We hebben de GT3 Cup, de GT3 Cup S en de GT3 RSR. U ziet door de bomen de Porsche's niet meer? Maakt niet uit, wij namelijk ook niet...
Nu Porsche alle Elfers gehad lijkt te hebben, beginnen we weer gewoon van vooraf aan. In dit geval betekent dit, dat de GT3 RSR voor het komend racejaar behoorlijk aangepast zal worden. Veranderingen qua uiterlijk beperken zich alleen tot een nieuwe neus die de aerodynamica zou verbeteren. Verder is het onderstel grondig aangepakt, waardoor er een stuk meer mechanische grip is. Bovendien zijn er nu veel meer onderstel set-ups te kiezen. De motor blijft onaangetast en levert nog altijd 465 pk bij 8000 toeren. Veel leuker is het natuurlijk om door te blèèren tot de 9400 tpm, het maximale toerental dat de RSR kan draaien. We kunnen er nog uren over door ouwehoeren, maar één ding kunnen we sowieso wel vaststellen. De RSR is met z’n 1200 kilogram quick, really quick…
De RSR heeft vorig jaar de 24-uur van Le Mans en Spa gewonnen en een overall-overwinning van de Nürburgring 24 hours in de GT2-klasse. Van de opvolger van deze winnaar zullen 35 stuks in Weissach gebouwd worden. De prijs? €349.800 excl. belasting. Voor een goede hobby moet je wat overhebben, niet?
De specs…
Engine
Six-cylinder aluminium boxer engine, water-cooled; 3,795 cc; stroke 76.4mm; bore 102.7 mm; 465 bhp (342 kW) at 8,000rpm; max. torque 430 Nm at 7,250rpm; air restrictors 2 x 29.5 mm; maximum engine speed 9,400rpm; four valves per cylinder; dry sump lubrication; individual throttle butterflies; central air intake; electronic MS 4.0 engine management; fuel injection; fuel grade: RON 98 Super Plus unleaded
Transmission
Six-speed gearbox with sequential jaw-type shift; oil/water heat exchanger; single-mass flywheel; hydraulic disengagement lever; three-plate carbon-fibre clutch; rear wheel drive; limited-slip differential 45/65 %
Body
Monocoque body (basis GT3 RS) of hot-galvanised steel; aerodynamically optimised front end with front spoiler; aerodynamically optimised front underfloor; adjustable rear wing; 90-litre safety fuel tank with fast filling function; air jack; welded-in safety cage; bucket-type racing seat (on driver’s side only) with flame-resistant seat cover; six-point seat belt adapted for use of the HANS Head and Neck Support; electric fire-extinguishing system
Suspension
Front: McPherson spring strut axle; Sachs four-way gas pressure dampers; double coil springs (main and ancillary spring); front axle arms adjustable for camber; adjustable sword-type anti-roll bar on both sides; power steering
Rear: Multi-arm axle with rigidly mounted axle sub-frame; Sachs four-way gas pressure dampers; double coil springs (main and auxiliary spring); rear axle tie-bar reinforced and infinitely adjustable; adjustable sword-type anti-roll bar on both sides
Complete suspension infinitely adjustable (height, camber, track)
Brakes
Brake system with balance bar control
Front: Single-piece six-piston aluminium fixed callipers; inner-vented, 380mm in diameter; racing brake pads
Rear: Single-piece four-piston aluminium fixed callipers; inner-vented, 355mm in diameter; racing brake pads
Wheels
Front: Three-piece BBS light-alloy wheels (11J x 18-34); central bolt
Rear: Three-piece BBS light-alloy wheels (13J x 18-12.5); central bolt
Electrical System
Motec display with integrated data recording; adjustable traction control;
battery: 12 volt, 50 Ah, 140 Ah alternator
Weight
Approx. 1,225 kg complying with A.C.O. regulations, 1,200 kg complying with
FIA regulations
79 reacties
Wow.
laat ze is met iets totaal nieuws komen, zoals alfa met 8c en niet op elke variant nog een variant maken!
ook al is het moeilijk bij die porsche, hij begint nu echt uitgemolken te worden wat mij betreft!
En nou staat toevallig deze variant (volgens uitnodiging) ook daarbinnen …
Ik zal zaterdag laten weten hoe hij er in het echt uit ziet !
PS. Jos verstappen en Christian Albers rijden er komende 24 v.l.m. in…..
he,eerst nog de rs rs, dan de rsr rs, dan de rsr rsr.
ontopic: ben benieuwd wat ie doet tegen de 430 gt2 want die zijn nogthans een bridge to far voor de porsches
De Ferrari is inderdaad sneller,je moet er echter ook nog mee aan de eindstreep geraken dwz in uithoudingsraces vermogen terugschroeven.
De vele Porsche tuners laten zien dat uit een 911 een pak meer vermogen kan worden gehaald maar dan gaat dit altijd ten koste van betrouwbaarheid.
je bedoelt toch niet het FIA gt klassement, want daar zijn geen zog. 911 gt2’s vertegenwoordigd. zowiezo zijn er geen turbomotoren toegestaan. ik ken ook geen 911 gt2 (r)aceversie. of heb ik die over het hoofd gezien?
ik denk dat de kampioenschap winnen het meest representief is. je kunt in lange afstands races snel zijn. maar als team een auto zo goed mogelijk prepareren voor een kampioenschapsrace is ook niet te ondershatten, is ook een lastig karwei met concessies die gemaakt moeten worden.
enfin, ferrari is al 3 jaar achter elkaar constructeurs en rijders kampioen in de FIA gt2 klasse. porsche get’s whipped all the time… 8)
dusss…
http://www.gmundcars.com/cars/625/993GT2cs01.jpg
Die neuzen lijken zo op elkaar, omdat door de breedte van de voorspatborden de koplampen wat meer naar binnen lijken te wijzen. Ik houd er wel van, het oogt wat ingetogener, gerichter.
ja daar zat ik ook al naar te kijken: “Hm, daar klopt iets niet..” :)
introductie Cayenne GTS?
was hij niet allang gepresenteerd? :)
Lijkt meer op een straaljager dan op een auto:)
WOOOOOOOOOOT
Smullen!
Apropos de overwinning kwam er na een “zeer smerig , en door normale mensen veroordeeld als niet toegelaten” race maneuvre tijdens de laatste bocht.
In het verleden werd telkens Porsche grote overwinningen behaalde in bepaalde wedstrijden en race klassen (waar was Ferrari toen?) de regelementen veranderd.
Nu is het weer van dat – de oliestokers van Audi (hebben jullie hun motorgeluid al eens in realiteit gehoord …. gewoon miserie) worden in bijna 50% vd gereden wedstrijden vorig jaar afgeslacht door de LMP2 Spyder van Porsche. Wat doen we dan? juist we passen de regelementen (zie air restrictors) aan zoat toch een dieseltje zou kunnen blijven winnen.
De groene gedachte weet je wel. Als je echt groen wil denken,dan ga je niet racen met een oliebrander die 70l/100km verstookt.
Nou, inderdaad. Ze gaan bijna Ferrari nadoen met hun F430 varianten…
Ferrari heeft de normale f430, de spyder, de scuderia en… niets dus… that’s it. Ferrari heeft dat kennelijk ook niet nodig… zelfs de basis is flink duurder dan de 911 maar dat maakt de kopers kennelijk niets…. dus waarom zou je allerlei speciale modellen gaan introduceren om nog meer geld binnen te harken…. gewoon een betere auto maken en de basis prijs omhoog, dat werkt beter ;)
Dat werkt beter, of niet natuurlijk, want wie verkoopt er meer auto’s? Porsche of Ferrari? Ben trouwens geen die-hard Porsche fan, hoor! Ik reageer alleen, omdat je vergelijking niet helemaal eerlijk is. Deze 911 GT3 RSR en al die andere Cu(t/p)zooi is niet voor de straat, maar voor het circuit. En laat Ferrari nou net ook een paar verschillende racemodellen maken van hun geweldige F430, zoals de Pista, GT2 en de GT3.
Van wie denkje dat Ferrari het geleerd heeft gestripte versies zoals de Scuderia uit te brengen?
En ook hier weer verwijs ik je graag door naar de comment van Stefan.
@ w0o0dy: Houd de straatversies en de raceversies wel uit elkaar. Al die verschillende raceversies van Porsche worden domweg gemaakt omdat er vraag naar is. Van de 430 zijn net zoveel raceversies: 430 Challenge, 430 GT3 en 430 GT2.
Ferrari maakt idd net zoveel raceversies als Porsche alleen hebben ze geen 10! verschillende versies van de straatauto….
Dat klopt, maar dan reken je voor het gemak ook even het verschil tussen een Carrera en een Carrera S en achter- of vierwielaandrijving mee. Tja, dan heeft Volkswagen misschien wel 999 verschillende versies van de Golf. Ik zou zeggen: des te meer keus, des te beter! Dan zit er altijd wel wat voor je bij, of niet natuurlijk…
hoe dan ook ferrari maakt op dit moment nog steeds gehakt van porsche en de overige concurrentie in de FIA gt2 klasse. het zal me niets verbazen als ze dit komende seizoen nog eens dunnetjes overdoen.
Als er één merk is dat met één model “duizelingwekkend veel” versies weet te verzinnen dan is het Porsche met z’n 911.
Je hebt wat dat betreft ook wel gelijk, alleen zie ik veel modellen (ook al zijn het kleine aanpassingen) niet als iets negatiefs en dat maak ik wel op uit jouw verhaal. Ik denk dat je juist beter (en terecht) kritiek kan hebben op Porsche dat ze niet de ballen hebben om een Porsche 987 GT3 RSR uit te brengen, oftewel een Cayman. Voor een merk wat af en toe zo pocht met haar raceverleden, zouden ze er alles aan moeten doen om zo competitief mogelijk te zijn. Met een Cayman zouden ze competitief gezien beter mee kunnen komen met Ferrari, denk ik. Ze zouden niet zo bang moeten zijn voor hun verkoopcijfers, want zoveel negatiefs zou daar niet mee gebeuren, wanneer ze een race-Cayman zouden bouwen.
Zou Porsche ’t zelf nog wel weten? Of zou dat de reden zijn van al die versies, gewoon telkens weer een nieuwe lettertype opplakken, hele
volkstammen stinken erin en ’t verkóópt…
tja, het moet toch ergens vandaan komen die Duitse record:
200 miljard netto overschot op de handelsbalans…en nog zeuren!
Eindelijk iemand die het durft toe te geven…
Ik raak ook regelmatig het spoor bijster hoor.
ik hou geen blad voor de mond, nooit en nergens, maar wel altijd uit het hart gegrepen.
Mijn vader, he rip, zei altijd:
‘maak van je hart geen moordkuil’…
zo ben ik dus opgegroeid en men vindt mij nög steeds een toffe peer
;-)
Door de Cayman “klein te houden” kan de 911 zijn positie houden, met dezelfde techniek zou de 911 waarschijnlijk redelijk snel uitsterven (qua verkopen) dus hebben ze de auto heel bewust een flink stuk lager in de markt gezet. Jammer want dat is eigenlijk een echt goed auto in potentie.
Echt mooie Porsche:D
Ben ik eens eerlijk, vindt men mij ineens geen toffe peer meer :-(
LOL :-D
Weltrusten !!
maarre welke film was dat? of gewoon andre?
The GT3 RSR is the ultimate race-version of the street-legel GT3 RS, wich is the race-version of the GT3, wich is the Cup-serie of the 997, wich is the ultimate 911 now-a-days.
Get it ??!!
Hazes?, nee nana voor mij geen alcohol tijdens dienst, gewoon my story..
‘Franky go’s to Hollywood’
:-)
:?: de zee… die geeft, maar de zee die néémt ook…
http://www.janvandermarel.nl/images/porsche/000.jpg
naja tenminste als dat mogelijk is om zo’n idiote sound te creeeren