
De Avant versie van de nieuwe A4 is nog maar koud onthuld of de eerste duidelijke beelden van de nieuwe S4 duiken op. We wisten jullie al te melden dat die hoogstwaarschijnlijk “slechts” 330 pk onder de motorkap krijgt in plaats van de 344 pk die het vorige model had.
En dat komt omdat de 4.2 V8 uit het vorige model vervangen is door een 3.0 V6 TFSI twin-turbo. Van het beperktere vermogen zullen de prestaties gelukkig geen last hebben. Want als we de insiders mogen geloven zal de nieuwe S4 juist enkele tienden sneller op de 100 zitten dan het voorgaande model. En dat zal hoogstwaarschijnlijk te verklaren zijn door het feit dat de nieuwe 6 cilinder er voor zorgt dat de S4 een stuk lichter zal zijn dan zijn voorganger met een zware V8 in de neus. En voor de gewichtsverdeling (en dus het rijgedrag) kan dit ook alleen maar positieve gevolgen hebben. Als een extra bonus zal het verbruik natuurlijk ook nog eens dalen, en dat scheelt weer in de slurptax (bron: AudiWorld, via: Jalopnik).
3.0 twin turbo, dat ken ik van erngens, maar dat maakt niet uit, geef mij maar die turbo ipv die v8
eh wtf? zelfde aantal liters, pks en turbo’s als toyota supra;
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=9363&cache=no
Kan ook weer makkelijker gezipt worden!
@Rik L, wist je nog niet dat Audi al haar motoren bij Toyota inkoopt?
ze worden steeds lelijker die audi”s.
Hoewel ik liever atmosferisch geweld zie lijkt dit mij de beste oplossing voor deze Audi. Al hun motoren liggen zo ver naar voor dat een hoger gewicht van bvb een V8 meer een vloek dan een zegen wordt.
(niet dat ik verder een Audi zou willen)
Down sizing wordt het code woord voor de komende jaren. En daar ben ik gelukkig mee. Minder gewicht is meer prestatie. Zelfs als je minder vermogen hebt. Pk/kg verhouding. Daar draait het om. Dat en de plaatsing van het gewicht. Everything will be allright.
Niet slecht. Men moet tussen de verschillende modellen alleen voor wat meer onderscheid zorgen qua design.
Soms is het moeilijk te zien of je nou een A6 of A4 voor je hebt.
Alleen de Supra is in lijn en de S4 in V-vorm
@ Arnoud; dat is idd helemaal niet verkeerd. Ik kan me nog herinneren dat Jeremy Clarkson erg positief was over de handling van de vorige S4. Het feit dat er nu een lichtere motor in zit (die ze verder naar achteren hebben geplaatst?) zou het onderstuurde karakter in ieder geval moeten verminderen. Ik ben erg benieuwd naar de tests. Krijgt of heeft de nieuwe S4 sedan deze motor ook?
@ Twister: inderdaad , over het hood gezien, maar als nog wel toevallig.
@ robbie: blijkbaar niet zie reactie Twister
hood = hoofd
het wordt een compressor, geen bi-turbo
ik vind m minder mooi dan de vorige a4 avant, niet dat ik m niet zou willen hebben hoor :)
ik hoor de laatste tijd trouwens erg veel klachten over de (T)FSI motoren, van zowel audi als VW, kan iemand dat voor mij bevestigen of ontkrachten, aangezien wij zelf een a3 sportback van plan zijn te gaan kopen?
(sorry dat k ff off-topic ga)
@ rebel rouser..
is die veranderd dan???:p
@ Armada
Sommige mensen vinden het net aangenaam dat niet iedereen weet in welke auto men rond rijdt.
@ tom
Dat kan ik me ook wel voorstellen uiteraard, maar enig visueel onderscheid mag er wel inzitten.
Las net in de GTO in een interview met Wolfgang Eggert dat dat ook wel het plan is.
Doet me denken aan de b5 RS4 met 2.7 liter biturbo van enkele jaren terug, en dat is een hele goeie zaak.
Als je ziet hoeveel pk’s er onder de kap van sommige van die RS4’s zit, waanzinnig gewoon.
Kan ik al ergens een bestelformulier downloaden?
Wat een fraaie manier om je rijbewijs kwijt te raken ;-)
Moest ik het geld hebben …
Lekker lekker lekker lekker lekker lekker lekker lekker!
Trouwens, het design van de a4 en a6 gaan wel steeds dichter bij elkaar liggen. Dat is jammer, ze kunnen beter een iets groter onderscheid maken in mijn ogen.
en dit alles gevoed met super 98 aan 1.50 euro per liter…
@pipil
En dat weet jij omdat?
De RS4 bezitters rijden wel erg snel in een oud model rond zeg, dat ding is nog maar ‘net’ op de markt…
Zal nog wel ff duren voordat de nieuwe RS4 er is…
Tot dan blijft het vorige model de snelste.
@pipil,
de term kompressor kan beide betekenen. Kan zijn dat ze een turbo bedoelen. Kan ook zijn dat ze een charger gebruiken.
@pipil & jack
het kan inderdaad zowel een turbo compressor zijn als een mechanisch aangedreven compressor. Of beide zoals bij de 1.4 van VW.
charger zegt ook niets over de gebruikte techniek.
14 Pk minder dan het vorige model maar lichter en (naar alle waarschijnlijkheid) meer koppel(das namelijk een groot plus punt van die (T)FSI motoren). Dus betere acceleratiecijfers en een (veel) lager verbruik… gemiddeld 1:9/10 zou zomaar kunnen.. Tja Mercedes AMG of BMW M3.. nu jullie weer… (wordt weer leuke strijd.. hoge vermogens.. laag verbruik…) En daardoor (het grootste pluspunt in NL) veeeeeel lager in aanschaf..
Waarschijnlijk hebben ze er expres minder vermogen ingegooid, zodat er nog een duidelijk verschil is tussen de S4 en de RS4?
En ik vind die voorbumper/lip echt een beetje “Autostyle”.
Toch wel leuk dat een 135i, 335i of S4 gechipt een M3 wel erg moeilijk gaan maken en alle 3 veel minder hard schreeuwen dat het een snelle auto is.
De S4 wordt duidelijk de tegenhanger van de 335i en heeft dan 24pk meer dan de concurrent. De S4 hing er altijd een beetje tussen. Net 1pk meer dan de vorige M3 maar qua rijkwaliteiten op grote achterstand. De RS4 moest vervolgens de vorige M3 naar de kroon steken. De huidige M3 zit qua vermogen op niveau van de RS4 dus Audi hoeft de nieuwe RS niet veel meer pk’s te geven.
Ik ben trouwens nu wel heel erg benieuwd of Audi weer van een atmosferische motor gaat in de RS4/5 of ook hier gaat downsizen. De GT-R lijkt mij nu de benchmark voor Audi en niet meer de M3.
Ze hebben het zo te zien duidelijk door wat de 335i heeft aangericht :)
hulde voor die heerlijke taartschep als voorbumper
ik snap niet wat het probleem is voor iedereen,, dat de audi moddellen zoveel op elkaar lijken,, zolang er maar veel verkocht word, EN AUDI BMW OOK VERSLAAT in zowel kwaliteit als in technologie is er nix aan de hand. zeg nou eerlijk: audi is op dit moment de populairste auto die er is..;
zelfs de bmwfans moeten dit kunnen toegeven als ze daar goed genoeg voor zijn!
want ik heb bijna niemand horen zeggen dat ze liever de bmw 3 coupe willen dan de audi a5
nou,, wie heeft nog commentaar wat hierboven staat?^ ik hoor het graag
ik snap niet wat het probleem is voor iedereen,, dat de audi moddellen zoveel op elkaar lijken,, zolang er maar veel verkocht word, EN AUDI BMW OOK VERSLAAT in zowel kwaliteit als in technologie is er nix aan de hand. zeg nou eerlijk: audi is op dit moment de populairste auto die er is..;
zelfs de bmwfans moeten dit kunnen toegeven als ze daar goed genoeg voor zijn!
want ik heb bijna niemand horen zeggen dat ze liever de bmw 3 coupe willen dan de audi a5
nou,, wie heeft nog commentaar wat hierboven staat?^ ik hoor het graaag
Zal ook sneller zijn vanwege het ’turbokoppel’; max. koppel op lage toeren, itt zo’n standaard V8-motor.
Hopelijk komen ze ook snel met de nieuwe RS4, dan is het straks nog betaalbaar om die als occasion te nemen over een paar jaar :)
Nja, mooie auto hé. Maar dat het een race-karretje is, is er ook wel niet aan te zien. Laat me zeggen dat het een mooie versie is, maar dat hij evengoed een 2.0 tdi aan boord zou kunnen hebben en da ’s toch wat jammer.
@ Rik L
de supra is een 6 in lijn, de audi een V6. Voor de rest goed gevonden die gelijkenis.
ontopic : motor goed, design kan beter
Yep kwam ook meteen bij me op die vergelijkenis met de supra twin turbo.
Persoonlijk vind ik die 2JZ-GTE uit de supra de lekkerst/mooist klinkende 6 cylinder :)
iemand een idee hoeveel tijd hij juist zal nodig hebbe voor naar die honderd te gaan zal wel niet er veel zijn in zon lichte bak en zijn er al prijzen bekend-edit: leesbaar schrijven? interpunctie?-
@ speedlimit
volledig mee eens, net als de RB26DETT van de Nissan Skyline toen in het zelfde tijdperk, je krijgt er gewoon rillingen van, zo een lekker geluid !!
Het word vrijwel zeker een 3.0l V6 met een Eaton mechanische kompressor.
De wagen op de fotos is al zeker geen BiTurbo, want dan zouden ze zij-inlaten in de voorbumper open gelaten zijn om de intercoolers te voeden. Bij een kompressor zit de intercooler op de kompressor zelf, en de bijhorende water-radiator kan gewoon achter de grill, dus is het open laten van de zij-inlaten een nutteloos aerodynamisch handicap.
De reden waarom Audi van Turbos is afgestapt sinds B5 S4 (2.7T), is vanwege de vele mensen die waarborg hebben geclaimed op wagens die ze met chip tuning naar de knoppen hebben geholpen.
Het kan zijn dat de S4 nog eerst met de V8 zal verschijnen, als de V6 SC nog niet klaar is. De motor zal ook voor andere modellen gebruikt worden. Waarschijnlijk is het 333hp gerucht voor deze configuratie, en zal de S4 nog wat extra peekaatjes krijgen.
pipil schrijft,
25 February 2008 om 9:46
het wordt een compressor, geen bi-turbo
———————————————————
Bullshit, staat allang vast dat het een Biturbo gaat worden…..
Wat ik me nou afvraag: Waarom is er geen sedan versie van de S4?
Alleen een Avant en Cabriolet?
@ M Freak
Ik weet niet waar je het over hebt, want sinds de eerste S4 uit 1991 is er al een sedan versie beschikbaar.
@VonStroke: Bij de nieuwe A4 (en dus ook deze S4) en A5 zit het zwaartepunt van de motor + versnellingsbak achter de vooras. Daarom heeft deze auto veel minder onderstuur gedrag. De gewichtsverdeling voor/achter is nagenoeg 50/50.
@windhoos
Audi mechaniekers hebben al opleiding gekregen voor de nieuwe SC.
Wel vreemd dan, want de geruchten over een 330pk sterke 3 liter V6 Biturbo waren behoorlijk hardnekkig. Maar we zullen het wel zien….
saaie bak. Zit niks sportiefs meer in naar mijn mening.
hmmmm back to the roots. krijg weer de visioenen van de al oude RS4 met die 2.7liter V6 biturbo.
Niceeeeeeeeeeeeee….
welke audi heeft ook al weer een porsche motor??(A) thnx alvast..
@?? iemand idee??
De RS2 is in samenwerking met Porsche tot stand gekomen
http://static.marktplaza.nl/images/1/13/4643613.jpg
@iemand idee,
De RS2 is in samenwerking met Porsche tot stand gekomen