British Cars & Lifestyle deel I

Auteur: , 25 Reacties

Vorige week zaten we in Laren, het werd al snel duidelijk dat Britse auto’s snel slachtoffer werden van de spotterreur. Auto’s als Austin-Healey’s en nog een enkele Jaguar XK150 reden er die middag zomaar langs, waar het in Amsterdam een kwestie is van geduldig een verzameling aanleggen. Wat betreft klassiekers dan. Anders zou het een korte aflevering worden. Aangelengd met een aantal moderne en semi-moderne modellen was het genoeg stof voor... Twee woensdagen. Een aantal schitterende traditionele Britse modellen in British cars & Lifestyle. Nou ja, zonder dat, maar het gevoel ervan krijg ik er zelf wel bij.

Aston-Martin DB7 Vantage

Om het spits mee af te bijten -of: de spits; het mag allebei- een kleur waarvan ik maar móet blijven herhalen dat het zo’n goed alternatief is. Nee, een Aston-Martin is niet meteen ordinair als deze een opvallende kleur heeft, of een kleur anders dan zwart, blauw of grijs; roodmetallic is óók heel classy en tòch nog erg spannend! We werden erop getrakteerd na een verdienstelijke dag Laren. De DB7 (-Vantage) is één van Aston-Martin’s grootste iconen geworden, zijnde eindelijk weer een betaalbare en verkoopbare Aston. Een echte voorloper heeft de auto nauwelijks, in 1995 kwam de auto naast de Virage & Family op de markt, en kostte veel minder dan de V8 aangedreven modellen.

Aston-Martin DB7 Vantage - Foto Jim Appelmelk

De auto volgde in principe de DB6 op, maar aangezien er een gat van twintig jaar tussen zit heeft dat vrij weinig betekenis. Zo rond het einde van de productieperiode van de veel duurdere en krachtigere V8 kwam men met een V12, dit model noemde men DB7 Vantage. Dit werd de meest verkochte Aston-Martin, natuurlijk tot de DB9 en de AMV8 in het zicht kwamen. Van de DB7 (6-in-lijn, V12, dicht, open, standaardkoets, Zagato, enzovoorts) zijn er 6.133 gebouwd, tot toen bijna een derde van de totaalproductie van Aston-Martin!

Aston-Martin DB7 Vantage - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage - Foto Jim Appelmelk


Aston-Martin DB9 en DB9 Volante

En dit is wat we momenteel op ons bord krijgen. Óók niet verkeerd! Nee, misschien vind ik hem wel mooier dan de DB7. Wat? Ik + iets moderns mooier vinden dan iets dat al wat verouderd is. Jazeker, dat leest u goed! De DB9 heeft namelijk veel helderdere lijnen, scherper, en de details zien er wat meer classy uit. De DB7 vind ik ook schitterend maar de lijnen zijn net wat vager. Hier treffen we trouwens alweer de doe-maar-gewoon-zwart-want-ik-doe-al-gek-genoeg-trend aan, want de meeste zijn zwart of grijs. Mooi maar niet echt motiverend om te fotograferen.

Aston-Martin DB9 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB9 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB9 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB9 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB9 - Foto Jim Appelmelk

Pff, alweer een zwarte, nou, bedankt… Maar eigenlijk ook weer heel vertrouwd, passend en mooi. Een lichte zilvere tint zien we dan weer heel erg zelden, sterker nog, het is de tweede die ik in deze kleur tegen kom en dat zegt best wat. Wie namelijk wel eens in Londen komt weet dat twee DB9’s zijn als één druppel op een gloeiende plaat. Bij haast ben je dan ook gedwongen ze te negeren ten bate van een Arabier in een knalrode Cayenne Techart Magnum. Nou ja, bij wijze van spreken dan.

Aston-Martin DB9 Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB9 Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB9 Volante - Foto Jim Appelmelk


Bentley T1

Meteen na een Ferrari 250 GTE was het volgende programmapunt van een standaard zaterdagmiddagje een schitterende klassieke Bentley. Het klassiekerquotum voor de hele maand is wat betreft Amsterdam dan zeg maar al verbruikt. De T1 was precies dezelfde auto als de Silver Shadow I –correct me if i’m wrong– afgezien van logo’s en grilletjes. Zelfs de prijs was op een gegeven moment hetzelfde, wat al verklaart waarom de auto zoveel zeldzamer is dan de Shadow. Bentley had destijds namelijk een beetje een imagoprobleempje, het werd gezien als de poor-men-Rolls-Royce. Opmerkelijk genoeg dus gewoon even duur, maar de naam was al ontstaan bij de S-series. Met de Arnage is Rolls-Royce natuurlijk keihard teruggepakt, maar destijds werd een Flying B wat alternatief gevonden.

Bentley T1 - Foto Jim Appelmelk
Bentley T1 - Foto Jim Appelmelk
Bentley T1 - Foto Jim Appelmelk
Bentley T1 - Foto Jim Appelmelk
Bentley T1 - Foto Jim Appelmelk


Bentley Arnage T-24 Mulliner

Eigenlijk had ik hem willen bewaren tot een mega-aflevering over Arnage, namelijk net zoiets als de Continental-reeks van tien weken geleden. Lekker compromisloos en overzichtelijk, voor sommige interessante kost en voor andere heel relaxed scrollen, informatie over interessante roostertjes en uitlaten geheel aan zich voorbij gaand laten. Alsnog komt die aflevering er ooit, maar dan wil ik de collectie wel even compleet hebben, waar blijft die Blue Train nou toch? Even zeldzaam is de T-24 Mulliner, waar jullie al het-één-en-ander over weten. De auto heeft al eerder gefigureerd op de woensdag, onder andere bij ‘zeldaamste spots’, en nog eens bij een andere, een hele tijd terug.

Enfin, de T-24 Mulliner is geheel in traditie van Bentley een Arnage met wat geinige frutseltjes, gewoon omdat het zo leuk is. We vinden wat geborsteld aluminium in het interieur aan, vier uitlaten, een leuk roostertje op elk zijscherm, en naar men zegt nog ergens een apart serienummer zodat we zeker weten dat we te maken hebben met een erg zeldzame uitvoering. Geen extra pk’s of wegligging trouwens, gewoon 450 en that’s it. Wie wel eens in Amsterdam rondloopt met een camera om zijn nek, zoekend naar auto’s, kent de RJB001 vast wel. RJB003 zien we ook nog wel eens, en RJB002 is er alleen voor heel bijzondere momenten. Bijvoorbeeld voor als er toevallig een Phantom Drophead Coupé in de buurt is.

Bentley Arnage T-24 Mulliner - Foto Jim Appelmelk
Bentley Arnage T-24 Mulliner - Foto Jim Appelmelk
Bentley Arnage T-24 Mulliner - Foto Jim Appelmelk
Bentley Arnage T-24 Mulliner - Foto Jim Appelmelk


Jaguar XK150 S Coupé

De sprong van B naar J is groot, voornamelijk Daimler missen we want echt relevante merken uit het Verenigd Koninkrijk zitten er geloof ik niet tussen. Bristol ook nog geloof ik, verder wat kleine prut waar je nooit iets over hoort. Óók deze is hier als het goed is al eerder langs geweest, maar destijds met vrij weinig foto’s, terwijl het juìst zo’n bijzonder model is. Of niet… Faken konden ze toen namelijk ook al goed, de S van dit exemplaar lijkt er namelijk gewoon op geplakt te zijn, omdat dit exemplaar van voor de tijd is dat de S werd geleverd. Zo makkelijk is dat eigenlijk. Die S staat voor… Ja, voor wat? De betekenis is in ieder geval meer vermogen, tot 265 pk, best aardig he?

Nou ja, geen S dus, daarmee is het dan opeens de minst zeldzame klassieke XK, de XK150 Coupé was met een totaal van 4.462 exemplaren de best verkochte. Best gek eigenlijk, het grootste succes tegen het einde van de productie. Het model liep namelijk van 1957 tot en met 1961, waar het koetsdesign in wezen uit 1948 stamde. Laten we in ieder geval maar aannemen dat de auto er ongeveer hetzelfde uit ziet als de XK120, jazeker, wel met de nodige duidelijke onderscheiden, zoals de grill, voorruit, en spatschermen die bij alle drie de modellen weer net iets anders lopen. Moet ik óók aan dit model nog een hele aflevering weiden?

Jaguar XK150 S Coupé - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XK150 S Coupé - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XK150 S Coupé - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XK150 S Coupé - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XK150 S Coupé - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XK150 S Coupé - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XK150 S Coupé - Foto Jim Appelmelk


Jensen Interceptor III Saloon

Alsof het me blijft achtervolgen stond ik daar dan weer. Maandagmiddeg met een camera om mijn nek, bij de Hästens aan de van Boshuizenstraat, richting centraler Amsterdam om te spotten, en meteen al kom ik iets tegen. Een déja-vu. Precies vier weken eerder, óók op een maandag, kwam ik daar aanrijden met precies dezelfde plannen. Maar een zilvere Diablo VT gooide roet in het eten en ik kwam met de fiets niet verder dan daar. Het werd een shoot, gevolgd door een indrukwekkende rit. Deze keer was het een Jensen Interceptor in de verte die mijn aandacht afleidde. Hard fietsen en door kleine straatjes heen bracht me bij een geparkeerde Interceptor III die ik al redelijk vaak had gezien, maar nog niet echt goed had kunnen vastleggen.

Óók deze keer werd het een shoot en even bijpraten over de historie van dit exemplaar, rijdend over de Apollolaan, beethovenstraat, en weer terug in Buitenveldert, waar een fiets mij weer staat op te wachten. De Interceptor valt onder de noemer ‘het beste uit drie werelden’. Het merk is namelijk van Britse oorsprong, – Jensen -, de koets van Italiaanse oorsprong -Vignale- en het blok van Amerikaanse oorsprong -Chrysler-. Een goede combinatie, Britse auto’s zijn namelijk perfecte auto’s om te combineren met van alles en nog wat uit het buitenland, omdat ze zelf van alles niet zo heel goed kunnen. Wees gezegend met het Amerikaanse blok, want het kan niet kapot, wees gelukkig met de Italiaanse koets, want bij Britten weet je maar nooit hoe ze het vormgeven -het kan ook oogstrelend mooi zijn!- en wees alsnog maar gelukkig dat je als Anglofiel tòch nog trouw kunt zijn aan een Brits merk!

Jensen Interceptor III Saloon - Foto Jim Appelmelk
Jensen Interceptor III Saloon - Foto Jim Appelmelk
Jensen Interceptor III Saloon - Foto Jim Appelmelk
Jensen Interceptor III Saloon - Foto Jim Appelmelk
Jensen Interceptor III Saloon - Foto Jim Appelmelk
Jensen Interceptor III Saloon - Foto Jim Appelmelk
Jensen Interceptor III Saloon - Foto Jim Appelmelk
Jensen Interceptor III Saloon - Foto Jim Appelmelk


Rolls-Royce Corniche Convertible

“Hoe oud is deze auto? A) ongeveer tien jaar B) ongeveer twintig jaar C) ongeveer dertig jaar D) ongeveer 40 jaar. SMS zo snel mogelijk uw antwoord naar blablabla en maak kans op blablabla…”. Het zou best eens kunnen gebeuren, ware het niet dat alle antwoorden eigenlijk wel kloppen. In de top tien meest tijdloze designs treffen we naast de 911 en de Kever namelijk ook de Rolls-Royce Corniche aan, ontstaan als Silver Shadow Drophead Coupé aan het einde van de jaren ’60, later hernoemd tot Corniche, en leverbaar als I, II, III, IV, S, en óók nog in verscheidene Bentley-jasjes.

Rolls-Royce Corniche Convertible - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Corniche Convertible - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Corniche Convertible - Foto Jim Appelmelk

In 1996 viel het doek pas met de IV en de S, de laatste versie van deze traditionele en typisch Britse convertible, dat wil zeggen: verouderd, veel te zwaar, erg duur, maar oh-zo-aantrekkelijk. Maar let wel op de kleur, want wit ziet er niet uit. Het kan per model zo verschillen hè? Ik ga voor blauw en rood, zeer goed te doen.

Rolls-Royce Corniche Convertible - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Corniche Convertible - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Corniche Convertible - Foto Jim Appelmelk



25 reacties

welke auto’s zijn de ander RJB’s dan?
[email protected] was het toch hé? ;) nette spots, zeer net :)
Oehh, een jensen interceptor. 1 keer gezien, lekker apparte bakken. kan je er een foto van zijn dash bij doen appeltje?
:-) wow, mooie Engelse auto’s for sure!
Binnenkort: Indian Cars & Lifestyle

;-)
Niet alleen spotterreur Appeltje, ook hooligan-terreur!
Hehe, ik had het gezien… Ik ben blij dat het maar een Conti GT (-Speed) was :P En niet zo’n schitterende Arnage ofzo…

@Pieter
RJB002 – Corniche IV
RJB003 – Vanquish

@ de vlaeminck
ik heb het idee dat die niet zo goed mee werkt, gebruik [email protected] maar.

@ Jurrian
Nee! Ik heb helaas geen interieur foto’s…
carsofcoolhaven.nl
Mooi die Interceptor! Ik heb er recentelijk eentje in de UK gespot en op m’n site gezet, maar eigenlijk is het leuker om zoiets in Nederland te spotten. En gezien mijn site, eigenlijk zelfs in Rotterdam, dus. Met een Jensen GT al wel gelukt, nu deze nog. Zeg het ff als hij deze kant op rijdt ;-)

Coole Jag, ook, trouwens!
carsofcoolhaven.nl
@ Jurrian: op mijn site staat een foto van een right-hand drive dash, mocht je interesse hebben
Just love the Interceptor.

Verder heb ik met klassieke engelse auto’s toch heel snel dit gevoel:

http://www.goodtimegifts.nl/images/foto9.jpg

http://www.deheerenvanalphen.nl/images/traffic/traffic_detail_rode_broek.gif
xHongerstaking
Precies díe Aston Martin DB9 en de Volante heb ik ook gespot in de PC :D
http://www.klassiekerrally.nl/uploads/images/nieuws/Spyker_C8_Spyder/30092007099.jpg
ziehier: mijn versie van ‘the feeling’ :P kronkelende bergweggetjes, een bijpassende auto, een beetje mist, een beetje regen en een meer :D natuurlijk is dit maar een deelaspect :)

@ Appeltje
many thanks voor de (inmiddels ontvangen) wallpapers!
Die Jaguar XK, prachtig zonder bumpers en met die bonnet strap. Eigenlijk is zo’n auto veel mooier als ‘ie niet in concoursstaat is… Zwarte spaakvelgen zou ‘m in deze combinatie met de muisgrijze lak helemaal af maken. :-)
Verder is vooral mooi die Interceptor (alleen al die naam!), Engels ambiance in een Italiaans koets met een heerlijke, luie Amerikaanse V8. Fusion op z’n best?
heel lekkere wagens, stukvoorstuk! :D maar ik mis eigenlijk wel heel erg een klassieke Cooper S (en dan de snelste) :| die heb je toch vast ook wel eens gespot?
appeltje hoe oud ben jij ongeveer?
Mijn favoriet in deze serie is toch overduidelijk de Jaguar XK150 S Coupé. Die vormen en lijnen.. Damn.
Kan ik misschien een tijdmachine lenen van iemand?
Bedankt voor de foto’s Appeltje!! Ik genoot met name van de DB7, DB9 cabrio, en de XK150. :D

Je noemde ook vluchtig een 250 GTE (moet dat niet O zijn?), ik ga er vanuit dat je daar geen foto’s van hebt? Mocht je die wel hebben, ontvang ik ze zeer graag!

Wat ik spijtig vind is dat ik in het AM rijtje geen DB4 en/of DB5 tegenkwam, dat is toch wel mijn all-time favoriet! Ik zag er ooit een bij Harrods, maar had me camera niet gereed… :(
Prachtige wagens die aston martin’s.
Die eerste auto zag ik 2 maande geleden elke dag. Stilstaan, vertrekken, aankomen… Moet toegeven echt pracht van een auto. En als die vrouw dermee reedt was het helemaal fijn. Die geeft graaag gas denk, want wat een heerlijk gebrul als zij vertrok. Jaja dan is het fijn om een leien dak te vervangen door riet, of dakonderhoud aan het oude geheel uit te voeren. Alleen je krijgt dan zo’n stramme nek van altij achterom te kijken als er weer een motorgeluid je oor komt strelen ;-)
@de vlaeminck: Die C8 heeft een klassiekerrally.nl url, van welk artikel is dat?

Die auto is dezelfde als de ‘Rattling the Hills’ vid uit de Spyker video Bonanza BTW.
Mooie serie Jim. Amsterdam blijft toch een prachtige spotomgeving als je kijkt naar de foto’s van de T1.
Tot morgen ;)
@ Alwood
Klassieke cooper S… Nee… Nog nooit! Die rijden echt te weinig rond volgens mij.

@ Bram
Ik ben 20, in het dagelijks leven scheikunde student aan de VU en mijn tweede leven bestaat uit mijn interesse voor auto’s invullen :-P

@Jesper
Nee, geen 250 GTO, was het maar waar… De 250 GTE is juist de meest betaalbare 250. Foto’s staan hier:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/02/06/gespot-gts-en-sportcoupes#post-13260
Maar voor grotere foto’s mag je me best mailen
[email protected]
@ Appeltje
ik denk dat ik die al eens tegengekomen ben! Maar ik dacht dat het een tunert was, hij had immers sleuven overal en hij was antracietgrijs met witte lampen (jeweetwel ;) ) en iets wat leek op slechts een bodykit… is dit dan een Cooper S? mooi geluid maakte hij iig wel :) maar met een grotere uitlaat kan dat ook…
Nou nou! mooie wagens!!! vooral die Jensen Interceptor en die DB9. maare….. die Rolls is echt z’on lelijk ding naar mijn mening!!! Ach ja ieder heeft zo zijn eigen smaak…

wel een mooie serie
Ja inderdaad mooie spots appeltje.
Vooral de Interceptor kan mij wel bekoren.

Ik heb ook nog een leuk weetje: De achterlichten van de AM DB7 zijn dezelfde als die van de Mazda 323F!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).