Een nieuwe week, een nieuwe quiz. En deze week gaan we auto’s raden die op het eerste gezicht heel makkelijk lijken, maar dat toch niet zijn. Ga er maar vanuit dat je eerste ingave niet direct goed is. Hoe dat precies zit? Daar kan ik nu nog weinig over zeggen, maar dat zal in de loop van de dag wel duidelijk worden. Kijk dus goed naar kleine details en trek je conclusie niet te snel! De uitslag en winnaar zullen vanavond rond 11 uur bekend gemaakt worden.
UPDATE 22:30 Ditmaal twee winnaars! Als eerste Grumnorch die als eerste alle 5 de antwoorden op een rijtje wist te zetten. Maar omdat Franqie slechts drie seconden later met de Saturn Astra kwam en bovendien als eerste op zowel de Naza als de Honda is gekomen, deelt hij het ereschavot met Grumnorch. Gefeliciteerd!
#2 Peugeot 206 GT
Maar het zal wel fout zijn, gezien de beschrijving :(
Het is idd geen Peugeot 206 ;)
2 = Peugeot 206 RC
3. Subaru Forester?
huh…heb ik net die comment van robbie gemist
2. Naza Nx-02
En ik denk dat het allemaal gerebadged modellen zijn.
euh ja…die zagen er op het eerste zich heeeel gemakkelijk uit!
1) Peugeot 205?? weet ik veel, ik ben te moe nog, tot vanavond!
2. Naza 206 Bestari
3. Chevrolet Forester
#2 Peugeot 607
Die eerste lijkt verdacht veel op een ’88 of ’89 Corolla, maar dat zal dus ook wel niet kloppen…
1.
2. Peugeot 206 Bestari
3. Chevrolet Forester
4.
5. Ebro Patrol / Nissan Safari / Ford Maverick
1. mazda 323
eerste is een mazda. die trekt heel hard op die toyota carina II, maar ik denk een mazda. toyota te duidelijk
5 = subaru mini busje
nah geen mazda, wel een japanner denk ik
@Franqie, je hebt er eentje goed. En ik denk dat jij wel weet welke dat is ;)
1. ferrarie testarossa
2. lamborghini diablo
3. koeningsegg xxc
4. lotus exige s
5. wiesman gt
dit moet m zijn jongens :D
ofniet robbie?..
gr. japp :D
1. Nissan Bluebird
2. Peugeot 206 sw
3
4
5 Jeep Cherokee
1. Chrysler Saratoga
2. Peug 206 (welke variant, don’t know)
3. Sub Forester
4.
5. Chevy Blazer / GMC Typhoon ofzo.
1 = lancia delta
2 = peugeot 206
3 = subaru forrester
4 = ???
5 = volvo 740
Zijn ’t niet allemaal Amerikaanse modellen?
2- Peugeot 206 RC
3- Cadillac STS
1. Audi 2000 = amerikaanse versie van 200
Oef wat moeilijk:|
1. Peugeot 205
1: Audi V8
Btw… wisten jullie al dat Infinity waarsschijnlijk overgenomen word door Hyundai.
1. Audi 2000 (missschien wel de Russische tegenhanger)
2. Naza Bestari
3. Chevrolet Forester
4. Hyundai Elantra USA (bij ons
5. Mitsubishi L300
1. ?
2. Peugeot 607
3. Chrysler Voyager
4. ?
5. ?
@TomRS6
Infiniti is een “verzonnen” submerk van Nissan. Onzin dus.
@ESSAAAAAAAAAAAAAA…, misschien heeft hij het over het audiomerk Infinity ;) En niet automerk Infiniti :D
PS Ik heb tot nu toe maar 1 goed antwoord voorbij zien komen…
1. toyota starlet
2. peugeot 206
3. cadillac sts
4. Prowler
5. Ford Explorer
als het allemaal goed is ga ik naar holland casino :P
1. ?
2. peugot 607 of 206RS
3. chrysler 300C
4. lexus maar welke????????/
5.
1. correctie, Toyota Corolla
maar ik denk ook dat het dus allemaal gerebadge’de modellen zijn met zo’n onbekende naam en vage logo :P
# 1= (volgens mij) Chrysler Saratoga.
# 2= Naza 206
En voor de rest….. Heb werkelijk geen flauw idee.
@robbie kijk dan is naar mijn lijstje, mischien zitten daar meer goede in;)
1. Nissan Sunny
2. Naza 206 Bestari
3.
4.
5. Ebro Patrol / Nissan Safari / Ford Maverick
maar eigenlijk heb ik geen idee… zucht
@victor, je hebt er geen een goed, zelfs geen merk!
2 de pug is een 807
1:
2: Peugeot 206 CC 2003
3:
4:
5:
1. een oude toyota, corolla soms???
2. peugot 206
3. chrysler voyager, ja hij is fout dnek ik
4. oude lexus denk ik
5. jeep patriot
Die derde is een cadillac (geen nieuwe)
Ik zal het dan nog meer 1 keer zeggen!
Nummer 2 is GEEN Peugeot 206
Willen jullie verder nog wat tips?
Nou uit welk land de namaak versie komt(A)
ik denk dat het allemaal chinese remake’s moeten zijn
@mark, er zit geen Chinees bij ;) Wel veel “Amerikanen”
3: chrysler 300C
3. caddilac deville ?
seville ;)
eerste misschien een chevrolet metro? (suzuki swift)
Nr. 3: Cadillac Catera…
5 = chrysler voyager 1
1. mazda 323
2. peugeot 206 RC of de chinese kopie
3. cadillac STS
4. lexus
5. mitsubishi L300
#5 Een Jeep Cherokee?
)
Jullie komen er echt niet uit he? Nog een paar aanwijzingen dan.
1 = Een Amerikaan met een Italiaans sausje
2 = Een Fransoos met een Aziatisch sausje
3 = Een Europeaan met een Amerikaans sausje
4 = Een Europeaan met een Amerikaans sausje
5 = Een Japanner met een Japans sausje speciaal voor de Amerikaanse markt…
Kijk dit is nog eens een nuttige tip! Thanks;)
2= NAZA206!
2 is inderdaad een naza 206 bestari
@victor, daar was Franqie na 8 minuten ook al achter ;)
Nu moeten jullie de andere 4 nog raden!
1.
2. Naza Bestari
3. Chevrolet Frontera
4.
5.
1 ?
2 ?
3 Subaru Forester
4 Chevrolet Corvette
5 Jeep Cherokee
ik denk dat deze wel goed zijn.
niet robbie?
eindelijk de bijpassende foto gevonden :D
2. (al bekende) Naza 206 Bestari
is nummer 1 geen ghia/(ford)?
1) chrysler lebaron masterati
2) de naza dus
3) Cadillac Catera
4) wow, da’s klein zeg!
5) Isuzu Rodeo iets
@Escher, nummer 3 is geen SUV maar een sedan.
Een van de Frontera klonen zit er trouwens wel tussen ;) Ik zeg alleen niet welk merk het is :D
5. Landwind
3 is een Opel Senator?
En 5 zou inderdaad een Landwind X-pedition kunnen zijn…
2. Amerikaanse versie Opel Senator
@Jansen,
Landwind is chinees, en in de tip van robbie staat dat 5 japans is;)
@Omar Pasha, een Landwind? Kijk nog eens goed naar mijn aanwijzingen ;)
5. Isuzu Rodeo?
@ Robbie
Het blijft leuk he, Autoblog bezoekers zo vlak voor het weekend de haren nog even uit het hoofd laten trekken over zo’n quiz? ;)
@Armada, je moet eens weten hoe ik daar van geniet :D
@ robbie
in de buurt?
Hehe kom ik 4 uur later terug met het idee dat er toch wel iets geraden moet zijn, ben ik nog steeds de enige die iets heeft… :lol:
Die nummer 5 komt me ook zo bekend voor, maar ik kan er niet meer op komen…
is 5 dan een Isuzu Frontera?
of is de Opel Frontera een kloon van de Isuzu Frontera?
1= De Tomaso Longchamps
2= Naza 206 Bestari
3= Opel Senator
4= Vauxhall VXR8
5= ?
Jullie zitten bij nummer 5 in de buurt, maar ik zal nog 1x mijn aanwijzing herhalen:
5 = Een Japanner met een Japans sausje speciaal voor de Amerikaanse markt…
Of 5 is de Holden Frontera
wie zit er in de buurt dan?
1. saab, een oude met zo’n dikke kont
2. Naza Bestari
3. chrysler sebring of een hyundai xg 30
4. kia sorento
5. Toyota Pickup DLX.
5. Toyota Hilux Surf
1. saab, een oude met zo’n dikke kont
2. Naza Bestari
3. chrysler sebring of een hyundai xg 30
4. ?
5. Toyota Pickup DLX
Robbie, ik ga alleen voor nummer vijf, bij deze;
#5; Hilux MK3
5. Nissan Mistral / Nissan Safari / Nissan Terrano / Nissan Terrano Regulus / Isuzu Bighorn / Isuzu Wizard
Ik hoop dat nummer 5 er tuusen zit :S
Al die oude SUV’s lijken op elkaar
@sanders-amg, nummer 5 is een versie van de Isuzu Rodeo. Zoek de rest zelf maar uit ;)
1 = Een Amerikaan met een Italiaans sausje
2 = Een Fransoos met een Aziatisch sausje
3 = Een Duitser met een Amerikaans sausje
4 = Een Duitser met een Amerikaans sausje
5 = Een Japanner met een Japans sausje speciaal voor de Amerikaanse markt…
Als je goed de aanwijzingen leest dan kom je er wel achter ;)
Ik duik zo de kroeg in! Veel succes met raden :P
Nummer 3 is een caddilac catera. Een veramerikaanste opel omega.
De rest is idd moeilijk
Nummer 1 is 100% zeker die Chrysler Maserati (op basis van Chrysler Lebaron met Maserati-motor)
Hier is de link cars.about.com/…/Cadillac-Catera.htm
http://z.about.com/d/cars/1/7/l/n/2001_cadillac_catera.jpg
@ Rik
je kan beter het plaatje erin zetten dan de link
2. Naza 206 Bestari
5. Honda Passport!!!!
5.
zoals Berengun al zei
1. Chrysler TC by Maserati
1. Chrysler Maserati
2. Naza Bestari
3. caddilac catera
4. ?
5. Honda Passport
samengevat :p
1. Chrysler TC
2. Naza 206 Bestari
3. Cadillac Catera
4.
5. Honda Passport
Alleen die 4e nog…
1. Chrysler TC
2. Naza 206 Bestari
3. Cadillac Catera
4. Saturn Astra
5. Honda Passport
Damn Grumnorch, je bent met echt 3 seconden voor…
5. Honda Passport
Hulde aan Franqie voor de foto. Ik wist gewoon zeker dat het de Astra was, want ik heb zelf de Opel variant, maar kon maar niet een passende foto vinden…..
Hulde aan iedereen trouwens voor de rest van de antwoorden!
Kan iemand mij die Honda Passport uitleggen? Japanner met japans sausje?
Dit is toch een Opel Fontera of is dat dan weer een Izusu ofzo?
1 Chrysler TC by Maserati
2 Naza 206 Bestari
3 cadilac Catera
4 Saturn Astra
5 Honda Passport
LEZEN!
ok, is dus een Isuzu Rodeo
so confusing :P
1. Chrysler TC van maserati
2. NAZA 206 bastari
3. Cadillac Catera
4. Saturn Astra
5. Honda Passport
zou dit de goede/winnende zijn?????????:P:D
1.Chrysler TC by maserati
2.NAZA 206 bastari
3.Cadillac catera
4.Saturn Astra
5.Isuzu Rodeo
1.Chrysler TC by maserati
2.NAZA 206 bastari
3.Cadillac catera
4.Saturn Astra
5.ssangyong korando
Toch een Honda Passport.
Ik wil eens de aftrap geven. (ben die onbekende auto’s beugeraden, omdat het toch maar giswerk is)
Saturn nog wat… oja GT
@LC nee het is officieel de Saturn Sky
Wie doet de volgende?
1 is zeker nissan sunny!
Doe maar LC ;)
Gefeliciteerd! eeuwige roem wacht op jullie. :)
Yes, eindelijk ook een eervolle vermelding op Autoblog :lol:
Ik zal meteen maar ff een nieuwe posten…
Het logo is uiteraard even weggeshopt ;)
Pontiac LeMans
Deze stond nog open van de vorige keer
Enige tips over deze Floris? Het lijkt een verbouwde Jaguar…
Amerikaans, V12, zou een oud merk nieuw leven in moeten blazen. Niet gelukt.
ooooohhh wat fout .. foto is in florida genomen .. en is het een Stutz ?
Geen Stutz.
Jongens, als je eens goed kijk met je muis, kan je op de foto’s klikken, en dan krijg je de hele auto te zien………logica ???
@Pim .. sssst .. autobloggers moet je niet slimmer maken .. nergens goed voor ..
[email protected]
@Pim probeer dat maar volgende keer en ga jij maar met de overwinning lopen! :-D
Floris: Studebaker?
Geen Studebaker.
Euhm Pim, ik denk niet dat je het systeem al goed kent…
Zie je, de volledige plaatjes en antwoorden worden pas getoond wanneer de quiz AFGELOPEN is…
Dus logica ????
Jaaah Kees weet het Floris het is een nieuwe Packard!
En het model heet ook Packard (?) kon op de site niks vinden.
http://www.packardmotorcar.com/index.html
*Kees krijgt ranja en een sticker van de juf*
En dan mag ik nu eentje doen, niet te moeilijk maar gewoon omdat ik zelf niet weet wat het is. Kwam hem tegen in een rijtje ‘vergane glorie’ foto’s
[IMG]http://i81.photobucket.com/albums/j210/keesdijkstra89/Auto/matramurena.jpg[/IMG]
oja dat werkt hier iets anders
Het is een Matra Murena.
Ja dat dacht ik ook en daarom had ik de foto ook die naam gegeven, echter een standaard Murena ziet er toch heel anders uit.
Of hebben we hier te maken met een halfords tunert?
Dat is denk ik geen Murena…
Andere daklijn, andere handgrepen, andere achterlichten, etc…
nissan … is het maar geen idee welke
Nee, ’t is een gepimpte Lotus Esprit. Al dacht ik eerst aan de Porsche 944, maar dan klopt de achterruit niet. Voor de Esprit klopt die ook niet, maar het begin wel, hij is in deze gepimpte versie gewoon doorgetrokken. Is het een raar voorstel als ik verzoek voortaan auto’s te posten waarvan de poster zeker weet wat het is?
Esprit? Daar is wel heel veel aan veranderd dan…
Nee Jansen dat is geen raar voorstel maar toen ik de Packard ontdekt had, wist ik zo gauw niet een leuke raadplaat. Dus was ik benieuwd of het wrak bij jullie bekend was omdat ik er weinig in herkende…
Volgende keer beter.
Een Esprit is het 100% zeker niet! maar wat eht wel is weet ik ook niet.
is het misschien een of andere corvette ombouwproject?
Nee, ik denk met redelijke mate van zekerheid te kunnen zeggen dat het een TVR is.
Nu alleen nog even zoeken welke…
The White Elephant is a 1988 TVR prototype – the only TVR ever to be powered by an Australian 5 litre Holden V8 engine – and one of only a handful of TVR Prototypes to survive today.
Commissioned personally by Peter Wheeler the Managing Director of TVR, the 180mph car was used as his own personal transportation for a couple of years before deciding that the prototypes rounded off Wedge shape was still too dated for the 1990s – so the project was shelved and 12 months later the TVR Griffith was born…
kl*te, werkt niet.
Kijk dan maar hier:
http://www.tvrwhiteelephant.co.uk/
Een zeldzame verschijning dus…
Wie weet wat dit is?
Knap gevonden Grumnorch.
Een stofzuiger ;)
Thanks Floris, maar nu de nieuwe opgave…
Wie weet van welke auto dit de neus is?
Stofzuiger is bijna goed…
Dyson protope?
*prototype
Ja, het is een prototype
Nee, het is geen dyson ;-)
Het is toch echt een auto, maar wel een hele lage/ platte auto…
Is het geen Aston Martin Bulldog?
Lijkt er een beetje op, maar het is geen AM Bulldog
Maserati Boomerang?
Ik ga er vanuit dat ik gelijk heb…
http://www.autosrapidos.com/superautos/m/maserati-boomerang01.jpg
Nieuwe
Maserati Boomerang is helemaal goed.
Nieuwe is Lotus Etna?
ff geGoogled en het is inderdaad de Lotus Etna.
Wist je dat het enige ooit gemaakte prototype in handen is van een Nederlandse verzamelaar?!
De auto was geen werkend prototype, maar ze hebben hem voor die Nederlandse verzamelaar in Engeland bij de fabriek rijdend gemaakt.
De nieuwe moet niet moeilijk zijn, zeker niet voor Floris denk ik zo…
@Grumnorch ik zat te denken aan een Lotus Elan prototype
bijna… je zit heel warm. Het is inderdaad een prototype, maar dit model heeft een eigen naam.
Lotus 26?
Jeeeezus.. hoe weten jullie dat allemaal man.. :D
Dat leer je snel, bij de allereerste quiz had ik ook iets van “Djeeezus!”.
Maar na een tijdje krijg je door op wat je moet afgaan (details e.d.) :)
@ dekster
de Lotus Elan type 26 is de oude Elan uit de jaren zestig. ik hoop er ooit nog zo een aan mn verzameling toe te voegen ;-) Het prototype op het plaatje is gebaseerd op de Elan uit de jaren negentig, ofwel type M100. succes met zoeken!
@ b?rt
hoe we dat weten? dat komt gedeeltelijk door een ernstige aangeboren afwijking in de achterste rechter hersenkwab en gedeeltelijk door slim te googelen. succes ;-)
Leuk zeg deze quizzezzzz!
Die gele is volgens mij een concept, de Lotus M200 uit 1991, beetje een speedstermodel.
Ja, ’t is de Lotus M200, MiataMaster wat wordt jou inzending?
Had te veel pijn om het op een oude kwartetkaart op te zoeken. Ik heb gisteren nl. tijdens een schermtornooi een spier gescheurd.
BTW, ik wil anders wel een nieuwe inzending geven:
http://www.strangevehicles.com/images/content/113091.jpg
De Lotus M200 was natuurlijk goed! Bravo!
wie doet de nieuwe??????????????
http://www.wreckedexotics.com/newphotos/exotics/360_20080229_001.shtml
ik hoop dat dit lukt en anders de link: http://www.wreckedexotics.com/newphotos/exotics/360_20080229_001.shtml
Oei, die is lastig Victor. Die van Escher, geen idee.
360.
Shiiiit. Die van Escher komt me zo bekend voor. Ik zou het moeten weten… Vervelend…
Dat had ik ook, irritant he.
Dat is toch een masser?
Maserati Auge toch? :)
http://www.strangevehicles.com/content/item/113092.html
Speciaal voor 2CV (of Citrofiel ;) )
Burton oid?
Nee floris ;)
Ik zal me er weer eens in mengen! en te beginnen met; ik heb geen idee! :P
Caterham? Donkervoort? maar aangezien hij speciaal voor Citrofiel is zal het wss een Citroën zijn, en wel een 2CV denk ik…
a little offtopic; jezus wat een tijden zijn het in autowereld! Audi heeft toch echt wel ballen om een heuse sportwagen en GEEN CONCEPT te mengen met een diesel en er nog wat lekkers van te maken!!! ben ik de enige die er zo opgewonden van is? :D
Nope, you’re not the only one…maar kijk uit: dit neigt weer naar een off-topic discussie, en je weet wie zich dan laat gelden.
Maar mocht het niet duidelijk zijn: hij is bruut, denk ook wel dat ie er in een of andere vorm zeker gaat komen.
:lol: ik weet het ;) maar als het nog enigzins over auto’s gaat dan mag het :) (denk ik toch)
de reden dat ik dat hier schrijf ipv bij de menige R8en die op AB’s homepage staan is omdat het er hier veel kalmer en meer van persoon tot persoon aan toe gaat
Yup, dit hier is voor de echte ‘addicts’, die in een gemoedelijke sfeer hun gebrek (lees: verrijking) delen.
De auto van Dekster is een ‘Le Patron’. Stond trouwens ook op het autosalon van Brussel en is ook een Belgisch merk.
http://www.3wheelers.com/LePatron.jpg
Da’s de afbeelding van dekster.
Wat is dit?
http://farm3.static.flickr.com/2080/2083825617_d938be90c1_m.jpg
Een lelijk verbouwde Toyota Supra :)
IDD het is aan jou, Floris.
DongFeng D120
De voorkant is nog mooier
nu ben ik weer, nu ben ik weer…. ooooh wat zal ik kiezen….
foutje, sorry. ’t moet deze zijn:
Bugatti Royale zou ik zeggen.
Duesenberg? (dit is één van de merken die ik NOOIT zonder hoofdletter zal schrijven!)
Wacht google zegt dat dat niet waar is.
Google zegt zoveel dingen zoals dat Autoblog een reporterssite is :roll: :P ;)
Ze zouden die banden wel eens mogen oppompen. :)
(of er CO2 insteken, heb je al die problemen niet)
Waar zegt ie dat? Maar wat is ’t anders het is het gemiddelde blog ontgroeid en ze zeggen zelf dat ze geen journalistiek iets zijn. Dus ja, het is eigenlijk helemaal niks :)
@ RA999
het is een lolletjeu! maar in feite wordt AB door de leek (wss) bekeken als een pro site
Een Horch?
@de vlaeminck
Voor de leek ja, maar wij weten beter :P
En voor de raadplaat heb ik wel een tip nodig hoor, van dit soort auto’s heb ik geen kaas gegeten…
@vla
Dat zegt meer over de andere sites dan over autoblog. ;)
Ik vind dat autoblog een site is voor autofans en niet gwn lauter autonieuws.
*louter
:lol: ! hetgeen mij nog het meest aanspreekt rond AB is het gebruik van een serene achtergrond :) lekker kalmerend
Ja, dat is zeker handig. En je hoeft je niet eerst aan te melden. En het is overzichtelijk qua topics (zoeken). En hier is, doordat het geen aanmeldgedoe is, geen zooitje van de reacties gemaakt, met een personal message en plaatje en aantal posts en rank en zo. Dat vind ik onzin, en dat haalt heel de overzichtelijkheid weg. I
Autoblog! :D
Jammer dat ik al niet meer aanwezig was bij die Le Patron. En jammer dat ik nu wel aanwezig ben, want deze weet ik weer niet. Hij lijkt idd wel op een Royale, maar tegelijk zie je zo dat die het niet is… (ik ben in Schlumpf geweest, daar stonden er twee, dus ik herken ze nu wel ;) )
@2CV
Schlumpf?
@ C6
Schlumpf
was je weer aan het trippen jongeu? :P
@ dekster en vla; Nee hoor, Schlumpf is een automuseum in Mulhouse: http://www.collection-schlumpf.com/en/schlumpf/ . ;)
Ohlala! C’est tellement merveilleuse! ik ben jaloers!
Ahsow, ziet er leuk uit, ist de moeite?
Merde! Quelle afgang! J’ai appliqué la langue abusive! Verdamt nogmahl! iig je hebt toch een AJ account? en een fototoestel? Uploaden is de boodschap!
@Citrofiel: is dat niet die verzameling van twee broers die van de belastingontduiking deze collectie hebben opgebouwd? De verzameling is door de overheid vervolgens in beslag genomen en goddank niet in delen verkocht maar ze hebben er een stuk erfgoed van gemaakt door er een museum van te maken.
Dat is toch het Schlumpf-museum?
Was niet recent hoor. Betwijfel of ik er wel (digitale) foto’s van heb. :oops: Was mss zelfs nog voor mijn AB-tijd, en toen was ik (gek genoeg) minder geïnteresseerd in auto’s (AB was voor mij de definitieve ommekeer), en zou ik ook niet op het idee gekomen zijn veel foto’s te schieten. Maar ik zal eens de andere PC doorspitten, mss dat er nog wat te vinden is…
Er staan wel veel bijzondere dingen, vooral de hele oude auto’s zijn me bijgebleven. Ik vond het zeker voor een museum (statische dingen trekken me niet zo, ik moet een auto zien en vooral horen!) heel geslaagd!
*Quelle échec
@ w0o0dy; Het verhaal erachter kende ik niet, maar hier staat de officiële versie: http://www.collection-schlumpf.com/en/schlumpf/544-background_to_the_schlumpf_collection/ , wat natuurlijk niet de echte versie hoeft te zijn…
En hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Cit%C3%A9_de_l%27Automobile ook niets over belastingen. Wel iets met faillisement en zo.
“The museum has an interesting history. The original collection was secretly established within a textile mill by brothers Hans Schlumpf and Fritz Schlumpf.
Fritz Schlumpf began collecting the cars in earnest in the early 1950’s. While an enormous variety of marques are represented in the museum, it is clear that the primary focus of the Schlumpf brothers was Bugatti. The collection was assembled with a great deal of secrecy. Many, including irate members of Bugatti clubs around the world, knew of the collection; although the scale of the enterprise became a surprise to almost everybody.
A team of up to 40 carpenters, saddlers, and master mechanics were assembled to carry out the restoration work.
The brothers amassed the collection with a singlemindedness often referred to as The Schlumpf Obsession.
Funding for the acquisition and restoration work came from the textile mills owned by the Schlumpfs. However, by the late 1960’s, the textile industry was in decline. During 1977 the mill workers protested and threatened to destroy the cars. An unrestored Austin 7 was burned and the workers’ union representative remarked “There are 600 more where this one came from”.”
Zo ongeveer…. ik had de klok gehoord maar kreeg de klepel tegen m’n achterhoofd.
“By the 1970s, the textile industry was in decline. In 1976 the Schlumpf brothers sold their factories. In October of that year the Malmerspach plant had to lay off employees, and a strike broke out. The Schlumpfs fled to Switzerland.
In Mulhouse in March 1977 union activists broke into the “museum” and to their astonishment discovered the collection. Renamed the “Workers’ Factory”, the place was occupied for the next two years.
Under threat of sale to cover the corporation’s debts, the car collection was classified a French historic monument in 1978 by the Council of State. It was later sold in 1981 to the National Automobile Museum Association.”
LOL @ W0o0dy :D
wat ik interessanter (of even interessant) vind zijn de zogenaamde ‘barnfinds’, ik leef me daar zo in in :)
@ C6
ik was voor mijn AB tijd ook minder geïnteresseerd in auto’s maar wil het niet toegeven want ik kwam er vaak mee in contact en mijn papa was en is nog steeds mecanieker bij Volvo (waar met de tijd Citroën en Kia zijn bijgekomen en waar ik mijn studentenjob heb gedaan die nu nog steeds nazindert :) ) en soms kwam hij met de meest spraakmakende auto’s thuis en natuurlijk mocht ik dan ff mee het blokje om :) soms waren het echter ook 340’s en 240’s en meer van die bakbeesten, ook modernere tot zelfs de huidige S80 waar ik onlangs in mee mocht! (chiptuned tot 185pk, in België krijg je standaard een minder zuinige versie met 163pk) de reden dat ik dit allemaal schrijf is deze; als ik in die auto’s zit, of in gelijk welke auto naast mijn papa dan heb ik zo’n heerlijk gevoel, de herinnering aan het kinderlijke, een niet te beschrijven veilig en rustig gevoel dat diep teruggaat naar mijn kindertijd… en daarom draai ik nog tot op heden mijn hoofd om voor elk van deze auto’s om een glimp en een gevoel te vangen… :)
Maar tegenwoordig ben ik geëvolueerd naar een échte passionist, omdat mijn papa ook een oldtimer had en als ik daar aan werk in de garage krijg ik nog een heel ander maar soortgelijk gevoel, maar dat is een ander verhaal :P
* mechanieker
@vla: De Schlumpf collectie is één van de grootste collecties qua aantallen Bugatti’s in de wereld… check die site maar eens….. er staan er letterlijk enkele tientallen… waaronder minimaal één Royale (Een Type 41 coupe Napoleon (uniek?))
@ Dee
Je pense de plus en plus que vous habitez dans la Wallonie (misgeschreven wss), est-ce que c’est vrai? (Vous ne devez pas repondre si vous ne le voulez pas :) )
@ vla; Ik was als kind ook al besmet met het autovirus. Ik zal altijd op het muurtje voor het huis naar langsrijdende auto’s te kijken. Dat was mijn favo tijdverdrijf. Altijd maar auto’s kijken. Ik kwam natuurlijk al veel in aanraking met auto’s, omdat mijn vader ook klassiekers heeft, en heel actief was in twee clubs daarvan (nu nog in een). Altijd mee met ritten en zo. Altijd omringd door autoliefhebbers, en dan vooral klassieke auto’s. Nieuwe auto’s boeiden me niet. Ik wist niets van nieuwe auto’s, volgde het totaal niet. Pas sinds enkele jaren vind ik dat ook leuk. Een interessante illustratie daarbij is dat ik bij het uitkomen van de Audi A6 (huidige) ineens dacht: Wat rijden er opeens verdomd veel A8’en rond. (de naam A8 kende ik al wel, blijkbaar) Van zo’n belangrijk nieuw model als de A6 had ik nooit gehoord… Nu zou me dat nooit overkomen!! :D
Jobs daar doe ik niet aan. Ben ik te lui voor. Eigenlijk zou het best leuk zijn als ik ook wat kon regelen bij het bedrijf waar mijn vader werkt. Mss komende vakantie dan… (dat neem ik me altijd voor, en het komt er nooit van XD) Met sleutelen heb ik niet veel. Ik heb er geen geduld voor, maar dat wil ik wel hebben! In de vakanties ook maar mijn vader helpen. Hij heeft altijd wel iets in de garage staan! Mss dat geduld te kweken is… :)
@ w0o0dy; Bijna tegelijk met bijna hetzelfde.
@ vla; Hé! Ik heb Frans twee maanden geleden afgesloten, dus ik wil er niets meer mee te maken hebben! :x ;) Of iig niet de moeite doen om dat hoger staande Frans dat Belgen nou eenmaal (nodig) hebben te begrijpen. :P
@ w0o0dy; Twee Royales. “This is demonstrated by the two Bugatti Royales, including the famous Coupé Napoléon, the 150 Bugatti, Hispano-Suiza, Ferrari, Rolls-Royce, Maserati, Maybach, Mercedes models, etc.” En idd heel veel Bugatti’s.
Ze hebben ook een hele hal met F1-auto’s door de jaren heen. Ook leuk!
@ W0o0dy
heb ik al gechecked maar eigenlijk enkel om ff te kijken of het een dergelijk museum was, niet om de collecties te zien… wat ik dus nu gedaan heb en… ik weet niet echt welk woord ik ervoor moet kiezen om conclusief te klinken… ah, iedere autoliefhebber weet toch waarover het gaat dus dat doet er niet toe, we spreken allemaal de taal van auto’s! :D
maar nu heb ik gekeken naar de bereikbaarheid (ik ben écht geïnteresseerd in een tripje) en blijkt dat ik een nog grotere échec heb begaan…het ligt TOCH in Frankrijk!! :oops:
@ vla; Haha! Mulhouse. Tsja. Mul lijkt Duits. House is Engels. :P Ik kwam er ook maar eens langs met een trip met een autoclub waar mijn vader lid van is. (TAN) En er stonden toen Autochenilles (die rupsbandenCitroëns), genoeg reden voor een Citroënclub om langs te wippen!
Trouwens, mijn Frans is toch niet zo slecht. Ik kan je reactie lezen! :o :P
@Vla
Ik woon in het mooie Sint-Martens-Latem, maar heb een 2e huis in de ardennen ;)
toch boeiend hé, die verhalen over het begin van een passie :)
@ W0o0dy: waar/wat was jouw begin? ik brand van verlangen om dat te weten!!
@ C6
heb je al eens geprobeerd om aan een oldtimer te werken? want de fun is echt eindeloos! vooral met een leuk radiostation op de achtergrond (geen jumpstyle of nieuwe muziek!!), een lekker fel overbelichte garage, een leuke oldtimer, een ander persoon om mee lekker over auto’s en andere dingen te praten en best een beetje voor het slapengaan; dit zijn voor mij de beste ingrediënten voor een geslaagde avond! geen enkel avondje met vrienden topt dat! (of toch weinig)
ook is de garage en in de auto (waar mijn papa en ik veel van onze tijd samen spenderen, hoewel ik steeds minder en minder vanwege mijn studies) vaak het enige moment waar mijn papa en ik op 1 en dezelfde golflijn zitten en waar ik de meeste van mijn volwassenenpraat gehoord heb, een moment van bezinning zou je kunnen zeggen, mijn papa en ik zijn echt als 2 handen op 1 buik en dat enkel en alleen in de garage of de auto! het is merkwaardig…want vaak vliegen we elkaar vlug naar de keel (met woorden that is) maar in die garage daar in de tuin daar komen we allebei volkomen tot rust…
ha die Dee! vertel eens jouw verhaal aub!
en Sint-Martens-Latem ligt geloof ik in een straal van… ah weetje wat; ik woon in Sint-Kruis! :) There, now you all know it :P (is dit wel veilig?)
btw 2 huizen! jawaddedadde! de Ardennen zijn overigens ook wel prachtig om in te wonen; nog sneeuw gezien?
@ vla; Zoals ik al zei, niet echt. Het gaat me zo langzaam. Mijn vader komt zo’n beetje elke dag dat hij er werkt wel een heel irritant iets tegen, zoals een bout die na uren nog niet los is, of zo. Daar kan ik echt niet tegen. Op het moment is hij bezig met plaatdelen opknappen voor de Acadiane, hij is al weken bezig met schuren en plamuren… :roll: Verschrikkelijk. Maar, zoals ik zei, ik zal het ook maar wat proberen…
@ Dee; Daar dus ergens? http://www.gdw-dewilde.be/typo3temp/pics/7599744891.jpg ?
Mochten jullie het willen weten, ik woon in De Bilt. Net ten oosten van Utrecht, mochten jullie het ook niet weten, wat heel waarschijnlijk is. ;)
Utrecht… is dat niet waar Hessing zit of noemt dat nog anders?
btw De Bilt weet ik zijn! lang leve Google Earth! :P
btw II ff verder ingaan op jouw begin (Citrofiel) automerken ed heb ik altijd op een vreemde manier onthouden en bijgehouden, tot ik plots dacht van ‘nu wil ik er toch het fijne van weten’ en ik zocht op Wikipedia de wekring van een verbrandingsmotor op, en op diezelfde dag ben ik nog aangestrand bij AB en nooit meer vertrokken :) en met een mechanieker als vader is de klus al half geklaard :) wat is jouw vaders job eigenlijk? hij kan ook goed met zijn handen in een auto overweg lees ik ;)
@ vla; Ik kwam op weg naar school dagelijks langs Hessing, totdat ze verhuisden naar langs de snelweg, aan de andere kant van Utrecht zo’n beetje. :(
Mijn vader is nog slechts chauffeur op een klein vrachtautootje voor een schadebedrijf, twee dagen in de week. Hij mag niet meer, hij zit in de WAO na een herseninfarct. Daarvoor was hij manager bij verschillende auto(gerelateerde) bedrijven.
Mijn vader was ook altijd al autoliefhebber. Hij sloeg, in tegenstelling tot iedereen in zijn kring, de brommertijd over, en ging gelijk naar een auto. De Fiat 500A was de eerste. Daar kwamen nog drie 500C’s bij. Eentje heeft hij nog steeds overigens.
Hij is, het mag duidelijk wezen, ook citrofiel, vooral na die infarct. Toen moest hij rustiger zijn, en daar is Citroën goed in! :D Daarvoor reed hij ook al een DS, maar alleen in het weekend. Doordeweeks, wanneer hij haastiger was, reed hij Alfa Romeo (daar werkte hij ook, dus… XD).
Ik weet eigenlijk niet precies hoe mijn passie voor auto’s er is gekomen. Mijn vader was (en is) verzamelaar van militaire voertuigen.( WO2 vooral) Ik was als kleine jongen vooral gepasioneerd door oude vliegtuigen, ging altijd mee naar meetings op vliegvelden om daar urenlang naar spitfires te kijken.


Op een dag kocht m’n vader een Willys sedan.
Desondanks dat die auto nooit een meter heeft gereden vond ik het een prachtig ding. (kon uren achter het stuur zitten draaien)
Toen ik 7 was leerde m’n pa me in de tuin rijden met een Kubel wagen.
Ik had een grote tuin dus ik kon em gerust tot in 3e krijgen :P
Na een paar keer tegen een boom gereden te hebben vond m’n vader het genoeg en mocht ik 6maanden niet rijden met de kubel.
Ik denk dat het in die periode ongeveer was dat ik plots in auto’s geintresseerd was.
Soms tijdens de zomer help ik m’n vader wel eens met sleutelen aan z’n voertuigen, alé goed ben ik er niet in, maar het is gewoon eens leuk.
Leuk! Op je zevende al raggen in een Kubel. :lol:
Aan de tegenwoordige tijd in de laatste zin mag ik onttrekken dat je dat nog steeds doet, en je vader blijkbaar ook sleutelt? Wat me logisch lijkt in klassiekers? Samengevat: Welke auto(‘s) heeft je vader dan? :P
@ Citrofiel
oef…die had ik niet zien aankomen… moeten harde tijden geweest zijn… iig mooi de 500 C! om te houden én als gebaar :) de brommertijd is iets wat veel van mijn vrienden me al naar gevraagd hebben; ze weten immers allemaal dat ik autoliefhebber ben én dat ik nu al spaar voor mijn toekomstige auto :D het is best leuk om de enige autoliefhebber in de klas te zijn, maar ook best eenzaam en moeilijk, als ze met van die vragen komen aanzetten van “Wat is er zo speciaal aan die Ferrari?” of “Wat vind je van de cliché over BMW-rijders?” en ook “Waarom kost die rooie auto achter je agena (in school hebben we een agenda waar je dingen op kan ‘hangen’ door ze tss een plastic en karton te hangen) 2 keer zoveel als een villa in Knokke?” ( dat ging over de DBS :P )
maar nu moet ik nodig weg; ik moet nog slapen, aardrijkskunde doen en een boek lezen (in 1 of ander volgorde XD)
Neeh geen burger oldtimers, maar gewone militaire.
-kubel
-schwimmwagen
-GPA
-M8
-Slat grill (willys jeep, maar dan een andere grill)
-ford GP
-een gewone willys jeep
-ford GPW
Ohja, toch nog 1burger, een 1942 chevrolet pickup ;)
@vla
Dit is latem http://www.autojunk.nl/feeds/generate/html/all/all/all/all/all/Sint-Martens-Latem ;)
en http://www.autojunk.nl/feeds/generate/html/all/all/all/all/all/all/all/all/2888
@ Dee
wow! en ik dahct dat ik een tolerante vader had! You lucky bastard!
@ vla; Zware tijden. Zeker. Hij was heel zijn spraak kwijt (hele hersendeel weg, foetsie! Nog steeds niet wetenschappelijk verklaard). Als ware het een wonder heeft hij nu heel zijn spraak weer terug, en eigenlijk geen problemen.
Die 500C is idd verschrikkelijk leuk! Overigens, een van zijn andere C’s had hij in het kanaal gereden. Gewoon, voor de lol. XD
Ik snap wat je bedoelt. Je moet altijd een gefundeerde mening over alles hebben. En ik heb geen zin om alles uit te gaan leggen aan iemand die het uiteindelijk toch niet interesseert…
@ Dee; Ook goed. Ook leuk! :D
Maar ik ga ook maar.
cool! ik wist niet dat VonStroke ook een Latemnaar was (of op zijn minst een Belg)
@ Citrofiel
hoe lang is dat al geleden, als ik weten mag…en hoe eigenlijk? (tenzij je er niet graag over praat/schrijft/je al weg bent ;) )
Ik zal nog even een tip geven over de raadplaat. Hij staat inderdaad bij Schlumpf. Voor de mensen die goed kijken; hij staat nogal laag, ’t is een voorwielaandrijver, hij is Frans en ouder dan de TA…. nu koeten jullie er wel uit kunnen komen denk ik?
Over Schlumpf; het was volgensmij niet zozeer een poging belasting te ontduiken maar een obsessie. Geen enkele Bugatti op de wereld is aan een bod van de broers ontkomen, vandaar dat er in Mulhouse de grootste Bugatti collectie van de wereld staat.
Nog een tip; deze auto is net zo aan Citroën gelinkt als een eerder door mij geposte auto, Citrofiel verdiep je in de geschiedenis van je merk ;-)
Is de RAADPLAAT (we dwalen af jongens) misschien een Hispano Suiza? Coachbuilt?
Ik wist niet dat Hispano-Suiza voorwielaangedreven auto’s bouwde ;-)
@ Jansen; Hij staat in Schlumpf?! Dat gokte ik niet eens. Ik zei alleen maar dat daar 2 Royales stonden, en dat deze het niet is. Maar oke. Shit. Dan zou ik het nog meer moeten weten… En ook al aan Citroën verbonden. :|
@ vla; Gelukkig was ik nog klein (8 of zo). En gelukkig is mijn langetermijngeheugen verschrikkelijk! XD De enige herinnering die ik er nog aan heb, is dat ik in het ziekenhuis in een hoekje zat te tekenen… Het kwam ‘gewoon’ door erfelijkheid (hoog cholesterol) en een erg stressvolle baan. Aan de herseninfarct waren al twee hartinfarcten (zonder consequenties) vooraf gegaan. Maar toen ging het mis. Hij leek dus helemaal niet meer te kunnen praten, voor altijd gehandicapt te zijn, maar vreemd genoeg kan hij weer praten, en gewoon leven! :)
@ Citrofiel
er zijn weinig mensen die dat kunnen zeggen! hartinfarcten; toch niet achter het stuur mag ik hopen? en welke alfa (‘s) had hij eigenlijk? ;)
@Citrofiel; Ik heb het nog even nagezocht en hij staat toch niet in Schlumpf. Waar wel ben ik nog niet achter. Dus ’t is je vergeven.
De bedenker van deze auto / directeur van de fabriek heeft zelfs ooit nog een boek over André Citroen geschreven. Destijds was de deal met Citroën dat technici van de fabriek deze auto’s mochten testen (lees afbeulen) om de voorwielaandrijving te testen, ging het niet stuk, dan zou Citroën ook een voorwielaandrijver gaan bouwen. De eerste TA’s zijn ook gebouwd met homocineten van dit merk, maar die waren niet goed in serie te bouwen dus werd er toch over gegaan op een ander type. Ik ben benieuwd of dit iets helpt…
Verder over Schlumpf; ik zou afgelopen weekend naar Mulhouse gaan voor een paar boeken officieel, onofficieel voor het museum maar ik kreeg panne in Duitsland. Toch een beetje jammer nadat ik hier op AB heel hard heb lopen brullen dat de Xantia niet stuk kan… zucht. Hij staat nu bij van Oort hier in Utrecht. Maandag is ie weer klaar. Toch lastig om opeens geen auto meer te hebben.
@ Jansen; Mors? Berliet? Simca? Talbot? Panhard? Whatever? :|
@ vla; Nee, niet achter het stuur. Een op het werk, een in de vakantie…
Hij reed eigenlijk alle Alfa’s, hij nam ze gewoon mee van het werk, hij was manager bij een dealer, dus dat was simpel. Hij had geloof ik zelf een 164, en hij heeft een poos een Giulia gehad, die heeft hij vorig jaar verkocht, omdat we er toch nooit wat mee deden…
@ Jansen; Ik zou het mijn vader kunnen vragen. Mss dat die het weet. En anders kan ik altijd nog de Tractionboeken hier induiken. Maar ik weet niet of ik daar zin in heb. :P ;)
Van Oord? Utrecht? Hé, je woont niet zo ver! (ik in De Bilt dus)
@ Citrofiel
cool!! de baas van mijn papa doet dat ook! dat is zoooo jaloersmakend!!
@ vla; Ja, bij een gewone dealer is het al leuk, maar als je bij Hessing werkt is het nog leuker! Volgens mij is dat het geval bij een gast bij mij in de buurt. (zal niet de baas zijn, woont slechts in een flat) Die heeft regelmatig Amerikaanse Fords (Mustang, Escape, Explorer, Freestar) voor de deur, die ook vaak bij Hessing vandaan komen, dacht ik. Maar de Lotus Elise die er regelmatig staat, gaf de doorslag. Dat is namelijk deze: http://hessing.awdvoorraad.nl/sce3082caa97d739150822802463c017a/voorraad/details/?sid=656537
Jezus! dat is mijn droomjob!! (behalve autoreporter dan :P ) (en nog een hele zooi andere jobs :D )
Gelukkig dat dat tussen haakjes deel er nog achter kwam, want zo’n genot lijken die Amerikaanse Fords me nu ook weer niet. De Exige (schreef het net fout) staat er iig lang niet altijd. Maar zou idd wel leuk zijn als je dan echt uit de hele occasions- (wat klinkt dat fout bij deze exoten) -voorraad van Hessing mag kiezen! :o ( http://hessing.awdvoorraad.nl/s030dbcbc4b0c0d67f81fc732b62031b9/voorraad/ )
Over die raadplaat, ik durf wedden dat die auto al eens op Disco is langsgekomen, Auburn?
Oh right, geen auburn :P
Valt het op dat niemand hier zin heeft om ook maar 1 poging te wagen bij de zoveelste onbekende klassieker… (alé, zo is het toch bij mij)
@Citrofiel; Jep ik woon practisch bij je om de hoek, Wittevrouwen net de andere kant van de Berenkuil.
@Dekster; Je hebt gelijk… misschien een goed idee om een andere auto te posten. Dit was de Tracta E (ik vind het een mooie auto, en klassieker die er toe doet). Ik zal een nieuwe posten.
’t is dit keer geen klassieker, en geheel tegen mijn gebruiken in; ’t is Duitsch
Een Maybach Exelero.
Ja, het is wel heel moeilijk, zo’n onbekende klassieker, maar het is ook juist een uitdaging. Deze Excelero herken je na één oogopslag… En als je een heel onbekende moderne auto neemt, dan is er grote kans dat hij wéér te moeilijk is… :roll:
Die Tracta, ja, als ik er nou eens van gehoord had. XD Maar hier staat hij ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Tracta . Iig weer iets leuks nieuws geleerd! :D
@ Jansen; Zal ik eens rond gaan fietsen op zoek naar een Xantia HDi Activa? :P Nee, ik waardeer privacy. ;)
Ik was even vergeten dat het aan mij was…
http://www.carandclassic.co.uk/uploads/new/22227.jpg
Het is misschien niet zo moeilijk, maar ik wil wel de VOLLEDIGE naam.
Een soort Porsche 968 dus. En geen ClubSport, want de velgen zijn niet meegespoten. Nu nog verder…
Is het één van deze? :
Porsche 968
Porsche 968 Cabriolet
Porsche 968 Club Sport (ook wel 968CS)
Porsche 968 RS
Porsche 968 Sport
Porsche 968 Turbo
Porsche 968 Turbo S
@Escher: da’s een porsche 968 turbo s neem ik aan.
Nee wOoOdy, het is een andere…
Porsche 928 GTS
Ik geef er een ander twist aan en welke auto zoek ik.
http://www.fourmilab.ch/images/peri_apo/images/total.jpg
@LC een Mitsubishi Eclipse?
@Escher: Dit is toch de 968 clubsport. Heb zelfs exact dezelfde foto gevonden…
Die is toch wel lastig exact te raden want je komt zoveel “dezelfde” auto’s tegen met verschillende namen… dat gaat nergens over. Ik zou je het verschil in uiterlijk tussen de verschillende versies niet kunnen opnoemen, is niet te zien. Typisch Porsche trouwens…. een hele stapel auto’s met verschillende namen, maar ze lijken waanzinnig veel op elkaar.
Goed gevonden w0o0dy!
Ik vind het ook een héél moeilijke opgave om Porsches uit elkaar te houden. En ik dacht ook dat Clubsports geverfde velgen hadden. Blijkbaar heeft de witte dat niet!
Jij mag de volgende doen!
En LC,
Volgende keer iets minder enthousiast, want je antwoord is dus fout.
Dit is een 928 GTS
http://www.autoweek.nl/images/480/7/299ac23e523b8fb22d88b4cf850f6087.jpg
@Escher ; had ik al in de gaten ik had helaas geen tijd om mijn fout te corrigeren.
Dan vraag ik me toch af of de auto op die foto origineel was. Ik dacht ook gelijk aan de CS (want dat is de enige variant die ik kende XD), maar door de velgen was die optie uitgesloten… :?