Jenson Button in een Type-R over de Ring

Auteur: , 69 Reacties

Als je een dikbetaalde Formule1-coureur bent is het minste dat je raceteam van je kan verwachten dat je af en toe meewerkt aan een promotionele activiteit. Dit helemaal als je geen deuk in een pakje boter slaat, zoals Jenson Button. Op de volgende video mag hij dus even een Honda Civic Type-R uitlaten op de Nürburgring.

Het filmpje is afkomstig van de website die speciaal voor de Formule1-tak van Honda is gemaakt, en toont Button rustig keuvelend met zijn passagier terwijl hij de Civic de sporen geeft. Toegegeven, dat doet hij een stuk beter dan Pizzonia dat deed in zijn Jaguar op het onderste filmpje.

Wij hebben Jenson Button inmiddels benaderd voor een battle met autoblog-babe Aimee, maar hij trok zich wijselijk terug na het zien van onze rijtest.

Deel 1 (yada yada)

Deel 2 (het rijwerk)

(via Winding Road)



69 reacties

Button is een topcoureur! Als Honda eens een fatsoenlijke auto gaat maken zullen we dat ook eindelijk eens gaan zien.
true true
Wat lijkt het toch hard te gaan op die camera beelden, +-150 km/u. ;)
als ik button was had ik honda al lang
verlaten, geef hem een goede auto en hij zit mee van voor!!
de klasse heef hij, zoals ook de ervaring!
Hij stuurt ‘m er strak doorheen ;)
@sonny,

Naar welk team zou hij kunnen gaan dan? Er zijn op dit moment 3 teams die races kunnen winnen, Ferrari/McLaren en BMW en die hebben voorlopig geen nieuwe coureurs nodig. Als ze daar coureurs nodig hebben zullen ze een jonger iemand dan Button willen hebben zoals Vettel, Sutil of Rosberg.

Daar achter heb je dan Renault/Toyota/Red Bull/Honda. Dan kun je denk ik het beste bij Red Bull of Honda zitten, Red Bull heeft goede ontwerpers en zijn op aerodynamisch vlak sterk aan het verbeteren terwijl Honda met Brawn ook sterker en sterker zal gaan worden.
De civic TypeR if VTI is toch echt altijd de heetste voorwielaangedreven Hatch geweest. Ik snap alleen niet waarom ze nooit een S2000 blok in hebben gegooid.
Een K20 in een EG (0-400 12.8sec!!): http://www.youtube.com/watch?v=Bc5R0FYAH8Q
Het ziet er zo makkelijk uit maar Button trasht die Type-R compleet.

Respect!
@CSL: Lijkt me niet zo moeilijk… omdat de s2000 de motor in de lengte heeft liggen en achterwielaandrijving heeft en de Civic voorwielaangedreven is met een “dwarse 2 liter”. Het zou wel erg veel aanpassingen vragen om de s2000 motor erin te pielen.
@ J.

als ik button was had ik honda al _lang_ verlaten.
Hij had wanneer hij de keus had, voor een ander team moeten
kiezen! het is een goeie coureur héél goed zelfs, en oké je kunt je team
een kans geven om er terug bovenop te geraken, of een slecht seizoen hebben maar hoelang wacht hij al op een goede auto ??…lang

als ik mocht kiezen, massa buite en button bij ferrari
raikonen en button in één team, Dan heb je een klasse team !
http://www.youtube.com/watch?v=AbqR-KmLJ_w

Alonso met een renault megane over de ring ;)
@w0o0dy
Dan moet je gewoon een k20 versnelingsbak monteren. dan past het allemaal prima met voorwielaandrijving.
Spoon heeft het al een paar keer gedaan:
Onder andere deze Civic met F20C( gaat op 02:27 naar 12.000 toeren!!)
http://youtube.com/watch?v=A8b1kh61vpU&feature=related
@CSL: ik denk dat het voor serieproductie een te dure oplossing is en dan is de bestaande 2 liter voorzien van wat andere zuigers en een andere kop monteren waarschijnlijk een veel goedkopere oplossing… en die blokken in de Civic Type R halen ook gewoon 240pk, dus wat is nou werkelijk het voordeel?

Die S2000 blokken zijn wel extreem goed, maar zo’n blok van Spoon kost je zomaar 20 mille…. that’s serious!
@ CSL

heel simpel, de motor ruimte van de civic is ook klein voor de s2000 motor om genoeg koeling te kunnen geven.

daarnaast is de s2000 motor ook te duur voor de civic en dat zou betekenen dat honda de civic de klasse zou uitprijzen als het al zou passen!!!!
Hallo, wakker blijven dat 2e filmpje is Antonio Pizzonia!
Oud ook.
@Master P.

Lees de tekst nog eens goed.
@w0o0dy
Spoon, muggen etc.. hebben denk ik toch een wat kleinere budget dan HONDA zelf. Honda kan het zeer makkelijk in massaproductie nemen. Als je weet wat Honda tot nu toe aan Vtec motoren heeft gebouwd. Een S2000 kost ook geen moer in Japan. Als ze juist meer van deze motoren gaan leveren, dan dalen juist de productie kosten.
Het enige goede antwoord is, dat Honda meer dan 200pk op de voorwielen van een civic gewoon onnodig vind, Terwijl vele tuners toch laten zien dat het bij die Honda’s het makkelijk kan.

@johan
ooh, ruimte zatt
http://img.photobucket.com/albums/v219/kdawgone/DARKNIGHTS6030.jpg
wanneer komt Aimee weer eens in een filmpje voor? hetzelfde geldt voor Sasha trouwens
@ Turbo om 22:09
Hij stuurt ‘m er strak doorheen

Dat valt flink tegen! Hij zit er een paar keer goed naast, Breidscheid, Carrousel, etc.

Het lijkt simpel en hij lijkt strak te sturen omdat hij gewoon niet vooruit te branden is. Die “hotlap” schat ik op een tijd niet onder de tien minuten…

Ik doe 8.15 in een auto van 20 jaar oud, 220pk en 700 kilo. Wat ik wil aangeven is niet dat ik beter ben dan Jenson maar dat ie hier gewoon een promo doet en totaal niet bezig is met een goede tijd…

Dat filmpje van Alonso is al wat beter… Onderstaande zijn NOG beter!

http://www.youtube.com/watch?v=ZL7T9BD_Q3k

http://www.youtube.com/watch?v=0M11GOVfA50

Vooral die laatste… Derick Bell is een absolute held!

@ autoblog

Is het een leuk idee om een weekendje of dagje Nordschleife te regelen voor een aantal belangstellenden? Kunnen mensen echt eens zien waar er altijd over wordt gesproken…

Ik bied me bij deze aan als vrijwilliger, ik ken de baan goed, de mensen en het gebied… Ik hoor t wel…
@Ringfan: als je zo vaak op de Ring hebt gereden dan zou het je ook kunnen zijn opgevallen dat het nat is…Als hij die Civic op een natte baan onder de 10 minuten kan krijgen met passagiers en camera zooi dan is dat een hele prestatie. Overigens kiezen F1 rijders als het nat is vaak andere lijnen en daarnaast is Button geen kenner.
@ CSL, gooi er voor 4,5k een compressortje op je CTR en je hebt 300 pk, waarom zou je voor veel geld 40 pk extra krijgen en het ivtec systeem willen kwijtraken als je ook direct betrouwbaar naar 300 kan?!

Anyway, hij gooit hem aardig over het circuit maar zijn wel aantal stukjes die beter kunnen. Maar die ctr is nu ook weer niet zo snel en is het relatief wat makkelijker om de goede lijnen te rijden.
Leuke bakkies die type-r’s, als je toch performance wilt en geen geld hebt voor een sportauto.. Maar dan wel het vorige type, dat laatste model is een beetje tam.

Op zich zou ik wel de ring op willen, maar dan net als Jenson…
hele circuit ontdaan van leipo’s die met 220 vlak voor je op een berg gaan inhalen en remmen. Te veel mooie auto’s weggesleept zien worden daar, en ik heb geen resevre auto staan helaas :)
het ligt niet aan die pizzonia maar aan die jaguar…waardeloze wagens dat blijkt wel weer..gewoon rechtuit rijden met die jags.
Zonder enige reden, zonder enige interesse voor het F1-circus, ben ik altijd al fan geweest van Button. Zonder iets over hem te weten. Riiight. Daarvoor, om dezelfde geen-reden, was Villeneuve. Riiiight… :|
Nee, vraag me niet hoe het kan, ik snap het zelf ook niet. ;)
@ Peetster; Als hij een goede coureur was geweest, had hij de grenzen van de auto goed ingeschat en het rustiger aan gedaan. Je punt? ;)
@ w0o0dy om 10:52

Button is inderdaad geen kenner… Op de Nordschleife neem je in de regen eigenlijk maar twee punten anders dan op droog…

Maar zo nat is niet makker!

Kost nog geen 20 sec extra…

Zin om een keer mee te gaan?
@ CSL

ten eerste dat de motor te groot is voro de motorruimte voor de nieuwste type R ivm te weing koeling zijn de woorden van de eigen hoofd verantwoordelijke van honda japan bij het ontwerpen van de Civic. knap dat jij die tegenspreekt….

ten tweede, ik heb zelf zowel een oude als nieuwe civic type R staan. en zal je zeggen, de motor past er niet in….deze zit nu al krap….

je moet ook nog rekening houden dat er nog meer dan alleen een motor ingaat…

de foto die jij laat zien is niet van de nieuwste type R, dus geen goed vergelijk.

en tot slot, honda vind de 201 pk inderdaad genoeg voor de civic, het gaat om het totaal plaatje en niet alleen de pk’s
@Ringfan: op zo’n baan ga ik niet naast iemand zitten waarvan ik niet weet wat hij/zij kan. No offense. Misschien kun jij wel een aardige pot sturen, maar reken maar dat het verschil tussen een prof als Button en een amateur zoals jij behoorlijk groot is.

Een Type R (vorige type) deed in 2001 op een droge baan met een kenner achter het stuur 8:47 en een S2000 komt kennelijk ook niet verder dan 8:39…. dus laat dat rondje van Button een 10 minuten rondje zijn…. da’s voor die auto met de condities en het extra gewicht, best netjes voor iemand die relatief nieuw is op de ring tijdens een demo rondje.
Waaaaaaaaaarom draaagt Jenson niet zijn eigen Honda overal
maar die van een Super Aguri?
@ w0o0dy om 20:46

Ik zal nog een keer proberen mijn punt duidelijk te maken;

Turbo vond dat Jenson strak stuurde. Dat is overduidelijk NIET het geval. Jij als kenner (althans daar ga ik nog steeds vanuit gezien jouw reacties op dit log, die snijden vaak hout) zou dit moeten zien.

Ji beweert dat het een hele prestatie is om in tien minuten rond te gaan onder die omstandigheden. Dat is het niet.

Ik beweer dat ik (met mijn beperkte vaardigheden) het beter doe dan 10 minuten onder die omstandigheden. Daarmee wilde ik niet zeggen dat ik beter ben dan Jenson. Daarmee wil ik zeggen dat Jenson gewoon niet aan het pushen was.

Ik wilde je uitnodigen zodat je kan zien waar ik (een HIJ btw) het over heb… Offense non taken!

Je “angst” voor de Nordschleife (je zegt “zo’n baan”) is wat mij betreft niet terecht… Ga een keer kijken en een paar ronden doen… Na de eerste paar ronden begin je het leuk te vinden en na een ronde of tien/vijftien ben je verslaafd…

Hoop je een keer te zien!
is ook logisch dat jenson niet echt pusht.

het is een promo filmpje met minimaal drie man plus allerlei filmapparatuur aan boord, dan ga je niet als een bezetene lopen scheuren, zeker niet als er iemand achterin zit die mogelijk nog geeneens vast zit in een riem omdat hij anders niet kan filmen….
@Ringfan: ik zei niet voor niets “best netjes voor iemand die relatief nieuw is op de ring tijdens een demo rondje.” Een Honda Civic Type R (zeker de nieuwe) zal waarschijnlijk niet sneller zijn dan die oude met hetzelfde vermogen en minder gewicht… het is gewoon niet zo’n enorm snelle auto.

Daarnaast zal iemand als Button wel gek zijn als hij op een baan die hij niet goed kent risico’s gaat nemen met een (paar?) passagier(s) aan boord. Dus idd geen supersnel rondje (en dus is de term “hot lap” een beetje onzin).

Ik ben niet snel bang (eerder te weinig dan teveel) dus met die angst valt het wel mee, maar ik heb genoeg klappers gezien van mensen die zichzelf overschatten of die door stoer te willen doen de fout in gaan…. Ik stap niet zomaar bij iemand in.

Maar met een rally coureur uit het NK in een group N Evo VII met slicks op een zeiknat en zeer blubberig circuit van Valkenswaard, zit ik met een stompzinnig grote grijns op het gezicht als die auto alle kanten op gaat!

Ik hoop idd nog wel een handvol rondjes Ring te gaan rijden, maar voorlopig moet dat ff wachten.
@ woody

ik heb zowel de oude als de nieuwe type R.

en kan je zeggen de nieuwe is zeker niet langzamer, eerder sneller.

de nieuwe reageert sneller op het gas, vtec slaat ook eerder in.


tv:

topgear is een een reportage waarbij de ouder sneller is.

fifth gear daar rijdt de nieuwe van de oude weg.


dus dat is niet echt objectief. maar ik heb ze beide en kan je het wel objectief zeggen.

bij de oude is de snelheidssensatie wel meer aanwezig, de nieuwe is gewoon meer luxe en heb je minder snel door hoe hard je gaat.
@ woody

niet zo een snelle auto?

0-100 in 6.6 seconden en topsnelheid 235 km/h

dat noem ik zeker wel snel!!!!!!!!!!
@Johan: ik kan me bijna niet voorstellen dat op het circuit de oude NIET sneller is…. het verschil in gewicht is ongeveer 70 kilo…. dat maak je niet zomaar goed met hetzelfde vermogen en verbeteringen ten op zichte van een auto die al een heel goed weggedrag heeft….. Ik denk dat de oude sneller is. Ooit echt met elkaar vergeleken die twee type R’s?
@Ralph: tja snel is relatief… voor op het circuit is dit niet zo snel…. de top is niet echt hoog (voor circuitrijden) en je zult vrijwel nooit vanaf stilstand accelereren. Dan gaat het doortrekken vanaf 50 tot 200 tellen en daarin is de Type R niet zo snel…. lekker vlot, ja, echt snel… valt wel mee. De meeste moderne 2 liter GTI’s hebben een turbo en zijn juist in dat soort “werk” een stuk vlotter.
heb een honda CRX, en heb die 1.6 vervangen door een 1.8 van de honda integra=>190pk standaard, wel wat opgekieteld door sportuitlaat enzo, past prima!+nodige koeling
@ woody,

voor het echte bochtenwerk zijn de type R’s echt stukken sneller dan de tegenstrevers in hun klasse met turbo’s

de handling van de type R is echt zoveel beter, het vermogen wordt beter op de weg gezet enzovoorts.

de nieuwe heeft maar 4 pk meer dan de oude.

de oude heeft namelijk 197 echte pk’s en de nieuwe exact 201 pk.

als voorbeeld:

je kan een auto met 200 pk zo maken dat deze van 0-100 in 10 seconden gaat en een top van 200.

het ligt namelijk niet alleen maar aan het aantal pk’s en al zeker niet bij de ingewikkelde I-VTEC motoren.

mensen zeggen het is dezelfde motor, maar dat is echt het geval niet.

je hoeft deze alleen maar te starten en zelfs een leek hoort het verschil al. totaal verschillende motoren qua opzet.

en dat doortrekken, al sik op de snelweg 100 rijdt en er zit bijvoorbeeld een gti achter mij en ik schakel terug naar de 4e versnelling. sorry maar een gti is echt weg….

zit je in de 5e dan moet je ff wachten ja voor het hogere toerengebied…
en met weg bedoel ik, ver in mijn achter ruitje dat deze kleiner wordt ;-)
@johan

je hebt helemaal gelijk. bijvoorbeeld door alleen al een lichter vliegwiel had de type R al 0.2 seconden winst van 0-100

dat is maar een klein voorbeeld hoe een aanpassing zonder pk vermeerdering kan zorgen voor snellere tijden.
kan me trouwens nog een test van een autoblad herinneren van de oude type r, leon cupra, subara impreza, mini s works, renault rs en nog twee a drie autos

deze test was op TT assen.

de TYPE R was het snelst van dit rijtje….puur door de handling.

de test was als ik het goed herinner gedaan door sandor van es.
@ralph: Niks ten nadele van de Civic Type R… leuke auto en idd is een NA-auto leuk om mee te spelen en mooi in balans te houden bij het uitaccelereren. Echter…. als een moderne “GTI” (met turbo-motor) er echt voor gaat dan moet je er toch echt je meerdere in erkennen qua acceleratie.

Golf GTI 200pk handbak
acceleratie 50-80 km/u in 3/4 3,1/4,3 s
acceleratie 80-120 km/u in 4/5 5,4/7,1 s

Ford Focus RS
acceleratie 50-80 km/u in 3/4 3,9/5,9 s
acceleratie 80-120 km/u in 4/5 5,0/6,3 s

Megane RS
acceleratie 50-80 km/u in 3/4 3,5/4,4 s
acceleratie 80-120 km/u in 4/5 5,3/7,3 s

Vorige type R
acceleratie 50-80 km/u in 3/4 3,6/4,6 s
acceleratie 80-120 km/u in 4/5 6,0/7,2 s

Kleine verschillen, maar dit is dan ook bij lage snelheden… boven de 150 worden de verschillen groter omdat de Turbo’s meer koppel hebben over een breder toerengebied. Die verschillen zie je ook terug in de rondetijden…. alle bovengenoemde auto’s kloppen de Type R op meerdere circuits. Dat zegt niets over de lol van de Civic, maar de Civic is langzamerhand een beetje “out-gunned” door de turbo kanonnen.
hier een test van topgear:

type R 1.32.8
leon cupra 1.32.9
megane 225 1.34.0
mini s works 1.34.2

denk dat jij toch moet bijstellen. dat is tocht echt een niet turbo auto die wint op het circuit.


en de test van assen zal ik nog even opzoeken, daar verslaat de turbo ook turbo motoren…

die test is in samenwerking gedaan met autoweek. en sandor van es was dan ook verbluft door de handling van de type r die het meest een circuit auto evenaart.

ik citeer hem: je kan nog zoveel pk in een auto stoppen, maar als je niet zo een totaalpakket heb als de type R dan verlies je het. met deze auto kan je gooien en smijten zoals een circuit auto dat behoort te zijn.
correctie, daar verslaat de type r ook turbo motoren
@Ralph: check http://www.fasteslaps.com…. de Golf GTI, en de Megane Trophy of de R26 en de Focus RS zijn toch echt op de meeste circuits een stuk sneller….

Nogmaals ik hou wel van de type R, maar met meer pk’s/koppel zijn de turbo’s toch meestal sneller.
@ woody

trouwens vind ik het wel raar dat je dit nu ineens zegt terwijl je het onderstaande zei op 14 september 2006:


Verder is de belangrijkste wijziging terug te vinden in het lager toerental waarbij de “snelle nokkenas” van het V-tec systeem de taken van de “normale nokkenas” overneemt. Dit gebeurt nu “al” bij 5200 toeren en het maximale toerental is nog wat verder opgeschoefd (nu 8000 toeren per minuut). Die wijziging van het toerenbereik betekent dat er bijna 3800 toeren zijn waarbij de motor er harder aan trekt. Dat is dan ook de verklaring voor de snellere acceleratie ondanks een hoger gewicht. De aanpassingen aan de motor zijn dus vooral bedoeld om de koppelkromme te verbeteren en de auto beter te laten doortrekken en niet zozeer op meer pk’s (zoals we weten zeggen pk’s niet zoveel over de snelheid van een auto, maar koppel wel
edit: en nu weer terug naar school, hup!
@ woody

kijk eens even op topgear magazine, grote test gereden door the STIG met een aantal hot hatches van nu:

– nieuwste civic type R 1.34,3

-nieuwste cupra met 240 pk doet hetzelfde rondje in 133,5


0.8 tiende verschil over een heel rondje, als ik knipper met mijn ogen zijn beide autos al voorbij. Dat is gewoon puur voor het vergelijk hoor omdat deze 40pk verschil hebben, maar het verschil is verwaarloosbaar….


trouwens, Stig’s zijn keuze als hij moest kiezen uit de 6 hatches, is de Civic Type R.

dus outgunned zoals jij zegt….totaal niet waar!!!!!


daarmee wil ik alleen maar zeggen dat het puuur een persoonlijk keuze is, die andere autos zijn net zo goed toppers ;-)
@Audi
Uiteraard kun je ook met compressor aan de slag, netals de Ariel Atom.
Maar ik heb het over die prachtige Blok van de S2000. Eigenlijk kun je de K20 blok in de Type R modellen die 200 en 220pk leveren ook intern naar S2000 configureren. En er zal geen enkel probleem zijn met de koeling. Niet voor de Compressor versie, niet voor de S2000 versie en noch al die Civic Turbo’s die rondrijden.
Ik had zelf ooit een Honda Delsol omgebouwd voor op het circuit met een B18C uit de integraR, D2 racing onderstel, remmen etc.. samen met het sperdifrentieel(LSD), anders wordt het vermogen een beetje moeilijk op de weg te krijgen. Je kan bijna niet geloven hoe hard en neutral deze delsol de bochten kon nemen. Ongelofelijk voor een voorwielaandrijver. Echt top wagens.

Allen mensen die denken dat een S2000 blok niet in een Civic past, kijk
nog even naar SPOON. Je zou bijna zeggen dat die standaard zo is geleverd!!
http://youtube.com/watch?v=A8b1kh61vpU&feature=related

Eg(k20) vs S2000
http://www.youtube.com/watch?v=YMZrDejIpsM
Voor de Fans nog een Vergelijking tussen de F20c en F22c Honda S2000.
F22 heeft meer koppel etc. Maar de F20 is toch iets sneller dankzij zijn wat hoogtoerige motor.
http://youtube.com/watch?v=DuTtLYhFJT4&feature=related
Een wijs man zei ooit:
“When you buy a Honda, you end up… with a Honda. When you buy a GTI you don’t.” You end up with a whole lot more”
@Ralph en Astrid…

Kap nou eens met deze loze discussie. w0o0dy draagt meerdere goede argumenten aan. Jullie komen niet verder dan een voorbeeld van top gear waarvan het niet de eerste keer zou zijn dat ze er naast zitten.

In deze geloof ik toch echt w0o0dy, dat loze fanboy gepraat van jullie
UPDATE: astrid en ralph zijn dezelfde personen. Jammer joh.
Zoals Kees al aangeeft, loos fanboy gepraat.
@ kees

zoals ik al zei, ik heb zowel beide type R’s staan, van het oude en nieuwe model.

ik kon geen afscheid nemen van mijn oude type R.

Ik heb de test al eens gedaan op nu eens een goed vergelijk te doen, beide autos naast elkaar in de nachtelijke uren om vrij baan te hebben.

en ik kan je zeggen woody zit er echt naast, de Vtec van de nieuwe slaat eerder aan en die trekt eerder weg en reageert sneller op het gas.

daarom trekt deze ook sneller uit de bochten weg, hier heeft honda bij de nieuwste motor toch echt intern weer flinke verbeteringen kunnen uitvoeren en het zijn echt totaal verschillende motoren, bijna geen onderdeel is hetzelfde intern.

tuurlijk het blijven minimale verschillen, maar toch echt niet zoals woody het aangeeft.

en dat verhaal heb ik ook gelezen op topgear magazine, de autos zijn door the stig twee keer het circuit over geblazen, telkens maar met 0.1 seconden verschil in dezelfde auto. dit vergelijk kan ik wel beamen, ook als ik kijk als ik tegen andere autos sport.

er is nooit eentje die alitjd wint, eentje reageert ietsje eerder en de ander haalt de een echt niet meer in.

iedereen kan wat roepen, maar dat is zo zinloos als je er zelf geen voor de deur hebt staan!!!!!

voor de geinteresseerden het artikel:

http://www.topgearmagazine.nl/uitgelicht/artikel/the_stig_test_hot_hatches/
@CSL

je zegt dat de motor van de s2000 wel past en geeft hierbij een link naar een filmpje van de japanse type R met een hele andere motorruimte en een andere motor, die motor heeft standaard al 225 pk.

en met veel onderdelen weggooien uit de motorruimte, zoals airco, xenon, regensensor, ruitenwissersensor enzovoorts creeer je ruimte…mogelijk past het dan ja en heb je standaard wel genoeg koeling.

maar zo een auto verkoopt niet…..

en op de race autos die worden aangedragen, die worden elke keer weer gerepareerd enzovoorts. daar kan een merk toch geen fabrieksgarantie op geven…zinloos vergelijk om dan toch te zeggen waarom doen ze niet 220 pk op een delsol ofzo.
@Johan: heb je tussen alle gegoochel met je accounts nog tijd gehad om wat vergelijkingen te bekijken bij http://www.fastestlaps.com? Wat je ook roept… één zwaluw maakt geen zomer en de Civic redt het niet tegen de R26 of de Focus RS als je een aantal rondetijden naast elkaar legt.

De motor van de nieuwe Civic type R is wel beter, maar het gewicht is ook omhoog. Het enige dat ik daar over gezegd heb is dat ik denk dat de nieuwe door dat hogere gewicht niet sneller zal zijn dan de oude.
Oops sorry verkeerd gelezen het was Ralph/Astrid die met de account zat te klooien…. maar de rest mag blijven staan.
@ woody

lullig dat je je zelf nog steeds blijven tegenpraten in verhouding tot eerder berichten in andere onderwerpen over de type R

om nog maar eens type r filmpje te laten zien:

http://youtube.com/watch?v=DST6CsR6LRM&feature=related

kan je zien in de standen dat deze bijvoorbeeld wel hoger eindigt.


maar goed dit is allemaal minimaal. de ene keer komt de ander sneller uit en dan weer die.

outgunned gaat het om, ZEKER NIET!!!!!!!!!!!
@ woody

ik heb het bekeken, exact zoals ik het zeg, hier eindigt de ander weer hoger.

ik heb nu drie topgear filmpjes gezien, bij de ene is de oude type R sneller, bij de ander weer de nieuwe.

en bij eentje rijdt de nieuwe zelfs weer sneller dan bijvoorbeeld een leon cupra met 240 pk.

fifth gear heb ik ook gezien dat de nieuwe sneller is dan de oude.


is bovenstaande inclusief jouw stuk objectief? gedeeltelijk…..

het gaat erom, is deze outgunned, nee….en ik mag hopen dat jij dat toch dan ook wel inziet.
@johan: dat jij mijn tekst ander interpreteert dan wat ik bedoel te schrijven is wat anders dan mezelf tegenspreken.

Je gaat nog steeds niet in op het feit dat meerdere Hot hatches met turbo de Type R te snel af zijn…. als je wil discussiëren moet je daar wat mee doen, wil je alleen je standpunt herhalen dat de Type R sneller is dan zijn we klaar. De rondetijden zeggen meestal van niet.
@ woody

ik heb nimmer en te nooit gezegd dat de type R sneller is.

wat ik wel heb gezegd dat deze zeker niet onder doet voor de turbo’s

en dat ook de type R kan winnen!!!!


heb ook gezegd dat de andere autos toppers zijn.


maar wat ik wel vind, is het nou zo knap dat de civic vergelijkbare rijdt tegen turbo autos met minimaal 20% meer vermogen of is het nu zo slecht van die andere autos dat zij de civic niet zoek rijden?
@johan: ik ben niet voor niets wel fan van Honda’s :) De Type R is een toffe wagen en zeker snel voor een Hot hatch. Alleen tegen het turbo geweld van de laatste lichting “GTI’s” kan de Type R niet echt op en dat zie je met name tijdens de tussenacceleratie en op circuits waar vermogen belangrijk is. De Type R kan misschien wel sneller zijn in bepaalde bochten door de atmosferische motor en de goede balans. Maar je kunt niet alles met een geode balans oplossen. De Type R zou misschien een iets sterkere motor kunnen gebruiken om ook bij lagere toeren iets vlotter door te kunnen trekken. Maar als rijders auto is het een leuke bak.

Als mensen hele sterke claims maken zoals ralph dan geef ik graag weerwoord. Dat zegt niet zoveel over de auto op zich maar dingen die echt niet kloppen kaart ik graag aan, en dan liefst met “bewijzen” waar mogelijk.
@ woody

helemaal gelijk. maar zoals je zelf ook kan zien in allerlei filmpjes eindigt de type R gewoon tussen zijn tegenstrevers.

maar houdt wel in gedachten dat de R26 die jij noemt voorzien is van een sperdifferentieel en geen enkele compromis heeft die nodig zijn voor gebruik in het dagelijks verkeer. Deze auto loopt ver achter op het punt van kwaliteit, comfort en raffinement….

de R26 is in dit geval, volgens mij heeft deze zelfs een soort van plastic-achtige voorschermen, niet eerlijk. Dat is meer een circuit auto.

de andere genoemde autos met turbo zijn zeker niet uitgesproken sneller. het is daarbij ook afhankelijk wel circuit je rijdt een assen of zandvoort. daar komen verschillende standen naar voren.

I rest my case :D
@johan
Je begrijpt het toch nog? Met dat filmpje laat ik dus zien dat die blok perfect in elke Civic past. De afmetingen van een 2liter S2000 blok is eigenlijk gelijk aan een TypeR 2liter.
Als je die andere filmpje ook had bekeken, waar de nieuwe S2000(F22C) blok met het zelfde vermogen maar met meer koppel toch trager is dan het oude blok dan zou je het misschien ooit snappen wat een S2000(F20C) blok in een TypeR kan doen.
En je geeft aan dat een R26 een sperdifferentieel heeft. Duhh…TypeR heeft ook een LSD.
De Race uitvoering(RR) van de Type R is zelfs zo’n 40kg lichter en zo’n 3000 euro
goedkoper!!
Als het toch een laagtoerige zware turbo moet worden, dan maar een Mazda3 MPS!!!
Nog een leuke filmpje van Spoon onderblok met over de 10.000 toeren etc.
Die onderblok kan ook onder de standaard Civic Type R en S2000 gemonteerd worden.
1.6l 200pk:
http://youtube.com/watch?v=nj2nlF1hkEc
@ CSL

ik snap het zeker nog, maar waar jij je in vergist is dat het niet specifiek om de grote van de motor gaat maar hoe deze erin ligt.

let op:

de motor van de s2000 ligt in de lengte richting en dat past niet in de civic type R omdat de motorkapruimte daarvoor te klein is.

dit omdat de motor dan te weinig koeling krijgt.


ik zal speciaal voor jou even de woorden van honda zelf opzoeken.

ik vind het toch intrigerend dat jij het beter weet dan de techneuten van honda zelf….om moe van te worden!!!!

en de mps is zeker heel veel pk’s voor weinig geld, top ;-)
De vergelijking van de oude en de nieuwe Civic is nu op veronica bij de herhaling van TopGear
# CSL schrijft,
25 March 2008 om 23:45

@johan
Je begrijpt het toch nog? Met dat filmpje laat ik dus zien dat die blok perfect in elke Civic past. De afmetingen van een 2liter S2000 blok is eigenlijk gelijk aan een TypeR 2liter.
Als je die andere filmpje ook had bekeken, waar de nieuwe S2000(F22C) blok met het zelfde vermogen maar met meer koppel toch trager is dan het oude blok dan zou je het misschien ooit snappen wat een S2000(F20C) blok in een TypeR kan doen.
En je geeft aan dat een R26 een sperdifferentieel heeft. Duhh…TypeR heeft ook een LSD.
De Race uitvoering(RR) van de Type R is zelfs zo’n 40kg lichter en zo’n 3000 euro
goedkoper!!
Als het toch een laagtoerige zware turbo moet worden, dan maar een Mazda3 MPS!!!
——————————————————————————————-

CSL, jonge wat lul je nou allemaal. (RR) versie van Type-R HaHaHaHa. Dat ik niet lach. Mugen (Tuner van Honda, als je dat nog niet wist) heeft een RR uitvoering van de Type-R gemaakt. Prototype als je dat nog niet wist.

Daarbij komt nog eens dat een F20C of F22C niet zomaar in een Type-R gaat passen. Of het nou een EP3 of een FK2 is ;-). Doe in het vervolg ff beter je huiswerk als je wilt! De EP3 had pas een LSD vanaf het Facelift model, de nieuwe heeft het standaard. Dus ff informeren voordat je gaat brazelen!
Heb de discussie een beetje gevolgd. Mijn eerste gedachte was ook:”Waarom maar 200 (201 om precies te zijn) in de nieuwe Type R?” Past totaal niet in de huidige trend. Begrijp dat ze de Civic minder extreem hebben willen maken en wat meer geschikt voor alledaags gebruik, maar de auto heeft iets hoog te houden.

De vorige Type R was een icoon. Standaard was de auto niet erg aansprekend, maar in de Type R-uitvoering ontzettend snel. Zeker op het circuit was hij zijn concurrenten te snel af.

De huidige lijkt wat te soft in alles. Da’s best jammer. Maak er dan ook meteen een vijfdeursversie bij, zodat de “familieman” met kind en kinderwagen er ook een kan kopen zonder daarbij concessies te hoeven doen. Heb ik trouwens nooit echt begrepen. Waarom moet een sportieve auto altijd een driedeurs zijn? Maar goed…

Ben trouwens benieuwd hoe Honda in de toekomst omgaat met de Type R-versies. De huidige trend is immers downsizing in combinatie met een turbo. Zullen ze vast wel wat op bedacht hebben.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).