“Verrassend” nieuws: automobilisten worden regelmatig te grazen genomen bij de grote beurt. En dan bedoel ik dit keer niet het tenenkrommende Veronica-vehikel, maar het reguliere onderhoud van uw Heilige Koe. Dit blijkt uit een steekproef waarvan vandaag de resultaten zijn bekend gemaakt.
De seniorenclub komt vandaag met cijfers naar buiten van een test waarbij 91 garagebedrijven onder de loep zijn genomen. Na een groot onderhoud werd gecontroleerd of dit goed was uitgevoerd, en het blijkt dat menig garagebedrijf de rekening spekt met fictieve onderhoudsposten.
Zo werd in 25 gevallen zogenaamd rem- of koelvloeistof bijgevuld, en bougies en luchtfilters vervangen, terwijl daar geen noodzaak voor was. In een aantal gevallen werd een veel te hoog oliepeil geconstateerd.
Als gemiddeld cijfer rolt er een 6,4 uit. Bij de vorige test in 2005 was dit een 5,6, dus u wordt kennelijk iets minder hard genaaid.
De best presterende garagehouder kreeg een 9,5, de grootste beunhaas moest het met een 2,3 doen.
Hoe is er getest? Van te voren is er bij de gecontroleerde auto’s een aantal kleine mankementen aangebracht. Naderhand werd gecheckt of deze de garagehouder waren opgevallen. De uitslag van de test is hier te vinden.
Boxster zegt
Ik heb het net op de radio gehoord van Guido van Woerkom. Wat me tegenvalt is dat er in zulke softe bewoordingen over wordt gepraat.
Ik vind het op z’n minst pure oplichting en diefstal, als er onderdelen op de rekening staan die niet vervangen zijn. Van mij mogen garages die dat doen publiekelijk op internet met naam en toenaam, dan is het misschien snel over..
nls zegt
Ik kan er van meespreken. ‘Normaalgezien’ zou mijn distributieriem vervangen geweest moeten zijn, bleek niet gebeurd (ondanks het wel op de factuur stond) waardoor ik nu 2700 EUR kosten heb…
Volvo_440_turbo zegt
Verschiet ik niet van.
Ooit hebben ze mijn distribitutieriem in garantie op mij willen verhalen. Mij nieuwe schokdempers proberen aan te smeren.
Al 3 maal te hoog oliepeil geconstateerd.
Mijn bouten van mijn wielen die nog losstonden.
Mijn auto die benzine spoot, langs onder en langs boven. Werkuren moeten betalen voor iets dat ze niet opgelost kregen
Diverse rubberen buisjes oa van het koelwater, vergeten vast te zetten…
Vodden onder de motorkap vergeten
enzovoorts…
Ik spreek hier over slechts 2 van mijn 4 auto’s die ik gehad heb.
Ik heb mijn buik van dealers en garagisten alleszins vol!
Mijn huidige auto laat ik nu onderhouden bij een garagist waar een vriend ook tevreden van is.
Die koppeling die ze net geplaatst hebben is goed geplaatst, maar helaas toen ik de motorkap opendeed was heel mijn motorblok en alles errond vettig, ze hebben een accidentje gehad met de olie denk ik. Maar bon, dat is nog het minste.
Een goede vriendin heeft twee jaar als secretaresse bij een autodealer gewerkt en die getuigde dat er veel gesjoemeld werd oa ivm vloeistoffen die ze zogezegd vervingen maar niet deden…
bmw zegt
“Naderhand werd gecheckt of deze de garagehouder is opgevallen.” “IS” moet “ZIJN” zijn…
Boxster zegt
Te snel geschreven, oplichters staan er wel degelijk met naam en toenaam in.
Hoop dat ze hieruit lering trekken en anders al hun klanten verliezen.
bmw zegt
on topic: ik heb een pracht van een garagist (uiteraard een Fiat-Alfa-Lancia-dealer) die zich in hoofdzaak bezighoudt met herstellingen en niet zo heel veel nieuwe wagens verkoopt. De facturen zijn redelijk (voor deze tijd), er wordt goed gecommuniceerd met de klant (niet via een of andere secretaresse die mijn auto niet kent) en er wordt zeer degelijk werk afgeleverd. Geïnteresseerden uit Vlaanderen wil ik gerust de naam geven :-)
Barracuda zegt
Sinds mijn vriendin een Volkswagen aangeschaft heeft sta ik versteld van de slechte service bij de Volkswagen Dealers. We zijn bij verschillende geweest en zijn nu bij de “minst slechte” uitgekomen. Tijdens de laatste beurt (100d km) werden alle doppen van alle reservoirs niet gesloten (hier kwam ik pas weken later achter), het dashboard werd beschadigd tijdens de beurt (en dat wil je niet op een show-auto) en er werd een factuur gestuurd voor anderhalve liter bezine die de leen-auto gebruikt had om naar huis te rijden.
Luc zegt
Nu testen ze maar een paar, dus daar heeft niet iedereen aan. Neem eens de moeite en doe alles testen, ze zijn dan wel lang bezig, maar daar hebben meerdere mensen iets aan.
Dink zegt
Het is niet alleen oplichting, maar ook gevaarlijk. Met oude olie doorrijden scheelt de garage zo 50 eu maar kan je motortje behoorkijk naar de kloten draaien.
Ik gaf bij een merkgarage eens aan ‘bij deze beurt extra rekening te houden met het feit dat ik komende week naar Portugal en terug zou rijden’, bleken ze me op pad te sturen met m’n auto waarvan de remmen totaal door te waren . . . Zoiets gebeurd niet in een ritje op-en-neer . . . De piep en de tril waren bij Hazeldonk al irritant voelbaar. En nadien nieuwe remmen natuurlijk: eikels en bloedgevaarlijk in de bergen . . .
Tip: ga naar een goede garage die je aangeraden is door vrienden die er verstand van hebben.
AutoBlog: maak een shortlist: elke stad z’n top-3 of zo. VAK-garages zijn vaak top, familiebedrijven willen ook nog wel eens ‘meevallen’. Merkdealers zijn meestal afzetters, maar ja: bij huisvrouwen wekken die op de een of andere vreemde manier juist weer vertrouwen . . .
VinnieG zegt
@Barracuda,
ik vind dat dus ook! zit tegenwoordig bij autocentury in groningen, 3x een onderhoudsbeurt gehad voor een golfje 4 tdi, alle 3 de keren dik 1500 euro, en soms zijn de problemen niet eens verholpen, dan ga je terug, ‘ooo, maar dit is iets anders, hier hebben we ook niks aan gedaan’.
ik ga denk ik vanaf m’n volgende beurt gewoon naar de kwik-fit :(
Rudy zegt
Ik heb zelf bij 2 garages stage gelopen/vakantiewerk gedaan en daar is het me nooit echt opgevallen dat mensen echt dingen moesten betalen die niet nodig waren. Met de huidige onderhouds intervallen moet je alleen zo af en toe dingen vervangen die nog niet 100% nodig zijn, maar de volgende beurt niet halen.
Mijn vader heeft een poosje geleden bij de Toyota dealer wel de schijven vervangen terwijl dat helemaal niet nodig was. Vader heeft gewoon gevraagd of ze de versleten onderdelen mee wouden geven.
Bougies hadden ze ook al voor de 2e keer vervangen terwijl dit pas bij 100.000km nodig is (wat hij nu nog nieteens gelopen heeft).
Probleem is dat de echte dealer blijkbaar te weinig Toyota Camry’s onderhoud, en ze te lam zijn even te kijken wat wanneer vervangen moet worden………
Dink zegt
Waaat! 1500 eu!
Ik betaal nooit meer dan 350 voor een beurt of er moet iets aan de hand zijn: laatst met 4 banden en filters: 630 eutjes . . . Nog een boel geld!
Mijn tip: wil je goedkoop en betrouwbaar rijden? Koop dan een auto van rond de 10 jaar oud met 100-200K km op de teller. Die auto’s zijn nog licht van gewicht, zijn voorzien van alle ABS en luchtzakken, zijn zuinig en missen de onduidelijke elektro waarmee een niet-merk-garage de handen van in ’t haar stopt.
Kost je 2 tot 5 eu en je hebt een topauto.
rgseidl zegt
Zo’n ranking lijkt me een goed idee. Wellicht dat de ministerie van verkeer en waterstaat regelmatig steekproeven moet gaan nemen, immers gaat het om fraude en in sommige gevallen om gevaar op de weg. Een website erbij voor de resultaten en automobilisten kunnen zien of een garage in hun buurt zijn klanten geeft waar ze voor betalen.
Dink zegt
Het Ministerie van wat?
Wil je nog meer betalen voor everything car?
Laat die er in godesnaam buiten. Gaat ook weer lichtjaren duren . . .
Ik denk dat AutoBlog hier een goede rol in kan spelen: AutoBlog Approved, zeg maar . . . Stickers!
Mairsil zegt
Ik ben erg blij met mijn garage, inderdaad via familie met verstand van zaken gevonden. Echte knutselaars die voor een heel beschaafd tarief nog echt sleutelen, en niet meer kosten maken dan nodig. Zo zullen ze bij een los-zittende sierstrip altijd de optie geven om er een zwart schroefje in te draaien ipv hem te vervangen, en om een barstje in een achterlicht te lijmen.
Ik had een oude Golf gekocht die aan alle kanten uit elkaar viel. Diagnose:
– remslang lek
– remblokken versleten
– koppeling versleten (als ik teveel gas gaf pakte hij helemaal niet meer)
– gat in de versnellingsbak (!, vandaar de smeullucht)
Totale kosten, inclusief een nieuwe tweede-hands bak: 850 euro.
Bas zegt
…”We worden genaaid met de grote beurt”…
@Sir Smokalot
Naaien…grote beurt… :) Grappige woordkeuze. Soms naai ik ook zelf met een grote beurt ;)
On topic…
1500€ voor een grote beurt is wel heel erg veel heh. De vraag is of het met wat meer moeite (en wat meer shoppen voor de beste prijs) niet allemaal wat goedkoper kan.
M_aarten zegt
Grote beurt? Doe ik lekker zelf…. Ga toch geen godsvermogen betalen om een paar vloeistoffen en deeltjes te vervangen.
Dink zegt
@M_aarten: niet iedereen – sterker, bijna niemand – is zo handig om dat zelf te doen.
Ik heb 2 sleutelaars in m’n wijk . . . Niet altijd van jezelf uitgaan ;)
willeM zegt
2x distributieriem a E200,- vervangen.
MX5sports IJmuiden (Koks)heeft mij belazerd door in een warrige factuur 2x de distributieriem vervangen te rekenen in een factuur van bijna E 1000,- (het gaat om een mx5 uit 1991).Bij thuiskomst ontdekte ik dat pas.Ze zijn te lui of beroerd dit terug te storten.Zit al 3 weken te smeken om m’n geld.Mijn vertrouwen in specialisten is weg.
willeM, Hilversum
Wodkaspa zegt
Ik heb het een aantal jaren geleden zelfs meegemaakt dat ik daags voor een grote onderhoudsbeurt (bij de merkdealer waar de auto nieuw gekocht was)de afspraak moest afzeggen omdat er wat tussenkwam. Kreeg ik een paar dagen na de bewuste dag wel gewoon een factuur met werkuren, materialen (tot op boutjes, moertjes etc.) die de garage zogenaamd verbruikt had bij de beurt! Na een telefoontje van mijn kant natuurlijk 1000 excuses. Ik ben nooit meer bij die oplichters teruggeweest.
Dink zegt
There’s nothing a couple of bare fists won’t fix . . . nee beter: Kassa of hoe heten die programma’s . . .
Ook een leuke AutoBlog feature: De Oplichter vd Week.
Altijd leuk, een beetje stangen. Moet jij eens zien hoe snel je je poen hebt.
denny zegt
@ Willem, gewoon t bedrag laten storneren! Juridisch advies nodig?
Je moet van te voren goede afspraken maken met een dealer wat hij wel en niet mag vervangen. Dan kom je ook niet voor verrassingen te staan. Laat ze gewoon bellen wanneer het bedrag boven de 500 of 1000 euro (of ander afgesproken bedrag) uitkomt. Zo niet dan hoef je niet te betalen, want dan vallen de reparaties die de garage in rekening heeft gebracht buiten de overeenkomst. Zet t dan wel even op papier. Conclusie geef die gasten geen vrijbrief!!!
RubenBaeten zegt
@willeM: Heb ook slechte ervaringen met Koks. Had destijds een stoffen kap op een MX-5 laten zetten die maar bleef lekken bij de regengoot. Letterlijk maanden en vijf bezoeken later (5x 120 km) heb ik de hoop opgegeven en ben naar Cabrio Partner in Amerongen gegaan, ook al had ik nog steeds garantie bij Koks. Daar kwamen ze erachter dat de boel gewoon waardeloos gemonteerd was, zonder afdichting rond de schroeven en zo. Wat een prutsers.
Het ergste was echter Mazda-dealer Isselt in Amersfoort, waar ik heen ging om een rammeltje in de voorwielophanging te laten analyseren. Na 2,5 uur gefactureerde arbeid konden ze de oorzaak niet vinden, maar waren ze er wel achter dat mijn voorremmen gevaarlijk versleten waren. Op mijn vraag of ik dan geen piepend/krassend geluid van de slijtage-indicator zou moeten horen werd gezegd dat de MX-5 deze niet heeft.
Een bevriende monteur bij een Citroën-specialist had de rammel (speling op een stuurstang) met 3 minuten gevonden. Mijn voorremmen waren pas op de helft, en uiteraard waren ze wel uitgerust (zoals elke auto) met slijtage-indicatoren. Onuitstaanbaar wat ze proberen bij zo’n merkdealer.
Wouter Bos zegt
En wat te denken van de Jeep/Chrysler dealer in Groningen. Muffige Airco behoefde alleen nieuwe filters. Er werd zonder overleg een volledig nieuwe airco ingezet, kosten 2000 euro inclusief montage. En omdat ze de ventilator niet goed terug hadden gemonteerd tikten de rotorbladen tegen een schroef aan als je door een bocht ging. Dat heeft 3 effectloze garagebezoekjes gekost en uiteindelijk vond ik zelf het euvel…
Dink zegt
Als je merkt dat het personeel niet gemotiveerd is kun je sowieso maar beter rechtsomkeert gaan . . .
peter zegt
Weet je wat?
Gewoon een positief bericht over de Mercedes dealer in Utrecht. Stern heet dat sinds kort geloof ik. Toen ik kwam voor een uitlaat die los hing, zag men ook een lekke benzineleiding. Na overleg besloten te maken, duurde uiteraard langer dan alleen de uitlaat. Maar geen enkel probleem, ik werd netjes door iemand van het bedrijf in een vervangende auto terug naar het centrum gereden. Reparatie perfekt gedaan, voor zeer schappelijke prijs.
Zo kan het dus ook!
Greg zegt
Goed initiatief dit onderzoek!
Suggestie voor een volgend onderzoek:
Ga na of de tankstations daadwerkelijk het aantal liters uit hun slangen pompen dat ook op het display staat aangegeven, wanneer je tankt.
Volgensmij worden we ook daar zwaar te grazen genomen…
Benjamin zegt
Ik laat mn auto’s altijd doen bij een stel beunhazen. Krijgen echt elke auto aan de praat en als ze de oorzaak van een probleem niet vinden, dan hoef je ook niet te betalen, al zijn ze er 2 dagen mee bezig geweest.
Onderdelen pakken ze ook geen winst op, gewoon betalen wat hun er ook voor betalen (Inkoop gebeurd wel met KvKnr :P).
2 Keer een grote beurt gedaan, distibutieriem daarbij (met waterpomp, spanrollen e.d.) en de apk: Beide keren nog onder de 300 euro. Mocht er wat mis zijn met de auto, dan kan je altijd weer langs en wordt er gewoon weer van begin af aan gezocht naar de oorzaak.
Stukkie vakwerk en ik ga nooit meer naar de “vak” garage :)
Luc zegt
Ik ga eens opletten als onze auto weer eens voor een beurt moet, kijken of ze dan werkelijkdie dingen hebben vervangen en gedaan.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
We moeten niet vergeten dat de ANWB ook gewoon een commerciële organisatie is he!! Doen zich weer voor als oh-wat-zijn-we-lief-voor-autorijdend-nederland, maar ondertussen zijn het de grootste handelaren in persoonsgegevens van Nederland!
Over oplichterij gesproken…
Verder: prima zulke tests, maar wel een enoooooorme moment-opname en heerlijke stemmingmakerij natuurlijk. Ik ga zelf naar de dealer, zolang je daar goed contact mee hebt, en wederzijds vertrouwen, blijf ik het de beste oplossing vinden.
Knorrit zegt
Nu ja, genaaid… “Maar liefst 31 garages scoren een 7,5 of hoger. Slechts 8 bedrijven halen een 4 of lager.” Dat valt wel mee, maar neemt uiteraard niet weg dat er nog best wel dingen verbeterd kunnen worden.
smoke zegt
@Greg
Oh dus daarom haal ik nooit de verbruikscijfers die in de boekjes staan!
Greg zegt
@Sir Smokalot
Zou zomaar kunnen! Ik heb de indruk dat er een hoop gerommel mee aan de hand is.
Laat er maar een keer een grootscheeps onderzoek worden georganiseerd. Gewoon per centiliter of milliliter controleren of de hoeveelheid brandstof uit de slang, aansluit bij de hoeveelheid die op het display staat. Volgensmij zullen er een hoop pomphouders die test niet kunnen doorstaan.
Marks zegt
Hmm, het zal wel aan mij liggen, maar echt een toptest is het ook niet, als ik ff de lijst naloop 1 garage uit de provincie Limburg… Was erg benieuwd geweest hoe de Wealer er hier uit gekomen was ;)
wilco zegt
Tsja,
Ene garage kan de boel oplichten, de ander doet juist zn werk goed. Vind ik lastig te beoordelen. Ik heb zelf de ervaring dat je zelf duidelijk meldt wat je wilt laten doen, en dat dat wel werkt. Maar een auto aanbieden en niks aangeven is ook de goden verzoeken denk ik.
Hoewel, voor een apk ofzo mag je wel verwachten dat men je auto echt nakijkt en echt kritisch is. Maar dingen vermelden en niet doen vind ik ergelijk, en is ook foute manier om geld uit de zak te kloppen.
Ik heb zelf alleen met kwik fit negatieve ervaringen. Maar ook niet alleen maar negatief, hing vooral van de vestiging af.
Een goed adres moet je koesteren, dat is de raad die ik kan geven.
Bimmer zegt
Test: grote beurten in garages door heel Nederland
Limburg is zeker geen deel van Nederland volgens de ANWB. :roll:
lincoln zegt
Boot-Rialto fiat dealer in zuid-holland zijn ook van die rare kwasten die hun werk niet goed behartigen ..
tweede hands banden voor nieuwe verkopen .. luchtfilter vergeten .. enz enz ..
geef mij maar lekker een stadsgarage waar nog verlepte posters van halfnaakte deernes aan de muir hangen ..
Jan C. zegt
In Nederland was ik altijd wel redelijk tevreden over de beurt. Vloeistoffen kloppen vrijwel nooit qua berekend bedrag en wat er werkelijk in gaat.
Neluhz zegt
Het probleem met de test van de ANWB is dat de anwb uitgaat van standaard onderhoudsintervallen, hoewel deze voor elk merk verschillend zijn. Daardoor is ook te verklaren dat er dingen wel worden vervangen terwijl dat volgens de anwb niet nodig is en vice versa.
Ook kan ik best begrijpen dat een garagehouder goede remvloeistof niet vervangt, een dot5 remvloeistof gaat jaren mee en vervangen is een redelijk prijzig geintje. als dat niet nodig blijkt te zijn scheelt dat de klant alleen maar geld en een beurt is tegenwoordig al duur genoeg.
Jan C. zegt
@Neluhz, nee men heeft dingen kapot gemaakt en vraagt de garagehouder die te vinden. Men geeft namelijk de auto af voor een grote beurt en daarin moeten die bepaalde zaken controleren.
donzobar zegt
weet iemand dan een goede BMW garage in de omgeving Rotterdam ? voor een e39.
arnold zegt
De laatste jaren bij verschillende Dealers service adviseur geweest en ik kan jullie vertellen dat, dit fouten zijn die al in de werkplaats gemaakt worden. Die noteren dit verkeerd op de werkorder. Zo vaak dat er teveel opstaat, staat er ook te weinig op. Overal waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt en dit is slordig daarom is zo’n test goed. 350euro inclusief materialen kan echt niet.Gemiddeld uurloon is 65 euro ex. Reparatie duur gem 2.5 uur. Distributieriem(en) plus spanrol(len) en multieriem(en) kost aan delen al rond de 200euro (is auto en motor en acc afhankelijk) Reken maar uit (€ 394) dat je niet voor 350euro klaar kan zijn. En als je dan nog 4 banden a 17″hebt kom je al gauw aan de 1000euro.
Volgende tips
Spreek af boven dat ze boven de 200euro kontakt op moeten nemen.
Voor je akkoord geeft laat ze de rekening uitsplitsen zo heb je een goed
zicht wat, wat kost.
Laat de garage aangeven wat noodzakelijk is ivm de veiligheid, de rest kun je dan nog uitstellen en in verdiepen.
Die motivatie tip is zeker een hele goede!!!!
eerder in dezen blok
Adriaan zegt
daarom doe ik het ook liever zelf, super simpele klusjes die je maar beter zelf kan doen allemaal…
T. Rompie zegt
ik word ook genaaid door de wealer garage,
bij mijn grote beurt constateerde ze dat mijn sensoren defect waren, en mijn beurt had ik contant betaald, en defect aan sensoren behoren tot fabricage fout en onder de garantie die ik toen had. een half jaar later krijg ik de factuur van de diagnose die ze hadden gesteld dat ik defect aan mijn sensoren had, toen ik de factuur kreeg was mijn garantie afgelopen. Ik moest dus betalen voor iets wat in mijn garantieperiode was gerepareerd.dus ik word Dubbel genaaid….