Jaguar XF is nu al een klassieker

Auteur: , 64 Reacties

Persoonlijk hoopte ik erop dat de nieuwe XF Jaguar zou ontdoen van het suffe retro imago wat toch een beetje om het merk hangt, maar helaas. Alle hoop is verloren. Voordat de XF überhaupt al op de markt is heeft ie al de meest zielige prijs gewonnen die er is. Namelijk: Klassieker van de Toekomst, hoe groot kan de vernedering zijn? Je wil als merk hip, trendy en vernieuwend zijn en dan krijg je door de KNAC zo'n prijs in je maag gesplitst. Persoonlijk zou ik er geen persbericht aan wijden, maar blijkbaar denken ze daar bij Jaguar anders over. Vorig jaar ging het Britse merk trouwens ook al met dezelfde prijs aan de haal, want toen was de Jaguar XK de gelukkige.

Man, wat loop je nou te zeuren? Zo hoor ik je denken. Misschien is deze prijs wel een onwijs compliment voor Jaguar omdat het een auto is die zijn tijd ver vooruit is etc etc etc. Nou ik vrees het niet. De XF is namelijk gekozen door lezers van het lijfblad van de KNAC (ouwelullen club) en die houden nou eenmaal van oude auto’s en zijn net zo verfrissend en nieuw als de regering van Noord-Korea. Anders hadden ze wel de Audi R8 of BMW M3 gekozen. Dat zijn (in mijn ogen) veel apartere auto’s dan de Jaguar XF.

Jaguar XF Klassieker van de Toekomst

Lezers van ‘de Auto’ kiezen opnieuw een Jaguar

Jaguar XF gekozen tot Klassieker van de Toekomst

De lezers van de Auto, het officieel orgaan van de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club, hebben de Jaguar XF gekozen tot ‘Klassieker van de Toekomst’. Vorig jaar won de Jaguar XK deze titel – de XF is dus de tweede achtereenvolgende Jaguar die als ‘Klassieker van de Toekomst’ is gekozen.

De Klassieker van de Toekomst wordt jaarlijks gekozen door echte autoliefhebbers, die lid zijn van de inmiddels 110 jaar bestaande KNAC. Er zijn geen vaste criteria voor deze verkiezing, het is vooral een gevoelskwestie. In de decembereditie van de Auto werden suggesties gedaan, zoals een Audi R8, BMW M3 of Porsche 911 GT2, maar de lezers mogen ook zelf kandidaten aandragen. Van de winnaar wordt verwacht dat deze over 25 jaar een echte klassieker zal zijn.

Dit jaar hebben de meeste lezers gekozen voor de Jaguar XF, die volgende maand op de Nederlandse markt zijn opwachting maakt. Op gepaste afstand eindigde de Fiat 500 op de tweede plaats.

Speciale trofee
De trofee die behoort bij de Klassieker van de Toekomst werd overhandigd door drs. Piet Heijn Schoute en Niek Versteeg, respectievelijk voorzitter en directeur van de KNAC, aan Hans Ekelmans, algemeen directeur van Jaguar Nederland. “Het is de eerste keer dat een merk deze onderscheiding twee keer achter elkaar wint, en dat mag een bijzondere prestatie worden genoemd”, vertelde Piet Heijn Schoute bij de overhandiging. “De leden van de KNAC zijn autoliefhebbers pur sang, die zelf ook veel klassiekers rijden. Het kan dan ook haast niet anders dan dat de Jaguar XK en XF over vijfentwintig jaar worden gezien als echte klassiekers.”



64 reacties

zijn voorganger .. de s-type .. da,s wel een klassieker ..
maarja wie ben ik .. KNAC bestaat al 116 jaar met nog steeds de zelfde voorzitter .. die weten echt wel waar ze het over hebben ..
Niet meer dan logisch met dergelijke conservatieve muil welk ze op de wagen geplakt hebben. Ingegeven door de marketingboys die het ding nog wouden slijten aan de oude, behouwen klanten.
jaguar rijders houden van een auto met klassieke uitstraling …..dus wat is er mis mee dat ze die prijs krijgen…gewoon een compliment .
Ik ben best een jaguar fan, op de oprit staat ook een XJ6 van 2004. Maar dit is net een ford mondeo!
@Lout .. ken jij Hans Anders ?? hij jou ook (nog) niet ..
ff voor de algemene vorming, waar staat KNAC voor?
ik ben niet zo thuis in dat wereldje van klassiekers enzo
@bakkerst: staat in het artikel…
Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club
iedereen zeikt altijd over de xf, maar het is IN HET ECHT een prachtige wagen die een uitstraling heeft waarvan een banale bmw 5 of audi a6 enkel van kan dromen. ik zou zeker weten wat te kiezen! en so what dat hij lijkt op een ford mondeo of een aston martin, het zijn beiden prachtige auto’s.
als je liever een grijze bmw 5 rijdt met plastieken velgen en plastieken interieur, doe maar! maar dit vind je niet terug bij jaguar (leder/modern hout/sfeerverlichting overal…), die hier een hedendaagse, klassevolle auto heeft neergezet die een breed publiek kan aanspreken!!
grtz
KNAC, het klinkt gewoon al suf.
Achja, gefeliciteerd Jaguar…
Zoals ik al zoooovaak gepost staan merken met een karakter altijd weer in de split als er een nieuw model uitkomt:
OF hij spreekt de merkliefhebbers aan, de ‘oude garde’ zogezegd
OF hij spreekt iedereen aan, en dan gaan de merkliefhebbers zeiken.

Er is bij dergelijke merken altijd sprake van een compromis, en wat dit betreft is deze XF een PERFECT compromis.
Klassiek/modern/anders-dan-anders/echt Jaguar/chique/sportief, hij heeft het als je het mij vraagt allemaal!

Erg knap!
in jouw ogen ja, maar niks draait om jou ogen..
Mercedes - Jellinek
Ik zou toch eerder de Nissan GT-R kiezien. Volgens mij is die over 25 jaar iets meer klasiek dan de XF.
Niet dat de XF lelijk is ofzo, maar of het ook een klasieker wordt…
Ik heb een hele stoet XF’s vorige week in Monaco bij het casino zien staan en in het echt ziet hij (of zij…) er stukken beter uit.
ik ben geen jaguar fan maar ik vind het een prima ontwerp (vooral mooie dash), verfrissend en goed genoeg (qua looks en prestaties) om met de besten mee te komen. ik zou zowiezo eerder voor een xf gaan dan een vergelijkbare duitser. het is een aparte verschijning zonder exhibitionistisch te zijn. ik denk dat deze auto jaguar in ere gaat herstellen…
Ik kan er nog steeds met mijn verstand niet bij dat ze die auto niet 1 op 1 hebben overgenomen van de concept XF. Veel mooiere koplampen, lagere daklijn, etc. Dan was ie nog stoerder geweest….

Dan had je volgens mij ook BMW en Audi A5 rijders e.d. aangetrokken. Maar dat durfden ze niet om de standaard Jaquar clientele niet af te schrikken. Tsja, ga dan ook wat meer durven, het is toch al er op of er onder met deze auto….

Die koplampen… jak…
@Lincoln,

Nou, technisch gezien ís het een Ford Mondeo, en de uiterlijke overeenkomsten zijn ook iéts te treffend.
@Carlos: HUH?
Ik fundeer mijn mening in ieder geval!

@Sebastian: Eens!
@Svenska: volgens mij had Carlos het tegen Robbie…
Volgens mij is er de laatste jaren maar 1 auto verschenen die echt potentie heeft een klassieker te worden en dat is de Alfa 8C. En dat is zeer positief bedoelt. Bijster mooie auto!
@ autoblogger:

Ah, ja, nu zie ik het ook.
Dacht al: heb ik net zolang nagedacht voordat ik wat typ (voor de verandering…)

LOL
@carlos,…ga je vanavond weer rondjes rijden door je dorpje in je gepimpte seat ibiza uit bouwjaar 88,…vergeet je petje niet op te zetten….ppffff.
@Edje®
volgens mij komen dit soort zaken vaak doordat de concepten (in dit geval de xf) te ver liggen van de eisen die gesteld worden bij de marketing en directie. mijns inziens is de concept xf veel mooier maar niet volwassen. de produktie xf is wel conform de maatstaven van de directie (systeem van eisen) maar de swung is er een beetje uit. toch vind ik het een geslaagde auto.
@bakkerst
Koninklijke Nederlandse Automobiel Conjo
@G. de Groot, de XF heeft zo goed als niks gemeen met de Mondeo. Ik denk dat je in de war bent met de X-Type…
Srry hoor, maar de XF is geen ouwe-peten-auto, ik heb hem gezien op het autosalon en zie echt geen reden in waarom we deze niet allen tezamen aanschaffen ipv een audi A6 of BMW 5.
De prijs is gunstig, het design is mooi en de kwaliteit ziet er meer dan goed uit.
Pijn aan de ogen, wat een gedrocht en wat zitten ze er helemaal naast…
tsja… ik moet inderdaad toegeven dat de R8 wel een veel vernieuwender auto is dan de XF…

Ook een beetje apart om het ene jaar de XJ (stiekem model uit ’80) te kiezen… en het volgende jaar juist een model met nauwelijks gelijkenissen met het verleden, de XF te kiezen. Geeft in ieder geval weer hoe ongefundeerd de verkiezing is.
Het is dus wel een toffe bak, idd enige minpunt dat ze de voorkant niet van de concept gebruikt hebben, maar verder echt te gek.

Ksnap niet wat jullie allemaal lopen te zeuren over een Oudelullenclub, het is gewoon een erkenning voor de ingeslagen weg van Jaguar. Bij de Gay-car van het jaar hoorde ik ook niemand zeuren door wie het was uitgekozen, toen was het ook een en al lof dat ze toch wel goede smaak hadden, dus bij deze:

Die ouwelullen hebben toch nog best een goede smaak!
@ BG 75:

Time will tell…

Maar ik denk dat JIJ er helemaal naast zit!
Stelletje oude KNACcers……….. een pseudo-Lexus tot classic car van de toekomst eren.

Beterschap gewenst en voor de echt ouden onder hen, welterusten.
@dekster, hoewel ik een redelijk Jaguar fan ben (zou je misschien niet direct zeggen) ben ik toch een beetje teleurgesteld in de XF. Want vergelijk em maar eens met de S-Type. Hij is gemiddeld bijna 10.000 euro duurder dan een vergelijkbare S-Type. Daarbij worden nog steeds precies dezelfde motoren gebruikt en is de auto ook nog een minder ruim geworden en is de auto ook nog eens zwaarder (en dus minder zuinig & snel) geworden. Ik zie weinig voordelen. Ok de achterkant en zijkant zien er wel aardig uit, maar de neus is (in mijn ogen) een regelrechte aanfluiting met die lelijke koplampen.

Feitelijk is het gewoon een S-Type met een ander jasje en niet een compleet nieuwe auto.
Volgens mij kiezen zij gewoon een leuke auto uit ipv een auto die over 25 jaar een klassieker zou kunnen zijn :S

Hadden ze de XF Concept koplampen maar gehouden! Die waren zó mooi…
Heb je Turbopaultje weer met een loze opmerking!

Peudo-Lexus? Dat slaat werkelijk nergens op!!
You’ve outdone yourself…
Ik wilde eigenlijk net zeggen dat die comment van Turbopaultje de eerste reactie is van hem waar ik me een beetje in kan vinden…
@ autoblogger:

HAHAHAHAHAHA!
Precies datzelfde zeg ik net tegen Turbopaultje over de Gambella Cayman post!

Zo van ‘hey, we zijn het een keer eens’

LOL
@Lout,

Hoe kun je een XJ6 vergelijken met een Mondeo?
De X-type is een gepimpte Mondeo, maar de XJ….
@Hubert, ik denk dat ie het over de XF heeft.
@Robbie,

Technisch heeft de XF misschien niet veel met de mondeo gemeen, maar iedereen die eens wat plaatjes naast elkaar zet ziet dat de gelijkenis toch wel treffend is.
ik was het eens met met je verhaal tot je over de BMW m3 begon…. dat is geen klassieker voor de toekomst, dat is de drugsdealers wagen voor de toekomst.
@G. de Groot, ik zeg altijd maar zo, iedereen zijn oogafwijking ;)
Carlos, ouwe beunhaas!!! Whahaha… Maar nu even ontopic, robbie ik sluit me volledig bij je aan. De jag is totaal niet bijzonder of vooruitstrevend… Van mij hadden ze de M3 daar neer mogen zetten maar het meest rare vind ik dat de Fiat 500 het niet is geworden..?? Die was ook genomineerd en D\at is namelijk nu al een klassieker…
@ G. de Groot,

Heb de zin ven Lout nog eens goed gelezen. En ik begrijp nu wat hij bedoelt.
@ G. de Groot:

Precies, ook 4 wielen…
Audi, en Bmw aparter?? Je kan ze redelijk saai beginnen te noemen, met uitschieters naar lelijk. Voornamelijk bmw.
@robbie
we hebben het hier over de ‘Klassieker van de Toekomst’ een respektvol award.
Dus als een m3 de prijs had ontvangen was die niet ‘stoffig’, nu Jag de prijs verdiend in ontvangst mag nemen is ’t een zielige prijs?
Kom nou een M3 een klassieker?, sinds wanneer mag die zich die status
opspelden…
…wellicht wat punten voor de coupé, die van Amuse/Ericsson, leek me dan wel wat…
;-)
Tja, klassieker van de toekomst… Een predikaat zonder garantie, en mijns inziens dus ook zonder waarde.
Of ’t een klassieker wordt kan geen enkele commissie, panel of raad van wijze (lees: oude) mannen bepalen. Alleen vader tijd zal ’t ons leren.

Als ze hun oordeel baseren op hoe de auto nu tussen de concurrenten staat, kan je het echter wel zien als compliment. Ik heb ‘m nog niet ‘live’ gezien, maar de foto’s kunnen me (nog) niet echt laaiend enthousiast maken.
Helemaal eens met Klassiekerrally, onzin om zo’n titel uit te geven. In ieder geval zolang ze niet met inhoudelijke argumenten komen om dit te staven, en dan bedoel ik argumenten anders dan; onze leden zijn meest oude lullen die zelf ook een klassieker rijden…
@robbie
Ik ben 1 van de weinige mensen die de S-type daadwerkelijk mooi vind.
Alleen de XF vind ik ook mooi. (ik bezie het als een “ander” model)
Waar de XF vooral de bovenhand in haalt, is het interieur.
Mij kan het persoonlijk niet schelen dat hij minder ruim is binnenin, of zwaarder. Ik vind het gewoon een mooie auto endat is alles :)
Wat ik nou zo triest vind is dat bepaalde personen alles vergelijken met de bekende 3.
Worden jullie nou nooit moe van jullie eigen gelul? (kom eens met wat beters op de proppen )
Denk zelfs dat er bepaalde mensen bang zijn dat hun eigen Duitser straks niet meer als maatstaf fungeert.
@Jaguarfan .. de 3 dikke Duitsers ZIJN de maatstaf .. dat weten niet alleen de autobloggers .. dat weet elke autofabrikant ..

en ik ben zeker niet Duits georiënteerd .. laat dat duidelijk zijn ..
@ Jaguar fan; en jij voelt je enorm aangesproken doordat mensen zeggen dat Duitse auto’s beter zijn… Wees nou eens realistisch en heel eerlijk, dat zijn ze ook!!! Zeker vergeleken met jaguar…
Ik vind dit een verschrikkelijk mooie auto, met als uitzondering natuurlijk de koplampen. Hadden ze het lijntje doorgetrokken, in plaats van er een bolletje op te tekenen, was het weliswaar behoudend/saai geweest, maar dan was hij niet lélijk… Het interieur schijnt ook al prachtig te zijn, en dat is natuurlijk eigenlijk belangrijker. Wat zou er nog van dat interieur over zijn als hij een klassieker is geworden?
Jawohl! Das auto!

LOL
@ Mr. V8

Rijdt duidelijk een van de drie`:)

P.S voel me niet aangesproken begint alleen zo te vervelen dat gezemel over de 3 ;)
@[email protected], ik ben het helemaal met je eens is dat het een “eer” moet zijn als je deze prijs zou winnen, maar ik denk niet dat de XF deze prijs verdient. En wel om het feit dat de XF (buiten het design) weinig apart of bijzonder is. Het is geen auto die een nieuwe maatstaf zet in zijn klasse of een nieuw segment creëert. In feit is het gewoon een oude S-Type die overgoten is met een modern designsausje.

Daarom zou ik het veel beter begrijpen als een auto zoals de R8 of nieuwe M3 de prijs gewonnen zouden hebben.

De R8 is een voor Audi compleet nieuw model wat het begin kan zijn van een lange reeks sportieve modellen. Zeg maar een moderne variant van de Urquattro. Dat is een model waar mensen hoogstwaarschijnlijk over 25 jaar nog over zeggen: “Weet je nog die eerste generatie R8, daar begon het allemaal mee.”.

Ook voor de huidige generatie M3 zou zoiets kunnen gelden, maar dan niet in de zin dat het zo zeer qua concept een vernieuwende auto is maar wel het feit dat het de eerste M3 is die voorzien is van een V8.

Of desnoods nog de Fiat 500 omdat die er voor zorgt dat het eindelijk “hip” wordt om in een kleine auto rondt te rijden.

Dat zijn stuk voor stuk auto’s die iets toevoegen op de een of andere manier. Ik begrijp best dat het design van de XF mensen kan bekoren, maar dat is nog geen garantie dat die auto over 25 jaar nog wordt herinnerd.

Nu is het gewoon zo dat de meeste leden van de KNAC zelf thuis in de garage een lekkende Engelse auto hebben staan en dat is in hun ogen een klassieker en dus kiezen ze maar iets wat daar het dichts bij in de buurt komt. En waar kom je dan op uit…
Tja, tough call of dit een klassieker wordt….ik persoonlijk denk van niet. Het zal ooit wellicht eens enige erkenning krijgen. Wellicht als turningpoint voor Jaguar?

De vooruitzichten zijn in ieder geval al goed.

http://www.motorauthority.com/news/sedans/jaguars-hotly-anticipated-xf-brings-in-10000-pre-orders/
@robbie,
wat mij betrof ging die eer naar de Xterminator GT-R en had de NSX die prijs al lang eerder moeten ontvangen.

Hoe die criteria liggen bij een dergelijke ‘wijze mannen’ club, is wellicht een onbegrijpbare factor of zelfs een ongrijpbaar begrip(?), zoals zo vaak bij soortgelijke verkiezingen.

Ik heb echter geen moeite met de keuze van de XF -die ik persoonlijk ook een wonderschone vehickel vind- na het lezen van verslagen…en de simpatieke beoordeling door TopGear, ja ik weet ‘t…het is een Engelse voertuig, maar desalniettemin.
Jaguar klinkt als … M3 klinkt …, tja ben ik nu conservatief?, vind van niet.

Zonder gekheid, net als met voetbal staan alle bonds-coaches immer langs de rij, zelfs bij de pupillen, we kunnen/mogen helaas niet altijd meebeslissen en gelukkig maar…
@ Robbie

Wat een zeikerd ben jij? Ooit al gehoord van objectiviteit als je artikels schrijft? Ik ben niet zo geinteresseerd in jouw mening over de XF hoor, noch op andere vlakken. Ik wens een beschrijvend, objectief artikel, niets meer…! En dat terwijl je nog nooit één XF tegengekomen bent op straat in daglicht!
Ik kan hier maar van zeggen, dit is een hele eer voor Jaguar.

XF-fan
@Jan, je hoeft autoblog niet te bezoeken hoor… Als je saai kritiekloze stukjes wil lezen verwijs ik je graag door naar autoweek!
@Jan
autoblog is geenzins objectief!
Biedt tegenweer met commentaren, meningen en feitelijkheden ook al lijkt ’t onbegonnen werk, blijf altijd de humor er van in zien.
@Jaguarfan?
In ons europa zijn drie dikke duitsers de maatstaaf.

Wereldwijd voeren de Japanners in alle categorieën de leiding wo. LeXus, InfiniTi en AcuRa (afijn, eigenlijk zou ik alle Japanse merken moeten noemen).

Dat weet iedereen, incluis alle
autoproducenten.
XF is in werkelijkheid een prachtige auto om te zien en te rijden.

Wacht maar totdat de XF geleverd wordt en naast een “mondeo” wordt gezet.

Denk maar aan de vergelijking van de S-type en de Rover 75.

Voor velen eerst zien en dan pas ……..
joop driessen
Lekker gepraat door al die mensen. Maar wie heeft er nu één gekocht? Of wie heeft er tenminste in gereden? Nou ik wel. Nadat ik hem (Jaguar XF SV8) vorig jaar op de beurs van Frankfurt bestelde, heb ik eindelijk vorige week eens in dit monster kunnen rijden. Nou mensen, ik zal maar niet opnoemen welke extra’s er voor Euros 129.260.– inzitten, maar je rilt ervan. En een trekkracht!!! Onvoorstelbaar. En dan te bedenken, dat er honderden mensen in Nederland waren, die – net als ik – dat ding besteld hadden, zonder er maar een metertje in te rijden. Ja, ik zal nog een paar maandjes moeten wachten voordat ik mijn 1-BBB-01 kenteken heb. En voor de duidelijkheid: “Ik ben bijna 76 jaar”! Doeiiiiiiiiiiii

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).