Bugatti Wimille

Auteur: , 64 Reacties

Via de mail werden we voorgesteld aan Niels van Roij, hij studeert aan de Design Academy in Eindhoven op het departement “Man And Mobility”. Na zijn afstuderen hoopt hij aan de gang te gaan als autodesigner. Hij heeft onlangs gewerkt aan een project voor zijn portfolio; een vierdeurs saloon voor Bugatti. Het project werd begeleid door zijn supervisor, Geert-Jan Schellekens.

De hoofdgedachte was een echte Bugatti te creëren. Dit zonder enige directe vorm van retro design toe te passen, terwijl de Veyron styling ook niet gekopieerd diende te worden. Een nieuwe Bugatti met een eigen gezicht, die niet zou mogen misstaan in de rijke familiestamboom.

De auto is ontstaan na vijf maanden werken en is “Wimille” gedoopt, naar een van de coureurs die voor Bugatti reed.

Een van de meest in het oog springende kenmerken van de Wimille is de rondlopende chamfer over de flank. Deze facetrand begint vrijwel horizontaal op het brede voorspatbord, om vervolgens richting de B-stijl meer verticaal te gaan staan. Daarna komt de facetrand weer langzaam terug omhoog en valt hij heel natuurlijk over het achterwiel heen. Vervolgens buigt de vorm aan de achterzijde van de auto naar binnen en naar beneden toe, om via de bodem weer naar de voorkant te lopen. Bij de neus wordt de facetrand breder. Omdat de twee buitenste luchtinlaten aan de onderzijde schuin omhoog lopen, benadrukken ze de vloeiend naar achteren doorlopende vorm van het vlak nog eens extra.

Deze elegante uiting verwijst naar de typische romige styling van Ettore Bugatti, in de jaren dertig en veertig.

Het thema van de aflopende facetkant komt op diverse plaatsen terug in het ontwerp.
– In de samengepakte vorm van de drie luchtinlaten, vormt de geknikte rand vanuit de binnenzijde van de neus de voorspoiler.
– In het glazen dak en de achterruit zijn, parallel lopend aan de dakrand, elegante curves te zien. Ze benadrukken de ovale vorm van de ruiten. Deze buiging in het glasoppervlak, die start onderin de achterruit, vervaagt langzaam richting voorruit.
– In de rug van de Bugatti Atlantic is een soortgelijke aanpak van de volumes te zien. Ook deze auto is vormgegeven als een sculptuur, zonder een definieerbaar begin en een eind.

Bugatti Veyron en Wimille



64 reacties

Een 4-deurs Bugatti Veyron zou mooier zijn geweest maar dit ziet er ook wel goed uit
De neus ziet eruit alsof er teveel botox in gespoten is…
@Dekster, het lijkt dat mens van idols wel;)
het ziet er mooi uit,
alleen naar mijn smaak is de overhang aan de achterkant te groot
hij had beter aan de lada contest mee kunnen doen, dit ziet er echt niet uit.
ik wil hem niet afkraken want duidelijk is dat hier veel bloed, zweet, tranen en slapeloze nachten in zijn gegaan, maar dit is het écht niet… Better luck next time Niels
-edit: nutteloze bijdrage-
harstikke mooi hoor Niels ..
maarrrrr .. alle oppervlaktes zien eruit alsof ze niet van plaatstaal gemaakt kunnen worden ..
en dat is toch echt een belangerijk ding .. maakt niet uit welk materiaal gebruikt gaat worden ..

en voor de rest !! de spanning druipt er niet echt vanaf ..
Voor mijn gevoel klopt het allemaal net niet… Ik weet niet precies waarom, de koplampen voelen bijvoorbeeld niet goed.. ’t Is opzich een goed idee, maar het is het net niet.
Jaren geleden ben ik eens naar een tentoonstelling in de Beurs van Berlage geweest en daar stonden allerlei bugatti modellen. Ook prototypes en die verschilde volgens mij niet zoveel van dit ontwerp.
Ja blijf proberen.

Waarom kloppen de verhoudingen niet, zie dat belachelijke grill-etje vooraan, net een geaborteerd varken.

Hopelijk gaan auto’s er in de toekomst zo niet uitzien, anders ga ik fietsen.

Al dat modern gedoe altijd…, is er niemand meer die durft zeggen dat het lelijk is.

Het is eerder gebaseerd op de A6 “submarine” thema volgens mij dan op al die andere dingen die daar opgesomd worden. Een Jaguar XK 140 of een silver cloud of de type 41 dat zijn auto’s waarop men zich op baseren. Dat was echte schoonheid. Of dat kasteel op de achtergrond, dat is ook een mooi thema.

Laat de moet niet in je schoenen zakken, ik ben iemand met een onmogelijke smaak.
Alfa Lima Foxtrot Alfa
NEXT!!!!!
The Kopfather
Ook al is het een Bugatti, met zo’n achterkant wil ik niet in die auto gezien worden. Sorry, maar dat ziet er gewoon niet uit……
Hier wordt er dus wel gezegd dat het lelijk is, maar hier is het al te laat, k bedoel dus bij mensen die in het proces betrokken zijn.
Hij zou er goed uit hebben gezien als conceptcar in de jaren 90. Maar hij ziet er gewoon vreemd uit een beetje. Vooral vanaf de zijkant gezien.
Oei oei oei… Ik wil wel wat dingen zeggen over het ontwerp, maar laat ik het maar niet doen. Knap als je hiermee kan afstuderen.
Kan het zijn dat de “photoshop” van de voor-/zijkant niet helemaal aansluit bij het plaat van de zijkant? De zijkant op de plaatjes onder het artikel is best fraai, maar zo schuim van voren lijkt de raampartij aan de zijkant nadere proporties te hebben en de voorkant is wat mij betreft wat te kaal en grille en lampen zouden wel wat prominenter mogen…. maar goed…. als basis idee heeft het absoluut wel een bepaalde “presence” en dat is belangrijk voor een “überlimo” van Bugatti.
t is een bugatti, maar met zo’n lelijke achterkant.. bah!
de achterkant oogt idd te zwaar, voor de rest had ik een gewone 4 deurs (coupe) genomen in de stijl van een cls. maar dan wel gewoon met dit ontwerp. alleen vind ik het niet echt een bugatti. de grille ligt niet lekker in de motorkap, alsof er gewoon maar een auto is getekend en een bugatti grille in is gepropt. had beter gekund. probeer een veyron front met wat (radicale) veranderingen. past het geheel beter bij elkaar
@ kopfather

Tenzij je een papieren zak over je hoofd trekt natuurlijk.
@Niels van Roij ..
trek je er maar nix van aan hoor jongen .. autobloggers doen niet anders dan zeuren en mierenneuken .. het zijn gewoon een stelletje tjenknichten bij elkaar ..

aan de andere kant ..
lees alles goed en aandachtig door .. autoblogger zijn zoooo gebrand op elk stukje vernieuwing en elk klein detailtje .. wij doen niet anders dan autonieuws volgen .. en kunnen “meerwaarde” onderschieden van “bullshit” ..
wij zijn de meest kritische en strenge jury die er bestaat ..
doe er je voordeel mee ..
Zo lelijk vind ik hem niet hoor. Ziet er prima uit. Wat ik er alleen irritant aan vind, is dat hij iets te Amerikaans of Duits is, en toch die Frans-Italiaanse charme een beetje mist. Lijkt globaal wel een beetje op de C6, maar zoals ik al zei: het mist de charme van de échte Bugatti’s, dia van voor de overname door VW (Arghh! Waarom VW :x !)
Als een Veyron mooi is (en voor sommige zelfs prachtig, perfectie noem alle superlatieven maar op) waarom dit dan niet?

Geef als specs gewoon op 1500pk, 1000nm, 0-100 in 1,5 sec., top van 470km/u en dat allemaal uit een 8,0l W20. Moet je kijken wat dat voor je design doet. Ineens heb je perfectie geschapen.

En maak je niet druk over de haalbaarheid van de specs, want je geeft gewoon op dat het een concept is. Jij blij en bijna elke autoblogger ook blij.
Mooi, zeer mooi, maar ik kan me er niet van ontdoen dat ik met die snuit een BMW gezichtje voor me zag. de 5 Touring om meer precies te zijn.
@ Rick dos
:lol: You couldn’t be more right! ik begin hem nu al leuker te vinden!
ps een W-motor klinkt wel niet moet ik zeggen, dan nog liever het geluid van Audi’s V12 TDI
bijzonder ontwerp. Ik hou wel van afwijkende ontwerpen als dit. Val je tenminste nog op bij een exotic car meeting. Succes met afstuderen ouwe!
@de vlaeminck

Ja, ja, leer mij mijn pappenheimers kennen! ;)
Eerste wat in me op komt is het merk Buick.

@Lincoln
Als deze in productie gaat zal er zeker nog moeten worden gefinetuned dus komen ook vanzelf productie ascpecten aan bod. Daarnaast zal dit zeker niet de goedkoopste wagen worden dus gebruik van composieten is dan een uitstekende manier om complexe vormen toe te passen.
@Rick dos: dat gaat vanzelf…. kennelijk heb je een magische aantrekkingskracht op die pappenheimers. ;)
Ben niet enorm onder de indruk. Heb zelf een tijdje de opleiding industrieel ontwerpen gedaan. in een aantal handgemaakt tekeningen klopt het perspectief niet. Je ziet delen van de auto die je in het ‘echt’ niet zou zien.
Daarnaast snap ik de foto van de oude auto naast het nieuwe ontwerp niet. Het nieuwe model is daar niet duidelijk van afgeleid, want de lijnen zijn totaal anders.
Wel mooi dat je hiermee kunt afstuderen, maar om helemaal mee af te studeren zullen er nog wel meer uitgewerkte varianten moeten komen lijkt me.
als er een nieuwe carosserevariant bijkomt, kan dat beter een populaire soort zijn, bijv: suv of 4 deurs coupe of goedkopere coupe. Meest zekere optie om omzet te maken. Het design is in ieder geval niet mijn ding. Maar wel leuk dat zoiets gedaan wordt, dan kan iedereen weer zijn mening daarover geven. Ook leuk!
naar mijn idee iets te dikke neus en wat te hoog geplaatste koplampen. Kleine aantekeningen op een verder verschrikkelijk mooi ontwerp! Straalt in mijn ogen dezelfde luxe als een phantom uit maar dan een stúk sneller. Mooi met grote overhang achter en achterover leunende carosserie.

@Rick dos
jah, maar das dan wel een 10L W20 natuurlijk!

ik neem aan dat het naar smaak te dimmen panorama-dak standaard inbegrepen is? :P
de grille voorop is trouwens ook helemaal fout…

bij nader inzien valt de dikheid van het front mee… de lampen en grille zijn alleen verkeerd. Design van de lampen is goed maar ze zitten net te hoog. De grille is te simpel geknipt en geplakt van de veyron.

De grille moet in mijn ogen dezelfde breedte als de luchtinlaat midden onder aanhouden en een veel vlakker design hebben. Het raamwerk moet niet naar binnen toe liggen maar gewoon de lijn van het front volgen.

Beter had je een single-frame van een audi A8 kunnen copy-pasten…
zou toch maar eens opnieuw beginnen, de grote heren bij VW gaan hier toch niet mee akkoord gaan denk ik…
Persoonlijk vind ik hem niet mooi, vooral de voorkant niet? lampen, grill.. De vorm van de voorkant is dan wel weer beter dan de veyron (zijaanzicht).

Maarja smaken verschillen.
Hoe kan je als student tegenwoordig nog met Photoshop werken terwijl er zoveel goede 3D programma’s bestaan?
Ik dacht dat die academie in Eindhoven zo goed was?
De mensen van Autoblog nodigden me uit te reageren op jullie posts. Van die uitnodiging maak ik graag gebruik.

Ik ga alle inhoudelijke reactie’s even van boven naar beneden af:

-Omar Pasha “Een 4-deurs Bugatti Veyron zou mooier zijn geweest maar dit ziet er ook wel goed uit”:
De hoofdgedachte was een echte Bugatti te creëren. Dit zonder enige directe vorm van retro design toe te passen, terwijl de Veyron styling ook niet gekopieerd diende te worden. Een nieuwe Bugatti met een eigen gezicht, die niet zou mogen misstaan in de rijke familiestamboom. Een vierdeurs Veyron is dus niet gewenst, niet orgineel en bovendien zou er dan geen ontwikkeling zijn in de vormtaal van Bugatti. (de eerste Veyron-concept is al jaren oud)

-# vjp schrijft,
“het ziet er mooi uit, alleen naar mijn smaak is de overhang aan de achterkant te groot”
Zie het geen wat ik naar Omar schreef. Daarbij; Deze auto is een totaal andere dan de Veyron. De volume-aanpak van eerdere Bugatti’s, zoals bijvoorbeeld de Atlantic, heeft als inspiratie gediend. De auto’s uit de jaren 40 die Ettore tekende. Daar zie je dat de ontwikkeling van stroomlijn een grote rol speelt. De Grote overhang van de Wimille is een interpetatie van dat oude design-DNA

-lincoln
…en voor de rest !! de spanning druipt er niet echt vanaf…
Deze auto is redelijk expressief vormgegeven, maar wild is de Wimille zeker niet. Er is veel tijd gestoken in de verhoudingen en onderliggende samenhang van volumes en belijning. Dat maakt dat de auto rustig oogt. Misschien is dat het geen wat je bedoeld. Zet de auto eens naast een Phantom of een Arnage. En vergelijk de styling en verhoudingen. (Deze twee zouden de grootste tegenhangers zijn als de auto in productie zou zijn) Dan zie dat de Wimille een ergs spannende daklijn heeft en veel in het oog springende details.

-“trek je er maar nix van aan hoor jongen .. autobloggers doen niet anders dan zeuren en mierenneuken .. het zijn gewoon een stelletje tjenknichten bij elkaar”
Ik reageer graag op de inhoudelijke kritiek. Als designer (in spe) is harde kritiek niet iets nieuws. Een niet-exact vak (design is geen kwestie van wiskunde, 1+1=2 en klaar mooie auto, stoel, telefoon etc) is sowieso wat lastiger uit te leggen soms.
Sommige mensen zitten echter enkel op autoblog om alles en iedereen ongefundeerd zo hard mogelijk de grond in te boren en belachelijk te maken. Sja…
Uit designers-kringen (mensen die zich bewezen hebben of daar hard mee bezig zijn) heb ik behoorlijk positieve geluiden over mijn Wimille gehoord. Daar hecht ik dan meer waarde aan.
Voorkant fockin mooi.. achterkant SPUUGLELIJK
Vervolg:
-# Rick dos schrijft,
Als een Veyron mooi is (en voor sommige zelfs prachtig, perfectie noem alle superlatieven maar op) waarom dit dan niet? Geef als specs gewoon op 1500pk, 1000nm, 0-100 in 1,5 sec., top van 470km/u en dat allemaal uit een 8,0l W20. Moet je kijken wat dat voor je design doet. Ineens heb je perfectie geschapen…
Ja dat had zeker een mogelijkheid kunnen zijn. Maar wel de meest invoudige om mensen (zeker degene die niet inhoudelijk reageren) over de streep te trekken. Niets is van een designers-point-of-view meer frustrerend dan iedereen te zien kwijlen rond een lelijk platgeslagen sportautootje, wat alle verhoudingen in volumes en belijning mist. Het feit dat er een berg pk’s in hangen is voor een hoop mensen genoeg om dan te zeggen en schrijven dat ie oooo zo mooi is.
Over de Golf4 zijn weinig mensen helemaal wild. Terwijl dit een van de meest uitgebalanceerde ontwerpen is door VW ooit gemaakt. Net als de vorige generatie Passat en Audi A6-sedan. Maar omdat je deze op iedere straathoek tegen komt, kijkt niemand er meer naar om…
niet echt geslaagd vind ik persoonlijk, op die 2e foto zie je duidelijk dat het gewoon een veyron is die wat uitgerokken is met de zij-inlaat dan maar weg gelaten zodat het toch wat anders is
vind sowieso dat de achterkant te lang en te dik is (maar ik gok dat dat is om de W20 in te steken :) )
aan de andere kant is de voorkant nog wel in orde, en uiteraard zien de plaatjes er zeer netjes en goed afgewerkt uit

alleszinds aan de maker zou ik zeggen van gewoon door te gaan, ik gok dat er geen enkele designer is die als 1e (goed uitgewerkte) ontwerp een kaskraker had gemaakt
@DAT , de manier waarop je je design voorsteld is volledig vrij . Gelukkig maar. Weet dat een photoshop schets of een handgeschilderde schets vaak veel beter de emotie kan weergeven dan een vaak kille 3D mockup. Wij op autoblog zijn maar al te veel gewoon. Buiten al die commentaren die hier de revue passeren denk ik dat we eens moeten nadeken hoe moeilijk het is om zoiets op papier te krijgen. Ik stel voor dat we allemaal eens een potlood nemen en probeer eens een bestaande auto in zijn lijnen te vatten. Ik wil wedden dat iedereen ( uitzonderingen bevestigen de regel) het hie rmoeilijk mee zal hebben.
Het ziet er prima uit eigenlijk. Die achterkant zou idd mooier zijn als ie wat korter was. Ik snap dat die achterlichten aan het eind van de daklijn bij het design horen en schuin van de achterkant ziet het er ook erg goed uit, maar bij het zijaanzicht lijken ze toch echt veel te hoog te zitten…

En hoe de ramen aflopen achteraan is duidelijk met een knipoogje naar de veyron gedaan, maar bij deze coupe komt het niet zo goed tot zijn recht

En dan nóg een puntje: De voorkant van deze Wimille doet me erg veel aan deze Subaru denken:
http://www.car-wallpapers.ws/subaru-b9/Subaru-B9-Trib-07-1024.jpg

Afgezien van deze puntjes is het een zeer mooie wagen;)
@ gijs: dus omdat dit ontwerp ronduit lelijk is zeg jij dat iedereen het maar moet proberen..slaat natuurlijkk helemaal nergens op, de beste kerel heeft geprobeerd iets te tekenen en heeft de spijker compleet misgeslagen, daar hoeven wij, ons autobloggertjes, niet voor te boeten door ook te gaan tekenen!
@jampa : dat was niet het idee dat ik probeerde mee te geven. De beoordeling die we hebben over deze auto is natuurlijk volledig persoonlijk. Ik vind het zelf ook nog geen volwassen design.
Ik doelde op het feit dat de gemiddelde autoblogger waarschijnlijk maar weinig noties heeft van de complexiteit van het ontwerp proces. Het is niet dat deze auto er op een paar uurtjes photoshoppen staat hé. Indien ik verkeerd overkwam /en begrepen werd, mijn excuses. :)
@Niels de Roij .. bedankt voor je antwoord ..
maarrrrrrrrrrrrr met spanning bedoel ik .. expressie en drama ..
iets wat Rolls jaguar xj en RR op een chique manier vertolken ..
maybach daar in tegen .. tja .. two tone .. maar als je em in unikleur ziet blijft er weinig van over ..

en ik mis die bescheiden overdrevenheid toch echt in jouw design ..
je zal je design wel goed doordacht hebben en voor alles een rede hebben om em er uit te laten zien zoals ie er uit ziet ..

ik vind em op de veyron lijken .. wat overgens een prachtbak is (imo) ..
en kan em niet sexier vinden ..
5 maanden om een tekening te maken? Wat gaat dat worden als ie ooit echt zal moetem werken?
@Gijs
Je begint met krabbelen en schetsen, dat is duidelijk. Maar als je de auto wilt presenteren dan is 3D toch een fantastisch hulpmiddel. Ook daar kun je de emoties van het ontwerp in verwerken, dat moet eenmaal het talent van de ontwerper zijn om dat te kunnen. Dat hoeft per definitie niet kil te zijn.

Sorry, moest even hieraan denken:

http://www.velon.nl/uploads/fokke_sukke_boekdrukkunst.jpg
@ Niels
http://www.autojunk.nl/pix/view/137298
Zoek de eerste reactie van ‘vla’ (dat ben ik) dan zul je lezen dat ik geen nobrainer ben
Maar face it; een auto heb je niet alleen om naar te kijken, hij moet in 1e instantie iets kunnen. Sommigen vinden auto’s leuk vanwege het uiterlijk, zoals jij, maar dat geeft je niet het recht om je mening op te dringen aan de anderen.
Er zijn trouwens voldoende krachtpatsers die men lelijk vindt (denk maar aan de Alar) dus de Veyron is wel degelijk mooi!
ps je auto ziet er wel veel leuker uit op je site (die op je naam)
http://cardesignnews.com/servlet/file/107951_218_preview.jpg?ITEM_ENT_ID=107951&ITEM_VERSION=1&COLLSPEC_ENT_ID=6&FILE_SERVICE_CONF_ID=218
Very nice, maar wat is zijn snelheid nu??????? ;p
Sommige mensen zitten echter enkel op autoblog om alles en iedereen ongefundeerd zo hard mogelijk de grond in te boren en belachelijk te maken. Sja…
Uit designers-kringen (mensen die zich bewezen hebben of daar hard mee bezig zijn) heb ik behoorlijk positieve geluiden over mijn Wimille gehoord. Daar hecht ik dan meer waarde aan.


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als mensen deze auto niet mooi vinden, gefundeerd of niet, dan is dat waarschijnlijk niet om jou de grond in te boren of belachelijk te maken. Mensen vinden het niet mooi, omdat ze het niet mooi vinden. Eigenlijk best simpel.
Dat je meer waarde hecht aan mensen uit designers-kringen is tot op zekere hoogte te begrijpen, maar je hebt toch wel een enorme plank voor je kop als daarom de rest van de (negatieve) reacties gaat negeren. Uiteindelijk zijn het niet de mensen uit de designer-wereld die jou product gaan kopen. Hun mening is dus wel belangrijk (ze hebben over het algemeen kijk op wat “mooi” en “niet mooi” is), maar de mening van de consument is minstens net zo belangrijk.

Overigens vind ik de auto ook niet mooi. De kleine grill en koplampen kloppen in mijn ogen compleet niet met de grote velgen en voorruit/panoramadak. De hele auto oogt redelijk grof, behalve de grill, koplampen en buitenspiegels.
Vlakken achter ontwerpen zijn prima en kunnen zelfs heel goed werken om de aandacht te trekken naar het ontwerp.

Alleen in jouw geval leiden ze heel erg af. De patronen en chaotische streken met de Wacom vragen enorm veel aandacht, terwijl dat totaal niet de bedoeling is van een achtergrond vlak ;)
@Niels; Je hebt een mooi ontwerp op papier te weten te zetten. Een minpunt vind ik wel dat je de grill van de Veyron hebt gebruikt/fotoshopt zo wordt het niet echt een ontwerp van jou. Zie bijvoorbeeld je ontwerpen dat de
vlaeminck heeft upgeload voornamelijk de laatste 2 ontwerpen de grill op de laatste tekening vind ik het beste dat geldt ook voor de koplampen. Ik hoop dat je iets aan mijn feedback hebt.

@de vlaeminck; Volgens mij behoren die tekeningen tot de schetsfase, als amateur zijnde weet ik dat je in die periode de emotie beter uit kan laten komen.
Die eerste schetsen die de vlaeminck heeft gepost zijn stukken mooier, de grille is daar beter in verhouding met de rest van de auto en de koplampen zijn 300 x beter dan de impressie die helemaal boven aan de pagina staat
Ik dacht meteen aan een chinees
de achterkant (gezien van de zijkant) doet me denken aan een Audi Avant.. naar mijn gevoel niet erg Bugatti..
Ik vind ‘m tot de B-stijl opzich best geslaagd alleen zou de grille wel wat groter en wat lager mogen. Nu vind ik de auto best scheel ‘kijken’ en dat komt volgens mij door de kleine grille i.c.m. de smalle koplampen.
Als de grille dan toch lager zit kan de neus -die ik nu wat lomp vind- ook wat meer liggend worden.
Ik vind het trouwens ook lijken alsof de daklijn te hoog oploopt, maar dat komt misschien door die kleine grille en smalle koplampen.

En vanaf de B-stijl vind ik de auto niet meer bij de voorkant passen. Ik vind dat deel vooral te agressief met al die scherpe hoeken en dat past niet bij die overwegend chique voorkant met die ronde vormen. Dus ik zou kiezen, of een chique of een agressieve auto want allebei lukt niet zo goed.
De auto is nu eigenlijk een beetje een contradictio in carminis als je begrijpt wat ik bedoel ;)
@ Niels
Sorry, maar ik vind het ook helemaal niet mooi. Ik blijf het raar vinden dat dit soort concepten ook nog worden gewaardeerd. Heb je hier goedkeuring voor gekregen van je school en je begeleider? Dan twijfel ik toch zeer aan hun deskundigheid en competentie. Serieus, zou je iets zoals dit in productie willen zien?
Ik bedoel, de voorkant gaat wellicht nog wel maar is te massief (te botox) a la Rolls Royce Phantom (kleine koplampen in te dikke laag body). Maar die achterkant, jongen hoe kom je erop? Dat is toch een drama. Hoe kan je nou toen je dat concept af had tegen jezelf hebben gezegd “Ja dit is het helemaal, dit is mooi, dit is af”. Nu snap ik dat je als designer moet ontwerpen voor de toekomst, niet het heden en verleden, maar dit lijkt nergens op. Zo’n massieve kont van een en al body en veel te hoge achterlichten.
Nu is het concept nog wel te redden; laat de daklijn aflopen als bij een Citroen C6 en plaats de achterlichten in het blauwe gedeelte (inplaats van het zilvere).
Mijn excuses dat ik zo fel reageer, maar ik vind dat er al genoeg dwazen in autodesignland rondlopen en dat er daardoor al genoeg gedrochten het straatbeeld ontsieren. Nu raad ik je aan deze column van Jeremy Clarkson (meestal ook een dwaas, maar wel grappig) over het design van de Impreza te lezen: http://www.topgear.com/content/features/stories/2008/01/stories/07/1.html
Ik denk dat hierin ook de reden staat waarom niemand kritiek op je heeft geuit.
Je bent nog jong dus je kan nog groeien, maar neem het aan van een collega designer, hier ga je geen potten mee breken.
Maar keep up the good work, niemand heeft gezegd dat het makkelijk zou zijn.
@Silverarrow; Maar dan in andere woorden. ;)
meer dan de 16cylinders zullen het nooit worden. 1 de motor zou te groot (te lang) worden, 2 te zwaar, 3 je kamt met massieve koelingsproblemen. de veyron was eerst ook bedoeld als 18cylinder maar door koelingsproblemen zijn dat er 16 geworden.
ik vind het design van deze student niet eens zo gek, al mis ik wel een paar hele belangrijke dingen. de typische bugatti 2 kleur (met de belijning op de vlanken) en ik mis nog iets veel belangrijkers: emotie. dit is nu gewoon een sedan met een hoefijzergril. maar er had net zo goed VW op kunnen staan. het heeft een te unanieme uitstraling. maar toch, voor een eerste poging niet slecht.
@ rick dos: 1000Nm is wel een beetje erg weinig. zeker als je schrijft dat het een 8literW20 met 1500pk moet zijn. de veyron heeft al 1250Nm met 8literW16 en 4 turbo’s.
die andere cijfertjes zijn een beetje lachwekkend, maar goed. het is voor de beeldvorming.
@rider

Nee, het was sarcastisch bedoeld. Net even iets andersdan beeldvorming. ;)
Prachtige auto. Gaat deze auto ook nog in productie?:P
Beste Niels!

Eerst was ik niet van plan om te reageren, maar menige reactie hierboven heeft me toch anders doen besluiten.

Ik ga er vanuit, dat dit je eerste ontwerp is, dat je op internet laat zien. En dan ook nog op Autoblog.nl! Nou ben ik zelf erg kritisch in het beoordelen van auto’s en weet, dat mijn reacties nogal eens felle kritiek kunnen oproepen. Maar daar slaap ik geen minuut minder om. Ik ben (of blijf) alleen niet star in mijn oordeel, wanneer iemand mij in redelijkheid weet te overtuigen.

Wat je ontwerp betreft het volgende: Ik denk, dat je ontwikkeling als designer nog behoorlijk wat tijd in beslag zal nemen. En daarbij wens ik je alle succes. Maar waar ben je bij je debuut nou eigenlijk mee bezig?

VW heeft zich bij de jarenlange ontwerpfase van de Veyron bijna de tanden stukgebeten en het heeft niet veel gescheeld of het project zou zijn stilgelegd.
Wat er uiteindelijk van terecht is gekomen hebben we gezien. Of je het mooi vindt of niet, het is een van de snelste en (dus) duurste auto’s, die voor geld te koop zijn. En nu worden de autobloggers hier ineens geconfronteerd met een 4-deurs Bugatti.

Ik denk, dat er bij VW een heel team van hooggekwalificeerde, ervaren ontwerpers zou worden samengesteld, dat een dergelijke voiture in vele maanden tijd zou moeten ontwerpen. Ik hoef je niet te vertellen, dat het hier gaat om een auto, die netto meer dan één miljoen euro zal moeten gaan kosten en dus twee of meer keren zo duur zal worden als de nu bestaande absolute toppers. De markt hiervoor is, ook wereldwijd gezien, erg klein.

Om je nu in je eentje hieraan te wagen vind ik erg gedurfd en misschien wel aanmatigend. Mijn advies: Probeer het eerst eens met goede ontwerpen van auto’s, die gemakkelijker in de markt liggen. Geloof me, dat is al een heel knappe opgave. Succes!
@niels
ik denk dat 9000cse het hier boven mooi formuleert.
Als het echt je bedoeling is om auto-ontwerper te worden, begin dan ’s van een blanco blad, begin is van 0 (nul) en ga op zoek naar je eigen creativiteit in plaats van je te meten met het Bugatti-DNA…

Ontwerp is een wagen met als ontwerp-opdracht : een wagen van max. 7500 € die twee volwassenen, 4 zakken aardappelen en 12 kartons eieren kan vervoeren, over een weiland kan rijden zonder ook maar één ei te breken…. juist ja, dat was de ontwerp-opdracht die André Citroën zijn ingenieurs meegaf voor de 2 PK.
Of onlangs nog de ontwerp-opdracht voor de Citroën C-Cactus: ontwerp een middenklasse gezinswagen met de helft minder onderdelen dan de wagens van vandaag….
Je zal zien…je zal heel veel leren en spitsvondig creatief moeten zijn !

Succes !

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).