Proton R3 Satria pre-productiemodel in Melbourne

Auteur: , 46 Reacties

Het was weer even rustig rond de Maleisische autofabrikant Proton. Na de gestrande paringsdans met Volkswagen, was het nieuws over de moslimauto het laatste dat wij over Proton te melden hadden. In de aanloop naar de Melbourne International Motor Show op 29 februari laten de Maleisiërs weer van zich horen met een pre-productie model van de Proton R3 Satria.

De Proton R3 Satria is een gepeperde uitvoering van de Proton Satria en werd speciaal ontwikkeld voor racen op het circuit. R3 staat voor Race, Rally en Research. Vanaf eind 2004 werden in totaal slechts 150 explaren van de R3 Satria gebouwd.

Het pre-productiemodel dat in het Australische Melbourne te zien zal zijn, is bedoeld als hint naar een nieuwe hot hatch. Men heeft doorborduurt op de R3 en een reeks verbeteringen doorgevoerd aan o.a. de body en het onderstel. Veel meer wil Proton er op dit moment nog niet over kwijt. Er wordt ondertussen wel hard gewerkt om het model productierijp te krijgen, maar of en wanneer de auto in productie zal gaan is nog onduidelijk.

Ik ben erg benieuwd waar Proton straks mee komt, want de specificaties van de originele R3 Satria, daar sla je zeker niet stijl van achterover. De 1,8 liter vierpitter is goed voor 140 pk en 168 Nm koppel. Hiermee duurt de acceleratie naar 100 km/u 8,6 seconden en ligt de topsnelheid op 205 km/h. (via: carscoop)

Afgebeelde foto’s zijn van de R3 Satria

Proton R3 Satria

Proton R3 Satria

Proton R3 Satria

Proton R3 Satria

Proton R3 Satria



46 reacties

in te titel moet het Proton zijn ;)
Hmm flink geïnvesteerd in een kopieerapparaat ? Het is net een Ibiza (van hoeveel jaar geleden ook al weer?)
Hij heeft van buiten wel iets van een Rover……en interieur van een Dacia…
Ik bedoel niet in de titel maar in de eerste regel van het bericht…daar staat Pronton
Citroen Saxo meets Ford Focus. Maar dat zeg ik maar.
Leuk bakkie
op het eerste gezicht
Wat is een molimauto?
waarom ?? dit heeft niemand in malysia nodig ..
raar dat 1 van de modernste landen van azie hier mee komt ..

maarja .. 90% staatsbedrijf .. dus gedoemd te mislukken ..
Helemaal niet schleeeeecht.
sterker nog .. Proton heeft 1 van s,werelds modernste autofabrieken ..
Pronton en molimauto… Effe een bak koffie Dennis! ;)
Leuk wagentje, ander stuurtje en stuur naar de goede kant, 20.000 euro en je hebt een verkoopsucces.

PS racen kan je ook weglaten, want behalve dat de zin niet goed koop vraag ik met af wat je anders op het circuit wilt doen met een auto?
pf modernste autofabrieken…
De prestaties van de R3 satria zijn te vergelijken met hot hatches anno eind jaren 80

bvb
Golf 2 1800 16v, 140 PK en ook een kleine 9 seconden naar 100
Ik ben ooit en Maleisie geweest, en als je dan uitstapt op Schiphol ben je pas in een echt ontwikkelingsland terechtgekomen.
Pronton , 1e alinea ;)
leuke bak overigens :)
ZwerverRoodbaard
Ziet er wel geinig uit ja :) Maar idd het is een kruising tussen een Focus en een Saxo.
Ik vind het eigenlijk op zo’n MG lijken, ik weet ff niet welk model. opzich ziet de auto zelf er best wel vet uit…
Licht het aan mij of schrijven jullie echt zo slecht vandaag ? In bijna elke comment staat wel 1 fout ! Zo winnen jullie nooit met 10 voor taal !
@Patrick .. gelukkig .. dan ben ik niet de enige ..
het is al verschrikkelijk om op de terugreis met al die lelijke “peter langhout” hollanders in 1 vliegtuig te zitten ..
@Lappidot

Je kan veel zeggen maar in mijn comment staat geen één fout!

En pssst. licht = ligt.

Zo winnen we inderdaad nooit! ;) :)
Toch iemand die bij de les is !
Wat ik me afvraag…. wie heeft het weggedrag van deze auto fijngeslepen? Als dat een dochterbedrijfje van Proton is dan kon dit wel eens veel beter de bocht om gaan als de gemiddelde sportieve auto in de klasse….. Die dochter is namelijk Lotus!

Wel jammer dat de styling zo weinig origineel is, maar aan de andere kant…. de Ibiza is zeker niet één van de lelijkste auto’s in die klasse.
“doorborduurt” moet zijn “doorGEborduurD” http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=doorborduren

Ik vind het wel een kek karretje eigenlijk! :D
Hehe .. iedereen denkt meteen bij Maleisie als een ontwikkelingsland en het feit dat er geen BMW stikker op hangt maakt het meteen niks.

Zoals W0o0dy al schreef is Lotus een dochter van Proton en zou dit bakkie wel eens behoorlijk kunnen gaan scheuren. Om eerlijk te zijn vindt ik hem er stukken beter uit zien dan de nieuwe Impreza voor waarschijnlijk de helft van de prijs.
Ontworpen door een Ex-rover designer?

Maar dat doet er niet toe, want het ziet er best leuk uit. :)
zit er nou een loze (start?) knop op het dash? Had ook zulke stengels aan mn stuur bij mijn Toyo uit 1996…. vrees ook voor heel veel hard plastic. Maar prijs hem gelijk als een Dacia en het wordt wel wat!
leuk wagentje maar komt je bekent voor als ik me ogen een beetje dicht knijp misschien een rover of een nieuwe astra ofzo???
@RND: dus de nieuwe Astra en “een Rover” trekken ook op elkaar?
leuk wagentje maar komt je bekent voor als ik me ogen een beetje dicht knijp misschien een rover ??? en die gril heeft wel iets volks wagens en die ronde kont komt me ook beknt voor
@
Deze Proton werd gebaseerd op 2 oude Mitsubishi Colt versies(92-96 en 96- 00), op internet staan meerdere prachtige afbeeldingen van dit model.
vind m op de nieuwe impreza hatchback lijken…
fr@nk01 , hoeveel onzin kun je nog meer uitkramen. De auto waar jij over spreekt is de Proton Wira:

http://norwich.gumtree.com/posting_images/59/15974859__1195068306__1__1-62aec2d2dcadff33272b9f7627dfb995.__big__.jpg

Al lang vervangen door de Persona:

http://www.pjlighthouse.com/wp-content/uploads/2007/08/proton_persona_gen2-sedan-pjlighthouse.jpg

Volgende keer nadenken alvorens je een auto belachelijk probeert te maken, want nu bleef het effect tot jezelf beperkt.
@ Rick dos

“Je kan veel zeggen maar in mijn comment staat geen één fout!”

WAT? Wat ben ik toch een mierenneuker, hè? WEL 3 FOUTEN!:

1) Je kunt veel zeggen, maar in mijn comment staat NIET één fout! Of
2) Je kunt veel zeggen, maar in mijn comment staat GEEN fout!

Allemachtig! Ik hoop, dat ik straks nog kan slapen. Wat zullen de reaguurders weer pissig zijn over zoveel correctheid.

Maa wa ken ik dor now an doen? Keb ut toch zo cheleert?
Maleisië probeert weer wereldkampioen te worden. Eender hoe modern hun auto’s ook geproduceerd worden. Hun introductie van Proton in Duitsland is jammerlijk teloorgegaan. Merk is van de markt verdwenen en probeer dan maar eens terug te komen. Waarschijnlijker is, dat ze in derdewereldlanden voet aan de grond krijgen met hun intentie een moslimauto te creëren. Maar, beste beleidsmakers van Proton, laat ons daar aub mee met rust. Dat is echt geen criterium om in de westerse wereld geld te willen verdienen. Hier wordt ook niet geprobeerd een christelijke auto op de markt te brengen. Stel je dat eens voor! Ik geloof, dat potentiële autokopers hierdoor eerder zouden worden bewogen om die auto’s absoluut te (ver)mijden.
@9000cse

Dat zeg ik toch, geen één!… ;)
he roept hier iemand Rover 200? op zich is het een best geslaagd design maar het is volgens mij niet van proton zelf. specs doen me een beetje verouderd aan. tegenwoordig is het of een 2liter of een 1.6liter (danwel met turbo) maar geen verouderde rover (?) motor.
als je kijkt naar de raamstijlen zou je idd zeggen seat ibiza van t/m 2005 denk ik, corrigeer ne gerust ;) nou is dat op zich helemaal niet verkeerd, als ie dan ook maar rijdt als een cupra :D
@Patrick
Beste kerel, doe niet zo opgewonden en vat ’t alsjeblieft niet zo persoonlijk aan, wil je?

Ik heb niets tegen Proton en zeker niets om hun belachelijk te maken, integendeel! (om over mezelf nog niet te spreken) :-)

Ik zal je iets verklappen…ik ben in het bezit van een licentie, om aan rally’s mee te mogen doen, met m’n eigen
MitsuColt GTIi…en laat die nou als 2 druppeltjes water doet lijken op die zwarte R3 Satria(vandaar mijn vergissing), hoewel ik moet toegeven dat die velgen wel erg cool zijn.

Wil je trouwens niet zo denigrerend doen over mijn kleine bolide…in die
huidige configuratie, gewijzigde en verbeterde specs en z’n fenomenenale conditie moet die meer waard zijn dan menig nieuw auto’tje!

nb
ik reis regelmatig naar zo-azië, wo. singapore, jakarta en maleisië(kuala lumpur) en soms geneer ook ik me wel eens over al teveel enthousiasme van die ‘klappende’ kermisklanten ;-)
Hij lijkt sterk op de MG ZF. En inderdaad, 140 pk is erg weinig. De auto zou R1 moeten heten, namelijk Research.
Wabt dat is wel nodig voor deze Proton.
voor men een hoop ” zever ” verteld zou men zich beter moeten informeren !!

165 Nm koppel voor een 1600 lijk mij behoorlijk.

Enkele tips ; kijk eens op http://www.paultan.org.

Er zijn een paar mensen die er wel in geloven , en die proberen een R3 naar Belgie te importeren .

P.S. de satria neo is deels bij Lotus Enginering ontworpen . En wat die eerste zin betreft , een goed verstaander ……..
Ik heb op “worldcarfans” een interesant pers- bericht gezien , daar staat een prijs vermeld (15000 dollar).
Op http://www.zerotohundred.com staan 2 reportages over de R3 , waaruit blijkt dat ze bij Proton geen half werk leveren.
co-driver : laat 1 ding duidelijk zijn, nu mag die Proton nog zo goed zijn, voor de bevooroordeelde met oogkleppen rondlopende meerderheid hier KAN hij niet goed vermits hij niet uit Duitsland komt.
Binnenkort eerste Proton in Benelux ???

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).