DongFeng: Chinese kopieën gaan door

Auteur: , 151 Reacties

Eén van de technieken om nieuwe dingen te bedenken, is bestaande dingen op een nieuwe manier combineren. De Chinese autofabrikant DongFeng heeft dat goed begrepen. Er zijn nu een aantal spyshots opgedoken van hun nieuwe sedan die volgend jaar op de markt komt. Het design is echter een mengeling van verschillende déjà-vu's.

De koplampen lijken op die van Peugeot. Dat kan je eventueel nog verklaren door de joint-venture van DongFeng met PSA. Voor de rest van de onderdelen geldt dat niet. De achterlichten lijken namelijk van het vorige model S-klasse te komen. Verder lijkt het geheel wat op een Ford Mondeo. Al met al is het een rare mix die totaal niet bij elkaar past, creatief wil ik het zeker niet noemen.

DongFeng denkt er toch een behoorlijk aantal aan de man te kunnen brengen. Ze hebben namelijk net een nieuwe productiehal gekocht in Wuhan. Hierdoor kunnen ze 160.000 van deze sedans per jaar produceren. Juppie! (via LeBlogAuto).

UPDATE: Met dank aan reaguurder erik van ingen schenau weten we inmiddels dat dit niet de nieuwe sedan van DongFeng wordt. Het betreft een designstudie van een aantal jaar geleden van designer Zheng Shulin.

DongFeng Sedan
DongFeng Sedan
DongFeng Sedan
DongFeng Sedan
DongFeng Sedan



151 reacties

Meer achterlichten van het vorige model C-klasse ?
En wat issie lelijk
zo’n ding zou ik nog niet willen al kreeg ik hem gratis
Ik haat die chinezen, kunnen ze niet zelf met iets op de proppen komen… Deze gaat er echt wel over… Net een mislukt getunede Mercedes.
Het zijn de achterlichten van Mercedes denk’k, de echte…
En de koplampen van een SLK en wat peugeot 206
Die lampen vallen wel erg op!
Die naden sluiten ook zo lekker aan! Ze kopiëren dan wel design, aan de kwaliteit komen ze niet.
@Bart
ik zou hem wel aannemen, maar ik zou hem gewoon direct verkope, en mij met extra toeslag een echte duitser mee kopen:P Al is ie 8 jaar:P
Oke, dit is gewoon echt lelijk. Meer kan ik er niet van maken.
Ik vind het ook echt vreselijk. Gelukkig zal dit in Europa niet aanslaan.
@audi a6, ja dat zijn de achterlichten van de vorige C klasse
Mercedes-B C 63 AMG
Het is een verneukte kruising tussen een Slk en de vorige C klasse
gatver…1 grote mix die totaal niet bij elkaar past,alleen de achterlichten zijn mooi en dat is gewoon omdat ze een ripoff zijn van de merc.
de rest past totaal niet de voorkant en de achterklep lijkt alsof ze een ongeluk hebben gehad en door een kleine kind hebben laten proberen repareren
de lijnen en design klopt gewoon voor geen meter,hoop dat ze snel met een eigen(of althans een beter) versie(of beter nog een hele nieuwe) model komen…..
WOw is dat de nieuwe c-classe SLK ?
Soms vraag je je af of die Aziaten wel smaak hebben wat betreft auto’s. Je vraagt je meteen af wat er tijdens jeugd van de betreffende Chinees zo ontzettend fout is gegaan….. DIT KAN ECHT NIET!!!! Heiligschennis is het!!!!!

een goede vervanging voor wansmaak woensdag. Wansmaak Chinees…

Wat mij betreft: Boycot Chinese auto’s.
dat ze het überhaupt al proberen….
Wat heb ik hier mee te maken?
Als ze toch bezig zijn. Leg er dan tenminste velgen eronder die de kasten tenminste opvullen. Voor de rest vind ik het een schande. Hebben ze zelf geen inspiratie?
Wie ontwerpt er nu zo een lelijke auto . niet te geloven !!!
Mijn hond tekent zelfs een mooiere auto !!!!
Ik word er kots miselijk van als ik er naar kijk!!
aaaaaaaaaaaaaaaaah! my eyes! noooo!
Als mensen zoiets kopen gaat het er ECHT wel op achteruit.
Zullen we in Europa niet zien :P
Eén ding heb ik hier op te zeggen: “Hahahahahahha”.

Zijn die chinezen nu echt achterlijk ofwat, zo’n gedrocht op de markt brengen, auto’s van bekende merken half cloonen. Jongens toch waar gaat de spleet-oog wereld naar toe…
MIJN OGEN AAAAH!!

Gatverdamme!

Zoek een hobby en een leuke vriendin, maar ga alsjeblieft geen auto’s maken.
Simpel weg prachtig!
Ik wist niet dat deze dingen werkelijk de deur uit hingen, moet nogal een zicht zijn als je hinder al van die blikken ziet rijden. Hebben die mannen nu echt NIETS van inspiratie??
oh my god, het valt onder het type auto die linea recta van de dealer naar de sloop gebracht moet worden
Alsof Peugeots tegenwoordig zo fraai zijn…
Maar inderdaad, het is geen schoonheid.
btw check de plaatjes van het rechter voorportier, die past gewoon niet:s
de voorlichten zouden eerder van de toyota camry gepukt zijn zou ik zeggen
Dit krijg je toch niet verzonnen.
En lol @ die kofferklep, net een golfplaat :P
joh .. hebben die chinezen een auto gekopieert .. what,s next .. een fiets ??
Wat een gedrocht! Deze valt met grote zekerheid in de ‘SsangYongRodius’-categorie! Volgens mij zijn de voorlichten trouwens van de Toyota Previa ‘gestolen’. De achterlichten zijn idd van de W220 S-klasse.
bestaan er eigenlijk wel designers in china?
of zijn ze daar allemaal scheel
ehhh…
waarom staat er op foto 4 geen tijd en datum, maar op de rest wel:O
Ik zou er best wel 1 willen hebben, :idea: vervolgens plak ik hem onder met vuilnis zakken en beplakt het tape. :P Dan krig je zoiets ->
http://www.autounleashed.com/images/hyundai_tiburon_spyshots.jpg
Nu nog Ferrari velgen aanschaffen. :S
Ik vraag mij af… Hoe zullen de Chinezen over vijftig jaar terugkijken op hun, eigenste, oldtimers? Zouden ze er trots op zijn? Zullen DIT de klassiekers worden waarvoor veel geld wordt neergeteld?
dat krijg je met communisten…zijn totaal niet creatief….jatten alles van een ander en geven een ander de schuld van hun onkunde……peugeot en mercedes kunnen dus een schadeclaim verwachten als blijkt dat dit gebakje niet verkoopt in europa…….vreet geen afhaalchinees meer ook.
Zeer subtiele chromé lijstjes , voor de rest weer een leuke creatie uit het land van de rijstende zon.
@ klassiekerrally; Peugeots zijn tenminste nog een lelijk geheel, dit is een lelijke combinatie, en dat is erger… :P

PS; Eigenlijk vind ik Peugeots niet eens zo lelijk. Muv de 308, daar kan ik nog steeds niet aan wennen.
Hatechinesecar
Dit is een schot in de roos. Dit wordt zeker een groot succes. Hopelijk komt ie gauw naar Europa… ik kan niet wachten,… ik wil er één hebben. Nu!
ach kom op, ze maken er slechts 160.000 per jaar van.
WEg ermee.Geef mij maar gewoon een nasi speciaal
Haa DongFeng rules!
Ik vind die andere auto’s die ze bouwen (metname die met een dubbele chevron) het mooiste ;)
Deze niet…dit is een mislukt voortboorduurseltje op iets wat ze al een eeuwigheidje bouwen (onder licentie welliswaar).
Je kunt wel zien dat dit nog maar het eerste produkt is van hun research en development afdeling maar anyway….ze krijgen toch alvast een 1 voor de moeite :)
Chinezen en kopieeren….jullie naiviteit doet me steeds weer verbazen :)
en nou ff goed kijken heh mannen (en vrouwen)…Kijk nou s goed naar de deuren en het hengseltje om de achterklep mee te openen.
IS ER DAN ECHT NIEMAND DIE HET ZIET!?
Volgens mij is het een stuk makkelijker dan die quiz op vrijdagavond….kom op….:
OP WELKE AUTO IS DIT GEDROCHT GEBASSEERD?
(de echte Citrofiel weet het ;) )
En moooooi dat ie is!!! (na de crachtest dan toch)
tja .. mooi of lelijk .. typisch iets voor lelijke mensen om over te oordelen ..
(maakt overgens niet uit hoe je eruit ziet) ..
Ik snap niet dat iedereen zo over deze auto klaagt. Deze auto is voor een totaal andere doelgroep gemaakt als voor jullie bloggertjes. Deze auto zal uiteraard uitsluitend Azie als doelgroep hebben, en die mensen hebben echt totaal andere eisen als dat Nederlanders die hebben.

Geen 1 bedrijf is zo stom een product te maken wat niet verkoopt bij je doelgroep, en in dit geval zal dit niet anders zijn.
De koplampen zijn groter dan de wielen.
Ja, dat zal dan wel weer de zoveelste op de ZX gebaseerde Chinees zijn. Zouden ze voor deze de rechten hebben gekocht? Dongfeng werkt samen met Citroën, dus het zou kunnen dat het ZX-deel iig niet illegaal is.
@Citrofiel….je bent dus een echte :)
Op verschillende foto’s is trouwens ook nog een glimp op te vangen van de vierdeurs Peugeot 307 die ze daar maken bij DongFeng….ookal geen kopie!
@ Bas; JIPPIEJAJEE!!! :D ;)
Ik moet zeggen dat ik het zelf niet door had. :oops: Ik lette er zelf niet op. Als ik beter was gaan kijken, was het me waarschijnlijk wel opgevallen, maar dat is natuurlijk slechts achteraf speculeren… Toen je het eenmaal zei, kon het bijna niet anders dan de ZX zijn, daar zijn al zo veel varianten van in China, legaal en illegaal…
wat een schoonheid, ik wordt er gewoon hitsig van!
Wikipedia:

“The first car of this joint venture was the 1992 Fukang DC7140, this was a Citroën ZX, which was given the Chinese name for ‘Prosperity and Health’. It was followed by a number of variations made especially for the market, including a saloon version.

Dongfeng Peugeot-Citroën Automobile currently produces the Citroën Fukang, Xsara, Picasso, and Elysée, and Peugeot 307 for sale in China, whilst later in 2006 the firm will launch the Citroën C-Triomphe based on the C4, and a supermini based on the Peugeot 206, called the C2.

The Citroën-Dongfeng joint venture has gone through many variations, since 1984 when Citroën sold 2,500 luxurious CX models to the People’s Republic of China as a means to get government approval for a joint venture contract to produce automobiles. Dongfeng produces over 100,000 Citroën cars annually and is growing rapidly.”
Aan al degenen die zitten verkondigen dat ’t C-klasse lichten zijn ipv S-klasse, google es op W203 en W220 en bekijk ’t verschil in de achterlichten: bij de W203 C loopt de middenste horizontale rode lijn niet door aan de zijkant, maw de grijze stukken zijn verbonden, terwijl dit bij de W220 S niet zo is. Conclusie, dit zijn W220 lichten.
Zeg nou niet dat dat mislukte lelijke gedrocht op een mercedes, peugeot of wat dan ook lijkt…hij lijkt gewoon nergens op. ;) ;) Als dit naar Nederland komt en ik kom er een keer ééntje tegen, knuppel ik alle ruiten eruit… Dit is echt een grote schande. :x :x
@Stephan

Snap je dat echt niet jochie… Tja, smaken verschillen natuurlijk, maar ga niet vertellen dat die Chineze doelgroep, waar jij het over had, daarin gezien willen worden. ;)
Ik denk dat jij, je op jouw beurt daar erg in vergist. Niet iedereen is zo statusgebonden als hier in Nederland hoor. Kijk ook eens in wat voor een kleding de meeste chinezen lopen, dat is hier ook typerend voor iemand uit de jaren 80 zonder smaak, toch..???
Spuuglelijk is een té mooi woord voor deze ‘creatie’.
vind de grille wel wat hebben van een oudere Pontiac… lichtelijk smakeloos.
@slk: Nasi is Indonesisch, bedankt om jouw gebrek aan ontwikkeling tentoon te spreiden.

Over de auto, degenen die zeiken over slechte pasnaden, dit is een prototype, maar zoals steeds hebben velen hier last om te lezen. Plaatjes kijken is nu eenmaal makkelijker. Verder vind ik hem ook niet mooi, maar hij past volledig in de Chinese filosofie, de tickets voor het pas geopende volledig gekloonde Disneyland in Peking zijn besteld.

http://www.japanprobe.com/?p=1678
Ik heb in Geneve de auto’s van Byd en Brilliance zien staan en daar was erg weinig op aan te merken behalve dat ze niet super origineel zijn en dat sommige materialen en de afwerking lijken op de auto’s van Daewoo rond het jaar 2000.

Maar…. ze zijn in feite pas een jaar of 10 bezig en halen inmiddels het niveau van Korea qua styling (de betere merken) en die afwerking zal ook vlot beter worden…. oftwel… schrijf maar op: “over 10 jaar rijdt zo’n 5% van de mensen in Europa in een Chinese auto”
Lekker pittig sambal kleurtje! Het lijkt me heel moeilijk voor een Chinese ontwerper om een mooie auto te tekenen als je ogen half dichtgetrokken zitten :D Enfin, dit is een goeie manier van marktscheiding. Hier wil geen hond in het Westen zich in vertonen, maar de Chinezen zijn er waarschijnlijk dol op. Laat ze dus maar lekker daar ginds houden! Lelijk is trouwens een betrekkelijk begrip. Ik lust al dat scherpe eten bij de chinees ook niet, maar de Chinezen zijn er dol op. Deze auto is wat mij betreft ook niet te vreten, maar als ie maar goedkoop genoeg is krijgen veel krenterige hollanders ook nog trek in dit soort afzichtelijke bakjes chinees. Graag een DongFeng speciaal. Wablief? Uh, doet u maar nummer 48. Ah DongFeng spesjal. Kloepoek elbij?
GezondVerstand
Uhhh, als je hiermee gaat rijden dan moet je zeker eerst een disclaimer tekenen? En rijdt er een volgwagen achter je die alle verloren onderdelen verzamelt?
Van hier naar kijken wordt ik zieker dan van een ritje in de schip-schommel na een grote frites speciaal.
@JP West .. buitengewoon geestig en scherpzinnig doch streng maar rechtvaardig .. kleuterprietpraat dus ..
Niet origineel deze auto en dan massaal erop afgeven…?
Met alle respect mensen, we hebben hier toch bij tijd en wijle ook zo onze periodes dat de Europese en Amerikaanse autofabrikanten 10-in-1-dozijn auto’s bouwen die amper uit elkaar te houden zijn…? Opeens is het allemaal New-Edge, of opeens is het allemaal weer Neo-Retro-80’s-nogwat waardoor alle SUV’s plotseling niet van elkaar te onderscheiden zijn dusdanig dat je dan even niet meer in 1 oogopslag kunt zien wat voor merk daar rijdt.

Zeg nou zelf- Als er hier al wordt geroepen dat deze Chines zowel veel van de Mondeo als van de ZX weg heeft, waar geven wij dan op af…? Hebben dan de Mondeo en de ZX niet ook erg veel van elkaar weg misschien…? Ik vind er ook wat in zitten van de Vectra… Shit- nou lijken de Mondeo, de ZX en de Vectra plotseling aardig op elkaar…! Tja, moeten wij dan maar concluderen dat die Europeanen en Amerikanen onderling van die vuile Jatmozen zijn zonder origineel te kunnen zijn…? Blijkbaar zijn er daar geldbesparende rekenmeesters die vinden dat er in de aanloop naar een eigen florerende autofabricage, geen beter werk dan Jatwerk bestaat- in ieder geval bespaart het kosten en de gekozen vormen staan gerant voor een zeker marktsucces daar, want die vormen hebben hun succes al bewezen in Kritisch Europa…

Vooral die foto van dat dakraam vind ik echt het Toppunt van schande: Die dakramen zijn van de zelf-inzetbare soort die je via de meeste autopart-dealers kunt krijgen…. Wow- de Chinezen zetten er eentje in hun auto- nou lijkt hij als 2 druppels water op 1 kwart van het totale Europese wagenpark dat is uitgerust met zo’n dak…! Jaaaa het is maar goed dat je ook de Wiélen hebt getoond- Die lijken ook wel erg veel op onze auto’s die vuile Chinezen- laat ze gauw hun eigen methode uitvinden zeg…! …Misschien op elke hoek van de auto een menselijke drager……?
Das handig zo’n auto.

Kieren zijn zo groot dat een sleutel niet nodig is.

Dus keyless entry is niet van toepassing.
Prima interieur toch woody? Stuk smaakvoller dan van een 3 serie.

http://www.usautoparts.net/bmw/pics/3er/e90/4275_interior.jpg
@jandepandaman,…een dozijn is 12,…het spreekwoord luid,13 in een dozijn.
En luidt is met -dt
Dit is duidelijk het geknipte om velen hun racisme te kunnen uiten, hebben jullie dan zoveel complexen? Zijn jullie dan zo bang van de Chinezen? Als jullie dan toch zo superieur zijn als de jullie jezelf wanen, dan is er toch niets te vrezen van een auto die aan de andere kanf van de wereld gebouwd wordt.
na “geknipte” moet “moment” staan.

kanf = kant
hebbe hebbe hebbe! om m daarna finaal kort te rijden.. daar zal ie zeer waarschijnlijk nog van op knappen ook
Sjaaky toch, hij is minstens even mooi als een Spyker.
hihi…en dan blijven doorzeuren over het kopieeren van een achterlichte dat lijkt op die van een Benz…(hier komt het nieuws voor de echte naievelingen); HET IS GEEN KOPIE!!! HET IS HETZELFDE ACHTERLICHT!!!
En nogmaals, ten overvloede….de Chinezen kopieeren niks. Ze pakken wat ze denken te kunnen gebruiken en ze gebruiken de mogelijkheden die ze hebben.
Dat achterlicht is toch niet gekopieerd….dat hebben ze ingekocht bij de Mercedes fabriek die onder een zogenaamd joint venture Mercedes “klonen” bouwt in China. Da’s namelijk vele duizenden malen goedkoper dan iets namaken.
wat een lelijk gedrocht!
Ach, als het mensen op deze aardkloot gelukkig maakt. Who am I to give a sheit.

En trust me mensen, vandaag lachen we (jullie) erom morgen domineren ze de automarkten.

En ja, dan heb je ook fanboys van Chinese auto’s rondlopen, hangen whatever….
Eventjes alle gekheid op een stokje.

Het oorspronkelijk model is 100% Europees.

http://lh4.google.com/jreijnhoudt/RzIwPSxkweI/AAAAAAAABNM/h7qdwIOTjk0/elysee-1.6.jpg

Vermits dit model ondertussen overbejaard is probeert Dongfeng het nog wat in leven te houden door het wat te hertekenen, net zoals ALLE Europese constructeurs doen. In dit geval is het design niet geslaagd.

Maar om de liefhebbers van grote bekken te plezieren, is er beterschap op komst:

http://img207.imageshack.us/img207/219/shanghaihuapu305haishanzo2.jpg)
Inderdaad, veel bij elkaar gegooide onderdelen, maar gejat? Nou nee. Het is dus een Citroen ZX, duidelijk, met een paar Mercedes achterlichten en Peugeot-grille. Volstrekt legaal en min of meer wat in Europa ook gebeurt, auto’s opbouwen met standaard onderdelen.

Dan waar het omgaat, het pakket. In Europa onverkoopbaar, vermits er een goede prijs aan hangt in China goed verkoopbaar. Daar kijkt men minder naar de merknaam.
Hatechinesecar
Die DongFeng heeft een origineel design, kijk maar es naar het bultje in de achterklep
@stephan,…aan het eind van de zin ja…zeker het nieuwe onderwijs genoten jij…vmbo knaapje.
ik zeg altijd… als iemand zecht van ik zou hem niet eens gratis willen… dan zeg ik als ik hem gratis krijg verkoop ik hem door en verdien er geld op.. er zullen ongetwijfeld wel mensen zijn die hem willen hebben..

Maarrrrrrrrrr bij deze auto??? Neee laat maar zitten hoef hem niet..
Wat er volgens mij van aan is, dit zou wel eens een heuse Hoax kunnen zijn.

Stel dat een willekeurige Chinees, we zullen hem Wang Fang Lee noemen, een fervente tuner is die een standaard DongFeng ZX heeft. Net zoals velen in het Westen krijgt hij zin om hem te verbouwen. Hij koopt een stel Peugeot koplampen en MB achterlichten. Verder maakt hij zelf een polyester motorkap en kofferdeksel. Als kers op de taart schaft hij zich een stel occasie Alu velgen aan en in de lokale Halfords koopt hij film om zijn ruiten te tinten.
En zie daar, de DongFeng Wang Fang Lee Special is geboren.
ik lees net op een wit-russische site dat dit model al sinds 1975 rondtuft met de naam OLGA 1917 SU in het voormalig oostblok en de chinezen via spionage destijds de achterlichten in bezit kregen……wat nou mercedes ……jullie lopen achter.
een jaloezie op de voorruit zou deze reetketelbak een stuk sportiever maken overigens …die velgen zijn wel kinky…..en nu ga ik slapen…..weltrusten allen.
C-klasse meets 607.
*Zucht* Wat een combinatie zeg (nee niet in een zwijmel, fliefte manier)
Je moet er een beetje door heen kijken denk ik; 13″ bandjes upgraden naar 14″ sloffen, booskijkers er op en huppa… Verchroomde handgrepen zitten er tenslotte al op. kek ding!
@B100:
Bah!
IMO ben jij dan fout bezig :)
Verdorie die chinezen hadden me nog zo beloofd dat ze dit keer meer dan zes Europese modellen in een auto zouden proppen. En het model zou geinspireerd zijn door De Grote Beurt maar dat zie ik ook niet echt terug…
erik van ingen schenau
Ook dit is weer een oude koe. Drie jaar geleden verschenen reeds foto’s van deze auto op internet (website bbbs.tom.com). Dezelfde auto, het is één enkel model, gemaakt als stijloefening door de Dongfeng ontwerper Zheng Shulin. Dongfeng heeft de rechten van de Citroën Elysee (ZX sedan), kan dus zelf doen wat ze er mee wil. De aanstaande Dongfeng heeft hetzelfde platform, maar een moderner carosserie.
Er is niemand die bij het zien van deze Chinees gaat denken aan een Prius 1? Want dáár is het een kloon van. Zelfs de lichtmetalen velgen hebben ze 1 op 1 overgenomen.
Ik vind het kofferdeksel lijken op die van een nieuwe slk of zelfs een bmw Z4!
@ rebel rouser..

Ben je nou echt zo dom, of ben je gewoon niet zo goed in Nederlands? Luid zonder -t kan alleen in de ik vorm, en daar is in jou zin geen sprake van. Je moest het gewoon met -dt schrijven, dut JIJ bent hier de vmbo’er. Ik heb netjes VWO gedaan.
@stephan nu nog een w achter jou en je komt al een eindje in de richting.

Voor het overige wil ik mij uit iedere discussie houden omdat dit toch nergens toe gaat leiden als het genoten onderwijs er blijkbaar toe moet doen in een discussie.
On-topic: het chinese nieuwjaar is iets later dan hier maar 1 april komt blijkbaar weer net iets vroeger dan bij ons.
Volgende keer kan Chefke misschien zijn bronnen controleren alvorens leugens te verspreiden. Dit is wel een héél lage en vooral pijnlijke vorm van China bashing.
wat een afschuwelijke neus heeft dit karretje gekregen zeg
Atomic Wedgie
In ieder geval is de ruitenwisser aan de bestuurderskant (in Nederland dan) gelukkig wel netjes weggewerkt.
@Atomic Wedgie : Ook in China is dat zo hoor.
Achterlichten van een Mercedes. De koplampen van eender welke Peugeot…
@Toms
Volgens mij is hij cum laude geslaagd voor Nederlands.
@Stephan
Zozo,een VWO diploma… Niet eens Gymnasium? Je stelt me teleur. En dan nog iets. Beledig nooit meer een VMBO’er, dat zijn wel de mensen die jou helpen als jouw problemen te ver buiten jou practisch inzicht komen…
Mischien kunnen chinezen goedkoop en goede auto’s maken.
Maar kwa design mogen ze nog heeeel wat leren, dit word net zo,n merk als daihatsu puur voor van die oudjes die de 70 gepaseerd zijn.
Herke, misschien is het jou nog niet opgevallen, maar iedereen die de 70 gepasseerd is, is een oudje.

Terzake, ik heb nog nooit een oudje in een Materia of Copen gezien. Maar ik zie wel veel oudjes in dikke Mercedessen.
@ erik van ingen schenau ea.

DongFeng heeft inderdaad de Elysee al sinds 2003 in productie. Halverwege 2008 wordt daar overigens een update van verwacht. De huidige Elysee en de andere modellen lijken niet op de auto op de plaatjes. Het huidige aanbod van DongFeng:

http://www.dfmc.com.cn/product/CarsList_en.aspx?infoclass=C02

Het kan dus inderdaad een one-off zijn zoals jij zegt maar ik kan daar op dit moment niks over terugvinden. Heb je misschien een directe link?

Het artikel is via LeBlogAuto gebaseerd op een bericht van het Chinese Autohome. Ik ga er vanuit dat zij de Chineze modellen vrij goed kennen en dus weten waar ze het over hebben. Als jij kan bewijzen dat de vork anders in de steel zit, geef ik graag mijn ongelijk toe. ;)
die bandjes haha
Nu nog mooier, Chefke komt hier misschien nonsens vertellen, en wij moeten dan nog het tegendeel bewijzen. Zomaar blindelings berichtjes overnemen van andere websites is het domste wat je kunt doen. Zelfs een beginnend journalist zal eerst zijn bronnen controleren, maar dat is er hier zelfs te veel aan.
@Patrick: journalisten? je zit echt op de verkeerde site hoor…

Daarnaast haal je wat dingen door elkaar. Indien we een bron hebben (zoals in dit artikel) dan staat dat gelinkt, juist om duidelijkheid te verschaffen. Echte journalisten doen dat niet en zullen hun bronnen nooit noemen.

De reactie-mogelijkheid is mijns inziens een perfecte manier om berichten te corrigeren, aan te vullen of over te discussieren.
Joepiedepoepie
Ik denk eerlijk gezegt dat Mercedes en Ford hun design juist van deze auto gestolen hebben.
@autoblogger en Chefke: als je de prentetie hebt om informatie te verschaffen dien je die eerst te controleren. Dit is een fundamenteel beginsel. Als je dan bovendien nog de pretentie hebt om er een eigen mening aan toe te voegen die dan ook nog eens fout blijkt te zijn, dan stel ik mij ernstige vragen bij het niveau van degenen die hier “topicjes” openen. Hetgeen hier gebeurd is, is niets meer of minder dan platvloers ongefundeerd China bashen.

Wanneer gaan jullie eens een hollandse petjesdrager zijn golfje 3 tonen met fake Porsche 911 velgen? Gaan jullie dan ook schrijven : VAG kopieën gaan door ??????????
@ Patrick

Op Autoblog proberen we op een luchtige en leuke manier autonieuws en wetenswaardigheden te plaatsen. Daar voegen we soms een persoonlijke mening aan toe en daar kan je het mee eens zijn of niet. Je eigen mening kan je altijd in de reacties kwijt.

Hardcore diepgravende autojournalistiek laten we over het algemeen aan andere mensen over. Als je echt het naadje van de kous wilt weten, kan je doorklikken naar de bron. Daarvoor wordt die ook doorgelinkt.
Proud to be fout ?
Wat moet ik hier nou weer op zeggen.
Geen woorden voor……
@chefke, op Autoblog wordt vooral op een denigrerende manier gesproken over auto’s die niet uit Duitsland komen en minder dan 100.000 kosten.
@Patrick.
Als het je niet bevalt, dan ga je toch wat anders doen. Begin zelf een blog bijvoorbeeld, kun je zelf de regels bepalen en handhaven.
@Patrick: Als je dat vindt, en er alleen maar over kan zeuren of schelden (iets anders heb ik nog niet van je gezien), wat doe je hier dan?
De SS van autoblog heeft gesproken, iemand die er een andere mening op na houdt moet verdwijnen.
@Patrick.
Dat je alles afzeikt, is vervelend. Dat je mij en iemand van AB vergelijkt met de SS, is ziekelijk. Zegt ook wel heel erg veel over jou persoonlijk.
Op Autoblog proberen we op een luchtige en leuke manier autonieuws en wetenswaardigheden te plaatsen. chefke dat lukt helemaal suuuper geweldig ga zo dooor en laat die patrick lekker lullen die moet gwn weg hier als ie alleen maar comentaar kan leveren, go autoblog go!!!!!!!!!!!!!
-edit: zomaar mensen uitschelden dient geen enkel nut, doe even rustig-
@Patrick.

De Schutzstaffel (Nederlands: beschermingsafdeling), beter bekend onder de afkorting SS, was een paramilitaire organisatie binnen de Duitse nazi-partij, de NSDAP. De SS werd in 1925 opgericht en was oorspronkelijk de persoonlijke lijfwacht van Adolf Hitler. De groepering groeide uit tot wat de nazi’s beschouwden als een elite-eenheid. De SS had haar eigen kentekens, uniformen en militaire rangen. Ze wordt gezien als de meest wrede en brute tak van de nazi-organisatie, en is in de processen van Neurenberg formeel bestempeld als criminele organisatie.

En bedankt he.
Heren, zullen we het hier even bij laten, dit gaat nergens meer over.
“Verder lijkt het geheel wat op een Ford Mondeo.”
Haha. Goeie grap Chefke.
@ autobloger, is het trouwens niet mogelijk die patrick een ban te geven vond het nogal asociaal hoe hij dee, maar goed veder is het gewoon zo gegaan met die auto: je pakt een stukje peugot dan een stukje mondeo en nog een stukje mercedes en voila de dongfeng
@Patrick, @Patrick, @Patrick
Point made, nu mag je ook weer heel gauw ophouden.
En hoezo heeft VAG wat gekopieerd? Niet zo opvallend als de China-Kopieën in ieder geval.

En het zijn maar comments, dus vat het niet zo serieus op. En om nou te gaan lopen schelden…. DAT is pas laag.
Trouwens, nu zag ik net een nieuwe S klasse rijden, en die achterruit/achterklep is echt gelijk. Productiemethoden liggen dus echt totaal niet achter in China.
vind de velgen wat klein ^_^
erik van ingen schenau
Hallo Chefke, even wat zaken op een rijtje, kennelijk nodig: Dongfeng heeft een flink aantal divisies. Een ervan is een joint-venture met Citroën in Wuhan waar Peugeots en Citroëns worden gemaakt. Sinds 1998 wordt daar een sedan versie van de ZX geproduceerd, eerst als 988, sinds 2002 als Elysée. Een andere divisie is bezig met het opzetten van de produktie van auto’s onder eigen naam, de fabriek komt ook in Wuhan (Zhongyu). Hiervoor is de R&D afdeling al geruime tijd bezig met het ontwerpen van eigen modellen. Deze Elysee-kopie is een stijloefening uit 2005, toen verschenen er al foto’s op internet (bbs.tom.com). De site bestaat niet meer, maar als je me een email adres stuurt krijg je van mij die foto’s. Dongfeng heeft de rechten op het Elysee (ZX) platform, het mag het dus zelf gebruiken.
Toen Joest met deze informatie op LeBlogAuto kwam heb ik meteen gereageerd, zie “Commentaire”.
Wat me irriteert is dat dit soort info kwakkeloos rondzingt, van Chinese websites naar China Car Times (Ash) via LeBlogAuto (Joest) naar Autoblog.nl. En ieder schrijft gewoon maar over.
(dat wil niet zeggen dat er geen bedrijven zijn in China die schaamteloos kopiëren. Gister verschenen er foto’s van de Great Wall 051= exact Toyota Yaris Verso. Schande!)
erik van ingen schenau
Chefke, kijk hier nog eens: http://www.chinacarforums.com/forum/showthread.php?t=2917
Zie ook de laatste regel van Joest:
“Erik told me that this orange car was built a couple of years ago by DongFeng. So, it’s not the one that will be shown in late 2008.”
Kennelijk heeft Joest er minder moeite mee.
@ erik van ingen schenau

Ik snap dat DongFeng het volste recht heeft om de ZX te produceren. Daar heb ik ze ook niet op aangevallen. Als dit inderdaad een stijloefening is dan moeten ze voorlopig vooral blijven oefenen. Ik ben overigens wel benieuwd naar de foto’s dus die mag je sturen naar [email protected]
Hoewel ze veel kopieren mogen we een ding niet vergeten, als de Chinese auto producenten er niet zouden zijn, zouden ontwerphuizen zoals Pininfarina, Bertone, Italdesign, etc. al lang failliet zijn want door de opdrachten uit China hebben ze het de laatste jaren nog kunnen uitzingen…
Het is een uiterst vreemde situatie hier op autoblog. Als ik in de context van DongFeng de heren bloggers vergelijk met journalisten danwordt dat in alle toonaarden ontkent. Maar nadat gisteren de site down was, hadden ze wél plots een heuse redactie, totdat ik ze recht op hun bek laten, dan stellen ze zichzelf voor als hardwerkende vrijwilligers.
Voorlampen en mistlichten van Peugeot 607 (mistlichten van oud model). Zo zie je maar, met mooie onderdelen van Peugeot kan een ander merk toch geen mooie auto maken. En met de achterlichten van die Mercedes C wordt de auto nog lelijker (want die vorige C was gewoon een lelijke auto). En dan zeggen sommige dat China binnenkort de Europese markt gaat veroveren. Ik kan het mij gewoon niet voorstellen. Dat ze eerst maar concurreren met de Japanse merken, maar daar maken ze zelfs geen schijn van kans tegen.

Kort samengevat verschil tussen Japan en China

Japan = goede kwaliteit
China = rommel

Geef mij maar iets waar niet opstaat van ‘made in China’ want 9 kansen van de 10 is het rommel.
@607: draait het toetsenbord van jouw PC eens om. Hopelijk heb je geen iPod, anders maak jij jezelf oeverloos belachelijk.
@ Patrick,

Nee ik heb geen Ipod en op mijn toetsenbord staat ‘Made in Thailand’.

Om op je Ipod terug te komen, Ipod is van een AMERIKAANS bedrijf Apple, die gewoon de opdracht aan China geeft om de Ipod in elkaar te steken. Apple zegt gewoon welke schroefjes waar in moeten komen (ik stel het nu even belachelijk voor) en China voert dat gewoon uit. Dit heeft te maken met de lage loonkosten in dat land. Dus de ontwikkeling gebeurt bij Apple zelf, maar de bouw van het apparaatje gebeurt in China.
Of dacht je dat Ford Genk zelf nieuwe Fords ontwikkelde ??

Dus Patrick, als je de volgende keer nog eens een in de grond borende reactie wilt geven op mijn post, denk JIJ dan eens twee keer na voordat je jezelf belachelijk maakt ;-p
607 toch, ik zal eventjes een tandje bijsteken. Jij zegt, en ik citeer jou hier:

“Geef mij maar iets waar niet opstaat van ‘made in China’ want 9 kansen van de 10 is het rommel.”

Die iPod is, Amerikaans of niet, MADE IN CHINA. En als de iPod in China gemaakt wordt omwille van de lage loonkost, waarom merken wij als consument daar zo weinig van?

Je geeft hier een staaltje weg van koloniaal gedachtengoed. Jij gaat er van uit dat de Chinezen enkel goed genoeg zijn om als slaafjes te dienen om voor aan geld verslaafde multinationals te werken, en je gaat er ook van uit dat ze te dom zouden zijn om eigen producten te ontwikkelen. Kortom, zolang we er zelf beter van worden zijn de Chinezen goed genoeg.

Is de gemiddelde Nederlander er nu nog steeds niet over dat het VOC tijdperk is afgelopen? Toen waren de Aziaten duidelijk wél goed genoeg, want toen werden jullie er beter van, stelletje egoisten.
@ Patrick,

Ik zal mij maar excuseren omdat ik zeg dat China rommel maakt. Want bijvoorbeeld Brilliance zijn héél goede auto’s hé, ja lekker 1 ster op een crashtest. Of deze DongFeng, ik zou zeggen Patrick bestel hem maar hé. Ik maak uit deze post op autoblog alleen maar op dat China dingen uit Europa moet kopieren om zelf hun auto’s te bouwen. Dus wat denk jij er dan van ? En ik heb niks tegen Aziaten, want ik prijs de Japanners wat ze tegenwoordig allemaal voor kwaliteit spul maken. Maar China moet nog héél veel leren hoor ivm kwaliteit. Japan is goed bezig, maar China heeft mij nog niet overtuigd, misschien in de toekomst wel, maar op het moment nog helemaal niet.
En ik ga er NIET van uit dat de Chinezen dom zijn of weet ik veel. Het is toch normaal dat Apple fabrieken bouwt in China, daar zijn de loonkosten lager en dus kan Apple meer winst behalen. Als jij dit ziet als profiteren van de Aziaten dan bezie je dit zo hé. Ik vindt dit gewoon een slimme keuze van Apple. Verschillende automerken bouwen toch ook fabrieken in Polen en weet ik veel waar allemaal om meer winst te bekomen, als dat nog niet meer mag.

Maar ja soit, we gaan hier eens mee ophouden, heb wat beters te doen dan te discusieren. Maar ik verander mijn mening niet, dat China ivm kwaliteit dat ze ZELF ontwikkelen nog belange niet het niveau haalt van Europa en Japan en dit bericht op autoblog ‘DongFeng Chinese kopieën gaan door’ heeft mijn mening hierover nog versterkt. Maar ik heb er geen twijfel over dat China binnen een tiental jaar (als het al zo lang duurt) mooie, kwaliteitsvolle auto’s gaat maken die ze zelf hebben ontwikkeld.
Patrick is een beetje chagerijnig vandaag..

Ziet het verschil wel tussen; iets laten maken in China en Chinezen die zélf iets maken..
Jay, ik wil geen iPod die als geldmachine fungeert voor de Amerikaanse aandeelhouders. Ik heb een 100% Chinees product, een Meizu M6. Kost de helft van een iPod en is beter, en om jou gerust te stellen, het is geen kloon van een iPod maar een volledig Chinees ontworpen en ontwikkeld product.
607, je hebt 1 ding niet begrepen, die hier afgebeelde Dongfeng is een project uit het schuurtje van een amateur tuner. Als jij jezelf zo slim voordoet zou je dat toch moeten zien, tenzij je het niet wilt zien (ik hou het op het tweede).
@ Patrick

Maakt toch niet uit als deze nu in een schuur is gebouwd of door een Chinese mega constructeur. Deze auto is een wannabee Europese auto, net als de Brilliance en die Jeep (Landwind).
Dus je wilt ook liever een DongFeng dan een Mercedes.. Als het goed genoeg is komt het naar Europa.. Net als je Maizu, die overigens ook al de Iphone onder het kopieerapparaat gelegd hebben en m M8 noemen..

Niet álles van China wordt verafschuwd.. DongFeng onderwandere wel..
Ik heb ooit vernomen dat de Ipod oorspronkelijk een vinding is van Creative… en dat is een, ik meen, bedrijf uit Taiwan of Hongkong?

@Patrick
Leuk apparaat die Meizu M6, wist het bestaan er niet eens van ;-)
@607
Deze auto is een wannabee Europese auto, net als de Brilliance en die Jeep (Landwind)…??
Nee Ipod is geen vvinding van Creative.. Alleen de Interface..
Ben erg benieuwd naar de Olympische Spelen straks in Beijing.
Hopelijk laten ze ook veel van de stad zien en de auto’s :-)
Trouwens CreAtive komt uit Singapore en ik heb zo nog m’n twijfels over enkel en alleen die interface onderdeel van ipod.
Jay, je hebt een broodrooster gewonnen, de GUI van de iPod is inderdaad gestolen van Creative.

En wat de Meizu M8 betreft, die is helemaal nog niet op de markt, dus als je zegt dat het een iPhone kloon is sla je de bal behoorlijk mis. Ten tweede was Apple weeral niet de eerste met een toestel in die stijl en GUI, dat waren, ooops, Aziaten met de LG Prada. Ten derde, als de M8 op de markt komt, stelt Meizu alles in het werk om de M8 zeker niet een GUI mee te geven die lijkt op de iPhone. En ten vierde is de iPhone helemaal niet “open”, net zolas de iPod dient de koper zich te schikken naar de wensen van Steve Jobs. Ikzelf zweer bijvoorbeeld bij WMA in plaats van MP3, en Steve Jobs laat niet toe dat ik dat formaat op zijn toestellen afspeel. Ik weet ook wel dat er qua MP3 spelers gigantisch veel prut komt uit China. Maar er zijn ook ernstige merken, Meizu, Aniol, Teclast, Ramos, JXD, Oppo zijn degelijke merken, maar die krijgen geen kans bij de Mediamarkt maffia.
@ 607 en Margret: de Landwind was oorspronkelijk Japans. Volgende keer weeral eens nadenken alvorens onzin uit te kramen. De Opel Frontera was een wanabee Europeese auto. Het grote Europese Opel was te lui of te dom om zelf een jeep te ontwikkelen.
wat een zielige velgjes
ik zag vandaag bij de autodealer in terneuzen een roewe of brilliance staan of iets dergelijks in ieder geval met vooraaan 2 grote ronde lampeen en het was een grote sedan zag er echt niet uit wel kwam ik op de ring van antwerpen deze week een delorean tegen wat wel weer mooi was jammer dat ik geen camera bij had
@Kevin, nog nooit van leestekens gehoord?
Marcel 16v driver
en de koplammpen van de 607
Marcel 16v driver
en de koplammpen van de 607

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).