In the rebound: Porsche GT3, BMW M3, Nissan GT-R

Auteur: , 187 Reacties

Ruim 200 reacties in drie dagen tijd. Oh jeah, de Nissan GT-R maakt absoluut de tongen los bij de autoliefhebbers. Soms in positieve zin, soms in negatieve zin. Zomaar even twee quootjes: "het was de Porsche die maar 1 kans kreeg, de GT-R kreeg er meer" & "die gast kan niet rijden". Hoewel het vorige filmpje mijns inziens aan duidelijkheid weinig te wensen over laat, blijven enkelen toch nog tamelijk sceptisch. Daarom dan nu nog maar een filmpje. De 997 Turbo wordt ingeruild voor een 997 GT3 en de Nissan GT-R heeft ditmaal een zwarte jas aan. Bovendien geen Ben Barry, maar Chris Harris. 'Nuff said...

O ja, voor de fun heeft Chris z’n eigen M3 ook maar even uit de schuur gehaald. Toch interessant om te zien wat onze leukste BMW doet.

Part 1:

Part 2:

Met dank aan Rick Dos voor z’n oplettendheid!



187 reacties

Wel ja joh, geef me maar helemaal geen luv…..

Maar goed, het is duidelijk dat je voor de GT3 moet gaan.

En de plebs en de petjes voor de GT-R.

Zie je nou wel, leven we toch in een rechtvaardige wereld…..
Nog een puntje dat we in dat andere topic nog niet hebben gehoord….. Als het koud is hebben je banden minder grip, maar heeft een hoger gewicht logischerwijs ook een groter nadeel op je rondetijd… dat zou betekenen dat het verschil misschien nog wel groter is als het warmer is…. al heeft de GT-R natuurlijk wel 4wd en dus qua acceratie het voordeel tov de gt3.

Overigens ik kwam op een site tegen dat de motor van de GT-R 246kg weegt (niet weinig!) en dat het revolutionaire transaxle aandrijving/versnellingsbak/differentieel unit (“the combination of transfer case, gearbox and final drive all in one unit.”) maar liefst 200kg op de schaal brengt…… weliswaar op een goede plek als het gaat om de balans van de auto, maar samen met de motor is dat toch wel 150kg verschil met veel andere sportwagens.
@Rick dos: als je nou gezegd had “dat je voor de GT3 moet gaan als je een circuit in de achtertuin hebt” dan had ik het met je eens kunnen zijn.
Nu vind ik het een tikkie snobistische uitspraak….

Allround (prijs inbegrepen) is de GT-R een betere auto (en dus eigenlijk een betere aanschaf) maar de gt3 zal (op het circuit) meer lol opleveren….
ff reageren vóór het filmpje gezien te hebben:
ik haat Chris, maar qua rijvaardigheid is hij the right guyt for the job
ik denk dat de BMW het onderspit zal delven, hopelijk gevolgd door de GT-R, maar nu heb ik absoluut geen idee…ik denk dat het echt op een honderdste zal aankomen…
oh en btw de GT-R is vlugger, niet bepaald beter (in sommigen hun ogen wel, in andermans ogen niet (ik ben andermans :P ) )
Zie die baard! haha! vergeten te scheren ofzo!
@wOoOdy

“So despite having a much lower ride height and stiffer settings, the GT3 ends up being relatively comfortable enough to use everyday, not something we would have said about its predecessors.”
Hoog tijd dat die Chris Harris zich laat bijscholen en een GT 2 warm laten draaien………………
@de vlaeminck: ligt aan hoe je beter definieert…. Op welk vlak anders dan lol op het circuit, misschien qua imago en misschien look and feel is de Porsche superieur? Daar moet je wel 40 mille extra voor dokken en dat is serieus veel meer (33% meer dan de GT-R)
@ Rick Dos: omdat jij het bent…. ;)

@ Jordey; Ja, het lijkt wel of Chris mee gaat doen in een of andere “Pirats of the Caribean-film”…
@Rick dos: Dat de eerdere Porsche gt3 uitvoeringen oncomfortabel waren zegt nog niets over het minstens zo goede comfort van de GT-R…. die adjustable dampers zitten niet voor niets op de GT-R. Dus op dat vlak is de huidige GT3 misschien wel ok, maar niet per sé beter.
O? zijn de Nederlandse prijzen van de GT-R al bekend?
@Rick dos: ongeveer…. de prijs in de UK is meestal een prima vergelijkingspunt… prijzen in NL wijken daar niet veel vanaf.
De GTR is een geweldige auto die Jappen hebben er lang over gedaan maar ze hebben er wel wat van gebakken. Die auto is niet alleen groter en zwaarder dan de porsche maar heeft ook nog es 4 wielaandrijving en besturing via de achterwielen. Die gast zegt ook niet voor niets “It kinda cheats the laws of physics”
Ik heb niks tegen de porsche maar dit is gewoon een killer van een bak, ik denk dat ie ook op de hielen van de 430 R8 en Gallardo zal komen op een parcour.
Porsche GT-2 anyone??
En toch zou ik lekker voor de GT3 gaan. Ik mis bij de Nissan enorm emotie, het ding is te kil en technologisch perfect. Dan kan hij nog de betere auto zijn, ik ging gewoon voor de GT3.
@wOoOdy

Waar stel ik dat de GT3 beter is?

Jij stelt dat de GT3 alleen beter voor het circuit is.

Ongeveer, zuig ik nu uit mijn duim, dat de prijs wel eens wat dichter bij elkaar kan liggen. Zelfde effect niet?

@evo

Danke!
@ W0o0dy
precies! en ik zou wel willen doorsparen voor een Porsche ipv een Nissan :)

reactie nà het filmpje
pfff wat een inconclusieve test… wel verbaasd dat ze überhaupt een GT-R hebben, maar niet verbaasd dat de GT-R zo lam voelt als een prothese, als een fabrikant een vluggere auto kan maken dan een bestaand model, dan kan die dat ook. Waar een wil is is een weg. Porsche heeft ook de supercars het vuur aan de schenen gelegd met de Carrera GT, maar dergelijke verhaaltjes zijn van korte duur, er kruipt veel te veel geld in en dus; schoenmaker, blijf bij je leest.
@Rick dos: jouw duim is de mijn niet zal ik maar zeggen.

De prijs in de UK komt op ongeveer 60.000 pond… als je daar wat nederlandse onzin tax bij optelt kom je tussen de 115.000 en 125.000 uit en de GT3 kost in NL inmiddels 164.000 exclusief opties en exclusief de ceramic brakes.
Ik kan me nog een aflevering van die Taliban herinnere dat ie de M3 flink in de zeik zet over wat er allemaal wel niet goed aan is, en wat voor een auto heeft ie nu? een M3 lol. Zou het trouwens ook niet schelen dat ie de GT-R met flippers bestuurd en de GT3 met schakel???
De GT-R is gewoon simpelweg beter. Zeker als je kijkt naar de prijsverschillen. En de argumenten dat Porsche meer historie of image zou hebben…? Nou ja, die mensen zouden dan toch eens wat beter in de historie boekjes mogen kijken… :)
Nissan GT-R

“There’s a fair bit of road noise from the tyres and from the rear of the car. The shell feels so stiff it’s almost like a carbon-fibre monocoque (actually it’s steel, aluminium-alloy and carbon fibre), which is great for handling, not so good for comfort given the harshness of the suspension.”

Comfort valt dus mee…

@w0o0dy

Is dat de prijs in de UK? Dus daar is wel de prijs bekend? Hmmmm vreemd niets van gehoord…want volgens mij worden die prijzen pas in maart bekend gemaakt…
het mooie is, is dat de VSpec nog sneller is :D
@de vlaeminck: ik denk dat je als je zelf iedere dag moet werken en een hypotheek (auto, vrouwe etc) hebt iets minder makkelijk over dat soort bedragen heen stapt als nu….

enne “maar niet verbaasd dat de GT-R zo lam voelt als een prothese”
Die uitspraak is niet gebaseerd op de teksten van één van de journalisten die de auto’s hebben getest…. de GT3 is directer en geeft meer info, maar dat is dan ook bedoelt als een track car die je ook voor normaal gebruik zou kunnen rijden… de GT-R is een auto voor normaal gebruik die op het circuit gevestigde namen achter zich laat…..
ik zag het aan de titel al .. 1 groot complot .. vieze/schone voorruit .. kikker op de weg .. niesbui van cameraman .. antenne in/uit geschoven .. sticker op de bumper .. pedaalvertraging .. flatulerende berijder .. dikker/dunner stuur ..

maar net als altijd bij dit soort obscure testjes .. konden ze “toevallig” weer geen amerikaanse tegenstander vinden om effe te laten zien wie er nu echt de baas is ..
@Rick dos: Leuk zo’n quote (van wie?) maar is dat met de demping op de meest comfortabele stand? Of in Sport?
@ De Vlaeminck
Bedoel je te zeggen dat Nissan niet eerder ‘hele snelle supercars’ heeft gebouwd? Dan moet ik je toch even herrineren aan de R390, R391, NPT-90, GTP, R90. De oude R380 (Porsche’s 906 rivaal)… enz…
En de iets mindere snelle zijn ook al van alle tijden… Sky’s, Silvia’s lopen inmiddels ook al tientallen jaren mee.
Autoexpress Nissan GT-R

“More concerningly, although the dampers have three modes – Comfort, Normal and Race – even in the softest setting the ride is uncompromising, and it’s certainly harder and less supple than a Porsche 911 or BMW M3. The GT-R is also prone to tramlining unnervingly on rutted surfaces.”
Tsjah, we kunnen met z’n allen wel eigenwijs gaan doen, maar de Gt-r is gewoon een verschrikkelijk doordachte machine. De veyron in zijn klasse, alleen dan goed geprijst. Een 0 tot 100 tijd in 3,5 seconden is gewoon sneller dan een enzo!!
En dat met 470 pk. Ik ben benieuwd wat de 520pk versie straks gaat doen.

En ja, de m3 wordt wel heel erg vernederd.
meesterlijk, maar geef mij toch maar de m3 kwa design
@jasper: dat was toen ook al z’n eigen auto, kerel ;) In plaats van hoog van de toren te blazen, stelt hij zich wat bescheidener op…
@w0o0dy

The Thelegraph. Ze vinden zelfs dat de GT 3 beter (lees:comfortabeler) rijdt….

Even with the adjustable Bilstein dampers in their comfort setting, road seams, expansion joints and drain covers reverberated through the bodyshell like someone was shooting at us. Get into the groove, drive with enthusiasm and the Nissan is almost ethereally rewarding, but clattering along a British B-road you could probably learn to hate it. Driven hard on some UK roads, it would be in the air for much of the time. Even a Porsche 911 GT3 rides better.

There’s a fair bit of road noise from the tyres and from the rear of the car. The shell feels so stiff it’s almost like a carbon-fibre monocoque (actually it’s steel, aluminium-alloy and carbon fibre), which is great for handling, not so good for comfort given the harshness of the suspension.
Jammer dat veel mensen het zo eenzijdig zien en hun ogen niet willen openen voor de harde waarheid: de GT-R heeft een revolutie ontketend in de sportwagenwereld en is nu eenmaal beter dan de Porsche. Review na review is de conclusie namelijk hetzelfde.
Eenzijdig omdat ik in de GT-R geen bedreiging zie, maar eerder een kans.
Porsche zal nu meer dan ooit gedreven zijn om hun volgende wagen nog beter, nog sneller, nog aantrekkelijker te maken.
Zoals eerder al geschreven, reken er maar op dat een van de eerste GT-Rs geleverd zal worden aan een fabriek ergens in Stuttgard. :)
@Thomas
0 – 60mph in 3.8s, dat betekent 0 – 62 in ongeveer 4.0.
3.5 lijkt me dus erg sterk!

Waar je wel rekening mee moet houden is dat de 997 alweer een tijdje meedraait, terwijl de GTR pas volgend jaar bij ons komt. Als Porsche eindelijk ook DSG gaat leveren en de 997 nog wat verder finetuned, kan de GTR het weer behoorlijk lastig gaan krijgen!
@woody

Ik denk eerder omgekeerd: meer gewicht = vlugger hitte in de banden

Denk maar aan de hamster die met de F1 te traag reed, geen downforce produceerde (gewicht), en daardoor moesten ze de banden heropwarmen.

Met de vierwielaandrijving kijg je natuurlijk minder koppel per band, waardoor je banden trager zullen opwarmen. Maar met minder grip kan je ook meer doen in een AWD.

AWD heeft geen acceleratie voordeel als je genoeg grip hebt voor RWD. Dan zal de inertie van het systeem eerder een handicap zijn. AWD is pas in zijn element als grip, en grip balans, te beperkt zijn voor RWD. Zoals het acceleren uit een bocht, veel koppel, slechte banden, losse ondergrond,…
Het is zelfs zo dat AWDs soms sneller zijn op losse/natte grond, dan op droog tarmac. De reden is dat de losse ondergrond de schock opvangt als de koppeling pakt, en de banden progressief hun grip kunnen opbouwen. “smooth is fast”
Geef mij maar GT-R. De GT-3 kijkt zo suf en ziet er ook enorm suf uit vergeleken bij de high-tech agressieve look van de GT-R. :D
Oh ja Chris lijkt heel erg op deze man :D

http://cgnews.com/images/300_movie_article.jpg
En Autocar zelf over het comfort….

“There is just one problem with the Japanese spec Skyline on UK roads –the ride is very firm. With the three-way dampers set to hard it is undriveable, with them set to normal it feels stiff enough to lap Silverstone (but still far too unyielding for the road) and with then clicked into comfort it is just about good enough. But only just “plenty-of-jiggle, head-toss-and-poinging-from-cats-eyes” acceptable. The Bridgestone RE070s are noisy too, but they make up for that in other areas.”
@CHuppa

Tegen die tijd komt Nissan met de V-spec versie van de GT-R. Die veegt Porsche dan weer van de baan weg :D
Zeg nou eerlijk dit is toch véél mooier….

http://www.calconnect.com/weekly_photo/2007_GT3_997_HR.jpg
Op de een of andere manier denk ik bij Nissan niet aan een snelle auto alhoewel de GT-R alles wegblaast.

Ook al komt Opel met een nóg sneller auto..ik zal eerder voor een Porsche of Ferrari gaan..
@rick dos: da’s waarschijnlijk vanwege de runflat tires. Sommige mensen haten wat die banden doen met het comfort. Volgens mij vallen ze bmw ook regelmatig aan op de keuze voor runflats. Maar dat is natuurlijk ook snel opgelost. Zou wel graag de gt-r zien gaan op dezelfde banden als de gt3.
De GT2 is al een flinke hap sneller dan de GT3. Dat legt de Fahrwerkstuner himself hier uit (Porsche 911 GT3,turbo en GT2):

http://www.autobild.de/autobild-tv_371263.html

En er komen dit jaar wat updates hier en daar. Dan is alles weer in orde.
@ Chuppa

Doe is snel 2de filmpje kijken…
excuses, mijn fout. Verkeerd verstaan….
@WOoOdy

Ze dragen er wellicht aan bij, maar het is niet de oorzaak.
Boys,

is het nu geen tijd om te zeuren over

‘emotie’
‘status’
‘comfort’
‘geschiedenis’

of meer van dat geneuzel, nadat we de RONDETIJDEN van de auto’s op een echte track hebben gecheckt ?
Even opletten Ganryu.

Daarzijn we ALLANG meebezig….
@ W0o0dy
ik probeer, maar ik het kan niet helpen dat ik droom ;)

@ [email protected]
de 904 (for instance) had zoveel rivalen, en hij ownde ze allemaal :) (okee, hij was er specifiek voor gemaakt, maar de GT-R ook)

wederom delft Porsche het onderspit, wederom moet ik het toegeven, de argumenten gaan mijn petje te boven. Maar mij kan het niet schelen als ik op een dag in mijn Porsche 911 (vul zelf aan) en voorbijgeknald word door een GT-R, ik voel me goed in een Porsche, niet in een Nissan (no disrespect [email protected] )
@Rick dos: wist niet dat je het zo voor porsche had?
Porsche is en blijft voor mij de nummer 1 qua uiterlijk, en qua racecomfort/feeling en hoe het power aan de weg overgedragen wordt.

Daar kan geen Nissan en geen Bmw aan tippen !
@ SimonMC,

Hij heeft het gewoon niet voor Nissan , dus zoekt hij naar alle mogelijke argumenten. Dat de M3 in dit filmpje geen zak voorstelt , hoor je hem ineens niet meer over. Vreemd.
Weet je, het lag gewoon aan de velgen van de auto.
Die van de GT-R heeft meer gaten dan de Porge….

Of had die Chrissie-boy de GT-R op een lege maag getest?

Oneerlijk allemaal !
@turbopaultje

de gt2 is ook wel een flink stuk duurder dan de gtr maargoed het is wel een gruwelijk snel ding
En de plebs en de petjes voor de GT-R.

Ach, voorlopig rijden ze vooral in afgetrapte 318i’tjes met 18 inch halfords lichtmetaal. Ik had niet verwacht dat je een groot deel van de achterban van Bmw zou bekritiseren :)

Het enige wat al deze filmpjes hebben bewezen is dat Nissan een uitstekende auto heeft gebouwd en dat de GTR zich kan metenmet de beste wagens in die klasse. Maar goed, maandag schijnt de GT-R op Fifth Gear te verschijnen, helaas met Plato achter het stuur ipv Tiff. Ben benieuwd.
@de Vlaeminck: als iemand me zegt dat ie liever de Porsche heeft omdat ie die leuker/mooier/begeerlijker etc. vind dan snap ik dat wel. Ik hou er alleen niet van (en snap ook niet) waarom ze dan om zich te rechtvaardigen vaak grijpen naar vooroordelen of onwaarheden….. Ik probeer (zonder dat ik beweer echt objectief te zijn) een weerwoord te geven tegen dat soort onwaarheden of vooroordelen.

Iedereen moet lekker doen wat ie wil met z’n geld en als ie daar gelukkig van wordt, prima. Maar deze GT-R verdient credits…. het is een uitzonderlijk goede auto zonder naar de prijs te kijken en als je de prijs meeneemt is er weinig wat objectief gezien in de buurt komt. Huge achievement van Nissan om in 3 jaar zoiets spectaculairs neer te zetten.

De v-spec gaat helemaal spot drijven met reputaties van “echte” sportwagens. Dat wordt ook leuk.

De europese “grote jongens” onder de sportwagen fabrikanten mogen weer aan de bak om te laten zien dat zij beter kunnen. I love progress!
@SimonMc

Ik heb het wel voor meer merken en auto’s voor hoor. Alleen valt niemand dat op. Het valt men alleen op als ik hun mer bekritiseer.

@Tim

“Hij heeft het gewoon niet voor Nissan , dus zoekt hij naar alle mogelijke argumenten.”

Wie zegt dat? Of is dat je eigen aanname? In het engels heb je daar een mooi woord voor “assume”.

And never assume because you make an ASS out of U and not ME….

@Floris

Uhm waar bekritiseer ik iemand?
@ W0o0dy
:lol: zelfs in een wereld waar een Mercedes een Aston Martin voorbijknalt juich je de vooruitgang nog toe! that’s the spirit!!
btw zo had ik het nog niet bekeken, als de GT-R wat meer zou kosten dan zouden de Porsche fans (ik iig wel) hem meer accepteren… wat een rol speelt geld toch hé… betreurend eigenlijk…
maareu…dat is toch helemaal niet leuk, relatief trage sportwagens? zoals ik al zei; schoenmaker, blijf in godsnaam bij je leest!! maar nu kijk ik er wel helemaal anders tegenaan, ik vind hem eigenlijk best…leuk :?
een Nissan is zuinig, bestendig, en nu ook vlug… enkel nog de looks en props een beetje behelpen en hoppa! de legende is geboren!
+ van het tunert imago mogen ze voor mijn part ook wel af
@Pieter jan: lijkt me dat meer gewicht ook meer grip vraagt om dezelfde snelheid te halen in een bocht. Dus van koude banden heeft een zwaardere auto dan ook meer last, maar het zou kunnen dat ie ze eerder op temperatuur krijgt (goed punt).

Dat de awd sneller accelereert uit de bochten lijkt me tamelijk logisch aangezien de rwd(‘s) alle pk’s alleen maar in overstuur kan(kunnen) omzetten. De Porsche heeft bij het ingaan van de bochten wat last van onderstuur (lichte neus) en bij het uitkomen overstuur… De GT-R optimaliseert bij het uitaccelereren het vermogen om de balans niet te verstoren en optimale acceleratie uit de bochten te creëren. Dat moet wel een voordeel opleveren. Je ziet ook erg weinig overstuur bij de GT-R (overigens kan het wel degelijk) het ding knalt gewoon de bocht uit alsof ie nog niet aan de limiet zit. Anyway…

@Rick dos: het onderstel zal wel hard(er) zijn, maar een heleboel van die kritiek hoor je ook bij andere auto’s met runflat banden…. met name:
” road seams, expansion joints and drain covers reverberated through the bodyshell like someone was shooting at us.” en “The GT-R is also prone to tramlining unnervingly on rutted surfaces.” en “plenty-of-jiggle, head-toss-and-poinging-from-cats-eyes” acceptable.”

Dat soort teksten kom je ook veel tegen in reviews van de BMW’s met runflat banden (zoals de review van Topgear van de Z4m bijvoorbeeld en die van de 3 serie, maar ook in andere tests lees je vergelijkbare teksten…..

Zoals gezegd, met een setje andere banden kan het wel eens een stuk beter gaan (al blijven het ulta low profile banden).
het blijft het nissan ;) maar knap staaltje werk dat zeker
@wOoOdy

Zoals ik al zei, het zal er zeker wel aan bijdragen maar het is niet de oorzaak.

Zoals dat bij andere auto’s juist de oorzaak IS en niet de bijdrage.
@ Rik ,

Bij het lezen van jouw comment word dat me duidelijk , i don’t assume. OK?

Je komt hier aandraven met alle mogelijke , van het net geplukte revieuws om toch maar een paar nadelen van die GTR op te noemen. Who fucking cares dat ie een beetje hard afgeveerd is , het is een sportwagen gvd. Wat maakt het dan uit ??? Als je comfort wil koop je iets heel anders , niet?

@ Autoblog,

Please toon een filmpje waar de GTR word verslagen door een porsche , met eventueel Bert en Ernie aan het stuur. Mischien dat het eindeloos gezever hier dan eindelijk eens stopt
@Rick dos: en hoe kom jij aan die wijsheid? Hoe weet jij wat door het onderstel komt en wat door de banden?
@Tim

Perceptie is iets anders dan de werkelijkheid.

En op de rest van je comment…… wel een beetje de aanleiding en vervolg kunnen volgen? Wie maakte er een punt van? Oké, thank you….

@w0o0dy

Überhaupt de reviews gelezen of alleen de stukjes die je bevalt?
@rick dos: daar ga ik niet eens op reageren.
@wOoOdy

Dat begrijp ik. Want dan zou je je eigen vragen namelijk beantwoorden…
@Rick dos: nee, je veronderstelling is dom, you should know me better than that. En het heeft erg weinig nut om op dat soort opmerkingen in te gaan.
Maar goed om je dan maar een beetje te helpen…

“On the street the GT-R rides like a racecar — not ifs or buts. The kindest thing we can say is that, as it stands, it is not well suited to Australian roads.

Response to bumps is sharp and noisy and the overall ride is hard most of the time and ‘jiggly’ at best. And choosing the comfort mode on the Bilstein electronically-adjustable dampers did little to improve the situation. Tyre roar was also pronounced — the noisest part of the car on the road in fact.

This was on Japan’s well-tended bitumen. On a road like Bucket’s Way, north of the Hunter Valley, Melbourne’s Reefton Spur or a Tassie Targa stage this car would be a handful. Around Sydney’s poorly tended suburban streets it’d be a backbreaker.

Mizuno says his team only locked away the current settings for the GT-R in September. With similar feedback reportedly coming from the UK contingent, let’s hope there’s some revision of the settings before the car makes it to Oz. As a package, the GT-R deserves better.”
@wOoOdy

“nee, je veronderstelling is dom, you should know me better than that.”

Mooi, dan kan ik die ook bij jou neerleggen…
@Tim: als je een link hebt van zo’n filmpje dan ga ik em zeker posten!
@Rick dos: jammer dat je tegenwoordig regelmatig niet (meer) op een leuke manier discussiëert maar afzakt naar pogingen om iemand op de persoon af te kraken als iemand het niet met je eens is. Beetje het niveau van sommige lui hier die ik niet me name zal noemen. Jammer.
@wOoOdy

Mag ik je hier even op wijzen….

@w0o0dy schrijft,

23 February 2008 om 18:37
@Rick dos: en hoe kom jij aan die wijsheid? Hoe weet jij wat door het onderstel komt en wat door de banden?

….en mag ik je dan ook op andere comments richting mijn persoon wijzen waardoor we zulke discussies krijgen?
Als je een normale vragen niet kan onderscheiden van afkraken van de persoon dan belooft dat weinig goeds voor de toekomst.

Ik zal kritisch naar mijn eigen comments kijken….

Bottom line…. meningsverschillen prima, pittige discussie no problem… maar het doel van hier teksten tikken/lezen is wel lol hebben, en informatie en meningen delen. Maar vooral lol hebben.
@w0o0dy

Zoals je weet is dat altijd mijn doel geweest. Niets meer en niets minder. Dan zul je atijd van die randfiguren hebben die dat niet begrijpen. En vóóral als je hún merk bekritiseert. Maar dat neem je op de koop toe.

Alleen begon jij je de laatste tijd wel érg te profileren als zijnde één van die randfiguren. En dan mag je een reactie verwachten.
Geef mij maar de M3, daar kun je tenminste normaal je broodje mee bij de bakker halen! :)
Waarom zet hij nou zijn afgetrapte M3 hier tussen. En waarom zet hij ‘m niet in de M-Dynamic-mode. Gewoon wachten op een nette CSL versie met de juiste banden ;)

@Turbopaultje
Vind je het gek! Hij kost ook een flinke hap meer. Daar kun je 3* R35 GT-R van kopen. En als je een GT-R goed gaat strippen zal die GT2 ook het moeilijk krijgen.
@Rick dos: lees je eigen teksten nog eens…. die tekst is zondermeer op jouw schrijfsels bij met name artikelen over Alfa van toepassing.
@Rick Dos,Wooody: Waar 2 honden vechten om …..
Corvette 2008 Z06 is goedkoper, sneller, mooier,exclusiever en op het circuit
ook sneller als zowel de nissan/porsche! :)
“nee, je veronderstelling is dom, you should know me better than that.”

Ik weet het en daarom leg ik ook dit weer terug bij jou.
@Rob USA

Kijk, en als de keuze zou zijn de GT-R of de Z06 dan zou het de GT-R zijn. ;)
Ah nee hè? Niet weer! @rick dos: we zijn het eens

Of toch niet? Als de GT-R een cabrio was wel, maar nu….. moeilijk….
@w0o0dy

Hè gadver, kunnen we weer niet discussiëren. ;)
De enige versie waar men zich in Weissach echt zorgen over maakt is de raceversie van de GT-R.
Slechts 3 tienden sneller dan de GT3?
En toch veel sneller in acceleratie dan de GT3?
Dus het is logisch om te denken dat een GT-R een probleempje heeft met bochten. ;)

Voor mij is de GT-R gewoon een computer op wielen terwijl de GT3 een auto is met porsche wielen eronder.
@ Rick dos

Ik zou voor de Z06 gaan.

Kom maar op! ;)
@dekster: ze staan nergens stil hè? Dus dan heb je weinig aan die explosieve start… op een heel rondje zullen ze waarschijnlijk niet onder de 60km/u komen. Tuurlijk heeft de GT-R wel een probleem met bochten… de auto is vrij zwaar, aan de andere kant zal de bochtensnelheid niet veel lager zijn dan bij de gt3. Die heeft namelijk meer last van onder- en overstuur dan de GT-R.

De echte winst zit voor de GT-r in het feit dat die eerder z’n vermogen kan gebruiken zonder van de lijn af te raken…. grip, een erg goede balans en intelligente 4wd die zorgt dat de auto het vermogen kwijt kan….

Winst op het circuit is meestal afhankelijk van hoe laat je kan remmen, hoeveel grip je hebt bij het insturen en wanneer je op het gas kan…. de snelheid midden in de bocht zal waarschijnlijk niet enorm afwijken…10km/u is dan al veel.
@Pannekoek… ik zal je nog gekker vertellen… ik zou misschien wel voor de gewone Corvette convertible gaan…. (als ik uit Corvette, GT-R of 911 moest kiezen) “Slome bak” in vergelijk tot dit spul, maar open rijden is zoveel meer dan alleen hard gaan……

Een Maserati Granturismo Convertible/spider zou me waarschijnlijk nog meer aanspreken…
@Pannekoek

Echt waar?

Hè gadver, ik ga toch liever voor een Alfa 8c. ;)
@w0o0dy
De bochtensnelheid niet veel lager dan die van een GT3?
De GT-R heeft turbo’s dus op het rechte stuk is het sowieso een bom, maar danzkij al die pk’s is de GT-R slechts 3tienden sneller? :?
@Pannekoek
Z01 toch?
Die was geklot op 3sec van 0-60mph
@w0o0dy
997 turbo CABRIO toch? of toch een cabrio maken van de GT-R?
@CSL: een plasma cutter in de GT-R en dan wat verstevigen met carbon/kevlar lijkt me wel een plan….. :twisted: Dak laten we gewoon helemaal weg…. ik rij toch eigenlijk alleen open… kan ik alleen niet door de wasstraat, who cares!
@w0o0dy
En een fatsoenlijke Rolkooi?!
Mischien toch maar gewoon alle onderdelen overzetten!
http://www.infinitig37convertible.com/images/infiniti-convertible.jpg
@dekster: ik ga er vanuit dan de GT3 met name tijd wint bij het remmen en iets midden in de bocht…. Daarnaast is het een behoorlijk kort rondje en vergeet niet dat Chris een bocht verneukte door er te hard in te duiken met de GT-R dat zal al snel een halve seconde gekost hebben….

De GT3 weegt veel minder dus of de acceleratie van die auto zoveel minder is valt te betwijfelen… vergeet niet dat de GT3 263pk/ton aan boord heeft en de GT-R 274pk/ton. De snelheid zal op deze baan vrij laag zijn dus in 5 of 6 zullen de auto’s misschien niet eens zijn gekomen…. dan heeft de GT-R minder voordeel van z’n sterke motor….

Qua acceleratie zal het hogere vermogen en het hogere koppel de GT-R denk ik geen 2 seconden winst opleveren… op zo’n kort rondje dat maakt de GT3 waarschijnlijk wel een halve tot een hele seconde goed tijdens het remmen. Dan nog wat winst in de bochten, misschien een seconde? Denk het niet eens… dan kom je dus uit in de buurt van 0,5 seconden in totaal…

Maar goed dat is beredeneren op basis van wat je weet over de auto’s…. zonder telemetrie-gegevens blijven dit soort dingen gokwerk…
@w0o0dy
Dit is weer een typische nutteloze autofans-onder-elkaar discussie eh :P
@csl: ik ben gek genoeg en niet snel bang, maar dat ik zo’n auto op z’n kop leg… mwa zal wel meevallen. Maar een paar Carbon/kevlar voorraam-stijlen is geen slecht plan.

Maar eigenlijk kan ik net zo goed zoiets kopen (met dan wel het stuur links)
5.0 V8 TVR Chimaera
http://autotelegraaf.nl/occasion/kopen/TVR/Chimaera/11975602/tvr_chimaera_5.0l_v8_340pk_blauw_metallic.html

http://autotelegraaf.nl/images/speurder/6/0/2/11975602.gen.jpg
@dekster: yep…. having fun? :D
laten we er wel vanuitgaan dat italie hier spekkoper is met de scuderia.
hét zal de vloer aanvegen met alle duitsers, jappen en janks.
@w0o0dy
Weet je wat het is. Jij hoefd de auto niet op zijn kop te leggen. Als je goed wordt aangereden etc.. kan de auto op zijn kop raken!

Hoeze wil je een andere auto?
@csl: i don’t… Al zou een snelle&lichte 4-zits cabrio (nee geen beemer, geen mercedes en wel achterwielaandrijving) met het oog op de toekomst niet onhandig zijn….. (kinderzitjes)
Terwijl jullie hier die kleine sportwagentjes kopen, geef ik m’n geld liever uit aan dit. (Lekker cruisen 8) )

http://www.autocult.com.au/img/gallery/TorqueOmata739.jpg
@dekster: dan toch wel met andere wielen en zonder strepen hè?
Deze wielen
http://www.dtmautohaus.com/img/alpina_softline19_wheel_2.jpg
Die strepen zou ik houden. :P
@dekster
Je moet hem juist origineel houden.
Hoe bedoel je, een standaards 650 of een standaard alpina? (die velgen staan trouwens op de alpina optielijst ;) )
Ik weet niet waarom ik niet van Cabrio’s hou!!
Dat ze bijna allemaal een Gay uitstraling hebben, en dat ze lomp zijn kan ik niet hebben.
Mocht ik ooit een cabrio kopen, dan moet het wel een BMW Z4 M Roadster of een opgevoerde Lotus Elise taga worden.
@dekster
Als je een Alpina koopt, moet je hem ook zo houden.
Ja die laatste velgen staan wat klassieker he. In combinatie met zwart!
@csl: wel geprobeerd? Het leuke aan een open auto vind ik het gevoel, het geluid (van de auto, maar ook van vogels in de bomen waar je onderdoor rijdt), de geur (meestal), het zonnetje of de schaduw…. Voor mij is open toeren een extra dimensie, ook genieten als het niet hard gaat. Als ik dan weer een stukkie wil knallen dan geniet ik minder van de omgeving, maar als ik weer rustiger ga rijden dan ontspan ik meer. Micro-vakantie, dat is open rijden voor mij.

On-topic: wel een probleem met dit soort auto’s… de grenzen liggen zo ver weg dat de limiet opzoeken eigenlijk alleen op het circuit kan. Dat maakt dat een auto als een Elise vaak eigenlijk leuker is… Toch hebben dit soort technische kunsstukjes ook wel wat… weten en voelen wat het ding allemaal kan is zeer spectaculair…

Alleen denk ik dat veel bestuurders van dit soort auto’s de kwaliteiten niet hebben om redelijk veilig tot op de limiet te gaan en er dus de meeste tijd maar een beetje mee rondtoeren zonder echt de kwaliteiten van de auto’s aan te (kunnen) spreken… toch eigenlijk wel erg jammer van al dat ontwikkelingswerk om die auto’s zo goed te maken….
InfinteNissan
jaja, gt-r owned weer duidelijk
@w0o0dy
Ja ik heb vaak open gereden, eigenlijk zo een beetje elke dag met mijn motor :)
Nee maar ook met S2000 en een verlaagde CRX delsol vti uit 96 met een absurd goede wegligging.
nu lees ik hier al die comments en kan ik eigenlijk alleen maar denken waar maakt iedereen zich druk om. als je het geld voor zo’n auto hebt dan koop je toch wat je zelf wil die nissan ownt gewoon omdat het een zieke waggie is.
niemand koopt deze auto’s om boodschappen in te doen dus wat maakt het uit hoe ze geveerd zijn, als je hem koopt zal iedereen er mee gaan knallen en niemand zal de limieten halen van deze bakken. dus waarom maakt iedereen zich dan zorgen over 3 tienden.
en trouwens waarom die m3 er bij is gehaald weet ik echt niet wilde hij per se zijn autotje showen ofzo?
@Mikeymania: hij zegt het in de video zelf al…. omdat de GT-R qua prijs in de buurt zal komen van de E92 M3, de M3 qua vermogen in de buurt zit van de GT3 en qua gewicht tussen de GT-R en de GT3 zit. Helemaal niet zo gek dus eigenlijk.
Hilarisch die Rick Dos, met oneigenlijke argumenten de GT-R in de hoek proberen te zetten als een auto voor het plebs. En dat ben jij dan blijkbaar dus niet als BMW adept? Weet je Rick Dos? Als je technisch vooruitstrevende sportwagens als de GT-R zo afkraakt dan begin je echt oud te worden, een beetje zoals de bejaare mensen heel vroeger de stoomlocomotief als een duivels apparaat wilden wegzetten. Accepteer nu gewoon dat jouw persoonlijke voorkeur niet perse de beste is en kom dan eens met argumenten die hout snijden waarom de GT3 beter zou moeten zijn tov de GT-R. Ik heb zelf meerdere 911jes gehad en mee geraced maar ik moet toch erkennen dat deze GT-R een fantastisch snelle en zeer competente sportwagen is en dan komt er ook nog eens een V-spec aan met meer PK’s en minder gewicht. Maak je borst maar nat, dat wordt huilen voor je als je in de toekomstige vergelijkingen Porsche weer ziet sneuvelen en Ferrari ook helaas. :)
De GT-R heeft zo’n 520 echte pk’s. Dat is toch zo’n 100pk verschil met GT3.
Superchargeer op de GT3 anyone?!
Op estetisch vlak vind ik de porsche een knappere wagen, maar prestatie-gewijs is de GT-R een briljante, revolutionaire kracht die zijn weerga niet kent noch ontkent kan worden door de rechtstreekse concurrentie. De GT-R is tevens een broodnodig en noodzakelijk signaal aan alle snelle autoconstructeurs die met hun sportmodellen wat op hun lauweren rusten.

Nu hopen dat de concurrentie (BMW, Porsche, etc.) de uitdaging aangaan en hun volgende bolides met nét iets meer ‘sophistication’ in elkaar sleutelen.
of je neemt gt2 dan heb je ook 520 pk’s ;)
*een GT2
@gekke turbo
Maar de GT2 geen 4×4 als je hem wilt vergelijken met GT-R :P
Lotus gaat ook met met de nieuwe Esprit met BMW motor auto’s als de Nissan GT-R, Ferrari F430 en de Porsche 911 gaan beconcurreren.
@csl de GT3 is ook RWD en geen 4×4 ;)
@gekke turbo
inderdaad, aangezien het prijsverschil tussen Gt3. turbo en GT2 enorm is.
@csl: enorm is nauwelijks het goede woord…. gewoon knalhard het dubbele en dan nog kun je je afvragen of die GT2 veel sneller is rond het circuit… de tijd op de ring is wel sneller, maar aan de andere kant…. 3 seconden op een circuit van 22 kilometer is dat wel een verschil van 120.000 euro waard? Als je dan toch zoveel geld uit wil geven ga dan gelijk voor de Scuderia… die zal de Gt2 weer helemaal zoek rijden…. en is vrijwel zeker meer fun… die is minder dan 40 mille duurder en dan heb je echt wat.
@w0o0dy
Nee zeker niet waard, gewoon afzetterij. Net zoiets als de Mclaren Mercedes.
Die Scuderia hoort gewoon niet op de aarde thuis. Te goed gewoon. Maar ook weer overdreven duur in nederland en niet zo betrouwbaar als Porsche.
Zolang die motor op de verkeerde plek zit, wil ik eigenlijk niets met 911 te maken hebben, hoe goed de RS en de GT2 door professionelen op circuits zijn. Endan zit er maar 1 ding op, en dat is de GT-R Vspec met goedkope tuning tot zo’n 650pk moet kunnen.
@csl: eerder had je TVR en Noble (die bestaan wel maar ze maken alleen nog de duurste auto, de M15) De M12 was erg leuk voor rond de 110 mille (niet echt mooi maar ach…….. Die M15 gaat waarschijnlijk wel 160.000 euro kosten maar is dan ook echt goed op het circuit. 461pk bij 1200kg en een koppel van 620nm moet genoeg zijn, maar ook wel prijzig. En exclusief.
@CSL
Geen kat die zaagt dat de motor in een Lancer of Subaru verkeerd zit, maar die 911 krijgt het altijd hard te verduren, terwijl dat concept nu voor een ongelooflijk leuke rijmachine zorgt.
@Dekster…. zo verkeerd zitten die motoren dan ook niet…. ze zitten dan wel voorin… maar op/wel achter de vooras. Het probleem van de 911 komt grotendeels door het feit dat de motor ACHTER de achteras ligt. En door het feit dat het een echte sportwagen moet zijn… die andere twee zijn normale auto’s op turbo-steroïden…. different league.
Als men het heeft over de 911 en de positie van de motor moet ik altijd denken aan het sprookje “de prinses op de erwt”.

Een probleem van iets maken terwijl het concept zich al jaren bewijst. Niets voor niets heeft ook deze GT-R de Porsche als benchmark gebruikt. Zal ook wel een reden hebben toch?
@dekster
Probleem met de 911 is dat je niet weet wat de auto gaat doen op de limiet. Dus verassingen zat in de petto.

Die noble m12 is van de zijkant toch echt wel vet. Aleen hier en daar beetje Ford Mondeo emoties :)
De TVR SAGARIS(0-60 3.7 secs, top speed 195+mph power 400bhp) is ook leuk, maar de Noble M12 kun je denk ik beter tunen en naar je wensen afstellen.

Maar als het echt zo’n ding moet worden waarmee je op tracks supertijden gaat neerzetten en vervolgens mee naar huis kan rijden moet het haast wel een Ultima GTR worden!
@w0o0dy
Ja, maar feit is dat zowat alle sportwagens de 911 als referentie hebben.
die motor plaatsing heeft ook enkele voordelen:
*Super goede tractie bij acceleren
*korte remweg
*En in chicanes kan je lang wachten om te remmen en in te sturen, want die auto kan zich snel dwarsplaatsen. (oké, die heb ik zelf uitgevonden, maar in theorie moet ze werken :P )

Ik ken ook weinig sportwagens met 350pk die zo goed zijn als een 911 ;)
@Rick dos: je zou het zo kunnen zien…. hoe goed zou de Porsche 911 kunnen zijn als de motor een 40/50cm verder naar voren lag? Ik weet zeker dat ie beter zou zijn dan de huidige 911… Het is geen slechte auto, maar het vasthouden aan het concept levert een auto op die niet het beste is wat Porsche kan…. Als Porsche overstag zou gaan werd het weer echt spannend…. misschien zijn auto’s als de GT-R wel reden genoeg om alsnog een 911 te maken met de motor voor de achtreras… ik hoop het.

@CSL: De m15 is redelijk qua styling, stuk minder tupperware styling en is ook dagelijks bruikbaar, maar nog sneller dan de M12…..
@CSL
Ja, daar noem je inderdaad iets leuks, Noble :D
Ik zou toch nog voor dagelijks gebruik iets meer vertrouwen op de porsche ;)
@w0o0dy
Ik herinner me een review van JC waar hij de verschillende Noble’s door de jaren heen vergeleek, en bleek dat ze steeds net iets minder leuk rijden dan de vorige.
@dekster: Er zijn niet zoveel auto’s die vergelijkbaar zijn qua gewicht en vermogen (en al helemaal niet (meer) met “maar” 350pk) Zoek maar eens naar sportwagens met dezelfde pk/gewichtverhouding die op het circuit langzamer zijn dan de 911 (wel ongeveer van dezelfde leeftijd als de huidige 997 anders spelen er teveel andere factoren een rol).

Noble, Ascari, Lambo, Audi R8, Ferrari F430, Pagani Zonda, Mosler, Gumpert…. allemaal mid-engined… niemand legt de motor voor de vooras, of achter de achteras…. tussen de assen, liefst in het midden, is nou eenmaal beter.
Die oude noble is toch lichter en goedkoper!
500pk is denk ik niet zo’n probleem met die auto’s.
http://c.myspace.com/Groups/00004/40/72/4772704_l.jpg
@w0o0dy

Je moet het niet op die manier bekijken. De 911 is een filosofie op zich. Natuurlijk kan Porsche véél beter en dat hebben ze de wereld ook al getoond. Het is echter een filisofie die is aangeslagen en synoniem staat met Porsche.
@dekster: de vraag is dan…. is “minder leuk dan de vorige” nog steeds beter dan de 911 of is het minder leuk…. De Noble heeft zo goed als geen onderstuur, is vreselijk goed in balans en heeft genoeg tractie om het vermogen om te zetten is supertijden…. bij Topgear zette de auto een tijd neer die 0,2 seconden langzamer was dan de GT3RS op cupsport banden…. nice job voor een auto die ongeveer 40 mille minder kost, niet gestript is en geen rolkooi heeft….
@w0o0dy
Zo’n boxermotor weegt veel minder dan een gewone motor vanuit een bv een R8.

Als we kijken naar de bmw F1.08, zien we dat het overgrote deel van het gewicht naar achteren geplaatst is.

http://www.bohp.net/blog/pict4/news070117f1n04.jpg
@Rick dos: we hadden een hele lange en pittige discussie bij dat stuk over de Fiat 500 en de mini enzo over retro…. daar was je een vurig voorstander van vooruitgang en schreef je dat retro een slechte zaak ik omdat het resourches opslokt die beter besteedt zouden kunnen worden aan echte vooruitgang….

Dan zou je eigenlijk verwachten dat je van de strategie van Porsche ook vindt dat het de vooruitgang schaadt….want ze houden vast aan iets in plaats van iets echt nieuws te ontwikkelen.
@Dekster: Het gaat erom dat de motor tussen de voor en achteras beter werkt dan achter de achteras…. Waarom denk je dat een F1 de motor ruim voor de achteras heeft?

Daarnaast zorgen de spoilers voor (en achter) dat een F1 extreem weinig onderstuur (en overstuur) heeft… niet zozeer de gewichtsverdeling. Die verdeling helpt wel maar met een F1 kun je veel meer variëren met spoilers en de gewichtsverdeling dan met een straatauto om de perfecte balans te halen en heeft een F1 gruwelijk veel meer vermogen per kg dan een straatauto.
grr, m’n comments gaan de spamfolder in…

-Edit: Opgelost!-
@W0o0dy
Een F1 heeft z’n motor voor de achteras omdat z’n versnellingsbak op/net voorbij de achteras ligt.
Bij een 911 is het omgekeerd en ligt de versnellingsbak voor de achteras.
@w0o0dy
Een noble heeft wel een rolkooi ;)
En veel is daar ook niet meer aan te strippen eh…

http://robson.m3rlin.org/cars/wp-content/uploads/2007/06/9_noble_m14_2405-copy.jpg
@w0o0dy

Ja, maar wij verschillen over de term “retro” van mening. Retro vind ik de 500 en MINI etc. bijv. omdat het “ineens” teruggrijpt naar het verleden. Het is niet een evolutie van een bestaand design.

Een 911 daarentegen vind ik niks retro aan. Natuurlijk heeft het een designtaal die al 40 jaar meegaat maar dat rijpt al die jaren al. Waar, zoals ik al zei, de 500 en de MINI je terug moeten nemen naar een verleden tijd.

En een 911 staat vooruitgang niet in de weg. Zij hebben een design met manco’s zo kunnen perfectioneren dat menig autofabrikant zich er als concurrent op stuk bijt. Als je het dan hebt dat we respect moeten hebben voor Nissan en de GT-r dan geldt dat net zo goed voor Porsche en de 911.
:D Zie de uitleg over retro van wiki…

“Retro staat voor het teruggrijpen op producten en ontwerpen uit het verleden. Deze ontwerpen en producten worden vervolgens opnieuw gehanteerd en geproduceerd. Tijdens het laatste decennium is retro in toenemende mate populair geworden.”
@dekster dus ligt bij een F1 het grootste gedeelte van het gewicht van de aandrijving voor de achteras en weinig erachter (een F1 bak weeg 30kg of zo en de motor rond de 90kg) en ligt er een motor van 150/200kg achter de achteras van de 911 en een bak van 80kg of zo ervoor?)

@csl: die gele 111s of een Elise Mk1 160, da’s nog iets leuker 714kg en 143pk. Lichtste uitvoeringen met veel power… daarna werden ze zwaarder en kregen iets meer vermogen.
@rick dos: zoals gezegd… dezelfde techniek met de motor op de juiste plaats maakt een betere auto… dus minder vooruitgang dan mogelijk…. datzelfde zou je kunnen zeggen van de retro style van de 500…. verder is er namelijk niets ouderwets aan die auto.

@dekster: de motor ligt daar omdat het de beste plek is… en de bak erachter omdat je nou eenmaal dat ding in de buurt van de motor en de aandrijfassen wil hebben…. voorop de neus verklootte de hele aerodynamica ;)
En nu is het bedtijd voor deze junk ;)

Ciao a tutti
Ik ga ook slapen, morgen zullen we de strijd hervatten :P

Slaapwel w0o0dy ;)
@w0o0dy

Dus als jij de 500 ziet dan doet dat je niet denken aan de oude 500?

En zoals ik ookal zei, natuurlijk maakt een 911 met de motor op de juiste plaats een nóg betere auto. Maar goed een 911 met een v8 of v10 doet dat ook. Het is een filosofie die Porsche al 40 jaar hanteert en met succes en dat valt gewoon niet te ontkennen.
@Rick dos
Als ik een 500 zie vind ik die mooier dan een renault/Citroen/Peugeot/VW/… endat is het enige wat ertoe doet ;)
@dekster

Normaal wel, maar niet in deze dicussie. ;)
Als ze nou gewoon die blokken in de Cayman stoppen, dan gaan de verkopen zelfs nog meer omhoog! Misschien willen ze hellemaal niet veel verkopen! Maar juist duur verkopen!
Rick dos: tuurlijk doet het ontwerp van een nieuwe 500 je aan de oude denken… maar er is meer nieuw aan dat ontwerp dan aan het ontwerp van de 911 t.ov. 20 jaar geleden. In feite is het een compleet nieuw ontwerp met retro-verwijzingen naar de oude.

CSL: heeft daar zeker een punt…. volgens mij is er geen sportwagen van een ton of meer op de markt waarbij er verhoudingsgewijs zo weinig geld voor ontwikkeling gebruikt wordt… De styling is altijd min of meer hetzelfde, dus geen compleet nieuw ontwerp. De motoren zijn 10 jaar geleden(zoiets?) voor het laatst opnieuw ontwikkeld en dat was ook geen 100% nieuw ontwerp…. In feite zouden dit soort 911’jes waarschjijnlijk voor een ton de deur uit kunnen en dan maakten ze nog steeds winst…. Dat blijkt ook wel uit de winst per auto cijfers die we een tijd geleden zagen… Porsche scoorde daar erg hoog.

Toch een beetje zuur als je dat weet, toch 2 ton moet betalen en ook nog eens ziet dat een aantal sportwagens inmiddels voor veel minder geld sneller zijn….. Ik denk dat Porsche nu weer eens echt aan de bak mag. Eerder konden ze misschien nog wel beweren dat het niet echt nodig was om echt vernieuwend te zijn met de 911 want “sie hatten die Nase vorn (in hun ogen en in die van veel potentiële klanten) maar… ze zijn gepasseerd en het wordt nu pijnlijk duidelijk….
@W0o0dy

En daar maak je een fout in je denkwijze. Want je referentie voor een 500 is alleen het oude model. Terwijl als de 500 ook zo geëvolueerd zou zijn als de 911 de verschillen veel kleiner zouden zijn. Als je dan écht een goed vergelijk zou willen maken dan zou je én de eerste 500 t.o.v. de nieuwe moeten vergelijken én de eerste 911 t.o.v. de nieuwe moeten vergelijken. Dán pas heb je een eerlijk vergelijk en zie je dat de verschillen door de jaren heen groot zijn.

Maar goed, dan nog als je de 964 vergelijkt met de 997 dan zie ook grote verschillen.

V.w.b. de winst die Posche maakt op elk model dat is een feit. Maar kijk wat voor winst Ferrari maakt op elk model. En zo ook andere luxe merken. Porsche staat in dat opzicht écht niet alleen.

Op het gebied van ontwikkeling van de motoren zullen Ferrari en Porsche ook niet voor elkaar onderdoen. Want als je vindt dat Porsche niet veel ontwikkelt heeft de laatste jaren dan heeft Ferrari dat net zo goed niet gedaan. Ik bedoel 348, F355, F360, F430.

En al met al heeft Nissan natuurlijk een knap staaltje techniek hier neergezet. En natuurlijk is deze auto sneller dan een Porsche turbo. Maar hoe hebben ze dat feitelijk gerealiseerd? Door een auto met méér pk’s te bouwen, zoveel computertechniek in te bouwen dat je je in een RL Playstation waant en een onderstel te bouwen waar menig raceauto jaloers op kan worden. Zo hard is die auto afgesteld zelfs in comfortstand.

Waren dat de uitgangspunten van een turbo? Nee. Zijn dat min of meer de uitgangspunten van een GT3 en GT2? Ja. En hoe groot is het verschil dan? Niet groot of juist een paar stappen te ver voor een GT-R.

Dus gepaseerd? Ja, de turbo op een circuit inderdaad. Maar de GT3 net aan en de GT2 nog lang niet. En voor de GT2 heeft men een V spec nodig die nóg meer pk’s in de weegschaal legt én minder gewicht heeft.
Rick, mooi dat jij altijd op de hoogte bent van alle uitgangspunten waarom een auto is gebouwd. Als je deze nou ook nog even toepast op de Cayman vs 135i discussie die er eerder liep dan is iedereen daar ook klaar.
Jammer weer, zo’n reactie, Floris. Dat kan inhoudelijk wel wat beter volgens mij.
Ach, je bent structureel inconsequent in je argumentatie. Daar word je vanzelf een beetje flauw van.
En niet te vergeten, een oppurtunistische kopieerder…………..
Ik zie dat je het kinderlijke niveau weer niet kan ontstijgen……ook weer zo jammer….
Niet alles als een soort jij-bak teruggooien.

Je loopt de Cayman af te branden omdat een 135i met veel meer vermogen sneller is, hier gebeurt hetzelfde en meld je dat Nissan meer pk’s nodig heeft om een Turbo te verslaan en insinueer je daarmee dat dat een zwaktebod danwel een kunstgreep van Nissan is.

Daarnaast zeur je over de electronica in de GT-R. Vergeet niet hoeveel electronica er in de Porsches van tegenwoordig zitten. Het feit dat Porsche briljante engineers heeft is de enige rede waarom een 911 ondanks de layout van de aandrijving tot de top behoort.

Niet zeuren nou over kinderachtig niveau…
Wat een gave baas ben je dan hé, met je GT-R!Hahaha.
En die Porsche bezitter maar jou proberen te overtuigen dat zijn Porsche toch echt beter is. Lekker grinniken en denken; ‘lul maar raak…’
Totdat hij over de looks en het charisma begint van de auto, dan moet jij toch inleveren….Dat dan weer wel
@Floris

Mijn comments op dat topic zit je echt in de maag, he? Als je mijn comments nog een keer goed doorleest (en dan vooral mijn comment richting sebastian) dan krijg je een hint wat ik er echt van denk.

En incosequent zijn we hier allemaal, jij bent daar geen uitzondering op, beetje vreemd dat je mij er dan op aanspreekt.

Maar goed, ik mag blijkbaar niet zeuren over het niveau als er op de man wordt gepeeld….ik vind het allemaal prima. Neem mij dan niet kwalijk als ik daar verder niet deel aanneem.
@ Floris : Well done. One hundred and eightieeeeee !!
Nee hoor Rick, dat zit me helemaal niet dwars. Ik word er alleen een beetje moe van de alwetendheid die jij pretendeert, terwijl als je langer dan 3 seconden naar je antwoorden kijkt je snel ziet dat jouw argumenten net zo veranderlijk zijn als het weer.

Als je daarop wordt aangesproken, vind ik het jammer dat je dan wegloopt vanwege het feit dat er op de man zou worden gespeeld. Wie zich zo profileert kan de bal verwachten.

Laat mij trouwens even weten waar ik inconsequent ben. Thanks!
En daar maak je een fout. Je begint nu namelijk voor mij te denken en te spreken. Ik pretendeer helemaal niet alwetend te zijn. Dat jij die perceptie van mij hebtdaar kan ik vrij weinig aan doen. Ik heb gewoon een mening over zaken net zoals iedereen die heeft. En over meningen zijn we nog steeds vrij om over te discussieren.

Je inconsequentie blijkt alleen al uit het feit dat je mij hier op aanspreekt waar anderen net zo incosequent zijn.

Maar goed, nog een mening over de auto’s of alleen over mij?
Ik denk helemaal niet voor jou, je komt zo over op de andere mensen hier. Bij jou valt mij de inconsequentie op, bij de rest (nog) niet.

De mening over die auto’s heb ik hier al vaak genoeg gegeven. Maar ik herhaal ‘m nog eens voor je; Het enige wat al deze filmpjes hebben bewezen is dat Nissan een uitstekende auto heeft gebouwd en dat de GTR zich kan meten met de beste wagens in die klasse. Ik zou liever de Porsche hebben overigens, puur op subjectieve gronden.
One hundred.
@W0o0dy
Het is toch gewoon een Symbool geworden die Porsche badge (op je Boxter). Ze hebben de naam, netals Ducati en dus vragen ze gewoon het dubbele, terwijl andere fabrikanten veel harder aan de weg timmeren!
Het enige wat al deze filmpjes hebben bewezen is dat Nissan een uitstekende auto heeft gebouwd en dat de GTR zich kan meten met de beste wagens in die klasse. Ik zou liever de Porsche hebben overigens, puur op subjectieve gronden.

@Floris en Rick Dos;

Da’s mooi, want dan hebben jullie dus precies dezelfde mening over deze auto’s…
“A car, made by a company that used to be called Datsun is as good than the best 911 ever made.”

wat zeggen ze nu bij Porsche ? ;-p

Geef mij maar de GT-R hoor. En telkens komt dat zinnetje weer boven van “the car plays with the lord of physics”. (Jeremy zei het indertijd ook al van de Skyline R32 GT-R in “Motorworld in Japan”, wat nog eens bewijst dat je met Nissan zeker rekening mee moet houden !!).

Pasop begrijp me niet verkeerd, de GT3 en de M3 zijn mooie machines, maar de GT-R vindt ik gewoon véél specialer. Maar dat is natuurlijk mijn mening. Maar ik denk dat het nu toch moeilijk te ontkennen is (behalve als je liegt), dat de GT-R de assen kickt van de Porsche Turbo en GT3 op vlak van prestaties.
@ de vlaeminck

props verhelpen ? Ik neem aan dat je daarbij problemen verhelpen bedoelt. Kijk Nissan en Nissan zijn twee verschillende automerken (of zelfs meer) maar ik ga het alleen bespreken over Japan en Europa. Kijk in Europa is Nissan samen met Renault (het slechtste Franse merk die een slechte naam geeft aan de andere merken van stokbroodland nl. Peugeot/Citroën). Onderzoek heeft aangetoond (had het totaal niet verwacht ;-p) dat Renault de kwaliteit naar beneden heeft gehaald van Nissan in Europa, tegenwoordig véél meer problemen. Anderzijds in Japan is dit NIET het geval dus de GT-R is een pure Japanse machine, waar Renault (gelukkig ook maar) NIKS voor tussen zit. Dus de betrouwbaarheid van deze GT-R zal net zo goed zijn (en zelfs nog beter) dan de hoge kwaliteit (technisch gezien dan) van de vroegere Nissan Skyline’s. Dus maak u maar geen zorgen over de kwaliteit van die GT-R, want die is NIET minder dan die GT3 hoor.
Da’s mooi, want dan hebben jullie dus precies dezelfde mening over deze auto’s…

Mwoah, ik probeer geen subjectieve mening met quasi-objectieve onzin te verklaren :)
Al moet ik zeggen dat ik die GT-R wel heel gaaf vind…

http://www.youtube.com/watch?v=Ai4kGrLZHuY
Als de V-Spec nou hier goedkoop op de markt komt. Dan is deze Porsche Killer snel besteld :)
@evo

Heb je ‘m door….. ;)

Maar laat maar gaan. :)
20.
wie wil er voor zoveel geld zon lelijke gt-r. ik bedoel op het niveau van deze autos maken mij de specs niet zoveel meer uit. maar het merk en uiterlijk wel. dus weg met die spuug lelijke nissan en geef mij die heerlijke porsche of anders de m3 allebei zeer mooie auto’s vergeleken bij het lelijke eendje!
@ DJ§: meen je nu echt dat je de GT-R lelijk vindt en een 3-serie BMW met een lelijke bobbel en een paar sleuven hier en daar mooi? Dat je de GT-R niet mooi vindt, ok, smaken verschillen. Maar een 3-serie BMW is gewoon een auto, zoals een kleuter die tekent.
Die GT-R een gewoon een geweldig staaltje techniek! Alleen de afgunst van alle Porsche-fans “hij is lelijk, Porsche heeft mee allure” bla bla bla. Mag er soms niemand een keer Porsche in zijn eigen spelletje verslaan ofzo? Helemaal een GT3 is gemaakt voor mensen die op het circuit prestaties willen en de GT-R is daar nu beter. Nou prima toch… over een paar jaar met de 998 zijn zij misschien wel weer beter. Het is nu net als een voetbal wedstrijd waarbij X van Y met 3-0 wint en mensen gaan zeiken van “ja maar Y speelde mooier voetbal”. Geef zoon GT-R gewoon zijn “probs” en koop dan zelf lekker een Porsche als die zo geweldig is! Wanneer voor minder dan de helft aan € betere prestaties kunnen worden geleverd is dat gewoon goed te noemen en ik zal ook zeker niet rauwig zijn een GT-R in me garage te hebben.
Wat DJ schrijft vind ik eigenlijk een beetje gelul. Op dat niveau worden merken net gemáakt en gekraakt op basis van prestaties, wegligging en rijplezier. Niet toevallig de handelkenmerken van de genoemde Duitse automobielen. Tot nu. De GT-R is simpelweg béter en goedkoper dan de referenties, een bittere pil om te slikken voor de fans, dat snap ik wel, maar aanvaard dat toch gewoon. Dat Porsche misschien meer charisma en X-factor heeft, laat ik in het midden. Dat is immers een kwestie van smaak, maar men kan niet om de feiten heen… Een verdienste die het team van Nissan dubbel en dik verdiend hebben!
Nou Meister, zo zie jij dat misschien. Maar ik denk dat de gemiddelde Ferrari rijden misschien zelfs niet eens weet hoeveel pk hij aan boord heeft. Wat interesseert hem dat nou, zolang het maar hard gaat vind hij het prima.

Rijplezier en uiterlijk worden die auto’s op gekocht, de rationele aspecten vallen totaal weg.
genoeg argumenten voor en tegen voor beide auto’s… Maar nu hebben jij en je maat toevallig allebei een afspraakje met een supermodel gemaakt op hetzelfde tijdstip…. allebei kom je voorrijden, hij in de GT-R, jij in je 911…. Bij wie stapt ze in denk je?
@ porsche 123

Bij mij in men Lambo ;-p
Gast ga je speciaal voor een Porsche kiezen voor een vrouwtje te kunnen versieren. Kun je dat niet zo doen ?
En voor op je vraag te antwoorden, geef mij die GT-R maar (meer exclusieve auto voor pak minder geld), ik vind mij wel een vrouw zonder te pochen met één of andere dikke auto. Ik heb zelfs genoeg chickies kunnen scoren toen ik nog met men oude Peugeot 605 reed. Als een vrouw je graag ziet (wat jij precies nog niet meegemaakt hebt), dan stapt ze zelfs in een Lada !
Zielig mannetje !!
En maar lullen over wat de beste auto is…
Bij elk filmpje wordt het eronder binnen drie posts gelijk een piswedstrijdje, vermoeiend…..
Het maakt eigenlijk niet uit welke auto je koopt, er zal altijd wel een snellere, betere, mooiere auto zijn of komen….

Ik bekijk de filmpjes met oog op een aankoop van een nieuwe auto, zo hoor ik van de mensen die betaald krijgen voor hun professionele mening wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende auto’s, dat kan ik dan meenemen in de proefritten.
Het kan me dus eigenlijk niks schelen wat alle helden hier vinden maar goed.. je scrollt door en dan begint de bagger al….

Gaan jullie vooral door met de posts jongens…
Op het internet hebben we het over porsches, ferrari’s, bmw m series, enz…. en in het echte leven lekker raggen met een verlaagde pauperbak met de meest foute velgen…

Volgende keer weet ik het beter: filmpje bekijken en klik, door naar de volgende….

Gegroet…
@ 607: je hebt het record meeste aantal taalfouten in een post gebroken, gefeliciteerd!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).