
Als een elastiekje waar de rek uit is. Wat heb je nodig om een vangrail op deze manier toe te takelen?
Geen bulldozer of vrachtwagen, maar een Porsche!
In de mailbox vandaag een aantal foto’s van een ongeluk dat al op 17 april 2006 plaatsvond. Onderhand bijna geschiedenis dus, maar persoonlijk kende ik de kiekjes nog niet en het was er vrij heftig aan toe gegaan. Gelukkig met verwonderlijk goede afloop.
Het verhaal bij deze foto’s is mij niet bekend, maar wat ik er uit kan opmaken is dat een (vrouwelijke?) bestuurder een stukje is gaan rijden in een Porsche. Met een behoorlijke snelheid is toen de macht over het stuur verloren en vervolgens een bezoekje aan de vangrail gebracht. Wat een knal moet dat geweest zijn. De bestuurder lijkt met de schrik vrijgekomen, maar de Porsche was niet meer te redden. Mocht in plaats van de vangrail een boom de Porsche tot stilstand hebben gebracht, dan denk ik dat de foto’s een compleet ander aanblik zouden hebben.
Met dank aan Vinox voor de tip
Wow.. iets te hard gereden ;)
is het blok er nou gewoon uitgevallen?? :D
Daar is niet bijster veel meer van over. Dat vrouwtje mag echt van geluk spreken dat ze nog leeft, en niets heeft!
Erg zonde van de Porsche, dat wel. Maar moet je nagaan HOE hard dat gegaan is, als een compleet stuk van de as is afgebroken samen met het wiel, waar de band overigens ook vanaf is, en dat het motorblok gewoon UIT de auto ligt!
Echt bizar..
Ha! Die zespitter kan zo weer in een andere auto worden geschroefd.
Toch onvoorstelbaar om te zien dat echt alles kapot is, behalve de “kooi” waar de bestuurder in zat.
Dat noem ik nou aan rafels gegaan… En dan niet eens zwaargewond? Wow wat een vakwerk! Dat heeft ze wat je noemt met overtuiging gedaan! Pet af voor deze dame hoor!
Zonde alleen van de witte strepen op de weg, die zijn nu wel erg smerig geworden… ;-)
Ik snap alleen niet hoe de eerste foto van die volledig uitgelubberde vangrail samenhangt met die volgende foto’s waar het slachtoffer aan een andere vangrail in de middenberm staat die nog heel is zonder zichtbare slipsporen van de andere kant van de weg af? Hoezittat…?
@ Jandepandaman
Als je goed kijkt zie je helemaal bovenaan wat slipsporen lopen (nabij de oprit)
De rest van het verhaal heeft zich grotendeels in de zachte berm afgespeeld als ik het zo bekijk.
Die dame mag Porsche op haar blote knietjes danken dat dat ding zo stevig is. En dat voor een cabrio.
Bovenste foto hoort niet bij de rest of is in spiegelbeeld.
Dit is toch al heel lang geleden gebeurd?
–edit: eerst het artikel lezen aub–
ik zou meteen de overheid aanklagen .. en de wegenbouwer .. en staatsbosbeheer .. en vangrail-fabrikant .. en rijkswaterstaat .. en autoblog.nl ..
de porsche is eerst in de rechter vangrail die uitrekte (zoals het moet) maar door de te hoge snelheid is de porsche uit de vangrail over de 3 rijvakken geslingerd geweest daar met de achterkant de vangrail geraakt, dan terug over 2 rijvakken en dan is de auto verder geschoven terug naar het linker rijvak.
Dit was het verhaal die ik gelezen had op een site. want dit is toch al enkele maanden oud, 3 a 4 maand
En, hoe was jouw dag vandaag lief? Was je snel thuis met mijn auto?
Nou daar moest ze toch eens even bij gaan zitten ….
:-) HAHAHAHAHAHAHAHAHA een vrouw :-) ! wat een geluk dat het zo goed is afgelopen.
Heb deze foto’s vorig jaar reeds gekregen. Er gaat ook zo’n reeks over een Ferrari 355 de ronde op het net maar met een minder goede afloop.
STel je voor dat dit was gebeurt met een kleine cabrio alla Astra. Dan had de Dame het niet overleeft denk ik.
@GezondVerstand,
De foto van de vangrail is genomen voor de brug en de wagen is tot onder de brug doorgeschoven.
Gooi vangrails. In België heb je km’s geen vangrails aan de rechterkant van de autosnelweg enkel…bomen!!!!!!!!!!!!
Wat is er met het blok gebeurt? Want zo te zien is die nog wel te redden….
porche heeft dus bewezen dat het een veilige auto is :P
Dat ze gecrasht is verbaast me niet zo. Dat is inherent aan het ontwerp van zo’n veredelde kever. Gelukkig is mevrouw (zo te zien) met de schrik vrijgekomen.
Toch prachtig, dat Duits design. Wanneer je de auto afschrijft, hoef je hem niet eens meer uit elkaar te schroeven. Gewoon de onderdelen bij elkaar rapen, en klaar. DAT is nu eens groen gedacht!
Zo bijzonder vind k het niet dat ze niks mankeerd, de vangrail heeft zijn werk uitstekend gedaan en de meeste energie opgevangen.
Je ziet dat de zijkant over de hele lengte is ingedeukt…
als het een boompje of beton (Of nog erger: een Chinese auto) was geweest was het wel andere koek!
Wel logisch dat het blok eruitvalt, bij zo’n kever zit dat maar met 4 bouten vast!
Pfoooooooooo, die komt er goed vanaf!
Vangrail doet precies wat ie moet doen, uitrekken en de auto langzaam afremmen. Waarom is daar verbazing over?
@ Eric:
Een kleine cabrio á la Astra zou volgens mij niet eens snelheden kunnen behalen, of laterale G-krachten die die Porsche wel kan halen, dus dan zou het ongeluk zoiezo niet zo omvangrijk geweest zijn denk ik.
zo zie je maar dat zo’n auto wel tege een stootje kan (zonder de bestuurder te verwonden bedoel ik dan)
geslaagd voor de crash test zouk zo zeggen :p
Hmmm, dat is wel zonde zeg…
Van die vangrail dan :-D, heeft wel z’n werk perfect gedaan.
Met een 92-er Ford Fiesta lukt dit ook hoor! Heb eens drie bomen te pakken gehad, twee rechts van de weg en eentje links van de weg. Auto circa 20cm smaller, één achterwiel compleet onder de auto vandaan en de vooras in het geheel naar links. Dit alles met dank aan een bestelbus van Natuurmonumenten. Oja ik had helemaal niets, ja een total loss Fiesta 1.8 16v, maar persoonlijk niets. Dit gebeurde in december 1998 op de Leeuwenlaan in ’s Graveland net voor het inrijden van Hilversum.
een vrouw aan het stuur is bloed aan de muur
hele oude foto’s.. op meerdere sites al 2 jaar geleden voorbij gekomen..
maar desalniettemin leuk te zien dat de vangrail zijn werk heeft gedaan!
Vast geen Carrera 4…
Wat een zielige reacties, een trut die veel te hard rijdt verliest de controle over het stuur, veroorzaakt waarschijnlijk veel fileleed en wordt onthaald als een helding. Hebben jullie écht niet meer verstand? Wat als ze met haar overdreven snelheid tegen een familie in een Golfje was gereden er waren enkele doden te betreuren, zou ze dan ook zo’n helding zijn?
@ Papa:
Das bij bijna elke auto zo, of het zijn er nog minder. Kijk anders maar eens onder je eigen kap….
It was her lucky day i think^^ blok nog ergens te koop?
Joeri, dat past niet onder jouw scootertje, je zult het voorlopig met een tweedehands Malossi kitje moeten doen.
@ patrick, wat is een helding? en wie noemt deze waarschijnlijke juffrouw dan wel een helding?
Iemand een idee welk land dit is?
Oostenrijk soms?
o cognooooo!!!
zo erg is het allemaal niet, ze heeft al reeds een nieuwe porsche gekregen
Vrouw achter het stuur is…
… hopelijk had paps hem al afbetaald :)
Had nog een leuke foto geweest voor de Caption Contest!
Voor zo’n engelberwaarder mijn pet af.
die reed ook geen 30
Yep met een Skoda had je dit niet kunnen tegenkomen.
Wat kost zo’n vangrail je per m ook weer? Volgens mij €1.000 per meter die jij (dus je verzekering) mag dokken voor het ‘gebruik’ van de vangrail.
Wel een meesterlijke uitvinding…
@ sacha:
250 euro per meter vangrail. Althans, dat rekenen ze er op Zandvoort voor….
Vangrails die dus precies doen waarvoor ze ooit bedoelt zijn…prachtig toch :)
Verder is er niemand serieus verwond dus er is niks mis met deze botspartij.
Als ik me niet vergis heb ik een tijdje geleden, in de zomer dacht ik, zo’n vangrail van heel dichtbij gezien, best wel interessant hoor :p
-edit: nutteloze bijdrage-
hé! dat is Andre van der Toorn op foto 5 :D
Ah dat doet pijn!
hmm dat motorblok ziet er nog leuk uit moet je alleen je drukgroep vervangen want zie dat er een vingertje van overgebroken is =P.
wel zonde dat ie ondersteboven licht =P
Zo hee die Porsches zijn steviger dan ik dacht :P
Vrouwen en auto’s, niet steeds een goede combinatie.
Daarnet nog bijna van de baan gereden door een vrouw die in haar BMW-3serie van haar parking kwam, de auto voor mij had ze gezien, maar ondanks het feit dat ik er maar 20m achter reed, kwam ze toch vlotjes van haar parking gereden nadat die 1ste auto haar gepasserd was^^.
Gelukkig heb ik een superwegligging (en reed er niemand op het andere vak), want anders had mijn uitwijkmaneuver mij het leven gekost denk ik…
Het was wel niet express (was duidelijk te zien, ze sloeg haar handen voor haar gezicht en bleef toen gewoon stil staan), maar komaan zeg, kijk eens uit je ogen!
Is het echt een vrouw geweest dan???
Lijkt me meer n fout voor een jonge vent van begin 20 namelijk.
@ Kevski Style
Zelf een keer een aanvaring gehad op Zandvoort? ;)
Zie ik eindelijk eens iets van die 6cil boxermotor…
leg dat maar uit aan je man…
Wat bij sleutelen aan de motor en die is denk ik weer zo goed als nieuw.
@XytraS: twintig meter achter een auto rijden, maar dood zijn als je niet uitgeweken was? Dan reed je veel te hard om 20 meter achter je voorganger te rijden ;)
Waarom wordt dat motorblok er toch altijd uitgeslingerd…
Ik denk wel dat ik het weet.
Bij onderhoud van mijn pa’s porsche wordt al snel het motorblok eruit gehaald.
Ik denk dat die blokken gwn niet goed vast zitten in z’n auto.
@ Armada:
Gelukkig niet, maar omdat ik vaker rij ken ik wel de regelementen. En ken er wel een paar die wel eens een kusje hebben gegeven….
Hoe kan zo’n vangrail nou zover uitrekken? Mijn ervaringen met vangrails zijn heel anders, die vangen niks die stuiteren je gewoon terug.
@ mashell: je moet er harder inrijden, dat is de truc. Laat even weten of het gelukt is!
:schock: Das best pijnlijk denk ik
Vrouwen he
@ Casper: ik reed 70, exact de snelheid die ik er mocht rijden, alleen is de weg daar nogal smal en staan er langs beide zijden huizen, maw, had ik op die bmw gereden of uit balans geraakt tijdens het maneuver, was ik recht een huis binnen gekatapulteert.
Ik vermoed dat dat enige verwondingen zou teweeg gebracht hebben aangezien ik in een lichte saxo reed of denk jij dat je daarvan weg wandelt mss ;)
Tsjaah … vrouwen en auto’s .. wat moet ik er over zeggen he :p
Altijd al de motor op de verkeerde plaats gehad he :D