Volkswagen diesel-hybride Golf in Genève

Auteur: , 21 Reacties

Het gerucht over een diesel-hybride Golf gonst al ruim een week over het internet, maar is nu daadwerkelijk door Volkswagen bevestigd. Op de stand van de Duitsers zal volgende week in Genève een hybride Golf TDI concept te zien zijn. Bij deze Golf heeft men de keus om op diesel, op elektriciteit of op beide te rijden.

Uiteraard is de auto uitgerust met een start-stop systeem en daarnaast vinden we onder de motorkap de nieuwe DSG versnellingsbak met 7 versnellingen. Het verbruik zal rond de 3,4 liter per 100 kilometer liggen, dat is bijna 1 op 30. Dat kan in een standaard Peugeot 308 HDi beter, weten we intussen.

With its Golf TDI Hybrid, Volkswagen demonstrates the kind of potential inherent in the combination of high-tech diesel engine, electric motor and 7-speed DSG technology. Exhibited for the first time at the Geneva Motor Show, the concept car consumes no more than 3.4 litres of diesel fuel per 100 kilometres. This powerful full-hybrid Golf TDI Hybrid can be operated either in internal-combustion mode only or in a combination mode of powerful yet thrifty TDI and electric motor. The car is also designed to run on emissions-free electric power only. Power transmission to the front axle is managed by 7-speed DSG technology. In city traffic, the vehicle’s automatic stop-start system will even automatically switch off diesel operations.



21 reacties

doe mij maar een tdi met 3 rode letters :D
Ja daar gaat dus niemand voor naar Geneve. Nee waar de VW liefhebberd wel voor gaat is de Scirocco natuurlijk. Maar even goed, leuk initatief van VW zo’n groene bak. Ben benieuwd of ‘ie onder de 14% bijtellingsregeling gaat vallen.
Vanuit een puur technisch standpunt is dit dus wél erg interessant.

Alleen al het feit dat de diesel-hybride-combo zo lang op zich heeft laten wachten.

Maar waarom duurde dat zolang?
Autobloggers?
@Djivy: die vraag kunnen we tegenwoordig bij elke nieuwtje stellen. De automobielindustrie is gewoon erg conservatief. En de Duitsers zijn nog erger…
Klinkt goed, wanneer komt het naar Nederland?
Politiek zit er toch ook altijd voor iets tussen.

Herinner je de uitspraak van Takeo Fukui, President en Chief Executive van Honda, met betrekking tot Toyota’s neiging naar stopcontact-hybrides:

“Toyota’s enthusiasm for plug-ins is fuelled by the desire to be able to use more mains electricity produced by US-sourced coal rather than imported oil.”

De combinatie diesel-hybride is toch de meest logische als je voor een zo laag mogelijk verbruik wil gaan?
Yep, ik schreef er een halfjaartje terug ook al over:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/08/26/peugeot-308-hybride-diesel-concept

En het waren verdomme die Fransen met een eerste concept! ;)
En plots is een hybride niet meer slecht voor het milieu, er word nochtans anders gereageerd op de Prius. Stelletje hypocieten.
Bye bye Prius! Misschien dat, door de concurrentie van echt mooie wagens, Toyota de volgende Prius eens een knap design geeft in plaats van zo’n lelijk hok. De Civic hybride is ook maar saai.
Waarom begrijpen jullie niet dat de Prius het vorm-volgt-functie principe hanteert. De auto heeft een lagere CW-Waarde dan een 911. Need I say more?
Esprit de Flandre: gelukkig is een Golfje niet saai maar zakelijk.
Beetje Verward
Heerlijk voer voor sociaal psychologen:
Hoe wordt op hybrides gereageerd?
Prius: Hybride is geen oplossing, wil ik niet dood in gevonden worden…
BMW/VW: interessant, laat maar komen….
Waar heeft dat mee te maken?
Motorprestaties? Neen, wie de forse sprintcapaciteit van een Prius kent weet genoeg.
Racisme: Ja. Veel Nederlanders (en zeker deelnemers aan dit form) zijn behept met het UUber-autosyndroom (variant op UUbermenschsyndroom). Dus alleen Duitse makelij kan rekenen op enthousiasme.
Design: Ja. Blijkbaar gaat het de meesten om de buitenkant en niet waar het eigenlijk om gaat bij auto’s: de rijkwaliteit. Maar zo gaan de meeste mensen ook met elkaar om.
Simpel. Maar zo zitten de meeste mensen (in dit forum) in elkaar.
@Beetje Verward : jij omschrijft op een diplomatische manier wat ik zei met twee woorden “stelletje hypocrieten”.

Waarschijnlijk zijn die BMW/VAG hybrides uitgerust met biologisch gekweekte batterijen, want bij de Prius…………….
0-100 km/u in 57 seconden?
Leuke actie van vag om zo de aandacht te trekken maar geef mij maar de betrouwbare en bewezen prius techniek ;)
“doe mij maar een tdi met 3 rode letters”
Die zijn toch alleen nog maar verkrijgbaar in de T5? En zelfs daarmee wordt die T5 geen snelheidsmonster.

Ik vraag me wel af welke TDI dit is, die 1.4 of opa 1.9?

Wel grappig is dat de 3L liter auto nu een Golf is. De techniek gaat dus echt wel vooruit.
vw/sloper en killer
vw loopt weer achter de fijten aan,maar ja whats new!
@mashell: Auto-Motor-und-Sport heeft het over een 1.2l common rail driepotdiesel met 75 pk en een 20 pk elektromotor.

http://www.auto-motor-und-sport.de/news/auto_-_produkte/hxcms_article_510490_13987.hbs
Hypocrieten…..? Ten eerste: een heel mooi verhaal die prius. Maar het verbruik is niet om over naar huis te schrijven. Ik heb niks tegen de Prius alleen doet het in de praktijk niet beter dan andere niet hybridevoertuigen.

Verder… Wat zijn nou echt de beste auto’s? Hebben jullie niet het laatste ADAC Rapport gelezen. Volgens mij werd de top tien van betrouwbaarste auto weer eens (zoals vroeger) overheerst door auto’s van duitse makelij. Daar komt bij dat Japanse auto ook goed zijn, maar wel altijd saaie vormgeving. En wat milieuvriendelijke auto’s betreft… Volkswagen is wel de enige fabrikant die een warme brandstofcel heeft ontwikkeld en daardoor een veel goedkopere en betrouwbaardere brandstofcel op de markt gaat zetten.
Veel kenners denken dan ook dat de rest van de fabrikanten(ook de Japanners) over zullen stappen naar dit “warme”concept. Omdat dit een aantal belangrijke voordelen heeft boven de koude cel.

Einde pleidooi voor de duitse UUber-autosyndroom zoals “een beetje verward” schreef.

http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechniek/Tonen-Nieuws-Autotechniek/Nieuwe-Volkswagen-familie-met-nulemissie.htm



Webs

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).