Weppa Weppa, de nieuwe Ford heet gewoon weer Fiesta!

Auteur: , 80 Reacties

Blijkbaar is de term Verve door Ford gebruikt om aan te tonen dat de Fiesta reeds in de grondverve stond, want Ford's nieuweling gaat gewoon weer Fiesta heten. FIESTA DUS!

Qua uiterlijk is er weinig veranderd vergeleken met het concept, ook al moet hij de dikke patta’s en sinisterzwarte achterlichten van het concept ontberen. Jammer genoeg ontbreekt het meest wanstaltige opvallende dan weer niet: de overbemeten grille. Hellóóó whale!

Ford Fiesta '08

Hoewel de Fiesta pas in de herfst bij de dealers zal staan, wordt het definitieve model van zowel de 3-deurs als de 5-deurs al wel op de salon van Genève gepresenteerd. Helaas moeten we het voorlopig alleen nog eventjes met de plaatjes van de 3-deurs doen. Vergeleken met het vorige model kunnen we wel stellen dat de Fiesta ‘Free Willy‘ er in ieder geval een stuk frisser uitziet.

Als je met benzine wilt rijden, kun je voorlopig kiezen uit vier varianten: een 1.25 liter met 60 of 80 pk, een 1.4 met 91 pk of een geheel nieuwe 1.6 met 115 pk. Wij wachten echter liever nog op een Free Willy in hete ST-uitdossing. Dieselen kan met een 1.4 TDCi met 68 pk of met een 1.6 TDCi met 90 pk. Alle motoren zijn gekoppeld met een handgeschakelde 5-bak, maar voor de zilveruitjes onder ons kan er ook gekozen worden voor een viertrapsautomaat.

Omdat de Fiesta op hetzelfde onderstel staat als de (lichte) Mazda2, weegt de nieuwe Fiesta relatief minder dan het oude model. Opvallend, omdat de concurrentie (Peugeot 206 & Renault Clio) een heel stuk meer is gaan wegen. Gelukkig is het niet zo dat Ford daarom helemaal geen goodies in het interieur stopt. Een handsfree-sleutel, een mp3-speler met USB-poort en Bluetooth, Convers+ boordcomputer, startknop, Easyfuel (geen tankdop), elektrische stuurbekrachtiging, zeven airbags inclusief knie-airbag en een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, het is al-le-maal mogelijk.

De Fiesta zal onder dezelfde naam naast Europa ook in Azië, Australië en Amerika verkocht worden. Een sedan komt er ook, maar die zal het Europese continent nooit aandoen. Drie keer raden waar die op gaat lijken

Ford Fiesta '08
Ford Fiesta '08
Ford Fiesta '08
Ford Fiesta '08
Ford Fiesta '08

De nieuwe Fiesta, die is ontworpen en ontwikkeld in Europa en die tussen 2008 en 2010 op de markt komt in Europa, Azië, Zuid-Afrika, Australië en Amerika, is daarmee het eerste product van Fords nieuwe internationale productontwikkelingsstrategie. De stijlvolle en dynamische flair van de nieuwe Fiesta is gecombineerd met de traditioneel sterke punten van Ford. Dit heeft geresulteerd in een zelfbewuste, eigentijdse introductie op het volgende hoofdstuk in het succesverhaal dat Fiesta heet.

De nieuwe Fiesta opent een volgend hoofdstuk in het verhaal van de populaire kleine auto van Ford waarvan er meer dan 12 miljoen zijn verkocht sinds de introductie in 1976. Met zijn charismatische en individuele uitstraling boekt het nieuwe model grote vooruitgang op het gebied van afwerking, materiaalkwaliteit en productkeuze terwijl Fords traditioneel sterke punten zoals gebruiksgemak, prijs-kwaliteitverhouding, rijkwaliteit en veiligheid behouden blijven. Ook is de Fiesta de eerste compacte auto waarin een groot aantal technieken uit grotere modellen is overgenomen.

In de nieuwe Fiesta zijn duidelijk de kenmerken zichtbaar van ‘Kinetic Design’ dat op overtuigende wijze emotie heeft toegevoegd aan de nieuwe modellen van Ford Europa. Met het debuut van de nieuwe Ford Fiesta in Genève wordt bevestigd dat de meest aantrekkelijke elementen van de Verve Concept in het productiemodel zijn verwerkt.

Het eindigt ook de speculaties over de naam van de nieuwe generatie kleine auto’s van Ford op de internationale markt.

“Deze nieuwe auto belichaamt de essentie van Fiesta – rijplezier, vitaliteit en emotie,” aldus John Fleming, President en CEO bij Ford Europa. “We weten dat dit de beste naam is voor het nieuwe model en we wegen een investering van meer dan dertig jaar in het merk Fiesta mee.

“We vertrouwen erop dat het ‘Kinetic Design’ exterieur, het fantastische interieurontwerp, de sublieme afwerking samen met de reeks nieuwe technologieën, een volgende generatie klanten wereldwijd zullen overtuigen om de Ford Fiesta met een frisse blik te bekijken. Ik weet dat ze zowel verbaasd als enthousiast zullen zijn over wat ze zien en voelen,” voegt Fleming hieraan toe.

Compacte auto met wereldwijde ambities

De nieuwe Ford Fiesta is nauw verwant aan de opzienbarende Verve Concept die met veel enthousiasme werd ontvangen tijdens de autotentoonstelling van Frankfurt 2007. Deze auto was een van de drie Verve Concepts die samen met de andere, beide vierdeurs sedan modellen, zijn afgestemd op de smaak van de regionale markt. De twee vierdeurs sedans zijn getoond in Guangzhou (China) en op de North American International Auto Show in Detroit. Samen hebben deze concepten de weg geplaveid voor Fords nieuwe internationale programma voor kleine auto’s voor de periode 2008 tot 2010 waarbij de Europese Fiesta als eerste model in productie gaat.

De ontwerpers en ingenieurs bij Ford in Europa hebben de internationale ontwikkeling van deze auto geleid.

“Voor Ford is dit werkelijk een wereldpremière,” meent Joe Bakaj, Vice President of Product Development bij Ford Europa. “De nieuwe Fiesta is het eerste productieresultaat van ons nieuwe internationale productontwikkelingsproces. Meer dan ooit bouwen we verder aan onze internationale productontwikkelingsexpertise en deze auto vormt een voorbereiding voor toekomstige geweldige producten voor klanten wereldwijd die al in ontwikkeling zijn.”

De europese productie van de nieuwe Fiesta start najaar 2008 in de Ford-fabriek in Keulen. Later, als de productie gestaag toeneemt, biedt de Ford-fabriek in Valencia extra Fiesta-capaciteit in 2009.

“Fiesta heeft zijn hart in Europa maar zijn ogen gericht op de wereld,” zegt Marin A. Burela, Global Executive Director van Ford voor ontwikkeling van kleine auto’s. “We bouwen voort op Fords uitmuntende historie in de ontwikkeling van compacte auto’s om de nieuwe Fiesta daadwerkelijk internationale aantrekkingskracht te geven. Tegen 2010 wordt de nieuwe Fiesta geproduceerd in Europa, Azië en Noord-Amerika en wordt hij verkocht op alle belangrijke automarkten van de wereld.”

Fiesta blijft jong

In tegenstelling tot concurrenten in het Europese segment voor compacte auto’s die groter en zwaarder zijn geworden, heeft de nieuwe Fiesta bijna dezelfde afmetingen als de huidige Fiesta. De nieuwe Fiesta is feitelijk lichter dan zijn voorganger.

“Compact en op gewicht blijven waren de belangrijkste doelstellingen in het ontwikkelingsproces van de nieuwe Fiesta,” aldus Joerg Beyer, Fiesta Chief Carline Engineer. “We hebben alles op alles gezet om de Fiesta compact te houden en waren scherp gefocust op gewichtsbesparing. Dit levert daadwerkelijk winst op wat betreft brandstofverbruik en CO2-uitstoot.”

Het Ford-ontwikkelingsteam onderzocht elke component kritisch op gewicht maar weigerde compromissen te sluiten op voor klanten belangrijke punten. Een van de grootste punten is veiligheid, waarbij de nieuwe Fiesta een grote stap voorwaarts maakt met een extreem robuuste veiligheidsstructuur en het Intelligent Protection System met 7 airbags, waaronder een knie-airbag voor de bestuurder.

De nieuwe Fiesta maakt uitgebreid gebruik van ultrasterk staal in de carrosserie. Een opmerkelijke hoeveelheid van deze speciale staalsoorten, waaronder boronstaal en tweefasenstaal, is het geheim van enorme sprong voorwaarts wat betreft structurele stijfheid ten opzichte van zijn lichte gewicht. Deze staalsoorten worden met name gebruikt in gebieden die essentieel zijn voor de veiligheid, zoals de A- en B-stijl, onderdeel van de ultrastijve “veiligheidskooi” van de Fiesta.

Het verder perfectioneren van de reeds uitmuntende rijdynamiek was ook een prioriteit. De nieuwe Fiesta heeft een dynamisch karakter dat past bij het evenwichtige ‘Kinetic Design´ en verwijst naar energie in beweging. De veelgeroemde dynamica-ingenieurs van Ford hebben ook hard gewerkt aan het verbeteren van het rijcomfort van de Fiesta en het zodanig isoleren van de auto dat windgeruis, weggeluid en motorlawaai zo min mogelijk het interieur binnendringen. De geluidsniveau´s in het interieur van de nieuwe Fiesta zijn hiermee voor een compacte auto indrukwekkend laag geworden.

De nieuwe Fiesta behoudt de onafhankelijke MacPherson-veerpoten voor en de ´twist-beam´ achterveren, traditioneel een van de sterke punten van de huidige Ford Fiesta. Het nieuwe ophangings- en beststuringssysteem, echter, is flink onder handen genomen.

E-PAS (Electric-Power Assist Steering) wordt voor het eerst in de Fiesta geïntroduceerd. E-PAS biedt het juiste evenwicht van bekrachtiging bij lage snelheden en prima gevoel en reactiesnelheid.

E-PAS heeft nog een belangrijk voordeel. Het is een van de vele essentiële initiatieven om het brandstofverbruik van de Fiesta verder te verlagen.

De elektrische stuurbekrachtigingspomp werkt alleen wanneer de stuurinspanning moet worden versterkt, in tegenstelling tot traditionele hydraulische PAS-pompen die constant werken wanneer de motor draait. Dit resulteert in een lager brandstofverbruik.

Keuze uit efficiënte motoren

Nieuw in de Fiesta-reeks voor Europese markten is de populaire Ford Duratec 1.6-liter Ti-VCT-motor. Deze 115 pk-motor met variabele nokkenastiming biedt een uitgebalanceerde mix van prestaties en zuinigheid. Dit is een prestatieverbetering van 15 pk ten opzichte van de vorige Fiesta 1.6 16v benzinemotor zonder dat dit tot een hoger brandstofverbruik leidt.

Naast de hierboven genoemde motoren zijn in Europa ook de volgende motoren beschikbaar:

* 1.25-liter (60 of 80 pk) en 1.4-liter (91 pk) 16v Duratec-benzinemotoren
* Twee Duratorq TDCi common-rail dieselmotoren, de 1.4-liter (68 pk) en de 1.6-liter (90 pk met roetfilter), die zijn voorzien van vernieuwde injectietechnologie

De Fiesta is leverbaar met naar keuze de Ford Durashift handgeschakelde 5-versnellingsbak of (voor de 1.4 16v 91 pk versie) de Durashift automatische 4-versnellingsbak met uitstekende efficiëntie en schakeleigenschappen.

Van concept tot realiteit

* De productieversie van de Fiesta is duidelijk verwant aan de Verve Concept
* Het Futuristische interieur met de geïntegreerde HMI-middenconsole van de Verve Concept gaat in productie
* Nieuwe, opvallende technologieën, zoals Keyless entry, ‘Ford Power’-startknop, Ford Easyfuel-systeem voor doploos tanken, USB-connectiviteit en sfeervolle interieurverlichting

Met de nieuwe Ford Fiesta wordt de radicale styling van het Verve Concept-exterieur en interieur productierealiteit en worden technieken gebruikt die gewoonlijk te vinden zijn in grotere, duurdere auto’s. De Fiesta rekent af met het idee dat een betaalbare compacte auto eenvoudig of saai moet zijn.

Het meest opvallende kenmerk van het Verve Concept-interieur – de futuristische, op een mobiele telefoon geïnspireerde, Human Machine Interface in de middenconsole op het dashboard – is volledig overgenomen in het Fiesta interieur.

Nieuwe technologie maakt het mogelijk de belangrijkste elementen van het audiosysteem – de bedieningsknoppen, display en onderliggende elektronica – te scheiden in een gedistribueerde architectuur die ontwerpers meer vrijheid geeft om esthetisch aantrekkelijkere, functionele vormen te creëren.

Veel klanten van de nieuwe Ford Fiesta zijn opgegroeid met mobiele telefoons en zij voelen zich direct vertrouwd met het ontwerp van het Ford Convers+-systeem

Met de handige schakelaars in het stuurwiel kan de bestuurder de belangrijkste functies van het systeem gemakkelijk en intuïtief bedienen.

De Ford Convers+ technologie – al leverbaar voor de Ford Mondeo, de S-MAX en de Galaxy – betekent een belangrijke stap voorwaarts voor de kopers van compacte auto’s. Het is maar een van de diverse nieuwe voorzieningen en technologieën in de nieuwe Fiesta.

De geavanceerde Convers+ technologie wordt niet alleen aangeboden in de dure uitvoeringen. Ford verwacht dat bij meer dan 85 procent van de Fiesta-orders wordt gekozen voor een van de twee leverbare multifunctionele displays.

Ook de futuristisch vormgegeven regelunits voor de klimaatregeling van de Verve Concept zijn behouden gebleven in het productieontwerp van de Fiesta.

Connectiviteit is nog een nieuw sterk punt van Fiesta. De nieuwe middenconsole is voorzien van een handige houder voor een MP3-speler, compleet met ingebouwde aansluitingen voor een extra (AUX) audiokabel en een USB, samen met het traditionele 12-volts stopcontact. Hiermee kan het audiosysteem van de auto de MP3-speler bedienen en opladen. Bluetooth®-connectiviteit met spraakgestuurde technologie wordt eveneens aangeboden in de nieuwe Fiesta.

Naast de hierboven genoemde items, is de nieuwe Ford Fiesta tevens voorzien van:

* Ford Easyfuel, het handige systeem voor doploos tanken, onlangs geïntroduceerd bij de nieuwe Ford Mondeo, dat het tanken van de verkeerde brandstof onmogelijk maakt
* Een stuurwiel dat zowel in hoogte als in diepte verstelbaar is
* Nieuwe interieurverlichting die een zachte elegante rode verlichting geeft

Opvallende, dynamische en fraaie vormgegeving

De opvallende kleuren en de fraaie vormgeving van de Ford Fiesta geven aan hoe vergaand de geest van de Verve Concept in productie wordt gebracht. Opvallende en levendige nieuwe productiekleuren zijn ‘Squeeze’ en ‘Hot Magenta’, een productieversie van de kleur waarin de driedeurs Verve Concept was uitgevoerd.

Het dynamische, coupéachtige profiel en de sportieve uitstraling van Fiesta laten zien dat er niets verloren is gegaan van de emotionele aantrekkingskracht van de Verve conceptauto’s.

“Alle essentiële elementen van ‘Kinetic Design’ zijn gecombineerd in een visueel aantrekkelijk, dynamisch exterieur dat inderdaad heel dicht bij de oorspronkelijke conceptauto is gebleven,” aldus Martin Smith, Executive Director for Design bij Ford Europa. “Grote vlakken, opvallende grafische elementen en dynamische lijnen vormen een duidelijke en harmonieuze samenhang waarmee een dynamische geest van plezier en energie in beweging wordt gecreëerd.”

De nieuwe Fiesta laat zich gelden als zelfbewust, stijlvol en individualistisch. De opvallend vormgegeven motorkap en voorspatborden geven uitdrukking aan een breedgeschouderde uitstraling en de voorkant heeft een onderscheidend vast designelement – een stoere trapeziumvormige benedengrille die de aandacht trekt en een van Fords belangrijkste eigenschappen, de sportieve rijdynamiek, versterkt.

Chromen accenten worden selectief gebruikt, als sieraden om elegantie en raffinement uit te stralen.

De stoere grote koplampen van de Fiesta die direct zijn afgeleid van de Verve Concepts, worden onderdeel van de schouderpartij en lopen bijna even ver naar achter door als de stijlvol aflopende A-stijlen. In de koplampunits zijn alle belangrijke voorverlichtings- en signaleringsfuncties geïntegreerd – op de flanken van de onderste bumper gecompleteerd door ronde mistlampen met een chromen omlijsting.

Het profiel van de nieuwe Fiesta benadrukt zijn naar voren geplaatste cabine en zijn evenwichtige, sportieve stijl. De aflopende daklijn loopt op een aansprekende manier van de naar voren gestrekte A-dakstijl naar achteren. Deze lijn vormt daarbij een omlijsting voor het krachtige designprofiel van de Fiesta-zijruiten waarmee het sportieve gevoel van een coupé voor zowel de driedeurs als de, nog te introduceren, vijfdeurs carrosserie wordt gecreëerd.

“Het designteam heeft even veel belang gehecht aan de vorm van de vijfdeurs als aan die van de driedeurs,” aldus Stefan Lamm, Chief Designer Exterior bij Ford Europa. “Beide auto’s zijn gebaseerd op dezelfde carrosserie, wat ze sportief en dynamisch, bijna coupéachtig maakt.”

De zijruiten van Fiesta vormen samen een uniform vormgegeven profiel – een ‘Kinetic Design’ element dat dynamiek uitstraalt. Elegante chroomafwerking omlijst de onderste rand van de zijruit en accentueert het voor Ford typerende ‘kick-up’-design aan de achterzijde.

De nieuwe Fiesta is ook uitgerust met de typerende geprononceerde wielkasten die de uitstraling en dynamische mogelijkheden van de auto benadrukken en de aandacht vestigen op de nieuwe lichtmetalen velgen.

Dynamische, ‘Kinetic Design’ lijnen buigen van voor naar achter, waarbij de bovenhoeken van de achterlichten worden verenigd met de opvallende spoiler, waarin LED-remlichten zijn aangebracht. De vormgeving van de carrosserie wordt geaccentueerd door elementen zoals de nieuwe achterlichten – weer een Verve-element dat als een integraal onderdeel van de carrosserie voelt – en de schuin aflopende V-vormige achterklep.

“De nieuwe Fiesta roept een onmiddellijke emotionele ‘Ik wil er een’ reactie op waardoor het merk Fiesta samen met zijn traditioneel praktische waarden nu ook aantrekkingskracht uitoefent op een nieuwe, stijlbewuste generatie van kopers van compacte auto’s” aldus Martin Smith, Executive Director of Design bij Ford Europa.

De volledige technische details en specificaties van de nieuwe Fiesta voor de nederlandse markt zullen bekend worden gemaakt tegen de tijd dat het productiemodel in het najaar van 2008 wordt geïntroduceerd.



80 reacties

alleen de voorkant ziet er wel stoer uit :) voor een ford :p ..
ziet er goed uit, doe er mij maar een met zo’n 90pk diesel!
klopt het dat er gespeculeerd wordt over de ST uitvoering die 185 pk zou krijgen?
Uitdebroeck Piet
Voorkant is nogal mazda meets mondeo en achterkant een beetje hyundai i30 maar voor de rest ziet het er goed uit, eindelijk een vervanger voor de vorige die er toch outdated uitzag.
Interieur vind ik dan weer bijzonder knap, geen gekloot met dingen in’t midden te plaatsen maar alles zoals het moet, is sportief en chiek tegelijk voor zijn segment, niet de nodige verkleutering die je maar al te vaak ziet bij vb. renault en dergelijke.
Het ontwerp van het dashboard schijnt kenmerken te hebben van een mobiele telefoon. Rrrriight….

“De nieuwe generatie voor wie deze auto is gemaakt, is opgegroeid met de mobiele telefoon”
Dat is weer eens een Fordje waar ik best in zou durven rijden.
beetje een fiat 500 neusje
Mooi van buiten en mooi vanbinnen. Maar waar ik niet mee akkoord ga is dat een automaat voor “zilveruitjes” zou zijn. Het is een totaal van de pot gerukte gedachtengang van achtelijke idioten die denken dat automaten voor bejaarden zou zijn. Tenzij het een DSG bak is, want dan is een automaat plots vet, geil en cool.
@Patrick .. zo werkt dat bij autoblog.nl .. elke vernieuwing is “eng” .. zelfs turbo,s worden op somige auto,s als “not done ervaren .. en een automaat is zoooo amerikaans .. al geloof ik wel dat een airco inmiddels als verrijking word gezien ..
Zo? Sinds wanneer is een automaat een vernieuwing? Dingen bestaan toch allang en zijn toch al sinds lange tijd beschikbaar?

Maar dit is een gave auto met of zonder automaat…
@Rick dos .. ja maar ik moest het weer even een “american glory days” perspectief zetten .. toen daar in de jaren 60 al het vernuft en easyness vandaan kwam ..
vind het discutabel een automaat “ouwe lullig” te noemen ..

maar wat dan weer niet discutabel is .. de ultieme ouwe lullenbak .. 95er mercury grand marquis ..
en waarom ik dat mag zeggen ?? gisteravond eigenaar geworden .. ga vandaag shoppen voor een gleufhoed .. joepie ..
ziet er nog wel stoer uit. dikke pattas en zwarte achterlichten komen er vanzelf wel op, je kent de sjonnies…
moet zeggen, het ziet er allemaal wel gelikt uit. alleen niet in groen
@ lincoln: gefeliciteerd! Hoe is ’t met de XJC?

On topic: ondanks dat de Fiësta grill groot is, vind ik ‘m vele malen fraaier dan die wanstaltige voorkanten van Peugeot. Die zouden -zoals ergens op autoblog al eens geopperd werd- Pininfarina weer (snel!) in de arm moeten nemen…
Lekker smoelend karretje,het interieur is erg mooi in elkaar gezet,en ja een automaat heeft wel wat in ons verkeer wat fileleed heet vooral iqm de 90 pk diesel.
@klassiekerrally .. dank u .. tja de xj-c .. ben toch serieus op zoek naar een xj40 blok 3.6 .. stabieler stiller zuiniger en vrij goed om te bouwen ..
niet zonde vinden hoor .. zijn toch al geen “matching numbers” meer en alles kan makkelijk terug .. op het moment word de ophanging voorkant effe goed aangepakt zodat ie weer fris op zijn poten staat .. dank voor je intresse ..

on-topic .. mooie kar die fiesta ..
zo, ze zijn lekker dicht bij de concept gebleven. dat is mooi want die was al helemaal af. zelfs het dashboard is vrijwel zonder veranderingen overgenomen. en hij smoeld nu ook echt lekker brutaal/dynamisch, iets wat de voorgaande fiesta’s moesten ontberen. helaas vind ik de motoren erg tegenvallen. zekers die 1,25liter met 60 en 80pk konden mij bij het voorgaande model al niet echt overtuigen. kwamen erg dichtgeknepen over en wilden ook niet echt graag in toeren klimmen. (commentaar van ford was, dat hebben we zo gedaan om aan de milieuwaarden te komen). dan nog liever die 115pk met 1,6liter. als ford hetzelfde princiepe als mazda heeft toegepast, dus 100kg lichter, dan beloofd dat al veel. is alleen nog het wachten op de ST versie. hoop wel dat ze het blok iets meer pit geven. niet dat het blok zwak is, maar de concurrentie is gewoonweg veel krachtiger. (VW polo 150/180pk, opel corsa 150/192pk) als ford nou de ST ook in 2 versies aan gaat bieden met bv 150pk en als topmodel 175pk zou het mooi zijn.
Vind die sedan veel mooier dan dit gebakkie. T is weer ouderwetse truttigheid troef die hatchback. Tip voor Ford: sleep in hemelsnaam die sedan ook hierheen.
Lekkerr interieurtje!!
Inderaad ik wilde ook al zeggen, die nieuwe fiesta heeft wel erg veel weg van de mazda2?? Kopen bedrijven tegenwoordig gewoon design in bij 1 design huis oid? Daar begint het wel op te lijken, denk aan Toyota Auris, Fiat Bravo, 307. Lijken ook allemaal, en nu dit.
Nou zie ik het verschil. Het is die enorme kentekenplaat die de grote grill lelijk doorklieft. Zonde! Kan een van jullie (van die jonge knapen die zo handig zijn met fotosoep) daar niet wat mooiers voor bedenken..
@Gizzer, ter info, Mazda is onderdeel van de Ford motor company dus zo heel raar is dit ook niet.

Overigens vind ik de 207 een afzichtelijk en lomp gedrocht die niets meer heeft van een kleiner model auto. Dat ding(207) heeft in mijn ogen ook helemaal niets weg van de nieuwe fiesta.
@stiggy

Als je hier de verschillen niet ziet,weet ik het ook niet meer!!!
Jaaaaaaaaaaa,ze staan alledrie op 4 wielen.
Copy paste. Net zoals de ellendig lange tekst van de persrelease…………….
@ markianta: er staat een 308 op de foto ipv 207…
Ik vind nog steeds het achterwiel te kleinm ogen, maar dat interieur is zo ontezettend mooi, dat maakt alles goed. Ford, dat interieur met die kleuren zo in de folder zetten.
Het is een totaal van de pot gerukte gedachtengang van achtelijke idioten die denken dat automaten voor bejaarden zou zijn. Tenzij het een DSG bak is, want dan is een automaat plots vet, geil en cool.

Ok, Patrick rijdt dus automaat en is bij deze serious uncool
@roadronner, weet je dat heel zeker?
Ik betwijfel het een beetje, alhoewel ik het verschil tussen een 207 en een 308 nou ook niet bepaald overduidelijk vind.
Prachtig! mag direct die oude Fiesta van onze oprit! Laat die nieuwe maar komen :D
Duidelijk geinspireerd door Peugeot, deze auto:

-de grille (gespiegelde versie van de leeuwenmuil van Peugeot)
-de vormgeving van de buitenspiegels (overduidelijk afgekeken van de 207/308)
-de grote glazen voorruit (incl. overgang van de voorruit in de daklijn)
@ stiggie, doe mij maar die mazda, ik tomato-rood :D
Alleen is de fiesta mooi en de peugeot afzichtelijk
En dan is er nog de nieuwe Ka met Abarth-power…
@markieanta
Smaken verschillen… De 207 (sportversie) en 308 zijn in mijn ogen hele fraaie auto’s geworden.

Uiteindelijk gaat het in autoland om wie de meeste auto’s verkoopt. De 207 is alleenheerser geworden in 20070.

En alles wijst erop dat de 308, de opvolger van de 307 (die ook jarenlang #1 is geweest in het Golf segment), ook de komende jaren #1 wordt.
20070 ==> 2007
@Esprit de Flandre
En waar zou de i30 die kont weer van hebben:

http://www.autoweek.nl/images/800/f/074a449443d7789f535454967382b73f.jpg
Laat ik nou vorige maand geschept zijn door een betonwagen in m’n Ford Puma, kan Ford geen kinetic design kleine sportcoupe maken, dan ben ik weer heel blij :) Weet iemand of ze zoiets van plan zijn? Laatste wat ik op dat gebied heb gehoord was die proto van Pinifarina op een of andere beurs… 2 jaar terug ofzo.. Maar wel een mooi bakkie deze nieuwe Fiesta, zal ook wel lekker rijden en zeker een mooi interieur!
Greg, jij bent weer zo eentje die nog niet door had dat de 1-reeks en de i30 ontworpen zijn door dezelfde persoon.
@Patrick
Wist ik niet nee… Thank you for sharing the info. Verklaart een hoop.

Vraag me af als BMW daar zo happy mee is en of er uberhaupt geen pantenten bestaan op design elementen..
Misschien had BMW zijn designer beter moeten betalen :-)
-n
Hahaha.. dat zou een goeie stunt zijn als wraak actie.

Maar uberhaupt vind ik dat designers die dan een overstap maken, orgineel moeten gaan tekenen bij hun nieuwe werkgever i.p.v. bestaande ontwerpen als basis gebruiken.

Walter die van Alfa naar Seat kwam en die dan die Leon zooooo 147 heeft gemaakt…. Die turkse designer van VW die naar KIA gaat en die Pro_Cee’d zooo Audi A3 ontwerpt. :-S
Ik vind de nieuwe achterkant van de fiesta eerlijk gezegd ook wat weg hebben van de oude Fiesta. Prima evolutie dus…
@patrick. volgens mij is voor de BMW 1-serie het concept van Chris Chapman gekozen en hij is baas van BMW Designworks dus lijkt me stug dat hij de I30 getekend heeft. Design van de I30 is gebasseerd op het studiemodel Arnejs
http://autosalon.evoconomy.de/images/20060928095upimg_620.jpg
BMW 1 http://www.carbodydesign.com/production-cars/2004-06-1-series/Bmw_1_Series_Sketch_1.jpg
twee verschillende signaturen lijkt me…
@JH

Ja, maar Thomas Bürkle European Chief Designer van Hyundai is ook een voormalige BMW designer. Thomas Bürkle heeft ook aan de 1-serie gewerkt.

@lincoln

En? Al een gleufhoed gevonden?

Gefeliciteerd trouwens.
vind een CVT nog altijd fijn voor een auto van dit formaat, maar goed, leuk wagentje.
Inderdaad, een automaat is zoveel aangenamer om mee te rijden, enkel kereltjes die achter hun veel te kleine pikkie aanhollen zweren bij een handgeschakelde auto omdat ze dat veel stoerder vinden.
Het feit dat sommige auto’s op mekaar lijken is meestal een management beslissing, zeker bij Koreanen. Een grote chef van Hyundai loopt rond op een beurs waarna de designers te horen krijgen “ik wil zo’n neus, zo’n dashboard, etc.” Ik heb met enkele Koreaanse designers samengewerkt en die jongens zijn echt wel goed, maar ja in Azie is de chef ook echt de CHEF ;)
@ Greg

En alles wijst erop dat de 308, de opvolger van de 307 (die ook jarenlang #1 is geweest in het Golf segment), ook de komende jaren #1 wordt.

Ik weet niet hoor. Maar deze maand waren de cijfers toch stukken beter in het voordeel van Ford…..Ik zit in de autowereld en krijg elke maand een lijst met de aantallen van de merken. Zie lijst hieronder….

Ford Focus 1337 Stuks
Toyota Auris 710 Stuks
Opel Astra 706 Stuks
Peugeot 308 669 Stuks
Volkswagen Golf 421 Stuks
Renault Megane 356 Stuks

Lijkt toch dat Ford op 1 staat en Peugeot op de 4de plaats…….
Wacht even hoor, het is nu toch wel duidelijk dat Thomas Bürkle ook écht een designer is en niet alleen maar een chef?
Erg mooie auto! Oogt ook dikker dan de Mazda2. Maar die twee schuine designlijnen en die erg schuine zijruiten met ook nog een knikje er in is wel érg hetzelfde als zijn zusje/broertje zeg!

http://www.autoweek.nl/images/480/b/a6c6e977adbc7a9606beaa1d7ff59c4b.jpg

http://www.autoweek.nl/images/480/4/2012f8a4cea0c484c04cc069ff264264.jpg
@Marcel

De 308 is kakelvers. Sommige uitvoeringen (3-deurs X-line, Feline enz zijn nog niet eens afgeleverd) Die lijst die je presenteert houdt geen rekening met dit feit. Daarnaast zie je op die lijst ook niet staan hoeveel auto’s al besteld zijn, maar nog niet op kenteken zijn gezet.

Maar het feit dat Peugeot in december 2007 (3 maanden na introductie) al meer dan 100.000 308-en had geproduceerd geeft misschien wel een beeld van wat we kunnen gaan verwachten van dat model.

Komt nog erbij kijken dat een auto die 3 jarenlang bestverkocht is geweest ervoor kan zorgen dat een groot deel van die kopers gaan voor het nieuwere model als ze weer toe zijn aan vervanging van de oude.
Leuke auto, alleen die plastic-fantastic interieurs van de nieuwe Ford modellen zijn werkelijk AF-GRIJ-SE-LIJK!!!

Heb net in de nieuwe Mondeo gezeten, die echo’t gewoon van het harde plastic, net een Amerikaanse auto uit de 80’s…
En dan nog in 300 kleuren ook, brrrrrr

En hier doen ze ’t weer!
@Marcel

De hogere verkopen van de Focus zijn mogelijk het gevolg van acties bij Ford om vlak voor de lancering van de gefacelifte Focus, extra korting en opties weg te geven bij de oude. Ford is daar heel goed in en wij NL-ers zijn dol op kortingen….

Verder staat in die lijst de VW Golf qua aantallen nog onder de Auris en de Astra. Neem maar van mij aan dat als eenmaal alle kaarten zijn geschud (Golf VI, Astra III, Megane III en Focus III zijn op de markt) de Golf absoluut boven de Auris eindigt en waarschijnlijk ook beter zal verkopen dan de Astra III en Focus III.
@svenska aeroplan blabla

heb je al eens een auto gezien zonder plastic erin? Elk interieur wordt van plastic gemaakt. Ik word echt moe van dat plastic-gezeik hier. Hoe kan je een dergelijk interieur nu niet net en chique vinden?

On-topic: ik vind die auto niet mooi, veel te bolle lijnen en te weinig stijl, iets te stoer voor mij. Maar kan me voorstellen dat het wel een bak wordt voor jonge stoefers :-)
@Greg, volgens mij ben jij een beetje Peugeot frak, mag ik jou er even aan helpen herinneren dat ook alle nieuwe focussen nog niet op de makrt zijn. Verder is dit volgens mij niet zozeer een Focus 3 maar meer een Focus 2 update.
De 308 daarentegen is gewoon een geheel nieuw model. Vertel mij trouwens eens waarom er zoveel mensen voor een Peugeot kiezen, ondanks hun niet denderende kwaliteit?
De zijkant lijkt ook verdacht veel op de Fiat Bravo!
@ rider:

VW en Opel gebruiken dan ook turbomotoren voor hun sportieve modellen. Ford nog niet. Ford gebruikt nu een atmosferische 2.0 die overigens heerlijk aan het gas hangt! En qua drivability komen andere merken niet in de buurt van de Ford en dat vind ik voor een sportieve auto toch wel belangrijk.

Naar het schijnt krijgen de komende generatie benzinemotoren van Ford directe-inspuiting en turbo’s. DI Ter reductie van uitstoot en turbo’s ter verhoging van koppel en verkleining cilinderinhoud. Al hoort een ‘sport’auto een atmosferische motor te hebben, vind ik.
SuperTurismo, waar zie jij er een Bravo in..?
omg ziet er perfect uit , Kia Pro Ceed of de Fiesta één van dit twee
@markieanta

Ik heb ook nooit beweerd dat dit de Focus III is… Dit is idd de Focus II facelift.

Waarom zoveel mensen een Peugeot kiezen? 1. Omdat die auto’s behoren tot de meest comfortabel rijdende auto’s die er gemaakt worden. 2. Omdat mensen depressief worden van dat oersaaie grijze interieur van VW’s en andere “degelijke” duitsers.

Ik heb zelf 6 jaren een Golf IV gehad en ik wist niet wat me overkwam toen ik in mijn huidige auto (idd een Peus ;-) ) stapte.. Wat een licht, design en klasse..
@ Greg, idd nogal een peugot fan maar die 1ste reden (Omdat die auto’s behoren tot de meest comfortabel rijdende auto’s die er gemaakt worden.) klopt niet want ik lees(net als veel andere mensen hier denk ik) autobladen en daar staat vaak in dat ford’s gewoon weg het beste rijden, maar goed denk maar dat die vreselijk leliijke 308tjes en 207tjes en die gekopierde wannebe terrein auto(lees nagemaakte outlander) en al die andere peugotjes goed zijn de meeste mensen weten gellukig beter.
@ BMW:

Ja, ik normaal ook eigenlijk…
Maar dit is ook het enige merk waar ik er echt van schrok!
Die nieuwe Mondeo wordt de hemel in geprezen dus ik verwachtte nogal wat toen ik instapte, maar na 2 sec. had ik het wel weer gezien eigenlijk.

Tis ook niet alleen het plastic (ok, nog 1x… LOL) maar ook de 67125689 verschillende kleuren, oppervlakken, etc.
@Victor

Autorijden is iets subjectiefs… Ga uit van je eigen ervaringen en geloof niet alles dat je in de autobladen leest.

Ik heb een 308 en rijd zo nu en dan in een Focus en ik kan daarom uit ervaring een oordeel vellen. Qua rijeigenschappen is de Focus wat mij betreft de #1. Die auto stuurt lekker en het onderstel is subliem.

Mijn probleem met de Focus is dat de benzinemotoren (heb geen ervaring met de diesels) teveel geluid veroorzaken en bij kruissnelheden dringt het teveel door) De 308 daarentegen is geweldig geisoleerd en heeft een vering en demping die het niveau van de Focus praktisch evenaart. Daarnaast stuurt de auto ook subliem, waardoor die op totaal niveau voor mij comfortabeler is dan een Focus. Anders had ik wel de Focus gekocht ipv de 308.

Maargoed dit is subjectief…
kan er iemand de poep recht vnachter es uploaden, lijkt mij nu net zo een spacemobiel. Ik zou het toch niet kopen hoor, liever een mini, bmw of de 208
Ik rijd momenteel ook met een Focus, in dieseluitvoering. Ik heb de afgelopen 8 jaar met Japans en Koreaans gereden en mijn bevindingen zijn de volgende.

De Focus heeft een zeer goede wegligging, de motor maakt veel lawaai dat dan ook nog eens onaangenaam klinkt. De stoelen zijn pokkehard, ze geven wel goede zijdelingse steun. De afwerking is goed maar niet zo superieur als velen willen doen geloven. Wat mij na de overstap vanuit Japans dik tegenvalt is de stroefheid waarmee een Focus moet gereden worden, alles gaat zwaar en lomp. De hendel van de richtingaanwijzers is zeer zwaar te bedienen, de deuren vallen nét iets moeilijker in hun slot, aan de deurhendels moet je nét iets harder trekken, de versnellingspook gaat nét iets moeilijker in de versnelling enz. enz. Als je Japans gewend bent is dit een behoorlijke afknapper. Nu zullen velen dit omschrijven als Duitse degelijkheid, ik omschrijf het als Duitse stroefheid. Geef mij maar de lichtheid van een Aziatische auto.
Citrofiel evil twin
Persoonlijk ben ik verrast van Ford want het nieuwe model is een stuk spannender en mooier dan het oude model.
En hij wijkt niet veel van de conceptstudie af.
@ Evo

Uit je naam alleen al blijkt al je voorkeur voor een ander merk hoor ;) En over “free-the-willy” gesproken, wat zeg je van de Kuga?
@greg, okeej dat kllopt maarja ik vind ford’s mooiere auto’s dan die peugot’s
edit: en nu nog even leren schrijven!
Na even wennen en wat langer kijken.. vind ik hem toch heel mooi! :)
Maar dan wel met de kleur en de wielen van de proto, want die vind ik echt super. De middenconsole vind ik trouwens erg rommelig en plastiekerig, maar misschien went dat nog..
ik deel trouwens de kritiek op de haaiebekken van de Peugeots, ben nu aan mijn derde CC toe maar ik denk niet dat het een Peugeot gaat worden deze keer. Sinds Pininfarina niet meer meedoet is het snel bergafwaarts gegaan met het design (op de 206 na, die is leuk)
Al ben ik dan een Alfa/Fiat fanaat, deze knip-plak kopie van de Mazda 2 is best wel mooi … tot je die spuuglelijke middenconsole ziet ! Dat op zich is al een reden om ‘m niet te kopen.
De binnenafwerking was nooit een sterk punt van Ford, met uitzondering van de inklapbare zetels op de Galaxy of het vernieuwende interieur van de Ford Ka (inmiddels weer achterhaald maar destijds toch behoorlijk fris).
Nee, dan hou ik het wel bij m’n Italiaan. Die is niet alleen oogstrelend aan de buitenkant, maar ook van binnen.
“De binnenafwerking was nooit een sterk punt van Ford”
Hebben we het over het zelfde Ford? Wel eens Focus 1 gereden? Dat dashboard is erg futoristisch maar toch handig. De pook dicht bij het stuur bij de C-max is erg handig. Het interieur van de S-Max en Mondeo zijn gewoon super. Een ook dit Fiesta interieur is geweldig.
Waarom moeten mannen steeds het koetswerk vergelijken met een andere auto. So what… Trouwens, dat is onze maatschappij gewoon! De bedrijven spelen in op de wensen van de klant, ook al moeten ze daar maar voor gaan ‘pikken’ bij andere automerken. Just deal with it!

PS: Ik vind die groene kleur afschuwelijk. Ik zie hem liever in het blauw denk ik :-)
Zelfs Spyker doet daaraan mee.
Nah,.. de nieuwe mazda 2 leek me wel geweldig…
(terwijl de vorige mazda2 mpv ook al een ford motor erin had liggen,FUSION)

De kwaliteit laat veel te wensen over.
De mazda is niet meer wat het was. De monteurs zijn kwaad op de Ford onderdelen die snel verrot gaan.
(Mazda & Ford onder 1 dak)

Vind het een mooie wagen. Alleen ford vertrouw ik qua degelijkheid niet.
Zo ook bij de mazda wordt het minder.
Honda & Daihatsu zijn nog degelijke motoren.
Heb deze week in Hasselt de nieuwe Fiesta in het wild zien rijden (zonder stickers). Moest even kijken, maar ben er dan een tijdje achter gaan rijden en zag er best wel leuk uit. De versie die ik zag was een vrij sportieve uitvoering in het wit: het bumper- en spoilerwerk vond ik een beetje overdreven maar dat is waarschijnlijk optionele tupperware.
@broodnuchter

Ik vrees dat je een kleine inschattingsfout maakt. Het is correct dat mazda al even eigendom is van ford. Maar buiten de gezamelijke research&development afdeling blijven beide bedrijven redelijk autonoom. Het is natuurtlijk wel zo dat sinds geruime tijd verschillende merken kosten & activiteiten delen. Het is dan ook vanzelfsprekend dat merken van dezelfde stal dat ook doen. Maar als je zegt dat dezelfde motoren worden gebruikt slaag je de bal toch wel even mis! Het motorblok waarvan word gestart is dat inderdaad SOMS wel, maar de uiteindelijke werkende motor is totaal verschillend! EN bovendien haalt ford al jaren uitzonderlijk hoge betrouwbaarheidscijfers! Maar ik moet toegeven dat Honda, Toyota en nog enkele aziatische merken zeker niet moeten onderdoen, in tegenstelling tot heel wat franse en italiaanse.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).