Geen grap! Diesel auto’s vanaf morgen fors duurder!

Auteur: , 69 Reacties

Maar gelukkig niet allemaal. Morgen is het zoals je misschien wel weet 1 april en dat vond de overheid wel een mooie datum om de fijnstoftax in te voeren. Blijkbaar leverde de op 1 februari ingevoerde slurptax nog niet genoeg op. Ok wat houdt die fijnstoftax dan precies in? Tot en met vandaag is het zo dat nieuwe auto's die voorzien zijn van een roetfilter daarvoor een korting op de BPM ontvangen van 600 euro, maar die vervalt vanaf morgen. In plaatst daarvan krijgen alle dieselauto's een BPM korting van 900 euro. Tot zover het goede nieuws. Want voor elke milligram fijnstof die je auto meer uitstoot dan 5 mg/km moet je een boete betalen van 200 euro.

Als je dus een dieselauto zou kopen die voldoet van de Euro IV-norm (25 mg/km) dan ben je vanaf morgen dus 4.100 euro meer kwijt! En het zal je niks verbazen dat de brancheorganisatie Bovag-RAI het hier niet mee eens was. Maar vandaag heeft de rechter uitspraak gedaan in het kort geding dat was aangespannen en die heeft de Bovag-RAI in het ongelijk gesteld.

Deze uitspraak is natuurlijk teleurstellend’, zegt BOVAG-woordvoerder Paul de Waal. ‘En ondanks deze uitspraak blijven we het merkwaardig vinden dat Nederland zo voor de Europese muziek uitloopt. Europa zal er ook niet blij mee zijn, want met deze uitspraak wordt de deur opengezet voor andere lidstaten om op eigen houtje wetgeving in te voeren die afwijkt van wat Europees is afgesproken, dat kan niet de bedoeling zijn.’

Maar niet alle auto’s zullen duurder worden, want net ploft er al een mailtje van MINI in onze mailbox waarin te lezen staat dat de MINI Cooper D met een handbak maar liefst 100 euro goedkoper worden en de automaat zelfs 300 euro. Allemaal aan de MINI dan maar?

Wanneer komen we als automobilisten nou een keer echt in opstand?



69 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Met een Prius heb je al dat gezeik niet.
Sander autoblog
Belachelijk,
Wie is de overheid om geld te vragen voor iets wat helemaal niet van hun is.
Ze mogen er helemaal geen geld voor vragen, het milieu is van ons allemaal, en nederland heeft daar niks mee te maken wat geld aan gaat. Ze rijden zelf ook allemaal in dik bepantserde autos met dikke motoren!
Laat hun dan ook in zo`n mager priusje rijden!
Met een prius rijd je voor Jan met de korte achternaam!!
tjsa.. de boetes gaan ook al omhoog :P We worden wel keihard genaaid hier volgens mij :(
Met een Prius rijdt je wel Prius ;)

Het is toch echt niet meer te geloven wat je moet betalen voor een auto in Nederland. Ik wordt er moedeloos van…..
Alle gekheid op een stokje. Als de overheid écht iets wilt doen aan het milieu van verbieden ze gewoonweg een aantal auto’s. Het principe “de vervuiler betaalt” is behoorlijk kapitalistisch want eigenlijk komt het er op neer dat “hij die het kan betalen mag vervuilen”. Klassemilieubescherming van de hoogste rang is dit.
Natuurlijk, een onderwerp waar nog niets over gemeld is en die morgen meteen maar wordt ingevoerd…


1 april is zo voorspelbaar, dit verhaal riekt naar dezelfde bron als die van de vernieuwde regels voor bromfietsers. Helaas, ik had Autoblog hoger ingeschat dan mee te gaan met standaard ‘vermaeck van het plebs’
inderdaad we zouden echt in opstand moeten komen, al dit gezever!
ff off topic, idd met een prius heb je dit gezeik niet. maar een Prius is wel een van de meest vervuilende auto’s! Maarja, dat verhaal ken je waarschijnlijk al ;)
ik word echt moe van die geldkloppende tax verzinsels, straks krijgen we ook een tax voor elke scheet die je laat
Zolang de regering het milieu niet serieus neemt en dit dus enkel voor de staatskas doet, neem ik hun niet serieus.

@Patrick.
Ik zal dalijk aan je denken als ik gas geef met mijn nieuwste uiterst oneconomische aanwinst(zodra hij binnen is). ;)
@mx5-owner,

je bedoelt on-ecologisch? Of heb je een hele dure auto gekocht?
@mx5-owner : een RX-8 diesel? toch met roetfilter mag ik hopen?
@Nick, nog niks over gemeld? Het is op prinsjesdag al gemeld…
http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/18/prinsjesdag-2007-gevolgen-voor-de-automobilist
@robbie

Mijn fout, maar toch geloof ik hier niet in. Het is die datum he…
Nu is het alleen nog wachten op de eerste fabrikanten die Nederland de rug gaan toekeren (bij wijze van spreken dan)
Automobilisten moeten zich eerst verenigen, dan pas kunnen ze in opstand komen. Maar goed, gastank in de auto en zelftankinstallatie koppelen aan de verwarmingsgas. Huplaa.
Op welke site kun je een handig overzicht krijgen van op welke auto’s de voordelen en boetes ingaan? Anyone?
Ik word gek van al dat milieu gezeik.

En Patrick, niks auto’s verbieden.
Dus boven op de BTW, BPM én slurptax zit er nu fijnstoftax?

19%, 42.5%, 0-30%, 0-10%..
Het milieu is natuurlijk belangrijk, maar volgens mij help je het milieu hier weinig mee. Het kost vooral geld en de mensen blijven toch in hun auto’s rijden! Je kan beter mensen belonen dan straffen. Subsidieer auto’s dus, in plaats van ze duurder te maken.
@Nick.

Duur is relatief, maar het brandstofverbruik is inderdaad duur. ;)

@Patrick.

Nee, met prius technologie onderhuids. :P
wat een k*tzooi!
Je zal maar net een Audi Q7 V12 TDI besteld hebben :P Alhoewel deze nog niet eens zo ernstig vervuilend is…

Vandaar dat Mercedes en BMW hun V8-diesel’s ook uit de schappen halen zeker.
Wat is in Nederland toch alles zo goed geregeld he :p
Ben blij dat geëmigreerd ben :D

Oranje boven!
20mg/km is dan toch 20x200euro= 4000 euro, en geen 4.100 euro????
@ arie daarom staat er ook 25 mg/km ;)
Leve België :-D

Nee echt, ik heb medelijden met jullie Nederlanders, die taxen zijn echt absurd!
Ik was aan het vergelijken in Top Gear magazine: Audi A6 2.0 in België: 34.360EUR, bij jullie in Nederland kost hij morgen meer dan 50.000EUR! Schandalig gewoon…
Wordt een leuke dag voor de handelaars vandaag!
@ Tommy
neej volgens mij niet, in dit artikel staat dat ze de v8 zelfontbrander stoppen omdat het te weinig motorpotentieel heeft, ze gaan dan ook verder met een v6 turbo. ;)


http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/26/bmw-en-mercedes-stoppen-met-v8-diesels
@rubber ducky

Maar de eerste 5g/km zijn gratis. Dus 4100 in het artikel is inderdaad fout, moet 3100 zijn. 25g/km is 20g overschreiding, is 4000 euro toeslag, min 900 euro bpm korting voor diesels = 3100 extra betalen voor Euro IV.

Als het allemaal geen 1-april-grap is tenminste.
En weer worden wij met zijn allen voor de gek gehouden door de overheid… ! DE AUTO ZORGT (er wederom voor) DAT DE BEGROTING KLOPT!
maar dat geld is eigenlijk een offer aan de weergoden ..
dat geven we dan via onze milieu-moefti,s ..
Ik ben het helemaal eens met die heffing. Het is bedoeld voor extreem vuile diesels. Ik heb begin maart mijn BMW 330xdA in ontvangst genomen en die wordt vanaf volgende week zelfs 100 euro goedkoper!!!!!!!!!!
Hahahaha dit is echt wel een 1 april grap :D
dus, Hoe kunnen we in ‘opstand’ komen… IEDEREEN!!!!
WAAAR is Nederland mee bezig dan?!
Echt waar ik heb hier serieus over nagedacht:
Koop een dikke auto in Duitsland..
Zet hem op de naam van je familie in Duitsland..
Betaal de wegenbelasting en verzekering aan je familie..
En rij ermee in Nederland zonder al dat gedoe en je hoeft een groot aantal ruggen niet te betalen :D
Als de Nederlandse automarkt nu eens relevant was voor de fabrikanten zouden ze nog overwegen om hun Bluetec etc. technologie eerder wijd toe te passen. Een Audi Q7 V12 TDI wordt trouwens ook uitgerust met die technologie, dus komt er alleen maar zo’n 20.000 euro slurptaks op tegen de tijd dat het ding uit is. Met de volgende BPM verlaging komt hij dan ongeveer gelijk aan het prijsniveau van afgelopen jaar, schat ik.
En als ze dan eenmaal ontdekken dat de auto een bepaald percentage op de Nederlandse wegen rijdt en bij jou op de stoep staat wordt je genaaid voor belastingontduiking. Nee dank u.
wij nederland hebben een enorm achterlijke regering….
ik weet wel waarop ik volgende keer GEEN stem ga uitbrengen.

sacha of wouter, misschien tijd dat jullie het voortouw nemen en een politieke partij opstarten voor de automobilist? op mijn stem kunnen jullie dan in ieder geval rekenen!!!
@K-Kalkan,

Moet je maar eens proberen…

Zodra ze (de douane) in de gaten krijgt dat je wel errug vaak met een Duitse atuto in NL aan het toeren bent, kun je zelfs ineens een boete krijgen ter grootte van het BPM bedrag en dan nog de reguliere boete omdat dit niet mag.
Dus, het klinkt stoer, maar er wordt echt wel op gecontroleerd.
Dit is weer een strop voor de transport sector.
@slk Nee, want deze regel heeft geen invloed op grijs kenteken auto’s. Helaas niet want dat zijn vaak ‘busjes’ die helemaal geen roetfilter hebben en heel veel kilometers maken.

Het is werkelijk stuitend te zien wat het kennis nivo is van jullie gezien de reakties op dit forum. Die fijnstof heffing is alleen van toepassing op vuile auto’s en het is goed dat daar wat aan gedaan wordt. Weten jullie überhaupt wel wat voor effect fijnstof heeft op je gezondheid? Dat is rampzalig. Om een vergelijking te maken hier een voorbeeld. Eén dag in de Randstad in de auto staat gelijk aan de hoeveelheid fijnstof die je binnenkrijgt als je één pakje sigaretten rookt. We weten wat daar de gevolgen van kunnen zijn.

Ik begrijp best dat jullie van dikke auto’s houden maar dat kan heus ook wel schoon hoor!
ja, en de boetes gaan morgen ook fors om hoog. logisch natuurlijk, doordat er streng wordt gecontroleerd gaan mensen zich beter gedagen en worden er MINDER boetes uitgeschreven. Dan kan je niet anders dan de boetes verhogen.

Wanneer gaat de automobilist nou eens betalen voor iets wat hem/haar ook toekomt? Waarom moet ik schoolboeken betalen terwijl ik geen kinderen heb?
Stel: een benzine auto stoot per km evenveel partikels (in aantal!) uit als een een diesel die 10mg/km uitstoot. Omdat de benzine partikels kleinier zijn in diameter, bijvoorbeeld 70% dan is de uitstoot slechts 0,27mg/km (0,3 x 0,3 x 0,3 x 10), of nauwelijks meetbaar. Maar zijn we wel zo zeker dat ze minder schadelijk zijn????????????? Drempelwaarden, ok, maar betalen per mg??

Bij wijze van experiment kunnen we een kamer met een vrijwillige minister erin vullen met uitlaatgassen van een benzinemotor en zien of deze na een tijdje vreemde gedachten krijgt. Gedachten zoals dat de uitstoot van fijstof gemeten in gewicht/km een erg slechte maat is voor hun schadelijkheid!

@mx5-owner: een Lexus GS450h?
dat zou een goed en rechtvaardige invoering zijn van de tax. oude diesels zijn nu eenmaal gigantisch vervuilende kutbakken. of gaat je me vertellen dat die roetkachels die je overal ziet rijden helemaal niet schadelijk zijn voor het milieu?
@ dirk; Je hebt het zelf al over oude diesels. Deze tax heeft alleen effect op de nieuwprijzen van auto’s, want het gaat om de BPM. Oude diesels zul je er niet mee van de weg halen, alleen mss een paar nieuwe, iets vervuilender diesels, maar nog niet heel vervuilend vergeleken met de oude. Dus…
@ Onehp

Steek er maar meerdere ministers in, op een kan je niet zoveel afleiden hé :)
Koop een oldtimer, reviseren of opnieuw opbouwen op bestaand chassis.
Niks geen tax meer. Alleen de binnenstad van Amsterdam moet je missen, so what.
Wat ben ik soms blij dat ik niet meer in Nederland woon. Dit is zo’n moment! De ene belasting wordt vervangen door een andere belasting waarvan we zeggen dat het een toeslag is en ja het scheelt enkele duiten, maar meer ook niet. Gewoon fijn doorgaan met autootje pesten denken ze daar in Den Haag. Slurp taks bestraft weer bezit, niet gebruik. Die fijnstof tak idem dito. Waarom dan decennia lang al die discussies om gebruik van de auto als maat te nemen?
@Autoblog.nl: Inderdaad, wanneer komt de automobilist eens echt in opstand.

Ik stel serieus voor dat jullie een topic plaatsen met een tijd en datum om te gaan protesteren tegen dit belachelijke beleid.

We worden steeds meer uitgemolken, het is pure oplichterij. Als je dan achteraf hoort dat slecht 10% van de opbrengsten van de heilige koe daadwerkelijk geïnvesteerd wordt in het wegennet en de auto industrie, word je alleen maar kwaaier.

Dus wanneer stellen jullie voor?
prijzen (van de sites van land rover) om eens te vergelijken hoe groot het verschil in prijs vandaag is tussen een beligsche en een nederlandse luxe-auto

range rover :
-belgië : 77.200 euro
-nederland: 117.200 euro

verschil = 40.000 euro !
(in belgië komt er wel nog BIV bij)
Dokter…..?? ‘K heb zo’n last van mijn p**pgaatje…..
Het valt allemaal wel mee. Veruit de meeste diesels hebben een roetfilter en daarmee een uitstoot van 0 of 1 mg. Daarmee wordt dus de korting HOGER dan die voorheen was met roetfiltersubsidie. Zie BMW, al die diesels worden goedkoper per april.

SsnagYong heeft wel last van de maatregel trouwens…….
Zo hier in nederland. Een normale mooie diesel, Audi Q7 V12 TDI ( 3000 KG ) zeg dat deze wanneer in productie 212954 euro catprijs kost, ( specualtie )
De overheid wil, Bpm(belasting), Btw (meer belasting), Slurptax (zuipbelasting), Fijnstoftax (uitstootbelasting), MotorrijtuigenBelasting (wegen), Dieselbelasting..

+ BPM = 96583 + Btw 19% van tot = 368350 + slurptax = 16000 + fijnstof tax = 420g(415) / km fijnstof = 83000 Totaal auto : 467350 totaal aan auto
Dit is dus 254396 euro aan belastingen ! voor de auto,

dan nog per jaar 3196,00 aan wegen blasting en per tank beurt ( brandstof tank 200 L ) = 246 euro aan diesel, laten we zeggen dat 40 % belasting = 100 belasting, Tot ! voor je auto eerste keer op de weg te nemen !!! : 470792 euro

Als je op of aan merkingen hebt, of ik ergens iets fout gedaan heb laat het me weten ! Dit is misschien beetje een extreem voorbeeld, maar mijn god, dat tikt aan.
Er komt geen fijnstoftax op de Q7 V12 TDIhie…Die diesel voldoet zelfs al aan de Euro6 norm dus er komt vrijwel geen fijnstof vrij…hij verbruikt echt wel 11.9 l/100km wat neerkomt op 317.73 g CO2/km, met een grens van 192 gram komen we dan op 13.830 euro slurptax. Ik ga er maar van uit dat het ding in NL ongeveer net zoveel gaat kosten als een A8 W12 Lang: tegen de 180.000 euro, waar trouwens ongeveer evenveel slurptax op geheven wordt.
@Patrick: wacht maar tot ze erachter komen dat die auto eigenlijk helemaal geen 11,9 liter diesel weggorgelt hehe. In vind die V12 TDI geweldig, ongeacht waar hij in komt te liggen. Als ik ooit zo’n ding 2ehands op de kop tik om mijn aanhangwagentje te trekken, en hem naar afgewerkt frituurvet converteer zal ik misschien aan je wijze woorden denken. En aan verse frietjes.
Keep on dreaming.
Betaald die vervuilende industrie in Nederland ook per 5 gram meer fijndeeltjes,een boete? Dat vraag ik me af. De nederlander wordt weer mooi vercopuleerd door onze fijne regering. Klojo’s zijn het daar op het Haagse pluche!
Nou, waar blijft die partij van de auto’s? Er zijn 16 miljoen Nederlanders waarvan toch wel 10 miljoen met een auto.

Van de ANWB of RAI moeten we het niet hebben. De VVD doet er ook niets aan. Slappe ambtelijke lui.

En alle andere partijen zijn anti-auto. Dus heb je gestemd op onderstaande partijen, heel erg bedankt. Not. SP. GroenLinks. PvdD, PvdA. PVV, CDA. D66.
Jippie, misschien door deze tax komen er minder van die stinkende diesels op de weg en iedereen massaal weer in de benzine auto’s!! gelukkig!
Beste Mariette….ja fijnstof is slecht maar dit komt dus grotendeels niet door de diesel…meerendeel van fijnstof bestaat uit remdeeltjes…en vergeet niet dat scooters (en die heb je genoeg in Adam) vele malen meer vervuilen dat een moderne diesel…
Milieu prima maar dit is gewoon een ordinaire belastingmaatregel…en als ze het dan nog in het milieu zouden steken….(om maar te zwijgen van boetes verhogen om gratis schoolboeken te kunnen betalen…)
the bugcollector
En dan te bedenken dat onze jongens in de kamer wel nog steenkoolcentrales laten bouwen.
Steenkoolcentrales?! WTF????
Mooier nog: mensen die dus groene stroom opwekken omdat ze investeren in groene technologieen kunnen hun stroom dus niet afgeven aan het net omdat `de ruimte’ op dat net al gereserveerd is voor nog te bouwen steenkoolcentrales.
Ik twijfelde nog maar nu weet ik het zeker:
Dat CO2/fijnstof verhaal is een grote wassen neus.
Door de nieuwe europese regels komen de investeringen van onze parlementariers in het geding, en om te voorkomen dat ze al teveel verlies lijden pakken ze de burgertjes nog maar eens. De werkelijke motieven voor dit soort regelingen zijn puur economisch, was dat niet zo dan reed Balkenende al lang in een gepantserde Prius.
Ik heb gezegd!
the bugcollector
http://www.planet.nl/planet/show/id=67782/contentid=920286/sc=9349e6
kleine onderbouwing waarom ik denk dat de automobilist wordt aangepakt en het bedrijfsleven niet.
@Brakovich

Het probleem is alleen dat die bedrijven deze kosten weer door zullen berekenen aan de consument.
En zo is de cirkel weer rond, de burger is de l*l.

Uh..wanneer gingen we ook al weer in actie komen?
De bugcollector leest mijn gedachten.
Ik heb een Hyndai Accent 2002 1.3 en mij collega heeft een Honda Civic Hybride. wij beide hebben 1.3 motor. we tanken beide 40Euries aan benzine en we rijden 400 a 500 km ermee?
wie is zuinig van de twee?
Geen maar hij heeft wel korting gekregen van de overheid ..!!!wat Hybride en zuinig niks is zuinig..
En wat betreft het milieu!!! volgens mij moeten we allemaal ons milieu beschermen is pri..ma. Maar Als Duitsland(laag belasting), België (Belasting wat we in het kwartaal betalen, betalen ze voor een hele jaar), Frankrijk (helemaal geen wegen belasting voor particulieren niks, nada , Niks) en Als andere Europeanen laag belasting of niet hebben, Vraag me af wat deze kleine land zelf aan de milieu wil doen.
Now ,Ik zal je het vertellen : dit is gewoon onzin BPM is Diefstal en Belasting is 3 keer Diefstal.
Maak mij maar dat het goed is voor het Milieu en dat dan zeg ik niks gewoon diefstal.
Dweilen met een kraan open.Als we hier dood gegooid worden met belastingen en komt die Duitser met zijn V12 motor en die Fransman met zijn V12 motor enz
Frankrijk, Duitsland en Italië zijn de grootste auto producenten van auto’s zij moeten Die BPM gaan invoeren om hun fabrikanten te beschermen en hun verkoop te stimuleren en niet zo’n land die geen fiets meer produceert.
Now ik ben benieuwd naar jullie reacties??????

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).