Tientallen miljoenen boete voor leaserijders

Auteur: , 80 Reacties

Die stoute leaserijders toch! Zeggen ze dat ze privé niet meer dan 500 kilometer rijden, doen ze dat stiekem toch! En dat is de belastingdienst helemaal zat en dus zijn ze een grote controle actie begonnen. En uit de eerste metingen blijkt dat tienduizenden leaserijders in het geniep hun auto van de zaak gebruiken voor privéritjes. En dus is het kassa voor de belastingdienst, aan naheffingen en boetes levert dit tientallen miljoenen euro's op!

Onder de eerste 5500 gecontroleerde autorijders bleek maar liefst 17 procent meer dan het toegestane aantal privékilometers te rijden. Dat leverde de fiscus een bedrag van 5,7 miljoen euro op. En onder automobilisten die geregistreerd staan vanwegen een verkeersovertreding bleek dit percentage zelfs 40% te zijn. De gemiddelde naheffing voor een leaserijder is (inclusief boete) zo’n 6000 euro en kan zelfs oplopen tot 20.000 euro als je een dikke auto rond rijdt.

Aangezien deze controles nu al lekker geld opleveren gaat de belastingdienst door met de controles en mocht nou daadwerkelijk blijken dat gemiddeld 17% van de leaserijders niet zo nauwkeurig is met het bijhouden van zijn kilometers dan kan de winst voor Wouter Bos zelfs oplopen tot 200 miljoen euro, kassa! Voorlopig gaat de belastingdienst er echter vanuit dat de opbrengt niet meer zal zijn dan enkele tientallen miljoenen (via: AD).



80 reacties

Er is overigens nog een mogelijkheid je onschuld te bewijzen aan de hand van je rittenregistratie. In andere woorden schuldig tot je zelf het tegendeel bewezen hebt. Ik dacht dat het in NL andersom was…
Tja, daar kon je natuurlijk op wachten met Bos aan het hoofd van de grijpgrage belastinginners. Want we zullen moeten dokken tot we bloed geven met links!
was wel weer te verwachten
Niet janken. Het gaat om mensen die de boel besodemieteren en die terecht op de koffie komen. Niks schuldig tot het tegendeel bewezen is (het is geen strafrecht). Het is volgens de BELASTINGwet verplicht een bijtelling te doen voor het privégebruik van de auto van de zaak tenzij je aantoonbaar minder dan 500 km privé rijdt per jaar. Dat weten en wisten deze mensen dondersgoed, maar ze dachten slimmer te zijn dan de fiscus. Welnu niet dus!
@ GJ:
Helemaal mee eens.
Ik ken er genoeg, en die denken nu wel 2 keer na voor ze de boel weer besodemieteren!
Tot jezelf in die situatie zou zitten.
het is vaak niet het geval dat je beboet word omdat je de gereden kilometers niet keurig hebt bijgehouden. de reden dat het percentage van mensen met een overtreding hoger ligt is dat als in jouw administratie een x aantal prive kilometers staan op datum y en je woon werk verkeer r’dam-a’dam is en je een boete in parijs hebt gekregen is dat al voldoende is voor naheffing..
GJ± daar heb je ook wel weer gelijk in. Ik baal alleen zelf zo enorm van die bijtelling, dat ik me kan voorstellen dat sommigen een beetje frauderen, want die bijtelling is enorm hoog momenteel. Ik heb zelfs even overwogen om een Hybride Honda te bestellen, totdat ik de prestaties tegenkwam in de brochure. Toen kwam ik weer terug op aarde en koos voor de A4.
Barry, een paar jaar geleden hadden we ook al 25%, en in de jaren waar het nu over gaat, hebben we het over 22%. Geen enorme verschillen imho. Buiten dat blijft een auto van de zaak een “relatief” goedkope manier om een nieuwe auto te rijden. Dat gaat je niet lukken uit je nettopotje.

Je moet gewoon heel veel privé rijden met dat ding, dan heb je een lekker lage kilometerkostprijs (hoe bedoelt u het gaat om milieu of om het geld?). ;-)
raar land .. gedogen is dus iets dat alleen boefjes overkomt ..
maar dat de klpd in dienst is van de overheid en niet van hun broodheer is al geen geheim meer ..
(gedogen en draaideurcrimineel zijn woorden die ALLEEN in nederland voorkomen)
@GJ: die 3% op een auto van 50K is wel 1500 euro’s extra bijtelling waardoor de totale bijtelling op 12.500 euro komt. Netto gauw 80 euro extra bijtelling bovenop de 500 euro netto waar niks tegenover staat. Uiteraard rij ik prive enorm veel met die leasebak, dan heb ik het gevoel dat het nog enigszins met elkaar in evenwicht is, precies wat jij ook stelt, een lekker lage kilometerkostprijs. ;)
Wat een rotstreek trouwens :(
oei .. ik had bijna medelijden met leaserijders ..
aanpakken die lui ..
Eerlijkheid duurt nou eenmaal toch het langst…
Al dit soort maatregelen zouden niet nodig zijn als het autorijden een stuk
aantrekkelijker gemaakt zou worden. Dan was men niet of in ieder geval een stuk minder bezig om de boel te ontlopen. -Ik maak me overigens wel zorgen over de belastingteruggave, want waar halen ze nu eenmaal de tijd vandaan om dit te regelen, ik dacht dat de belastingdienst weer eens enorm achterliep met van alles en nog wat-. Kijk, als al deze extra omzet voor deze belastingstaat dan ook nog daadwerkelijk voor onze heilige koe gebruikt zouden worden, dan zou ik- ondanks de hoogte van deze bijtelling- er nog vrede mee hebben ook. We hebben nou eenmaal dit vervoersmiddel nodig.Iedereen weet dat als je meer dan 500 km prive rijdt, dat er dan een niet misselijke bijtelling volgt. Het zou niet eerlijk zijn dat er genoeg mensen zijn die wel deze bijtelling betalen, en genoeg mensen die het niet betalen. Dus betalen die hap. Ook ik baal enorm van deze bijtelling, maar voorlopig is het niet anders. Ik weet wel als er verkiezingen zijn op wie ik in ieder geval niet ga stemmen!
En flink aanpakken ook, betalen zullen ze verdorie.
Ik krom liggen voor een mooie auto en zij een beetje gratis de boel besodemieteren. Als je in een dikke leasebak wilt rijden prive zul je gewoon ervoor moeten betalen, net als iedere andere.
Jammer maar helaas, het werd ook al veel te lang getolereerd hoor.
Krom liggen voor een mooie auto is een kwestie van welke prioriteiten je voor jezelf wenst te stellen. Maar ik ben het wel eens met het feit dat er belastingcontrole’s zijn en dat je gepakt moet worden als je fraudeerd, echter ik kan ook wel sympathie opbrengen voor diegenen die het proberen. Wel vindt ik dat het geen heksenjacht moet worden en dat frauderen in de breedte moet worden aangepakt.
Heerlijk pak ze allemaal aan. :D
Nederland lijkt meer en meer op “Big Brother”.

De belastingsdienst: “We are watching you”
Tenzij je er genoegen mee neemt je in het dagelijks leven te verplaatsen in een ouwe bak van € 1500, kan het privé gebruik van een leasebak altijd uit!
Wil je voor je gezinnetje een beetje ruimte, comfort, betrouwbaarheid, veiligheid en – vooruit dan maar, een milieubewuste(re) auto, dan ben je altijd meer kwijt dan wat de bijtelling op de auto van de zaak je jaarlijks kost.

Ik vind wel dat de regels nu een beetje alles of nix zijn; onder de 500 km nix, daarboven 25%.
Een aantal jaren geleden had je nog een smaak extra, met ‘een beetje’ bijtelling als je meer dan 500 maar minder dan xxx km reed.
Die regel is overigens niet door toedoen van ‘links’ komen te vervallen.

Als het gaat om het vullen van de staatskas is er verdomd weinig verschil tussen links en rechts. Maar kennelijk is er onder rechts minder realiteitszin om dat te onderkennen…
beetje stoer in je geleasde auto rond rijden terwijl je het eigenlijk niet kan betalen om zo`n auto prive te rijden,net als iedere burger die prive een auto heeft en gewoon zijn eigen brandstof moet betalen moeten hun dat ook gewoon.
nu een beetje janken dat ze gepakt worden,niet huilen als je klappen krijgt.
@Ramshoek: Laat me raden, jij stemt op de PvdA zeker?
@ Zoepie:

Been there, done that!

Ik heb 1 jaar niet meer dan 500 km prive gereden en elk ritje bijgehouden…
Alleen dat systeem is gewoon niet gemaakt om het eerlijk te doen want het is een enoooooooorm karwei!!

Dus ben er na een jaar mee gekapt en heb een prive-auto gekocht.
@Martwin: Die leaseauto wordt voornamelijk gebruikt voor zakelijke doeleinden vriend en daarnaast mag hij ook prive gebruikt worden. Als er dan mensen zijn die willen frauderen dan moeten zij dat zelf weten. Alsof alleen leasebreijders frauderen, wat dacht je van werkelozen bijvoorbeeld. Dat is nou eens een grote groep van fraudeurs. Waar het om gaat is, dat ik wel enige sympathie kan opbrengen voor leaserijders die frauderen omdat ik zelf ook “stoer” rondrijdt in een leaseauto. Alhoewel ik niet fraudeer en gewoon netjes belasting betaal.
Goed zo, aanpakken dat vluchtstrookrijdende gajes ;)
De controle is aardig aangescherpt de laatste jaren.
Alle verzamelde gegevens van de kentekenscanner gaan naar de belastingdienst.
Alles van het cjib ook. Verder heeft de belastingdienst nog haar eigen controle’s.
Zo creeren ze voor elke auto momenten die moeten aansluiten met de kilometeradministratie van de leaserijder die niet prive rijd.
Tot jezelf in die situatie zou zitten.

Dat heb je dan toch zelf over je afgeroepen? Je neemt een risico door te kiezen voor het privegebruik van je leaseauto, dat weet je. Wanneer je vervolgens gepakt wordt, klaag dan niet.
Overigens is het in mij ogen simpelweg witteboordencriminaliteit en mag in het strafrecht hiervoor een bepaling worden opgenomen. Belastingontduiking is immer verboden.

GJ, groot gelijk
Sinds wanneer is er iets mis met het uitdelen van boetes na een vergrijp(je)?
Het is net als hardrijden: veel mensen doen het. Als je het doet neem je bewust een bepaald risico. In dit geval is alleen het risico meteen verbonden aan een stuk hogere ‘boete’. Ik heb ook wel eens iemand gehoord die achteraf flink moest lappen. Zwaar gepikeerd natuurlijk, die afzetters bij de overheid, blablabla.

Ik ben absoluut tégen de huidige bijtellingsregels. Maar iedereen die een lease-auto rijdt weet dat de regels er zijn en neemt een bewust risico door ze eventueel te overtreden. Als je dan gepakt wordt moet je een stoere jongen zijn en je verantwoordelijkheden nemen. De discussie over de hoogte van de bijtelling (en het aantal daaraan verbonden kilometers) is een andere discussie dan de discussie over het beboeten van het overtreden van de regels. Dat wil gemakshalve nog wel eens vergeten worden door de overtreders.
Het gaat hier niet om leaserijders in een dikke bak maar om de bouwvakker die met een oudbarrel zijn colega`s ophaald en op zaterdag even naar de gamma gaat met z`n ouwe busje want, “daar kan veel in” DIE word gepakt.
want die wil de 25% niet betalen voor een busje/auto waar hij prive niets aan heeft het gaat hier meestal om een grijskenteken
Weet je wat ironie zou zijn een aanslag op een belastingdienst kantoor met een autobom
Zou een oplossing zijn een buitenlandse auto te leasen (bij een buitelands leasebedrijf)?
in België betaal ik voor mijn S40 1.6D ongeveer 60 euro per maand, ben nu toch eens blij om in België te wonen, ik mag hiervoor zoveel rijden als ik wil.
@Jan C.: Wellicht, hoewel je dan wel weer BPM aangifte moet doen.
@ Barry330cd

Max is de extra netto bijtelling rond de 65,-. Vaak nog minder (52,50)…

En als je zo’n auto rijdt kan je dat betalen. Zit zelf rmet mn billen in een auto van rond de 45K dus ik weet wat ik zeg. Daar hoort ook gewoon een bepaald salaris bij.

Los van de absurde hoogte van bijtelling moet ik zeggen dat als je de bewuste keuze maakt om te frauderen moet je niet zeiken als je gepakt wordt…

Collega’s van mij frauderen ook… Ik zal ze er niet op aanspreken… Ieder zn eigen verantwoordelijkheid
Alleen bouwvakkers. Dacht het niet. Net het eerste verhaal van een klant die gepakt is met zo’n foto. Luxe auto, netto cataloguswaarde EUR 100.000. Naheffing over 2006 en 2007 met resp. 25% en 50% boete. Dat is een kleine 30 mille aftikken. Dat noem ik geen sigarettengeld meer.
Hier ook een collega die jarenlang stoer heeft lopen te vertellen dat hij onder de 500km valt door ‘creatief’ zijn kilometerverantwoording in te vullen.
Nu dus ook een naheffing binnen van 23.000.

Dus bewust het risico genomen en nu dus even op de blaren zitten.
Vind het een goede zaak die controles…. ze moeten de blackbox gewoon gaan verplichten voor de personen die de auto niet bijtellen………
Begrijp me niet verkeerd, ik ben het er helemaal mee eens dat de lui die de boel besodemieteren op hun lazer krijgen, MAAR…

Dit heeft helemaal niets meer te maken met het terugbetalen van wat je achter gehouden hebt. De straf is hier zogezegd onevenredig aan de misdaad. Woutertje ruikt hier gewoon de kans om de geslagen hond te spelen én de kas te spekken in één slag, en dat neem ik hem niet in dank af, al ben ik zelf geen slachtoffer van deze maatregel.
nou nou mensen niet zo negatief .. het is te omzeilen ..

gewoon collectief NIET betalen .. is mogelijk en werk onherroepelijk ..
lekker je poot stijf houden en geen duimbreed toegeven .. is ten eerste fun .. en ten tweede goedkoper ..

maarja .. hollanders zijn daar weer niet toe in staat .. stelletje fiat500rijders ..
Deze naheffing heeft naar mijn inzien nog wat kanttekeningen. Er wordt namelijk al zo’n naheffing gestuurd op het moment dat je auto 1 maal geregistreerd is door zo’n kentekenscan.
Volgens mij valt dit juridisch vrij makkelijk aan te vechten. Echter, dit is ook weer een kostbare weg om te bewandelen. Het wachten is op de eerste aanvechting die een massa uitspraak mogelijk maakt.
Ik ben geen jurist, maar ik ken dit soort verschijnselen uit andere zaken waar ik in het verleden over heb gelezen.
Belastingsdienster
Just is just. in het nederlands is dat juist is juist he he he.
De rekening wordt niet gestuurd na 1 scan. Na de foto wordt je gevraagd je km-administratie te overleggen. Die wordt nageplozen aan de hand van teankoverzichten, verkeersboetes, garageoverzichten, dan wordt de km-administratie verworpen en dan volgt de aanslag.

Verder is er niets buitensporigs aan. Je betaalt de belasting die je ten onrechte niet hebt betaald en omdat je fraudeert krijg je een boete van 25% of 50%, hetgeen ook niet ongebruikelijk is in de belastingwereld. Je mag nog blij zijn dat het niet aan het OM wordt overgedragen (vraag maar aan Guus Hiddink).
@ Susp1cious: Als je een naheffing krijgt van € 23000, is het gauw rendabel om het juridisch aan te vechten.

@ Jesper: er zijn mensen die voor lagere fraudebedragen hogere (lees: vrijheids-) straffen krijgen.
Foei foei, stoute leaserijders, stout!
Ze konden toch zo ook wel raden dat Nederlanders de regels niet naleven tenzij je het controleert? En autorijders helemaal.
En als we nu eens de toegestane prive kilometers zouden verhogen, want anders moet je 2 auto’s hebben endat is toch wel heel belastend voor het milieu eh ;)

“…echter vanuit dat de opbrengt niet meer zal zijn dan… ”

Zoek de faut ;)
@ Robtwo,

Dat zou je meestal wel denken. Maar vergeet niet dat er altijd advocaat en proceskosten zullen zijn. En met beroepen en dergelijke kan dat behoorlijk oplopen.
bijtelling reeel? Dacht het niet. Niet als je zoals ik een eigen bedrijf (eenmanszaak) hebt en dus ook de volledige leasekosten en brandstof uit eigen zak moet betalen. Totale kosten per maand: lease 1.100 (ex), brandstof 400 (ex) bijtelling 500 (netto). Totaal 2.000 euro per maand! Belachelijke regelgeving!

Zodra het contract is afgelopen snel maar weer een eigen auto kopen en km’s declareren.
LOL @ Markus!

Je geeft het prima weer…
GJ, wie besodemietert de boel?
– Onschuldig tot het tegendeel bewezen is geldt niet voor leaserijders. Geen rechtstaat maar een politiestaat dus.

– 25% bijtelling over de NIEUWwaarde van je auto, inclusief de sowieso al illegale BPM. Na 4 jaar heb je die auto 100% betaald. Maar je kunt hem niet 2e hands verkopen. Het is een asociale belastingmaatregel.

Maar goed, ik sjoemel niet. Niets te vrezen. Nette rittenadministratie. De belachelijk hoge bijtelling heeft mij doen besluiten er een auto bij te kopen. Dat is goedkoper dan in 1 auto rijden. Averechts effect dus.
tjahh, je ken je ook gewoon aan je aan de regels houden.
Wat is prive wat is zakelijk? onderscheid die erg moeilijk te maken is aan de hand van kilometerregistratie. Ik rij elke dag van maarssen naar voorschoten 94.4 km exact op mijn registratie staat toch echt 99.4 of tewel elke dag win ik 5 km wat betekent 25 km in het weekend erbij! Idiaal
Als sommige zich niet aan de regels houden moeten anderen meer belasting betalen, dus terecht dat dit wordt aangepakt.
Alleen ik lees bedragen voor naheffingen waar ik van wakker zou liggen. Staat dat allemaal wel in verhouding?
Zag gisteren een broer van die man die in Almere is doodgestoken, de dader kreeg 1 1/2 jaar met aftrek???
Goed zo!!
Nee – fraudeurs zijn niet zielig.
Terwijl ze al zo goedkoop autorijden (ondanks een bijtelling van 25%) menen sommige leaserijders helemaal voor een dubbeltje op de eerste rang te kunnen zitten door de boel te beduvelen.
Dus op naar de 100% controle op belastingontduiking!!
Wat mij betreft mag de boete verhoogd worden tot 100% bij herhaling van deze fraude.
Vieaight je MOET ook niet leasen je mag leasen. Alle gevolgen van het al dan niet leasen kun je vooraf in kaart brengen en daarbij een keuze maken het wel of niet te doen. Fraude heeft ook niets met de regels te maken want die lagen er al maar aan de mensen. Dit moet dan ook aangepakt worden!
Toch vraag ik mij of de bijtelling helemaal legaal is, je betaalt immers bijtelling over de auto + over de BPM + over de BTW. Je betaalt dus belasting over belasting. En dat mag toch helemaal niet? Wie heeft er zin in een proefproces bij het Europese hof, iemand???
Snap ook wel dat als “we” dat überhaupt winnen er wel weer een andere aanslag of bijtelling of toeslag of boete of constructie wordt bedacht om de begroting kloppend te maken (want het gaat helemaal niet om het milieu, maak dan het OV gratis), maar het gaat om het principe!
jahh, maar een leaseauto wordt gezien als een onderdeel loon dat je verdient, vandaar dat ze het extra belasten,
@Vieaight,
Jou rekenkunsten vallen een beetje tegen. De auto heb je niet in 4 jaar 100% betaald. Je betaald namelijk belasting over die 25%, niet het hele bedrag. Daarnaast is de bijtelling bruto (lijkt me duidelijk) en een auto koop je prive met nettoloon (waar al belasting vanaf is).

Bijtelling is nogal logisch imo. Het is een vorm van loon, en loon wordt nou eenmaal belast. Gebruik je je auto niet prive, dan is het ook geen loon.
Fraude met bijtelling is eigenlijk gewoon zwart werken.

@GH,
Jij vind het raar dat je belasting moet betalen om je werkauto van een goeie 60.000 euro (wtf? eenmanszaak?) prive te gebruiken? En dan moet je ook nog ’s zelf brandstof betalen? Rare wereld idd.
ik heb een eigen zaak, en heb dus bij mijn auto al een boete van € 35000,= (BPM) gehad omdat ik in dit mooie land woon. Ok de BTW kon ik terug vorderen
maar ik betaal per jaar veeeel meer BTW als dat ik terug krijg, dus dat voelt niet zo.
Maar goed, dan hebben ze nog niet genoeg, ik tank belasting en ik krijg er een beetje benzine voor terug…
Dan zou je verwachten dat ze klaar zijn , maar nee, elke maand een heffing, ( leuk wegen belasting genoemd maar ze geven nog geen 10 % uit aan wegen)
Nee, dat is nog niet genoeg, af en toe een boete, (en dat gel*l dat je je aan de snelheid moet houden komt altijd van mensen die op vakantie in Duitsland 180+ hebben gereden…, daar is het niet gevaarlijk…)

En jawel nou ben ik ook nog een crimineel als ik in mijn eigen tijd in mijn eigen auto ga rijden….

Ik heb voor mijn vrouw maar een benzine slurpend monster gekocht…gek he
@ Rode
Ja tot je keer gepakt word op snelheid en je ziet het niet , of ze staan met zo’n kentekenscanner

ow meneer u reed op zaterdag 2 februari niet?
waar komt die boete dan vandaan
PATS daar hebben ze je….
echte dieven zijn het geworden.
Ejay: je bent verplicht een km-registratie bij te houden als je
Huh? Typ ik een heel epistel, is ineens de helft weg :+
‘minder dan 500 km privé rijdt’ moest er nog achter, plus een heel verhaal over dat ik het terecht vind omdat anderen wel netjes hun 25% betalen.

marco: wel gek ja, van je vrouw: meer benzine = nog meer belasting betalen :P Zal de overheid eerder blij dan rouwig om zijn…

Leuke auto zal dat zijn met € 35.000 bpm trouwens ;)
ben benieuwd of de lease rijders hier, als ze moeten tanken,ook denken van…zo dat zijn iets minder boodschappen deze week…de variabele kosten van brandstof komen niet in hun huishoudboekje voor denk ik.
Ik denk dat verreweg de meeste mensen die aangeven minder dan 500km te rijden dit doen omdat ze uberhaupt al heel weinig prive rijden en niet net als het gros die aangeeft wel mer te rijden zo’n 10.000km prive te rijden. Als je maar 2000 km prive rijdt, dan ga je toch nadenken wat je gaat doen. Dan wordt de bijtelling wel ineens HEEL duur per km gezien.
De regel is daarom dus totaal oneerlijk. Iemand die 20.000km prive rijdt betaalt net zoveel bijtelling als iemand die er 1000 rijdt, terwijl die persoon wel 20x meer prive rijdt en dus meer loon in natura ontvangt.
Met deze regel wordt veel rijden beloont en minder rijden niet. Milieubewuste regel? totaal niet. De belastingdienst was het zat om van iedereen de km registratie te controleren en hebben ze gezegd: iedereen 25% of niks.

Ik zit zelf ook te denken om niet meer prive te rijden en er een leuke bak te kopen voor die paar prive km’s die ik maak. Omgerekend betaal ik veeeel te veel voor mijn prive kilometers.
@Joerek: Sluit ik me helemaal bij aan. Rij ook een leaseauto en mag omdat ik hem ook prive gebruik,…oneindig veel km’s maken prive. Wat ik dan ook doe. 2007 totaal 40k gereden. afrek woon-werk 15000. Heb dus 25000 km Pirve gereden. Ik weet wel, ik heb mijn bijtelling er uit! Bedankt BOS,…
@Joerek
Helemaal mee eens

Degenen die hier zeggen dat leaserijders goedkoop rijden moeten maar eens gaan rekenen. Zelf betaal ik 12.000 euro in 4 jaar tijd (looptijd contract lease) aan bijtelling voor een redelijke klasse auto van 30.000 euro.

Als ik een auto prive zou kopen heb ik voor 10.000 euro iets redelijks. Over 4 jaar verkoop je hem voor misschien 3.000 euro. De auto heeft 7.000 euro afschrijving gekost.

Blijft over 5.000 euro. Weet niet precies wat de tarieven zijn maar je komt met dit bedrag ver met verzekeren en de belasting.

Blijft alleen nog de brandstof en het onderhoud over.

Dus ja leasen blijft bij veel kilometers voordelig, maar het is echt niet overdreven. Bovendien is het van de zotte om 2 auto’s voor de deur te hebben.

Graag combineer ik ook mijn werk graag met de prive afspraken die ik maak. Dit zou met een prive auto niet meer lukken. Moet ik eerst naar huis om auto te verwisselen. Meer kilometers, meer vervuiling, meer filedruk.

M.a.w. belachelijk die hele bijtelling zooi. Omdat ik veel prive kilometers maak is het goed te doen, maar als het minder werd ging ik toch eens nadenken over een prive auto. Maar als ik dat zou doen, dan is hier helemaal niemand bij gebaat! Jij niet, het mileu niet, de fiscus niet en ik niet.

(betekent niet dat ik het frauderen goedkeur).
Ben er mee eens dat ze de naheffing doen. frauderen mag tenslotte niet .
Koop dan gewoon je eigen auto ben je er van af of goed registreren je weet tenslotte waar je aan begint, en regels zijn regels. Die moet elke nederlander naleven.

wordt er minder gereden en dat is beter voor de milieu.
Maar jongens toch, er word ook veel goeds gedaan met dat geld,
de “opbouw” missie in Afghanistan, Amsterdamse jongeren worden op boottocht gestuurd…
@JP,
Dat klopt natuurlijk niet helemaal. Je rijdt nu in een auto van 30.000 euro, en die ga je vergelijken met een auto van 10.000 euro. Das niet helemaal eerlijk lijkt mij. 4 jaar verzekering en belasting is ook niet gratis, en brandstof en onderhoud zeker niet.

Uiteindelijk ben je wel goedkoper uit. Naar die prive afspraken rij je waarschijnlijk ook met je tankpas.

De luxe van een leaseauto is gewoon een vorm van loon. In z’n totaal gezien is het vrij aantrekkelijk. M.b.t. het wisselen van auto heb je wel een punt.
@Juppe

Uiteraard is het een vorm van loon. Het punt is echter wel, dat door de belastingmaatregel deze vorm van loon tot een minimum wordt beperkt. Het loon dat je krijgt in de vorm van prive rijden wordt teniet gedaan door de bijtelling. Dat lijkt me niet de bedoeling. Mensen moeten eens begrijpen dat een auto van de zaak een secundaire arbeidsvoorwaarde is en niet iets is wat je door geluk/toeval krijgt en waardoor je dus net zoveel moet betalen als mensen die zelf een auto betalen. Het feit dat je een nieuwe auto rijdt doet er dan ook helemaal niet toe. Het prive rijden zie ik alleen maar als efficient met de middelen omgaan. De wegenbelasting, verzekering en voor het grootste gedeelte afschrijving zijn toch betaald, dan kunnen die extra km’s dus liters brandstof er ook nog wel bij, maar staat niet in verhouding met de bijtelling.

Terecht dat de meeste een naheffing krijgen die geen bijtelling betalen maar dat wel hadden gemoeten. Ik betaal ook gewoon bijtelling voor mijn prive ritjes.

Het loont volgens mij meer om de leasekosten vd werkgever gewoon als loon uit te laten betalen, voor dat bedrag zelf te leasen en de zakelijke kilometers a 0,19 belastingvrij uit te laten betalen. Op deze manier betaal je geen bijtelling en je krijgt aanzienlijk meer netto loon. Het enige nadeel is dat je dan de leaseprijs incl. btw moet betalen, maar dan kan je zelf beter een 2e hands auto van 2 jaar oud kopen…
Dit vind ik nu een hele beste zet van de belastingdienst. Lekker pù “poenige” leasbak-rijders!!!!!!!!
@Juppe
Tuurlijk je kunt een nieuwe wagen rijden is een voordeel. Dat is ook de reden waarom ik in mijn situatie de bijtelling voor lief neem. Echter alleen maar omdat ik veel prive kilometers maak. In mijn situatie is de lease ook wel vrij gunstig. Echter in mijn voorbeeld gaf ik aan hoe ongunstig het leasen kan zijn bij weinig prive kilometers.

Omdat je voor je werk wel veel kilometers maakt kies je een auto van >30K. Dit is de bulk in kilometers daar is veiligheid, comfort en opties als navigatie / carkit belangrijk. En dat betekent dan automatisch dat je prive ook dezelfde luxe / veiligheid / nieuwigheid krijgt ongeacht of dit prive belangrijk voor je is. Een prive auto heeft bij de meesten in deze situatie andere eisen dan een zakelijke auto.

@Joerek
Zou het niet beter kunnen zeggen. Echter de leaseregeling die jij voorstelt zal denk ik op veel punten gekke bijwerkingen hebben op de automarkt. Waarschijnlijk meer run op 2e hands terwijl er minder nieuwe auto’s gekocht worden. Dan wordt een 2e hands ook fors duurder lijkt mij (vraag aanbod). Weg voordeel :)
Ik heb een Mercedes E220 CDI en betaal 105 euro wegenbelasting per maand, dus laat die koekebakkers maar ook betalen!!
Joerek & JP,
Dat er wat kromme regels aan het hebben van een leaseauto kleven klopt wel, maar je hoeft toch maar weinig km’s te rijden voordat het uit kan.

Ff over die auto van 30.000 euro. Daar zou je zo’n 240 euro p.m. over betalen.

Momenteel rij ik een 18 jaar oude auto, waar ik geen afschrijving op reken (verwaarloosbaar). Belasting is niet zoveel (1000kg), en met de verzekering erbij (alleen WA, volle bak no claim) kost me dat zo’n 50 euro p.m. Dan zou er 190 euro overblijven. Dan nog af en toe een nieuw bandje, en een bougietje (minimaal onderhoud). Dat is toch ook wel zo’n 250 euro per jaar denk ik.
Met het geld wat ik over hou kan ik dan zo’n 16.000 km per jaar rijden.

Dat is dus met een 18 jaar oude auto, minimaal onderhoud (zelf vieze handen), alleen WA verzekering en er mag niks ernstigs kapot gaan. Met een iets luxere auto blijft er een stuk minder km’s over lijkt mij (Een beetje realistisch kijkend zal het naar 0 km’s per jaar gaan). In mijn geval kan het snel uit om in een supadupa-geen-omkijken-naar luxe auto van 30.000 euro van de zaak te rijden.
Waarschijnlijk krijg ik binnenkort zelf een leaseauto van rond de 20-25k. Ik hoop dus niet dat ik ergens heel erg fout reken ;)
De kosten die iemand voor zijn eigen auto maakt en dat vergelijken met de netto kosten die je hebt voor de bijtelling is niet eerlijk. Prive rijden in een auto van de zaak is een vorm van loon, iets dat je verdient. Een heel snel simpel rekensommetje laat zien wat er niet klopt.

De belastingdienst rekent de loon in natura voor het prive rijden om in geld. Uiteraard is het altijd lastig om dit in geld uit te drukken, maar waar de belastingdienst bij een auto van 30.000 van uitgaat is het volgende. 30.000 * 0.25 / 12 = 625,-. Maw, de belastingdienst vindt dat het privegebruik gelijk staat aan dat inkomen en je moet over dit bedrag dus betalen. Bij een auto van 30.000 is een leasebedrag incl. brandstof om en nabij de 825 euro (correct me if i’m wrong, ik heb geen lease auto maar auto vd zaak). Als je dit bedrag dat de werkgever uitgeeft vergelijkt met wat je krijgt is dit 825 staat tot 625 en zou dus 200 gebruikt worden voor zakelijk verkeer en 625 voor prive gebruik! Als je een auto voor 50% van de tijd prive gebruikt (lijkt me al veel!) dan zou je in feite belast moeten worden voor 50% van deze kosten, dus 825 / 2 = 412.5. Aanzienlijk verschil.

Als je naar auto’s in de duurdere klasse kijkt loopt de verhouding al helemaal uit zijn verband. Dan is de bijtelling gelijk aan het leasebedrag(!!!) terwijl het grootste gedeelte gebruikt wordt voor zakelijk verkeer en niet voor prive (uitzonderingen daargelaten). Als een auto geleased wordt puur voor prive gebruik, dan klopt het, maar dat is niet zo. Op deze manier wordt door de belastingdienst op de auto dubbel verdiend.

Als je de vergelijking netto maakt ben je altijd goedkoper uit, maar dat is niet eerlijk, ten eerste omdat de meesten in hun berekening ook hun zakelijke kilometers als kosten optellen, ten tweede omdat je het bruto bedrag moet vergelijken (dit is immers het bedrag dat voor de kosten wordt betaald).
@Joerek,
Ik begrijp eventjes niet waar je naartoe wilt met de verhouding 825/625.

Zoals ik het zie (of gewoon netto in de portemonnee voel):
Je betaalt belasting over die 625 euro, wat netto 250 euro is (afhankelijk van je brutoloon). Voor 250 euro kan ik geen auto op de weg houden, waarbij ik onderhoud, verzekering, houderschapsbelasting en brandstof zelf moet betalen. Zelfs een oud barrel niet.
Dit is toch de manier waarop verreweg de meeste mensen het voor/nadeel zouden moeten berekenen. Klopt toch?

Met een auto en een eigen zaak, of een eigen auto waar je km’s declareert kom je natuurlijk heel anders uit. Dat moet je per geval (zelf) berekenen wat handig is.
Kan iemand mij vertellen hoeveel bijtelling (.boete)je moet betalen bij meer dan 500 km,
prive gebruik auto van de zaak.
bij een catalogus prijs van 25,000 euro
@jeroen
Dat is dus 25000 (catalogusprijst) * 0.25 (25% bijtellen) * 0.42 (afhankelijk van je inkomen) / 12 (per maand) = 218.75 netto.

@Juppe
Die 625/825 verhouding is gebaseerd op wat mijn werkgever betaalt voor het gehele gebruik, zowel zakelijk als prive, terwijl de belastingdienst vindt dat mijn werkgever mij 625 geeft voor prive gebruik. Dat is dus het scheve.

Mensen kijken naar wat je netto betaalt, maar vergeten dat dit een secundaire arbeidsvoorwaarde is, inplaats van toevallig gebruik. Iedereen doet net alsof het pas eerlijk is zodra je netto net zoveel betaalt als iemand die geen auto vd zaak heeft. Die vlieger gaat natuurlijk niet op, want je krijgt dat als loon in natura bij je huidige salaris en dan is het vreemd dat met belastingmaatregelen dat extra loon wordt weggewerkt.

Dit neemt niet weg dat ik het wel eens ben dat dit belast moet worden. Je krijgt immers een vorm van loon, alleen moet dit geen jaloezie belasting zijn die simpel uitgemolken kan worden.
Laat ik dan nog maar zwijgen over de oneerlijkheid van de 14% bijtellingsregel tov. de 25% bijtellingsregel, waarbij wordt gekeken hoeveel gram co2 een auto per kilometer uitstoot ipv dat er wordt gekeken hoeveel je in totaal (per jaar) hebt uitgestoten.
Woeste Willem
Als de staat het prive gebruik van een lease auto als loon ziet en zich gedwongen voelt dit loon onevenredig hoog te belasten, krijg ik dan in het geval van arbeidsongeschiktheid een auto van de staat ( met een nieuwwaarde van 70% van de laatst genoten auto) ?
De controles op zich is niks mis mee, echter heb ik steeds meer mijn vraagtekens bij alle controles die je tegenkomt. De identiteitsplicht is prima, maar het continue controleren heeft meer weg van de Duitse Gestapo in de oorlog. Het lijkt er steeds meer op dat vrijheid in Nederland een hele andere definitie krijgt dan in andere landen van de wereld. Iedere Nederlander leeft tegenwoordig in een verkapte vorm van TBS.

Balkenende zij het zelf ooit “Laten we blij zijn met elkaar”, ik krijg in Nederland steeds meer het gevoel dat de mensen elkaar het licht niet meer in de ogen gunnen. Rij in een BMW, en iedereen denkt dat je crimineel bent. Rij over de grens je zal ook weer worden gecontroleerd. Waarom? Is het niet het grote Europa? Niet dus, nog steeds controles en ga zo maar door…

Het is allemaal tegenspraak!!! Alle voor 1 Europa, waarom in vredesnaam? Wat is toch het nut, de eigen overheid wil het schijnbaar niet?
Bij de grens controleren we nog steeds en als het even tegenzit, zal de overheid je preventief fauleren aan de grens… Klinkt ook allemaal erg vrij en tolerant!

Een foutje is niet meer toegestaan, want, ow wee als je je rijbewijs vergeet, gaat men er al van uit dat je deze niet heb! Hoppa, weer een bekeuring van oom agent…

Agenten worden geinstrueerd een X aantal boetes te schrijven… Joehoe, worden we nog eens wakker? Is het nu in het belang van ons (de burger) of in belang van Wouter Bos?

Of het nu gaat om de lease-rijder of over de niet lease-rijder, genaaid worden en zijn we toch allemaal!!!

De mensen met een bord voor hun kop moeten maar denken dat het in de burger zijn belang is, maar gezien de computersystemen bij de overheid nog met regelmaat fouten vertonen, kunnen we daar ook niet echt op vertrouwen. Alsof we zo goed kunnen vertrouwen op de politiek en op de belastingdienst…

Iedereen moet inleveren en de regering weigert zelf in te leveren op het loon, want dat gaat nu weer net te ver. Maar, dat ome Wouter Bos zelf ook de grens over rijdt, ach dan kijken we de andere kant op, want dat is een auto van het rijk?

Pleeg je fraude krijg je 3 of 4 jaar of misschien wel meer, doe je een persoon pijn of bewust kwaad, dan is het nog maar de vraag of je hier uberhaubt aan komt, we lossen het wel op met een taakstraf???

Dit toont alleen maar weer aan, dat wij als burger binnen deze staat niks meer zijn dan een doodgewoon nummer, welke goed zijn voor de staatskas. Wie denkt meer te zijn, die moet een ander maar eens wat gunnen en dit is puur voor jezelf!

De mensen die het hier niet mee eens zijn, moeten maar eens wat minder jaloezie hebben ten opzichte van een ander of weg gaan bij die baan bij de overheid!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).