Lightning GT – 700 elektrische paardjes

Auteur: , 68 Reacties

Elektries is het toverwoord en dus zullen ook kopers van supercars zich daaraan moeten wagen. De Lightning Company geeft het goede voorbeeld met de GT.

Als de Lightning GT het photoshop-stadium ontstijgt dan zou deze minimaal 700 pk moeten produceren. Al deze paarden zouden moeten worden gegenereerd door elektromotoren in de wielnaven. Elke elektromotor heeft ook nog eens een koppel van 750 Nm en dat is bij een elektromotor direct beschikbaar. De Lightning GT zou in minder dan 4 seconden naar de 100 sprinten, maar een topsnelheid van slechts 210 km/u halen.

In een vorig bericht was er nog sprake van een gewicht van 1350 kg, maar dat lijkt nu niet meer te kloppen. In ieder geval zal de Lightning GT gebruik maken van een revolutionaire accu concept genaamd NanoSafe. Deze zouden een levensduur van 12 jaar hebben en in slechts 10 minuten volledig opgeladen kunnen worden. Ook tijdens het remmen worden de accu’s weer opgeladen.



68 reacties

Erg mooie auto! Wel jammer dat de eerste 2.0 TDI Leasebak je voorbijdondert op de Autobahn…
damn, wat lekker!!
brits bedrijf toevallig?
wat een lekker karretje, hij straalt gewoon brits ontwerp uit!
prachtig!
én ook nog elektries, wat wil je nog meer?
ik ben wel benieuwd naar de actieradius, bij ‘vol vermogen’..
Whoohaa, een electrische Aston/Jaguar kloon…Ok, een goed gestolen ontwerp is beter dan slecht ontworpen origineel. Het wordt tijd dat ze de electrische auto´s eens gemeengoed maken, de techniek is er allang, zijn we gelijk van die roofbelastingen van onze “overheid/MAFIA” af. Kijken wat ze dan gaan verzinnen.
Dit zouden ze zo voor mijn deur mogen parkeren hoor. Moet ik wel even een deal met Nuon ofzo sluiten :)

@ Niels
Als ik in deze wagen zit kan me dat niet zoveel schelen, want tegen de tijd dat ik dit kan betalen zwaai ik gewoon naar die leaserijder en wens ‘m een fijne werkdag. Een uurtje later lig ik te zonnen in mijn hotel in Genève ;-)

*Ga nu een lotto lot kopen*
Het accupakket voor de actieradius van zeg maar 400 km in 10 min kan laden? Dan kon het draadje wel eens erg warm gaan worden, of de capaciteit is zo klein dat je na die ‘0 tot 100 in 4 sec’ gelijk weer aan de lader mag
Hoewel hij er erg fraai uit ziet doet dit ding me toch denken aan verdonk. Alles beloftes komen mij op mij nogal over als total onzinige en compleet ongefundamenteerde grootspraak.
jezus joep, anders lees je eerst ff na wat je typt… excuses voor de typo’s
ik denk trouwens dat tegen de tijd dit beestje er komt, een snelheid van meer dan 160 alleen nog maar op de autobahn kan.. en dus kan me dat niet veel schelen…. snel rijden is trouwens niet echt een sensatie, daar wen je naar mijn gevoel te snel aan.
Ahaa, laat maar eerst zien zou ik zeggen! En ik zie meerdere auto kenmerken in in dit concept verwerkt. Ik noem onder andere: saab velgen, jaguar F-Type concept car (glas, grille)
Hoe komt het eigenlijk dat die electrobakken allemaal zo’n beperkte top hebben? Kan iemand dat verhelderen?
eerst zien, dan geloven!
@Casper: ik neem aan omdat bij hoge snelheden de luchtweerstand overwinnen zo enorm veel kracht opslurpt dat de accu’s erg snel leeg zijn. Daarnaast moet je voor hoge snelheden meer werken aan de aerodynamica en moeten er sterkere remmen etc worden gebruikt. Dat voegt gewicht toe en dat is bij electroauto’s toch al een probleem…. Verder is een hoge top vrijwel overal totaal onzinnig…. dus waarom zou je je daar druk om maken? Beter je ontwikkelingsgeld steken in de rest van de auto dan in de techniek die hoge topsnelheden mogelijk maakt….

Beter WEL tot een productiestadium komen met een lage topsnelheid dan een mooi prototype dat 300 haalt alvorens het opstijgt, de rijder door de hemelpoort jaagt en het hele project een vroege dood sterft.
Ik zat meer te denken aan een TVR eigenlijk
tsja… toch zit je met dat onafgeveerde gewicht he :? beetje alsof je met starre assen rijdt dan.
De top lijkt me beperkt door het ontbreken van een versnellingsbak ofzeau… maar zo erg lijkt me dat nu ook weer niet, ik rij niet iedere dag in DL ;)
@ w0o0dy: ik ben het helemaal met je eens. Mij kan die top ook niet veel schelen. Was vooral benieuwd naar wat de reden was voor de relatief lage topsnelheden en jouw argumentatie zou wel eens kunnen kloppen. Thnx.
Wat een grapjassen! Dit staat er op de site bij de specificaties “Programmable external engine sound generator” hahahaha eindelijk het geluid van de TVR terug!
Wel een mooie site trouwens en de auto op zich ziet er zeer goed uit!
http://www.lightningcarcompany.com
@Alwood: check this out ;)
“We’ve chosen the very best drive system technology available anywhere in the world. This advanced motor technology now has phenomenal torque and power capability which is integrated within a wheel assembly. There are no gearboxes, differential, axle, drive shafts or propshafts to contend with. All of the power is generated at the wheel, the point at which it’s required, which eliminates mechanical complexity and power losses experienced in standard sports cars. These lightweight and ultra powerful motors don’t add significant extra unsprung weight and are therefore ideal in that position.”
Ik vraag me altijd af hoe het gaat als de motoren in de velgen zitten en die wegen 25kg hoe de wielen dan aan de grond blijven op een klinkerweg. Massa is traag en zware wielen lijkt me dan groot probleem. Wie weet hoe dat zit?
in 10 minuten de accu’s opladen? wat voor stroomaansluiting heb je dan wel niet nodig?
@Dotternetta: je hebt in ruil voor de electromotor op die plaats natuurlijk geen aandrijfassen enzo nodig en afhankelijk van hoe het systeem precies werkt zouden zelfs remmen achterwegen kunnen blijven…… Electromotoren kunnen ook prima werken als rem (wat misschien wel weer energie zal kosten) maar of dat veilig genoeg is om een typegoedkeuring te krijgen weet ik niet. Of die motoren zoveel wegen dat weet ik ook niet.
Die lage top vind ik ook vreemd: 700 pk en toch maar 210 km/u.
Misschien kunnen de elektromotoren maar korte tijd op vol vermogen draaien, omdat de anders oververhit raken?
De accu zal het vast wel aan kunnen als je hem in 10 minuten kan opladen, dat moet je hem toch ook wel in 10 minuten kunnen leeg rijden. En waarschijnlijk dat ook het geval 10 min 700 pk: accu leeg.
Door te begrenzen op 210 km/u is zo’n ±150 pk nodig. Dat houdt ie dan toch wel 45 minuten vol, gok ik.
@pjotr: krachtstroom! (3phase power supply)
Doet dus een beetje denken aan het Michelin Hy-light concept met die motoren aan de wielen. Op zich kan dat dus een laag zwaartepunt betekenen. Accu’s kun je wat vrijer mee zijn dan met een motorblok, dus gewichtsverdeling kan nagenoeg perfect gemaakt worden. Bovendien heb je qua designer meer vrijheid, omdat je niet met een groot motorblok zit.
Nadeel is het geluid en verder ben ik benieuwd naar de koppel- en vermogenskromme en hoe dat rijdt. Deze zullen waarschijnlijk gewoon een horizontale lijn zijn.

Hier een plaatje van het wiel van de Hy-Light:
http://www.moteurnature.com/zvisu/2004/hylight/Michelin-Active-Wheel.jpg)
Doordat de motoren in de wielnaaf zitten, kan er niet echt een versnellingsbak aan gekoppeld zijn. De topsnelheid wordt dan bepaald door het maximum toerental van de motor.
Binnen 4 sec. naar de 100 is natuurlijk heel goed mogelijk. Sneller moet ook kunnen met 700 pk en 4x 750 Nm.

Ik vind deze constructie wel vreemd, want de hoeveelheid onafgeveerd gewicht neemt enorm toe en dat is niet zo best voor de wegligging.
De topsnelheid is idd niet belangrijk, mijn auto rijdt ook maar 210 en dit heb ik in de 4 jaar dat ik hem heb mss al 5x gereden en dit dan voor een second of 10 en dan enkel met als (nutteloos) doel om nog eens te kijken hoe die 210 voelt :p
Het gigantische koppel en de acceleratietijd is een veel interessanter gegeven.
En als die oplaadtijd idd maar 10 min is en een redelijke actieradius heeft (denken jullie nu echt dat ze een auto gaan uitbrengen die maar 10 min meegaat^^) dan lijkt mij dit een hele sterke concurrent voor gelijk welke andere conventionele auto.
Keep up the good work zou ik zeggen…
Hier hetzelfde plaatje met uitleg:

http://www.autokompas.nl/assets/binaries/Archief/Edities/2005/04/activewheel.jpg

Het lijkt erop alsof hier de electromotor is afgeveerd en wanneer dit ook hier toegepast zou worden zou dat de wegligging wel ten goede komen.
Ik moet meteen denken aan een combi van TVR en Masserati.
De website zegt niets over de capaciteit van de accu’s. Maar op basis van de andere genoemde getallen gok ik 50 tot 200 kWuur.
Om bij het opladen 100 kWuur in 10 minuten voor elkaar te krijgen, heb je dan een 600kW aansluiting nodig thuis. Hiervoor moet je even een 10kV aansluiting aanvragen bij de Nuon. Met een gewone sterkstroom aansluiting (380V) ga je het niet voor elkaar krijgen.
Eeyyy,
Dit is ook elektrisch.
Ik ga dit aan mijn werk vragen voor in de lease. :)
Afgezien van de elektronische aandrijving die me eigenlijk weinig kan boeien moet ik zeggen dat deze auto ongelofelijk lekker oogt. Eén van de betere creaties in sportwagenland die ik in lange tijd zien passeren heb.
Ze zeggen dat het onafgeveerde gewicht van de Mini die ze (fabrikant motor) omgebouwd hebben, slechts met 2kg is toegenomen. Als je al ziet wat voor velgen mensen onder hun auto plaatsen, dan valt die 2kg wel mee.

Over dat koppel en vermogen: We moeten dit niet met een verbrandingsmotor gaan vergelijken. Een elektromotor heeft een totaal andere karakteristiek. Als ik zo op de site kijken zijn de motoren ‘DC brushless’. Dan heb je zo’n soort koppelkromme:
http://teamster.usc.edu/~fixture/Robotics/Course_files/image062.jpg

Waarschijnlijk zullen ze dmv elektronische aansturing een andere koppelkromme krijgen, maar dat is iig nog niet te vergelijken met een verbrandingsmotor.
Dus niet Nm’s en pk’s gaan vergelijken ;)
Btw, bovenstaande plaatje is waarschijnlijk van een normale DC motor, dus niet brushless. Misschien een elektro specialist die er meer van weet?
Mitsubishi had toen indertijd toch ook zo een concept, met een Evo, waarbij de electromotoren aan het wiel zaten. Enige nieuwe is eigenlijk het opladen in 10 minuten en hierbij heb ik meer het gevoel dat de chauffeur de batterijen in 10 min moet vervangen :D :D
In Nederland heb ik ook liever veel koppel en minder topsnelheid. Ook beter voor het rijbewijs…

Ik denk trouwens dat het vooral te maken heeft met versnellingsbakverhoudingen en actieradius. Als je 700 pk hebt is zo’n topsnelheid niet moeilijk te bereiken als de rest van de auto meewerkt.

Lijkt er echter op dat deze auto geen versnellingsbak heeft en ‘slechts’ 4 motoren in elk wiel, tja.. :P
@mijzelf :-)
Die 50 tot 200 kWuur voor de accu’s zal redelijk kloppen. Een bezine auto met een 50 liter tank bevat 400 kWuur (50 l * 0.72 kg/l *40MJ/kg * 1000 / 3600).
hoe kan je in goedsnaam maar 210 halen met 700 pk??? zelfs een slr is zwaarder en die gaat met minder pk’s 1,5 keer zo snel
Ben ik dan de enige die mij niet bezighoudt met de techniek,
maar ik vind het een prachtige wagen! Hopelijk lepelt één of andere tuner er een V10M moter in… dan is het plaatje (meer dan) compleet!
@DJD,
Dat is nou precies wat ik probeer te zeggen. Die pk’s zijn niet te vergelijken, en bovendien heeft het gewicht geen invloed op de topsnelheid.

Compleet andere techniek, andere vermogensafgifte/koppelkromme, geen versnellingsbak etc. Hoe hard denk je dat die SLR in de 1e versnelling gaat?
@ DJD

De motoren zitten in de wielen. Er wordt geen versnelling(sbak) of vertraging gebruikt voor de overbrenging. Het maximale toerental van de motor is daardoor bepalend voor de maximale omwentelingsnelheid van de wielen. Met de gekozen motoren en wieldiameter is de topsnelheid daardoor ca. 210 km/h.

De topsnelheid kan vergroot worden door grotere wielen te nemen, vergelijkbaar met de grote voorwielen op de eerste fietsen, maar niet door de overbrengingsverhouding aan te passen (zoals een versnellingsbak doet).
Vind het een vette bak! Zag vanmiddag trouwens een elektrische TNT post vrachtwagen rijden. Klonk erg stoer toen ie op trok haha.
klinkt als de ideale auto, trekt lekker snel op en top kan je toch op weinig plaatsen rijden. Ben alleen benieuwd of die na de 100 km/h dan zoveel langzamer gaat optrekken of zo?
mmm die NanoSafe batterijen hebben slechts de helft van de energie-inhoud van Li-Ion batterijen, 100 wattuur per kilogram ipv 200.
Ze zijn iets veiliger en hebben een langere levensduur, maar mij lijkt het een doodgeboren kindje want wat je nodig hebt in auto`s is hoge energiedichtheid.

Ter vergelijking: Benzine heeft een energiedichtheid van 18.000 wattuur per kilogram. De batterijen moeten derhalve nog zo`n 1000 keer energiedichter worden dan de Li-ions. Still a long way to go …
o – o het is 18 pk-uur, dus plusminus 13.250 wattuur per kilogram voor benzine dus.
666 keer beter dan Li-ions dus.
@ Zoef
Tenzij het rendement van de omzetting van elektrische naar mechanische energie (op de wielen) bij de elektrische auto hoger is dan bij een conventionele auto, natuurlijk…

Bovendien is dit niet zo’n interessant punt, want als je bijvoorbeeld de (zware) versnellingsbak eruit kunt lepelen heb je alweer wat kilo’s vrijgemaakt voor extra accu’s.
@ Juppe, daar heb je gelijk in. Wellicht dat met een variomatic systeem er nog een wat snellere acceleratie en hogere top in zit.
@Ejay,
Dat zou idd kunnen, maar misschien zitten ze qua koppel al redelijk op het maximum wat de banden op het wegdek over kunnen brengen. Voor een hogere topsnelheid zou het handig zijn, maar het is maar de vraag of je een hogere top wilt.
Bovendien slokt elke transmissie weer een paar procent (of meer) van je energie op. En het is extra gewicht.
zeeeeer mooi
Heerlijk ontwerp, mag van mij ook met V8 compressor geleverd worden…
achterkant?
In het vorige bericht stond nog: “Het Britse bedrijf heeft 3 modellen in de planning: de GT, de GTS die onder de 4 seconden naar de 100 kan accelereren en de GTSE die met behulp van extra batterijen een actieradius van meer dan 400 km heeft.” Nu is dat allemaal toch maar in één model tegelijk geplaatst? :? En tegelijk krijgt de elektrische Lightning GT een ander uiterlijk dan de oude met de gewone motoren, zoals die in het vorige artikel staat?
Oke beste bloggers,
Ik zeg het nu nog 1 keer..elektrische auto’s zijn ***!! Waar blijven de conceptcars met de brullende V8’s en meer? Waar gaat dit heen..dit gaat fout!!!
Sokki, ik heb me een factor tien vergist, gelukkig. 66 keer dus.
als het rendement van de benzinewagen 30% is en dat van de electrische 90%, dan betekent dat nog dat er 22 keer minder gewicht in benzine nodig is dan in batterijen voor dezelfde actieradius.
Je hebt dus 22 kilo batterijen nodig om 1 liter benzine te vervangen. een normale benzinetank dien je dus een ton batterijen voor te hebben. Je begrijpt dat er nog een hele weg te gaan is. Doch het kan wel, theoretisch kan je een electrische wagen bedenken van pakweg twee ton die voor de helft uit batterijen bestaat. Rust die uit met zo`n tweehonderd electrische paardekrachten en je kunt acceptabel rijden met dezelfde actieradius als een benzinewagen. Rest nog enkel de achturige oplaadtijd. Still a long way to go…
@Jampa .. conceptcars met brullende V8 en ??
neem aan dat je voor het eerst hier op autoblog ben ..
@Zoef,
Motor en bak eruit, heb je al het equivalent van 8 liter benzine te pakken. Oke, het is nog weinig en je hebt wel gelijk.
Ik zou trouwens best een auto willen met een kleinere actieradius, die je ’s nachts aan het stopcontact kunt hangen. Dus een ‘kleinere’ tank kan ook.

Een langer eind rijden, en onderweg ff bijtanken is er dan helaas niet bij. Plug-in hybride dan maar?
IlCuoreSportivo
Badidea : vreemde theorie, electro en gewone motoren kunnen helemaal niet met elkaar vergeleken worden, laat staan dat de prestaties van 700 pk tussen de twee ook maar enigzins gelijkenissen zouden vertonen.
Het zijn twee volledig verschillende dingen.
Denk trouwens ook maar niet dat zoiets fijn rijdt voor iemand die bvb.ferrari als referentie gebruikt. zmmmzzzzzzmmmm. ipv rorrororooeeeooo, geen versnellingen, eerder vergelijkbaar met een wheelchair

Woody; remmen kost geen energie, er staat dat hij tijdens het remmen net oplaadt.
@IlCuoreSportivo: bij normaal remmen kun je energie opwekken en dat staat in de tekst. Het zou alleen wel zo kunnen zijn dat er bij hard remmen stroom wordt gebruikt om meer remwerking te hebben

Voorbeeldje: Bij die zweeftreinen zie je dat ze stroom gebruiken om de trein vooruit te laten gaan. Doordat er segmenten van de baan een magnetisch veld genereren duwt de baan de trein vooruit. Door de richting van het inschakelen van de magneten om te draaien wordt de kracht tegengesteld en kan er ook hard geremd worden. Ik denk dat het met de electro-motoren in deze Lightning ook ongeveer zo zou kunnen worden toegepast. Dan verbruikt men dus stroom om te remmen. Ik weet niet of dat zo is, maar het zou kunnen. Ik kon er alleen niets over vinden.
@Zoef: heb je het rendement van de benzine verbranding in je verhaal meegenomen? Die is namelijk behoorlijk laag, onder andere door het (zinloze) produceren van warmte en door minder dan perfecte verbranding.

Daarnaast gaat er door de aandrijflijn van een normale auto met versnellingsbak, differentieel en aandrijfsassen enzo (ongeveer 15%) nog een aardige hoeveelheid energie verloren. Zien we die ook in je berekening terug?

Door geen motor, geen groot koelsysteem, geen versnellingsbak, geen differentieel, geen aandrijfassen en geen benzinetank besparen ze veel gewicht. Dat wordt dan weer teniet gedaan door accu’s en door de electromotoren, maar toch… het is de vraag hoeveel zwaarder deze aandrijving inclusief accu’s is ten opzichte van het gewicht van alle componenten die niet in de auto zitten….
The Honda Spirit
die wielen lijken toch wel verdacht veel op die van….een spyker !!!
Bij een actieradius van 400 km is meer als genoeg voor woon-werk verkeer. Je laat hem gewoon op je werk weer op. Dan moet hier natuurlijk wel een aansluiting voor zijn maar theoretisch is het mogelijk. Het is denk ik ook interresanter om dit in een “gewone” auto te plaatsen met misschien iets minder dan 700 pk maar iets zuiniger bijvoorbeeld.
@Woody: het is eer een schatting dan een berekening natuurlijk. Maar als je 30% rendement vooropstelt voor een benzine en 90% voor een electro zit je al redelijk dicht op de waarheid. De finale uitkomst gaat daar niet drastisch van afwijken.

Een mooie (en échte!) Hybride zou zijn een electrisch aangedreven wagen met een beperkte batterij waar je bvb 50 km electrisch mee kan rijden of nog minder, en in het motorcompartiment een … heuse gasturbine die een generator aandrijft. Zeg zo’n 300 pk aan electrische motoren gecombineerd met een 200 pk gasturbine.
De auto met straalaandrijving dus!
Gasturbines halen tot 60% rendement en zijn daarmee een pak efficienter dan conventionele reciproke motoren.
@Zoef: even zoeken leverde het volgende op “Only about 15% of the energy from the fuel you put in your tank gets used to move your car down the road or run useful accessories, such as air conditioning. The rest of the energy is lost to engine and driveline inefficiencies and idling.”

En
http://img158.imageshack.us/img158/3261/fuelefficiencyzx4.jpg
een 100% electro auto profiteert van het hoge rendement van moderne energie centrales en van de efficiëncy van de electrische aandrijving. Daarnaast kan die energie ook worden opgewekt door duurzame bronnen te gebruiken (wind energie, zonne energie, vergisten van plantaardige afvalproducten etc.) Uiteindelijk denk ik dat we allemaal naar plug-in electrische auto’s gaan (ook al wordt ik niet blij van het idee van het ontbreken van een verbrandingsmotor). En eigenlijk zou je ook de accu’s achterwegen kunnen laten…. racebanen met autootjes die de stroom uit de strook in de baan halen…. als dat kan, dan kunnen auto’s dat in principe ook natuurlijk….

Die External sound generator is echt grappig…. “welk geluid zal ik vandaag eens kiezen, Veyron, Enzo, Murcielago, Carrera GT of toch de brul van amerikaanse V8?”
“racebanen met autootjes die de stroom uit de strook in de baan halen….”
Ben ik net van de schok bekomen dat elektrische auto’s er wel goed kunnen uitzien… komt w0o0dy met een toekomst voor de auto die gevaarlijk dicht bij een bestaand en verafschuwd concept ligt: de trein.
Ik hoop van harte, dat deze ontwikkeling zal doorzetten en zal blijken betrouwbaar te zijn, zodat serieproductie mogelijk zal worden. Verder zou ik het toejuichen als er meer verschillende carrosserieën zoals een sedan en estate ontwikkeld zouden worden.
Maar voordat ik ‘m ga kopen, moeten ze eerst in die external sound generator nog het geluid van de Trabant mogelijk maken, voor als ik naar de P.C. Hooft wil.
@ Zoef
Even uit m’n blote hoofd; de Tesla Roadster heeft volgens de specs een actieradius van 400km, waarbij de accu’s ongeveer de helft van het totaalgewicht vertegenwoordigen. Ik weet zo niet hoeveel dat precies is, maar de Tesla is gebaseerd op de Lotus Elise, dus het is een redelijk kleine open auto. Het gewicht zit in elk geval onder de 2 ton. Voor een klein autootje als de Tesla is het vrij veel, maar het is wel acceptabel.

Hij heeft een topsnelheid van ca. 180km/h en doet 0-100 schijnbaar in ca. 4 seconden. Tussenacceleraties zijn helemaal indrukwekkend.
De techniek lijkt niet echt op die van bovenstaande Lightning, maar het geeft je een beetje gevoel bij de technologische mogelijkheden voor elektrische auto’s met de huidige stand van de techniek. Natuurlijk is de actieradius totnogtoe kleiner dan die van moderne auto’s met dieselmotoren en zijn accu’s erg zwaar, maar desondanks zijn er zeker mogelijkheden.

En vergis je niet, de kansen voor (hybride) elektisch aangedreven auto’s zien er op de lange termijn behoorlijk rooskleuriger uit dan die voor auto’s op brandstofcellen, biobrandstoffen of auto’s met conventionele verbandingsmotoren geschikt gemaakt voor waterstof.
Haha.. mensen die zeggen dat ze liever een V8 hebben in plaats van een elektrische. Dan heb je er nog nooit in gereden..
Ken je de tesla roadster?? Als er iemand in Las vegas ermee rijd.. Zijn alle mensen met ferrari’s en lambo’s en alles erop en eraan strontjaloers op die persoon in de tesla roadster. De rij ervaring is namelijk veel groter. Je hebt veel meer raket gevoel als in een lambo etc. Veel meer controle over je auto. Veel meer 1 met de weg. En het rijdt veiliger. En als je denkt dat hij fluister stil is… Nee het klinkt meer als een turbine motor hoor. Hoogtoerig.
En luister eens naar een gemiddelde auto op de weg. Je hoort alleen de banden nog. Het motor geluid is zodanig afgeschermd dat je die niet meer hoort.

Natuurlijk heb je met die 10 minuten laden VEEL vermogen nodig om te kunnen laden. Dit zou kunnen opgelost worden door b.v. waar israel me bezig is. Een elektro laad infrastructuur laten bouwen. Hoeft er ook geen benzine meer naar die ellendige tankstations te worden gebracht.
toch wel raar geen uitlaten aan de achter-of zijkant

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).