” in plaats van simpelweg het boodschappen doen met de auto of het kinderen naar school brengen met de auto te vervangen door een beter alternatief (wat echt resultaat oplevert in tegenstelling tot belastingen en ander “gepest”.
Zie je nou wel! We kunnen het wel. ;)
Dat is een slappe marketing kreet van BMW voor mild hybride, om hun 15 jarige technologische hybride achterstand op Toyota/Lexus te verdoezelen. Audi en Mercedes staan er nog treuriger voor: die hebben helemaal niets, behalve ecodiesels.
In 2003 heeft de EU voor alternatieve brandstoffen al richtlijnen opgesteld, die uiteraard niet nagekomen worden door de leveranciers en dus bijgesteld worden……… In Zweden heeft de overheid harder opgetreden en dus is daar volop E85 beschikbaar. Dat is pas de start, de rest in EU moet en zal volgen.
BTW: er al eens overnagedacht, hoeveel mensen niet kunnen eten, omdat wij hun olie vrijwel “kostenloos” onder hun neus wegpompen………
danke. Tp
Als de Efficient dynamics van BMW flauwkul is, waarom hebben ze dan 123 groene modellen in hun programma?
Eindelijk een iets meer gefundeerd verhaal. Ik ben het er volslagen mee oneens, maar het ontstijgt het eerdere niveau van loze kreten.
Het is namelijk geen marginaal gedoe van BMW. Het is de eerste stap in de drietrapsraket van hun technologische ontwikkeling:
1: Efficient Dynamics
2: Hybride
3: Waterstof.
dank voor de bijval, het zijn er inmiddels 129 groene labels waarvan 23 een A-label hebben.
Ter vergelijk: Volvo heeft nog geen 30 groene labels (A, B of C) in het totaal.
Nog een paar citaten uit Autobild testrapporten als vergelijking:
BMW 116 i / Audi 1.4 TFSI:
“BMW wird also nachbessern müssen, zumal in diesem Duett das auch von uns so gelobte Konzept der “Efficient Dynamics” beim Spritsparen etwas enttäuscht. Beide Wagen verbrauchen auf der gemeinsam gefahrenen Messstrecke 7,9 Liter.
Corsa GSI / Polo GTI:
“GTI soll eben nicht nur als Markenname gut klingen. Dröhnig klingt er jedoch auf der Autobahn. Da fehlt ihm ein sechster Gang, um Grummeln und Verbrauch zu senken. Mit 8,8 Liter Super liegt er leicht über den Werten des Sechsgang-Corsa (8,6)”
Prius II:
“Doch was geht unterm Strich vorn in den Vierzylinder rein? Im Test waren es 5,9 Liter Super ”
Lexus GS 450 h:
“Und das beste daran: Sein Verbrauch liegt trotzdem deutlich niedriger. Während der BMW 13 Liter konsumiert, der Mercedes sogar 13,4, begnügt sich der Japaner im Testzyklus (65 Prozent Landstraße, 20 Autobahn, 15 Stadt) mit 10,7 Litern auf 100 Kilometer. Zwar verfehlt der Lexus die Werksangabe von 7,9 Litern deutlich, aber trotzdem löst er sein Prospekt-Versprechen teilweise ein: “Er verbindet das Potential eines V8-Sportwagens mit dem Verbrauch eines Mittelklasse-Vierzylinders”
Lijkt me nu duidelijk genoeg, zelfs voor de grootste leek.
Precies,
BMW doet er wat aan, is het weer niet goed!
Ik moet eerlijk zeggen dat het mij als BMW rijder weinig interesseert of de auto nou 10% meer of minder verbruikt.
Ik denk dat anderen eerder gefrustreerd raken, waarom “hun” merk er niets aan doet.
Maar wat ik wel weet, is dat de auto’s van BMW nu geen last hebben van de slurptax e.d. (behalve de pk monster natuurlijk)
Ik dacht zelfs dat sommigen uitvoeringen in de aanmerking komen voor de 14% bijtelling!!
Duidelijk verhaal, maar zo kan ik ook achteloos een paar andere citaten aanhalen uit gerespecteerde bladen waar BMW er weer beter uitkomt. Ik laat dat achterwege.
Feit is wel dat Toyota er al zeer vroeg bij was met zijn hybride technologie, dat staat als een paal boven water. Maar het aantal modellen dat toyota (of lexus) met deze technologie levert is vooralsnog zeer beperkt.
Je vergeet overigens de data van de test van de GS450 H erbij te vermelden en je vergeet er ook bij te vermelden tegen wat voor type BMW vergeleken wordt. Dit zeg ik omdat de Efficient Dynamics technologie pas sinds begin 2007 wordt toegepast en nog helemaal niet (of zeer beperkt) op zescylinders of meer.
1.ADAC Ecotest:
“Fünf Sterne in der Umweltbilanz – geschafft hat dieses Ergebnis beim ADAC EcoTest bisher kein Fahrzeugmodell. Das ist allerdings auch nicht verwunderlich. Schließlich definiert der ADAC mit dem EcoTest eine Zielvorstellung: das Ideal vom schadstoffarmen Autofahren.
Beim EcoTest geht es nicht nur um das klimaschädliche CO2-Gas, sondern um alle limitierten Schadstoffe, die dem Auspuff entströmen. Folglich werden auch die Kohlenwasserstoffe (HC), Stickoxide (NOX), Kohlenmonoxide (CO) und der Dieselruß gemessen.
An die Spitze der EcoTest-Wertung hat sich sofort der Toyota Prius gesetzt. Der Hybrid-Vorreiter aus Japan erreicht dank der Kombination von Benzin- und schadstofffreiem Elektromotor 89 Punkte. Damit schrammt der Prius um nur einen Punkt am Fünf-Sterne-Ergebnis vorbei – und belegt bis heute Platz eins in diesem Umwelt-Ranking. ”
2. BMW 530i; aangegeven brandstofverbruik gecombineerd7,5 l/100km. Yeah right, dream on……….
BMW schotelt de klant en overheid mooie laboratoriumcijfers voor. Omdat deze klant er ook bij gebaat is , mekkert die niet. Dat heet de boel bel……….
3. Gerespecteerde bladen……. BMW magazin, de Playboy mss ?
Je rechtervoet bepaald je verbruik voor 90%.
BMW: 182 g/km, verbruik gecombineerd 6,8 l/100km, label C
Lexus: 186 g/km, verbruik gecombineerd 7,9 l/100km, label C
En dan is je brandstof ook nog eens een stuk goedkoper en je hebt een kofferbak waar je wel iets in kwijt kunt :D
het is inderdaad pijnlijk om te constateren dat je niet op mijn vragen ingaat.
Een Golf TDI doet al 7l gauw de praktijk………..flink doortrappen in zo´n huurhok leverde mij meestal 8,5-9l op.
P.S: ik ga alleen op serieuze vragen in of werkelijk pure onzin.
Al zaten de testrijders van de auto die ik heb gereden bij de lexus hybrid-drive dag gemiddeld wel op minder dan 10l/100km ondanks stevig uitproberen van de power in dat ding….. (and trust me, it couldn’t go any faster than with me flooring it ;) )
Mensen, als men het heeft over gemiddeld verbruik zouden ze dan zijn uitgegaan van verbruik van het gemiddelde of van specifieke personen? Ik weet niet, wat denken jullie?
Ik weet namelijk zeker dat ik die 6,8l wel naar beneden kan bijstellen. Constante snelheid van 30km/u kan ik het gem. wel omlaag halen naar een litertje of vier/100km.
Nee, eeeecht……
Maar ik weet nog dat we laatst een verglijking hadden gemaakt tussen een Toyota Prius(nieuwste 1275kg) en een Honda Civic VEI (1993 1000kg). Ik kan je vermelden dat ik 100 euro rijker ben geworden na een wedenschap. We noteerden een gemmiddelde verbruik van 1 op 20 voor de Civic en 1 op 17 voor de prius.
En dat voor een auto uit 1993!!
“Das Konzept FlexiFuel
Das Konzept des Volvo FlexiFuel besteht darin, dass die Fahrzeuge sowohl mit Benzin als auch mit dem besonders schadstoffarmen Bio-Ethanol (E85 – eine Mischung aus 85% Bio-Ethanol und 15% Superbenzin mit 95 Oktan) betrieben werden können. Bei diesem modernen und ausgereiften Antriebskonzept sinken die CO2-Emissionen im Ethanolbetrieb um bis zu 80 Prozent (!!!!!).
Bio-Ethanol ist ein uneingeschränkt erneuerbarer Brennstoff, der sich aus jeder Art von Biomasse gewinnen lässt, etwa aus Zuckerrüben, Getreide, Holz, Kartoffeln sowie aus Sonnenblumen”
http://www.motoringfile.com/2008/02/16/mini-customers-beat-new-emissions-congestion-charge-in-london/
BMW and MINI customers beat new Emissions Congestion Charge in London
MINI UK Press Release: BMW and MINI’s market positions as the number one premium cars within their segments in London were strengthened today with the Mayor of London’s announcement of a new charging structure for entering the capital in a car.
bmw is en blijft de beste.-edit: nutteloze bijdrage–
Ik bedoel ik vind het gewoon lelijke rotbakken (op de E26 na dan ;)) voor a-sociale figuren.
oh wacht… je bedoelt dat het slecht zou zijn voor mn zelfvertrouwen als ik er WEL 1 zou hebben….daar zou je wel s gelijk in kunnen hebben :)
Ik maak alleen van jou tekst op dat jij eerder a-sociaal bent ingericht ;)
De juiste Column voor jou ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/06/column-nu-nederlandse-jaloezie
-edit: daar kom je snel genoeg achter…-
http://www.carmagazine.co.uk/Secret-new-cars/Search-Results/Spyshots/BMW-PAS/
http://www.carmagazine.co.uk/upload/7930/images/01BMWpasscoop.jpg
Ssst.. hoor je dat? Bulderlach uit Stuttgart en gegier uit Ingolstadt ;-)