Daar istie dan: de nieuwe Ford Falcon

Auteur: , 56 Reacties

Ze hebben er Down Under even op moeten wachten want het vorige model liep al mee vanaf 1998. Dat wachten is beloond want Ford heeft eindelijk het doek afgetrokken van de nieuwe Falcon. De auto gaat het opnemen tegen de Pontiac G8 die op de Australische markt als Holden Commodore verkocht wordt.

De basis is hetzelfde gebleven: een achterwielaangedreven auto met een aantal sterke V6 en V8 motoren. Kopers kunnen nu kiezen uit drie niveaus. De standaard XT, de luxere G-series en de sportieve XR.

De motoren die geleverd worden zijn een 4-liter 6-cilinder met 264 pk en 409Nm. Met turbo levert dit blok zelfs 360 pk en 533 Nm. Een nieuwe V8 levert 387 pk en 520 Nm. De 6-cilinder met turbo is door zijn koppel de snelste in de reeks. Deze accelereert in 5,6 seconden naar de 100. De standaard modellen komen met een handbak of een automaat met 5 versnellingen. In de luxe versie is de motor standaard gekoppeld aan de ZF-automaat met 6 versnellingen die als optie leverbaar is in de andere modellen.

Volgens Ford is de nieuwe Falcon een stuk veiliger dan zijn voorganger. Zij verwachten dat het de eerste Australische auto wordt die 5 sterren scoort voor de NCAP-crashtest.

Het is jammer dat deze auto alleen voor de Australische markt bestemd is en dus niet officieel naar Nederland komt. Zo’n V8 met achterwielaandrijving zou ook op de Nederlandse wegen niet misstaan.

Ford Falcon
Ford Falcon
Ford Falcon
Ford Falcon
Ford Falcon



56 reacties

Holden mag hun modellen anders ook wel Down Up sturen..
Is dit een Chevrolet Epica met een Ford badge? Hierbij is de Ford Falcon genomineerd als copycat van het jaar.
Waarom sturen ze dit nu niet naar hier?? het zou een doorbraak zijn voor Ford, ze moeten deze enkel in wat meer motoruitvoeringen uitbrengen en het komt in orde:P
10 jaar wachten ?? en dan hetzelfde model krijgen voorgeschoteld ..
tja .. ook een soort van klantenbinding dan maar ..

al zijn de aussie ranchero,s wel weer supergeinig ..
Gekopieerd of niet, hij is wel mooi!
De voorkant is Europeser geworden. Leuk.

En wat was nou de oude Falcon dan? Ik probeer wat te googlen, maar ik zie alleen maar jaren 60 en 70 auto’s, en voor de rest auto’s die heel erg op deze nieuwe Falcon lijken, of die op een Ford Sierra lijken… :?
dacht even dat het over een opc ging
@ Lincoln; Aha! Ik ben dus niet gek. (zie mijn vorige reactie)
@Citrofiel .. nee hoor .. je bent juist hartsikke normaal ..
alleen die afwijking naar citroen dan .. maar dat is dan ook weer een soort van normaal met zo,n naam ..

bij deze bent u volledig genezen verklaart .. u mag het Pieter Baan centrum verlaten zonder proces verbaal ..
… ik herken een wat sport wagentje in deze auto :P

ojwajh, moesten nou die motor componenten een beetje opgevoerd worden, dik in orde.
Plak er een mazda/honda badge op en je hebt een typisch aziatische wagen.
Er komt waarschijnlijk boven de v8 nog een snelle uitvoering om te concurreren met de snelste Holden Commodore. Die zal zeker boven de 400pk uit komen. Overigens is het niet heel erg jammer dat die auto’s niet hierheen komen want alleen de snelle uitvoering is leuk de rest dwijlt als een oude merc of een oude Yank door de bochten (bochten komen ook in Australië iets minder voor dan hier).
ziet er niet slecht uit. De velgen hebben ze precies wel geleend van de Focus ST :-)
Een 4-liter motor met turbo en dan nog maar 360pk? Is dat niet heel erg weinig? Een E46 M3 CSL haalt datzelfde aantal uit een ongeblazen 3-liter motor…
@w0o0dy
Daarom is het ook de SPORT versie eh ;)
Voor de rest is er toch niks mis mee, leuke auto, op de achterkant na is het prachtig :)
mooi!!??? Wat een zouteloos design zeg. Lijkt wel op die niks-zeggende bagger uit Japan vroeger (iig vroeger)
Ik vind de Holden mooier dan deze. 5 sterren zou standaard moeten worden
anno 2008, lijkt me best logisch.

Maar, een 4000cc motor met 6-cilinders?? Wat is dat voor overbodig gedoe.
Waarom gooit Ford er niet gewoon een Europese 5-cilinder in?
Die levert maar 20pk minder, maar is wel 1500cc minder groot.
Ze hebben hem hier ook in de (ongetwijfeld zwaardere) Mondeo liggen,
en ook een S-max/Galaxy is er mee leverbaar dus..
Beetje raar, als je bedenkt dat ze nu juist met de nieuwe Fiesta
inzetten op auto’s die over de hele wereld zoveel mogelijk overeenkomsten hebben.
Dat ze in de VS en Autstralie wel van een leuke V8 houden snap ik,
maar die idiote 6-cilinder maakt bij mij niet helemaal sence.
Iemand die het kan verklaren?
Lijkt wel heel erg op een honda civic?
niks gekopieerd, heb zelf tijdje rond gereden in een Falcon en het zijn prachtige auto’s! veel beter dan de Europese Ford’s
Recht van achter lijkt ie nog aardig veel op het vorige model.
@ Mark
Inderdaad! ben ook down-under geweest en de Falcon’s zijn werkelijk onverwoestbaar. Vele oude Falcon’s worden van backpacker aan backpacker verkocht en reizen jarenlang probleemloos het hele continent door. KM-standen van deze wagens liggen gemiddeld op 400k – 500k.
Daarnaast zijn ze in het echt een stuk mooier dan de foto doet vermoeden. XR6 (zoals de blauwe op de foto’s) en XR8 zijn zoiezo al mooi. De FPV (http://www.FPV.com.au) modellen zijn helemaal geweldig!!! Vooral de UTE’s.
Om wederom in de herhaling te vallen voor de mensen die het weer niet (gaan) snappen:
Australië is niet een land waar het fijn is om met stukken langs de kant van de weg te staan. De pk/liter verhouding laag houden komt in het geval van de Falcon de betrouwbaarheid ten goede.
Opel OPC Velgen.
Bij Ford hebben ze gedacht ‘Beter goed gejat dan slecht verzonnen’
doe mij die pontiac maar dan
@w0o0dy: hetgeen je zegt over de wegligging, op welke ervaringen van jezelf is dat gebaseerd?
Een Subaru badge zou ‘m niet misstaan. Zou door het leven kunnen gaan als een Legacy.
Geen slecht idee, die Falcons blijken toch onverwoestbaar te zijn dus zijn ze het Subaru label waardig.
Gaat deze ook meerijden in de V8 in Amerika?
@Patrick: Geen recente ervaring, maar in 2000 was ik in Australië (West en South) en heb daar een paar (huur/leen)auto’s gereden. Comfort en rust (niet al te vermoeiend) zijn belangrijker dan bochtsnelheden daar. De afstanden zijn tamelijk schokkend…. je rijdt zomaar 2 of 4 uur in een vrijwel rechte lijn op weg naar je bestemming (en 5 of 6 uur rijden is daar heel normaal als je familie gaat bezoeken of een weekend weg gaat naar een wijnstreek of zo).
volgens mij is holden een australische opel …..opel verkoopt daar auto”s onder de naam holden…..weet ik zeker.
@rebel rouser: Opel/Vauxhall en Holden zijn allemaal onderdeel van General Motors…. Holden maakt zelf auto’s die uniek zijn voor Australië, maar er worden ook Vauxhalls verkocht met Holden logo’s (de australiërs rijden immers net als de engelsen links), maar de auto’s worden volgens mij wel in Australië gebouwd. De techniek is dan wel bij die auto’s (Opel Astra) 100% Vauxhall/Opel.
doet mij denken aan de Vauwhall Monaro. Hij mag blijven als hij de rij-eigenschappen heeft van vorig-genoemde auto :D
@ vapid Ford kwam eerder met de focus st met die velgen dus opel heeft ze gejat!!!!!
Die kont is niet zo heel mooi, maar zo’n dikke V8 of 4 liter V6 mag wel in Nederland rijden vind ik. Wat is de inhoud van die V8?
@ Woody.
Ken je het verhaal van de Opel GT dan?

Opel GT
Saturn Sky
Pontiac Solstice
Daewoo G2X
Vauxhall VX Lightning Concept

gewoon dezelfde auto
Mooi, hopelijk ook te zien in rallyversie (rallyversie zou wel cool zijn)
@ Patrick

Neen, de chey/Deawoo Epica wordt daar al verkocht als Holden Epica, en ik vind deze er totaal niet op lijken.

@rebel rouser

Ze verkopen dus ook Chevy/Deawoo en Pontiac onder de naam Holden. Niet alleen Opel.

check http://www.holden.com.au/
@ Mark
Dat ziet er behoorlijk lekker uit inderdaad! Zijn dat de sportiefste uitoeringen?
@Phoenix: deels dezelfde auto, maar jouw volgorde klopt niet…. Het is:
1) Pontiac Solstice
2) Saturn Sky
3) Opel GT/Vauxhall VX
4) Daewoo G2X

Overigens is vooral de basis van de auto hetzelfde en zitten de verschillen in de motoren, versnellingsbakken en de ophanging. De interieurs zijn grotendeels uniek en de styling is per merk aangepast.

Holden is een echte autofabrikant die ook zelf auto’s ontwikkeld, maar idd worden er ook auto’s van de andere GM merken in Australië als Holden verkocht…. maar ook andersom…. Holdens worden ook in de US aangeboden, maar dan als Pontiac (de Holden Monaro met een nieuwe badge).
Deze auto is op het onderstel van de Ford Mondeo gebaseerd. De looks en aandrijflijn zijn in het geheel eigen werk, maar de aandrijflijn in zijn geheel, zou in de Mondeo niet misstaan. Vind de Mondeo, nu hij er een tijdje is, er erg goedkoop uit zien, in iedergeval niet sjiek, deze is veel convensioneler vormgegeven, tijdlozer, ik vind hem geslaagder dan de Mondeo [Die ik in eerste instantie heel mooi vond].
De Falcon is gepresenteerd voorafgaand aan het nieuwe seizoen V8 Supercars dat vrijdag start.
De verkoopcijfers van de Falcon zijn ernstig ingezakt van 136.000 tien jaar geleden naar 76.000 vorig jaar. Ford heeft inmiddels al een fabriek (in Geelong) gesloten waar de V6 en V8 motoren worden gebouwd en heeft onlangs aangekondigd dat één fabriek wordt omgebouwd om de Focus te gaan produceren ipv de Falcon.
De markt voor de Falcon en Commodore en Mitsubishi 380 is slinkende. De 380 wordt nog 6 weken gebouwd waarna de stekker uit de fabriek in Adelaide wordt gehaald en de 380 helemaal niet meer wordt geproduceerd. Men vemoed dat deze Falcon dan ook de laatste versie zal zijn van Ford.

De 5-cilinder wordt niet gevoerd in de Falcon omdat deze motor al wordt verkocht in de Focus XR5 en de Mondeo. De Falcon moet duidelijk als groter model worden gezien. Overigens heeft de Australische autopers wat moeite met de 5-cilinder in de Mondeo. Het sportieve label dat aan deze Mondeo wordt gehangen wordt niet helemaal waargemaakt waardoor men niet goed weet wat men met deze versie moet.

In mijn ogen zou Ford er goed aan doen om hoog in te gaan zetten met innovaties in de Falcon. De brandstofprijzen stijgen sterk (1,50 dollar per liter) en efficiente motoren winnen rap aan populariteit. Het uitbrengen van de Falcon met de 2.7 V6 of 2.2 viercilinder dieselmotoren is nu misschien nog niet aan de orde maar over 1,5 jaar zou dat weleens de meest verstandige stap van Ford kunnen zijn. Diesel in de klasse van de Focus winnen enorm aan populariteit!!

De vermogens van de motoren liggen inderdaad niet hoog. De maximum snelheid is 110 km/u en de pakkans is vrij hoog omdat het snelwegennet niet zo groot is en dus relatief makkelijk controleerdbaar. Koppel is daarom relevanter dan peikvermogen. Ongelood is in Australië trouwens Ron 91 ipv 95 hier en ook is bij veel tankstations E10 verkrijgbaar.

Waarom er geen exportmarkt is durf ik niet te precies te zeggen. De reden waarom de stekker uit de 380 (waarvan er in januari slechts 700 van werden verkocht) wordt getrokken heeft ook te maken met het feit dat de slechte verkoopcijfers in Australië niet kunnen worden gecompenseerd met export. Mogelijk heeft het te maken met de productiekosten van de auto’s ten opzichte van de landen in de directe omgeving van Australië. De dichtsbijzijnde exportmarkt is Azië waar men niet echt zit te wachten op deze grote modellen en in Amerika kan de Falcon waarschijnlijk veel goedlkoper worden geproduceerd in een binnenlandse fabriek.
Hij is precies hetzelfde als de vorige….

…naja, de eerste bogans zullen er volgende week al wel in rijden
@Rutger .. dank voor de bondige/duidelijke uitleg ..
hmmmm, wat moet ik hier nu weer van denken. heerlijk maar hier niet te betalen door ons belastingstelsel (btw/bpm en slurptax!) en dat is heel erg jammer want ik zou het heel graag zien om die samen met de holden het hier de gevestigde orde (mercedes, bmw, audi) knap lastig te maken. kan ford die stoelen niet als optie leveren hier? die zien er echt goed uit.
Altijd dat oeverloos gezeik over BPM en belastingen!!! 99% van het hier aanwezige gepeupel kan die auto toch niet kopen, dus zeuren over hoge kosten is meedoen aan de huidige trend van bashen op de autoriteiten.
Importeren! Ik heb de Vauxhall Monaro (typefouten voorbehouden) gezien. Prachtig zo’n bak met V8 en passend geluid met achterwielaandrijving…
@ Rider

Ik denk zelf eigenlijk van niet. Commodore/Falcon zitten in een geheel andere prijsklasse. Bovendien rijden ze naar mijn persoonlijke ervaring een stuk minder dan een audi of bmw. In het echt zien ze (vooral de commodore) er een beetje goodkoop plastic en ontworpen door een 14-jarige uit. Ook hebben ze het in Nederland niet zo op bespoilerde auto’s met veel te grote motoren.

Ik ben trouwens wel benieuwt of er een antwoord op Holden HSV ute komt.
Hmm.. voegt niet echt iets toe aan het segment wat Ford al heeft…
@ Ben: de Granada en Scorpio nooit gekend?
Leuke wagen, ook mooi sportief. 4000cc 6cil klinkt goed, waarom mensne nu weer gaan lopen zeuren dat dit veel is voor een 6cil. Die hebben gewoon geen verstand van motoren.
@ thomas; En jij wel, met je ‘klinkt goed’? :lol: ;)

Ik denk dat die andere mensen gelijk hebben. In deze tijd van milieugezeur is dat zeker veel, meer inhoud zorgt nog altijd voor meer verbruik.
De meesten hier hebben 49cc in hun scootertje.
@ Patrick; Ik heb 0cc in mijn fiets. :D :P Of had je het niet tegen/over mij?
Jouw fiets heeft 0cc, maar jouw longinhoud is groter en dat is gezond.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).