Ze hebben er Down Under even op moeten wachten want het vorige model liep al mee vanaf 1998. Dat wachten is beloond want Ford heeft eindelijk het doek afgetrokken van de nieuwe Falcon. De auto gaat het opnemen tegen de Pontiac G8 die op de Australische markt als Holden Commodore verkocht wordt.
De basis is hetzelfde gebleven: een achterwielaangedreven auto met een aantal sterke V6 en V8 motoren. Kopers kunnen nu kiezen uit drie niveaus. De standaard XT, de luxere G-series en de sportieve XR.
De motoren die geleverd worden zijn een 4-liter 6-cilinder met 264 pk en 409Nm. Met turbo levert dit blok zelfs 360 pk en 533 Nm. Een nieuwe V8 levert 387 pk en 520 Nm. De 6-cilinder met turbo is door zijn koppel de snelste in de reeks. Deze accelereert in 5,6 seconden naar de 100. De standaard modellen komen met een handbak of een automaat met 5 versnellingen. In de luxe versie is de motor standaard gekoppeld aan de ZF-automaat met 6 versnellingen die als optie leverbaar is in de andere modellen.
Volgens Ford is de nieuwe Falcon een stuk veiliger dan zijn voorganger. Zij verwachten dat het de eerste Australische auto wordt die 5 sterren scoort voor de NCAP-crashtest.
Het is jammer dat deze auto alleen voor de Australische markt bestemd is en dus niet officieel naar Nederland komt. Zo’n V8 met achterwielaandrijving zou ook op de Nederlandse wegen niet misstaan.
56 reacties
tja .. ook een soort van klantenbinding dan maar ..
al zijn de aussie ranchero,s wel weer supergeinig ..
En wat was nou de oude Falcon dan? Ik probeer wat te googlen, maar ik zie alleen maar jaren 60 en 70 auto’s, en voor de rest auto’s die heel erg op deze nieuwe Falcon lijken, of die op een Ford Sierra lijken… :?
alleen die afwijking naar citroen dan .. maar dat is dan ook weer een soort van normaal met zo,n naam ..
bij deze bent u volledig genezen verklaart .. u mag het Pieter Baan centrum verlaten zonder proces verbaal ..
ojwajh, moesten nou die motor componenten een beetje opgevoerd worden, dik in orde.
Daarom is het ook de SPORT versie eh ;)
Voor de rest is er toch niks mis mee, leuke auto, op de achterkant na is het prachtig :)
anno 2008, lijkt me best logisch.
Maar, een 4000cc motor met 6-cilinders?? Wat is dat voor overbodig gedoe.
Waarom gooit Ford er niet gewoon een Europese 5-cilinder in?
Die levert maar 20pk minder, maar is wel 1500cc minder groot.
Ze hebben hem hier ook in de (ongetwijfeld zwaardere) Mondeo liggen,
en ook een S-max/Galaxy is er mee leverbaar dus..
Beetje raar, als je bedenkt dat ze nu juist met de nieuwe Fiesta
inzetten op auto’s die over de hele wereld zoveel mogelijk overeenkomsten hebben.
Dat ze in de VS en Autstralie wel van een leuke V8 houden snap ik,
maar die idiote 6-cilinder maakt bij mij niet helemaal sence.
Iemand die het kan verklaren?
Inderdaad! ben ook down-under geweest en de Falcon’s zijn werkelijk onverwoestbaar. Vele oude Falcon’s worden van backpacker aan backpacker verkocht en reizen jarenlang probleemloos het hele continent door. KM-standen van deze wagens liggen gemiddeld op 400k – 500k.
Daarnaast zijn ze in het echt een stuk mooier dan de foto doet vermoeden. XR6 (zoals de blauwe op de foto’s) en XR8 zijn zoiezo al mooi. De FPV (http://www.FPV.com.au) modellen zijn helemaal geweldig!!! Vooral de UTE’s.
Australië is niet een land waar het fijn is om met stukken langs de kant van de weg te staan. De pk/liter verhouding laag houden komt in het geval van de Falcon de betrouwbaarheid ten goede.
Bij Ford hebben ze gedacht ‘Beter goed gejat dan slecht verzonnen’
http://cache.jalopnik.com/assets/resources/2007/02/vauxhall_vxr_sm.jpg
Prachtig toch!
Ken je het verhaal van de Opel GT dan?
Opel GT
Saturn Sky
Pontiac Solstice
Daewoo G2X
Vauxhall VX Lightning Concept
gewoon dezelfde auto
Neen, de chey/Deawoo Epica wordt daar al verkocht als Holden Epica, en ik vind deze er totaal niet op lijken.
@rebel rouser
Ze verkopen dus ook Chevy/Deawoo en Pontiac onder de naam Holden. Niet alleen Opel.
check http://www.holden.com.au/
Dat ziet er behoorlijk lekker uit inderdaad! Zijn dat de sportiefste uitoeringen?
1) Pontiac Solstice
2) Saturn Sky
3) Opel GT/Vauxhall VX
4) Daewoo G2X
Overigens is vooral de basis van de auto hetzelfde en zitten de verschillen in de motoren, versnellingsbakken en de ophanging. De interieurs zijn grotendeels uniek en de styling is per merk aangepast.
Holden is een echte autofabrikant die ook zelf auto’s ontwikkeld, maar idd worden er ook auto’s van de andere GM merken in Australië als Holden verkocht…. maar ook andersom…. Holdens worden ook in de US aangeboden, maar dan als Pontiac (de Holden Monaro met een nieuwe badge).
De verkoopcijfers van de Falcon zijn ernstig ingezakt van 136.000 tien jaar geleden naar 76.000 vorig jaar. Ford heeft inmiddels al een fabriek (in Geelong) gesloten waar de V6 en V8 motoren worden gebouwd en heeft onlangs aangekondigd dat één fabriek wordt omgebouwd om de Focus te gaan produceren ipv de Falcon.
De markt voor de Falcon en Commodore en Mitsubishi 380 is slinkende. De 380 wordt nog 6 weken gebouwd waarna de stekker uit de fabriek in Adelaide wordt gehaald en de 380 helemaal niet meer wordt geproduceerd. Men vemoed dat deze Falcon dan ook de laatste versie zal zijn van Ford.
De 5-cilinder wordt niet gevoerd in de Falcon omdat deze motor al wordt verkocht in de Focus XR5 en de Mondeo. De Falcon moet duidelijk als groter model worden gezien. Overigens heeft de Australische autopers wat moeite met de 5-cilinder in de Mondeo. Het sportieve label dat aan deze Mondeo wordt gehangen wordt niet helemaal waargemaakt waardoor men niet goed weet wat men met deze versie moet.
In mijn ogen zou Ford er goed aan doen om hoog in te gaan zetten met innovaties in de Falcon. De brandstofprijzen stijgen sterk (1,50 dollar per liter) en efficiente motoren winnen rap aan populariteit. Het uitbrengen van de Falcon met de 2.7 V6 of 2.2 viercilinder dieselmotoren is nu misschien nog niet aan de orde maar over 1,5 jaar zou dat weleens de meest verstandige stap van Ford kunnen zijn. Diesel in de klasse van de Focus winnen enorm aan populariteit!!
De vermogens van de motoren liggen inderdaad niet hoog. De maximum snelheid is 110 km/u en de pakkans is vrij hoog omdat het snelwegennet niet zo groot is en dus relatief makkelijk controleerdbaar. Koppel is daarom relevanter dan peikvermogen. Ongelood is in Australië trouwens Ron 91 ipv 95 hier en ook is bij veel tankstations E10 verkrijgbaar.
Waarom er geen exportmarkt is durf ik niet te precies te zeggen. De reden waarom de stekker uit de 380 (waarvan er in januari slechts 700 van werden verkocht) wordt getrokken heeft ook te maken met het feit dat de slechte verkoopcijfers in Australië niet kunnen worden gecompenseerd met export. Mogelijk heeft het te maken met de productiekosten van de auto’s ten opzichte van de landen in de directe omgeving van Australië. De dichtsbijzijnde exportmarkt is Azië waar men niet echt zit te wachten op deze grote modellen en in Amerika kan de Falcon waarschijnlijk veel goedlkoper worden geproduceerd in een binnenlandse fabriek.
…naja, de eerste bogans zullen er volgende week al wel in rijden
Ik denk zelf eigenlijk van niet. Commodore/Falcon zitten in een geheel andere prijsklasse. Bovendien rijden ze naar mijn persoonlijke ervaring een stuk minder dan een audi of bmw. In het echt zien ze (vooral de commodore) er een beetje goodkoop plastic en ontworpen door een 14-jarige uit. Ook hebben ze het in Nederland niet zo op bespoilerde auto’s met veel te grote motoren.
Ik ben trouwens wel benieuwt of er een antwoord op Holden HSV ute komt.
Ik denk dat die andere mensen gelijk hebben. In deze tijd van milieugezeur is dat zeker veel, meer inhoud zorgt nog altijd voor meer verbruik.