
Hoewel de Tata Nano voorlopig niet naar Europa komt, heeft de Indiase autobouwer de ultra budgetcar als publiekstrekker toch meegenomen naar Genève. Missie geslaagd, want het was ontzettend druk bij de Tata stand.
De aandacht kan Tata goed gebruiken, want het automerk gaat het volgend jaar weer eens proberen op de Nederlandse automarkt. Eind jaren negentig probeerde Tata al de Telco SUV aan ons te slijten, maar stopte daar snel weer mee toen bleek dat er nauwelijks animo was. Volgend jaar zal moeten blijken of de Indica hatchback en de Safari SUV voor ons beter te pruimen zijn. De Indica wil gaan concurreren met auto’s als de Hyundai Getz en Kia Picanto, terwijl de Safari het moet opnemen tegen modellen als de Kia Sportage en Sorento. Tata’s Europese verkoopleider David Saldanha schat zijn kansen hoog in, omdat Tata veel meer auto kan bieden voor hetzelfde geld. Wie de modellen gaat importeren is nog onduidelijk. Er worden nog gesprekken gevoerd met importeurs Kroymans (o.a. Alfa Romeo, Cadillac en Kia) en AutoBinck (o.a. Hyundai, Infiniti en Mazda).
’t Zou de monovolume-versie van een Ford Ka kunnen geweest zijn…
“De Indica wil gaan concurreren met auto’s als de Hyundai Getz en Kia Picanto, terwijl de Safari het moet opnemen tegen modellen als de Hyundai Getz en Kia Picanto.”
ooooh, logisch verhaal in ieder geval wel…..
-edit: oeps! gecorrigeerd.-
Geinig dat ze de achterzijde van de Ka toch aardig hebben weten te kopieëren naar de voorzijde. Prestatie op zich.
@ jochen
nou je ’t zegt..
das inderdaad wel een prestatie
Is het bericht al bevestigd dat de euronano via Fiat-concessies naar Europa komt, in ruil voor een achterwielaangedreven Jaguar-platform voor oa de Alfa 169?
Bron: http://www.autoblog.com/2008/02/12/tata-already-planning-2nd-gen-nano-for-europe/
@ Djivy: Dit bericht lijkt mij een beetje onwaarschijnlijk. Het klopt dat Tata nu eigenaar is van Jaguar maar dit betekend niet dat zij zomaar de techniek wat oorspronkelijk van Ford is nu (rechtstreeks) mag door verhandelen aan derden. Ford zal altijd nog eigendomsrechten hebben op het CDW27 platform.
Daarnaast denk ik dat Fiat meer geintereseerd zal zijn in de Landrover techniek maar hiervoor geld natuurlijk het zelfde. Een deal op een ander vlak tussen Fiat en Tata sluit ik echter niet uit.
Het is echt de Ka achterkant.
Wie zal de achterlichten leveren? Ford India?
Interessante gedachtes, Chrizzzie – waarvoor dank!
aandacht zat. al is het alleen maar om te kijken hoe ze het hebben gedaan en waar is bespaard om dit voor elkaar te krijgen.
@Jochen
LOL! Het was me niet eens opgevallen, maar je hebt gelijk.
Dat ze die brol toch maar in India laten.
Ik vind die Tata Safari nochtans wel een mooie auto! Maar hoe zit dat met de veiligheid.
Over die Tata Telco, ik weet nog vroeger toen je die frequenter zag rijden dat veel mensen er een Mercedes Logo hadden opplakken omdat die snuit zo wat van een e-klasse weghad.
Hoe kan het druk zijn geweest..?:|
nou, zo’n indica is nou niet echt geschikt hier. Daarvoor is het interieur gewoon te slecht, en oud (kwa styling). In India werkt zo’n ding geweldig, maar hier toch niet vrees ik.
Dan heeft die Nano denk ik nog meer kans op slagen, als de prijs goed is.
Dat alfa de tafel maar snel verlaat.
@ Jochem, hey ja. Scherp! Best geinig.
Ik heb in India een Tata Safari gereden en voor Indiase begrippen, kijkende naar de wagens om mij heen, was het best een luxe wagen. In vergelijking met hier is het allemaal wat verouderd. Ik denk dat ze tussen Landwind en Kia zitten. Maar Indiërs zijn geen Chinezen als in dat ze wel zelf innoveren. Kortom, over een jaar of 5 staat er een Tata Safari bomvol nieuwe techniek die qua luxe en prestaties zich met de X5 en RR kan meten, maar voor de prijs van een Kia.
laat tata in azie dat zooitje verhandelen…..europa heeft al genoeg budget merken….bovendien is het zo”n slappe troep dat je gewoon zelfmoordneigingen krijgt als je een tata bestuurd of begluurd.
Ach,
mensen kopen wat ze zelf willen, en de fabrikant haakt daarop in.
Wwe zullen het zien.
Zo.. Nu mogen ze die gastjes die ze gepakt hebben voor het in elkaar trappen van de Ka’s al hélemaal opsluiten isoleren en afvoeren..
Dit is (terecht) een potentieel nieuw doelwit..
(Een verafschuwing is erg.. maar een wannabe verafschuwing…)
Ongeloflijke Man Mr. J.R.D. TATA
Hij heeft alle soorten bedrijven Zeep, tot compuuters en auto,s tot kanonen.
niet te vergeten hoogovens o,a CORUS en nog veel veel veel meer…. anderen bedrijven.
Hij is geslaagd om goedkoopste auto van de wereld te maken hoe die auto eeruit ziet het is niet zo belangrijk, hij maakt altijd millioenen zielen blij in India en nu rest van wereld.
Simpel man met groot hart.