BMW en Mercedes stoppen met V8 diesels

Auteur: , 65 Reacties

Een V8 is evil en een V8 diesel is nog erger. Reden genoeg voor het Duitse BMW en Mercedes om in het kader van "schone diesels" de V8-varianten te schrappen uit het assortiment. Ja mensen, het gaat nu echt hard...

Om verbruik en Co2 uitstoot te verminderen wil men zich richten op de zescilinder dieselmotoren. Zeg dus maar daaag tegen je GL420 CDi en je 745d (via auto-motor-und-sport).



65 reacties

Jezus, waar gaat dat heen met de auto-industrie. Deze gaat ten onder aan een of andere milieuhype!!! Terwijl nog steeds niet sluitend aangetoond is dat de auto zo’n grote boosdoener is. Jammer
320cdi is voor mij voldoende hoor. Heerlijke machine.
Pffff ik kreeg een shock haha ik zag diesels er achter niet staan..Dan was het ook gelijk afgelopen met de 63 Amg’tjes
Uitdebroeck Piet
bwa, waarom niet als ze evenveel PK’s kunnen persen uit iets met minder cylinders?
G320 is een 6-cylinder chef.
edit: dat zeg ik, een GL420
ach ja je zult zien dat er dan net als bij jaguar twee kleine turbo’s opgeschroefd worden. En uiteindelijk levert die motor waarschijnlijk dan meer vermogen, is zuiniger en de motor moet nog eens z’n best doen en dat klinkt wel lekker toch…?
haha nou het zou kunnen
Het is al niet echt een probleem meer om 300pk uit een 6 cylinder (twin)turbo diesel te peuren. Dat is bijna net zoveel als de 8 cylinders, en door het lagere gewicht hou je een beter sturende machine over met praktisch dezelfde pk/gewichtsverhouding. Hier kan ik dus niet echt wakker van liggen.
@ floryn
Volgens mij beschikte de 420cdi al over twee turbo’s, al ben ik daar niet 100% zeker van.
Zijn BMW & Mercedes nou onwijs slim bezig? Of is Audi onwijs dom (V12 TDI).
Hoe meer cilinderinhoud hoe meer vermogen toch ?
Dus als ze op de 4 liter diesel van bmw dezelfde techniek toepassen als ze op hun x23d motor deden, kunnen ze er in theorie 400 pk uithalen.
Dus 2 turbo’s op elke cilinderrij.
Volgens mij gaat het nog wel even duren voordat ze dat hun x35d halen hoor.
En ja de 420 cdi en 745 d beschikken al over 2 turbo’s maar dat is eigenlijk hetzelfde effect als een 4 cilinder met 1 turbo…
Als BMW stopt met V8 diesel’s dan kunnen we (gelukkig) een diesel Rolls-Royce ook wel op onze buik schrijven :D
Ach. Zo’n 535d gaat anders ook nog aardig vooruit. Denk dat de mensen van Alpina en Brabus er wel wat leuks mee weten te doen.
Audi/VW onwijs slim, die hebben polo’s, fabia’s en ibiza’s kun je lekker je v8 en v12 in je audi houden :)
Yes, lekker diesel boycotten.Lang leve benzine !
Zolang de V8 benzine’s blijven is het goewd :P
of je Touareg V10 TDI ;) Ook een lollig apparaatje.
Het wordt tijd om de hippies een voor een te beginnen doodschieten.
“bwa, waarom niet als ze evenveel PK’s kunnen persen uit iets met minder cylinders?”

Andersom natuurlijk: bwa, waarom geen achtcylinder 1600 cc als ze evenveel pk’s kunnen persen uit iets minder cylinderinhoud.

een achtcylinder 1600 turbo met 300 pk da’s pas vet. En kan ook.
BMW en Mercedes hebben gewoon de pech dat ze minder kleine modellen hebben. Audi kan de Co2 uitstoot gewoon over het hele VAG concern uitsmeren.
Volvo_440_turbo
Als vanaf 2012 de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s niet meer dan 130gr/km mag bedragen, dan hebben we niet zo veel keuze denk ik.

Nu, we zijn ons milieu aan het kapot maken, dat staat vast, denk maar aan het fijnstof dat zoveel in de (belgische) media te vinden is de laatste tijd. En als ik zie hoeveel mensen er in mijn familie en omgeving onverklaarbare kanker krijgen tegenwoordig. Dan sta ik hier wel achter…

Alle beetjes helpen, maar ik begrijp veel mensen hun reacties wel, zeker als je weet wat bijvoorbeeld de fabrieken in de Antwerpese Haven van vuiligheid in de lucht stomen, en als er controle komt, zijn ze meestal op voorhand getipt… En ik kan het weten want mijn zus woont daar vlak naast en zit in het bestuur van een naburige gemeente…
Dit lijkt een !april grap te zijn, maar het kan ook hellemaal waar zijn aangezien de diesel techniek met behoorlijke stappen voorruit gaat.
Niet dat ik een V8 diesel van BMW of Benz betalen kan maar het is wel jammer: hier bij ons in de straat staat er altijd eentje, een genot om het te horen (ja ja, ik weet het: heel pervers… LOL)
@Bruce

Ja….en aangezien de heren en dames van Mercedes en de Boeren uit Beieren er niet genoeg van kunnen verkopen doen ze ze eruit.
De zes cilinders zullen krachtig genoeg zijn om de acht cilinders te vervangen…die toch al niet echt een groot verkoop succes zijn. Want? Nou laten we ff wel wezen, waar heb je het in godsnaam voor nodig?

Vanwege het milieu…ja..naturlijk…ik ben tante Pollewop en ik zit de hele dag friten te snijden met een scheermesje…(tuuuurlijk)
Ach, 35 jaar geleden leek er ook een einde te komen aan alles wat leuk was in autoland, maar die oliecrisis hebben we ook overleefd. Nog een paar jaar, dan is die hele CO2-hype weer over en kunnen we allemaal weer een lekkere gas-guzzler aanschaffen…
@Volvo_440_turbo: en ik kan het ook weten want ik werk in zo’n fabriek. Als je eens zou weten hoeveel geld die fabrieken investeren om het milieu te sparen?
En als je eens moest weten hoeveel moeite die fabrieken moeten doen om met hun vergunningen in orde te zijn. Hier wordt niemand op voorhand getipt en elk incident wordt onderzocht, zelfs bijna incidenten krijgen een staartje. Jouw populistisch gepraat maakt hoogswaarschijnlijk indruk op mensen die niet beter weten, maar op mij alvast niet.
Kunnen er geen ‘prius-vliegtuigen’ uitgevonden worden? :o
Ik kreeg, werkend in de olie industrie, de indruk dat onderzoeken naar incidenten en near-misses toch meer werden gedaan met het oog op eventuele claims en hoe ze te voorkomen. Ook heeft het hele permit to work systeem en de HSE afdeling een dubbele functie, naast veilig en schoon werken is het ook ontworpen om de company (exxon/neftegaz in mijn geval) in te dekken tegen claims van individuele werknemers.
hhhmmm ik dwaal wel een beetje af van de V8 diesel….
De reden dat het milieu zo wordt aangezwengeld is dat ze dringend op zoek zijn naar middelen om de olie te kunnen vervangen, en zolang ze het gebruik van olie als brandstof niet duurder maken, zullen de alternatieve manier nooit rendabel worden. En ik denk niet dat hybrides enzo de oplossing zijn maar het is al een start. Ik denk dat de toekomst zich vooral zal moeten gaan richten op energievormen die onuitputtelijk zijn.

En nu even ontopic:

Het is spijtig dat de V8 eruit gaat vind die motoren wel een mooie klank uitstoten maar als ze net zoveel pk’s kunnen persen uit een ander blok so be it.
Ik zie nagenoeg nooit een V8 diesel van BMW rijden en in een iets meerdere mate V8 diesels van Merc. Het zijn echter bijna allemaal 4.2 TDI’tjes van Audi. Zegt misschien wat over Audi rijders, hehehe.

Ik vind het niet zo erg dat ze verdwijnen wanneer ze te weinig verkocht worden, maar wel wanneer het milieu er weer bij betrokken wordt. Beetje jammer. Ik ben die achterlijke CO2 hype nu wel een keer zat.
Wat scheelt dat nou, die paar mensen op de wereld die in een 4.2TDI rijden. Het is dan nog duizen maal effectiever om de Golf 2.0 TDI 0.1% schoner te maken….
Nein!! Ahww… Ik raakte spontaan verliefd op de S400 CDI van mijn baas.. Weg V8 diesel.. Ik zat me al te verheugen op de S420 CDI.. Maar erhh in hoe zo’n tijdsbestek moeten we dit gaan zien? Jaartje of 5?
BMW zal nooit het rijplezier of de prestaties eronder laten lijden, met de wetgeving op gebied van uitstoot en de steeds maar strengere emissie eisen is het niet meer verantwoord om motoren met grote inhoud te produceren in grote getalen.

Bekijk het van de andere kant;

Wees blij dat er een merk als BMW bestaat en dezelfde beleving en prestaties bied in die mooie 6 in lijn.
Volvo_440_turbo
@ Patrick, dit is misschien de situatie in Nederland, Nederland is bekend om het meer nauwgezet volgen van allerhande regels, maar de situatie in België is wel wat anders hoor, waar er gesjoemeld kan worden doen ze dit ook, vooral in de kleinere ondernemingen en hier en daar in grote fabrieken ook… In Frankrijk is de situatie ook niet echt fantastisch, dit weet ik omdat mijn ouders deeltijds ginder wonen en mijn vader toch wel op de hoogte is.
Als je toch denkt dat ik hier populistisch wil doen, dan nodig ik je meteen uit en ik zal je naar mensen brengen die dit kunnen getuigen en fabrieken gaan bezoeken, vergeet je meettoestellen niet…

Ik kan hier trouwens een mooi voorbeeldje geven met alle details, maar dan ga ik een bekend batterijenfabriek tegen mij in het harnas jagen…

Een ander ‘mooi ‘ voorbeeld dan :

Mijn zus heeft in een fabriek gewerkt die buizen verzinken, daar is eens op een week een gewonde gevallen en een dode. Omdat de fabriek verre van zich aan de reglementeringen hield. Er is daar een oven geëxplodeerd en iemand tussen tandwielen geraakt. Mijn zus was daar én veiligheidsverantwoordelijke (op papier was de boekhouder dit gelukkig wel) én milieuverantwoordelijke. En qua milieu was het daar verre van in orde. Uit pure frustratie heeft ze daar haar ontslag genomen en werkt ze nu als een beleidsverantwoordelijke in een gemeentehuis.
@Raul8711

wat een slecht argument, als het toch maar een paar mensen die 8cyl diesel rijden, schrap die dan en niet die golfjes!
Beetja apart, BWM en Mercedes kappen ermee, Audi houdt hem wel in productie en doet er nog vrolijk een 12 cilinder diesel bij ook. Al is die er vooral op gemaakt om dat hok van een Q7 een beetje vooruit te krijgen.

Toch voldoet de v12 volgens Audi al aan de euro5 eisen, dat wil niet zeggen dat het qua CO2 gunstig is, maar toch al een leuke prestatie.
Het gaat echt niet de goede kant op :-(
Hoewel ik net als de meerderheid hier een grote passie koester voor snelle, zware wagens moet ik bekennen dat ik ergens deze beslissing kan appreciëren.

Het milieu belangt ons allen aan, ook voor mesen die bewust geen zware wagen aanschaffen en een Prius aanschaffen of zelfs besluiten met de fiets naar het werk te gaan. Voor die mensen is het ongetwijfeld een doorn in het oog wanneer zij de ene GL420 cdi of Q7 V12 TDI zien voorbijstuiven. Als deze mensen actief willen deelnemen aan het “gezonder” maken van onze aarbol is een toegeving van de autoindustrie toch zeker op zijn plaats?

Dit vormt weer een nieuwe uitdaging van de autobouwers! Ik vind het goed signaal van de Duitse autobouwers, het getuigt van lef!
Ik vermoed dat dit ook gewoon met de verkopen van die V8 diesels te maken heeft. Zowel BMW als Mercedes verkopen er bijzonder weinig van. Dan wordt het relatief een erg dure motor. Als die dan ook nog eens erg smerig is dan is het eigenlijk een simpel rekensommetje… Wel jammer.
Misschien niet zo’n goed plan gezien de 6 cylinders voor geen meter klinken en de 8 cylinders wel…. Neem de Range Rover TDV8 die klinkt fenomenaal, maar een lullige TDV6 klinkt nergens naar..
Het gemiddelde aantal reacties is sinds 2005 (zie dat bericht over de 745d) wel iets toegenomen ;)
Kunnen ze niet een hybride versie van de V8 diesel maken dan ?
@ RenJie schrijft,

Huh? Volgens mij snap je het helemaal niet. Het gaat toch om uitstoot van CO2 gassen… Dan is het zuiniger maken van alle Golf 2.0 TDI’s toch vele malen effectiever dan het schrappen van die paar V8TDI’s die er rondrijden??

Zelfde discussie als dat porsche ineens aan dezelfde emmissie eisen moet voldoen als VW. Je kunt je beter richten op het zuiniger maken van auto’s die hier massaal rondrijden zoals de Golfs en Astras, dat zijn eigenlijk de grote vervuilers (hoe gek het ook klinkt) niet de Porsches.
@autoblog,

Waarom hebben jullie het er niet over dat, zoals eerdere posts al hebben vermeld, audi de diesel juist gaat opschroeven met een V12 en dat Mercedes en BMW juist de V8-en uit hun gamma halen…

Best frapant toch..?
en dat allemaal in dit land, mijn t jetje kan hier al niet eens uitgelaten worden. …..
@BMW M335D TOURING: dat is zeker frapant en komt in de eerdere reacties ook al naar boven, best cool van Audi dus;)
vind het nogal wiedes dat Merc en BMW stoppen met V8 diesels. Die dingen wegen een vermogen. Nu is een dieselmotor al veel zwaarder dan een benzine motor en gewicht wordt / is gewoon heel belangrijk.

Ik snap Audi dan ook niet met hun V8 / V12 diesels, want die zullen geen gewichtvoordeel tov hybrides hebben. Vergeet niet dat in de grootste markt voor dikke motoren -de USA- diesel duurder is dan benzine.
hehe, Heb niet alle comments gelezen, MAARRrrr, Als ze bij bmw de v8s schrappen. laat ze dan maar lekker overal die heerlijke V10 van de M5 en M6 in lepelen. Zelfde geld voor mercedes, geef me die brabus V12 maar :D hihi
“Misschien niet zo’n goed plan gezien de 6 cylinders voor geen meter klinken en de 8 cylinders wel…. Neem de Range Rover TDV8 die klinkt fenomenaal, maar een lullige TDV6 klinkt nergens naar..”

Is het heiligschennis als ik zeg dat dit soort argumenten echt op niks slaat? Een auto moet zo stil mogelijk zijn voor de omgeving en als je per se geluid wil, zet dan een cd-tje op of laat zo’n systeempje inbouwen dat die “lekkere V8” nabootst…

Ik vind dat sommigen hier nogal fetisjistisch doen over het aantal cilinders in een motor. We zouden eens een autoblog-testdag moeten doen waarbij je “blind” en “doof” een aantal autor’s moet testen en zeggen welke je de leukste motor vindt. Ben er zeker van dat dat cilindergedoe dan minder belangrijk wordt…

En hey, als alle kleintje iets voor het milieu moeten doen, mogen de rijke mensen met hun dikke bakken dat ook wel, me dunkt.
Dat klopt, de rijke mens mag ook fors meebetalen aan de vervuiling die ze veroorzaken en dat doen ze ook wel deels door de milieusubsidies. Maar dat je op een A8 2.8FSI met 199gram CO2/Kilometer een B-label krijgt gaat er bij mij niet in! Je krijgt daarop dus gewoon € 700,- terug van de staat. Wel ben ik ervoor om in alle klasses de meest milieuvriendelijke auto het minst te belasten, maar dit gaat te ver. Overigens krijg je op hybrides met een A label zoals de Prius € 6400,- terug, terwijl deze auto qua productie en afbraak (cradle to cradle) dus meer energie verbruikt dan een Hummer! en dus helemaal niet zo’n goed auto is voor het milieu. Van die hybrides komen er steeds meer. En als we niet oppassen zijn we straks averechts bezig..

Lees dit rapport maar eens voor wat feiten:
http://cnwmr.com/nss-folder/automotiveenergy/DUST%20PDF%20VERSION.pdf
Voor iedereen die denkt dat global warming een hype is; lees tenminste eens de FAQ van het IPCC rapport (zie link hieronder), dan weet je tenminste waar je over praat.

Begrijp me niet verkeerd; ik ben me ervan bewust dat global warming wordt misbruikt door overheden om allerlei extra belastingen te heffen maar dat betekent dus niet dat het probleem niet echt is.

Ik ben zelf ook nogal pessimistisch over het milieu, zelfs al zouden we het hele klimaatprobleem onder controle kunnen krijgen denk ik niet dat er voldoende grondstoffen zijn om miljarden mensen ieder jaar te voorzien van een nieuwe mobiel/ipod/iphone/tomtom, elk seizoen nieuwe kleren, om de paar jaar een nieuwe auto en nieuw interieur etc. etc. Maar goed, dat alles doet nog geen afbreuk aan de harde wetenschap die aan de grondslag ligt van global warming.

wat de diesel V8-en betreft; ik denk persoonlijk niet dat het nou werkelijk zoveel verschil gaat maken qua belasting voor het mileu enzo.

link naar ipcc rapport FAQ: http://ipcc-wg1.ucar.edu/wg1/Report/AR4WG1_Print_FAQs.pdf
Ik vind die CO2 allemaal dikke zever. Ik snapniet dat we ons geld blijven verknoeien aan die verzonnen bullshit. De CO2 is gewoon een OORZAAK van de OPWARMING en de CO2 die NU wordt waargenomen is van 800 jaar geleden.
@Marc: Die lullige V6 TDI’s klinken nergens naar? Geen enkele diesel klinkt mooi! Dus ook een V8TDI niet. Maar een 335d van BMW heeft 580Nm koppel en 286 PK en dat rijdt echt super kan ik je verzekeren. Ook de 3.0TDI van Audi met 240 PK is echt een hele fijne krachtbron. Ik wil wedden dat als je deze 2 zou proefrijden, dat je je opmerkingen zou bijstellen.
Al dat groene hippie gezeik wordt ik een beetje moe van.
Ik wil een Polo V16 zonder roet filter !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Voor degenen die op hippies hakken:

De hippies waren vooral actief tijdens de jaren ’60 en reden met oude versleten en vervuilende Volkswagen busjes.

Wat is er eigenlijk mis met milieubewust zijn?
Een x35d is voor mij genoeg. Er zijn immers maar weinig benzineauto’s die in tussenacceleraties sneller zijn.
IPCC is een groep mensen (niet eens wetenschappers) die in opdracht van de NAVO zijn gekomen met een ‘consensus’ dat er global warming plaatsvindt. Als je echte wetenschappers er op aanspreekt dat zullen die juist bevestigen dat de aarde aan het afkoelen is. Echter deze worden door de IPCC de mond gesnoerd en is voor de media ook niet interessant.
Paniekzaaien en mensen bang houden is veel makkelijker en zorgt er voor dat de burger ook braaf de zoveelste belasting verhoging/schending van de privacy voor zoete koek slikt. Alles onder het mom van milieu en terrorisme.
@hilgert
uhm, heb je het ipcc rapport dan wel eens gelezen voordat je tot die conclusie kwam? heb je het lijstje mensen dat er aan meewerkte (die jij kennelijk geen wetenschappers vindt) wel eens bekeken? hint: je kunt het lijst(je) hier vinden in annex 2 pagina 955 (pag 15 van het pdfje) http://ipcc-wg1.ucar.edu/wg1/Report/AR4WG1_Print_Annexes.pdf

Je kunt overigens het lijst(je) van reviewers (wetenschappers die wetenschappers checken) overigens vinden in annex 3, pagina 971 (pag 32 van het pdfje)

dat het klimaat probleem wordt gehyped weet ik, dat mensen er genoeg van krijgen begrijp ik ook, maar dat is dus geen enkele reden om de wetenschappelijke basis in twijfel te gaan trekken. Als je de wetenschappelijke basis in twijfel trekt, doe dat dan met gefundeerde argumenten…
@ Melvivo: je hebt er niet echt kaas van gegeten of wel? We hebben het hier over diesels en niet over benzine blokken.. Tenzij jij een M5 met een diesel blok hebt gespot? ;-)
Wetenschappelijk bewijs is er zowel voor als tegen global warming. Alleen het bewijs voor is over een heel korte periode (50 jaar) en het bewijs tegen over een lange periode (10000 jaar). Waarbij ik die laatste toch wat betrouwbaarder vind. De aarde reageert namelijk niet zo heftig op schommelingen van buitenaf (bijv. CO2). Dat gaat allemaal heel geleidelijk.

Blijft mijn feit staan dat het IPCC een consensus heeft bedacht waar alle panelleden zich in konden vinden. Niks wetenschappelijk bewijs, gewoon de krenten uit de (grote) pap gehaald die in hun straatje pasten.
@hilgert
uit je reactie maak ik op dat je niet de moeite hebt genomen om het ipcc rapport te bekijken, als dat wel zo is vraag ik me af hoe je logischerwijs tot de conclusie kunt komen, dat er maar “50 jaar” in ogenschouw is genomen, zelfs uit de faq blijkt al dat dat niet zo is. Bespeur verder ook geen enkele inhoudelijke kritiek, behalve een samenzweringstheorie over hoe het rapport tot stand is gekomen. Vraag me af op welke wetenschappelijke bronnen jij je mening dan wel baseert?
420CDI doet wel zwaaaaar in de GL poeee, die is veel te zwaar voor beetje leuke prestatie’s meteen 320
Is dit bericht bevestigd door BMW & MB?

Weet niet of ik dit jammer moet vinden. Voor mijn beurs zou een V8 diesel toch niet weggelegd zijn en moest dat wél het geval zijn, ik zou zeker voor benzine kiezen. Waarom moeten de rijkerds nu per se aan de diesel?

Audi is daarentegen slim bezig! Zij krijgen er hopsakee een pak klanten bij!
@ eerste post van volvo 440 turbo,

Iedereen heeft plots kanker. Vroeger was dat niet. Enig benul gehad dat vroeger iedereen “normaal” dood ging? Juist techniek staat niet stil. Men dacht vroeger dat ze normaal doodgingen. Had gerust kanker zijn maar dat wist men toen nog niet.

Ondanks dat we allemaal zo milieu vervuilend leven de mens wordt elk jaar toch nog steeds ouder.
De reden van zo’n v8 eerst en vooral de sound
schandalig dat ze dit laten sterven

luister!!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=lV8pxSlHj80

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).