Officieel! Seat Ibiza [updated]

Auteur: , 110 Reacties

Ohoh er is weer eens iets gelekt! En dit keer is het de Seat Ibiza die vroegtijdig op straat ligt. Seat liet in Geneve natuurlijk al een voorproefje zien in de vorm van de Bocanegra Concept. En zoals je op deze foto's kan zien is de Ibiza daar een tammere variant van geworden.

De nieuwe Seat Ibiza is de eerste Seat volgens een nieuwe designtaal en is ontworpen door de Belg Luc Donckerwolke. De nieuwe Ibiza is 4.052 mm lang, 1.693 mm breed en 1.445 mm hoog. De wielbasis meet 2.469 mm – een toename van 7 mm – en de spoorbreedten vóór en achter zijn met 30 en 33 mm gegroeid, tot respectievelijk 1.465 en 1.457 mm. En onder de motorkap vinden we drie benzine- en drie dieselmotoren. In benziesmaak hebben we: 1.2 (70 pk), 1.4 (85 pk) en 1.6 (105) en door de dieselslurpers is er het volgende: 1.4 TDI (80 pk) en 1.9 TDI met 90 en 105 pk. Alle motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde 5-bak.

Seat Ibiza

Seat Ibiza

Seat Ibiza

Seat Ibiza

Seat Ibiza

SEAT Ibiza 2008: een nieuw begin

• Eerste model met het nieuwe, door VW voor dit segment ontwikkelde platform
• SEAT’s nieuwkomer biedt topkwaliteit, een prachtig design en volop sportiviteit
• CO2-uitstoot van dieselmotorenreeks beneden de 120 g/km

Leusden, 2 april 2008 – De populaire Ibiza wordt het eerste model binnen de Volkswagen Groep dat gebruikmaakt van een nieuw platform dat speciaal voor dit segment is ontwikkeld. Dit nieuwe platform garandeert niet alleen een betere stabiliteit en een hoger comfort, maar ook een uitzonderlijk hoog veiligheidsniveau voor de inzittenden.

SEAT’s wens om een grote stap voorwaarts te maken is in daden omgezet dankzij de introductie van de nieuwe Ibiza, SEAT’s bestverkochte model dat in zijn segment een benchmark gaat worden op het gebied van kwaliteit. Vanzelfsprekend komen net als bij alle andere modellen ook in de Ibiza de merkwaarden van SEAT duidelijk tot uiting.

De SEAT Ibiza 2008, die opnieuw uitsluitend in de fabriek in Martorell nabij Barcelona zal worden geproduceerd, is de vierde en zonder enige twijfel meest indrukwekkende generatie van de Ibiza. De sportieve en innovatieve nieuwkomer van het Spaanse merk markeert een enorme sprong op het gebied van design, kwaliteit, veiligheid en uitrusting en vormt tevens de voorbode van een belangrijk en nieuw productoffensief van SEAT.

Oog voor het milieu is nog zo’n bijzonder sterk punt van de nieuwe Ibiza. 95% van de onderdelen en componenten is recyclebaar en de Ibiza laat in alle uitvoeringen CO2-waarden noteren die onder het gemiddelde liggen. Alle diesels stoten bijvoorbeeld minder dan 120 g/km CO2 uit, terwijl de benzinemotoren alle onder de 160 g/km uitkomen.

Nieuwe designtaal
De SEAT Ibiza is de eerste productieauto die volledig is ontworpen onder de supervisie van Luc Donckerwolke. De gerenommeerde Chief Designer van SEAT heeft een veel agressiever silhouet getekend, waaraan de nieuwe Ibiza zijn herkenbare en onmiskenbaar aantrekkelijke ‘looks’ te danken heeft. Het originele ontwerp markeert een nieuwe designtaal waarin krachtige, geometrische lijnen centraal staan. Het voorkomen van de Ibiza is compleet vernieuwd, waarbij vooral het nieuwe front en de duidelijke Dynamic Line, het handelsmerk van SEAT, opvallen. Dankzij SEAT’s nieuwe ‘Arrow Design’ concept zijn de koplampclusters en de grille onder de voorste rand van de motorkap geplaatst, waardoor een origineel en pijlvormig ontwerp in het front kon worden verwerkt. Tegelijkertijd zorgt de Dynamic Line aan de zijkant voor een duidelijk en opvallend stylingdetail.

De gespierde schouders en wielkasten, de buitenspiegels die onder de raamlijn zijn geplaatst en de efficiënte luchtinlaat onder de voorbumper bezorgen de nieuwe Ibiza een opvallend gespierd uiterlijk en een jonge uitstraling.

Het interieur geeft net als de buitenkant blijk van een zeer sportief karakter, waarbij direct duidelijk wordt dat de ontwerpers veel nadruk hebben gelegd op de productiekwaliteit, de gebruikte materialen en de combinaties van de bekledingsstoffen. Het resultaat is een bijzonder sportief interieur dat volop kwaliteit uitstraalt.

Het bestuurdergeoriënteerde dashboard is vanzelfsprekend ook sportief vormgegeven, met als opvallende accenten de nieuwe uitstroomopeningen voor de ventilatie. Daarnaast is er een gecombineerd USB/Aux-in systeem leverbaar waarop een iPod, een MP3-speler of vergelijkbare technologie met dataopslag aangesloten kan worden. In het midden van het dashboard kan de Ibiza geleverd worden met een voorziening waarop een portabel navigatiesysteem aangesloten kan worden.

De toegenomen uiterlijke en interieurafmetingen hebben er voor gezorgd dat het sportieve design van het vijfdeurs koetswerk praktischer dan ooit is geworden. De nieuwe Ibiza is 4.052 mm lang, 1.693 mm breed en 1.445 mm hoog. De wielbasis meet 2.469 mm – een toename van 7 mm – en de spoorbreedten vóór en achter zijn met 30 en 33 mm gegroeid, tot respectievelijk 1.465 en 1.457 mm. Naast een extra ruim interieur heeft de extra lengte geresulteerd in een kofferbakinhoud die met maar liefst 25 liter is uitgebreid tot in totaal 292 liter.

Maatgevend op gebied van veiligheid
Eén van de onderdelen waaraan de ingenieurs in het Technical Centre van SEAT in Martorell vooral aandacht hebben besteed, is de actieve en passieve veiligheid. De actieve veiligheid wordt ingevuld door bekende systemen die al in andere modellen van het merk dienst doen, zoals ABS met EBD, het EBA noodstopsysteem en ESP met TCS traction control. Afhankelijk van de uitvoering zijn deze systemen nu voor de voltallige motorenreeks beschikbaar.

Tot de passieve-veiligheidselementen behoren het gebruik van extra sterke materialen voor de constructie van de carrosserie en kreukelzones in het chassis. Verder is de Ibiza standaard uitgerust met een airbag voor de bestuurder en voorpassagier en nieuwe zijairbags vóór die tegelijkertijd bescherming bieden aan de borstkas én het hoofd. Een gordijnairbag is eveneens leverbaar.

Nieuw, preciezer en sportiever chassis
De wegligging van de nieuwe SEAT Ibiza staat op een nog hoger niveau dankzij een nieuw, efficiënt platform en de gegroeide belangrijkste afmetingen van de auto, waaronder de spoorbreedten en wielbasis. De nieuwe constructie van de vooras en wielophanging staat borg voor precieze en sportieve prestaties, terwijl tegelijkertijd een hoog rijcomfort behouden blijft. Verder is het elektrohydraulische stuursysteem voorzien van nieuwe software voor extra souplesse en gevoel, en een meer progressief stuurgedrag.

Nieuwe opties
De nieuwe, vierde generatie SEAT Ibiza is leverbaar met Hill Hold Control, een hulpmiddel dat er voor zorgt dat de auto op hellingen twee seconden blijft staan nadat het rempedaal is losgelaten en alvorens het gaspedaal wordt beroerd. Tevens is voor de Ibiza een nieuwe Fog Lamp Cornering functie leverbaar, waarbij de afzonderlijke mistlampen in een bocht automatisch worden ingeschakeld, ter verbetering van het zicht. Wanneer de richtingaanwijzer wordt ingeschakeld bij snelheden lager dan 40 km/u of wanneer het stuurwiel een bepaalde stuuruitslag bereikt, wordt automatisch de mistlamp aan die kant van de auto geactiveerd voor extra zicht in de bocht.

Andere noviteiten ten opzichte van het vorige model zijn de krachtige Bixenon koplampen met AFS, parkeersensoren achter, een in de radio geïntegreerd Bluetooth-systeem en een aansluitmogelijkheid voor een portabel navigatiesysteem in het midden van het dashboard.

Complete motorenreeks
De motorenreeks voor de nieuwe Ibiza biedt zes keuzemogelijkheden: drie benzine- en drie dieselmotoren. De 1.2 (70 pk), 1.4 (85 pk) en 1.6 (105) benzinemotoren zijn alle uitgerust met vier kleppen per cilinder. Alle drie zijn ze standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak en onderscheiden ze zich door een gematigd brandstofverbruik en lage CO2-emissies, die nu onder de 160 g/km uitkomen.

Ook de dieselmotoren laten indrukwekkende prestatiecijfers en koppelwaarden noteren. Aan de basis van de reeks staat de zuinige 1.4 TDI. Daarnaast levert SEAT voor de Ibiza een 1.9 TDI met 90 en 105 pk. De drie diesels zijn te bestellen in combinatie met een handgeschakelde vijfversnellingsbak.

Tot slot heeft SEAT voor de nieuwe Ibiza drie uitrustingsniveaus samengesteld: Reference, Stylance en Sport. Alle drie kunnen ze rekenen op een uitgebreide lijst met standaardvoorzieningen. De Reference basisuitvoering krijgt bijvoorbeeld standaard ABS evenals een airbag voor de bestuurder en voorpassagier, nieuwe zijairbags met borstkas- en hoofdbescherming, elektrisch bedienbare ramen vóór, op afstand bedienbare centrale portiervergrendeling, een radio/CD/MP3-speler en tal van andere features.



110 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Een beetje laat met 1 april daar? Mijn god wat een gedrocht.
Vind ik toch een stap TERUG van de concept…
Is nogal een verschil he, met het showmodel.
Vind hem er persoonlijk nu een beetje lafjes uitzien en vindh et persoonlijk ook niet echt een pakkend design, wat is er gebeurd met de ontwerpers van de Leon I? Hadden niet nogmaals wat kunnen fabriceren? Of was het geld op, wnat dti is meer een upgrade van het bestaande model dan iets volledigs nieuws heb ik het idee.
Vind het bijna een schaamteloze kopie van de Fiat Bravo/Ceed/I30. Tevens lijkt hij me ook een beetje gegroeid, meer richting golf klasse ipv polo.

Daarnaast ziet het dashboard er aardig plastic uit. Hoop dat dat beter wordt dan bij de oude Ibiza.
Ik krijg helaas zo’n Koreaans/Chinees-design gevoel… jammer… concept leek me nochtans veelbelovend.
Martijn Lemmens
mmm groot verschil inderdaad met het showmodel.
Toch denk ik dat het een succes gaat worden, het heeft wel iets…
Hoewel ik de achterkant erg rustig vind tov de voorkant.
en profil wel gelijkenissen met grote broer Leon, maar verder vind ik het design niet veel bijzonders eigenlijk… zeker niet in vergelijking met de conceptcar.
Bij Seat Design hebben de mannen vast en zeker kleine kinderen. Daarbij is er zeker een medewerker van Disney overgekomen, want dit is toch echt de nieuwe hoofdrolspeler van de verfilming van de populaire disney animatiefilm CARS van enkele jaren geleden (zie het gezicht van de 2e foto). Wel een geinig wagentje zo.
@gizzer: newsflash: het dashboard is ook gemaakt van plastic (dat is bij alle auto’s zo trouwens, tenzij je echt heel veel neertelt voor leder of hout)…
..ik wacht wel op de driedeurs.. Mooie wagen, maar niet echt bijzonder of ‘iets nieuws’ vind ik.
zondagsrijder
…en weer zo’n neo-trabant die zogenaamd een uitdrukking is van de sportieve persoonlijkheid van de bestuurder.
Achterkant is vooral Fiat Croma. Het front doet weer denken aan een Skoda Fabia. De scherpe lijnen in de flanken zijn erg BMW en en-profil is het net een Suzuki Baleno hatchback.
Kom maar op met die Alfa Mito…
Mazda 3 meets iets van Soesoeki. We erg veel lijntjes en dingetjes. Ben bang dat de auto na een aantal jaartje oud toont. Net zoals de Leon nu.
Wachten op het FR/Cupra model dat terug meer op de concept zal lijken?
inderdaad niets spectaculair. Als je deze ziet rijden doet me dit niet echt denken aan een nieuw model..
Komt maar 1 woord in me op bij het zien van deze ibiza: BORING
Waar zijn de TSI motortjes van VW nou?
Kia C’eed&Hyundai i30 zijkant + BMW 1 voorspatborden en voorkant. Niet echt Seat identiteit als je het mij vraagt, ook al is er sprake van een ”nieuwe designtaal”
Verschil met concept zie ik dus echt niet. Behalve de bumpers en de velgen is het gewoon dezelfde koets. Vergeet ook niet dat dit de 5 drs is.

Dus hup naar de velgenboer voor een paar knappe 19″ jetsers en het is gewoon een dikke kar.

Het verschil met het concept is juist nihil!
Nou moet ik zeggen dat ik de Leon en Altea leuke auto’s vind. Dat komt vooral door het toch wel eigenwijze design.

Ik had een beetje de hoop, dat door de designtaal van de huidige SEAT’s, dit zou transleren naar een wat “sportievere” misschien zelfs wel wat “brutere” uitstraling van de Ibiza gezien de grootte van de auto. Helaas is dat niet gelukt.

Het is weer het typische VAG sausje dat er overheen is gegaan. Bijna allemaal dezelfde wagens qua design het verschil zit ‘m alleen in de grootte en de details. Niet echt onderscheidend van de rest van de familie dus.
Alleen head-on (2e foto) denk ik, mja, das wel vet.
Maar alle andere foto’s zijn zo nietszeggend… Helaas meneer Donckerwolke, hier had u toch nog even verder op mogen schetsen. SEAT wil toch jong en sportief publiek aantrekken?


Misschien toch een idee’tje voor ex-Alfa designer Frank Stephenson, om deze eens te hertekenen? Als in open-sollicitatie? ;)
Wat een gedrocht! Erg jammer, want de Ibiza is altijd een leuke verschijning geweest.
Te veel lijnen…
Die lijnen vloeken echt. Zelfs die deurgrepen zitten niet mooi op 1 lijn vanwege die rare lijnen. Echt lelijk.
Zeer knappe wagen! De “bocca” vooraan is zeer geslaagd en kwade ogen achteraan staan hem prachtig.
dan zou ik een civic kopen i.p.v dit

civic is niet per se beter maar er zijn meer mogelijkheden bij
doorsnee gedachten op een doorsnee werkdag van de ontwerper:
hier een lijntje
daar een lijntje
hier nog een extra vouwtje
‘kijkt op klok’
het is nog geen 5 uur dus:
nog een lijntje
daar nog een stukje altea
KLAAR…
nou ja ik word in ieder geval betaald.
Toch maar wachten op een Chinees? Kwestie van met een origineel ontwerp rond te rijden.
Uitdebroeck Piet
langs voren zeker oké, langs achteren maar gewoontjes. Maar tis eens iets anders want alle oude ibiza modellen leken erg op elkaar. Wat ik dan wel weer raar vind is dat aan zijn afmetingen te zien het eerder een c-model is en geen B.
‘vind het niet echt mooi… ik mis-zie er iets aan. ziet er japans uit
Kek wagentje, hoewel het concept er wat gaver uitziet. Overigens had ik de hatch in de back persoonlijk wat stijler gemaakt. 8)
Ik ga er maar van uit dat er ook een 3-deurs versie komt en dat die iets meer van de lijnen van de concept laat zien. De corsa 3- en 5-deurs zijn ook een wereld van verschil (in het voordeel van de 3-deurs).
@rick dos, groot gelijk ik heb niks meer toetevoegen..
..en wat een spannend motorengamma! Broekplassers alom zeg.. zo’n 90pk’er is aan mij wel besteed. Vroooaaaap & vroem.
Zelfs geen hybride.
Wat een stomme zet … waar dat concept gewoon zo gruwelijk mooi was … is deze zo gewoontjes … niet lelijk, maar te gewoon.
Alleen de voorkant ziet er wel strak en sportief uit.
Hoog subaru impreza gehalte als je het mij vraagt.
Hmmm, ik wacht nog even tot ik hem in het echt zie. En dan liefst de 3-deurs. Persoonlijk vind ik het jammer dat het allemaal wat “liever” en ronder is geworden dan de concept, zo op het eerste gezicht.

@ Rick Dos: kan het niet met je eens zijn. Je hebt gelijk wat betreft het interieur, daar zie ik wel overeenkomsten inderdaad, maar qua uiterlijk lijkt dit op niets van de VAG groep, buiten een aantal stijlelementen van Seat zelf.
Half geslaagd. Het lijkt wel of LDW gewoon te weinig tijd heeft gekregen om zijn schetsen te verfijnen. De achterkant kon origineler (nu Peu 207) en met name de schuin aflopende lijn vanaf de koplamp naar achteren toe breekt het design op een foute manier. Die had tot de voorste deurstijl moeten lopen en de schuine wigvormige lijn die van achter komt daar ontmoeten.
Dat LDW gewoon beter kan weten we van de Lambo`s natuurlijk.
De voorkant is origineel en mooi!
Maar dit is volgens mij een gevolg van de TWO CONSTRAINTS: TIME & BUDGET.
Tja wat wil je met een belg als designer… tjonge jonge… ik was ecth verkocht van het conceptmodel maar dit… nee, wat een gedrocht!

Die lijn aan de zijkant vind ik ook echt helemaal niks… bah
Het interieur is wel beter zo te zien.. want in de Leon vind ik dat persoonlijk er nogal saai en ietwat goedkoop eruitzien..! Maar deze Seat nou dan vind ik zelf de Kia Ceed, zoals al eerder in de comments genoemd, mooier..
De achterkant gaat wel, de zijkant lijkt erg op de leon en van voor vind ik het net zon autotje van een kindertekenfilm. Die smile…de agressie van het concept is helemaal weg, waarschijnlijk is deze voorbehouden aan de FR/Cupra versies. Alhoewel er alleen ‘gespaard’ is op de zwarte vlakken en zwarte delen in de lampen.
Kijken of de 3 deurs wel wat spannender word..
@ RClipse: Wat wil je met een belg als designer? Wat een zielige uitspraak! Jij kent duidelijk niet veel van autodesigners…
@RClipse “Tja wat wil je met een belg als designer”

wat betekent dat? Je meest geniale ingeving van de namiddag?
@RClipse: kun je het beter, stuk ollander.
Zuur, vergeleken met het conceptmodel lijkt het nergens op idd ;)
ziet er goed uit! Ik hoop nog op 3 dingen:
degelijkheid van de materiaalkeuze in het interieur, een goede geluidsisolatie voor de 1.4l TDI en de 2 lijnen in de zijkant van de auto vallen goed mee op foto (zeker bij de 3deurs Bocanegra) maar is een gewaagde designstunt, te hopen dat dit in het echt ook goed oogt.
Voor de rest is hij super:
*Hij lijkt op geen kanten meer op het huidige model.
*Het nieuwe onderstel gaat uitstekend zijn!
*Zowel de TSI motoren als de TDI met common-rail motoren komen eraan, enkel een kwestie van tijd.
@ Rclipse

dus de Murcielago, de Murcielago Roadster, Gallardo, R8 Le Mans, vorige versie A4 Avant en de Conti GT is ook troep?
Ik vind hem recht van voren behoorlijk op de nieuwe Impreza lijken, en nee: dat is geen compliment.

Daarnaast is het voor mij nog steeds een raar gezicht dat de auto zo groot is: hier zit de Arosa nog onder maar daar zal dan wel weer de VW UP! in Seat-saus onder komen. Waarom moeten auto’s groter? Seat had een voorbeeld moeten nemen aan de nieuwe Mazda 2, die tenminste wel lekker licht is…
@Cupracer: staat de huidige Skoda Fabia al niet op het nieuwe onderstel?
Het wachten is op de drie-deurs sportcoupé, een auto die qua uiterlijk vertoon heel anders wordt dan de 5-deurs (voor het eerst bij de Ibiza). Met deze 5-deurs wordt duidelijk op het ‘ oudere ‘ publiek gericht, toch vind ik het een geslaagde keuze (nee natuurlijk ziet het er niet uit als je het vergelijkt met de concept, maar kan iemand mij hier 1 model noemen waar de productieversie net zo was als de concept (in deze klasse)). Wanneer je deze ibiza vergelijkt met haar concurrenten kan ik zeggen dat het inderdaad iets weg heeft van diverse auto’s. Maar beter goed gejat dan slecht verzonnen, toch staat seat wel altijd voor kwaliteit en sportiviteit (denk aan fr, cupra en degelijkheid gewaarborgd door het VAG-concern).

Een mooi idee, dat waarschijnlijk weer hoge verkoopcijfers zal gaan halen. Het wachten is alleen op de drie-deurs, dus nog even volhouden.
“degelijkheid gewaarborgd door het VAG-concern”…………de eerste 24 maanden.
@ golf gti
fiat grande punto, die had gewoon geen concept model nodig om het publiek warm te maken.
Toch weer een erg vrouwelijk autootje geworden, met idd wel heel veel lijntjes overal (lol @ GWBoes).
Wat wel positief is: dat gapende gat in de voorkant wat bij de Léon’s/Altea’s/Toledo’s voor grille moet doorgaan heeft hier gelukkig een wat prettiger op het netvlies liggende vorm gekregen.
Verwondert het hier verder niemand hoeveel de huidige dashboards (dus niet alleen dat van deze SEAT) lijken op dat waar Alfa Romeo al zo’n beetje vanaf de 147 doet? Twee diepliggende klokken met een afdakje erboven, de luchtroosters (blijven trouwens prachtige staaltjes van eenvoud en doelmatigheid).
@ Patrick: dat platform heeft Skoda stiekem gejat. Want zelfs bij Seat denken ze dat ze de eerste zijn ermee. Dussss.

Terecht dat iedereen versteld staat dat de productieversie niet lijkt op de conceptcar. Want dat gebeurt nooooit….

Beste mensen: de lijnen zijn gewoon nagenoeg hetzelfde, alleen zal de concept meer zijn zoals de snelle versies er uit gaan zien. Vind het goed dat Seat foto’s brengt die gewoon laten zien hoe de 1.4 straatversie er uit komt te zien. Die gaat tante Truus namelijk ook kopen… Ziet er nog steeds best goed uit, net als de Leon. Maar het wordt steeds lastiger de modellen te onderscheiden. Je kunt ook teveel familiegezicht hebben.
Impreza kloon

Kan beter
Denk dat er al weer heel wat tunerts handenwrijvend achter hun beeldschermpje zitten. Deze Seat kan zoveel beter!! Wat is een Punto dan toch clean en to the point ontworpen.
zijn ze in 2000 blijven hangen met dit ontwerp??
ze moesten het aan een duitser laten tekenen xD
Beetje drukke bende, die voorkant!
Rest vind ik nou ook niet echt geweldig.
Doe mij de huidige Ibiza maar.
Wat een misser, elke keer proberen ze het weer om details van o.a. Alfa Romeo over te nemen. Maar ze kunnen het gewoon niet!
Voorbumper doet me wat denken aan een IS-F :P
Voorbumper doet me wat denken aan een IS-F :P
heel jammer dit, gemiste kans als je het mij vraagt..
mwah loop er nog steeds niet erg warm van
@ RClipse: denk es twee minuten na voor ge iets schrijft

waarschijnlijk durfden ze de achterkant ook al niet te tonen?
dit ziet er behoorlijk mis uit.
@ Patrick & Prius:
als je de maten van de Fabia erbij pakt zul je zien dat die verschillen (spoorbreedte) met die van de seat.
De fabia heeft rechtstreeks het onderstel van de vorige generatie (huidige Polo, ibiza) overgenomen. De Nieuwe ibiza staat op een geëvolueerde versie van dit platform. Het betreft hier lichte modificaties in het plaatwerk (hogere crash-eisen) en in de wielophangingen (grotere spoorbreedte dus).
Skoda moest eerder komen met de nieuwe fabia, en kon dus blijkbaar niet wachten tot de breinen van VW uitgeëvolueerd waren.
Ik schrok me dood dat ik las dat het een Seat was. Dacht eerst een of andere KIA!
@Tiemen: niet mee eens, Kia tekent wél mooie auto’s (de Kee en Koup dan toch in ieder geval) met mooie lijnen, goede proporties en geen grammetje of lijntje teveel! ;-)
Fiat Rider ( ///// )
Ik vind het huidige model mooier om er naar te gaan kijken, of het model daarvoor, maar deze vind ik niet zo bijzonder.
WHAUHUHAUAH moet je die handgrapen zien whahaha!! echt niet normaal :O En als je de zijkant ziet, 2 groffe lijnen die gewoon de lijnenspel van de auto verpesten! Echt zonde Seat, zonde :(
Als je weet dat Luc Donckerwolke zowel de Audi A4 Avant & de R8 Le Mans, de Skoda’s Fabia & Octavia, als de Gallardo & Murcielago heeft getekend, dan kan je hier alleen maar teleurgesteld over zijn.
De lijnen aan de zijkant sluiten totaal niet op elkaar aan. Alsof er een losse voor en achterkant tegen elkaar gezet zijn.. :|

@ mx5-owner; Bedankt voor de hartverzakking…
ach ja ook weer zo,n auto met een plastic smoeltje zoals werkelijk elke auto
Het concept was zo mooi!
En nu dit..om te huilen.
En die motoren ! een jaar of 10 geleden was dit misschien oké, zelfs toen niet meer dan oké.
Maar nu zijn die gewoonweg ongelooflijk verouderd.
Ecomotive mijn kl*ten zeg ik dan!
Auto emocion daarentegen…ik voel wel een zekere emotie..teleurstelling.
dit geloof ik niet. Hij lijkt nu wel heel erg op een koreaan met italiaanse trekken. Ik bedoel: Hyundai I30, Kia C’eed, Fiat Bravo….

jakkie dakkie….
@Citrofiel.

Sorry, ik had er bij moeten zetten: 16 jaar en ouder. ;) :P
Zelfs Kia’s zijn mooier. Ik denk dat ik nu dan ook maar spontaan overstap op Chinezen ofzo, dan neem ik die slechte veiligheid maar op de koop toe.
Tsja, een Seat. Doet mij toch altijd denken aan ‘wannabee’s’. Ze blijven wel dicht bij de ronde bolhoed vorm zitten met hun modellen.
Luc’s talent licht blijkbaar toch bij het ontwerpen van lambo’s, wat een gedrocht..
Onevenwichtig en uit proportie.. een heel slecht design. Gauw de huidige kopen :)
veel beter dan het huidige model en zo’n beetje alle aziatische modellen
Lijkt erg op een bangle ontwerp.Lelijk dus.Jammer dat tegenwoordig nieuwe modellen gewoon lelijker zijn dan de oude.
Ik snap de vele negatieve reacties hierboven niet. Deze is stukken mooier dan het huidige opgeblazen bolletje, dit is een auto! Ik vind deze echt veel leuker dan de Leon. Eindelijk een Seat de afwijkt van de huidige eenheidsworst.

Alleen jammer dat ze zulke zwakke en verouderde diesel motoren er in leggen, waar is de 2.0 TDI common rail met 150 pk?
Dat design slaat als een dweil in je gezicht, maar het zal wel wennen…
In het echt is deze Seat vast mooier…
ziet er niet slecht uit maar ik mis wel de emotie die de bocanegra je wel bied. de achterkant komt te plomp over. de bocanegra was heel mooi in balans, scherpe lijnen en een gemeen kijkend smoelwerk. dat is helaas niet meer terug te vinden op het uiteindelijke model. jammer, erg jammer.
wat een gedrocht zeg…als het seat logo eraf was en erbij stond dat het een ssangyong was had ik het ook geloofd… wat een zonde..het concept was zo mooi :(
HIER STAAN NOG MEER FOTOS!!
http://www.netcarshow.com/seat/2009-ibiza/
@Camiel: heb je wel doorgeklikt naar de gallery?
http://www.autoblog.nl/singapore/?gallery=Seat/Ibiza%202009

PS: je CAPS blijft hangen…
ik lees ”afwijken van de eenheidsworst” , ik, denk zijn zwakte is dat het nagenoeg alle merken had kunnen zijn.
Uitdebroeck Piet
achterkant ziet er toch beter uit met meer foto’s. Ik vind hem zekers niet minder dan het huidig model hoor nu het design al een dag verteerd is.
Lang niet slecht. Zal vast heel mooi rijden. Die grote luchthappers aan de voorkant is mischien wat over de top maar het staat wel mooi opzich.
Ik kan jullie zeggen: In het echt istie veel mooier (geloof me, zelf gezien)!! hoewel ik de achterkant toch nog ietswat iel blijf vinden. Maar hij komt live veel beter uit de verf dan op deze fotos. En voor mij de grootste verrassing: De grote sprong voorwaarts in het interieur. Doet veel minder plastikkerig aan dan de huidige.
overigens heeft de 3deurs inderdaad een flink afwijkende achterkant, wat hem zeker goed doet.
Top SEAT!!
Het ergste is nog wel dat een hele horde junior-consultants of weet ik wat voor artificiële beroepsgroep dit als lease-auto gaat nemen (want: ‘VAG kwaliteit, maar dan sportief, wow, hoe cool is dát?’) en nog denkt dat het wat voorstelt ook.

Het ALLERergste is dat alle andere mensen dit stuk horizonvervuiling niet van de weg kunnen wegklikken, zoals ze dat nu nog wel kunnen met de foto’s op het internet.

“Sorry agent, dat ik door het rood reed, maar ik had net mijn oog verstuikt op een nieuwe Ibiza…”
“Ik begrijp het meneer… kunt u uw weg vervolgen of heeft u behoefte aan medische bijstand?”
Beetje Bravo, beetje 207, beetje Suzuki, beetje Alfa enz enz, maar dan met van die typisch Seatiaanse droogterimpeltjes. Mooi??? Mwwaa
Normale auto, maar ik wil hem alleen hebben als ze hem 4.053 mm lang maken.
Zo heel anders als van het concept model van Genève is hij niet hoor. Ik heb deze foto’s vergeleken met die foto’s van dat andere “artikel” (om het zo maar even te noemen) en de lijnen aan de zijkant en achterkant zijn toch echt bijna hetzelfde.

Achterlichten-units zijn bijna hetzelfde, alleen de foto’s die hier getoond zijn, zijn foto’s met beetje vreemde kleur ipv die andere.
Dhr. Yannick V
Moet eerlijk zeggen dat ik meer van Seat had verwacht. Ik vind het er tamelijk Aziatisch uitzien. Met andere woorden goedkoop…
Heel erg zonde! Die concept was juist zo mooi en dan halen ze de mooiste details weg! Beetje dom van Seat.
Seat had met de ibiza altijd een eigenzinnig sportief en kwalitatief goed imago….
De nieuwe ibiza mist het agressieve en innovatieve uiterlijk van de vorige ibiza’s, de auto ziet er te gewoontjes uit en dat zal ze klanten gaan kosten, denk ik. De Ibza Cupra die van 2000 tot circa 2002 geleverd werd was uniek, reed als een kart en had als een van de eerste auto’s een infodisplay in de middenconsole. Bovendien was de auto betaalbaar, een lichtgewicht, gewoon een rallykanon voor op de weg, zeker als je de 1.8 turbomotor (van audi) liet chippen tot ca 220 pk. Je kon met de auto gooien en smijten, hij deed precies wat van m gevraagd werd, comfort had ie niet, hij was spijkerhard afgeveerd, maar daardoor was het een unieke auto die alle vergelijkende testen op sportiviteit won. De ibiza die daarna kwam had een vagere besturing, een hoger eigengewicht, de benzinemotoren reageerden minder direct op het gas en was naar mijn idee te comfortabel, maar had wel een apart, eigenzinnig model waardoor de latere FR en cupra versies in de buurt kwamen van het vorige model maar deze niet kon verslaan doordat de auto te comfortabel was en teveel onderstuur had. Tja en nu…
de nieuwe ibiza, het model lijkt wel knip en plakwerk waarin veel verwerkt zit van andere merken en modellen, en dat is jammer, want we hebben al zoveel op elkaar lijkende modellen op de weg. En die achterkant, sportief?, nou nee, uniek, nou nee.De carrosserielijnen van de auto in zijn geheel zijn veel te voorspelbaar. Seat verliest hier naar mijn idee de strijd met Alfa
die prachtige modellen op de weg zet, die gelukkig voor oa het vw concern de kwaliteit nog steeds niet helemaal onder de knie heeft, anders was alfa nu groter geweest dan iedereen had durven dromen………. Seat helaas, dit is een gemiste kans.
De ouwe was mooier! Ze hadden beter zich tot het interieur kunnen beperken, da’s namelijk wel leuk!
# fuentes schrijft,
3 April 2008 om 19:29
overigens heeft de 3deurs inderdaad een flink afwijkende achterkant, wat hem zeker goed doet.
Top SEAT!!

Zijn er al officiele foto’s van de driedeurs dan? En is er al bekend wanneer deze te bestellen is?
jammer van alle negatieve reactie’s ik als seat rijder vindt het een mooie car maar mis alleen aan de voor zijde een eigenbeeld van de ibiza met deze leon look Vindt de lijn wel stijlvol van Volkswagen en echt type’s Seat Nu nog wachten op de Cordoba ben benieuwd hoe die gaat worden Succes Seat
ik vindt hem erg mooi ze zijn vooruit gegaan vindt ik dan vergleken met het vorige model dat is mijn mening
de 5 deurs is zondag tezien en 6 maanden later komt de 3 deurs nog even wachten milan :p
Mooie bak deze Ibiza, vooral met de Seat bodykit.
Rijdt erg goed. 1.4 motor is iets te zwak voor deze maar 1.6 is prima.
Hopelijk komt er nog een 1.4 TSI versie.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).