Onderzoek wijst uit: 5 Serie zuiniger dan Prius

Auteur: , 209 Reacties

Om maar eens een open deur in te trappen: de bij eco-ridders zo geliefde Toyota Prius blijkt minder zuinig dan zijn imago doet vermoeden. Onze eigen BN'er in spé Wouter zei het onlangs nog in een radiointerview, maar nu zijn er ook cijfers die deze bewering logenstraffen. Qua verbruik legt de Prius het af tegen een zware BMW 5-serie.

De Britse krant Times nam een Toyota Prius en een BMW 520d mee van Londen naar Genève. Omdat de Prius qua zuinigheid dankzij zijn elektromotoren in de stad het meest tot zijn recht komt werd er 160 kilometer (100 mijl) aan extra stadsverkeer aan vast geplakt.
Kat in ’t bakkie voor de Prius zou je denken, right? Wrong!

Terwijl Toyota een gemiddeld verbruik opgeeft van 1 op 28 kwam het geteste exemplaar niet verder dan 1 op 17. De 177 pk sterke 520d haalde 1 op 17,8.
Dus Wouter Bos, gooi je subsidie-/slurptakssysteem maar weer snel om, voortaan noemen we de Prius een ‘Asobak‘.

Klik HIERRR voor een filmpje. Het hele artikel kan je hier nalezen. (via autoblog green)



209 reacties

noemen WE de prius een asobak

hehe dit vind ik de leukste onderzoeken

we moeten een soort heksenjacht openen op de priussen…!

Gr.
Ajj en de groene ridder valt van zijn paard xD
om dan nog niet de productie en afval verwerking van de baterijen mee te nemen, vergeet niet dat de vervuiling hiervan ook gigantisch is.
oe.. ja dat krijg je met zo’n oude corolla motor! dan is mijn auto ook een stuk zuiniger:) ibiza 1.9 tdi-tje

wel apart, normaal wordt een auto onzuiniger naarmate er in de stad gereden wordt (optrekken afremmen kost meer energie dan constante snelheid) maar dat blijkt dus niet zo te zijn bij de prius..
Ik ben ook voorstander van een gewone auto ipv zo’n CO² seutige auto maar ik snap wel niet dat je zegt dat de 5serie zuiniger is dan de Prius als deze bijna 1 op 18 rijdt terwijl de prius 1 op 17
OEI OEI OOOEI ik WIST het wel. mhahahahahwhahah 8)
Fiat 1.9 JTD .. 95 km/u rij je 1 op 27 .. easy ..
autoblog goes TopGear….info waar je nergens anders krijgt
Hoezo snap je dat niet? De BMW komt gewoon een kilometer verder op 1 liter benzine, daar valt niet veel aan te snappen toch?
Hahaha, yes. Kijken wat de milieuridders hier op te zeggen hebben.
De Prius is ontworpen om uiterst weinig CO2 uitstoot te hebben, heeft die stinkende BMW diesel ook zo weinig CO2 uitstoot????
Dit is idd wel beter, een 5-serie zuiniger dan een prius :O

leuk onderzoek :P
@Patrick

joahhh.. daar zeg je wat ;) Ik denk wel dat de Prius minder CO2 uitstoot dan de 520d.. dus dat het niet per sé om het verbruik gaat, maar om de uitstoot.
@Jan: Ja.. Daarom is ie zuinger, het ding haalt 0,8 km meer op 1 liter.
@W!d: Hij wordt ook onzuiniger…….

OnT: Mooi dat de Prius verslagen is! Maar waar we wel eerlijk in moeten zijn… Hij reed tegen een diesel, en die is van zichzelf al zuiniger dan een benzine. Een 2 liter benzine motor zou geen kans maken tegen de Prius (helaas).
@ Patrick… Het is wel niet de bedoeling de kant van die dure (en blijkbaar ook vervuilende) Prius te verkiezen he. De BMW is gewoon mooier, ruimer én zuiniger!

Dat ze maar eerst die 2takt brommertjes in India eens aanpakken ipv ons het geld uit de zakken te halen met hun nieuwe CashCow, want in India zie je de blauwe dampen gewoon met het blote oog!
Maar ik vind de Prius gewoon mooier! Auto’s zijn toch emotie? Daarom primeert bij mij de Prius, liever deze aso-bak dan zo’n zuinige leaseslet als de BMW 520d.
Hadden we daar een BMW voor nodig? Dat ie echt 1:15 tot 1:18 haalt was al wel bekend en dat haal je ook wel uit een Kadett 1.4. Niet dat ik een Kadett wil aanprijzen…
@Patrick: Diesels stinken? Dat is al 15 jaar achterhaald!

Iemand hier op autoblog meende dat CO2 aan verbruik te combineren viel; dat dat evenredig met elkaar was…
Autovisie had laatst ook een leuke, okee wel twee dikke auto’s, maar één een Hybride en de ander een benzine slurper uit de VS…

Welke auto is zuiniger, de Corvette Z06 en Lexus LS600h?

Traject was vanaf de redactie, naar het TT circuit bij Assen (mooiste Moto GP circuit van de wereld ;-) )

De Corvette won het van de hybride Lexus!!!!
@SNDR: Deze BMW komt niet heel ver op een liter benzine…
Is idd geen verrassing: een paar weken terug heeft AutoBild een aantal zeer zuinige kleine auto’s getest, en ook een BMW 520d met de nieuwe 177 pk motor meegenomen om te laten zien hoeveel een grotere auto verbruikt.
De redacteuren waren verbijsterd hoe zuinig de BMW in de praktijk kon zijn, wanneer de bestuurder een beetje zijn best deed.
Dat Efficient Dynamics gezeur klopt dus echt en is geen marketing leugen.
@ Marco

Heb ik indd ook gelezen. Was een leuke vergelijking.
Afstand Londen-Geneve 725km

Uitstoot CO@ op die afstand:

BMW 98.600gr

Prius 75.400gr

Hoezo de BMW is beter voor het milieu?
Waarom is dit nu pas bekend geworden? Heeft nooit iemand anders zo’n onderzoek gedaan? Er zit een luchtje aan dit onderzoek!
Patrick: bron ?
Bij de weg autoblog: “De Britse krant Times nam een Toyoa Prius en een BMW 520d mee van Londen naar Genève” moet Toyoa niet Toyota zijn?
@SNDR: hier nog een filmpje om te zien wat er gebeurt als je je vergist bij het tanken: http://www.youtube.com/watch?v=lSV2nzqf0BQ&feature=related :P
@Jan C: de websites van de betrokken constructeurs.
Ja de Prius mag dan lelijk zijn, er word hier dus wel benzine met diesel vergeleken.

Benzine is nou eenmaal schoner dan Diesel bij dezelfde liters.

En ik snap echt niet wat jullie nou zo geweldig vinden aan die duitsers… Oorlog vergeten? Grote economische schade aan heel europa en nu gaan we lekker investeren in Duitsland omdat we die asobakken zo cool vinden. Niet te vergeten: de fietsen van onze grootouders en voetbal…

En ze geven hier niet het verbruik in de stad zelf, maar snelweg en stad gecombineerd… De prius is gewoon veel schoner voor de stad, en juist de stad is de plek waar de luchtkwaliteit niet helemaal top is…
http://files.indavideo.hu/vimages/010/561/1.jpg

Ik was al bang dat men mij scheef bekeek toen ik de parking van de colruyt opdraaide…
@dotternetta: Is niet het eerste onderzoek in zijn soort.

@Patrick: Nu snap ik je. Maar in dat artikel staat duidelijk dat dat de opgegeven statistieken zijn. De werkelijke vallen dus wederom niet zo postief uit, want hij zal dan ook meer CO2 in de lucht pompen. Die van de BMW is gewoon reeeler.
@Ca.dill: haal lekker er ff iets bij van jaren terug. Goedkoop.
De reden opzich om dit erbij te betrekken is al idioot maar goed,

“En ik snap echt niet wat jullie nou zo geweldig vinden aan die duitsers… Oorlog vergeten?”

Nee, maar jij bent blijkbaar vergeten dat Japan net zo hard meedeed in diezelfde oorlog.

“Grote economische schade aan heel europa”

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij zaten we in Europa en Amerika in een economische depressie….

Sommige mensen….
Ford model T uit 1908 reed 1 op 8. In 100 jaar zijn we niet ver gekomen.

In de jaren 70 waren er concept autos die 1 op 30 konden rijden. Maar nog steeds geen productiemodel, behalve de VW lupo met zijn 1 op 33.

De hele mileu hype = BS!
EINDELIJK!

De dood van de prius komt nader :-)

Efficient Dynamics van BMW is dus toch een goed systeem, beter dan een prius althans…
Een filmpje om de overwinning verder te proeven

http://www.youtube.com/watch?v=WToqsmFRll8&feature=related

Die kar of hoe je het noemt moet een X5 voorstellen :-P
@ Jan C: wat is jouw bron voor de volgende uitspraak?

“Die van de BMW is gewoon reeeler”
In AutoBild nummer 9 (29 februari 2008) stond dat ze een normronde van 170 kilometer hadden afgelegd, maximaal 130 km/h gereden, stad, provinciale weg en Autobahn. En de 520d kwam uit op 4,8 liter per 100 kilometer = 1 op 20,8!

De Ford Focus 1.6 TDCi Econetic kwam uit op 4,6 liter per 100 km, en de Opel Astra 1.3 CDTI Ecoflex op 4,7, de Golf 1.9 TDI Bluemotion was de winnaar: slechts 4,1 liter per 100 kilometer.

Grundliche Deutsche Spritspar-special Vergleichstest :)
@Patrick: Het opgegeven C)2 cijfer is afhankelijk van het verbruik. Het verbruik blijkt in de praktijk, moddels deze test, hoger uit te vallen. Daaruit valt dat te concluderen. Jouw conclusie zal wellicht anders zijn.
Dit zegt weer iets over de verbruikswaarden op papier, de korting die je hierop krijgt, en de praktijkverbuikswaarden. BMW 520d moet meer subsidie krijgen, ook wel de bekende “slurptaxcorrectie”? ;-)
Oh wat is het fijn weeral een Toyota vergeleken te zijn met een BMW. Ik blijf er van genieten.
@Patrick

Diezelfde constructeur die zei dat de Prius van 1 op 28 heeft?
Ik zou zo een prius nog geen asbak noemen.. laat staan een asobak
Vet man. Moet je nagaan dat er ook nog een 320d en een 120d is.

???
Diesels stoten minder CO2 uit dan vergelijkbare benzinemotoren.

520d: 136 g/km (520i 170pk 162g/km)
Prius: 104 g/km (gebaseerd op verbruik van 1:28. Nu dat 1:17 blijkt te zijn zal de CO2 uitstoot ook hoger zijn, wellicht meer dan een 520d haha, prachtig.
Het is wel vreemd dat niemand milieubewust is totdat een BMW een druppeltje minder verbruikt dan een Toyota, dan is het wel correct om boomknuffelaar te zijn. Wat een stelletje hypocrieten hier.
Typische Prius rijder, achteraf ook zeggend dat hij door de stad een stuk zuiniger was geweest. Maar door een stad gaan met een auto is nooit het zuinigst of effeciënst dus dat argument is echt onzin.

Wel mooi resultaat, dat wel. Eigenlijk wisten we dit allemaal wel maar die hybride mensen zijn nu wel mooi pwnd.
Ik begrijp gewoon niet wat sommige nu zo speciaal, mooi, tof vinden aan die Prius, dat is gewoon een hype en sommige zijn reeds gebrainwashed door die film van Al Gore

Waarschijnlijk rijdt Patrick eveneens niet met een Prius.
Als het bedrijf waar ik werk een Prius zou geven als bedrijfswagen, ik zou eens goed lachen
Ik vind dit zo prachtig!
En dan heb je natuurlijk ook nog de productie en sloop van die accu’s
DAT is vervuiling.
De prius moest verboden worden, een beetje zeggen dat je een schone auto hebt terwijl je het milieu juist (onbewust) gruwlijk hard onderuit haalt
@Jan: neen ik rijd niet met een Prius, maar ik vind het een technisch prachtstuk en ook het model vind ik mooi, maar smaak is persoonlijk uiteraard.

Wat de bedrijfswagen betreft, ik heb een Focus Econetic besteld, om de volgende redenen, de uitgebreide uitrusting (veel gratis extra’s), het milieuaspect en het belastingvoordeel voor mijn wergever. Het is een win-win situatie.

Wat de BMW-Prius vergelijking betreft, de huidige Prius is gelanceerd in 2004 en ondertussen niet gewijzigd. Men had beter een BMW 5-reeks uit 2004 genomen om de vergelijking te maken. Het zou maar zielig zijn als zelfs Duitse premiummerken geen vooruitgang boeken op die tijd.
Stop nooit een elektromotor in een baviaan
Iemand hier die de laatste strohalmpjes wilt wegtrekken? Dank u.
Japan deed wel mee aan de oorlog maar niet in Nederland, hoogstens in Nederlands Indie, maargoed, dat was dan weer onrechtvaardig van Nederland om daar te zijn…
Denk niet dat de economische crisis in die tijd verbeterd vanwege de oorlog van Duitsland?

Maargoed, het gaat mij niet om de oorlog en de auto, ik heb gewoon een hekel aan al die duitseautolovers, willen maar niet geloven..

1:28??? Dat zegt Toyota nooit hoor… Alleen 1:21 hoogstens… Dus wederom aangedikt om het verschil wat duidelijker te maken… Oooohhh wat is die Toyota toch slecht…

En het millieu kan mij ook gestolen worden, maar er word door niemand ingegeaan op het feit dat de Prius in de stad -waar het er wel echt toe doet- vele malen schoner is aangezien je eigenlijk de hele stad door op electrisch kan rijden…

Maar nee.. We zien weer eens een aanval op de prius en gaan gelijk wwoooww yesss… die lelukke auto ies helemaal niet zuinigggg…


Moet trouwens wel zeggen dat ik het best wel knap vind dat die bmw zo zuinig is… maargoed die kost danook weer wat meer.
Umbrella man (former Graaf H.)
@ jan

Als mijn bedrijf een prius gaf, ga ik met de fiets, trein of te voet.

Het is toch al eerder aan bod gekomen dat BMW de zuinigste/properste verbrandingsmotoren maakt.

Er zijn van die lijstjes die op schaal aangeeft hoe ‘groen’ je auto is van as tot as. Productie en sloop meegerekend dus. Ik herriner me daaruit dat hybrides bar slecht scoren door hun batterijen. Ook audi deed het niet zo goed, komt vanwege hun procedure om het spaceframe te maken, maar ik denk dat dat immidels ook al ‘groener’ is geworden.

Hybrides zorgen gewoon voor minder uitstoot in de stad (uitstoot verplaatsen naar de elektriciteitscentrales), daarvoor is het goed. Van zodra je ermee buiten de stad rijdt, heb je en gemiddelde vervuiling.
Voor de duidelijkheid, de verbruiksopgave die Toyota opgeeft is dus 1:21, wettelijk gemeten…

Evengoed nogal ruim, maar is al een stuk minder dan 1:28
Het verbruik van wat Toyota opgeeft is behaald op de rollerbank, dus NIET Live zeg maar.
wang snee wang zat in zijn witte stofjasje met een laptop op schoot intressant te wezen.

Dit is laatst nog op tv geweest en werdt uitgelegd door ughe..autovisie. ughe ughe
sorry voor het lelijke woord

Maar hoe het bij der beierse motor werke gaat geen idee (hetzelfde misschien?)
Ja jullie rekenen dat gallon dus om met amerikaanse gallon…. pfff…
@Umbrella man (former Graaf H.): hoe omwetend kun je zijn???

Een hybride Prius aan de netstroom??? hahahahahaha jij hebt duidelijk nog nooit een Prius van dichtbij gezien.
Waal maken jullie Nedellandels je dluk om, wij blullen de CO2’s met tonnen tegelijk de luch in
Des te meer CO2 des te beter voor het milieu, plantjes zijn dol op CO2!!

Dus ja de Prius is milieuonvriendelijk.
Er zijn inmiddels zooooveel onderzoeken die proberen aan te tonen dat een hybride niet werkt… ik begin daarom zolangzamerhand overtuigd te raken dat het wel degelijk werkt.

Ook interessant… de verschillen in de verbruik van de prius bij diverse “onderzoeken”…
Radar 1:15nogwat
Autovisie 1:19nogwat
Dit “onderzoek” 1:17
Tests tonen alleen maar aan wat “onderzoekers” voor ogen hebben (of voor betaald worden)
denk er ook aan, een prius laad zijn baterijen altijd op wanneer de motor aanspringt, aangezien de energie voor de alternator niet uit het niets ontstaat en dus een hoger verbruik laat noteren, aangezien energie opslag nooit 100% is (alternator pakweg 70%(hoger wordt nogal duur), bateryen 98%, elektrische motor 85%). Dan is bmw hun systeem gewoon beter, enkel verloren energie (remmen) wordt omgezet.

en btw vergeet niet de 520d van bmw is ook massaal veel krachtiger dan die shit priusen (ooit eens met 1 gereden, kzen sneller op de fiets als die op zijn benzinemotor rijdt)
ter informatie het verbruik van een auto word bepaald uit de CO2 uitstoot en niet andersom. Hier zit een vaste factor tussen. Deze is voor benzine en diesel wel verschillend.
Het filmpje is niet erg duidelijk en geeft de correctheid aan van het “onderzoek”.

Men is blijkbaar meer geinteresseerd hoever men kan rijden op 1 volle tank brandstof. Men is er uiteraard vergeten bij te vertellen dat de Prius een tankje heeft van 45 liter, de BMW heeft een tank van 70 liter. Daar komt nog bij dat we van de Prius slechts 1 keer mogen zien hoeveel hij verbruikt, en dat is 55.4 MPG. Bij de BMW geeft men in het filmpje 3 keer de verbruikscijfers, 54.4 MPG, 50.4 MPG en 51.3 MPG.

Hoezo, de BMW is zuiniger?
@boostah : als je al met een Prius gereden zou hebben, wat ik ten zeerste betwijfel, dan zou je kunnen weten dat je met de Prius bijna volledig kunt stoppen door de remenergie rechtstreeks af te leiden naar de batterijen. De versnellingspookje naar beneden duwen en je remt zonder aan het rempedaal te komen.
Rijtesten.nl kwam op 1:20,80
Radar op 1:15 (alleen maar over de snelweg… Wow wat een test…
Autovisie 1:19
Dit op 1:17

De Prius is oud, de bmw gloednieuw…
De test is dus 450 mijl op de snelweg en 100 in de stad… (er staat slechts we hebben 100 mile verder gereden om de prius het voordeel van de stad te geven… Dus niet letterlijk we hebben 100 mile in de stad extra gereden.)

Sorry hoor, ik ben ook niet zo millieugek, ik vind het ook een hype, ik vind de Prius ook niet mooi maar blijf nou eens objectief en denk niet altijd maar wow vet coole bmw maar respecteer de techniek in de prius die toch echt wel heel mooi is hoor…
Respect voor BMW. Deze laten je zien net – als VW met zijn Bluemotion programma- dat je met betrekkelijk eenvoudige en logische middelen een prachtig resultaat neerzet, zonder in te boeten aan comfort en prestaties.

Wel knap van Toyota om een betrouwbare en vooruitstrevende techniek voor massaproductie te gebruiken. Al begrijp ik niet dat ze daar geen ‘normaal’
model voor gebruiken. Na al die jaren vind ik die Prius er nog steeds niet
uitzien al doe ik zo mijn best.
Ik begrijp nog steeds niet waarom een Hybride met een benzinemotor wordt uitgerust ipv een zuinige en moderne commonrail diesel :(
@patrick, feit, maar de bmw zal dan enkel energie recuperen, de prius altijd, ook bij gewoon rijden, en daar ligt hem het verschil, laat de prius enkel zijn baterijen opladen bij het remmen + thuis stopcontact en dan denk ik dat die veel betere cijfers zal halen
Kleine correctie, het gaat hier om diesel vs. benzine, en per liter verbrande diesel komt er meer CO2 vrij: 2.58 kg/l bij een diesel, 2,22kg/l bij benzine. Dat compenseert ruimschoots het iets lagere verbruik.

Daar staat uiteraard wel tegenover dat een 5 gewoon een fors grotere auto dan een Prius is. Neem een qua formaat meer vergelijkbare 318d, het verschil in verbruik zal dan waarschijnlijk wel groot genoeg zijn voor een flawless victory.

Daarnaast had Radar recent ook nog wat leuke punten, zoals de kilometers (en daarbij horende vervuiling) die de onderdelen van de Prius tijdens de productie al hebben afgelegd. Tel je die ook mee dan is een Prius helemaal nergens meer. Honda pakt het met de Civic in dat opzicht slimmer aan, maar die valt minder op dan een specifiek hybridemodel. De Prius is in feite vooral een geniale marketingstunt, wil je zonodig iets aan het millieu doen dan zijn er talloze betere alternatieven.

Maar laten we gewoon lekker stoppen met dat gezeur, en deze planeet gewoon lekker snel naar de klote rijden. Het millieu is met de opkomst van mobiliteit in China en India al helemaal reddeloos verloren, laten we er dan gewoon nog even van genieten nu het nog kan. Iedereen een dikke V8! Gas op de plant!
wat valt hier niet aan te snappen ? het slaat allemaal nergens op, en zeker jullie reacties niet, hoe kan je nouw een benzine met een diesel vergelijken ?
vergelijk de prius eens met een auto met: zelfde gewicht, zelfde motorinhoud, en aantal cilinders heeft

Toyota word zwaar ondergewaardeerd, en word met dit soort zieke grappen ( diesel vergelijken met benzine) de grond in getrapt. het is gewoon triest
In de nieuwe BMW’s zit heel wat fraaie techniek om het verbruik te beperken ( de motor minder te belasten eigenlijk )
ik vind dit zeer knap gedaan en bevestigt dat BMW een heel goede motorbouwer is
bv een 320d 177pk met een testverbruik van 6.5l/100km wie kan hier aan tippen
waarom dan geen hybride met diesel motor of anderslaat een 78pk sterke benzine tegenover de prius (1.2 ofzo zeker) durf wedden dat deze ook een lager verbruik zal hebben.
The Honda Spirit
Ik weet niet of het nut heeft om deze materie te verdedigen maar…

A) Honda, de andere hybride producent en mijns inziens voorvechter van de zuinige auto (1 op 22,5 met de Civic Vei in ik geloof ’91 of zo en 1:17,5 met de Civic Vtec-E’s 5 deurs) heeft toch al lang lang voor deze onderzoeken gezegd dat de hybride slechts de beste tussenoplossing is.

B) hybride wint het toch echt op het gebied van uitstoot van die diesel.

C) Ik vermoed dat de negatieve publiciteit de laatste tijd, rondom hybrides enorm wordt gestuurd door autofabrikanten die niet mee kunnen met de technologieen die Honda en Toyota momenteel bieden en waarop ongetwijfeld een boel voor hen “dure” patenten op zitten. Laatst op Kassa de vergelijkingen gezien een slecht opgezette vergelijking gezien waarbij ook nog eens een reeds lang achterhaald onderzoek van een maffe Amerikaan getoond wordt die de vergelijking Hummer vs Prius maakt. Op discovery wordt nog steeds door een GM topman verteld dat een grote suv beter voor het milieu is omdat er 7 man in past. Hoe achterlijk is dat?

D) Ik denk dat de industrie “scared like hell” is voor de hybrides Honda en Toyota vooral omdat deze nu zo lekker aan de man worden gebracht, al betwijfel ik vaak wel het nut van de superdeluxe en begerenswaardige hybride lexussen, die mijns inziens niet zoveel meer met het milieu hebben maar meer als marketing instrument worden gebruikt.

p.s. ik werk niet voor ze, ik ben alleen razendenthousiast over de filosofie achter Honda
Los van de vervelende discussiestijl van sommige verdedigers van de Prius hier, ligt de waarheid volgens mij in het midden. Immers, voor de gezondheid van mensen in de stad is de Prius beter. Ook het start-stop-systeem van BMW is een vooruitgang, maar nog niet even goed als de Prius. Als je de snelweg op gaat, dan is het voordeel van een Prius beperkt. Moraal van het verhaal: altijd zuinig rijden, weg blijven met je auto uit de steden en je verplaatsingen goed plannen, zodat je niet onnodig rijdt. En dan hoef je niet enkel op al die dure technologie te rekenen.
En ik steun de eis om tweetaktmotoren als vervuilers ook eens onder de loepe te nemen…
@Audioot: als die Bluemotion ingrepen van VAG dan tocg zo efficient en eenvoudig zijn, dan wordt het hoogdringend tijd dat ze die eenvoudige ingrepen op alle VAG modellen toepassen.
tocg = toch
Ik ben erg onder de indruk van de bmw diesels van de laatste jaren. Dat deze een test met vooral snelwegkilometers wint in ook een inkoppertje. Heb al eens eerder een test gelezen waarin de prius gekoppeld was aan een mercedes C 1.8 kompressor. Op snelwegtempo was deze ook zuiniger. De gemiddelde nederlandese forens staat echter voornamelijk in de file…
Maarrrrrr Jason (bestuurder Prius) is natuurlijk veel dikker dan Nick (bestuurder BMW). Sorry.
Ja dat is natuurlijk geen eerlijke test! Laten ze die dikke in de prius rijden, logisch dat de BMW zuiniger is.

On-topic: in feite is het een vertekend beeld en wel vanwege het volgende: Tussen 2/3 en 3/4 van de km’s van de gemiddelde automobilist zijn ritten van minder dan 10km per rit. Dat zijn dus niet honderden kilometers op de snelweg bij een relatief lage gemiddelde snelheid. Als je eerlijk het verbruik wil testen dan moet je de auto’s normaal gebruiken en niet op lage afstanden door europa.

Neemt niet weg dat het vebruik van de Prius toch wel tegen valt…. en dat de BMW het netjes doet. Nu nog een zelfde test met een gemiddelde automobilist en allbei de auto’s tijdens een maandje normaal gebruik.
@Patrick: de tankinhoud is niet van belang, men keek alleen hoeveel liters er verbruikt waren, ofwel hoeveel liters er getankt moest worden om de tank vol te krijgen. De BMW had 2 liter minder brandstof gebruikt.

Er zijn zoals hier al eerder genoemd twee belangrijke factoren die dit onderzoek waardeloos maken, namelijk het volgende:

– diesel tegen benzine, appels/peren, je kent het wel.
– werkelijke vervuiling wordt hier niet gemeten: namelijk hoeveel CO2 produceert de BMW en hoeveel de Prius. En: Hoeveel vervuiling gaat er werkelijk samen met de productie en sloop van een hybride in vergelijking tot de BMW?

Het is hooguit een lollig feitje dat de Prius meer liters brandstof heeft dan een BMW 520d.
wooody, je hebt helemaal gelijk. Het zijn juist die korte stukjes van 5 tot 10 km die het meest verreden worden, en met koude motor. Laten ze dat eerst eens testen.
allemaal een lekere 5 series kopen dan, lekkere auto, in ieder geval dan zo’n toyota dingens.
;) ik haat toyota’s … veel te lang mee gereden en het kan me bij verre niet bekoren.
afin, dit resultaar is wel nogal redelijk onverwacht
Dus als zometeen BMW de nieuwe Hybride gaat toepassen op zijn Diesels dan maakt die Prius dus hellemaal geen kans meer !
@Andre
“Het verbruik van wat Toyota opgeeft is behaald op de rollerbank, dus NIET Live zeg maar. Maar hoe het bij der beierse motor werke gaat geen idee (hetzelfde misschien?)”

Inderdaad ja, op net dezelfde manier. Overigens net dezelfde als alle andere fabrikanten. Zie http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs81-100.html#84 of zo.
@CSL: dan vervuilt een BMW hybride nog veel meer als een Prius, want een dikke BMW zal nog grotere milieuverpestende batterijen hebben………als ik velen mag geloven.
Ja dit soort testen waren toch allang bekend, als de prius op een snelweg rijd is de elektromotor gewoon uit en draait die vol op de benzinemotor.

Enne What The Hell is PWNED!… zeker zo’n domme internetgamer uitdrukking…
IlCuoreSportivo
Net zo nutteloos als elke andere toyota dus,
verbaasd me niks, Japanners zijn niet in staat iets goeds te bedenken voor een auto, toch tot op de dag van vandaag nog niet.
Ze begrijpen nauwelijks wat een auto is, beetje copiëren van lijnen en eigenschappen en dan maar hopen dat er genoeg mensen zijn die een auto puur kopen omdat ze een auto moeten hebben van overtuigd zijn.
Dan denk je dat ze eindelijk, ten minste voor het milieu, een innovatie kunnen brengen, en is het weer niks.
Tijd voor een nieuwe kernaanval :)
@IlCuoreSportivo: een smiley of niet, zulke uitspraken horen niet.
@Patrick
Dus die laptop waar je nu 5jaar achter ziet kun je ook beter ergens in de container dumpen toch!
Ok, dit is een vergelijking die aan de ene kant niet opgaat: diesel tegen benzine. Ze konnen ook een Smart diesel tegen de Prius laten strijden. Maar aan de andere kant is het wél een goeie vergelijking. Zo ziet Jan met de Pet ook eens dat “die dikke BMW’s” helemaal zo vervuilend niet zijn.

Het verbruik is gelijklopend, maar diesel vervuilt iets meer. Ik ben er niet zeker van, maar ik denk dat dat toch gecompenseerd wordt met het feit dat zo’n massa Prius-batterijen produceren en na een aantal jaren weer onschadelijk maken, ook zwaar mileubelastend is.

Kortom: hoedje af voor BMW! Zonder enige toegeving te doen op vlak van looks, comfort en vooral prestaties, zo goed scoren. Allemaal aan de BMW’s!
Leuk hoor al die powned reacties maar het is toch wel een diesel tegen een benzine dus ik zie hier helemaal niemand gepowned worden. Is net appels met peren vergelijken (al zijn diesels rotte peren). Had hem dan vergeleken met een BMW 520i
@IlCuoreSportivo: los van je totale onzinnige beoordeling van toyota, japanners en de auto’s die ze maken… dat soort opmerkingen zijn belachelijk. Je zou je moeten schamen voor zo’n opmerking.

Een zeer groot deel van s werelds succesvolle automerken komt uit japan. Veel van de technologische ontwikkelingen van de laatste 25 jaar komt uit japan en ze vegen niet voor niets de vloer aan met vrijwel alle automerken in de wereld als het gaat om kwaliteit en al helemaal als het over verkoopaantallen gaat…

Eerlijk, jouw opmerking is één van de meest stompzinnige van de hele week, nu al en het is pas dinsdag, that’s saying something.
Kan er iemand mij eens in verstaanbaar en correct Nederlands vertellen wat het woord “powned” betekent?
@ IlCuoreSportivo
al ben ik het niet eens met je uitspraak, als alfist zal ik je niet afvallen… ;)
@patrick
italianen waren de facsisti…
DEZE VERGELIJKING IS ONZIN…

een diesel vergelijken met een benzineauto. bij gelijk verbruik is een benzineauto veel milieuvriendelijker (of minder milieuverontreinigend)… wat een onzin deze test
@Patrick “Wiesenthal”: dat continue speuren naar rascisten of naar fout uit te leggen teksten van ongenuanceerd formulerende bloggers wordt langzamerhand behoorlijk irritant en daarnaast draaf je continue nogal door (helaas sla je een aantal keren de plank niet mis, maar goed every dog has its day). Heb je echt niets beters te doen?
@woody: momenteel heb ik inderdaad niets beters te doen.
“een diesel vergelijken met een benzineauto. bij gelijk verbruik is een benzineauto veel milieuvriendelijker”
Ja en een “water met een schepje suiker” auto is nog schoner bij gelijk verbruik. Maar de water met een schepje suiker” auto heb ik nog in ontwikkeling en benzine motoren hebben nog lang niet het zelfde lage verbruik als een dieselmotor. In uitstoot per kilometer is een diesel gewoon het schoonste, omdat die nou eenmaal de meeste kilometers per liter en dus per gram CO2 kan maken. Mits je natuurlijk de huidige hype volgt en CO2 als het ultieme kwaad bestempelt, fijnstof (de vorige hype) niet meerekend en geen fan bent van mannen in jurken die de olie handel besturen.
Ik wist niet dat Bush een jurk droeg.
@Patrick
Volgens mij moet het zijn: Owned
I owned a nuclear bomb.
@Patrick: jammer want volgens mij bereik je hier niets mee en is het vooral irritant (maar da’s mijn mening). Wat mij betreft gaat autoblog over auto’s, lol hebben en meningen. Soms kunnen er best wat pittige discussies gevoerd worden en dat gaat niet altijd keurig en netjes, maar je hoeft het niet te overdrijven… wat we zeker niet willen is continue bonje en gescheld.

Een diesel vergelijken met een hybride op lange afstanden heeft weinig zin. Net zo onzinnig als die diesel alleen maar in te zetten voor de “school- en supermarkt tripjes”… dan gaat ie genadeloos af tegen die Prius….. oftwel, als je het “onderzoek” anders uitvoert komt er een totaal andere conclusie uit… dus geen erg sterke test.
hoe betrouwbaar is deze onderzoek?????….
@patrick, moraalriddertje toch.. Wie ben jij nou helemaal, om zo agressief te oordelen over de posts van anderen. Kijk eerst maar eens lekker naar jezelf. Stoere jongen.

Ontopic: geniale motoren die dieseltjes van bmw, en daarnaast ook nog een stuk karaktervoller dan zo’n ikbencoolwantikrijprius imagostimulator…
@skill3r: je zult het niet verwachten, maar je krijgt gelijk van mij. Ik kijk elke dag lekker naar mezelf en inderdaad, ik zie een stoere kerel.
@CSL: Beide kan. Leuk stukje op Wikipedia daarover.
@w0o0dy

er wordt hier dikwijls gezegd: deze auto mag je niet met die vergelijken omdat ze niet dezelfde motorinhoud hebben of brandstof slikken of niet hetzelfde aantal pk’s hebben, etc. etc. eigenlijk is dat toch allemaal bullshit…?, zolang het auto’s zijn vind ik persoonlijk dat het met elkaar vergeleken kan worden immers het is juist interessant om te zien of schijnbare tegenstellingen het tegen elkaar kunnen opboksen. het enige wat echt rechtvaardigt in mijn ogen is de prijs. als die in redelijkheid gelijk is of kan zijn dan mag van mij de vergelijking opgaan. natuurlijk is het ook interessant om auto’s die elkaars directe concurrenten zijn in een vergelijk te zien. maar een bmw 5 en een prius is net zo goed waardevol…
Stoer is niet dat je zegt van jezelf dat je stoer bent, maar wederom, dat terzijde.

De meeste ritjes zijn minder dan 10km? Kennelijk ben ik buitengewoon bijzonder, want woon-werk is voor mij 25km (50 heen en terug), dan zou dat gemiddelde omlaag gebracht worden door tripjes naar de winkel, maar dat gebeurt bij mij maar 1 keer per week. Het kan wmb zo zijn dat een Prius dan minder brandstof verbruikt, echter is ie ook een slagje kleiner als de BMW. Dus vandaar dat deze appels-peren vergelijking zo interessant is Een forse BMW tegen een middenklasse Prius. 100km stadsverkeer is op 500 km toch relatief veel, lijkt me.
@ Jan C. :De test is wel zodanig uitgekiend dat de Prius op zijn zwakste punt gepakt wordt en de BMW mag scoren op zijn sterkste punt. Iedereen weet dat het hybride voordeel teniet gedaan wordt op de autosnelweg, en iedereen weet ook dat de natuurlijke habitat van de BMW een autosnelweg is.
-edit: adem eens wat vaker in en uit-
@patrick
maar met deze citaat van jou ben je het wel eens?
“Het is inderdaad een kleine stap van alfist naar fascist.”
het is wel mooi een DIESEL en diesels zijn altijd veel zuiniger, dus dit is een totaal nutteloze opmerking. Ik kan nog wel een paar diesels verzinnen die minder verbruiken dan de prius. wat een domme praat. Iedereen die PWNED riep moet eerst maar eens leren nadenken.

Ja bmw’s zijn lekker zuinig. En mooi. En handig. Maar nog niet zuiniger dan een prius. Dat hoeft ook niet, niet elke auto hoeft de zuinigste te willen zijn.

Maar vergelijk voor de grap eens de prius met een 520i
-edit: er zijn een paar reacties opgeschoond, even ontopic aub-
De kindjes zijn weer aan ’t ruzieën.
Oh ja, volgens mij doet de gevestigde AB-waarde niet mee aan dit geruzie. Neen, zij tracht het te bestrijden.
Vreemd, wel kunnen schrijven maar niet kunnen lezen.

Harde straf voor de volgende opmerkingen:

…diesel is altijd zuiniger dan benzine…
…appels met peren vergelijken…
…vergelijk de prius met een 520i…

http://www.noviomagus.nl/Blik/02-11/Afbeelding%202.jpg
Vermits ik toch arrogant zou zijn heb ik de arrogantie gehad om zelf een “onderzoek” te doen.

Ik heb ook een BMW en een Prius genomen, in mijn onderzoek heb ik de lichtste BMW benzine gekozen, de 116i met automaat. Waarom een automaat? Omdat de Prius ook een automaat is, kwestie van geen al te grote verschillen te hebben.

Op dezelfde afstand zijn de resultaten:

BMW 116i: 110.200 gr CO2 uitstoot

Prius : 75.400 gr CO2 uitstoot

Zelfs de kleinste en lichtste benzine BMW heeft nog steeds 47% meer CO2 uitstoot. Voor de liefhebbers, de handgeschakelde versie van de 116i heeft 34% meer uitstoot.

Bijkomstig is dat de Prius een snellere acceleratie heeft dan de BMW met automaat. De topsnelheid ligt lager bij de Prius
@ Patrick: Heb jij dan zo-even hetzelfde traject aan dezelfde snelheid afgelegd met je 116i?
Neen, die was te traag, ik heb de Prius genomen.
Een goeie raad: geloof nooit de cijfers die de constructeurs zelf opgeven.

@ Patrick: Ik ga slapen, jij zou dat beter ook doen.
Patrick, ouwe Toyota verkopert! Of hebben papa en mama er een? Wat een gelul, NIEMAND hier vind dat hok interessant, zegt dat je niets over jezelf? Niet dat je altijd de massa moet volgen maar veroordeel de massa dan ook niet als deze de Prius veroordelen. Ben je er nog?
@a_buis : papie is dood en mamie heeft geen rijbewijs.

Kom anders eens met een tegenargument in plaats van wat te staan roepen in de massa, niemand hoort jou zo. Ik kan maar 1 ding besluiten, je bent abuis.
Quote van Patrick: “De test is wel zodanig uitgekiend dat de Prius op zijn zwakste punt gepakt wordt en de BMW mag scoren op zijn sterkste punt. ”

Inderdaad! En dat maakt het net een geniale test, want een Prius verbruikt in deze omstandigheden nog steeds niet meer dan een diesel. Dat vind ik een hele prestatie als je weet dat:

– een liter diesel meer energie bevat dan een liter benzine (38 MJ/l tegenover 34 MJ/l);
– een diesel sowieso een hoger thermodynamisch rendement heeft dan een benzinemotor;
– de BMW, net zoals de Prius, aan remenergierecuperatie doet.

Met andere woorden, mocht de Prius een dieselmotor hebben gehad ipv een benzine, dan zou hij ruwweg 20% minder verbruikt hebben, en waren de testresultaten nog meer in het voordeel van de Prius.

Overigens, uit de database van spritmonitor.de blijkt dat een Prius 5.27 l/100 km verbruikt, tegenover 6.81 l voor de BMW 520d 177 pk.

Los daarvan heeft die BMW een mooie prestatie geleverd.
@a-buis: Euh…ik vind dat hok interessant….
Uiteraard zijn de BMW diesels momenteel bij de beste op de markt wat rendement en zuinigheid betreft. Het hoort ook zo, BMW verkoopt zichzelf als premium. En het is inderdaad een puike prestatie om een grote auto met behoorlijk wat vermogen zulk laag verbruik te geven. Dus wat dat betreft ben ik helemaal niet anti BMW. Maar als je gaat kijken naar de cijfers die ik aangehaald heb (116i vs Prius) is BMW helemaal niet zo uitmuntend. Men heeft 1 specifiek model geselecteerd om het zich in de ideale omstandigheden te laten bewijzen tegen de voor de Prius minst ideale omstandigheden, en zelfs daar slaagt de Prius nog goed in. Niet slecht voor zo’n “hok”.
@ Patrick: ga eens de Southpark-aflevering kijken over de Prius ;) Praten we weer even verder dan…

Wat Toyota met de Prius heeft neergezet is alleen maar lof en ik zie die auto nu al als de oer-milieu-bewuste auto (lees extreem saai). Voor de rest zegt zo’n auto mij niks en blijf lekker in m’n E30 325i milieuvervuiler-i rijden. Want ik ben een petrolhead en kan geen genoeg krijgen van rokende banden, de geur van verbrand rubber en benzine, de geur van een versnellingsbak die flink op z’n flikker krijgt, keiharde bochtsnelheden en dik koppel etc. etc. Dan houdt het bij een Prius al snel op…dus hou ik er ook snel over op…’t zegt mij niks en zal ’t ook nooit doen. ;)
Opvallend dat niemand kan vertellen hoe schadelijk het vervaardigen van hybride-auto’s voor het milieu is. Heeft niemand cijfers, of lullen we gewoon met de massa mee?

Overigens zijn de diesels van Fiat nog indrukwekkender, en dat al jaren…
@Ganryu: ik denk dat jij eerder met de massa meelult i.v.m. de Prius batterijen.
Overigens, ik lees in een ander artikel dat BMW ook druk bezig is met hybride´s…
En wat zou daar de achterliggende gedachte achter zijn ? Zijn hybride’s dan toch misschien best wel zuinig ? Of kan Toyota geen auto’s bouwen ? Dat zal het wel zijn…
En nog blijft het bij lullen, he Patrick ?
@Ganryu: de Prius batterijen zijn slecht voor het milieu? Hopelijk zijn de toekomstige BMW hybride batterijen biologisch gekweekt.
MythBuster...
@groove
idd

@restdiegeenkennisheeftvanzaken
Er is nog een belangrijk punt waar steeds maar weer overheen gestapt word(t).

Het grootste misverstand rondom de hele milieuproblematiek is wel dat men CO2-uitstoot verward met “schadelijke uitstoot”.

Dit is onjuist!

Onder “schadelijke uitstoot” verstaat men sinds jaar een dag (binnen de autoindustrie iig) de uitstoot die direct giftig is voor mens en/of milieu. CO2 is totaal ongiftig en dus ook niet direct schadelijk voor mens en milieu. Het enige negatieve aspect van CO2-uitstoot is het broeikaseffect (en ja dat kan indirect op lange termijn wel schadelijk zijn, maar dat neemt niet weg dat het eigenlijk niet thuishoort binnen de noemer “schadelijke uitstoot”).

Dus:

CO2 uitstoot is:
1) niet ‘direct’ schadelijk voor mens en/ of milieu. Valt dus eigenlijk niet onder “schadelijke uitstoot” maar onder brandstofverbruik (vanwege de vaste relatie tussen beide).
2) op lange termijn ‘mogelijk’ indirect wel schadelijk. Vandaar ook de ophef hierover.
3) is dus met name door autofabrikanten misbruikt gebruikt als verkoopargument NAAST het verbruikscijfer. Dus als dubbel voordeel terwijl ze onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn…

De onderstaande stelling die je vaak leest is dus ONJUIST:

Een auto die weinig CO2 uitstoot is “schoon”

Dit klopt dus niet want CO2 uitstoot (lees: brandstofverbruik) zegt niets over de uitstoot van de daadwerkelijke schadelijke (lees: giftige) componenten. Welke met name afhankelijk zijn van de toegepaste katalysatoren, roetfilters, inspuittechnieken, enz.,enz.

Vandaar ook dan het Prius-BMW520d onderzoek weinig waarde heeft. De conclusie is gebasseerd op enkel het brandstofverbruik terwijl dit maar een klein deel van “milieuvriendelijkheid” omvat.

Men haalt dus ook hier weer de twee verschillende milieu aspecten door elkaar heen.

Toelichting:
Het uitgangspunt bij het ontwerp van de Prius was een zo “schoon” mogelijke auto bouwen.
Echter is “schoon”, zoals hierboven uitgelegd, niet inherent aan een lage CO2 uitstoot maar dus ook afhankelijk van de hoeveelheid schadelijke uitstoot.

Daarbij komt dat het CO2 probleem bij een keuze voor diesel echt niet merkbaar verbeterd zou worden (we hebben het dan over enkele procenten) en dus alleen oplosbaar is middels drastischere aanpassingen aan het aandrijfsysteem (toen nog niet haalbaar danwel te risicovol om in grote oplages op de markt te brengen).

Daarintegen is er met benzine wel een aanzienlijke winst te behalen qua “schadelijke uitstoot”, die een directe verbetering van ‘onze’ leefomgeving met zich meebrengt.
De concentratie van schadelijke stoffen is met name in steden erg hoog vanwege de welbekende redenen en heeft een sterke invloed op de volksgezondheid.

Omdat het overgrote deel van onze autoritjes relatief kort zijn is de inefficientie van de Prius op de buitenwegen niet van grote invloed op het gemiddelde verbruik (over langer tijd gezien). Dus asceptabel.

De Prius is (dus) met name ontworpen om zo weinig mogelijk schadelijke uitstoot te veroorzaken.
Ten eerste door volledig elektrische aandrijving bij lage snelheden. Dus geen enkele schadelijke uitstoot.
Ten tweede door de verbrandingsmotor te ontlasten in zijn meest ongunstige situaties, zijnde snelle wisselende belastingen /toerentallen, door de elektromotor in die situaties zo veel mogelijk aan te spreken. Dus enig verbruik doch een lage schadelijke uitstoot.
En ten derdedoor gebruik te maken van benzine zodat in het geval de verbrandingsmotor toch bij moet springen (hogere snelheden/ sterk accelereren) de “schadelijke uitstoot” zo gering mogelijk is. En met name het afwezig zijn van roet is daarbij een heel groot voordeel.

Kortom, deze test getuigt van een totaal gebrek aan achtergrondkennis, laat staan enige kennis op het gebeid van wetenschappelijk verantwoord onderzoeken. Totaal waardeloos dus!

Kanttekening bij Prius
Dat de Prius behoorlijk veel directe voordelen opleverd in onze direct leefomgeving mag duidelijk zijn.
Echter zijn de negatieve aspecten (nog steeds een hoog brandstof verbruik, enorme hoeveelheid extra energie en grondstoffen nodig om complexe hybride systeem te fabriceren, enz., enz.) inderdaad van een dermate grote orde dat het nut van het Prius concept moeilijk te verantwoorden is.

Toch is de Prius in mijn ogen een noodzakelijk kwaad. Deze parallelhybrides zijn namelijk niet DE oplossing maar wel de opstap naar de echt interessante concepten zoals de plug-in seriehybrides en uiteindelijk puur electrische voertuigen.
Juist vanwege het feit dat de Prius qua gebruik en techniek nog dicht bij de conventionele auto staat was de drempel laag genoeg voor het grote publiek om deze aan te schaffen (en het risico voor Toyota te overzien). En nu men eenmaal gewend is aan hybrides (en dus elektroaandrijving) is de stap naar aandrijfsystemen die veel sterker leunen op elektroaandrijving er klein geworden.

Het milieuvoordeel dat met die nieuwe systemen gepaard gaat is dus wel beduidend. Zowel ten aanzien van de schadelijke uitstoot als de CO2 uitstoot. En op langere termijn is het zelfs mogelijk om dit terug te brengen naar nul. En daar moeten we hoe dan ook naartoe.
Ik denk dat deze discussie redelijk nutteloos is, ok de bmw won in deze test, maar ik ben er ook van overtuigt dat hybride wagens een goede stap voorwaarts zijn. Niet de juiste stap, maar een stap. En we moeten iets ondernemen want zoals we momenteel bezig zijn is niet de ideale manier. En ik ben geen boomknuffelaar of hoe jullie het ook mogen noemen, ik ben zelf verzot op autos en alles wat met racen te maken heeft, maar als we iets kunnen doen aan het milieu kunnen we dat mss maar beter doen want dingen veranderen. Of ze nu natuurlijk veranderen of niet, als we een beetje ons best doen dan komen we al ver.

Ik hoop eigenlijk dat de hydrogen fuel cells er rap doorkomen, dat ze tankstations kunnen maken. Dat zou de beste oplossing zijn die we momenteel kunnen aanbieden, de enige uitstoot zou water zijn en we hebben nog deftige rijprestaties over lange afstanden.
wat een populitstische simpele praat weer op autoblog. Beetje moe van die onzin
Dat die jason dawe nog leeft, nadat hij bij top gear weggekickt is en vervangen door james may :D

Schitterende reclame dit voor BMW, here’s an inconvenient truth for you f**king Al Gore! BUY A BEAMER!
toch al langer bekend? CO2 = marketing
Beetje Verward
Het is gewoon een kwestie van herhalen:
Hybride zorgt voor verlaging van het verbruik met 20 tot 30% en is met elke brandstof toe te passen.
Een Prius verbruikt 1 op 17 tot 1 op 20. Een BENZINE auto van hetzelfde formaat en dezelfde vervoersprestatie (en dat is dus geen Aygo of zoiets) doet 1 op 12 tot 1 op 14.
Zou je hybride koppelen aan diesel dan zul je ook hier winst boeken (ook in uitstoot van fijnstof, NOX etc waar diesels in uitblinken).

Ook nog even een andere vergelijking op basis van de Autoweek tests:

BMW 530i
0-100 in 7,1 sec (niet slecht)
80-120 in 6,5 sec
verbruik gem. 13,9 l/100km

Lexus 450 h
0-100 in 5,9 sec
80-120 in 3.9 sec
verbruik gem. 10,2 l/100km

Ten eerste: de BMW is kwa prestaties natuurlijk geweldig maar hij kan niet tippen aan de hybride Lexus. Dus een beetje meer verbruik van de Lexus zou niet onbegrijpelijk zijn.
Maar (ten tweede)volgens de Autoweek testen is het verbruik van de Lexus ook nog eens een stuk gunstiger

Hybride is zo gek nog niet (kan ik uit eigen ervaring melden na ondermeer 350.000km TDI ervaring en 80.000km Prius)
Bmw en Toyota zijn beide innovatief en leveren uitstekende auto’s. Goede prestaties combineren met laag verbruik. Ze hebben ieder eigen filosofie. Bmw legt nadruk op het toepassen van nieuwste technologie (betrouwbaarheid kan minder zijn) en vooral rijplezier (de 6 in lijn is de beste!! Ik kan lezen en schrijven met de 3/5 serie, alhoewel Honda is de Japanse equivalent). Toyota richt op groot publiek voor elk wat wils en hun nadruk ligt op betrouwbaarheid. Met dat heeft Toyota wereldsfaam verworven. Een Toyota is beter te vertrouwen dan elke garage en dat verkoopt!

Kortom beiden zijn goed en innovators, dus allebei winnaars!
diesel is altijd vervuilender dan benzine. schoonste heeft niet altijd met verbruik te maken. wat een onzin zijn deze vergelijkingen. Ik rij dan ook liever achter een prius met de ramen open dan achter die stinkende roetuitstotende diesel met mijn ramen dicht.
Wel minder dat onze BMW’s dit niet halen, de 520d had vroeger (in de E39) een stuk minder vermogen en een verplichte handbak. Tegenwoordig is een 520d met 177 pk een snelle wagen, en dat verbruik is gewoon erg goed voor de actieradius.

Toch maar nog een keer overwegen, zo een viercilinder dieseltje in plaats van een zescilinder benzine.
en die toyos zijn ook zoooooo LELIJK
Dat Toyota keihard staat te liegen over verbruikcijfers is andermaal dus weer aangetoond. BMW doet het ook wel wat in mindere mate zeg ik er eerlijkheidshalve bij.

Maar dat de Prius dus niet de 520d zou kunnen aftroeven is een giller. Dus is het ook nog eens beter voor t milieu om die 520d te kopen haha. Zullen ze in de linkse hoek niet leuk vinden.
Schadelijke stoffen: Dat is pas een goed punt. Overigens is een diesel niet per se vervuilender dan een benzine. In principe is een diesel schoner qua schadelijke stoffen dan een benzine, op de fijnstof na, die men met een filter kan opvangen.

De Prius is geen stap voorwaarts, of zelfs maar een stapje. Laten we stellen dat de auto zuiniger is dan een vergelijkbare door een benzinemotor aangedreven variant. Nog steeds is deze auto niet milieuvriendelijk. Geen enkele auto is dat. Zo lang we met zijn allen in ons eentje in de auto stappen om aan te sluiten in de file en oude auto’s afdanken (slopen) kunnen we niet beweren dat we milieuvriendelijker zijn als onze buurman in een 20 jaar oude Golf.
Ik geloof niet in Al Gore en ik vind een Prius lelijk, maar volgens mij laat deze test wel een essentieel punt liggen. De Prius heeft tijdens de rit energie opgeslagen in de accu’s. Feitelijk is er dus nog veel energie over en niet gebruikt.
Het kan niet, maar eigenlijk had de Prius het laatste stuk alleen op de electromotor moeten rijden om die energie te gebruiken, en zo tot een iets eerlijker vergelijk te komen.

Maar dat het nut van een hybride wordt overdreven is wel duidelijk.
Voor de BMW-fanaten die niets in hybrides zien; tijd om je mening bij te stellen (of misschien zelf proberen een eigen mening te vormen…)

http://www.automobielmanagement.nl/default.lynkx?id=18843
Vreemd dat als de BMW lovers te kakken gezet worden ze plots in alle talen zwijgen.
De vergelijking slaat nergens op om drie redenen:

(a) je vergelijkt kilometers per liter benzine met kilometers per liter diesel. Je moet met kilometers per Euro rekenen, maar dan wel met afschrijving en al erbij – niet alleen de brandstof.

(b) de gemiddelde automobilist rijdt ongeveer de helft van zijn/haar kilometers in de stad of in de file, de rest op hoge snelheid. Bij deze test reed men 160km in de stad en 1000km op de snelweg, het resultaat is dus alleen geldig voor iemand die bijn alleen maar snelwegkilometers rijdt.

(c) Het is al lang bekend dat de Prius met zijn single-mode EVT bak op de snelweg meer verbruikt dan in de stad. Je moet een gereedschap niet verkeerd gebruiken en dan beweren dat het slecht is.
Wow Mythbuster heeft een nieuwe hobby????

On topic: Hele gezeik met hoe zuuunig is die van jou. Iedereen kan 1:20 rijden als je met 80 in de 5e versnelling achter een vrachtwagen hangt. IRL haalt de consument nooit het opgegeven verbruik…..
Ach gut hier hebben we dom Wilders stemmend Nederland weer helemaal blij mee zo te zien. Er zijn echt honderden prius zuinigheids tests geweest en in alle kwam deze hoger uit dan 1 op 17 dus als je denkt dat 1 onderzoekje de bmw 5 OFFICIEEL zuiniger maakt dan de prius heb je het fout. Trouwens ondanks het imago zijn moderne BMW erg zuinig. Ik heb een 3 serie en zo ik vernomen heb is dat de zuinigste auto in die klasse (de 2 liter benzine versie rijdt 1 op 17). Het zou me trouwens niets verbazen dat er andere diesel auto’s zijn die WEL zuiniger zijn dan de prius maar de reacties hier zijn echt TE TRIEST voor woorden. Mensen met een minderwaardigheids complex omdat het ze irriteerd dat andere mensen in een prius rijden, triest hoor.
Ik rij in een Prius van de eerste generatie. Het meest op buitenwegen en haal de waarde die in de folder staat in de winter net niet en in de zomer ruimschoots. Mooi vind ik deze wagen niet, maar de rijeigenschappen in deze prijsklasse (ook zonder subsidie) zijn superieur. En de nieuwe serie Prius vind ik in ieder geval wel mooi. Het verbruik is zeker een derde minder dan in een vergelijkbare benzine middenklasser, dus duizenden liters benzine minder in de gehele levensduur. Dat weegt ruimschoots op tegen de energie voor het winnen en recyclen van de 45 kg nikkel. En voor alle BMW fans, nu jullie merk zelf ook bezig is met hybrides, gaan jullie je domme vooroordelen gewoon handhaven?
Mensen die graag een BMW willen rijden, kijken niet eens naar het verbruik. Als die zuinig is is het mooi meegenomen. En dat zijn ze tegenwoordig zeker weten.

Innovatief zijn ze zeker wel. Netals die 2ton X5 die gemiddeld 1 op 15 reed. En best sportieve cijfers had. Dan kun je je voorstellen dat die techniek in een 1 serie of een Mini veel leukere cijfers gaat opleveren.

Maar om een Prius te gaan afzeiken. Dan ben je niet goed bezig. Het is gewoon een leuke ruime zuinige auto. Alhoewel een 15jaar oude Honda Civic VEI nog zuiniger is :)
@benjamin: ik geraak zelfs onder de cijfers van mijn constructeur. Maar dan moet je wel het testosteron uit je rijstijl halen ;-)
Ja, en vergelijk nu eens de uitstoot –> victory for the Prius
Niets verslaat de fiets in de stad,daarbuiten liever de BMW
Umbrella man (former Graaf H.)
@ Patrick
dat deel ging niet specifiek over de prius. het staat dan ook tussen haakjes.

en nee ik heb een prius nog nooit van dicht bekeken, die lelijkheid overleef ik niet.
Hoop ‘zinvolle’ opmerkingen lees ik hier ;)

Ik rij zelf een 520d Touring, super auto. Laatst een rit gemaakt langs drie adressen verspreid in het land. Gemiddeld verbruik 5.3 ltr. Daarnaast heb ik plenty power en veiligheid bij inhalen. 0-140 in 16 sec is niet slecht vind ik zelf. Daarnaast een representative auto met véél ruimte. Wat wil een mens nu nog meer (ok, 535d :) )

Albert
Wat vinden jullie van dit ?

Voor 1 Toyota Prius bouw je 28 Renault Clio’s.

Onbegrijpelijk gewoon,
@Frank: in plaats van zo’n oneliner neer te kwakken zou je beter wat toelichting geven.
@Frank: Ik ben ook erg geïnteresseerd naar wat achtergrond bij je stelling. Anders is ze inderdaad vrij onbegrijpelijk.
Het misterie is opgelost, je hebt 28 Clio’s nodig om de bedrijfszekerheid van een Prius te overklassen.
De anti-hybride lobby “lees de grote autoindustrieen in Europa en Amerika” proberen van alles om de verkoop van hybride voertuigen af te remmen. De media laten zich hiervoor helaas gewillig misbruiken. Het is natuurlijk een financieel probleem, wanneer je als autofabrikant hopeloos achterloopt en ziet dat er steeds meer mensen kiezen voor een hybride auto van Honda en Toyota.

Je staat daar aan de kantlijn als autofabrikant en kunt niet meedoen.

Wat doe je dan, je gaat allerhande onzin verhalen verzinnen om het hybrideconcept zwart te maken. Een benzine aangedreven hybride auto vergelijken met een diesel aangedreven conventionele auto is natuurlijk niet echt netjes, maar wat moet je anders. Er is nu eenmaal geen conventionele benzineauto die zo zuinig is. Het vreemde is, dat als er een zuinige conventioneel aangedreven benzineauto van een bepaald merk op de markt komt, deze wel vergeleken wordt met benzineauto’s van andere merken en niet met dieselauto’s.

Het wachten is op de hybrides van Opel, Volkswagen, Peugeot, Ford, Fiat, etc., want dan hoor je de negatieve berichten niet meer.

LET OP! – Hybrides zijn dan ineens wel goed voor het milieu.
Beetje Verward
Het wachten is op de hybrides van Opel, Volkswagen, Peugeot, Ford, Fiat, etc., want dan hoor je de negatieve berichten niet meer.

LET OP! – Hybrides zijn dan ineens wel goed voor het milieu.

Goed samengevat.
@ johnths2

Helemaal mee eens. En let eens op. Straks zijn Mercedes, Audi en BMW zover, dat ze dit soort auto’s klaar voor serieproductie hebben en dan zie je hier alleen nog reacties die erop neerkomen, dat deze veeeeele malen beter zijn dan die van Toyota en Honda.
En daarbij wordt dan wellicht vergeten, dat de budgetten voor research and development voor dit jaar van Toyota € 6 miljard en van Honda € 3.5 miljard bedragen, terwijl Mercedes 4.1, BMW 2.5 en VW 1.5 miljard €uro hiervoor uitgeven. Maar die zullen dan waarschijnlijk met 1 €uro wel 10 keer zoveel kunnen als de Japanners volgens sommige autobloggers.
De dikke duitsers zullen zich moeten haasten, ondertussen bouwt Toyota al 11 jaar de Prius. Da’s pas voorsprong door techniek.
@patrick: het klinkt uit jouw woorden zo ongeloofwaardig allemaal, jammer. Argumenten leg je simpelweg naast je neer uit liefde voor de Prius? Niet voor de techniek, nee ook niet voor het merk, waarschijnlijk rij je dan maar zelf in het ding of je verkoopt het. Dat zou eea verklaren: pure zelfbescherming dus.

Mijn idee: Prius = opstap naar de toekomst. De onvermijdelijke toekomst. Niet een toekomst voor ons petrolheads.
Zo weet ik er nog wel 1…de bmw heeft 4 sterren bij de crashtest dus eigenlijk best wel koekblik wat ook in ’t verbruik terug te zien is terwijl de prius 5 sterren heeft.
Hybriderulezzz
@ johnths2. Je vergeet nog de zieligste argumenten van de tegenstanders van Japanse auto’s in het algemeen. Namelijk Japanse auto’s hebben geen karakter, geen emotie. En natuurlijk zijn ze lelijk.
@Gybruderulezz
Ha! Ik ben harstikke pro hybride (zoals je in m’n vorrige post hier al kan lezen). Maar DAT zijn juist net de argumenten die me aangaan :P Eigenlijk is de Japanse zielloosheid het beste samen te vatten in hun PR, alle advertenties maar dan ook ALLE hebben auto’s in zilver metallic lak. Hoe saai kun je zijn. Ik denk dat ze ergens in 1985 ooit naar een onderzoek gekeken hebben en daar zagen dat zilver de meest gekochte kleur was en sindsdien een advertentie policy hebben genomen van “Any color you like as long as it’s silver”.
Wie koopt er nu een auto door naar een advertentie te kijken?
Wie koopt er nou een auto omdat Hollywood sterren er in rijden?
Ik niet, jij soms?
Nee, mensen die een Prius rijden.
Ik rijd dan ook niet met een Prius. Zie je wel dat ik gelijk heb.
Gelijk heb je niet, gelijk krijg je. Als je denkt dat je gelijk hebt dan zegt óók dat iets over je persoonlijkheid.

Het trieste is dat dat nog erger is dan het bezitten van een Prius.
Rick toch, als ik gelijk heb hoef ik zelfs geen bevestiging te krijgen van de anderen.
Heel goed, conformerend aan je persoonlijkheid antwoorden.
Ik betwijfel of jij gelijk hebt.
Die heb ik niet, maar die krijg ik wel. Je doet immers al het werk voor mij.
Ik ben dan ook de goedheid zelve. Vooral de minder begaafden kunnen steeds op mijn hulp rekenen.
Dat is heel mooi voor die minder begaafden. Maar jij en ik weten allebei dat het niet meer dan een rookgordijn is voor je ware ik.
Mijn onmetelijke goedheid een rookgordijn?

Hoe dikwijls heb ik hier al mensen op een vriendelijke manier gewezen op hun foutieve uitspraken?
Zie je nou wel, krijg ik bijna mijn gelijk.
Chatbox????
Wil je mee doen?
Rick dos, Jij bent duidelijk iemand die voor zijn imago in een bepaalde auto rijdt, want je kunt je niet voorstellen dat er mensen zijn die daar niets mee hebben. Sneu voor je.
@Hummerfan

Komend van iemand die zich een Hummerfan noemt, neem ik dat als compliment aan.

Thanks mate.
Tsjonge jonge…

Wat is er nou milieu vriendelijker een Benzine of een Diesel……
1 op 28??? volgens toyota 1 op 23 maar goed……


Je moet wat te melden hebben!!!!
Hybriderulezzz
Rick dos . Dus jij gaat ervan uit dat mensen die in een Prius rijden, dat doen omdat Hollywoodsterren dat ook doen? Okay, ik zou ook niet in een Prius rijden, wanneer ik geld genoeg had. Dan werd het een Lexus Hybride. Maar nu ik een paar jaar Prius heb gereden, is alle niet-hybride geen optie meer voor me, want een hybride rijdt veel fijner. Heb jij daar ooit wel eens in gereden?
De verbruikcijfers van de Prius zijn inderdaad moeilijk te halen. mijn Prius gebruikt gemiddeld 1 op 20. Als direktiechauffeur rijdt ik meest in dure auto’s, als ik ’s avonds in de Prius stap denk ik “wat een heerlijke rustige auto”.
Ik wacht al op de volgende titel: “Auto op waterstof verbruikt 10 keer meer dan dieselwagen!”

Men zou eens moeten leren dat liters niet zeggen over hoeveel energie een auto verbruikt. Het gaat er evenzeer om hoeveel energie er in die liters zit. In een liter diesel zit 20% meer energie dan in een liter benzine, dus is het niet meer dan logisch dat een diesel zuiniger is (als je het verbruik in liters uitdrukt).

Anderzijds zit in een liter (gecompresseerde) waterstof 20 keer minder energie dan in een liter benzine, dus verbruikt een auto op waterstof soms tot 100liter/100km. Daaruit besluiten dat waterstof een ramp is voor het milieu is even onzinnig als dit onderzoek.
Dit bewijst maar weer dat al die milieu maatregelen niks uithalen. Al koop je een dikke BMW of een Prius, de verbetering is slecht een druppel op de gloeiende plaat. En laten we al helemaal niet beginnen over CO2, dat is de grootste onzin sinds de theorie over het crashen van alle elektrische systemen in het jaar 2000…
Hybriderulezzz
9ff GT9. Wat bewijst jouw stelling dat al die maatregelen niets uithalen dan? Wanneer 1 persoon 1 hybride koopt, dan haalt het idd niets uit. Maar wanneer alle nieuwe auto’s in de nabije toekomst 1/3 minder benzine gaan verbruiken, dan maakt dat wel uit, was het niet voor het milieu dan wel voor de olievoorraden. En een Prius haalt dat in de echte praktijk (en dan geen test van mensen die het tegendeel willen bewijzen) ten opzichte van een vergelijkbare benzine middenklasser met gemak.
Ik heb even het filmpje gezien, maar er wordt helemaal niet 160km in de stad gereden. Het zijn alleen snelwegkilometers, waar een hybride minder tot zijn recht komt.

Verder wordt er vergeten dat 1 liter diesel 14 % meer CO2 uitstoot dan 1 liter benzine.
Wie zijn hier allemaal CO2 moe????
Wat een verhaal zeg! Iedereen die een Prius zo verschikkelijk vind is niet objectief en heeft waarschijnlijk een klein p…., want de meeste mensen die zo negatief regeren, kunnen en willen niet in een prius gezien worden.
Deze mensen hebben vaak een “echte “(liefst duitse) auto nodig voor hun ego en om zich te kunnen profileren als een geslaagde persoon.

Echte Kerels hebben er geen probleem mee en kijken naar bijtelling ( ook leuk voor het gezin! echte vaders !) En er zijn zoveel mensen die het begrip Cult auto ook thuis kunnen brengen ! Vandaat wereldwijd Uitverkocht, meest betrouwbare auto over 10 jaar auto rijden etc. Trendsetter in Autowereld om wat met het milieu te gaan doen, nu ineens heeft elk merk een Hybride toch !

Jammer dat er zoveel auto freaks de Prius afkraken in de toekomst kan je door deze techniek de hele dag knallen over de weg en alle regels aan je laars lappen, zonder er bij de pomp spijt van te hebben.

Dit schrijven is van een auto fan, die de BMW visie top vind !!! Alleen al dat slappe gedoe over de Toyota Prius mag wel eens afgelopen zijn, het ziet er zo dom uit en dan lijkt het als of er ontzettend veel domme nederlanders zijn !

Afz. een Autofreak !
Ja de Prius… :)
‘k heb die docu van Tros Radar ook gezien, en die zit vol met gaten lol.
– het gaat over de vorige versie van de prius –
– ze vergelijken het verbruik van deze luxewagen met dat van een aygo of C1. Dit kan je niet vergelijken, die zijn maar half zo groot –

1 – Zo zeggen ze bijvoorbeeld dat de nikkel die voor de akku’s gebruikt wordt, in een fabriek in Canada gemaakt wordt, en de streek er compleet verontreinigd is. Toyota koopt daar wat grondstof, en opeens is het de fout van Toyota dat heel de streek daar vervuild is, omdat zij misschien 2% van het geproduceerde materiaal daar gekocht hebben? Dit ligt aan de producent, niet aan hun.
2 – De akku’s zouden niet gerecycleerd (kunnen) worden? Dit klopt ook niet.
3 – De onderdelen worden over de hele wereld gemaakt, en daardoor vervuilen ze tijdens het transport? Dit kan zijn, en dit kan beter. Behalve de Amerikaanse modellen krijgen vrijwel alle automodellen onderdelen uit de hele wereld.
4 – het maken van de prius verbruikt 10-15% van de totale verbruikte energie tijdens de levensduur van de auto. ok, bij andere auto’s is dit net iets lager, deze hebben dan ook geen hybride-gedeelte.
5 – een hummer doet veel langer met z’n banden, dit zou minder vervuiling zijn. Heb je de banden van een Hummer al eens gezien? deze zijn een pak groter, breder en dikker. Natuurlijk doe je er langer mee, het is meer rubber. Ze zouden dit procentueel per kg rubber moeten bekijken. Dan kan je pas zien wat er meer vervuild. + Uit gebruikerstest blijkt dat de banden van de Prius 60.000 km meegaan.
6 – de Prius is de auto met de laagste uitstoot qua gassen en andere schadelijke dingen. Diesels zijn altijd schadelijker, zelfs met dpf. Hierbij komt dat bij de superzuinige diesels producenten zelden een dpf voorzien. Zelfs de auto-dealers beschouwen een dpf als onnodig, omdat ‘het geen financieel voordeel’ heeft. wtf? liever roet en andere rommel in je eigen straat blazen waar je kinderen opgroeien, en dan verschieten dat mensen allerlei onverklaarbare ziekten krijgen? Is gezondheid dan geen geld waard?

Noem me 1 wagen die de opgegeven verbruiksspecificaties haalt.

met de Prius haal je 1 op 20 (verbruikerstests)
en waar zijn de vergelijkende co2-tests en andere?

Ik ben geen Prius-extremist. Het ontwerp kan op veel vlakken beter. Maar het Tros Radar onderzoek zit vol met fouten. Er is in de VS een grote strijd aan de gang tussen de klassieke amerikaanse automerken en de japanse concurrenten. Heeft dit onderzoek hiermee te maken? Willen ze hen tot elke prijs afbreken?
Jokke den belg
Een hybride concept is sowieso verkeerd aangepakt. Alleen elektro gebruiken om op te trekken, en dan een onefficiënte 1500 benzine motor voor lange afsatanden. Wie bedenkt zoiets? Dit is puur om de toorn van de oliemaatschappijen niet op hun nek te krijgen. Een elektromotor op gelijkstroom is ongeloofelijk sterk (een tram kan bvb sneller optrekken dan een porsche. Doen ze uiteraard niet, want dan vallen de oude mensen om:) ). Als je een gelijkstroom elektromotor aandrijft met een 1000cc stationair draaiende motor op 1500 toeren, dan zul je wel voelen in je portemonnee om de hoeveel km je moet gaan tanken. Als er dan nog wat onderzoek gedaan wordt naar beteren airodynamica, elektromotors specifiek voor dat gebruik etc,zit je binnen 10 jaar met een wagen die 1,5 liter/100km verbruikt…
Geweldig de kennis die men heeft van auto’s , iedereen kletst er over mee omdat het
zo’n geliefd ding is.
De verbruiks cijfers die opgegeven worden zijn een gestandardiseerde test om auto’s
onderling mee te vergelijken. Voor de Prius is de test waarde 1:23.4
Dit zul je niet zo makkelijk halen, maar dat geldt evenzeer voor een golf: opgegeven: 1:16.
Er zijn vele serieuze verbruiks tests gedaan met de Prius, 1:20 blijkt gemakkelijk haalbaar.
Een diesel is zuiniger, maar roet blijft, zeker voor het volle NL, het grootste probleem, modiaal is CO2 het grootste probleem.
Roetfilters blijken nauwelijks te helpen.
Behalve zuinig heeft de Prius de meest superieure traploze CVT, geen stotend geschakel of duwband, maar een heel slimme koppeling tussen electromotoren en benzinemotor.
De hoofd electormotor heeft een koppel van 400Nm, daar heb je een heel grote zware stinkende diesel voor nodig.
Diesels zijn voor NL *niet* de oplossing.
Natuurlijk zal de Prius wel een keer overtroffen worden door een ander model en misschien wel een ander merk, maar Toyota heeft een geweldige prestatie geleverd en lef gehad met dit model.
De westerse auto industrie leunt al zo’n 30 jaar achterover met steeds weer hetzelfde concept. Ze zullen hard moeten lopen willen ze de technologie van Toyota nog inhalen.
Ze hebben allemaal aankondigingen, maar niemand heeft iets concreets.
Brandstof wordt waarschijnlijk zo duur (+ de auto’s zelf) dat autorijden
toch al voor veel mensen te duur gaat worden, of er moet een technisch wonder gebeuren.
Ik wist dit al wat langer, ik rijdt een bmw 525 D, en als ik normaal rij, toerental onder de 2000 houd, 110 op de snelweg dan rij ik ook 1 op 17, dus in een dikke 6 cylinder diesel. Ze zouden ook anders moeten testen,dan komen er zeker hele mooie waardes uit.
Inderdaad onder gunstige condities zal een 525 wel 1:17 kunnen halen.
Wat de meesten niet weten is dat diesel een hogere verbrandingswaarde heeft dan benzine. Het is nou eenmaal zo (fout) gegroeid dat het verbruik wordt uitgedrukt in Km/Liter. Het zou eigenlijk moeten zijn Km/Mj (MegaJoule) of Km/Kwh , nl hoeveel kilometer je kunt afleggen op een bepaalde hoeveelheid energie. En dan zie je dat een diesel wat toch wat minder zuinig is, in dit geval ongeveer 10% minder: 1:15.3
De overheid belast brandstof nu nog per liter, dat gaat t.z.t. wel veranderen naar belasting per energie inhoud.
Los daarvan, de Prius rijdt bij 110 Km/h ca 1:21, stoot nauwelijk NOx uit en geen fijnstof. Het wordt steeds meer duidelijk dat roet en fijnstof een groot gezondheids gevaar vormen.
De diesel heeft in druk bevolkte landen zoals NL , zijn langste tijd wel gehad.
En nog iets voor al die diesel fans:
Vroeger waren er stoomlocomotieven, groot, zwaar, impossant, veel herrie en een laag vermogen per kilogram motor.
Ze werden vervangen door diesels, nog steeds groot en zwaar , maar wel iets beter.
Wat rijdt er nu in bergen? elektrische locs, waarom? sterk, stil, schoon, ze racen moeiteloos naar boven.
Een elektromotor heeft per kilo motorgewicht een veel groter vermogen dan een diesel. Het koppel is veel groter en beschikbaar over een groot toerenbereik.
De Prius elektromotor heeft een koppel van 400NM over een toerenbereik van 0-1200!
Elektromotoren zijn ideale machines voor aandrijving van voertuigen.
De enigste reden waarom we verbrandingsmotoren nodig hebben is omdat
de opslag van energie tot nu het makkelijkst gaat met benzine /diesel en omdat hier veel van is. Maar verbrandingsmotoren hebben een laag rendement
en een heel beperkt toerengebied.
De Prius is de eerste in zijn soort, een topprestatie van Toyota.
Ooit zullen alle autos elektrisch rijden.
Hybriderulezzz
Jokke den belg schrijft,
2 May 2008 om 13:20
Jokke, jammer dat jij niet bij Toyota of Honda werkt, dan waren hybrides waarschijnlijk al beter dan nu. Maar eigenlijk vind ik ze nu ook zo slecht nog niet.
nogmaals …..
…..
…..
vergelijk nu eens de UITSTOOT !!!!!!!
Ik rij met een Prius (firmawagen) en haal 1 op 19. Omgerekend (34 MegaJoule/liter benzine) is dat 566 meter/MJ. Een liter diesel bevat 38 MJ/l aan energie.
Een diesel die 1 op 19 haalt, haalt omgerekend maar 500 meter/MJ.

Let op: dit wil zeggen dat in de test van Londen naar Genève de prius minder energie verbruikte. De prius haalde daar 500 meter/MJ en de beamer 468 meter/MJ.


Om die 1 op 19 te halen doe ik niet zot (= niet traag en niet snel). Je kan trouwens niet meer zot doen tegenwoordig als je tijdens spitsuren rijdt.
Waar ik kan rij ik op autostrade 130 km/u (+/- grens tussen lichte en zware overtreding in belgië)

Regelmatig doe ik ook verplaatsingen van +100 km autostrade.

Nu moet een dagdagelijkse gebruiker van een Beamer 520d maar zeggen wat hij haalt.

Groeten,
Robert Jan Roos
Duidelijk deze test. Maar wat doe je ermee. Ik ga nu naar een nieuwe lease auto. Mijn vervuilende 307SW diesel (na 178000 km met een gemiddelde 1:15,67 (Peugeot was niet in staat het motor management aan te passen). Mijn 406 met de zelfde moter deed 1:18,93 bij 184.000 km) wordt nu vervangen door een milieuvriendelijke benzine motor (diesel te duur door belastingmaatregelen) die ongeveer 1:13 gaat rijden. Dit is volgens dit kabinet schoon.

Robert Jan Roos

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).