British Cars & Lifestyle deel II

Auteur: , 47 Reacties

Na een rebound van de Britse vertegenwoordiging in het rijk der exotische auto’s van vorige week –Britse auto’s waren al eerder als verzameling te zien op de woensdag– is er nog meer dan genoeg materiaal te melden. Zelfs zó, dat er vast vaak genoeg gevraagd kan worden: "Maar waarom ontbreekt dat model nog?". Juist, ik ben afhankelijk van de buien van de mensen met dergelijke auto’s... "Waarmee gaan we vandaag eens op pad? Toch de Range-Rover?" Damn… Die niet, maar wel veel noemenswaardigs van dat eiland.

Aston-Martin AMV8 Roadster

In het afgelopen jaar is hij geïntroduceerd in de collectie op Autogespot, de open versie van de AMV8. Zaterdag 28 april werd hij voor het eerst gesignaleerd maar sindsdien is het nog steeds geen auto om ook maar in de buurt te komen bij de dichte versie wat betreft spot-frequentie, we zien ze nog steeds maar vrij zelden. Laten we zeggen dat de verhouding op het moment rond de 1:9 ligt! Ja, precies. Met iets meer dan tien stuks op kenteken is de auto nog steeds slechter vertegenwoordigd dan de F40, maar raad eens welke auto ik dan juist nog nooit heb gezien. Juist. I’ll let you know.

Aston-Martin AMV8 Roadster - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin AMV8 Roadster - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin AMV8 Roadster - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin AMV8 Roadster - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin AMV8 Roadster - Foto Jim Appelmelk


Bentley Brooklands

Een auto die altijd zal blijven terugkeren is de Brooklands met aanhang, of je hem nou mooi vindt of niet. Dit is een icoon van Bentley, hiermee hebben ze een grote inhaalslag gemaakt. De Bentley T-series, die destijds nog bekend stond als poor-men Rolls, werd in 1980 opgevolgd door de Mulsanne, die meteen al beter werd verkocht. De Eight was de goedkopere variant, en werd opgevolgd door de Brooklands. De Turbo R volgde de Mulsanne (-Turbo) op. Met name de eerste reeks Turbo R is erg succesvol geworden en heeft het imago van Bentley verbeterd door het sportieve verleden van het merkk naar voren te brengen. De Brooklands was dus het simpelere broertje van de Turbo R, maar werd met 1.208 ‘korte’ en 172 langere versies -gebouwd van 1992 tot en met 1997- nog een vrij succesvol model. De Turbo R werd tegelijkertijd ook al volop geleverd, om over de nog duurdere Continental’s nog maar te zwijgen. Bentley is nog steeds wel het betaalbare alternatief, maar is duidelijk populairder dan Rolls-Royce.

Bentley Brooklands - Foto Jim Appelmelk
Bentley Brooklands - Foto Jim Appelmelk
Bentley Brooklands - Foto Jim Appelmelk
Bentley Brooklands - Foto Jim Appelmelk
Bentley Brooklands - Foto Jim Appelmelk


Jaguar MkII

Dan een grote sprong van de B naar de J, net als de vorige keer, als ik nog eens een Clan Crusader, Gordon-Keeble of Humber tegenkom is het gat op te vullen, maar ik verwacht er niet veel van. Tot dan blijven Jaguars de eerst volgende, en die zijn er eigenlijk genoeg. Meestal een E-Type of de wat klassiekere XK-series, nu één van de talloze sedans die Jaguar in het verleden heeft gebouwd. Dat zijn er namelijk erg veel geweest, de MkII is nog wel de bekendste. De S-Type is net zo goed bekend, maar dan als modern model. Jaguar’s dragen de naam echter al sinds 1963, toen het model als moderner en beter bruikbaar alternatief aan de MkII werd toegevoegd. Het werd lang niet zo’n groot succes, en nog steeds is een MkII meer waard, voornamelijk om zijn uiterlijk. De auto was leverbaar met drie zescilinders, te weten een ‘economy’-versie van 2,5 liter, een gematigde met 3,4 liter, en een 3,8 liter met 223 pk.

Jaguar MkII - Foto Jim Appelmelk
Jaguar MkII - Foto Jim Appelmelk
Jaguar MkII - Foto Jim Appelmelk
Jaguar MkII - Foto Jim Appelmelk


Lotus Elise S2

“Hoe had u hem willen hebben?” Juist, óók hier duikt één van de belangrijkste Britse kwaliteiten weer op, want naast een Series I en een Series II Elise zijn er nog talloze subversies. Om het nog iets ingewikkelder te maken noemen we de afgebeelde versie gewoon “S2”, waar er óók nog een 111R, 111S, 135R, Sport 135, 99T, Type 23, Type 25, Type 49, Type 72, Type 92, Sports Racer, en-zo-maar-door zijn. Alléén al van de S2 dus! Het verschil zit onder de ‘motorkap’ als ik een klep recht boven de achteras zo mag noemen. Daar ligt namelijk altijd een viercilinder… en díe verschilt steeds dat kleine beetje, naast een aantal details die het weggedrag beïnvloeden. 1,8 liter, met 122 pk voor de simpelste versie, 136 voor de 111S, en maar liefst 192 pk op nog geen duizend kilo (inclusief rijders en brandstof dus) voor de 111R. Voor die paarduizend euro extra wordt de R trouwens het beste verkocht.

Lotus Elise S2 - Foto Jim Appelmelk
Lotus Elise S2 - Foto Jim Appelmelk
Lotus Elise S2 - Foto Jim Appelmelk


Morgan Aero Eight Series IV

Dan een typisch Engels brouwsel, de Aero Eight. Opvallend, excentriek, niet echt unaniem als vooruitstrevend uitgeroepen, en door veel mensen lelijk gevonden. Aan het randje van Laren stond hij dan geparkeerd, voor een geologisch museum.

Morgan Aero Eight Series IV - Foto Jim Appelmelk

Ik was vanuit Laren terug op weg naar Station Hilversum met in mijn achterhoofd het plan om tussendoor nog even een goudkleurige SM mee te pakken, ergens op de route. De bus stopte bij de laatste halte in Laren, ik keek om me heen, ik zag een tweetal gigantische koplampen en een wat merkwaardige koets, ik realiseerde me wat het was, ik keek naar de portieren van de bus, ze gingen net weer dicht. F*ck. Mijn hand reikte zo snel mogelijk naar de stopknop en vanuit Hilversum was het een paar minuten teruglopen, maar het voelde als een half uur. Want wat als hij nu weg is? Dat is niet zo moeilijk te beantwoorden: dan heb ik pech. Deze auto is namelijk heel erg ‘hard to spot’, omdat te weinig mensen excentriek genoeg zijn om er eentje aan te schaffen. Zie het als een alternatief voor een TVR of eventueel een Wiesmann. Veel verder kom je niet bij de concurrentiepost.

Morgan Aero Eight Series IV - Foto Jim Appelmelk

Daarna kon ik onder andere de afgebeelde foto’s maken, het waren er in totaal natuurlijk veel meer. Uiteindelijk kwam de eigenaar er aan, die geen eigenaar bleek te zijn maar journalist, hij had hem even van NIMAG geleend en ik kon best meerijden. Meerijden in zo’n aparte auto, yummy! Niet zo snel als de Diablo VT van anderhalve maand geleden, maar boeie. Hoe vaak zie je zoiets nou? Niet vaak, het brengt een mooie paradox met zich mee. Hoe minder aantrekkelijk de auto voor de consument is, hoe interessanter ik hem vind…

Morgan Aero Eight Series IV - Foto Jim Appelmelk
Morgan Aero Eight Series IV - Foto Jim Appelmelk
Morgan Aero Eight Series IV - Foto Jim Appelmelk
Morgan Aero Eight Series IV - Foto Jim Appelmelk
Morgan Aero Eight Series IV - Foto Jim Appelmelk
Morgan Aero Eight Series IV - Foto Jim Appelmelk


Rolls-Royce Phantom

Een auto die eigenlijk net niet typisch Engels is –nou ja, een paraplu in de deuren verstoppen is ècht geen Duits idee– en ook wat aantrekkelijker voor de consument, is de Phantom. Erg duur en vadsig, indrukwend, luxe, en volgens de meeste mensen ook nog erg mooi. Nee, deze keer houd ik mijn eigen mening wel voor me. Het begrip “topspot” is voor dergelijke auto’s geïntroduceerd. Tot je merkt dat het de meest gebruikelijke Rolls van het moment is, echt waar! Er zijn er al heel veel van gemaakt, en omdat klassiekers nou eenmaal minder rondrijden zie je zelfs een Shadow of een Spirit nog minder vaak. Dat maakt het iets minder bijzonder vind ik, minstens 24 exemplaren op NL-kenteken. Een echt goede spot moet voor mij óók nog erg zeldzaam zijn, maar natuurlijk zijn auto’s van om-en-nabij de half miljoen euro altijd welkom in m’n fotoarchief. Maar zeker na een dagje Londen kijk ik er niet echt lang meer naar om. Nog twee andere exemplaren in een aflevering die nog in de maak is. Betreffende: Combo’s

Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk


Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé

Nee, dit zijn geen bekende beelden en het is ook geen bekend exemplaar. Misschien legden jullie de link al in verband met het opmerkelijke tijdelijke kenteken dat óók al op deze auto zit, maar het is niet de Phantom Drophead Coupé van vorig jaar. Inmiddels draagt die al een tijdje de bekende “SIR007” op front en kont. De 8PF-121 wordt binnenkort nog wel voorzien van andere plaat, maar wat voor een zal mij benieuwen. Wikipedia zegt het volgende over dit type kenteken: “Voertuigen die naar het buitenland worden gebracht over de weg. Kentekenplaat wordt pas geleverd als originele kentekenplaat is ingeleverd bij de RDW of exportbedrijf.”. Juist… Dat wil zeggen dat iemand hem in Nederland koopt en vervolgens exporteert? Misschien is het een Nederlander die er graag een leuk buitenlands kenteken op wil, zoals wat we al zagen bij SIR007. Er rijden namelijk regelmatig auto’s rond met zo’n leuke rood-witte plaat. In elk opzicht mooier dan onze geel-zwarte platen, hoe weinig chauvinistisch het ook klinkt, maar ze schreeuwen gewoon minder en je kunt er leukere dingen mee.

Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé - Foto Jim Appelmelk


Rolls-Royce Phantom VI Hearse

Uit de Phantom-serie zou ik willen hebben… Je kunt er zo mee kwartetten, nog afgezien van het feit dat we al met de zevende generatie bezig zijn. We hebben een sedan en een cabrio gehad, wat zal er nu nog volgen? Zo’n waanzinnig mooie Phantom VI Landaulette –jazeker, we hebben er eentje op NL-platen!– om maar iets toe te voegen aan een dichte vierdeurs en een open tweedeurs? Of is het de nieuwe Phantom Coupé om het rijtje af te maken? Nee, het is een stationcar. Of, om precies te zijn, een lijkenwagen.

Rolls-Royce Phantom VI Hearse - Foto Jim Appelmelk

Dan rijst de vraag: Mag dat? Voor insiders een referentie naar een gelijknamig onderdeel van Rembo&Rembo waarin deze situatie zómaar voor zou kunnen komen. Want wat is er nou nog tactlozer dan bij een uitvaart – van een bekende persoon wel te verstaan, Hugo Claus – als haviken (ik was er met een andere spotter) op de begrafenisauto af te springen met je camera. Ik zou geen andere kans weten om in het wild zoiets bijzonders vast te leggen, maar we hebben vast veel opgetrokken wenkbrauwen naar ons toe gekregen, en een enkele vrouw verwoordde zelfs dat het jammer was dat we aan de auto zo veel aandacht besteedden. Na een minuut of vijf snapte ik de hint trouwens pas. Ach, laten we maar zeggen dat de plaatselijke pers het ook maar voor het geld deed, toch?

Rolls-Royce Phantom VI Hearse - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom VI Hearse - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom VI Hearse - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom VI Hearse - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom VI Hearse - Foto Jim Appelmelk


Rover 3.5 Litre ‘Coupe’

Ten slotte een Rover, ook erg belangrijk voor de geschiedenis van de Britse automobielindustrie. Het ligt zelfs zo gevoelig dat James-Bond na een drietal BMW’s weer overstapte op Aston-Martin, en dat terwijl het aanvankelijk natuurlijk gewoon een kwestie van geld was! De link tussen de drie merken is trouwens het gebeuren om Rover heen vanuit BMW dat de makers van James-Bond films er toe bracht om weer terug over te stappen op een Brits merk, Aston-Martin dus.

Een Aero Eight voor Bond zou rouwens wel getuigen van Britse humor, maar aangezien de huidige films voornamelijk bestaan uit wat plattere actie zie ik het niet echt gauw gebeuren. Misschien in een parodie, zoals de verouderde ‘Casino Royale’. Die naam is eerder al gebruikt voor een parodie op James-Bond, en nu voor de meest recente film. Enfin, het gaat hier om een Rover 3.5 Litre ‘Coupe’, waar de laatste term slaat op de verlaagde daklijn ten opzichte van de niet-coupé. Óók toen al werd de term ‘coupé’ niet alleen geassocieerd met twee deuren, maar tevens met een lagere daklijn op vierdeurs modellen. De Benz CLS is dus niet de grondlegger voor de – in mijn ogen foutieve – term voor sporty sedans. Voorin vinden we een redelijk krachtige V8 die van General Motors kwam, en met 151-161 pk genoeg vermogen leverde om vooruit te komen met de vrij forse 1734 kilogram. Zoals bekend voor veel Britse auto’s is óók dit een vrij dure auto om te bezitten, dus schrijf het maar op je buik met ‘vrij van wegenbelasting’. Maar voor de anti-klassiekerwet in Amsterdam hoef je een dergelijke auto ook weer niet te mijden, want die is gewoon te onmogelijk om waar te worden. Gelukkig.

Rover 3.5 Litre 'Coupe' - Foto Jim Appelmelk
Rover 3.5 Litre 'Coupe' - Foto Jim Appelmelk
Rover 3.5 Litre 'Coupe' - Foto Jim Appelmelk
Rover 3.5 Litre 'Coupe' - Foto Jim Appelmelk



47 reacties

waowieeeeeeeeeew
Geweldige spots en leuke text!
Machtig wat is die Morgan Aero 8 toch een mooie auto!! Ik hoop echt dat die coupé versie, zoals die sjeik een paar maand geleden afnam, ook in serie geproduceerd gaat worden. Prachtige spots, Appeltje!! Keep up the good work.
Rolls-Royce Phantom VI Hearse

HAHAHA daar wil je tog niet in gezien worden moest gelijk aan die rare vliegtuig

http://www.arp.harvard.edu/info/missions/wb57eng/dscn0251.jpg
we love you appeltje!
Heeft die morgan eigenlijk altijd al mini koplampen gehad?
Super weer. En altijd leuk om de verhalen erbij te lezen. Ik kijk echt elke keer weer uit naar een nieuw topic van jou.
@mrp: ik wist dat die koplampen mij bekend voorkwamen!
@ besaram

hah de Superguppy!
En ik denk dat je in die Phantom wel dood gevonden wil worden hoor…
Het is tenslotte een peperdure lijkwagen…

PS: Excuses als dit te ver ging
@ mrp
nee, dit is van na de facelift. Die moooie grote schele koplampen zijn helaas
gesneuveld.
Zozo, staat die Morgan nu in Laren ja? de 82-XH-LF heb ik zelf gespot op de parkeerplaats bij de grensovergang Denekamp-Nordhorn, in noord-oost Twente. De bestuurder liep er net omheen foto’s van te maken. Helaas had ik zelf geen camera mee, maar wel grappig om hem nu zo weer te zien!
@MRP
Volgens mij is dat een facelift.. Vroeger keek de Aero 8 nog altijd scheel, dat doed deze niet..
@ darahan: “doed”? Dat meen je niet he… ;)
Mijn eerste gedachte was inderdaad ook “Mini” bij die nieuwe koplampen.

Overigens respect voor de eigenaar van de AMV8 roadster, die zo dicht bij de stoeprand durft te komen met zijn gloednieuwe velgjes.
die Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé bevalt me heel goed moet ik zeggen.
foto 3 is wel relax!
jezus, wat is zon morgan lelijk!!
Foto #3 van Aston: strak langs de stoep geparkeerd!
Mooi spot die Morgan, was het ritje je nog bevallen?
In die Rolls-Royce Phantom VI Hearse zou ik echter nog niet dood gevonden willen worden…
In welke auto wel dan? Liever een Rolls-Royce dan een-of-andere Chevy toch?
oooeehh .. die rover P4/P5 is gewoon de enigste 4 deurs die het predicaat coupe mag dragen .. goed bezig Appeltje ..
mooie spots appeltje

is er al een appeltje website? Vol met kennis over oude auto’s jummie… :)
Het Amsterdam Hilton is altijd een lekkere plek om mooie auto’s te spotten. Aardig wat eigenaren van klassiek spul tussen ’t Olympiaplein en het Apollo House.

http://i66.photobucket.com/albums/h254/Dinkel_photos/Aviodrome03082007/P8031018.jpg

http://i66.photobucket.com/albums/h254/Dinkel_photos/Aviodrome03082007/P8031016.jpg

Zo’n lekkere P valt best mee qua kosten, maar vindt maar eens een goeie!
Ziet er goed uit, deze rapportage. Er wordt toch iedere keer weer veel tijd en aandacht aan besteed, chaupeau!
die morgans zijn nu toch echt FUGLY langs vooropzij bekeken…
Jim, ik vind het altijd leuk dat je zo een uitgesproken mening hebt over auto’s.
Trouwens, jullie zien mij ook nog op 1 van de RR foto’s ;)
How, wat een leuke Rover zeg. Die Jaguar is precies een beetje vervormd achteraan.

Weet je van welk blad de Morgan-journalist was?

En bedankt voor het complimentje over onze nummerplaten. Gisteren nog BMW-550 gezien op een taxi-nieuwe 5-touring, altijd lollig. Ik vind die fluo-gele kentekens wel leuk, maar ze eisen inderdaad wel heel veel aandacht op.
Die MkII is heerlijk, vooral met die spaakvelgen, in R’dam staat een exemplaar in two-tone, helaas niet echt in perfecte staat.

En mensen die de Morgan lelijk vinden zijn zelf lelijk! 8)
Emerald Green Jag
De gespotte Morgan is nog wel om aan te zien (Nice spotting! Jolly good job, Appeltje!).
Herinneren jullie je nog die Morgan uit TG? Dat ding keek echt *scheel*!
Bij de aanblik van die auto deden JC en kornuiten het overigens ook… ;-)
Ben ik de enige die de ‘schele’ Morgan mooier vond dan de nieuwere versie?
Op foto’s ziet het er inderdaad niet uit, maar in het echt vind ik het gaaf. Lekker onderscheidend.
hee die nj nj bentley is van de sigarenboer in ouderkerk aan de amstel.
seedorfmeissie
Morgan is en blijft een mooie auto, en zeker heel apart, dus daarom worden ze ook zo vaak gekopieërd! Wie meer wil weten moet even op de site kitcarclub.nl kijken.
Die Morgan is echt een mooie wagen, toch vind ik een Wiesmann GT mooier:) Die AM doet echt, vind het niet gek dat ie zo dicht bij de stoep staat, als je dat geld hebt maak je je toch echt niet druk om een velgrand denk ik. Niet zo een auto liefhebber als de meeste van ons denk ik trouwens. Op een of andere manier vind ik die Jaguar echt sexy :s hahaha zal wel aan mij liggen:)
ik heb liever een Koeningsegg !! img src=”http://www.motortrak.co.uk/common_files/motortrak06/graphics/carimages/KOENIGSEGG.jpgl” width=”450″>
die Phantom Drophead Coupé is gewoon een baksteen
hmzz…ik mis de invicta!!
de invicta S1 wel te verstaan
Die wagen is -edit: netjes houden- prachtig,zet maar in mijn garage neer!!
@Klassiekerrally .. je staat niet alleen ..
OmG dat vliegtuig… :P
en die auto’s uit engeland zien er veel beter uit!
in nederland heb je allemaal van die blokken xD
die engelsen zijn allemaal misschien dan wl hondslelijk maar jesus wat hebben ze smaak wat auto’s betreft
Ja, alle engelsen zijn lelijk…
http://uk.gizmodo.com/czj6.jpg

… ok, ze is Welsh… ;)
OK KR ;) slaapt uw vrouw nog?
Hoe raad je het!
Ze lijkt er wel wat op ;)

(haha… je kent ‘r :twisted: )
Rolls-Royce Phantom VI Hearse

dat is toch een lijke wage of ben ik nou gek
mijn vader heeft een p4 volgensmij uit 63/64, en is helemaal gek van rover, heeft iemand een idee waar ik wat leuke rover-prullaria kan krijgen?
op foto 3 van de lotus staat nog een dikke cl amg …
waarom spot je die dan niet het is 20 keer beter die cl
@ Appeltje: Bedoel je soms de Phantom Landaulette op deze website? http://www.almereclassiccars.nl/info.asp?i=645
Zo niet, dan ben ik wel benieuwd welke landaulette z’n weg naar Nederland gevonden heeft.
De auto die je via de link aantreft is overigens een Phantom V Park Ward Limousine, die in 1996 door de Chelsea Workshop omgezaagd is tot Landaulette. Tijdens deze “chopjob” hebben ze ook maar meteen de voorspatborden met dubbele koplampen van een Phantom VI gemonteerd om de auto nieuwer te laten lijken.
Hi All, just wondering if anyone can tell me anything about the hearse in English?

Would love toi hear about it, is it for sale?

Ivan Fisher

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).