Roewe 550 op Beijing Auto Show

Auteur: , 95 Reacties

Wie lieten je de Roewe 550 al een keer eerder zien. Het model is gebaseerd op het Roewe 450 W2 concept dat in april vorig jaar in Shanghai te zien was. We moeten ons nog even redden zonder aanvullende details, maar volgende maand zal het nieuwe stokpaardje van Roewe worden gepresenteerd op de Beijing Auto Show.

Hoewel de Chinese ontwerpen vaak nog heel erg aan bestaande modellen doen denken, worden er wat mij betreft toch serieuze vorderingen geboekt. Zo ziet deze auto er -los van het copy-cat aspect- heel Europees uit. Als ze de Chinezen ook de kwaliteit en vooral veiligheid een beetje onder de knie krijgen, dan zou het best nog interessant kunnen worden en dat gaat natuurlijk gebeuren. Niet voor niets doen verschillende van autobouwers graag zaken met de Chinezen, want ze komen eraan en “if you can’t beat them, join them”. (via: carscoop)

Roewe 550



95 reacties

ik vind dit wel een heel mooie auto om te zien beetje grote wieltjes die wat meer uit steken en het zou een dikke auto zijn
Ziet er voorwaar best modern uit ook. Lang niet slecht.
voorlichten volkswagen polo
achterlichten citroen C5

hmmm, ziet er wel goed uit, alleen toch een beetje nagemaakt. Ik zou er wel in willen rijden:D
Mss lijkt hij wel zo Europees dóór het copy-cat aspect, Dennis. ;)

De concept was mooi. Dit is nog steeds niet lelijk, maar er zitten toch vreemde details tussen! Waarbij natuurlijk die koplampen eruit springen… Achterkant is erg geslaagd. (nee, ik moet de verleiding weerstaan… Niet zeggen waar het op lijkt… Dat doen genoeg anderen wel) Voorkant is erg geSaabt, én voor verbetering vatbaar. (hè bah, nu zei ik toch iets…)
Aan één Volkswagen hebben we al teveel. Laat staan een 2e.
Niet onaardig. Met stijlkenmerken zoals we die in Europa gewend zijn. Benieuwd wanneer we dit soort auto’s in Nederland gaan zien.
Een vervormde Passat met Rover-logos.
lijkt net een misvormde ssangyong
Ik vind hem er wel leuk uitzien, alleen zoals Besaram zei, wat grotere sloffen eronder, en dan ziet hij er erg goed uit :D
Ziet er trouwens goed uit deze Roewe…het wordt vast nog wel s wat.

Helaas voor de Chinezen heb ik een persoonlijke boycot op alles wat onderdrukt … dus eerst vrijheid voor de Tibetanen…daarna wordt een Roewe in overweging genomen. Ik ga overigens ook niet meer naar de afhaal onderdukker en ik kijk ook goed uit waar de rotzooi die ik koop gemaakt wordt.
Stelletje vieze vuile onderdrukkende **t Chinezen!
Het eerste wat bij me opkwam was gelijk Passat.
Bas, tot voor 2 weken wist je waarschijnlijk niet van het bestaan van Tibet af, dus jouw populair geleuter houdt geen steek.

Fuck Tibet en geef mj maar deze uitermate mooie auto.
Ik vind deze als opvolger van Rover eigenlijk niet goed, hebben ze hiervoor het merk Rover gekocht om dan weer het chinese design toe te passen..
Het is wel de beter uitziende auto tegenover de andere chinezen.
Dit is behoorlijk verzarrend, volgens Frank deH is het “Met stijlkenmerken zoals we die in Europa gewend zijn” en volgens Birger is het ” Chinees dsign”. Het vlat mij op dat hier kritiek geleverd wordt omwille van het kritiek geven. Gwoonweg uit principe, want een Chinese kan men ( volgens velen hier) niet mooi vinden, dat is Not Done.
@stofmeister, de kans is dan ook groot dat we deze auto met SsangYong logo’s hier op de weg gaan vinden!
SAIC (de club achter Roewe) is namelijk eigenaar van SsangYong en ergens aan het eind van dit jaar, begin volgend jaar kan jij deze auto dus ook in Europa kopen.
Die auto heeft best een hoog VW Jetta vermogen.
Hij is mooi moet ik toegeven.
de ontwikkeling van de Chinese autobouwers gaat vele malen sneller dan de Europese en Amerikaanse.
als ik een van de twee laatste was zou ik me al en tijdje serieus zorgen maken over de enorme inhaalslag vanuit China.
Net zoals zovelen kijkt de gevestigde waarde minachtend neer op Chinese auto’s, maar hun inhaalbeweging is zelfs veel malen sneller dan de meest scenarios durven voorspellen. De Chinezen kopen Rover, de Indiers kopen Jaguar en Land Rover. Dit zijn nog maar voorproefjes, wie zal de volgende zijn? Ford of GM?
Geen verkeerde auto, ze hebben i.i.g. de juiste “gejatte” stijlelementen gecombineerd. Opvallend hoe snel de chinezen al op het niveau zitten van pak ‘m beet de gemiddelde koreaan.

De neus is niet verkeerd, de koplampen hebben i.d.d. wat van VW, grille vind ik fraai en redelijk origineel ogen. de V lijnen van de kap zijn ook mooi subtiel doorgetrokken in de neus. Die mistlampen mogen wat mij betreft nog anders, ze zijn origineel geplaatst, en de lijn van de inlaatopeningen loopt er mooi in door, maar ze zitten daarboven te dicht op de koplampen waardoor het wat fragmentarisch oogt.

De achterzijde klopt aardig met de voorzijde maar hier mis ik dat fraai doorgetrokken lijnenspel van de voorzijde, het is wat saai en oogt in verhouding wat onaf. Zeker met die rode lak, dan vallen die achterlichten helemaal weg.

Ik zie dat ze die portiergrepen doorgetrokken hebben in dat knipperlicht in het voorspatbord, Alfa 159 anyone? De lijn van de zijkant loopt dan wel weer aardig over in de achterlichten. Al met al mist het nog wat consistentie, en is er nog wat plagiaat te vinden, maar het is zeker geen slechte auto, dit liever dan die Deawoo Epica of de Hyundai Dinges…
The Honda Spirit
Wat bedoelen jullie met namaak ? Ik vind het neusje en die koplampen toch wel erg origineel, of heeft iemand een referentie waar de auto op lijkt?
GezondVerstand
Afgezien van de iets te kleine wielen en de rode kleur vind ik het een strakke bak. Die durf ik hier best voor de deur te zetten!
ach hou toch op mensen, gewoon steeds praten over ‘namaak’, om zo met de clan mee te doen, als je hoort dat dit een Chinese auto is, meteen gaan zoeken naar overeenkomsten tussen deze auto en andere auto’s. Eerst kopieerden ze wel veel, maar deze vind ik toch wel een eigen design hebben en de Geely GT ook.
Jatten? De BMW 1 reeks is ook maar gejat van een ander hoor, maar BMW heeft het origineel wel mooi weggemoffeld in zijn kelders.

http://www.austin-rover.co.uk/images/rd60_02.jpg
Dat zogenaamde europese design wordt ook vaak overgewaardeerd:

http://ongezouten.files.wordpress.com/2007/09/003.jpg
…”Bas, tot voor 2 weken wist je waarschijnlijk niet van het bestaan van Tibet af, dus jouw populair geleuter houdt geen steek.”…

even happen @Patrick:
Wel s van het stripboek: Kuifje in Tibet gehoord?
Dat was mijn eerste “kennismaking” met het bestaan van Xizang, zo’n 25 jaar geleden nu. Mocht je ooit een bosatlas in je klauwen krijgen, beste Patrick, moet je maar eens een kijkje nemen…het ligt noord oost van India (naast kashmir) en boven Nepal en Bhutan. De hoofdstad heet: Lhasa. Mocht je er ooit komen (wat ik onwaarschijnlijk acht) moet je vooral Rutog bezoeken.
Oja…en dan was er nog iets met een berg die best hoog was…maarja dat ben ik vergeten…zal wel zijn vanwege het feit dat mijn populistisch gelul geen steek houdt.

En dan…nee JIJ hebt een goede steekhoudende mening Patrick …moet je vooral volhouden…gaat lekker zo.
Waar wikipedia al goed voor is.
@Bas .. fijne moraalridder .. dit schrijf je zeker met je telraam want jij hebt geen computer omdat je china boycot ..
En Bas mag hoogstwaarschijnlijk zijn mobieltje ook weggooien want dat kan ook in het verfoeilijke China gemaakt zijn.
Ach, gejat, iedereen laat zich INSPIREREN door de concurrentie. En dat is altijd al zo geweest. Heb juist wat stukjes over de Roewe 750E herbekeken. zowat 3/4 zich te zagen over ‘audi-grille’ en ‘300C-koplampen’. Dat die al op de Rover 75 zaten dachten slechts weinigen aan. Dat Rover, Audi, en alle andere merken dat soort gigantische roosters in de jaren ’50 en ’60 ook op hun auto’s zetten, dacht niemand aan!

Design is gewoon deels cyclisch. De retro-rage zorgde niet alleen voor de New Beetle, de nieuwe Mini en nu de Fiat 500, maar ook dat enkele stijlkenmerken uit die tijden terugkeren.

Dat, en het feit dat de techniek tegenwoordig zo goed is, en zo vaak gedeeld wordt in grote consortiums. Daardoor is het enige verschil tussen een VW, een Audi, een Seat en een Skoda het imago, luxe en STYLING. Daardoor worden ontwerpen extremer, opvallender, ‘more distinctive’. Dat daarvoor soms wordt teruggegrepen op oude designelementen, is normaal.
@Patrick

“Fuck Tibet en geef mj maar deze uitermate mooie auto.”

En hoe stoer voel je je nu?
@Rick dos, ik voel me minstens zo stoer als jij.
Goh, niet eens het vermogen om een retorische vraag te herkennen.

Maar ja, ik had ook niet anders verwacht.
@lincoln
Je hebt gelijk! die is inderdaad ook made in China…maarja…ik heb die natuurlijk wel nodig (om op Wikipedia te koekeloeren om Patrick’s IQ een beetje aan te vullen ;) )

@Patrick
Hoogstwaarschijnlijk….zit je er net naast (enkele tienduizenden kilometers maar). Misschien kun je ook nog s op Wikipedia kijken naar het plaatsje Rutog. Mocht je op zoek gaan (probeer je TomTom is) dan ligt het een op zo’n 1000 kilometers ten westen van de hoofdstad.
Het is er trouwens best gezellig, ik zal ze laten weten dat je komt ;)
Als dit inderdaad de opvolger van de Rover 45 is dan vind ik het een heel geslaagde auto. En ja, er zit veel in van andere automerken maar…de Rover 45 was in feite niet veel meer dan een luxe aangeklede Honda Civic dus wat is het probleem?
merc R driver
heeey de nieuwe VW pasaat




ohnee het is een chinees met gecopieerde wielen
@Rick dos: in mijn onmetelijke goedheid heb ik jouw verwachtingen waargemaakt, ik ben toch een schatje, niet?

@merc R driver: alle wielen zijn rond, dus zijn zelfs de wielen van jouw denkbeeldige R “klasse” vrachtwagen platvloerse copycats.
Uit de reacties maak ik op dat de gemiddelde autoblog bezoeker dit niet slecht vindt. En een Renault Laguna werd laatst nog met de grond gelijk gemaakt. “want dat is me toch een gedrocht” ??? Waar gaat het mis? Ik vind de Laguna wel een geslaagd ontwerp en deze vuilnisbak (zoals bij honden) een gedrocht. Heb ik nu zo’n slechte smaak ;)
@Patrick

Mja, ik ga bijna van je houden.
@Rick Dos: vergeet het maar, je kunt me niet krijgen, probeer eens bij Apache, die heeft een vreemde fetish.
@Patrick

Dat is wat je vingers nu zeggen maar je gedachten zeggen heel iets anders. Kom maar gewoon uit de kast hoor. Het is niet erg.
Ik ben al lang uit de kast hoor.
@Patrick

Kijk en dat verklaart een hoop.
Leg uit!!
Vul het zelf maar in.

Veel plezier.
Mmm…. meer op de kast volgens mij.
Ik ben niet tegen chinese producten, kan ook niet want dan is de helf (of bijna alles) van mijn elektrische inboedel weg.
Maar voor sommige producten vind ik het wel niet passen dat ze dan ook daar gemaakt worden, je gaat dan op reis naar Parijs koopt daar een eifeltoren als souvenier en dan staat er op “made in china”.
@Bas

get a life gozer, je bent net als Geert, gewoon iedereen over 1 kam scheren! Ga zo door.
@Birger

dan zie je: Made in China, so what? Lekker goedkoop, wat maakt het nou uit of je iets in Parijs koopt wat ook in Parijs gemaakt is? Ga dan gewoon een fabriek onder de Eiffeltoren zetten, dan heb je pas origine.
Die Patrick had ik allang op de korrel, zodoende neem ik alles wat hij zegt dan ook met een korreltje zout
Wat betreft de looks van deze auto, best wel een redelijke bak. Niet meer en niet minder, maar echt lelijk is hij iig niet ;-)
@Paupers ..
al mijn producten worden gefabriceerd door gepensioneerde notarissen ipv arme kinderen ..
vind het namelijk niet prettig als arme mensen geld verdienen ..
Goh, waar moet ik beginnen…

Ik vind deze auto redelijk mooi (niet super, maar OK, een beetje Lexus-stijl, vind ik), maar het is niet mijn ding. Ik vind ook wel dat het niet echt een Rover meer is, maar goed, het is dan ook een Roewe.

Alle discussies over auto’s hier hebben drie zaken gemeen:

– we zijn eurocentristen :-)
– veel mensen zitten te tonen hoeveel stijlelementen ze menen te herkennen, maar zoals gezegd is dat niet echt indrukwekkend, laat staan dat het een bijdrage levert…
– oeverloze en brute comments van een zekere Patrick die enorm veel ballast in de comments creëren… Vaak heeft hij wel ergens een punt, hij kan zich alleen niet op een beschaafde manier uiten. Zucht.
@bmw: ik kan mij best op een beschaafde manier uiten, maar ik probeer verstaanbaar te blijven voor de meerderheid.
Voor jezelf bedoel je, want anders loop jij jezelf waarschijnlijk voorbij. Vaak is iemand net zo dom als men zich voordoet manneke, denk daar maar eens over na…..
Doe mij er maar eentje. Als je er wat grotere velgen onder zet, heeft de Roewe 550 lekker modern uiterlijk. Overigens zag ik elders een betere foto van de zijkant. De dikke kont is echt mijn hoogtepuntje.

En het is niet eens de enige Chinees die er goed uitziet. De Chery QQ3 is een geinige speler in de compacte klasse, de Chery A3 hatchback ziet er origineel en lekker uit en ook Honqgi en Brilliance hebben fraaie modellen in de pijplijn.
-edit: het wordt vermoeiend, adem in en adem uit-
@patrick: wat ben jij een relnicht.

on topic:

Een nette wagen , alleen als ze de west – europese markt op willen zouden ze mischien beter een hatchback lanceren. Persoonlijk zou ik het niet kopen, ‘onbekend maakt onbemind’. Je weet niet wat je koopt, geen referenties om op terug te vallen.
@parisi : gaan we schelden?
@RenJie
Voorlopig wel ja…en dat terwijl de Chinezen toch wel mn favoriete volk zijn ….kun je nagaan … de dilemma’s :(
Eerst Tibet vrij, dan praten we weer verder ;)
enne I allready have a life and thank you very much… I don’t need another.
On topic:
De auto vind ik er nogmaals helemaal niet fout uitzien.
Ik denk dat de Chinezen hiermee voor het eerst een auto hebben die een succes gaat worden in Europa en ook zal voldoen aan onze eisen (veiligheid en milieu geneuzel).

Laat het ze niet voor zichzelf verprutsen (door zich bijvoorbeeld een handelsboycot op de hals te halen).
@Bas: waarom zou China een handelboycot op de hals halen? Na de Olympische spelen is iedereen Tibet weer vergeten.
Jawel, dit ziet er erg goed uit. Damn, de gevestigde orde gaat zo’n harde klappen krijgen, brrrrr… Want vergeet niet, er zijn heel veel mensen die een auto kopen voor de goedkope prijs.

@ Patrick: Jouw stoer taalgebruik begint mij ongelooflijk tegen te steken, man. Iedere keer slaag jij erin om een aantal reaguurders voor het hoofd te stoten. Ik wil echt dat het stopt! Ik hoop dat je in real life wat meer te genieten bent, want ik vrees dat je hier vanzeleven geen vrienden maakt…
-edit: laten we het even ontopic houden-
It takes two to Tango.

Het is trouwens Vrijdag.
@ tombnolz

niet in opwinden. Gewoon negeren, dan is het direct gedaan.
@ Patrick: Oh, straks zal het nog aan mij liggen! Weet je, ik ga slapen en dromen over een autoblog zonder Patrick, of tenminste met een andere Patrick. En morgen kom ik nog eens een kijkje nemen en dan zal ik waarschijnlijk weer een verwijt voogeschoteld krijgen. Ik blijf me toch afvragen hoe jij hieraan plezier beleeft. Jij zit hier niet om autonieuws te vergaren of om gezellig over auto’s te praten, absoluut niet.
Jij begint mij te jennen en je weet niet van ophouden, ik ben heel deze “conversatie” niet gestart hoor. Daar is er maar eentje verantwoordelijk voor, en dat ben jijzelf.
elk vogeltje zingt zoals het gebekt is ..
men is niet verplicht te reageren op personen/comments die uit de toon vallen ..
gelukkig is niemand het 100% eens met elkaar ..
maar kan dat schelden en katten alsjeblieft ophouden ..
negeren is een optie ..
dank voor uw medewerking ..

en als iemand “fuck Tibet” zegt bedoeld degene China niet te boycotten .. net zoals elke westerse consument doet ..
@Disco3: Heb je al eens een oogmeting laten doen? :P

Best aardig voor een sjinees. Ben benieuwd naar de crashtest..
@Patrick

Dan zeg in 1, 2 of hooguit 3 comments wat je wil zeggen, maar ga niet autoblog zitten spammen met “Gaan we schelden?”…
Die koplampen lijken wel op die van een volkswagen..
En de achterlampen komen ook best bekend voor..
Ik dacht ff dat het een rebadged VW passat/jetta was. Of nieuwe VW Santana?
Niet eens héél lelijk, maar wel een beetje te veel Passat-meets-Camry.
Die grille is ook wel een toffe vondst. Maar zo het lekker rijden?
Of je het nou mooi of lelijk vind doet er niet toe. Het is een knappe prestatie dat die Chinezen wel doen wat de Engelsen jaren lang niet gedaan hebben: een opvolger voor de hopeloos verouderde Rover 45 ontwikkelen. Dit is mijlenver de mooiste en meest originele Chinese auto die ik tot op heden gezien heb.
Niet onaardig. Maar de hoge taillelijn verpest het geheel zo. Ik vind de koplampen ook lelijk. Overigens is een druppel echt niet perse van VW. De Japanse merken kwamen er eerder mee (bv Yaris en Impreza en Legacy)

disco3, de concept voor deze Roewe was er al veel eerder dan de C5…
Citrofiel evil twin
De achterkant lijkt bijna op de nieuwe C5!
Dus vind ik het design (althans de achterkant) goed. ;)
http://static.autoblog.nl/images/wp2007/Citro%C3%ABnC5-13.jpg
@ Citrofiel evil twin; Je bent met recht een Evil Twin! Ik beheerste me nog, maar jij gooit het er dan toch uit! :D
Nu je het zegt ,de achterkant van de C5 lijkt sprekend op die van de Roewe.

Wel triest dat grote Europese constructeurs hun ideën moeten halen bij de beginnende Chinezen.
Zeg Patrick heb jij Chinees bloed? Overigens halen de Chinezen heel veel hun design uit Europa (voornamelijk Italie) maar goed hoeveel ze daarna zelf veranderen is weer een ander verhaal…en ja ze staan werkelijk nog in de kinderschoenen op het gebied van de automobielbouw dus afwachten hoe het er in 8 jaar of zo eruit ziet (2x cyclus)
Patrick jij zit alleen maar te praten alsof iedereen alles fout doet… je zal ook wel weer commentaar hebben op wat ik zeg. maar een autoblog of wat voor blog dan ook is voor de FUN niet om je gelijk te krijgen… ga dan naar de hyves van Geert Wilders en ga hem irriteren…

VErder heb ik echt helemaal niks met chineese opgehoogte koektrommels maar deze vind ik wel aardig =D mat zwart met alles mee gespoten en beetje bredere velgen en banden.. als motor een 2.0/2.5(tdi)?
Voor: passat

Achter: Lexus.

Conclusie. kansloos.
@D. B?: ik heb toch fun, wat is het probleem dan? Ik kan onmogelijk de ganse wereld gelukkig maken, en dat kan jij ook niet.
@wilco : blij te horen dat jij een Passat en Lexus kansloos vind, je maakt velen hier gelukkig.
@ patrick, een passat vind ik ook kansloos en lexus neit maar als je dat gaat mengen krijg je iets kansloos
Beste mensen,

Wat een drukte allemaal op deze site.
Verlies de kern niet uit het oog allemaal.

Roewe is aardig op de goede weg,straks komt er een test en kunnen we pas
echt zien hoe goed de auto is.

Prettige zondag allen
Wel wat betere maar nog steeds niet goede Chinees.
De uitlaat ziet er wel grappig uit.

En als we het over kopieren gaan hebben, kijk dan naar de vroege Japanners.
De NSX bijvoorbeeld, origineel ontwerp denk je?
Nou nee, de NSX is ook gejat en wel van MG.
MG had namelijk de E-XE Conceptcar op de beurzen staan toen Honda de plannen klaar had voor de NSX. Om op safe te kunnen spelen hebben zij toen
het ontwerp van MG gejat.

Dus als we Chinezen gaan verwijten dat het kopieerders zijn, (wat ik ook doe)
laten we dan eerst even kijken naar de andere Aziaten. (Koreanen & Japanners)
@Carmaster : vertel er dan voor de volledigheid bij dat de NSX een Pininfarina ontwerp is en dat de opdracht hiertoe reeds gegeven was in 1984, één jaar voor jouw MG E-EX voorgesteld werd. Copycat met terugwerkende kracht zeker?

Maar goed, de Britten weren wel goed genoeg om de latere BMW 1-reeks tot voorbeeld te dienen.

BMW kocht Rover, zoog het uit, de Mini en de 1-reeks bleef over, en dan dumpte BMW Rover terug.

http://www.austin-rover.co.uk/images/blogbmw1_02.jpg
@ Patrick en Carmaster – en bij Pininfarina hadden ze nog nooooooit van de Nissan MID-4 (uitvoering 1987) gehoord natuurlijk? Als dat dan heel misschien een vage interpretatie van de EX-E is, wat maakt dat dan van Pininfarina?
Hoe zeg je ‘beter goed gejat dan zelf slecht bedacht’ in het Italiaans?
http://www.carstyling.ru/resources/concept/87nissan_mid4_ii_4.jpg
@ Patrick ik zie de overeenkomsten tussen 3 van de 4 ‘BMW 1’ plaatjes – je hebt echter wel heel erg veel inbeeldingsvermogen nodig om die vierde rechtsonder daar nog uit te destilleren. Wie hoort er in dit rijtje niet thuis? Lijkt me duidelijk.
@ Patrick – de opdracht krijgen is iets anders dan het resultaat opleveren. Wij kunnen ook rekenen. De NSX kwam uit in 1991. Kom op zeg!
@transam73: als het Chinese Geely een model zou uitbrengen zoals linksboven staat, dan zou iedereen zeggen dat het een 1-reeks copycat is, maar omgekeerd is uiteraard godslasterlijk.
@ transam73

De NSX is van 1990 maar toch bedankt.
Daarbij ben ik het volledig met je eens met je tegenargument tegen Patrick.
Een opdracht gevenj is iets anders dan het ontwerp uitwerken!
@Carmaster: ik verzin het jaartal ook niet zelf: http://nl.wikipedia.org/wiki/Honda_NSX
Was 1990 dan intro in Japan zeker (en andere RHD landen)?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).