Mindset MIT E-Motion hybride van Murat Günak

Auteur: , 29 Reacties

Zie hier de Mindset MIT E-Motion hybride van ontwerper Murat Günak. Murat wie? De 50-jarige Turkse ontwerper Murat Guenak was tot begin vorig jaar in dienst bij Volkswagen en is onder andere bekend is van het strakke IROC Concept (Scirocco). Eind vorig jaar hadden we al aangekondigd dat hij bezig was met een eigen hybride Coupé.

Het is een behoorlijk futuristisch ontwerp geworden, maar de kloplampen zijn bewust rond gehouden en moeten doen denken sportauto’s uit de jaren 50 en 60. Het 4,2 meter lange ontwerp bestaat uit een aluminium frame met plastic bodypanelen, waardoor het gewicht niet boven de 800 kilo uitkomt. Hij staat op 22 inch lichtmetalen velgen, maar deze zijn erg smal, waardoor ze mij persoonlijk doen denken aan de wielen onder de gouden koets van Beatrix op prinsjesdag.

Het aandrijfsysteem is veel compacter dan in traditionele hybride auto’s en bestaat uit een elektrische motor die wordt aangedreven door een lithium-ion accu. Op een volle acculading leg je maximaal 100 kilometer af. Zodra de accu’s leeg beginnen te raken, zal een kleine 24 pk sterke tweecilinder benzinemotor de accu’s weer oppeppen. In het dak zijn zonnepanelen verwerkt voor extra power.

De ontwerpers hebben serieuze plannen met dit concept en hopen ‘m volgend jaar productierijp te stomen. Mindset mikt op 10.000 exemplaren per jaar voor een bedrag rond 50.000 euro (via: motorauthority).

Mindset MIT E-Motion hybrid

Mindset MIT E-Motion hybrid

Mindset MIT E-Motion hybrid

UPDATE: een video van de Mindset…



29 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
wat een gedrocht. Die IROC was veel mooier
zot zot zot …
wel duur :p
en het lijkt wel wat op een oldtimer
sanders-mercedes-benz
brommobiel van me oma is beter aan te raden dan dit hier:P
Jammer, het ziet er inderdaad niet echt aantrekkelijk uit…
-edit: nutteloze bijdrage-
Ik vind hem in ieder geval niet mooi. Ik neem aan dat ze voor een eventuele productieversie de bandjes wel wat breder zullen maken? Zo lijkt het inderdaad net op een paardensleurhut.
kleinere wielen en de achterste wielkasten opnieuw stylen word dan vast mooier
Smart coupe meets Twingo op thuiskomertjes.
Erg duur inderdaad. Vind het ontwerp wel grappig, zeggen dat ik ‘m mooi vind gaat idd wat ver. Smalle bandjes zijn natuurlijk om rolweerstand te verlagen, dus dat ze die breder maken lijkt me niet. Zie ze eerder voor gesloten of kleinere wielen gaan.
wel gek hoor zon lelijk mormel ontwerpen, van iemand met een historie van hier tot ginder. gunak is toch echt verantwoordelijk voor vele auto ontwerpen, waaronder mercedes, peugeot, bugatti en zelfs de maybach

http://de.wikipedia.org/wiki/Murat_G%C3%BCnak
Frisse ideeen, goed nagedacht over de hoeveelheid panelen, leuk a-symetrisch dak enz. enz.

Misschien nog even proberen om de voor en achterkant qua stijl meer op elkaar aan te laten sluiten, maar verder weinig meer aan doen.
Als futuristisch premium bestelbusje best aardig concept, als hybride coupe echter voor 50 K………. ?????
De styling is inderdaad twijfelachtig, voor EUR 50.000 moet een auto er gewoon goed uitzien. Het konrast tussen de kleine retro koplampen en de grote donkere achterkant – lijkt net een lijkwagen – met moderne LED lampjes is hier voor mijn smaak slecht gekozen. Hetzelfde geldt voor de smalle banden met witte zijkanten (super retro) in relatie tot de grote, modern ogende velgen. De achterste wielkasten zien er uit als of er nog iets ontbreekt. Zonder die optische illusie zou de combinatie van B-stijl en donkere zonnepanelen de zijaanzicht op een oude El Camino lijken. De zonnepanelen zijn overigens asymmetrisch, de reden hiervoor is onduidelijk.

Wat betreft de aandrijving: met een 24pk motor zal dit voortuig ondanks het lage gewicht nauwelijks vooruit te branden zijn zodra de batterij van charge depleting naar charge sustaining mode wordt overgeheveld. Dat geldt vooral indien de motor ook nog de airco moet verzorgen. 50pk lijkt me beter, de meerkosten zijn gering. Die 100km op een volle accu zijn overigens “maximaal”, dus voor dat bereik zou je ze helemaal leeg moeten laten lopen. Dat is erg slecht voor hun levensduur, dus reken op ~50km zuiver op stroom – en dat alleen als je erg terughoudend rijdt (NEDC cyclus) en bovendien de airco/verwarming uitzet.

Wat betreft de zonnepanelen: bij een een ontvangen instraling van 1000W/m^2 (zonnige zomerdag) en een omzettingsgraad van 20% (optimistisch) haal je 200W/m^2. In werkelijkheid zal het minder zijn, omdat ten alle tijden slechts een klein gedeelte van het oppervlak haaks op het invallende zonnelicht zal staan. Je kunt het geld dus beter in zonnepanelen op het dak van je huis investeren, of in meer batterijcapaciteit in je auto.
compacter?? waar is dan die enorme kont voor nodig? die verknalt echt de hele auto, terwijl de neus er toch best slank en sportief uitziet.
met 18” wielen (wel met witte flanken) en zonder die lelijke stationwagon kont zou ie een stuk sportiever zijn, en lichter niet te vergeten
beetje dit idee, toch ook van niet zo’n heel slechte ontwerper.

http://www.exoticcarsite.com/pictures/Cars/lotus/europa-1965/lotus-europa-1965-1.jpg
Toen ik die eerste foto zag, dacht ik eigenlijk eerst dat het een soort van schaalmodel was :P Maar dus niet! Het ziet er inderdaad niet echt mooi uit.
Ik wist niet eens dat er 20″ thuiskomertjes bestonden ;)
50.000 voor 24 pk??? ze zijn gek. vind hem niet eens mooi, erg raare vorm hoor…
kijk .. 24 pk .. zo kan het ook .. heb het gevoel dat dit veel doordachter is dan de sumiere info die wij hier krijgen ..
@DJD
De auto wordt niet aangedreven door die motor hè? Die motor van 24 pk is niet mee dan een generator voor de accu. Veel interessanter is dus hoe sterk de accu is…
“Het is een behoorlijk futuristisch ontwerp geworden, maar de kloplampen zijn bewust rond gehouden en moeten doen denken sportauto’s uit de jaren 50 en 60.”

Oké, kan ik in komen. Maar de rest van de auto moet ons doen denken aan een postkoets uit het wilde westen? Wat is daar dan futuristisch aan?
wtf! wat moet dit voorstellen? t lijkt wel een lijkwagen
Het is weer eens heel wat anders.. Een bizarre manier om retro met modern te mixen… Ik vind het nogal gedurfd eigelijk.. En eerlijk gezegd sta ik er niet echt op te springen. Laat m maar in concept fase..
UPDATE: heb een video van het vehikel toegevoegd… ahum…
Dat geluid is om te huilen!
Murat Günak is een TOPontwerper TOP dus wie zijn wij dan om er kritiek op te leveren het is een uniek nieuw product van een TOPontwerper allertijden.
Ik vind hem wel leuk … Niet super maar ook niet echt lelijk … Ik wil hem in het echt zien … Hij zou wel van 0 naar 100 gaan in 7 sec … Tocch leuk voor een eco-wagen niet ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).