Een V8 is evil en een V8 diesel is nog erger. Reden genoeg voor het Duitse BMW en Mercedes om in het kader van "schone diesels" de V8-varianten te schrappen uit het assortiment. Ja mensen, het gaat nu echt hard...
Om verbruik en Co2 uitstoot te verminderen wil men zich richten op de zescilinder dieselmotoren. Zeg dus maar daaag tegen je GL420 CDi en je 745d (via auto-motor-und-sport).
65 reacties
–edit: dat zeg ik, een GL420–
haha nou het zou kunnen
Volgens mij beschikte de 420cdi al over twee turbo’s, al ben ik daar niet 100% zeker van.
Dus als ze op de 4 liter diesel van bmw dezelfde techniek toepassen als ze op hun x23d motor deden, kunnen ze er in theorie 400 pk uithalen.
Dus 2 turbo’s op elke cilinderrij.
Volgens mij gaat het nog wel even duren voordat ze dat hun x35d halen hoor.
En ja de 420 cdi en 745 d beschikken al over 2 turbo’s maar dat is eigenlijk hetzelfde effect als een 4 cilinder met 1 turbo…
Andersom natuurlijk: bwa, waarom geen achtcylinder 1600 cc als ze evenveel pk’s kunnen persen uit iets minder cylinderinhoud.
een achtcylinder 1600 turbo met 300 pk da’s pas vet. En kan ook.
Nu, we zijn ons milieu aan het kapot maken, dat staat vast, denk maar aan het fijnstof dat zoveel in de (belgische) media te vinden is de laatste tijd. En als ik zie hoeveel mensen er in mijn familie en omgeving onverklaarbare kanker krijgen tegenwoordig. Dan sta ik hier wel achter…
Alle beetjes helpen, maar ik begrijp veel mensen hun reacties wel, zeker als je weet wat bijvoorbeeld de fabrieken in de Antwerpese Haven van vuiligheid in de lucht stomen, en als er controle komt, zijn ze meestal op voorhand getipt… En ik kan het weten want mijn zus woont daar vlak naast en zit in het bestuur van een naburige gemeente…
Ja….en aangezien de heren en dames van Mercedes en de Boeren uit Beieren er niet genoeg van kunnen verkopen doen ze ze eruit.
De zes cilinders zullen krachtig genoeg zijn om de acht cilinders te vervangen…die toch al niet echt een groot verkoop succes zijn. Want? Nou laten we ff wel wezen, waar heb je het in godsnaam voor nodig?
Vanwege het milieu…ja..naturlijk…ik ben tante Pollewop en ik zit de hele dag friten te snijden met een scheermesje…(tuuuurlijk)
En als je eens moest weten hoeveel moeite die fabrieken moeten doen om met hun vergunningen in orde te zijn. Hier wordt niemand op voorhand getipt en elk incident wordt onderzocht, zelfs bijna incidenten krijgen een staartje. Jouw populistisch gepraat maakt hoogswaarschijnlijk indruk op mensen die niet beter weten, maar op mij alvast niet.
hhhmmm ik dwaal wel een beetje af van de V8 diesel….
En nu even ontopic:
Het is spijtig dat de V8 eruit gaat vind die motoren wel een mooie klank uitstoten maar als ze net zoveel pk’s kunnen persen uit een ander blok so be it.
Ik vind het niet zo erg dat ze verdwijnen wanneer ze te weinig verkocht worden, maar wel wanneer het milieu er weer bij betrokken wordt. Beetje jammer. Ik ben die achterlijke CO2 hype nu wel een keer zat.
Bekijk het van de andere kant;
Wees blij dat er een merk als BMW bestaat en dezelfde beleving en prestaties bied in die mooie 6 in lijn.
Als je toch denkt dat ik hier populistisch wil doen, dan nodig ik je meteen uit en ik zal je naar mensen brengen die dit kunnen getuigen en fabrieken gaan bezoeken, vergeet je meettoestellen niet…
Ik kan hier trouwens een mooi voorbeeldje geven met alle details, maar dan ga ik een bekend batterijenfabriek tegen mij in het harnas jagen…
Een ander ‘mooi ‘ voorbeeld dan :
Mijn zus heeft in een fabriek gewerkt die buizen verzinken, daar is eens op een week een gewonde gevallen en een dode. Omdat de fabriek verre van zich aan de reglementeringen hield. Er is daar een oven geëxplodeerd en iemand tussen tandwielen geraakt. Mijn zus was daar én veiligheidsverantwoordelijke (op papier was de boekhouder dit gelukkig wel) én milieuverantwoordelijke. En qua milieu was het daar verre van in orde. Uit pure frustratie heeft ze daar haar ontslag genomen en werkt ze nu als een beleidsverantwoordelijke in een gemeentehuis.
wat een slecht argument, als het toch maar een paar mensen die 8cyl diesel rijden, schrap die dan en niet die golfjes!
Toch voldoet de v12 volgens Audi al aan de euro5 eisen, dat wil niet zeggen dat het qua CO2 gunstig is, maar toch al een leuke prestatie.
Het milieu belangt ons allen aan, ook voor mesen die bewust geen zware wagen aanschaffen en een Prius aanschaffen of zelfs besluiten met de fiets naar het werk te gaan. Voor die mensen is het ongetwijfeld een doorn in het oog wanneer zij de ene GL420 cdi of Q7 V12 TDI zien voorbijstuiven. Als deze mensen actief willen deelnemen aan het “gezonder” maken van onze aarbol is een toegeving van de autoindustrie toch zeker op zijn plaats?
Dit vormt weer een nieuwe uitdaging van de autobouwers! Ik vind het goed signaal van de Duitse autobouwers, het getuigt van lef!
Huh? Volgens mij snap je het helemaal niet. Het gaat toch om uitstoot van CO2 gassen… Dan is het zuiniger maken van alle Golf 2.0 TDI’s toch vele malen effectiever dan het schrappen van die paar V8TDI’s die er rondrijden??
Zelfde discussie als dat porsche ineens aan dezelfde emmissie eisen moet voldoen als VW. Je kunt je beter richten op het zuiniger maken van auto’s die hier massaal rondrijden zoals de Golfs en Astras, dat zijn eigenlijk de grote vervuilers (hoe gek het ook klinkt) niet de Porsches.
Waarom hebben jullie het er niet over dat, zoals eerdere posts al hebben vermeld, audi de diesel juist gaat opschroeven met een V12 en dat Mercedes en BMW juist de V8-en uit hun gamma halen…
Best frapant toch..?
Ik snap Audi dan ook niet met hun V8 / V12 diesels, want die zullen geen gewichtvoordeel tov hybrides hebben. Vergeet niet dat in de grootste markt voor dikke motoren -de USA- diesel duurder is dan benzine.
Is het heiligschennis als ik zeg dat dit soort argumenten echt op niks slaat? Een auto moet zo stil mogelijk zijn voor de omgeving en als je per se geluid wil, zet dan een cd-tje op of laat zo’n systeempje inbouwen dat die “lekkere V8” nabootst…
Ik vind dat sommigen hier nogal fetisjistisch doen over het aantal cilinders in een motor. We zouden eens een autoblog-testdag moeten doen waarbij je “blind” en “doof” een aantal autor’s moet testen en zeggen welke je de leukste motor vindt. Ben er zeker van dat dat cilindergedoe dan minder belangrijk wordt…
En hey, als alle kleintje iets voor het milieu moeten doen, mogen de rijke mensen met hun dikke bakken dat ook wel, me dunkt.
Lees dit rapport maar eens voor wat feiten:
http://cnwmr.com/nss-folder/automotiveenergy/DUST%20PDF%20VERSION.pdf
Begrijp me niet verkeerd; ik ben me ervan bewust dat global warming wordt misbruikt door overheden om allerlei extra belastingen te heffen maar dat betekent dus niet dat het probleem niet echt is.
Ik ben zelf ook nogal pessimistisch over het milieu, zelfs al zouden we het hele klimaatprobleem onder controle kunnen krijgen denk ik niet dat er voldoende grondstoffen zijn om miljarden mensen ieder jaar te voorzien van een nieuwe mobiel/ipod/iphone/tomtom, elk seizoen nieuwe kleren, om de paar jaar een nieuwe auto en nieuw interieur etc. etc. Maar goed, dat alles doet nog geen afbreuk aan de harde wetenschap die aan de grondslag ligt van global warming.
wat de diesel V8-en betreft; ik denk persoonlijk niet dat het nou werkelijk zoveel verschil gaat maken qua belasting voor het mileu enzo.
link naar ipcc rapport FAQ: http://ipcc-wg1.ucar.edu/wg1/Report/AR4WG1_Print_FAQs.pdf
De hippies waren vooral actief tijdens de jaren ’60 en reden met oude versleten en vervuilende Volkswagen busjes.
Wat is er eigenlijk mis met milieubewust zijn?
Paniekzaaien en mensen bang houden is veel makkelijker en zorgt er voor dat de burger ook braaf de zoveelste belasting verhoging/schending van de privacy voor zoete koek slikt. Alles onder het mom van milieu en terrorisme.
uhm, heb je het ipcc rapport dan wel eens gelezen voordat je tot die conclusie kwam? heb je het lijstje mensen dat er aan meewerkte (die jij kennelijk geen wetenschappers vindt) wel eens bekeken? hint: je kunt het lijst(je) hier vinden in annex 2 pagina 955 (pag 15 van het pdfje) http://ipcc-wg1.ucar.edu/wg1/Report/AR4WG1_Print_Annexes.pdf
Je kunt overigens het lijst(je) van reviewers (wetenschappers die wetenschappers checken) overigens vinden in annex 3, pagina 971 (pag 32 van het pdfje)
dat het klimaat probleem wordt gehyped weet ik, dat mensen er genoeg van krijgen begrijp ik ook, maar dat is dus geen enkele reden om de wetenschappelijke basis in twijfel te gaan trekken. Als je de wetenschappelijke basis in twijfel trekt, doe dat dan met gefundeerde argumenten…
Blijft mijn feit staan dat het IPCC een consensus heeft bedacht waar alle panelleden zich in konden vinden. Niks wetenschappelijk bewijs, gewoon de krenten uit de (grote) pap gehaald die in hun straatje pasten.
uit je reactie maak ik op dat je niet de moeite hebt genomen om het ipcc rapport te bekijken, als dat wel zo is vraag ik me af hoe je logischerwijs tot de conclusie kunt komen, dat er maar “50 jaar” in ogenschouw is genomen, zelfs uit de faq blijkt al dat dat niet zo is. Bespeur verder ook geen enkele inhoudelijke kritiek, behalve een samenzweringstheorie over hoe het rapport tot stand is gekomen. Vraag me af op welke wetenschappelijke bronnen jij je mening dan wel baseert?
Weet niet of ik dit jammer moet vinden. Voor mijn beurs zou een V8 diesel toch niet weggelegd zijn en moest dat wél het geval zijn, ik zou zeker voor benzine kiezen. Waarom moeten de rijkerds nu per se aan de diesel?
Audi is daarentegen slim bezig! Zij krijgen er hopsakee een pak klanten bij!
Iedereen heeft plots kanker. Vroeger was dat niet. Enig benul gehad dat vroeger iedereen “normaal” dood ging? Juist techniek staat niet stil. Men dacht vroeger dat ze normaal doodgingen. Had gerust kanker zijn maar dat wist men toen nog niet.
Ondanks dat we allemaal zo milieu vervuilend leven de mens wordt elk jaar toch nog steeds ouder.
schandalig dat ze dit laten sterven
luister!!!!!
http://www.youtube.com/watch?v=lV8pxSlHj80