Dit is de nieuwe Audi A4 Avant!

Auteur: , 124 Reacties

In Genève beleeft de nieuwe A4 avant een wereldpremière, in mei zal de auto vervolgens bij de dealer staan. Bij de marktintroductie zijn er twee benzine- en TDI-motoren beschikbaar. Allemaal zijn ze krachtiger en zuiniger dan hun voorgangers.

De nieuwe Audi A4 zie ik al redelijk vaak rijden en ik heb geen enkele twijfel dat de Avant weer een zeer populaire variant zal worden.

De nieuwe Audi A4 Avant
Vergeleken met zijn voorganger heeft hij een langere wielbasis en een kortere overhang vóór. Daarbij heeft hij een lange motorkap en schuin aflopende D-stijlen. Dat verleent de 4,70 meter lange A4 Avant coupéachtige proporties. De bagageruimte heeft normaal al een inhoud van 490 liter en door de achterbank in zijn geheel neer te klappen is dat uit te breiden tot 1.430 liter. In de bagageruimte bevinden zich handige extra’s zoals een draaibare laadvloer en een afdekzeil dat eenvoudig naar boven kan worden bewogen. Optioneel zijn een skiluik, elektrische bediening van de achterklep en een systeem waarmee bagage kan worden vastgezet. Het interieur van de A4 Avant is ruim en licht, de afwerkingskwaliteit is van het hoogste niveau en alle componenten zijn logisch en intuïtief te bedienen.

Ingebakken dynamiek
De dynamiek van de Audi A4 Avant zit hem ook in het nieuwe onderstel waarin veel aluminium componenten zijn verwerkt. De voorwielophanging is van het type multilink. Achter maakt de A4 Avant gebruik van een onafhankelijke trapezium-link ophanging, die ook in de A6 en A8 wordt toegepast. Voor extra dynamiek is er het optionele Audi drive select. Dit maakt het mogelijk om de ‘setting’ van motor, versnellingsbak en vering/demping te variëren van comfortabel tot extra sportief. Ook Audi dynamic steering is optioneel. Dit systeem past de overbrenging van de stuurinrichting aan op basis van de snelheid en de instelling van Audi drive select. Door de nauwe ‘samenwerking’ met het ESP kunnen over- of onderstuurreacties bovendien in de kiem worden gesmoord.

Minder verbruik
Bij de verkoopstart in mei zijn vier motoren met directe inspuiting beschikbaar. Het benzinegamma bestaat uit de 1.8 TFSI (118 kW/160 pk) en de 3.2 FSI V6 met een vermogen van 195 kW/265 pk en een koppel van 330 Nm. Het dieselprogramma start met de 2.0 TDI (105 kW/143 pk, 320 Nm). In een later stadium volgt ook een 2.0 TDI met 125 kW/170 pk. De topdiesel is de 3.0 TDI V6. Deze levert een vermogen van 176 kW/240 pk en een koppel van 500 Nm (vanaf 1.500 t/min). Alle dieselmotoren hebben standaard een dieselpartikelfilter. De efficiency van de nieuwe motoren komt vooral tot uiting in de verbruikcijfers. Bij de benzinemodellen liggen die gemiddeld 12% lager dan die van de voorgangers en de TDI-modellen zijn 9% zuiniger. De 3.2 FSI en de 3.0 TDI hebben standaard quattro vierwielaandrijving.



124 reacties

-edit: reacties mogen meer dan 1 woord bevatten-
Redelijk mooie duitser. Vind het alleen jammer dat ik de a4 a6 a8 niet altijd uit elkaar kan houden. Een beetje een zelfde look vind ik wel klasse maar het kan ook teveel worden. De lijn onder in de deuren is een beetje BMW 1 trouwens:P.
@ Johan de Dooper

Ik moet je wel een beetje gelijk geven. Ik zie weinig verschil tussen deze en het vorige model maar hij is wel iets saaier geworden dan hij was. Zou dit alles zijn wat Duitsland ons te bieden heeft? Ik snap niet waarom andere merken er wel in slagen een sportive toch zakelijke auto te maken en de duitsers er zo vaak naast slaan met een toch te serieuze auto. Het zijn ook gewoon serieuze mensen die duitsers. Het dunste boekje ter wereld? Het boekje van de Duitse humor:P.
@Maksimum: sorry, heb de reactie van Johan net verwijderd, mensen die alleen maar wat kunnen roepen zonder het te onderbouwen hebben we weinig aan.
@ edit

MOGEN meer dan 1 woord ?? waar is rs6 zijn reactie?
Eindelijk weer kleur in (door de fabrikant zelf gemaakte) persfoto’s!

De achterkant en zijkant vind ik een mooi geheel vormen. De vouw in de zijkant is natuurlijk afgekeken van BMW, maar dat maakt niet uit, want het is cool. De voorkant is een ander verhaal, deze vind ik te druk. Dit komt door de grill. Waarom houdt Audi het niet eens gewoon bij horizontale verchroomde strepen, en laat die verticale plastic strepen achterwege?

Wat me trouwens opvalt, is dat tegenwoordig de stationwagen versie van een model veel mooier is dan de sedan.
Ik vind hem wel een stuk mooier dan de vorige variant! Hij ziet er een stuk strakker uit, vooral door de aflopende daklijn en de lijn die aan de onderkant van de deuren omhoog loopt. Het vorige model was meer één rechte lijn naar achter.. Ik ben al benieuwd naar foto’s vanaf de beurs.

http://www.leasetrader.nl/resources/uploads/images/auto/full/4319.jpg

http://static.autoblog.nl/images/wp2008/Audi%20A4%20Avant%202008.jpg
@ Sjoerd
Klopt ik wil er niet aan toegeven maar bij veel modellen vind ik de station versie ook mooier. Ze kunnen geen goeie kont meer maken tegenwoordig. Stationauto’s zitten ook in de Hype natuurlijk. Iedereen DENKT dat hij een grote auto nodig heeft. Terwijl een tijdje terug elk 4 persoons gezin een middeklas sedan als ideaal beschouwde. Voor zakelijk gebruik lijkt me een station al helemaal overbodig. Mij vader heeft een BMW 5 station wat ik ook al zoiets vind. En toen gingen we verhuizen en wou ik troep achter in zijn nieuwe 5 laden en toen vond ie het niet goed!?!? Waarom koop je dan een station? Idd omdat hij er mooier uit ziet.
Wat anderen ook al zeggen: ook deze station ziet er beter uit dan de sedan, net zoals de 159 en de A6. En het model ziet er overigens goed uit.
Is overigens één van de eerste keren dat ik een Audi mooi vind. Maar dat zal allicht ook wel komen door de heer Walter da Silva…
Ik dacht dat die A6 niet meer mooier te maken was, maar Audi blijft me verassen, vind dat ze echt geweldige auto’s op de markt zette! Lamborghini staat bij mij op 1 en Audi komt zeker weten op de 2de plek. Klasse bak dit.
Johan de Dooper
Hoezo wordt mijn reactie weggehaald? Heb ik een scheldwoord gebruikt ofzo? Is meneer de webmaster het niet eens met het feit dat ik die audi saai vind? De reactie voor mij van rs6 wordt ook ge-edit. Vind ik raar. Misschien gevalletje overcensurering?

Zoals ik al zei: Ik vind deze audi saai, hetzelfde als vorig model, dus typisch audi
edit: je vorige comment bestond uit 3 woorden, dit gaat dus de goede kant op!
Vind het een prachtige sportieve lijn. Alleen lijkt voorkant wat lang.
Audi maakt toch wel de mooiste stationwagons naar mijn mening :P.
Gister nog een S4 Avant met bijbehorende milf gezien :D
Johan de Dooper, niet zo schelden ;p
Mooie Avant, lijkt op de A6 :P
de A4 was toch altijd Audi,s kleintje ..
vind een (over)volwassen bak geworden ..
(ben ook niet zo thuis in het Audi spectrum) ..
Geeeeeuw. Alweer meer van dat voorspelbaar hetzelfde. Zwak!
:-) sinds FORD op kinetic design over is zie je het bijna overal :-) SAAIE VELGEN heeft AUDI ik vind het een saai uiterlijk hebben :-(
Heerlijke auto, dit wordt mijn volgende :)
Waar andere merken het hebben over een “facelift” als zij wat lijntjes hier en daar retoucheren op een huidig model, spreekt Audi over een nieuw model. Hmmmm….
Absoluut een mooie wagen. Wat ik jammer vindt is dat de “instapmotoriseren” al best hoog ligt qua PK’s,….nu zul je denken dat is toch mooi,..helaas denkt de leasemaatschappij hier anders over. Komt er ook een 120/130 pk benzine?
Gok dat de vanaf prijs rond de 36000 komt te liggen? Dat zou jammer zijn!
Ik vind die dakrails trouwens erg mooi,..maar hebben ze ook nog een functie?
En wordt dat skiluik nu eindelijk een keer standaard? Of blijft dat een gevalletje meerprijs!?
Ik vind het wel iets weg hebben van een A6/S6/RS6 vooral met die daklijn.
Wat een dramatische auto zeg, Alles achter de motorkap bestaat uit de A6 van een ruime 10 jaar geleden, de rest, dus de motorkap en de voorkant zijn schaamteloos gekopieerd van de vorige A4, hij heeft alleen nieuwe lichtunits gekregen.
Wanneer leren ze bij Audi nou eens een nieuwe en originele modelering? Alhoewel die lelijke vehikels toch wel verkopen helaas. Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat er zoveel mensen zijn die een dergelijke auto kopen, het kan dan wel lekker rijden, maar het blijft en net nietje.
@Rick,
Je begrijpt het technische verschil tussen een facelift en een nieuw model toch wel mag ik hopen?
Als je nu al dat interieur ziet, zou je denken dat het duurder en duurder wordt.
En dan hebben we nog niet eens gesproken over de A6 en A8!
repelsteeltje
Pff wat word ik moe van sommige mensen hier. Met alle respect. Ik vind dit een prachtige wagen… en ja ook ik vind hem mooier als de sedan versie. Maar waarom nu weer die opmerkingen dat dit eerder een facelift is dan een geheel nieuwe versie? Kijk eens naar de BMW dat is toch precies het zelfde?! Dit is gewoon een nette evolutie van het vorige model en daarbij is hij er zeker niet saaier op geworden! Ik bedoel ieder zijn mening, maar sommige mensen lijken iedere audi gewoon standaard al deze kritiek te geven.

Groetjes!
Ondanks dat het een gapend saai design is, vind ik hem nog best geslaagd (en ik ben verre van een Audi fan). Ik vraag me alleen af in hoeverre dat nog steeds geldt als hij in de meest magere uitvoering de fabriek verlaat, met kleinere bandjes en wieldoppen. Ik ben bang dat het hele ontwerp dan in elkaar zakt als een plumpudding.
dit model lijkt als 2 druppels water op de A6! is een compliment want dat is een erg mooie wagen (ja smaken verschillen) zelfs het dashboard is overgenomen, wat ik dan weer een beetje jammer vind want een beetje onderschijt had wel gemogen. wanneer komt de S of de RS versie?
ik vind hem om te beginnen erg mooi..daarnaast lijkt het, volgens mij, dat elk nieuw model A4 op het vorige model A6 lijkt wat geen straf is natuurlijk
@ Floris: Rick moest toch iets bedenken. Hij kan zijn anti-VAG beleid niet ondermijnen door te zeggen dat hij dit mooi vindt. En dan krijg je dat soort reacties. :P

Mooie wagen, maar om de één of andere reden lang niet zo mooi als de sedan.
Imho is Audi een merk dat niet snel revolutionaire stappen zal zetten. Ze zijn gewoon goed bezig en laten hun nette, ingetogen en vooral kwalitatief hoogstaande produkt (in 4 van de 10 klasses door Auto, Motor und Sport tot meest betrouwbare auto in de klasse uitgeroepen) evolueren. Dat is dan ook waarom het merk veel mensen aanspreekt die met een auto (veelal zakelijk gezien) geen verkeerde indruk willen maken maar een signaal van klasse uit willen zenden.

Als je vervolgens verder kijkt dan je neus lang is verrast Audi ook weer door een aantal voor deze klasse unieke opties in de nieuwe A4 te introduceren (denk aan Audi Dynamic Ride waarbij je bij de samenstelling van je nieuwe auto geen keus tussen sportief en comfortabel hoeft te maken).

Bij enkele bloggers heb ik een beetje hetzelfde beeld als bij recensenten van films ed.: als je de boel maar afkraakt en een harde mening neerzet denkt men misschien wel dat je er verstand van hebt… In werkelijkheid zijn er volgens mij een bovengemiddeld aantal middelbare scholieren die nog aan het sparen zijn voor een scootertje. Maar da’s mijn gevoel natuurlijk!
Ik vind eigenlijk ook dat die wat veel op de huidige a6 avant lijkt (let op ben wel audi-man) Die lijn over de deuren (zijn volgens sommige van bmw afgekeken is ‘wat een onzin’) is hetzelfde als bij de huidige a6 avant. Hetzelfde over de dakrails en de achterkant. Betekent dat we dalijk een total andere a6 krijgen…(laten we het hopen).

Er wordt gezegd dat duitsers geen sportieve auto’s kunnen maken.. waar komt dit vandaan? De fransen en italianen heb geen goede concurenten voor de s4,c63,m3. Tevens hebben de duitsers de sterkste motoren in combinatie met de beste aandrijving en de m-, s-paketten van bmw en audi zijn mooier dan menig sportpaket bij de andere fabrikanten. En vergeet de r8, porsches en gedeeltelijk duitse lamborghini’s niet. Alleen de duitse fabrikant Opel slaat de plank hevig mis, OPC zou verboden moeten worden. Andere vraag wat zijn mooiere auto’s dan de duitsers in dezelfde klasse, alleen alfa is beter gedesignd, maar technisch geen grote rivaal. Dus welke zijn mooier/beter ?
De nieuwe Avant is nu ook te bekijken via de A4 microsite:

http://microsites.audi.com/a4microsite/html/popup.html?locale=nl_NL
Hm je zou bijna denken dat ze bij audi net zo werken als bij porsche. De vorige a6 was goed dus we bouwen bijna exact dezelfde en doen dan een heel klein veranderingetje aan het uiterlijk.
Prachtige auto en zeker net zo mooi als de sedan. En daarnaast veel ruimer als de concurrentie, enorm veel mooier qua interieur als de BMW en qua rij-eigenschappen meer dan goed heb ik in de sedan kunnen constateren. Alleen jammer dat er zo weinig onderscheid is tussen de diverse A modellen.
Tja en Alfa mag dan met de 159 een mooie station hebben, maar je moet niet met 4 volwassenen willen reizen, tenzij je een hekel hebt aan de achterbank passagiers.
Dit ziet er goed uit, maar voel je je als A6 rijder nu niet een beetje bekocht omdat vrijwel dezelfde auto (minus een paar cm hier of daar) stukken goedkoper blijkt te kunnen?

Mooie wagen daar niet van, maar ik vind Audi te duur (met name qua opties) en te voorspelbaar….

Zoals een groot man ooit zei ;)
“Terwijl andere autofabrikanten druk bezig zijn met het esthetisch vormgeven van hun auto’s (wat sommigen dan aanspreekt, en anderen weer niet) zijn de Audi vormgevers volgens mij erop gebrand om auto’s vorm te geven waarvan niemand zal zeggen dat ze het lelijke auto’s vinden.”
QWooody: Je zou ook kunnen stellen dat Audi in het segment A4, C klasse en 3 serie gewoon een heel goede auto en ruime auto neerzet voor een vergbelijkbare prijs als de concurrenten in deze klasse. De vergelijking met de A6 gaat mank want die is 24cm korter en nog veel ruimer dan deze A4.
Ik bedoel dat de A6 24 cm langer is dan de A4. :)
Ik vind niets saais aan die audi’s, gewoon pure klasse en degelijkheid als je t mij vraagt, en dan zijn ze ook nog es smoking hot! als ik t geld zou hebben en ik had een degelijke (en toch mooie/spotieve/snelle/luxe) gezins- of zakenauto nodig, ging ik voor de a4, of a6 afhankelijk van mn budget :D
GAAP GAAP, had het al eerder gezegd….. Alles is top-down bij Audi, eerst de drue modellen en dan de instappers het gevoel geven duur te zijn. Dit is bijna een A6 om te zien, voor 3 euro aan totaal overbodige led lampjes erbij en de meeste mensen staan alweer huilend met de folder bij hun baas op kantoor. Ik ken niemand die zon ding koopt, allemaal leasebakken. Wel weinig problemen mee, technisch zal het prima in orde zijn net als alles VW producten…. Maar het design zit zo vol met compromissen dat ik er niet warm van kan worden. Zal wel met smaak te maken hebben, IKEA trek ik ook niet en daar staan de parkeerplaatsen helemaal volbeladen met deze stationwagens. Ik droom nog wel eens van de tijd dat een Stationwagen echt totally not done was… Een coupé was nog een coupé, en kijk eens waar we door marketingbullshit nu allemaal in geloven… Coupé’s met 4 deuren en “coole” stationwagens… Audi is wel degelijk de nieuwe Mercedes geworden.
Trouwens, de koers die Audi vaart is ook niet helemaal zonder gevaren. De auto mag dan kwalitatief, ergonomisch etc. beter worden, maar mensen moeten niet op basis van het design het idee krijgen dat ze in een al verouderde auto rijden.
mooi die kermis verlichting,niet vegeten om ze ook overdag aan te laten.
@barry330cd: Tuurlijk is de A6 groter, maar wie gebruikt die ruimte nou echt regelmatig tot het maximum? En daarbij, zo enorm veel scheelt het niet hoor…. de huidige a4 avant is flink groot.

A6 Avant MATEN & GEWICHTEN
lengte 4,93 m inh. bagageruimte 565-1660 l

A4 Avant
lengte 4,70m, inh. bagageruimte 490-1430 l

Mijn punt is… de auto’s lijken wel erg op elkaar en voor de veel mensen is de extra ruimte van de A6 overbodig…. en misschien voor die mensen nog wel het ergste…. niemand die ziet dat jij 10 tot 20mille meer hebt betaald voor je A6..
allemachtig wat hebben ze die A4 een dikke A6-injectie gegeven :o een klein autotje lijkt het mij niet meer!
off-topic: @alwood gebruik jij nog steeds datzelfde emailadres?
Mooie station, wel beetje te heet gewassen A6 natuurlijk.

Nieuwe Audi’s zien er in eerste instantie altijd erg goed uit. Binnenin is het een hoog wow gehalte. En rijden doet hij natuurlijk prima. Echter, na een week heb je het alweer gezien met het ding. Verrast het niet meer, irriteert de bling bling je al wat en besef je dat je in een veel te dure Volkswagen rijdt. Tuurlijk, als geld geen rolex speelt maakt het allemaal niet uit. Maar dan kies je niet voor dit proletenmerk maar voor een andere Duitser.

De 1.9 tdi zal wel grif afrek gaan vinden bij de Nederlandse wannabee’s. Zonder typeaanduiding natuurlijk en met optionele dubbele uitlaat…
achtergrond: ik loop niet warm voor de meeste Duitse auto’s (behoudens enkele uitzonderingen)
on-topic: ik vind de koers die audi de laatste tijd vaart net wel knap. De nieuwed A6 sedan vind ik erg stijlvol, straalt echt klasse uit zonder het pooierige van BMW en het beenhouwerige van Mercedes.
Ik vind de discussie over “waarom koopt iedereen tegenwoordig toch een break” een beetje een loze discussie. Ik kan ook vragen waarom iedereen tegenwoordig 180 PK onder zijn rechtervoet wil, terwijl je daar in onze contreien niks mee kan doen, behalve eens lekker hard optrekken bij het stoplicht (en daarmee gelijk de buurt helemaal verzieken met je dieselwalmen).
Ik volg wel de opmerking dat auto’s zonder opties vaak een pak minder goed uitkomen, maar dat is -denk ik- bij alle merken het geval…
Weer een hele nette auto, goed design, en hij zal wel gretig aftrek vinden. Ik ben geen Audi fan, maar moet toch zeggen dat ze vaak nette auto’s bouwen.

Alleen vind ik wel dat ze er veel grotere typeplaatjes op moeten plakken, want je houdt ze nooit uit elkaar. Misschien een idee: A6-typeplaatje in de optielijst van de A4 zetten. Das marketing!

:)
@Woody

Nou, 23cm is toch heel wat ;) Nee zonder gein, ik ben het met je eens. Ik zie de meerwaarde van de A6 niet meer t.o.v de A4, zeker niet voor dat geld.

Maar goed, dat heb ik wel bij meer autos, zoals bijvoorbeeld de Q7. Is het je wel eens opgevallen hoe klein die auto is van binnen?
Nou, 23cm is toch heel wat
Dat hoor ik wel vaker…. :)
@tss68nl: nee, kan niet zeggen dat ik weer hoe klein de q7 van binnen is, maar ik wijdt dan ook (meestal) zo min mogelijk tijd aan dat soort auto’s. SUV’s kunnen me niet boeien.

[email protected] juppe we wachten geduldig af tot we de eerste a4 avants met A6 typeplaatje op Autojunk tegenkomen. Kan niet lang gaan duren.
LoL Juppe :)
@ Juppe

Wilde jij ook 23cm? Heb er 7cm af laten halen om op 23cm uit te komen. ;)
Zoals we gewoonlijk van Audi zijn gewend: mooie auto`s!
Timmeren duidelijk door aan hun succes-story…
Weinig gewaagd, zelfs best wel saai vormgegeven!
Maarja, ’t verkoopt he…
Geslaagd, weinig veranderd…
die achterkant moet ik echt wel gewoon worden
Zeer zeer mooi. Maar ik ben vooral benieuwd naar de cabrio variant. Want mijn vader heeft de 2007. 3.0 TDI en als ie lekkerder wat waarschijnlijk het geval gaat zijn dan kopen we de nieuwe. En mss zelf de S4 cabrio variant maar daar gaan we waarschijnlijk nog een tijdje voor mogen wachten.. Maar tis zijn zijn ze momenteel al zeer goed bezig met de nieuwe A4!!

Grtz
Weet je wat ik altijd vind. Audi brengt inderdaad met deze A4 niet een super spannend model op de weg. Ik vind dat namelijk ook zijn klasse en voordeel hebben en zal proberen uit te leggen waarom. De vorige A4 en eveneens het model daarvoor zijn namelijk nog steeds model en niet verouderde modellen. Dit blijft natuurlijk te allen tijde een mening maar laat ik als voorbeeld de Renault Laguna(vorig type) of de Peugeot 407 nemen. Toen deze werden geïntroduceerd vond ik dit echt mooie en vernieuwende modellen. Na deze auto’s 2 a 3 jaar op de weg te hebben gezien beginnen deze mij simpelweg te vervelen. Daarom hoeft mijns inziens niet elk model weer totaal anders te zijn dan de vorige. Met BMW is dat weer precies andersom. In het begin vond ik de huidige 5-serie namelijk foeilelijk. Echter vind ik dit nu een pracht van een auto. Het model daarvoor uit de laatste serie is simpelweg onovertroffen… Kan bijvoorbeeld echt genieten van de angel-eyes met xenon daarin.
Wat een enorm geile kleur leer trouwens!!!!

Zo’n interieur in een Antraciet metallic Sedan, en je hebt mijn uitvoering…
Oh, dan wel het hout eruit uiteraard.
LOL
Ok, nog 1 ding dan: die bekerhouders hebben ze bij de gemiddelde Fiat Panda mooier opgelost…

Vindt het interieur vooral qua middenconcole nogal ehmmmmm ‘lego-achtig’. Je ziet duidelijk dat het losse modules zijn. Kan mooier!
@ Rider
“ik dan weer een beetje jammer vind want een beetje onderschijt had wel gemogen. wanneer komt de S of de RS versie?”

Tip: slik wat laxeermiddel, en schijt een paar kilo over de nieuwe A4.
Nou, ik ben weer eens van m’n stoel gevallen van verbazing hoor…

Wat een enorme zaadbak is ’t weer, leuk hoor, die ledjes…NOT!!

GAAAAAAAP!!!

Strak design hoor….SNURK!!

Maak me maar weer wakker als er wel iets interessants te melden is, een leuke SAAB of zo…
Wat gaat ie nou kosten?
@Rick Dos: Een facelift wil zeggen dat enkel de carrosserie is verandert.

Een compleet nieuw model (zoals hier het geval is) heeft een compleet ander onderstel en framewerk.

Dit is het eerste Audi exclusive platform dat afwijkt van hun (onbegrijpelijke) FF/FA filosofie omdat de versnellingsbak en differentieel nu (ver) achter de vooras liggen.
De motor is ook iets naar achteren geschoven.
*en tevens iets lichter om dat het motor subframe korter is en de cardanas bij quattro uitvoeringen eveneens.

Maar vooral de balans is veel beter geworden, nu rond de 55:45 i.p.v. bijna 60:40.
Dit schijnt ook goed te merken te zijn bij de A5/S5.
Ja, mooi hoor! Weinig verrassing wel, maar ik heb het graag op die manier.
Weetje, dit is weer zo’n auto die staat en valt met de velgen. Heb al enkele A4 sedans gezien, die voorzien waren van standaard velgjes en dan maakt de auto onnoemelijk veel minder indruk.

Ideaal om door de 30-jarige bedrijfsjuppie 4 jaar lang zodanig af te beulen dat de vooras krom komt te staan.
stuk groter geworden en erg mooi!
Zie jij hem al vaak rijden? Ik nog nooit. Of mss valt hij gewoon niet op omdat hij zo op de vorige A4 lijkt. (goh) :evil:
prachtige auto, ik dacht eerst aan een a6 toen ik de grote zag, … wow man, heerlijk
En voor alles mensen die zeurden over de standaard vierwielaandrijving op de 159 3.2 JTS, de A4 heeft het nu ook op de 3.2 FSI. Niet dat het echt een nadeel is ofzo, maar de anti-alfa mensen moeten toch wat hebben om over te zeuren he.
Mooie auto. Maar het lijkt meer een facelift! maar daar heeft audi wel vaker last van! :P
Als de prijs goed is, en niet te dicht bij de A6 komt wordt dit een verkooptopper.
die frontlip maakt hem wel erg mooi zeg! de 3.0TDI Quattro moet een prima auto zijn.
Ik vind hem geslaagd, maar ik zie toch opmerkelijk veel trekjes die we kennen van de huidige A6avant, wat ik trouwens een prachtwagen vind nuja
Dan zetten we de A6 en de A4 nog maar eens naast elkaar:

http://static.autoblog.nl/images/wp2008/Audi%20A4%20Avant%202008.jpg

http://www.babez.de/audi/a6avant/newtitel.jpg

Je ziet vooral dat de A6 wat breder is, doordat alles vanaf de grille in rechte lijnen naar achter loopt (koplampen en zo) Bij de A4 lopen de koplampen wat naar boven, en ook de zwarte stukjes rond de mistlampen zijn geen rechthoeken maar zijn anders afgesneden. Voor de rest lijken de auto’s best veel op elkaar, maar bij de A4 is de derde ruit een stuk kleiner, door de aflopende daklijn. Hierdoor heeft de A4 een wat coupé achtige look, en de A6 meer die van een traditionele station. Ik denk echter dat mensen op straat het verschil niet meer zien…
RS6je in het klein….. maar niet verkeerd
Audi rekent op veel vraag van de leasing bedrijven. Voor leasing bedrijven is herverkoop waarde zeer belangerijk. Daarom mag Audi niet te radicaal van design veranderen, omdat het vorige model er dan heel snel oud zal uitzien, waardoor de herverkoopwaarde vlugger daalt.

Ik vind deze al even sexy als de Alfas (komt Walter di Silva niet van daar?).

Ik heb een artikel gelezen over die nieuwe generatie motoren, en het is echt wel de moeite waard. Lager gewicht, allerhande variabele systemen, lage frictie onderdelen,… ouderwetse mechanische finetuning in deze tijd van electronica kan ik wel smaken.

artikel hier: http://www.fourtitude.com/news/publish/Features/article_3658.shtml
Gewoon de A5 lijn doortrekken tot de A4, jammer.

Iets meer differentiatie mag wel in het assortiment van Audi zo nu en dan. Het is geen slecht ontwerp maar elke maloot kan overtrekpapier kopen en gebruiken.
@Chip

nou, met zulke goede designs verkopen ze wel denk ik, en of ze nou op elkaar lijken speelt geen grote rol. A4 lijkt op A6, opvolger A6 wordt nog bruuter, dan komt er weer een A4 die weer op die nieuwe A6 lijkt en zo gaat het verder
@ Rick Dos: (%^)&^%^&* man! Ik had je zo nog gezegd om eens op te houden met je flauwe opmerkingen! ;) :P

@ Joske: Verassen doe je in een crematorium.. ;) (ik weet het, flauw)

Hé, dat ziet er netjes uit. Weer een puur staaltje, koud, Duits design. Iets wat ik prachtig vind. Vooral die rode kleur is erg netjes! :)
@Floris

Maar natuurlijk! Wat denk jij dan….

Een facelift doet een vrouw rond haar 50ste.
Een nieuw model doet een man rond z’n 50ste. ;)

@Silverarrow

Ik zeg volgens mij nergens dat ik ‘m lelijk vind. Saai is per definitie niet lelijk natuurlijk. ;)

@Nick

O mooi, dus tegen elke leek op straat moet je uitlggen dat het onderstel en framework heeft. Nou, veel plezier ermee. ;)

@Chief_S5

Ah joh! Toe nou! Ik vind het zo leuk! ;) :P
Ik vind hem zlfs mooier dan een A6 avant…
Schitterende bak!
@ Rick dos

Goh zijn we ’t toch ’n keer eens met elkaar ;)
Vind dit geen nieuw model…meer ’n 2e facelift van ’t vorige model.
Facelift? Haha, dan ben je geen kenner dus, want technish is er anders meer veranderd dan bij de voorgaande modellen. En wie de A4, A5, A6 of A8 of what ever niet uit elkaar kan houden is dus overduidelijk geen kenner. Trouwens het is nogal logisch dat de A4 op de A5 lijkt, de A5 is immers een coupé-versie van de A4…
@ Tommy; Ben het wel met je eens, maar zou het voor Audi niet beter zijn als ook niet-kenners de modellen uit elkaar kunnen houden?
@ Tommy

“Facelift? Haha, dan ben je geen kenner dus, want technish is er anders meer veranderd dan bij de voorgaande modellen.”

Telt ’t uiterlijk dan niet mee want dat is minstens net zo belangrijk bij ’n nieuw model.
Dat er technisch zoveel veranderd is zal de mssete kopers ’n worst wezen…’t oog wil ook wat en als ie er voor 80% net zolas ’t voorgaande moder eruit ziet dan schrik je dus kopers af.
“Ja meneer,hij heeft ’n 4.2FSi onder de motorkap maar helaas voor u,hij ziet erui als ’n seat marbella”
Denk je dat dat dan zou verkopen…dit idee krijg ik bij de huidige audi’s…uiterlijk wordt er maar weinig verander ook al is ’t ’n nieuw model.
Te snel getypt dus let niet op de spelfouten hierboven ;)
Super strakke auto…

Smaak valt over te twisten maar deze is gelukt!

Als je de A6 kunt betalen moet je het doen, je koopt een auto toch ook een beetje voor je buren. Het gaat niet om wat een auto kost maar om wat je kunt betalen.

Avant of sedan, de ruimte heb je misschien niet nodig maar “size often matters”.

Facelift of niet, ik vind het knap dat ze het toch weer voor elkaar krijgen om een super design neer te zetten door subtiele wijzigingen. De ledjes in de koplamp vind ik een beetje kermis-achtig en niet echt passen bij audi maar ze kunnen neem ik aan ook uit :)

Ik zit zelf zo’m 50000 km per jaar op de weg en kan je vertellen dat zelfs de kleinste details dan erg belangrijk zijn; Audi snapt dit!
Je koopt een auto ook voor de buren? Leg es uit!
@ Frank; Gewoon opscheppen. Laten zien dat je geld hebt.
Die onderste lijn vind je precies terug bij de a6

//www.autoweek.nl/images/480/d/4e6660b786c18e62dc062eb17510f58d.jpg

Dus veel bmw zie ik eerlijk gezegd niet aan de nieuwe a4 avant
de automaat de multitronic/ tiptronic geen S stand meer?


http://www.youtube.com/watch?v=_entHsJjWmQ&eurl=
prachtige auto.. maar wat hebben ze nou met die achterlichten gedaan.. toen ik het zag moest ik maar aan een ding denken. BWM 1-serie ..
Mooi dat ie niet zoveel veranderd is.
Ik bestempel alle Audi’s al jaren als een Mars op wielen. Terecht.
Altijd diezelfde saaie lijn. Oersaai.

Nou moet ik bekennen dat na bestudering van de foto’s ik deze
gewoon mooi vind. Ik zou hem zelfs wel willen hebben. Maar ja,
de enige reden dat ik hem mooi vind is dat hij zo op een BMW
lijkt! Dus dan toch liever het origineel ;- )
Ik zal het nogmaals herhalen:

Minder verandering = meer geld bij herverkoop

Leasing bedrijven weten dit, en slimme particulieren weten dit. De “oude” A4 moeten ze binnen 3-4 jaar nog verkopen. Daarom moet de oude er nog nieuw uit zien, en daarom moet de nieuwe er als de oude uit zien.

Ik kan begrijpen dat de BMW liefhebbers daar een probleem mee hebben, want dat zijn meestel trend-gevoelige personen (ik rij zelf met een 5serie, maar dankzij het gedrag van BMW liefhebber op het web, word de volgende een Audi). Maar voor mannen is dat meestel geen probleem, en zijn ze blij dat ze na de rit enkele duizend euro meer op zak hebben.
ik vind het een super mooie wagen
@ Pieter-jan

Jij laat de keuze van je aankoop dus afhangen van enkele reacties op een blog? :s
J. Jansen AKA Piet Pietersen
Prachtig om te zien hoe de VAG fanboys hier dezelfde argumenten gebruiken als waar ze andere auto’s om afkraken, maar omdat er nu vier ringetjes op de grille zitten is het ineens positief dat het een conservatieve, saaie bak is zonder eigen karakter die teveel op z’n grotere en oudere broertje probeert te lijken.

Navelstaat maar lekker verder jongens, en ’t zal ongetwijfeld weer een succes worden, want al zit er geen kraak of smaak aan, ’t is wel degelijk in elkaar gezet en je schoffeert er niemand mee. Gooi de Golden retriever maar achterin, rijdt lekker je VINEX wijk uit en ga fijn filewandelen in ’t Amsterdamsche bos. Let er wel op dat Bonzo niet stikt in de condooms die overal rondzwerven
@Jepetto:

Jawel.

Niet enkel hier. Op Audi-exclusive fora vinden BMW liefhebber het ook nodig om zich in te schrijven, en wat te zitten zagen. En dat zie ik niet gebeuren op de BMW fora. In mijn hersenen is nu dus een emotionele associatie gemaakt tussen het merk BMW en eikels, waardoor ik er geen zin meer in heb.

Uiteindelijk draait het rond gevoel, anders zouden we allemaal de bus nemen. Voor mij is BMW verpest.

Ik heb trouwens iets soortgelijk met Alfas. Alfisten zijn niet zo opdringering, maar er word wel veel gezegt dat je als autoliefhebber van Alfas MOET houden, waardoor ik dat niet wil. En als men met een bende weeral zit te klagen over Audi, dan vind ik hun aanbod plots heel aantrekkelijk.
Pfoe!
Nu komt volgende week mijn nieuwe A4 sedan op straat; mooi granaatrood en zo. Ik heb lang getwijfeld of ik nog zou moeten wachten op de avant. Niet gedaan. Spijt? Ik weet het niet. Ik twijfel. De pakezel heeft dezelfde buitenmaten als de limousine. Ik benoem mijzelf maar als geluksvogel, want wachten op de avant zou toch een fiks aantal maanden meer Zafira betekenen en daar was ik wel op uitgekeken. Kortom uiteindelijk vind ik beide uitvoeringen mooi. Niet verpletterend, want daarvoor ben ik meer een liefhebber van bijvoorbeeld Lancia’s nieuwe Delta, maar daar wil de baas niet aan.
De nieuwe A4 Avant is de oude A6 Avant. Beetje voorspelbaar. Nieuwe A6 gaat meer lijken op de A8 gok ik?

Wel erg mooi dat zelfs de 3.2 met 265pk niet onder de slurptaks valt, zo zuinig als een 4-cilinder issie :D
Tja, ieder zijn smaak maar ’t ziet er onnoemelijk veel beter uit , zowel van binnen als van buiten, dan die bizar lelijke 3 serie en voor hetzelfde geld in ieder geval ook ruimere auto! Dat hij in de tests ook als winnaar naar voren komt maakt het verhaal A4 alleen maar mooier :)
@Pieter-Jan:

Ahhhh… kan je het nog een keer herhalen?
@speedlimit

Hij lijkt idd iets te veel op de A6, hoewel dit bij de sedan-versie helemaal niet het geval is. Stations vind ik over algemeen wat minder dan de sedans, dat zijn tog de orgienele modellen, een station heb je extra voor de ruimte.

Mischien wilden ze hem snel klaar hebben en is er bij het ontwerpen wellicht iets te makkelijk gedacht? :p Hoedanook de Limousine is in ieder geval geslaagd, Avant had meer in gezeten jammer genoeg….
@780 Bertone

Tegenwoordig zijn er geen slechte auto’s. Het komt gewoon neer op smaak en budget. Smaak is een emotionele kwestie. En emotie is sterk afhankelijk van associatie. Als je een slechte ervaring hebt met iets, dan krijg je een slecht gevoel bij dat iets. Mijn broer heeft bijvoorbeeld eens voedselvergifting gekregen van een Pita broodje, en er heeft sinsdien geen enkele meer gegeten. Bij hem is er nu een emotionele associatie tussen pita en vergifting.

Als ik elke dag geconfronteerd ben met ambetante BMW liefhebbers, dan associeren mijn hersenen dat merk met irritatie.
Ik heb ook een aangeboren afkeer voor groepsmentaliteit. Ik kan het evolutionaire nut wel appriciëren, maar vind het meer emotioneel bevredigend om averechts te zijn. Als ik de taktieken van sociale druk ervaar (zoals: “de Audi TT is een janettenbak”), dan hebben die een omgekeerde emotionele werking. Als men zegt dat een echte autoliefhebber van Alfa moet houden, dan moet ik er niets meer van weten. Ik hoorde eens een omroepster op de radio zeggen dan mannen geen witte kousen mochten dragen, en ik heb er gelijk een vooraad van ingekocht. Ik heb trouwens mijn BMW gekocht omdat mijn schoonbroer er een hekel aan heeft.

En als Jepetto met een afkeurende toon+emoticon reageert, dan moedigd hij mij alleen maar aan.
Ik lees heel veel reackties maar de meeste zijn negatief.
waarom mensen zou audi nu de modellen gaan veranderen?? ze staan al een hele tijd boven mercedes en bmw dus de verkoop gaat als een speer en dat betekent dat veel mensen een audi kopen omdat ze het model mooi vinden dus ik zou zeggen nu nog niet veranderen. ook zie ik steeds weer dat er mensen zeuren en klagen dat ze een audi niet van elkaar kunnen onderscheiden,nou ik zeg laat je ogen eens nakijken want ik hou ieder model uit elkaar en zo moeilijk is dat niet.
natuurlijk zie ik ook dat deze a4 wat nijgt naar de bwm kant en is dat erg??? nee hoor want bmw aapt audi weer na om ook ledslampen aan te brengen en dat zie ik niet staan in die ergenissen.
al die automerken doen elkaar na en ook om elkaar op te stuwen om meer te verkopen en de nee wil boven de ander uitstijgen en al een hele tijd is audi de winaar en dat mag ook wel een keer.
gezien de moddellen die er nog komen gaan behalen ze nog veel meer succes en dat is ze gegund. je vind een audi mooi of niet maar het is mijn topmerk klaar.
Echt leuk om te lezen hoe de VAG boefjes zich in alle bochten kronkelen om een andere draai te geven aan de doorgfedraaide grijzemuiizerigheid van Audi. Saai is chiq van C&A,

Saai is een Audi A4, en de volgende keer laat het leasebudget met je promotiemisschien wel een kale A6 toe. En dan zeuren tegen de beemerboys over wie nou het eerst was met die belachelijke ledlampjes, lekker belangrijk jongens. Keep the ratrace going, why think for yourself.
De extreem negatieve reacties zijn vaak van mensen die niet objectief kunnen zijn en een auto uit deze klasse waarschijnlijk nooit kunnen rijden… Daar is trouwens helemaal niks mis mee! punt blijft dat als ik een recensie over de nieuwe a4 avant google en ik krijg dit soort onzin. Ik me afvraag waar we in Nederland mee bezig zijn! Kom op mensen! Auto’s van het merk Audi, BMW en Mercedes worden 90% gereden door mensen die er echt 1 nodig hebben door professionele redenen. Er zijn weinig mensen die prive 60.000 euro neertellen voor een hoge middenklasser die 10% per jaar afschrijft.
@Antwan: Wat een treurige poging van je om mensen die niet beginnen te kwijlen bij een VAG product te diskwalificeren. Ik voel me maar even aangesproken omdat ik negatief ben over dit geval. Ik rijd bijvoorbeeld wel degelijk een auto uit deze klasse, en ik ben daarnaast enorm objectief. Zo denk ik bijvoorbeeld dat je wel heel klein moet zijn geschapen om met zulke slappe argumenten te komen. Wat is trouwens je punt, want ik kan van de rest van jouw commentaar geen chocola maken.

Maar even terug on-topic, het schijnt wel dat deze beter rijd dan de vorige, dat was blijkbaar een enorme dweil, da’s dan toch positief, niet?
rijd…….ok! ik dacht dat dat met dt was?
ik dacht dat dat met dt was?

Als jij dadt graag wilt m’n jongen dan doen we dadt toch?
ik snap niet wat het probleem is voor iedereen,, dat de audi moddellen zoveel op elkaar lijken,, zolang er maar veel verkocht word, EN AUDI BMW OOK VERSLAAT in zowel kwaliteit als in technologie is er nix aan de hand. zeg nou eerlijk: audi is op dit moment de populairste auto die er is..;

zelfs de bmwfans moeten dit kunnen toegeven als ze daar goed genoeg voor zijn!


want ik heb bijna niemand horen zeggen dat ze liever de bmw 3 coupe willen dan de audi a5


nou,, wie heeft nog commentaar wat hierboven staat?^ ik hoor het graag
@Martijn, ik zie het verschil wel hoor tussen de A6 avant en de nieuwe A4 avant, maar daarvoor ben ik dan ook een audi kenner. De nieuwe A4 avant is imo trouwens een enorme vooruitgang tov zijn voorganger
Maksimum schrijft (20 February 2008 om 0:40 ):
Redelijk mooie duitser. Vind het alleen jammer dat ik de a4 a6 a8 niet altijd uit elkaar kan houden. Een beetje een zelfde look vind ik wel klasse maar het kan ook teveel worden. De lijn onder in de deuren is een beetje BMW 1 trouwens:P.


Dit is onzin! De a8 is,niet te vergelijken met de a6 en a4! http://www.autoweek.nl/images/480/2/c36544a95be8491eba0ed49433caf452.jpg a8
http://www.langwerden.nl/images/nieuws/AU0652_A6.jpg a6
http://www.groenlicht.be/wp-content/uploads/audi_a4_s_line_1.jpg a4

Ook zit er niks BMW-achtigs aan!!
Het is gewoon een super auto, die ook niet lijkt op zijn vorige model zoals Johan schrift!

Ik heb in de nieuwe avant/sedan gezeten (in genevè) en het is werkelijk fantastisch!
@maurice, de meeting in Geneve van de nieuwe A4 avant is volgende week woensdag. wat praat jij?
:o sorry ik heb een fout gemaakt!
dank je dat je mij erop wijst:D

het moet zijn: Ik heb in de nieuwe sedan gezeten en het is werkelijk fantastisch! Ik ga 8 maart naar de autosalon in Geneve, en die avant zou wel supper zijn!

nogmaals sorry!
fouten maken is menselijk!!
Oké, ik vond het al wat vreemd aangezien woensdag de officiële A4 avant presentatie volgt voor dealers. Dan krijgen we, als het goed is, o.a. de exacte prijzen te horen. Ook krijgen we daar informatie van de nieuwe a3 cabriolet.
Filip Meersmans
Ik heb een A4 Avant besteld, ik vind de wagen fantastisch !
Ik heb hem aangekleed met 19″ RS4 velgen en met verlaagde sportophanging, lederen interieur met verwarmde zetels en natuurlijk de
Xenon lampen met LED’s.
De wagen is dan af ! Nu nog wat geduld want ik zal hem ten vroegste in augustus hebben …
Weet iemand wanneer de 2,0 TFSI motor beschikbaar komt voor de Avant?
Heb er één mogen kiezen van men baas. Toffe bak, leren zetelkes, GPS en nog allerlei opties. Wel lange levertijd !
Dirkske schrijft,

5 April 2008 om 2:23
Heb er één mogen kiezen van men baas. Toffe bak, leren zetelkes, GPS en nog allerlei opties. Wel lange levertijd !

———————————————————–

Dat is inherent aan de vraag denk ik ;-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).