Audi Q7 V12 TDI quattro: The Ultimate High-Performance SUV

Auteur: , 99 Reacties

We kunnen niet wachten om een rondje met deze Q7 V12 te rijden, 500 pk en 1000 Nm in een diesel SUV. Yeah baby!

De 6-liter V12 zorgt dat de Audi Q7 in 5,5 seconden van 0 naar 100 km/u gaat, de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. En hij is superzuinig, we citeren:

The 12-cylinder diesel engine is no less impressive when it comes to fuel consumption. On average, it requires just 11.9 liters of fuel per 100 km (19.77 mpg), a surprisingly good figure in light of the strength of the engine. The six-liter TDI uses significantly less fuel than any competing gasoline engine in the high-performance SUV sector; thanks to efficient combustion and the complex exhaust emission control system, the Audi Q7 V12 TDI quattro already complies with future emissions standards.

De verkoop van de Audi Q7 V12 TDI zal beginnen in de tweede helft van 2008.



99 reacties

Mooie bak. Audi zowieso :)

Maar een ding snap ik niet. De link verwijst naar een bericht van meer dan een jaar oud. En ik zie eigenlijk geen verschil met bericht van toen. En dus waarom is dit dan nog nieuws?
Tot de 3000rpm.. Is hij daarom zo zuinig?
Waauw! Zelfde motor als in de toekomstige Audi R8(diesel), ben benieuwd. Lijkt me een ontzettend lekkere bak!
Ok doet u deze maar: 14 maart ben ik jarig.
Dan zie ik s’morgens een Phantomzwarte Q7 v12 tdi met blauw lederen interieur met een mooie grote strik erom.
dat is dan afgesproken! fijn zaken te doen.
@Wurd: dat was een concept, dit is de productieversie.
En volgens mij staat deze productieversie volgende week in Geneve…
wat een BEEEST!! 12/100km valt mee als je bedenkt dat het een 6.0 is..
Veel dikker dan dit wordt t niet bij Audi, check die speakertjes op t dashbord!!! Byebye AllRoad hoi Q7V12
@Race Kees,

Blauw lederen interieur? Blauw? Verneuk zo’n mooi ding nou eens niet.
@ Ashtray, dit zijn de zelfde speakers als in de A8
van B&O dus ;)

Vindt het echt een superbak ! Ben benieuwd hoe zoiets nou in het echt rijdt 8)
Wat nou verneuken? een diep donker blauw lederen interieur ís Audi!
Kom je heel vaak tegen in de luxere versies jong en oud, wellicht niet in Nederland.
En wat maakt dat jou nou uit? het is mijn verjaardagskado! :P
Zoow… Dikke koets, doe mij em maar.
Yeah baby!! Dat vind ik nou echt een lekkere auto :-)
Toch snap ik het punt van deze auto niet echt, afgezien van techologische show-off. Wie wil er nu meer dan 100.000€ uitgeven aan een auto, en dan per se liever een 6.0 TDI met 500pk ipv een 5.0 TFSI met 580pk, omdat ie “zuiniger” is.

Wat boeit die paar honderd € per jaar extra aan benzine nu als je zo’n gigantisch bedrag uitgeeft.. Dan wil je toch liever iets minder lawaaiierig, lichter en véél mooier klinkend.
Let op, zo’n V12 TDi zou ik niet onderschatten kwa lawaai en het gebrom van de motor. Het is een common rail diesel, dus lawaai maakt hij zowiso al zo goed als niets. En er zal wel een mooi geluid uitkomen, oké het is geen V10 FSI, maar toch. Als je luistert naar een 3.0l TDi V6 is dat al niet mis..
@Quattro

Wel, mijn nonkel heeft een 3.0 TDI Audi, wij een 2.0TFSI golf, dus kan ze nogal goed vergelijken. Beide zijn ook ongeveer even krachtig.. Maar als ik die twee motoren vergelijk qua smoothness en geluid, dan hoef ik toch geen seconde na te denken hoor. Bij de TDI hoor je wel degelijk nog altijd genagel, ook al is de geluidsisolatie heel goed te noemen. Maar een diesel kan je in het beste geval stil krijgen, nooit een echt mooie klank laten produceren. De 2.0 daarentegen klinkt zoals een motor moet klinken, zware brom bij lage toeren, heerlijk gebrul bij hoge. En qua verbruik liggen ze ook maar een litertje/100km uiteen.

Maar inderdaad, diesels hebben wel degelijk hun besparende troeven, zeker bij auto’s van +-15000€. Maar waarom je zou willen besparen op brandstof als je toch zwemt in het geld (want dat doe je als je meer dan 100k aan een auto geeft) snap ik écht niet.
bennie gasgeven
Ja, 500pk is echt veel geluid, zeker met zo’n zuinig uitlaatsysteem en met een common rail!!!?. En henkie met z’n 5.0 TFSI denkt ook dat mensen die een dikke auto altij rijk zijn… Je bant pas rijk als je geld over houdt.
Monsterdiesel. Nou kan ie eindelijk fatsoenlijk concurreren met de Cayenne :P
Wat is de CO2 uitstoot van dat ding?
Ik snap het geweldige aan zo’n dikke diesel ook niet hoor. Doe mij maar een lekkere benzine, dan gaat ie tenminste echt goed vooruit, want 5,5 s is niet echt spectaculair te noemen. Doe mij maar een ML63 AMG (5,0 s) of op de tweede plaats een Cayenne Turbo (5,1 s). Laat dan maar een Q7 langs me komen staan aan de lichten, laat ik hem eerst lekker zwart doempen en trek er dan los aan voorbij.
Damn, geen Q5 in Genève.
Tsja, zinloze auto. Ben een echte Audi-fan (rij al meer dan 15 jaar Audi’s) maar blijft de Q7 een gedrocht vinden, elke keer als ik er een zie. Denk dan ook telkens: sneu voor die eigenaar, heeft een hoop geld uitgegeven en rijdt dan in zo’n lelijke auto (ok, de Mercedes R-Klasse is nog lelijker!). Koop dan een A6 TDI of zo als je snel wilt dieselen met veel ruimte, of beter nog: een Toureag V10 TDI. Die komt uit voor wat ie is: een SUV en is tenminste nog acceptabel qua lijnen en vormgeving.
Erg vette bak hebben ze mooi gedaan daar… En ik ben blij dat ze voor mensen zoals race kees (geen smaak) de optie blauw leder niet aanbieden…..
Als race kees een blauw interieur mooi vindt, welk niemendalletje ben jij om te oordelen dat hij geen smaak heeft? Jij vindt de Q7 een vette bak, ik maak daar toch ook geen opmerkingen over dat jij geen smaak zou hebben?
Wat een mooie auto, dit neigt echt naar perfectie! Als ik moest kiezen wist ik nu waar ik voor zou gaan!
1000 Nm koppel ?? da,s bizar ..
hoef je gewoon de 1500 toeren niet te overschrijden om mee te komen in het NL verkeer ..
vind het nog steeds een imposante verschijning ..
12l verbruikt? als de 3.0d q7 al niet onder de 10liter is te krijgen? Ze zijn weer wat (te) optimistisch in verbruikscijfers vrees ik.
BG75, onbegrijpelijk dat er personen zijn die zulke wansmakelijke vertoning de perfectie durven te noemen, het gaat chronisch slecht met de mensheid.

http://i39.photobucket.com/albums/e167/siamtech/untitled.jpg

Wees eens eerlijk, hier klopt toch niks van????
Leuk maar ik zou niet willen weten wat de co2 uitstooot is………..
@ patrick: groot gelijk

Qua design vind ik audi één van de mooiste, maar met die q7 zijn ze toch echt wel zwaar de mist in gegaan. Vind hem echt spuuglelijk
Wacht even hoor, wat is de overtreffende trap van mastadont?

Iets van; mastadont, mastadonter, mastadontst. Zo iets?

Die voorkant lijkt wel op een vrachtwagen!

Maar goed, het gaat hier vooral om de motor. En daar kan je het zijne van denken.
@Patrick
Gewoon een kwestie van smaak, leer dat eens accepteren.
Het juiste woord is Mastostront.
@ Patrick: Het is idd verre van perfect. Die gigantische luchthappers verpesten echt de hele boel. Ik had veel liever de Q5 gezien ipv dit gedrocht.
Doe mij maar liever een ML63 AMG, die heeft 510 pk en sprint van 0-100 in 5.0 s. En nog wat, die ML is tenminste mooi.
in het kader van fuck the world is dit een prima auto.
behalve de motor vind ik deze auto niet super, hij mag wel iets radicalers hebben als er zo’n ontiegelijke motor in ligt. een flinke neuscorrectie niet uitgesloten..
Ik denk niet dat een 63amg meer verbruikt dan deze diesel, diesel is dus niet zo goed als men denkt.
@ Koenamg; bij deze monster hoef je niet terug te schakelen als je 100 rijdt en je wilt vooruit, maar bij 1 van de benzinemonsters die je noemde zal je wel 2 zetjes terug moeten om zo snel vooruit te gaan ;)
dat is nou het nut van dieselen.. je hoeft de motor niet helemaal naar de kl*te te draaien, en bij benzine auto’s moet je wel telkens één of twee versnellingen terug.

on-topic; dit is echt een gruwelijke monster :D oh, hebbe hebbe hebbe!!!
hij ruikt als een vrachtwagen
veel mooier kunnen ze de Q7 niet maken.
Geluid is een kwestie van smaak. Liever de kracht van een diezel, dan zo’n babygeween die uit een ferrari komt.

Fantastische motor alleen jammer van hetgeen dat errond zit.

any day een diesel boven een benzine. Minder tanken, rustiger rijden.

En ookal heb je €100 000 000 in je sok zitten, dat wil nog altijd niet zeggen dat je het zomaar uit het raam moet gooien en niet mag denken aan het verbruik en ecologie. Touwens minder verbruik is minder tanken. En tanken is nu niet de leukste activiteit die er is, daar mottig staan te wachten tot de bak weer vol is, bah.

Misschien hebben die mensen wel hun kapitaal samengespaart door een beetje heel gierig te zijn. Op het einde van mijn straat woont een baron en hij heeft waarschijnlijk nog altijd dezelfde riem aan van toen hij 16 was, zo ziet het er toch uit. Het is niet omdat je geld hebt dat je het moet uitgeven, en niet iedereen is geintereseerd in wat hij rijdt.

Dat allemaal over een diesel en verbruik, emmanuel en koenamg
aangezien iemand al mijn favo woordjes gebruikt heeft (kuch autoblogger) zal ik dan maar YEAH BITCH!! zeggen :P
wat een stoere bak! een dikke diesel heeft wel wat, maar een stoer geluid is helaas uit de kwestie…
edit: hup, naar school toe!
“ik kom dep altijd 2 tegen als ik naar sgool fiets ”

Misschien een keertje extra naar “sgool” fietsen?
Ladies and gentlemen, we have sound!
http://www.youtube.com/watch?v=9SHSO3nGvd4
Ik weet het, het is een promotievid, maar het is beter dan niets, en hij klinkt ook niet echt zo slecht…
Eerste woord waar ik aan moet denken: zeldmoorddiesel

Maar dan wel een leuke, want zoiets is natuurlijk wel enorm. Lef ontbreekt ze bij Audi niet.
@vla
Dat is gwn die wind die je hoort ;)
LOL² (ik heb morgen toets wiskunde :D ) @ Dekster :lol:
Das ook een leuke manier om je week te beginnen…
:| ik weet het… maar verder geen details; Sir Smokalot ligt op de loer… *kijkt spiedend in het rond*
Ja, design is niet de sterkste kant van dit model audi. Maar ach, de mensen die er eentje kopen vinden het kennelijk wel mooi.

Ach ja, dat is toch met andere merken hetzelfde? Kan bijvoorbeeld de nieuwe 3 serie van BMW niet mooi vinden. Alleen de coupe/cabrio.
Superzuinig? Dat verbruik heb ik op LPG.
wat een ongeloofelijk lomp vormgegeven wagen :| standaard is het al een letterlijk te dik ogende wagen maar met dit bumpertje slaat het echt nergens meer op.

maar 1:8 is wel echt heel zuinig :| wtf volgens mij doet een cayenne dat nog met 130 op de snelweg… niet normaal dat die wagen zo verschrikkelijk veel diesel er doorheen spuit.

Zeker met dit uiterlijk is gewoon duidelijk dat je altijd voor de 4.2 TDI moet gaan. Ziet er onmetelijk veel minder lomp uit, komt 2x verder op 1 tank en je bespaard vast flink op de BPM.
En een A6 avant is natuurlijk de betere optie… mooier, 3e zitrij heb je toch niet nodig en nóg zuiniger.
sorry voor die spellingsfouten ik heb het op de psp getypt
Jammer, jammer.

De V12 TDI levert ruim 1500 Nm, maar zelfs met de X-trac versnellingsbak uit de R10 kan hij dat niet aan het asfalt kwijt.

Dus mochtten ze ooit een versnellingsbak kunnen produceren die dit aan kan dan zou je … tussen 700 en 800 pk hebben!


And this car needs more carbonfiber. Het is immers een trap hoger dan een V6 Q7-tje.
@Nick
er zijn volgens mij zat automaten van amerikaanse makelij die veel meer kracht kunnen verwerken dan die 1500nm-tjes. lastig inbouwen waarschijnlijk :P
Ik durf hier dus echt niks meer over te zeggen, Audi is pk-gek geworden.
1 op 10 ik denk van niet, misschien in de laatste versnelling op cruise control ofzo maar normaal zo’n 1 op 5 tot 1 op 8.
@ Emmanuel: Is dat een Common rail of gewoon een pompverstuiver..? Daar zit namelijk een groot verschil in.. :)
Wel een beetje een SUV-je voor losers. Ik heb zojuist een Leopard-SUV aangeschaft in het zwart met blauw leder. Kan mijn vrouw de kinderen veilig mee rondbrengen en het is tegelijkertijd een afspiegeling van mijn maatschappelijke succes. Dat is in mijn vak nu eenmaal heel belangrijk.

http://www.sfu.ca/casr/101-leopard-tank-index-1.jpg
ZwerverRoodbaard
WAUW :D Deze tank in je achteruitkijkspiegel op de snelweg in je Opel Kadettje :P
Dan heeft die tank pech, want dat Kadettje rijdt toch maar mooi VOOR die tank.
Dit is gewoon een topstaaltje techniek! Het is geweldig..doe mij er ook maar een paar, fuck die co2 uitstoten en al het milieu blablabla, dit is wat ECHT belangrijk is: vette bak, vette motor!!
Audi begint echt kampioen in wansmaak te worden.
Ik vraag me ook af bij deze wagen of die bvb. een A6 3.0TDI kan volgen. Ik vermoed van niet.

Zelfs de gewone A4, die ik er op foto heel goed vond uitzien ziet er in real life zielig uit met zen stomme spoilertjes. Zielig als je weet dat er onderhuids een domme voorwielaandrijver inzit. Meer dan ooit een golf verkleed als bmw
Niet iets voor mij, maar als mensen toch SUVs gaan kopen, dan liever deze. Steek die blok maar vlug in de A8 of een Bentley (kweet, kweet, godslastering, maar dit is toch echt wel een ideale Bentley krachtbron).

Het argument dat verbruik niet belangerijk is in deze klasse:
Mensen met grote huizen doen ook aan energie besparing. Zij konden ook metteen een klein huisje gekocht hebben. Omdat mensen een grote wagen met een grote motor willen, wil niet zeggen dat ze zomaar geld overboord willen gooien. Als je hetzelfde krijgt voor minder geld, dan doe je dat toch?
En qua comfort kan het ook tellen. Met je Cayenne Turbo mag je bij elk benzine station stoppen. De Q7 is niet alleen sneller, maar zal in de echte wereld de helft verbruiken.
Patrick, ik denk dan eerder dat het kadettje heel snel pech heeft, want hoe lang blijft ‘ie voor die tank? ;)
Voor iedereen die deze audi lelijk vind…
Ik wil jullie wel eens zien opkijken als deze naast jullie staat…
Maar waarschijnlijk komt deze niet eens naar Nederland, omwille van de hoge belastingen…is bij de touareg R ook gebeurt…
Zolang als dat het nodig is, ZEKER niet sneller.
@ NuttelozeBPM: en de Q7 rijder heeft dat ding gekocht om letterlijk op de mensen neer te kijken. Eigenlijk uiterst belachelijk, iets kopen om indruk te maken op mensen die jou van haar noch pluimen kennen, hoe zielig kun je zijn.
Als je dit als man koopt moet je lul toch wel een stuk kleiner zijn dan de gemiddelde klit…
Toch wel een cool typeplaatje: 6.0 tdi.
Ik wacht al op de eerste gek die ‘m in een golf/a3/gelijk welk ander Audi of Vw-product lepelt!
@ Graaf H.:

Jij haalt zeker het volgende AB-boek met je buitenaardse uitspraak:

“Geluid is een kwestie van smaak. Liever de kracht van een diezel, dan zo’n babygeween die uit een ferrari komt.”

Er is dus duidelijk publiek voor deze contradictie op wielen.
@Race Kees,
Bij nieuwe modelen Blauwe lederen bekleding ?
Dat, heb ik nog nooit gezien!
Wel bij een BMW maar, dat zag er erg lelijk uit.
Intrigerend stukske techniek, maar wat een campy ding, zeg. Walgelijk.


lmao @ DAT. Spijker op de kop.
Nou ben ik benieuwd wat de meesten hier zouden kopen als je veel geld zou hebben en een gezin. Dus kom niet aan met een Ferrari of een Porsche.
Een sedan past de hond niet in… een A6 Avant is zo politiek correct (bah!). Een BMW 5 Touring zou nog kunnen. Als ik een E-klasse wil rijden, bel ik wel een taxi. MPV’s zijn voor ‘grijs op reis’ mensen.
Nee doe mij maar een SUV. Misschien niet deze, maar er is toch genoeg aanbod.
Hij is bijna net zo groot als een Fiat 500 :lol:
@K-Kalkan
Rij met dit gedrocht maar eens lang aan hoge snelheid. Kan je hem gegarandeerd naar de garage brengen. Doe je dit met een dikke benzine, dan is dat normaal. Laat mij dan maar 1 of 2 verzetjes terugschakelen, dat gaat toch automatisch, word je echt niet moe van hoor.
Nou wat onlogisch?Een vrachtwagenmotor in een vrachtwagen toch?

En die luchthappers in die voorbumper…Hoop dat er nooit iemand met z’n peuter op de stoep staat als die Q7 voorbij rijdt, want die kan z’n peuter gaan zoeken ter hoogte van de radiator.
@K-Kalkan: zo?Dan denk ik dat de woorden mercedes en 65 amg je wel vreemd zijn.

Terugschakelen?Een corvette vertrekt gewoon in z’n 5de versnelling !
Zuinig? Ik zie op de foto toch een half lege tank…. en dat na 31KM!!

Waarschijnlijk heeft hij dus iets van 50 liter op 30km gedraait, toch flink doorgestampt dan :)
@Koenamg
Een Diesel kan je onmogelijk kapotdraaien (tenzij je het met de versnellingsbak doet). De toeren zijn begrensd door het verbrandingsprocess. Ergens tussen de 4k en 5k toeren word de diesel niet meer verbrand, en krijg je de typische roetwolk.
De luchtweerstand in hoogste versnelling zal zowieso het toerental beperken.

Of wat bedoel je precies dat een Diesel kapot gaat bij hoge snelheid? Je hebt zeker nog nooit met een Diesel geleeft? Met mijn oude TDI plakte ik het gaspedaal contstant tegen de vloer. Nooit een mankement met de motor tegengekomen. Mijn huidige diesel is te snel voor die toestanden, maar ik ga vaak even in het rood van de toerenteller om de uitlaat te kuisen.

@K-Kalkan
Hoeveel je moet schakelen hangt natuurlijk af van je koppelcurve, en de grootte van de overbrenging. Een diesel heeft een kortere koppelcurve, maar meer koppel en grotere verhoudingen, dus in vergelijking met een benzine van hetzelfde vermogen zal je niet veel verschil merken.

Het probleem met een diesel is dat door zijn beperkt toerental, moet je vermogen halen uit grootte. Maar zijn kleine toerental is metteen ook de reden waarom diesels efficienter zijn (minder parasitaire verliezen). Het staat vast dat een benzine versie van deze Twin Turbo V12 veel meer vermogen zal maken voor hetzelfde gewicht.
mmmmmm…

ik denk dat Darth Vader gillend wegloopt als dit monsteer opdoemt


btw

ik lees hier dikwijls dat smaak subjectief is etc…
maar toch is dit niet zo.

De geschiedenis (of tijd) zorgt ervoor welke dingen er na tientallen, honderden, duizenden jaren jaren nog steeds mooi of uitzonderlijk gevonden worden door ons.
Van beinvloeding door modeverschijnselen, marketing, reclame (subjectief en/of tijdsgebonden) is er dan namelijk geen sprake meer.

Dit object valt jammer genoeg onder de categorie lelijke nutteloze modeveschijnselen.

dus @ Patrick : volledig met je eens
en aan de mensen die dit een fantastisch apparaat vinden, wens ik gaarne veel beterschap in de toekomst.
@Gerben

Het woord ‘smaak’ is een synoniem van ‘subjectief’. Dus als smaak niet subjectief mag zijn, dan is het niets. Smaakt gebeurt als men iets associeert met goed of slecht gevoel. En dat gevoel is een combinatie van ingebakken instinct, en omgeving. En dus zeker tijdsgevoelig.

Een krampachtige poging om uw persoonlijke smaak als een absolute waarheid te laten gelden. Je zegt dat er dingen zijn die vanaf hun conceptie een universele en eeuwige schoonheid hebben. Wat dan? Voor ieder beroemd kunstwerk zijn er mensen geweest die het maar niets vonden.
Je moet over een enorme zelfliefde beschikken als je werkelijk denkt dat uw smaak net die objectieve, universele, onsterfelijke waarheid is.

Aan Patricks hysterische reactie in een ander discussie, op het feit dat Porsche al altijd een sterke technische verwantschap heeft gehad met het minderwaardige Volkswagen, is af te leiden dat zijn smaak sterk beïnvloed wordt door de associatie die hij maakt met een al-dan-niet fictioneel klassensysteem. Van dat soort mensen kan alleen verwacht worden dat ze ook een negatieve associatie maken met Audi. Als hij daar emotionele bevrediging in vind, dan is dat geweldig voor hem.
@Pieter-Jan .. goed gesproken .. mijn complimenten ..
Goed geprobeerd Pieter Jan, maar je zit er volledig naast. Ik heb genoeg zelfkennis, jouw preek is totaal overbodig. Bovendien is Volkswagen niet minderwaardig, maar ook niet superieur.

En sinds wanneer is het geven van juiste informatie een “hysterische reactie”? Sinds ik het wél beter weet dan al die keutels hier?
@Pieter Jan…

‘grote kunst’ of ‘schoonheid’ of hoe je het noemen wil onstijgt nu net het subjectieve. En er zullen altijd mensen zijn die een beroemd kunstwerk of bvb een Ferrari 250 gto niet mooi vinden maar toch staan die dingen om een bepaalde reden in de geschiedenisboeken.

Als we jouw redenering moeten volgen heeft een tekening van een peuter evenveel waarde als Bvb de Guernica van Picasso. Voor een induviduele persoon kan dit misschien kloppen, voor de samenleving of menselijke cultuur in zijn geheel natuurlijk niet.

‘smaak’ is subjectief maar evenwicht, proportie, kunst of schoonheid (hetgeen ik hierboven als smaak heb aangeduid) maakt zichzelf kenbaar in de loop der jaren.

Een ander voorbeeld.
De Italianen staan bekend om hun prachtige designtaal (wagens, meubilair, mode, architectuur). Dit wordt overal ter wereld (gemiddeld gezien) geapprecieert.
Is dit ook allemaal subjectief of bezitten zij misschien toch een grotere gave (door hun jarenlange beoefening van uiterlijk vertoon) om schoonheid kenbaar te maken dan bvb de Duitsers???


“qoute”:”Smaakt gebeurt als men iets associeert met goed of slecht gevoel. En dat gevoel is een combinatie van ingebakken instinct, en omgeving. En dus zeker tijdsgevoelig”

Bepaalde zaken door ons als lelijk ervaren en ander dingen worden als mooi aanzien. En ja dit gebeurt door associatie (dierlijk gedrag).
Waarom vinden wij een oude vrouw van 80 niet meer aantrekkelijk en een meisje van 25 wel…. dood vs leven.

Is ons overlevingsinstinct tijdsgevoelig vraag ik u dan?
500pk en 1000Nm uit een 6liter V12 is niet zo moeilijk. het punt waar het hier om draaid is dat audi het voor elkaar heeft gekregen dat deze motor al aan de emissie eisen van 2012 voldoet, teweten euro 6! het is daarmee een
S-ULEV (super ultra low emission vehicle). hij is daarmee tot nu toe de eerste en tot dusver ook de enige die dit heeft gehaald.
de slogan van het merk is niet voor niets “voorsprong door techniek”. en dat bewijzen ze bij deze dus maar weer door ook de franse en italiaanse diesel pionieren af te troeven. want zowel de fiat groep als ook het PSA emperium hebben hier tot nu toe geen antwoord op. geen van hun voertuigen haald de emissie eisen euro 6!
@rider: denk jij nu écht dat Fiat of PSA wakker ligt van een 6000cc V12 motor?
Knap gedaan, technisch gezien. Alleen zouden ze dit soort onzin niet moeten verkopen. Ik vind het schitterend hoe al die dikke bakken aan het stoplicht naast me staan… en aan het volgende stoplicht weer… en aan de rotonde weer… en aan de supermarkt… Niet. Want daar krijg je deze camionet niet geparkeerd. Echt een zielige bak, op de techniek na.
@ rider: En wat de dieselmotoren van PSA en Fiat betreft: informeer jezelf vooraleer je onzin uitkraamt.
Wat is er eigenlijk zo speciaal aan de dieselbrander van audi? Hij heeft een specifiek vermogen van 83pk per liter. Ter vergelijking, een Toyota 2.2 D-cat motor heeft een specifiek vermogen van 80pk per liter. Er zullen hoogstwaarschijnlijk BMW diesels zijn die zelfs een hoger specifiek vermogen per liter leveren.

Is dat wat audi begrijpt onder “voorsprong door techniek”?? Bovendien weet het kleinste kind dat het veel makkelijker is om grote vermogens te puren uit een grote cilinderinhoud. Zoals elke audi is ook dit weer eens gebakken lucht.
Eventjes nagekeken, de krachtigste BMW 2000cc diesel heeft een specifiek vermogen van 88pk per liter, bye bye audi !!!
@Joey: geen Q5 in geneve? ik heb gehoord dat ie morgen tijdens de persconferentie wordt onthuld…
Lijkt me sterk Yukko..
Yes, die extreem overdreven grill en de bling bling velgen zijn er onder weg! Echt een SUPERbak zo! :-D
Bling Bling zonder enige Bling, sukkeltje toch.
En met welke gedachtengang had je die reactie nu eigenlijk geplaatst dan Patrick? Ik kan er iig maar bizar weinig mee…….
Kan ik het helpen dat jouw capaciteiten beperkt zijn?
Patrick is wel echt op de hoogte van techniek.pk/ltr nou,nou….zou dat de kunst zijn.

op de A2 na de minst mooie Audi in mijn ogen,iets te gepimpt.
range rover sport is beter maar deze is nbiet slecht met wat mooie setjes velgen eronder
Ik vind dit soort berichten altijd zo sneu voor de patsers die net de 8cilinder hebben gekocht. Denk je het topmodel te hebben, ben je helemaal de man. Moet je het ding weer inruilen en grof geld bij betalen voor je 12cilinder, want we moeten wel de man blijven.
Ik verwacht hier op AB dan ook spoedig een paar naamsveranderingen. ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).