1997 Citroën Xantia onveiligste auto ooit volgens EuroNCAP

Auteur: , 65 Reacties

De Citroën Xantia uit 1997 is de onveiligste personenauto van de 276 modellen die de EuroNCAP sinds de oprichting in 1997 aan een botsproef onderwierp. Bij de crashtest kunnen 40 punten worden gescoord en de Xantia bleef indertijd steken op slechts 9 punten. De Nissan Qashqai scoorde vorig jaar 37 punten en is daarmee het veiligst.

Tweedehands worden de Xantia’s volop aangeboden, maar een gewaarschuwd mens telt dus voor twee. Ondertussen heeft Citroën de kwaliteit fors verbeterd, want de C5 uit 2004 staat op de tweede plaats van veiligste auto’s.

Verder zijn de 2006 Ford S-Max, 2005 Mercedes A-klasse, 2007 Mercedes C-klasse, 2005 Peugeot 1007 en 2007 Renault Laguna bovengemiddeld veilige auto’s. Waar is Volvo gebleven?

Zwaar onder het gemiddelde vinden we naast de Xantia de 1997 BMW 3-serie, 1997 Rover 600, 2000 Fiat Seicento, 1997 Saab 900, 2000 Citroën Saxo en 1998 Hyundai Accent. Waar is de Landwind gebleven? (via: ad.nl)

Citroën Xantia crashtest

De volledige uitslag van de Xantia crashtest vind je hier.



65 reacties

Geen crashtest-filmpje?
Ik ben van mening dat ze het nog niet genoeg getest hebben. van mij moeten ze er nog veel meer in de poeier rijden. om te zien hoe de veiligheid achteruit gaat naarmate zo’n ding ouder word.
“Die zij aan een botsproef onderworp..” Er zijn er dus nog beroerder die ze niet hebben getest. Mijn eerste reactie was die van ongeloof, maar ja, ik had destijds de uitkomst van de Renault Modus- Volvo 940 botsing ook verkeerd voorspeld…
Pff, alle ‘onveilige’ auto’s zijn 10 jaar oud, en alle ‘veilige’ auto’s zijn nieuw. Zo kan ik ook een schokkende stelling innemen.
Helaas wordt er geen rekening gehouden met de actieve veiligheid, dan zou de Xantia waarschijnlijk al uit de rode zone komen en voorgegaan worden door een hele rits anderen. Een Golf “captain understeer” IV bijvoobeeld.
Filmpje van Renault Modus – Volvo 940 is onzinnig, de volvo had nog niet eens airbags en de renault modus was van 2006 ofzo en helemaal uitgerust met alle up to date veiligheids maatregelen. Zet maar eens een V70 uit 2006 tegenover die Renault Modus.

Maar goed, waar blijft volvo in die top veilige auto’s idd….?
Volvo_440_turbo
Ik ben uit een volvo 480 bij een zwaar ongeval , zonder kleerscheuren uitgekomen, ik ken twee gasten die elk een gelijkaardig ongeval hadden met een recente wagen en allebei morsdood. Eén zijn nek gebroken en da anderes weet ik niet.
Ok, elk ongeval is individueel, maar ik ben ‘content’ dat ik er slechts een licht rugletsel heb aan overgehouden dat zeker nog zal genezen.
Eingelijk moet de kop van het artikel aangepast worden naar “1997 Citroën Xantia onveiligste getestte auto volgens EuroNCAP” Want er rijden nog vele ergere deathtraps rond volgens mij ;)
Og god een typisch weer zo’n Volvobestuurder verhaal boven m’n vorige post.
Mijn buurman heeft hem vandaag net ingeruild, grappig.

Die Chinezen lopen gewoon 10 jaar achter, dit bewijst het maar eens. 10jaar geleden zaten we op precies dezelfde hoogte als het aankomt op veiligheid in, let wel, goedkope auto’s. Dus over 10 à 15 jaar zullen er ook veilige auto’s uit China komen, misschien eerder. Mark my words…
Een Nissan Primera, Toyota Avensis of VW Passat uit die tijd, doet het beter dan een Renault Laguna uit dezelfde periode. Wie had dat gedacht?
De Volvo S40 springt er wel uit. Of een Honda Accord (3 jaar nieuwer)

http://www.euroncap.com/carsearch.aspx?class=39ea856a-5cc5-4547-9405-47aa0c091b00&q=1997

@Chip,
Ik denk wel een stuk sneller. 4 a 5 jaar?
wat is eigenlijk de nieuwswaarde van dit bericht? Ik bedoel, ga je straks posten dat de kwaliteit van telefoonverbindingen 40 jaar geleden minder was dan wat we nu hebben? Eerlijk, ik zie het punt niet…

PS: ben absoluut geen Citroën-fan, hoor, integendeel…

-edit: Geen vlammend heet nieuws, hoef ook niet altijd, maar na 10 jaar EuroNCAP is gewoon even de balans opgemaakt.-
maar de Xantia uit 1996 en 1998 is veeeeeel beter?
Waar is volvo gebleven? Volgens mij doet Volvo niet eens mee aan de euroNCAP botsproeven…. Volvo is nog altijd 1 van de veiligste merken..
mmmm, en ik rij een AX :| uh-oh
Volvo_440_turbo
@Saxo VTS, kom eens naar mijn auto kijken, hij staat nog steeds voor de deur, dan heb je een idee wat de impact was. Probeer dan eens hetzelfde met je saxootje…
Ik ben bij 90 a 100 Km/h beginnen te schuiven 1 tolling gemaakt en schuin de vangrails in.
Bij de crash is de cartouche van de extra gordelspanner afgegaan
Zonder dat veiligheidsitem en zonder de zijdelingse beschermingsbalken, beiden uniek voor die tijd had ik het hier wellicht niet kunnen navertellen…
Niemand kwam toen hoger dan 3 sterren omdat EuroNCAP voor het gemak veel hogere eisen stelt dan de toen gangbare wettelijke verplichtingen. De overall veiligste auto is trouwens de Citroen C6. Die scoort namelijk ook hoog bij de voetgangerveiligheid, wat haar 100 punten in totaal oplevert. Mag ook wel met zo’n dure motorkap. En check trouwens op hun site de (rechtsgestuurde) CHRYSLER VOYAGER van 2007!!! Geen wonder dat Mercedes niks meer met die lui te maken wil hebben…
Kijk ook even naar de andere tests, dan zul je zien dat bekant alle merken onder 1998 niet zo ‘veilig’ zijn.. wat echt veilig is is een goede bestuurder.

Voel me ook persoonlijk aangevallen als Xantia liefhebber.
‘Xantia onveiligste ooit’..met misschien een of drie puntjes minder als de rest.
Jammer dat ze de oude mini nooit hebben getest…. Was toch tot 2000 in productie…
ik mis sowieso de gehele chinese invasie hier. die komen allemaal niet verder dan de citroen met 9 punten. opvallend is trouwens dat de smart for two niet genoemd is.
Die Saab 900 dan. Saab en Volvo waren toch voor 1997 al synoniem voor veiligheid? Dat valt dus vies tegen.
@Texter,
Toch wel, de Volvo S40 uit 1997 haalde 4 sterren.

http://www.euroncap.com/tests/volvo_s40_1997/5.aspx
Ik heb 1 keer een slopel astra station opgevouwen zien worden door een disco met een 2 paards trailer erachter (incl. 2 merries), noodstoppie ging goed voor de astra, maar de disco met paard en al had wat meer meters nodig.
het gevolg was wel dat de slopel als een harmonica werd opgevouwen…. jak.

Schade aan de disco? voorbumper ff erop nieuw opzetten en die kon zo naar huis de paarden in de wei zetten.

godbless de asoSUV’s ;)
@Chorizo: Hoe bedoel je dat zo? Ten eerst heb ik mijn auto redelijk weinig onderstuur, tenzij ik er de limiet mee ga opzoeken. Maar dat heeft dan meer te maken met hoe de bestuurder met de auto omgaat. En daarbij, het ligt uiteraard ook aan de banden(maat).

Ben het er wel mee eens dat deze testen niet álles zeggen, er hoeft maar een parameter te veranderen (snelheid, hoek v.d. botsing, enz.) en de siuatie is geheel anders. Maar een goede indicatie zal het meestal wel geven lijkt me.
Dan kun je nog beter in een Daewoo Matiz van 1998 zitten die heeft 3 sterren , en blijft toch stabiel . Mams heeft er net eentje gekocht dus niet slecht voor en matiz
@rider: een Chinese invasie? Hoeveel dealers van Chinese auto’s zij er dan wel in de Benelux?????
Lijkt mij wel logisch dat hij toen slecht scoorde! Citroën is wel de ENIGE nu die 28 punten scoort bij voetgangers vijligheid, ik zie volvo helemaal niet in de buurt komen! En zeg nou zelf, een voetganger of fietser is véél kwetsbaarder bij een ongeluk dat de bestuurde of inzittende van een auto!!!
In principe koop je een auto voor je eigen veiligheid niet voor die van anderen. Niet egoistisch bedoelt, maar als je in een volvo zit voel je je wel echt veilig alles voelt en ziet er stevig uit.
@Marks
Ik schrik me telkens een broek vol als ik in het oude golfje van mijn vriendin stap om naar de bakker te gaan, en dan bij de eerste beste rotonde begin te schuiven dat het een aard heeft (standaard onderstel, net door de keuring dus schokdempers ok, gloednieuwe Michelin Pilots).
Wat haar betreft idd prima want ze is een “zachte chauffeur” maar voor mij dus een hara-kiri auto.

Wat ik mij herriner van een Xantia met actieve rolstang vanvoor is dat die redelijk strak door de bocht gingen.
volgens mij klopt de titel niet.
@Chorizo,
Het is maar de vraag of dat veiliger is. Met een matige wegligging ga je ook langzamer rijden. Tenslotte is de snelheid de belangrijkste factor in het totale risico.
Oftewel: Langzaam uitbrekend het gras in, of met volle snelheid een boom knuffelen.
Zeker niet. Ieder 1. generatie sardineblik uit Korea ziet er beroerder uit na deze crash……….
Ik heb twee Volvo’s gekocht om mijn vrouw en kinderen extra veiligheid te bieden tegen al die Audi en BMW mongolen. Ik zeg nu al tegem mijn dochter van twee en half; ja schat, dat seurt mensen rijdt nou éénmaal met 100 door de bebouwde kom. Daarom rijdt je vader in een Zweedse tank. 4 of 5 sterren Euro NCAP! Je gewoon beschaafd gedragen in het verkeer is het enige dat levens redt, zelfs die van Audi en BMW mongolen.
Howhow, m’n tante zal blij zijn… Zij rijdt met ’n Xantia. En ik soms ook.

Toen de Volvo XC90 op de markt kwam en nog niet door Euro NCAP getest was, zei een van de ingenieurs dat zij – i.t.t. o.a. Renault (en Nissan dus) – hun auto’s niet bouwen met het oog op het slagen op de NCAP omdat de veiligheid dan nogal eenzijdig zou gewaarborgd worden. Volvo test hun auto’s op veel meer punten. En de XC90 behaalde nog een prima resultaat ook: 34/40 http://www.euroncap.com/tests/volvo_xc90_2003/160.aspx
filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=PYf1_AsPxvY
En de geely dan die 0 sterren haalde?
@Juppe
Mmmh, klopt wel wat je zegt. Maar dat heeft al darwinistische trekjes : mensen die sportief rijden met een dynamisch mindere auto zijn dus gedoemd tot uitsterven ;-)
Oei die foto… opvegen die Xantia!
@ Peter:
Tik bij you tube ESPACE VS LANDROVER (DISCOVERY) ´s in.
God bless de veilige auto, moet jij maar zien welke!!!!!!

@ Yuori:
quote: Zet maar eens een V70 uit 2006 tegenover die Renault Modus.

Is alleen maar beter voor de Modus, de kreukelzone van de V70 zorgt alleen maar dat de Modus nog “beter” uit de botsing komt!
[@Marck
Voel me ook persoonlijk aangevallen als Xantia liefhebber.
‘Xantia onveiligste ooit’..met misschien een of drie puntjes minder als de rest.]

hahaha je voelt je persoonlijk aangevallen? zwaar leven heb je ook he… moet je je anders niet ziekmelden van je werk omdat je neus snottert?

Anyway… als je nou gewoon even op de site had gekeken was je er ook achter gekomen dat het niet om een of drie puntjes minder als de rest gaat. Maargoed… jij als Xantia liefhebber kan natuurlijk alles recht lullen wat krom is ;-)
Bevstigd dus wat ik al dacht en vaker heb gezegd, in relatie tot de huidige Chinese “namaak” (wat dus eigenlijk oude Europese modellen zijn) verklaart het de lage score.
Bericht heeft dus wel degelijk nieuwswaarde.
Dat het van de 3 serie zo erg was wist ik, van de Xantia niet…ik zal me nog wel ffkes bedenken eer ik die 2e hands aanschaf….hoewel ik het wel een mooie auto blijf vinden.
Overigens kan ik over de Volvo’s uit die tijd enige ervarings deskundigheid delen:
Mijn ouwe heeft in die jaren 2 keer een flinke aanrijding gehad, beide keren kon hij nog naar huis rijden en de tweede keer waren beide auto’s totallos (de eerste keer had ie 9000 gulden schade aan voor en achterzijde).
Dat zegt genoeg lijkt me (overigens hield hij aan de 2e keer wel wat lichamelijke klachten over want TE stevig is ook niet goed).
Al gauw na de eerste crashresultaten kwam de Xantia 1B, met aanzienlijke verbeteringen. Ook de latere Phase 2 had wederom verbeteringen. De Xantia zal vast niet tot de veiligste auto in zijn klasse horen, maar valt niet uit de toon bij de overige auto’s in die tijd, dwz Laguna en 406.

Ik vind hem ook erg mismaakt “smeuig” opgesteld.
Haha mooi en ik heb net een xantia gekocht, Maar goed nu is de vraag of deze ook onvielig is want die van mij komt uit 1996. Toch sta ik er een beetje gek van te kijken want zoals andere ook zeggen, lijkt mij dat er nog meer onveilige auto’s rond rijden. Maar goed dat kan ik mis hebben. En inderdaad de belans is opgemaakt uit auto’s van 10 jaar geleden en nu.

Maar goed ik ruil hem nog niet in, ook al ben ik gewaarschuwd. Ik ruim hem pas in als de hydraulica het begeeft.. die rekening zie ik niet graag zeg maar..
@MTX

Misschien komt de Modus er idd ook veiliger uit, maar ik blijf erbij dat de mensen in de V70 er dan nog beter uitkomen EN idd een grotere kreukelzone EN ook nog eens de nieuwe technische sneufjes.

Kreukelzone is zeer belangrijk, bij de Modus is dat nu niet echt veel. Hoe langer je remafstand (kreukelzone in dit geval) hoe kleiner de krachten zijn die op jou werken.
Tombnolz (of iets gelijkwaardig qua naam) haalt hierboven al een zeer belangrijk punt aan. Volvo bouwt haar auto’s voor de veiligheid. Renault bouwt haar auto’s voor de crashtest. Volvo koopt ongeval auto’s op en reconstrueert het ongeval om daar van te leren.

Ik rij zelf volvo en weet haast zeker dat ik met mijn auto nooit frontaal op een betonblok zal rijden onder gelijke omstandigheden als bij de Euro NCAP-test.
Een paar goede remmen, goede acceleratie en een goede wegligging vind ik zelf ook veiligheid verhogend. Voorkomen is beter dan genezen.

ps. Ik ben nu wel erg benieuwd of een tankauto op een renault blijft liggen na een ongeval zoals in Eindhoven op de ring wel gebeurde op een V70.
@ Yuri

Dat is waar maar zou het niet een beetje vreemd zijn dat je uit een “ik rol” die 4x zo duur is (en 4x groter) niet beter eruit komen?

ik bedoel te zeggen dat de klap tegen een 940 harder is dan tegen een V70. Door de betere kreukelzone van de V70 wordt ook de energie richting de Modus geabsorbeerd.(net als een smart die heeft helemáál geen kreukelzone maar gebruikt die van de andere auto)

De bedoeling van het filmpje Modus VS Volvo is dat de meeste engelse mannen liever een 15 jaar oude Volvo voor hun vrouw kopen (om de kindertjes “veilig” naar school te brengen) dan een paar jaar oude modus,
want zo´n grote auto is in hun ogen veeeel veiliger.
Dan zit ik toch weer liever in een Modus. ;)

NB:
EURONCAP
V70 getest 2007, 34 punten
Modus getest 2004(!) 33 punten
IlCuoreSportivo
Ziet er op de foto toch wel echt dramatisch uit. Niet om bomen mee te rammen
@ Toms

Euroncap test niet alleen tegen beton(vervormbare aluminium) blokken.
De euroncap is ontstaan uit o.a. de FIA.

Denk maar aan de crash van Ralf Schoenmaker 2004/2005 waar hij met 300+ op indianapolis tegen de muur klapt.

Deze veiligheid hadden ze niet kunnen bereiken door alleen tegen betonblokken aan te testen.

Volvo´s zijn hele veilige auto´s alleen zijn ze ingehaald door meerdere merken, wat natuurlijk alleen maar goed is voor de consumenten.

Als een Volvo nou zo veilig is moet ie al helemaal zo´n euroncap testje met 2 vingers in de neus kunnen doen en de hoogste score halen, toch?

ON TOPIC:
Xantia onveilig??

(R)over 100:
http://www.euroncap.com/tests/rover_100_1997/11.aspx
FIAT Sceicento:
http://www.euroncap.com/tests/fiat_seicento_2000/73.aspx

en last but not least
Opel Sintra:
http://www.euroncap.com/tests/opel_vauxhall_sintra_1999/62.aspx

Dus de Citroen is niet alleen!
Is niet terrecht vind ik, de xantia is een model van 1993!!!! De tests in die tijd werden nog aan 50km/h uitgevoerd (tot 1996?); ik meen mij te herrineren dat de Xantia het daar behoorlijk deed! (De slechste uit die tijd was de Rover 100-reeks, dat kwam dan nog in het nieuws!)
Kijk, das nog eens nieuws waar ik niks aan heb….
De Citroën op de foto plooit nogal, ziet er niet gezond uit.
@Dennis
“Waar is de Landwind gebleven”?

De Landwind alsmede andere chinese prullaria is nooit door de Euro NCAP getest. Wel door die geile ADAC in een vergelijkbaar opgezette test, wat je natuurlijk maar moet geloven.
Waarschijnlijk gesponsord door een europese autofabrikant.
@MFX

Ja je hebt wel gelijk als je het bekijkt aan de kosten van de auto, dan heb je met de renault modus een goedkoper en toch veilige auto.

En dan is het idd goed dat die test er is zodat mensen die een tweedehands auto kopen voor hun vrouw en kinderen niet de zweedse tank kopen uit 1995 maar dan toch voor de compactere Modus gaan met elektronische snufjes uiteraard.
Al een geluk dat citroen het spoor terug heeft gevonden. Anders had ik mijn Berlingo kunnen annuleren en toch maar een ford bestelt. Ach ja, bak is ook al oud e. Wie rijdt er nu nog een Xantia als de vele mooiere c4 of c5 der is?
waar is volvo? nou die maken echt veilige auto’s die niet alleen ontworpen worden voor de ncap maar voor de inzittenden!
@ floryn. Precies. Net als je zuinige BMW’s hebt voor de eurocyclus afgestemd. En ach tegenwoordig zijn autos behoorlijk veilig en zie ik niemand een auto op puur veiligheid kiezen.
Ik zie hierboven meerdere goede reacties staan; de Xantia is ontwikkeld vanaf 1986 en kwam in 1993 op de markt; De versie die in 1997 werd getest (gecrasht) is nog de eerste die in 1998 opgevolgd door de verbeterde serie II (nooit getest). Verder is actieve veiligheid iets dat niet getest wordt; wat kan je nog met een auto als het fout dreigt te gaan? Bijvoorbeeld uitwijken of remmen met twee wielen op asfalt en twee wielen in de berm, dat ging met een BX al zonder problemen, andere auto’s hebben daar meer moeite mee….. Wie herinnert zich niet de ophef in 1997 rond een nieuwe auto met een Ster die bij een uitwijkmanoeuvre kon omvallen? Regelmatig ver vooruitkijken en daarmee anticiperen kan veel aanrijdingen voorkómen.
Ik rijd al ruim 13 jaar met dezelfde Xantia (bijna 350.000 km) en heb me er altijd veilig in gevoeld, de testresultaten ken ik al langer en je ziet dat er in die tijd door meer merken slecht werd gescoord. Bijna alle merken hebben na het begin van de Euro-NCAP tests hun toekomstige ontwerpen hierop aangepast, Citroën staat tegenwoordig in de hoogste regionen.

Maus Gatsonides die meerdere Xantia’s heeft gereden (hij werd vandaag 96 jaar geleden werd geboren) zei al: “Rijd nooit harder dan je kan remmen.” Daar is weinig aan toe te voegen.
Waar is Volvo gebleven??

Volvo is gewoon een merk dat zich op alle punten van veiligheid richt… Euro N-Cap riocht zich op 2 proeven en daar richten merken zich o.
Maar Volvo vindt dat veiligheid richten op 2 punten onzin is, want ze willen dat hun auto’s op alle manieren veilig zijn.

Dus wil je een crash overleven van voren, koop een nissan quashquai, wil je altijd veilig zijn met alle soorten ongelukken…

kop een Volvo!!
Ligt het aan mij of ben ik de enige die het opvalt dat bijna alle auto’s die in 1997 echt slecht scoren rechtsgestuurde exemplaren (RHD) waren… Ik zou die tests wel eens met LHD gedaan willen zien! Zou me niks verbazen als resulaten dan beter zijn.
Tegenwoordig zullen auto’s vast ook voor de RHD exemplaren veilig zijn. Maar ik kan me voorstellen dat daar toen nog weinig aandacht voor was. Het is iig opvallend… En het bewijst maar weer eens dat (bepaalde) merken hun auto’s precies zo inrichten dat ze bij een crashtest goed scoren. Ik vertrouw liever op merken die zich baseren op de praktijk (zoals Volvo en Saab, die zich baseren op feitelijke ongevalgegevens van de Zweedse politie). Recent is een vriendin van m’n moeder na een spin op de snelweg via vangrail en diverse auto’s ongeschonden uit haar Saab 900 (zelfde als de slecht scorende model 97 in dit lijstje) gestapt. De agent merkte op dat ze geluk had gehad in een Saab te rijden.

Voor dagelijks vertrouw ik dan ook op m’n 850 uit 1996. BTW, in mijn oldtimer uit 1959 ben ik vast onveiliger dan in die Xantia. Ik liger niet wakker van ;)
@ Toms: Tombnolz is the name indeed! :)

Overigens, wat ik daar schrijf heb ik in het officiële Volvo-magazine gelezen.
Ik heb als bedrijf honderden xantia’s verkocht en onderhouden.
Best wel wat klappers gezien, maar altijd zonder persoonlijk letsel.
Bij de andere ” veilige auto’s ” wel andere dingen gezien.
De gemiddelde Xantia rijder is iemand die zich keurig gedraagt
in het verkeer. En je moet wel vreemde dingen uithalen voordat
het mis gaat.
Verbazend dat de Xantia zo slecht scoort! Had zelf een 2000ér Hdi break die ik helaas achterop een stilstaande toyota starlet stilzette met zo’n 70 kmh.. Xantia en Starlet perd totall , g…zij dank zat daar niemand achterin…. ik had airbags die goed werkten en was slechts mijn bril verloren geraakt… ze lag achter de achterbank. Verder geen letsel.
ik voelde me wel veilig met 210 km/u in mn xantia break
van 2000.of was dat toch een vals gevoel???
Ik heb even een controle gedaan. Er rijden nog best aardig aantal Xantia rond in Nederland:

Xantia 7.502
Xantia break 3.457
Xantia break service (grijs kenteken) 25
@jasperverweij: Er zijn overigens 48 Landwinds op Nederlands kenteken actief
Inmiddels allemaal in handen van liefhebbers denk ik??
Ik begin toch steeds weer te kwijlen als ik zo’n activa zie, maar de eeuwige vraag; durf ik het aan? Misschien toch maar eens kijken of ze geen fijn HDI modelletje hebben met faible kilometrage

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).