Fiat 500 Abarth: iets minder gay (135 pk, 21.000 euro)

Auteur: , 122 Reacties

Daar is ie dan, de plaatjes waar veel mensen op zitten te wachten. Een Fiat 500 voor de metrosexuele man!

De bloggers van Carscoop hebben de eerste afbeeldingen te pakken en ik moet toegeven, het ziet er dik uit! De enigszins agressieve bodykit zorgt voor nieuwe bumpers, side skirts, diffuser, lichtmetaal, dakspoiler, rode zijspiegels en andere Abarth styling. Daarnaast krijgt het kleine ding een dubbele uitlaat (het gaat hier immers om grof *kuch* geweld).

Voor de exacte specs moeten we nog even wachten tot morgen, we zullen dit bericht dan updaten zodra er extra informatie is.

PS 1: om een groot man te quoten: “waarom zijn die 500tjes op plaatjes zulke hartebrekertjes? in het echt loop je er straal voorbij… fucking weird man...”

PS 2: en we hebben video!

UPDATE 18-02-2008: De Abart 500 zal 135 pk krijgen en zal ongeveer 24% duurder zijn dan de 1.4 Sport en dat zou dus uitkomen op ongeveer 21k. Nogal prijzig zou ik zo zeggen. Onder de motorkap ligt een 1,4 liter Turbo. Een nog snellere Abart 500 SS zou zelfs 155 pk leveren!

Van het circuit naar de openbare weg, maar altijd met een sportieve insteek. Dat is de filosofie achter de lang verwachte ‘500 Abarth’, die op de aanstaande Autosalon van Genève zijn debuut zal beleven. De nieuwe auto is ontwikkeld door Fiat Group Automobiles Style Centre in de geest van de legendarische Fiat 500 Abarth uit de jaren ‘60. Vanaf juli zal de ‘500 Abarth’ via het exclusieve Abarth-netwerk leverbaar zijn.

De 500 wordt aangedreven door een Fire 1.4 16v benzine turbomotor die 135 pk (99 kW) levert bij 5.500 tpm en een maximum koppel heeft van 206 Nm bij 3.000 tpm in de ‘Sport’ stand. In de stand ‘Normal’ is de trekkracht teruggebracht tot 180 Nm bij 2.500 tpm.

De 500 Abarth is uitgerust met het nieuwe TTC (Torque Transfer Control) systeem, dat de overdracht van de trekkracht naar de wielen en het bochtgedrag aanzienlijk verbetert. Met andere woorden, net zoals in de zestiger jaren ’klein maar dapper’!

Fiat 500 Abarth
Fiat 500 Abarth



122 reacties

Nice, maar er komt ook nog een nog dikkere versie had ik begrepen. De SS?
Erug dik! Niet te, maar precies goed!
Statler de beroepszeikerd
jee mijn eerste first post. De abarth kit ziet er niet al te spectaculair uit, ik heb ruigere voorbij zien komen. Ben wel benieuwd naar de uiteindelijk krachtbron.
nog steeds wel een beetje gay,
Echt een prachtbak!
Wat zei Michiel nou ook al weer over koelgaten?
En noemen we dit nou een pseudo-hetero auto?
Velgen zijn OK, erg mooi met dat zwart/wit en de rode remklauw erachter. De zijspiegels doen me aan de MINI Cooper S Works GP-kit denken. Een beetje gejat dus van Fiat! :x
Wel een beetje tè voor mij die voorbumper. Iemand die meer weet over de krachtbron…? (zonder in het wilde weg te gissen:))
als ik het geld er voor heb, kom die voor mijn deur!
maar wat zal die gaan kosten? vond die normale 500 al duur!
Autoblogger, je fascinatie voor de homosexuele medemens begint zo langzamerhand wel een beetje op te vallen. Hoe vaak ga je bij een onderwerp over de 500 nog roepen dat ie gay is?

Die Abarth wordt een succes, ziet er best gaaf uit.
CooperS-lightningblue
Dik! Ben benieuwd hoe hij rijd, want de ‘normale’ 500 rijdt, zeg-maar, niet je-van-het…

Goed begin!

Wanneer staat hij eigenlijk in de showrooms / wanneer kan je hem officieel bestellen?
heey, dit is een alleraardigste truttenschudder! Leuke velgen, en best een stoere look. Heel aardig autootje voor mijn vriendin! Zeer geslaagd!
@Floris: as long as it takes! Ik blijf graag bij mn standpunt ;)
@autoblogger
“waarom zijn die 500tjes op plaatjes zulke hartebrekertjes? in het echt loop je er straal voorbij… fucking weird man…”

Inderdaadsio, het ziet er op straat vreemd genoeg ziet heel gewoon uit. Te gewoon.
In dat geval mis ik nog je teksten over het uitmelken van een concept en de marketing van Fiat waar we blijkbaar als klapvee voor vallen :|

Het wordt een beetje flauw als je je aversie voor een auto zo duidelijk blijft herhalen terwijl je in de reacties duidelijk merkt dat je standpunt niet echt breed gedragen worden. Of denk je dat de helft van de bezoekers hier homo is?
worden = wordt
Reden waarom dezelfde foto er 2 keer staat?
edit: foutje, is inmiddels aangepast!
Ik vind de 500 in het echt weliswaar opvallen maar niet mooi. De verhoudingen zijn namelijk niet wat ze bij het oude model waren. Op foto lijkt hij er inderdaad beter uit te zien. En deze 500 Abarth? Tjah, dik(ker) maar verder hoef ik em niet voor mn deur.
haha, dat was me nog niet eens opgevallen. Goede vraag idd!
@DAT .. hallo .. geef jij mijn comment eens terug .. en rap een beetje ..
@Floris: moet ik me standpunt aanpassen omdat het niet breed gedragen wordt? Dat lijkt me een vreemde gang van zaken. Het is mijn mening en dat maakt het automatisch erg persoonlijk.
Het zou me niet verbazen als dit de SS versie is en niet de “gewone Abarth”. Ziet er stoer uit, maar met al die “koelgaten” is het misschien iets te voor de normale snelle uitvoering. En als dit wel de normale is dan wordt de SS wel heel erg heftig qua spoilers en koelgaten….. (“behoorlijk erover” schiet door m’n hoofd)
IK WIL HEM
de voorkant op de eerste foto lijkt een beetje op een varkentje
De krachtbron wordt een aangepast 1368cc blok als in de Panda 100HP maar dan met turbo! Het vermogen zit ergens tussen de 135 en 150pk in.

Het makkelijkste is om er de 150pk’s van de Bravo in te hangen…
Een gewone 500 is schattig, dit is gewoon een klein kind dat zich stoer wil voordoen.
zo als ik al eens zei op de vorige fiat 500 topic

Een pindanoot op wielen, toch veel liever mijn ”baksteen” dan een pindanoot
@autoblogger, niemand vraagt je je mening aan te passen, ik stel alleen vast dat het nogal sneu vormen aanneemt. Nogmaals, denk je dat de helft van de bezoekers hier homo is vanwege het feit dat ze de 500 een leuke auto vinden?
Dit soort topics wordt een beetje geneuzel in de marge….
@dekster: stoer voordoen of stoer is? Het ding zal met ongeveer 140pk in minder dan 7 seconden naar de 100 moeten kunnen… en een top over de 200 moet dan ook haalbaar zijn…. dat lijkt me stoer zat eigenlijk.

Beetje als een klein kind dat een volwassen kerel in elkaar mept als ie z’n speelgoed afpakt, lol
Niet janken ‘homo dit homo dat’. Klaar :P

on-topic: Ik vind het een dik dingetje.
ohja, ik doel hiermee niet op autoblogger, don’t get me wrong ;)
ik heb een 500 besteld en ben best wel Hetro,
nou athans ik heb al een tijd een vriendin en voel me vooralsnog niet aangetrokken tot mannen,

Het hele Homo gedoe komt van die “gay car of the year” verkiezing,
ik kan er wel om lachen, en stiekem klopt het nog ook

ik ben nu niet in de financiele positie een SS te kopen, maar als ik over 3jaar nog in deze klasse rij dan ga ik er eens goed over denken,
me vriendin heeft een CooperS en als de SS daar bij in de buurt komt kwa snelheid dan ben ik om
Leuk gedaan, maar dit is fotosoep.
PS: om een groot man te quoten: “waarom zijn die 500tjes op plaatjes zulke hartebrekertjes? in het echt loop je er straal voorbij… fucking weird man…”

Dat heb ik nou ook.
@Lincoln
Was jij dat? Goed geobserveerd! Was mij ook al opgevallen.
En wat betreft de quote; hij staat keurig tussen “haakjes”. En hij staat in de post van autoblogger. Dus jouw quote is nu algemeen goed. :D
@de quote van een groot man: Dat komt omdat al die Nederlanders alleen maar suffe grijze versies bestellen natuurlijk. In het knalrood met witte strepen en chromen mistlampen valt ie echt wel op!

Of in deze Abarth-uitdossing natuurlijk. Ik vind hem geweldig stoer. Dit wordt in mijn ogen het leukste kleine autootje dat je kunt kopen.
@Dev: dat klopt, maar wel een officiele…

@Floris: dat is jouw mening en dat is prima ;)
@Floris
voel jij je aangesproken om een weerwoord te brengen tegen al dat homopolariserend gedrag? ik niet!
heerljik ja gelukkig is fiat zelf toch echt de beste om een sportieve versie van dit ding te maken en nu wachten op de ss haha
Officieel? In hoeverre lijkt dat ding op
http://www.blogsmithmedia.com/www.autoblog.com/media/2008/02/500abarth-blackprint.jpg

dan?

Volgens mij is dit slechts beperkt tot een impressie. Aangezien het ook maar ingestuurd is door een lezer, niet een bekende bron.
Wat me vooral opvalt aan de Fiat 500 is dat hij in het echt nóg beter is dan op de plaatjes. Het is een auto waarvan je echt kan zeggen : hij is af.
Ieder detail is bestudeerd.
Waar de Mini eerder een schoothondje is, is de Fiat 500 een straathond, eentje met karakter.
En met de Abarth versie heeft de heteroseksuele man ook iets om mee te pronken. Doe mij maar een zwarte. Met tricolore streepjes.
edit: Ik mis in ieder geval een paar sleutel elementen.
wat leuk dat zo’n schattig autootje jou uit de kast helpt autoblogger ;)
bij de weg: ik vind ‘m eerder bi dan gay, maar dat is persoonlijk..
@Dev: heb je de link in het artikel gezien?
http://www.autoblog.nl/archive/2008/02/16/nog-een-paar-nachtjes-slapen-fiat-500-abarth

Dat zijn officiele schetsen inderdaad, en dit zijn officiele afbeeldingen.
vetjes, gay of niet, i don ’t give a fuck :)
hij lijkt ook verdacht veel op de maser 1 blog geleden!
Je moet al extreem je best doen om deze auto er niet ‘gay’ uit te doen zien, en ookal is hij iets minder gay, hij blijft het nog steeds

nu een bommetje voor m’n vrouwtje later zeker :p, ookal zou hij niet mooi staan naast m’n M3
wow gewoon vet is ie hoor, niks gays aan vind ik… (sorry dat ik hierop überhaupt op reageer) k had begrepen dat de ‘gewone’ Abarth 135 pk kreeg, en de SS 155 peekaas. Doe mij dan maar de Abarth SS! Iemand idee over de nieuwprijzen hiervan? (Zal wel tussen de 25-30k zitten) Dan weet ik of het zin heeft om over die auto te dromen, of dat ik gewoon maar verder moet zoeken op internet naar de ideale betaalbare eerste auto… Standaard 500 is zoals het is, te standaard… *zucht* + niet vooruit te branden met 12,9 voor de 0-100 (1.2 benzine). Als deze Abarth de klus onder de 7 tellen klaart, is het leuk speelgoed!
@Ruben Beaten .. en waarom zou je met je geaardheid willen pronken .. tis niet echt een olympische prestatie of nobelprijs waardig ..

mogge @Floris ..
Die velgen zijn echt geil!!!
Sowieso is de bodykit zeer geslaagd. Als ik het geld had, zou ik hem kopen. Stoer ding man!
‘k denk dat autoblogger hem langzaam aan wilt gaan outen. al dat gezeik over homo’s, ’t is niet omdat ’t klein en trendy is dat het automatisch voor homo’s is. wordt eens volwassen, ofzo.
citaat Autoweek:

De officiële specificaties hebben de Italianen wél voor zich weten te houden. Toch durven we de gok wel aan: reken maar op een 135 pk sterke variant van de 1,4-liter T-Jet viercilinder. Voor wie dat nog niet genoeg vindt: net als bij de Grande Punto komt er ook een Esseesse-variant, die in dit geval 155 pk gaat leveren. Genoeg om de 500 eindelijk de snelheid te geven die het karretje altijd al verdiende.
Damn die auto is wel serieus Gay, zelfs in deze uitvoering,
maar waarom een dergelijke auto kopen als je voor hetzelfde geld 25 tot 30 k, zoveel meer mooiers en groters kunt kopen?
En daarbij is het een Fiat, waarom zou je zoveel geld uit gaan geven aan een Fiat?
Er zijn dus nog geen prijzen bekend?
markieanta: leer eens lezen: de auto gaat in Nederland wss niet meer dan 20.000€ kosten.

In Belgie betekent dat een prijs van ongeveer 16.000€.
Still awfully gay
Is dit gay (vergeet ff die droomwaarden) ? Dacht t niet………….:

http://www.youtube.com/watch?v=m3rAX0J1UOg

en een Abarth maakte vroeger iedereen nerveus:

http://www.youtube.com/watch?v=AL20yUXSTxc

Kortom, weet waarover je praat.
dit ziet er goed uit! en dan te bedenken dat er ook nog een esse-esse versie van komt. gay-car of niet, maakt mij geen worst uit, ik vind hem gaaf!
Ik heb een tijdje in een Stillo Abarth gereden, een leuke auto maar wat heb ik vaak langs de kant gestaan met dat ding.
De 500 abarth komt eerst in een gelimiterede oplage van 6000 stuks met de introductie op de beurs van geneve op 19 maart.
Vanaf april zijn er 1000 leverbaar in de kleuren wit, rood en zwart.
Ze kunnen vanaf deze week gereserveerd worden op en nieuw te openen website en gaan in nederland volgens mij 25.950 kosten.
De rest van de 6000 stuks komt de komende zomer op de markt.

Bestellen dus maar!
vind hem nog steeds gay >.
UPDATE 18-02 De Abart 500 zal 135 pk krijgen en zal ongeveer 24% duurder zijn dan de 1.4 Sport en dat zou dus uitkomen op ongeveer 21k. Nogal prijzig zou ik zo zeggen. Onder de motorkap ligt een 1,4 liter Turbo. Een nog snellere Abart 500 SS zou zelfs 155 pk leveren!
Een halve ton in guldens :S
Wanneer komt die SS’er?

Volgens mij kun je bij die 1.4 sport met een beetje gechip er ook handig 155 PK eruit halen. Daar hoef je niet speciaal een Abarth Specialist voor te zijn.
Mini Cooper: 120 pk, 160 Nm en 1040 kg. Basisprijs in NL: € 22.045,- ……….
hier is niets gay aan, ik heb hier eigenlijk maar één woord voor; perfectie!
@stijn, die prijs stond er toen ik mijn verhaaltje typte nog niet bij.
@Rob, voila, het zwakke punt van Fiat, ze mogen dan wel goed rijden en er zo nu en dan leuk uitzien, wil nog niet zeggen dat ze een lange levensduur(verwachting) hebben.
@Woody Sorry maar 7 seconden lijkt me niet haalbaar. De 1.4 Sport weegt 1005kg..dus de Abarth zal richting de Mini Cooper kwa gewicht gaan (1040kg) en die heeft met 120pk 9 seconden nodig, dus ga maar van 8 – 8.5 seconden uit
Zo licht is de 500 inderdaad niet, en zoveel is 135/155 nou ook weer niet. Prijzen liggen niet erg laag en in vergelijking kan je denk ik beter voor de mini gaan. Toch knap gemaakt en leuk om te zien
Mag ik ff dom zijn? Wat is precies een metroseksuele man? Het zal wel aan de leeftijd liggen.
michel de bondt
Bij Fred Koene (fiat delaer Velserbroek) hebben ze een compressor op een 1,4 gezet, 100 + 50pk voor circa 3500 …………
Wellicht past hij ook op een abart
Neem 180 pk spec. van de GP esse esse: 220 Prijs
@gebbetje; Zie hier de ontwerper van BMW X6
http://www.autoblog.nl/archive/2008/01/15/live-uit-brussel-bmw-x6-trotse-designer

(Een man die zich opmaakt, netjes is gekleed en een die zich regelmatig douche neemt.) Daarnaast bestaan er ook extreme gevallen van deze sub-mannen ze epileren hun wenkbrauwen, bleke hun tanden en daarnaast beoefenen ze het fenomeen “harsen”. (*kuch Richard Hammond)
Netwerkprobs ???

minder dan €30.005,- M.a.w. een “kale” Cooper S.
Hele leuke auto voor de sportieve gay!
Er wordt verteld dat je deze auto in het echt niet opvalt. Als ik een 500 tegenkom merk ik hem altijd op, het is nou niet echt een auto onopvallende auto. Die recensent zal wel half blind zijn.
En gay is deze auto nou ook weer niet, hij ziet er stoer uit en omdat die klein is hoeft die niet gelijk gay te zijn. Af en toe weten mensen niet meer hoe ze kritiek moeten geven.
@ LC,

Thnx, ik wist het echt niet. Hahahaha, en nu ik het weet heb ik alweer spijt van mijn vraag. Enge mannetjes dus.
@markieanta Volkomen ongefundeerde opmerking over levensduur van fiat’s. Uit een engels onderzoek bleek dat fiat gemiddeld de oudste auto’s op de weg had, ik geloof dat die leeftijd 11 jaar was.En “maar” een fiat vind ik ook zo een loze opmerking.
Nieuw autootje van Joop Braakhekke ;) Niets tegen gays.. dat zijn in ieder geval geen suffe mensen
@w0o0dy
Ik had het dus over dat spoiler gedoe ;)
Apart hoor die velgen….
lijkt me een pittige klus om de 500 een beetje aggro te maken.
Hoe zwaar is die auto eigenlijk? Want 155Pk is ook niet heel veel tegenwoordig.
@hans, schopte ik je soms tegen het verkeerde been ofzo?
Een 500 Abarth met 1.4 liter motor met open luchtfilter, inlaatspruitstuk met 4 vlinderkleppen (als alternatief voor een setje dubbele webers) hete nokkenassen, afgedraaid vliegwiel, spaghetti spruitstuk, een knetterende lawaaipijp etc., zou dat niet veel leuker zijn? Zou dat niet veel meer in de geest van de oude Abarthjes zijn?
Nu ja, dan ben ik maar metrosexueel, want ik blijf het een supervet karretje vinden! :D
Al die mensen die gay dit gay dat roepen zijn gewoon self loathing frustrated closed parkeerplek ridders
grappig hoeveel mensen niet verder komen dan de auto gay of niet te noemen. Ik vind hem best stoer voor zo’n kleintje, maar ik zou liever een knalrode gewone versie hebben :-)
@ skill3r: je vergelijking met een Nederlandse Daf ontgaat mij volledig?!
Uit het persbericht: Van het circuit naar de openbare weg, maar altijd met een sportieve insteek. Dat is de filosofie achter de lang verwachte ‘500 Abarth’, die op de aanstaande Autosalon van Genève zijn debuut zal beleven. De nieuwe auto is ontwikkeld door Fiat Group Automobiles Style Centre in de geest van de legendarische Fiat 500 Abarth uit de jaren ‘60. Vanaf juli zal de ‘500 Abarth’ via het exclusieve Abarth-netwerk leverbaar zijn.

De 500 wordt aangedreven door een Fire 1.4 16v benzine turbomotor die 135 pk (99 kW) levert bij 5.500 tpm en een maximum koppel heeft van 206 Nm bij 3.000 tpm in de ‘Sport’ stand. In de stand ‘Normal’ is de trekkracht teruggebracht tot 180 Nm bij 2.500 tpm.

De 500 Abarth is uitgerust met het nieuwe TTC (Torque Transfer Control) systeem, dat de overdracht van de trekkracht naar de wielen en het bochtgedrag aanzienlijk verbetert. Met andere woorden, net zoals in de zestiger jaren ’klein maar dapper’!
Geslaagd ! Is het een tweezitter of vierpitter ?
135 pk is genoeg om de grootste lol te hebben in zo’n wagentje!
Vette bak!
Ik vind de standaard 500 al niks eigenlijk, maar 135pk met zo’n laag gewicht kan best leuk zijn.
ik vindt hem echt niet gay.

ik zou hem heel graag willen hebben.
Ik denk zelfs dat heelvel dames het leuk zouden vinden.
Prach-tig!!
Echt heel mooi, 100% Abarth zonder afbreuk te doen aan het 500-imago.
De body van de SS moeten ze niet meer dikker maken, ideaal zo.
Metrosexueel? Dat ben ik niet, ik vind deze auto wel heel mooi.

Ben ik nu ziek?
Ik heb sinds 2 weken, een zwart-metallic 1.2 en dan de SPORT-uitvoering van de FIAT 500. Voor mij is dat al een geweldige sportieve wagen waar je veel bekijks mee hebt in de stad en ook op de snelwegen. Ik vind de ABARTH wel mooi, maar het neigt ook een beetje naar de ordinaire kant. Smaken verschillen niet waar.
@JH: Je hebt gelijk voor wat betreft de tijd voor de 135pk versie. Met die 135 pk zou 8,5 seconden, als het goed is, wel haalbaar moeten zijn… “minder dan 7 sec” zal waarschijnlijk zelfs niet haalbaar zijn voor de 155pk SS, maar onder de 8 moet met die motor net lukken.

Overigens zijn er maar weinig auto’s te krijgen met meer dan 125pk onder de 23 mille…. De 500 Abarth is dus niet zo extreem duur, maar ook zeker niet goedkoop. Wel denk ik dat het in verhouding tot deze top 10 een podium wordt qua weggedrag en dus fun….. da’s ook wat waard.

Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 150 Dynamic B 5 H6 2007 …. 22.995
Ford Fiesta 2.0 16V ST B 3 H5 2005 …. 21.180
Mitsubishi Colt CZT 1.5 Turbo B 3 H5 2007 …. 21.457
Opel Tigra TwinTop 1.8 Rhythm B 2 H5 2006 …. 22.745
Seat Leon 1.4 TSI Sportstyle B 5 H6 2007 …. 22.890
Suzuki Swift 1.6 Sport B 3 H5 2006 …. 20.153
Toyota Yaris 1.8 16v VVT-i TS B 3 H5 2007 …. 20.007
Toyota Yaris 1.8 16v VVT-i TS B 5 H5 2007 …. 20.596
Volkswagen Polo 1.8 Turbo GTI B 3 H5 2006 …. 21.990
Volkswagen Polo 1.8 Turbo GTI B 5 H5 2006 …. 22.555
Was sowieso al fan van de 500 uit de jaren 1936 tot 1975, maar dit slaat alles! haha geweldig.
@ Whoohoow: Whah, wat een Aimeé-achtige uitspraak ;)
@WOoOdy: daar heb je gelijk in…meeste fun voor 21mille denk ik ;) ff afwachten wat dat TTC precies is (soort ESP of sperdif?) want dan wordt het echt leuk. Typisch een Abarth die in de ’60er voor de vrouw werd gekocht en dan reed meneer er altijd mee :)
@ Davidov: hahaha ten voeten uit!

overigens vind ik het jammer dat ie weer méér moet kosten dan 20k… was beter/leuker/aantrekkelijker als hij er onder zat.
Filmpje om alvast in de stemming te komen:
http://www.autojunk.nl/clips/view/136879
IlCuoreSportivo
Had mn vriendin er zo maar één, schittrerend, doen mij maar een junior.
IlCuoreSportivo
dringend op typles
@ robbie: leuk filmpje :D

@ IlCuoreSportivo: Schitrerend is een woord wat door sommige mensen “gewoon” wordt gezegd ;) Die dubbel T is niet goed te praten… :P
Ik vind de 0-100 tijden eigenlijk best langzaam.
Als ik even kijk naar mijn eigen Panda 100HP. Ik doe er 9.5 seconden over om naar de 100 te komen. En ik heb al een keer 9.3 gehaald…

Laat staan als ik die compressor en nog wat andere meuk zou gaan plaatsen.
En dat op 950kg. Goed misschien weegt de compressor ook nog een kilootje of 10… Het is dan alleen een nadeel dat ik om het half jaar nieuwe bandjes moet.
zeker geen gay!
oog verblindend gaaf! en het lage gewocht geweldig leker bommetje(H)!
Exact één jaar na de wedergeboorte van het merk en de onderneming keert Abarth terug naar de Autosalon van Genève, een ideale plaats voor de publieksintroductie van de nieuwe Abarth. Deze auto combineert het plezier van extreem sportief rijden met de beste technologie op het gebied van techniek en veiligheid.

De tentoonstelling in Zwitserland is een ideale etalage voor de laatste noviteiten van Abarth, te beginnen met het autosportseizoen 2008. Het Abarth Racing Team zal met dezelfde inzet het komende seizoen ingaan waarmee het in 2007 voortreffelijke resultaten heeft geboekt. Te beginnen met de Intercontinental Rally Challenge waaraan zal worden deelgenomen met twee officiële Grande Punto Abarths S2000, gereden door Giandomenico Basso en Anton Alen. Sponsoring komt van Selenia en Sabelt. Daarnaast zullen Andrea Navarra en Renato Travaglia met een Grande Punto Abarth S2000 deelnemen aan het Italiaans Rallykampioenschap.

Het merk heeft de show in Zwitserland, de eerste na Italië, ook uitgekozen om haar nieuwe, exclusieve dealernetwerk te presenteren. Een exclusief netwerk vereist ook een unieke productiestructuur en de ‘Schorpioen’ heeft recent haar nieuwe onderkomen in het Mirafiori-complex in Turijn in gebruik genomen. Daar zijn nu de afdelingen productie, design en management samen ondergebracht. Ook is in lijn met de Abarth-filosofie de ‘Abarth Driving School – Sandro Munari’ opgericht, waar vooral jongere bestuurders leren zo veilig mogelijk te rijden. De school staat onder leiding van de beste Italiaanse rallyrijder ooit, Sandro Munari.

Hoewel Abarth veel nieuws heeft te presenteren, zal de 500 Abarth de onbetwiste ster van de show zijn, de auto die is voorbestemd om de glorieuze dagen van de ‘kleine’ 500 te doen herleven. Dit concept en het belangrijke autosport- en marketingverleden van de voorganger van de 500, de 595 Abarth, hebben geresulteerd in een originele en opvallende stand in Genève. Hier staan de filosofie en de onderscheidende kwaliteiten van de Schorpioen in het middelpunt van de belangstelling. Hierdoor is het merk uniek en geliefd over de gehele wereld vanwege de durf, snelheid en de aangeboren wil om te winnen.

Het grafische motief met de roodwitte blokken, zo karakteristiek voor Abarth, ligt aan de basis van de vormgeving van de stand. De stand ‘opent’ als een denkbeeldige weg die loopt van een indrukwekkend verleden naar de toekomst – met de 500 Abarth – onder het symbool van de Schorpioen. De progressie van de nieuwe 500 Abarth is heel even tot stilstand gekomen op deze weg. Op de muur worden beelden van de 500 uit het verleden geprojecteerd.

‘Everyday performance’ is het basisconcept van deze presentatie, waarbij de mogelijkheid wordt getoond om een auto te rijden die een opwindende, snelle levensstijl uitstraalt. De lifestyle van iemand die ‘door en door’ Abarth is, moet snel en uitdagend zijn. Met andere woorden, voortdurend uitmuntende prestaties door een kleine auto die modern en technologisch vooruitstrevend is. De natuurlijke evolutie van een auto die een legende was en waarvan het karakter is overgenomen.

De vermenging van historische en hedendaagse stijlelementen maakt duidelijk dat geschiedenis, traditie, technologie en uitmuntende prestaties onderdeel zijn van de genen van het merk.

De geavanceerde technologie op de stand – en ook prominent aanwezig in de 500 Abarth – biedt de bezoekers interactieve elementen, zoals het ‘multi-touch’ scherm dat hen een verrassende rondleiding biedt in de wereld van Abarth. De multimedia ‘product configurator’ stelt de bezoekers in staat kennis te maken met alle ins en outs van de 500 Abarth. Daarnaast zijn er op de muur diverse afbeeldingen te zien van getunede Abarths uit het verleden.

Wereldpremière van de 500 Abarth

Genève markeert het debuut van de 500 Abarth die vanaf juli op de markt komt via een exclusief Abarth-netwerk. De auto is ontwikkeld door het Fiat Group Automobiles Style Centre in dezelfde geest als die van de legendarische 500 Abarths uit de jaren zestig. De auto die aan de buitenkant klein, wendbaar en compact toont, maar onderhuids het beste biedt wat momenteel op het gebied van techniek, veiligheid en technologie leverbaar is.

En voor mensen met een assertief karakter, die net als Carlo Abarth van uitdaging houden, kan de kleine Abarth ook worden geleverd in een race-outfit, de 500 Abarth SS Assetto Corsa, ontwikkeld voor klanten die hun kwaliteiten ook eens willen tonen op het circuit.

De sterke punten van de nieuwe auto

Gedachtig het gezegde dat geldt voor Abarths uit de jaren zestig (‘klein maar dapper’) belooft de 500 Abarth een kleine auto te zijn met enorme prestaties. De auto op de show van Genève is uitgerust met een Fire 1.4 16v Turbo benzinemotor die maximaal 135 pk (99 kW) levert bij 5.000 tpm en een maximaal koppel heeft van 206 Nm bij 3.000 tpm in de ‘Sport’ modus. In de stand ‘Normal’ is de trekkracht teruggebracht tot 180 Nm bij 2.500 tpm.

De 500 Abarth is uitgerust met het nieuwe TTC (Torque Transfer Control) systeem, dat de overdracht van de trekkracht naar de wielen en het bochtgedrag aanzienlijk verbetert. Daardoor wordt de auto veiliger en nog leuker om mee te rijden wanneer het gaspedaal wordt gevloerd.

Agressieve functionele styling

Volledig in Abarth-traditie zorgt de styling van de 500 Abarth voor het verbeteren van de prestaties van de auto. Het beste bewijs voor deze stilistische benadering is zichtbaar door de speciale aandacht voor de aerodynamica en de functionaliteit van bepaalde elementen. Vergeleken met het basismodel wordt de aerodynamica van de 500 Abarth geoptimaliseerd door de verlenging van het dak met een grote spoiler, alsmede een betere luchtgeleiding onder de auto door de gewijzigde achterbumper.

Deze twee elementen, de spoiler en de diffuser, zorgen ervoor dat de lucht-weerstand afneemt en de grip verder verbetert. De luchtinlaten in de voorbumper zorgen voor een sportieve uitstraling en voor een betere koeling van de twee intercoolers aan de zijkanten. Aan de achterkant vallen de uitlaatpijpen links en rechts op.

De zijskirts verlenen de auto aan de zijkant een horizontaler profiel en dragen bij aan een lagere luchtweerstand. Maar vooral de voorkant geeft duidelijk aan dat de 500 Abarth de uitrusting heeft van een echte sportwagen: de combinatie van luchtinlaten bestaat uit ondermeer een centrale opening die groter is dan bij het basismodel en met een grotere sleuf (boven de kentekenplaat). De luchtinlaten, symmetrisch gepositioneerd aan de zijkanten van de bumper, corresponderen exact met de positie van de twee identieke intercoolers. Deze zijn zichtbaar door de inlaatopeningen en zorgen voor een goede luchtstroom.

Aan de voorkant is extra ruimte gecreëerd voor de turbo, waardoor de 500 Abarth ‘en profile’ meer geprononceerd is. Deze uitstraling is in perfecte harmonie met de traditie van Abarth en doet denken aan de 850 TC en de 1000 TC, waar de luchtinlaatopeningen aan de buitenzijde waren bevestigd en karakteristiek waren voor het merk. De voorplaat verschilt van die van de Fiat 500, omdat hij uit één geheel is gemaakt. Het logo van Abarth wordt voor het eerst zonder chroom afgebeeld en is bevestigd op een geperforeerd deel, dat dienst doet als een extra luchtinlaat. De Abarth-schildjes op de zijkanten zijn ‘doorboord’ door een driekleurige pijl, zoals bij de Abarth 595 en 695 uit de jaren zestig, symbolisch voor het race-imago van het merk.

De 16” en 17” wielen komen in verschillende stijlen: van meerspaaks velgen tot meerdelige wielen, een duidelijke verwijzing naar de gesmede wielen uit de ‘70 jaren.

‘Racing’ interieurs voor extreem rijgenot.

Binnenin de cockpit van de 500 Abarth bevindt zich een speciaal instrumentarium dat is afgeleid van het Fiat model, maar dat is aangevuld met een analoge meter voor de turbodruk. Ook laat een LED-indicator het beste schakelmoment zien. Het instrumentarium met sportieve wijzerplaten wordt tegen lichtinval beschermd door een overkapping. Het driespakige stuurwiel heeft een afgeplatte onderkant voor meer ruimte en is ook verstelbaar. De aluminium pedalen hebben een racy look, net als de met leer afgewerkte versnellingspook. Hetzelfde geldt voor de stoelen, die met de in de rugleuning geïntegreerde hoofdsteun uit één geheel bestaan. Ze zijn afgewerkt met stoffen in diverse kleurcombinaties. Ook is leder in rood of zwart leverbaar. De hemel en de zijpanelen zijn in zwart uitgevoerd voor een nog technischere en sportievere uitstraling van het interieur.
vet cool autootje, hebben hebben hebben!!!! ;P
Ik zou deze best eens onder handen willen nemen eerlijk gezegd. Ik denk dat hier nog erg veel winsten te halen zijn namelijk. En denk persoonlijk dat het een betere basis is als de BINI, zowel kwa motor als chassis….
Leuke auto voor 16jarige sportieve meisjes.
leuke auto de gewone is al super gaaf
csl , je EGo laat dit niet toe ?
harry van rooy
De gewone 500 1.4 sport is al een plaatje en een genot om mee te rijden. De abarth voegt hier een extra dimensie aan toe.
Wat een super auto deze 500
Even sparen en deze man rijd volgend jaar in een ss
TOP
als je je gordel vergeet af te doen heb je hem op je rug hangen. maar moet toegeven zit wel pit in me oom heeft er 1.
Ha wat een kar! Ik ben gay en heb dr een besteld!! Nog 2 weken wachten! :D
Guys!
Waar hebben wij het over?

Een schoothondje wat bij dr. Schumacher is geweest.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).