Klassieker: Lamborghini LM002

Auteur: , 51 Reacties

In 1986 kwam Lamborghini met een wel heel vreemde eend in de bijt. Het supercar merk presenteerde op de Salon van Brussel namelijk de LM002, een terreinwagen met de V12 van de Countach onder de kap. Je zou het een vooruitziende blik kunnen noemen.

Tegenwoordig heeft tenslotte ieder zichzelf respecterend merk tenminste één SUV in het gamma. Je zou de LM002 dus de voorganger van de X5 en de Cayenne kunnen noemen al was de LM002 een stuk meer gericht op het ruige terrein. In eerste instantie werd hij dan ook ontwikkeld voor het leger.

Het eerste prototype werd al ontworpen in 1977 en werd Cheetah gedoopt. Achterin de terreinwagen lag een V8 van Chrysler. Nadat deze vernietigd was tijdens een test werd de LM001 gebouwd. Deze had een V8 van AMC maar ook dit model bleef bij een prototype want uiteindelijk werd besloten dat de motor achterin voor teveel problemen zorgde. Daarom ontwierp Lamborghini een volledig nieuw chassis en werd de 5.2-liter motor van de Countach uit het magazijn getrokken en voorin gelegd. Dit werd die LM002. De motor had overigens wel een lagere compressiedruk waardoor ook normale brandstof gebruikt kon worden. Het blok leverde 444 pk en stuwde de enorme wagen naar een topsnelheid van 210 km/u. Lamborghini heeft in een aantal exemplaren ook een 7.0-liter motor uit een powerboat gebruikt voor klanten die dat wilden.

Lamborghini LM002

De carrosserie werd niet door Lamborghini zelf gebouwd maar kwam gewoon volledig gemonteerd uit Spanje. Wel was de kwaliteit daarvan soms zo bedroevend dat Lamborghini zelf nog het één en ander moest bijstellen.

Omdat de LM002 in zulke barre omstandigheden zijn mannetje moest staan, werden er hoge eisen aan de banden gesteld. Pirelli kreeg daarom de opdracht om speciale banden te ontwikkelen die goed tegen hitte, zware belasting en hoge snelheden konden en daarbij vrijwel zonder lucht nog steeds functioneerden. Uiteindelijk was de LM002 leverbaar met banden die specifiek voor het mulle zand waren ontwikkeld en een versie die voor alle ondergronden geschikt was.

De militaire versie was een stevige terreinwagen met twee luiken in het dak en bevestigingspunten voor machinegeweren. Een aantal landen in het Midden-Oosten zoals Libië en Saoedi-Arabië hebben er ook daadwerkelijk een aantal besteld voor hun landmachten.

Lamborghini LM002

Naast de legerversie produceerde Lamborghini ook een burgerversie. Deze was luxer door oa. elektrische ramen, airco, een goede stereo-installatie en leren bekleding. Omdat de LM002 ontworpen was om ook goed in de woestijn te functioneren was de auto erg populair onder oliesjeiks maar ook de koning Hassan van Marokko en de Sultan van Brunei waren twee van de trotse eigenaren.

De auto was enorm wat vooral duidelijk werd op de openbare weg. Met een hoogte van 1,89 en een breedte van 2 meter zag je hem al van verre aankomen. Ook de hoekige styling maakt dat de LM002 verschilt van iedere andere auto die te koop is. Onder de twee grote bulten op de motorkap ligt een enorme luchtfilter en zes Weber carburateurs.

Lamborghini LM002

In 1988 heeft Lamborghini ook een dappere poging gedaan om met de LM002 mee te doen aan Parijs-Dakar. Hiervoor werd de terreinwagen zo licht mogelijk gemaakt door alle overbodige spullen eruit te slopen. Verder werd de wielophanging verbeterd en kreeg de motor een kuur waardoor hij 600 pk leverde. Ook werd er een rolkooi en een GPS-installatie gemonteerd. Helaas raakte het geld op voordat het project klaar was en de LM002 is dus nooit aan de start verschenen. Wel heeft de auto later aan twee andere rally’s meegedaan.

Uiteindelijk werd de productie van de LM002 in 1992 stopgezet. Er waren toen 301 stuks gebouwd. De laatste zestig hadden daarbij nog een speciale chromen bumpers, een unieke striping op de zijkanten en andere aluminium velgen.

Lamborghini LM002

Er zijn een aantal geruchten geweest over een opvolger van de LM002. Tot nu toe heeft de CEO van Lamborghini dat echter met kracht ontkend.

PS Op autojunk staat trouwens nog een prachtig wit exemplaar die in Nederland is gespot. Kijk hier & hier!



51 reacties

Deze boven een Cayenne Turbo 8)
aah dat dashboard is echt porno, echt hele geile bak
hier in ’s Gravenwezel rijd er een vrouw rond in een zwarte versie van deze.
kvind het eigenlijk een lelijke auto…
wel vetter dan een hummer als je ze naast elkaar ziet…
kzal is zien of ik hem kan spotten ;-)
op weg naar viva italia door eentje voorbij gereden!

dat geluid is echt PRACHTIG.. je weet niet wat t is todat je t ziet joh :p echt machtig mooi op de weg..
nou ben ik al een enorme lamborghini fan.. maar dit is toch wel een van me favoriete auto’s ooit!
en ik heb m ook daadwerkelijk op de weg gespot!
jammer dat er maar zo weinig van gemaakt zijn :( houd t wel exclusief natuurlijk…

ik smeer m weer! laterzz..!! gr. japp
Deze heeft zomeer meer charme dan een hummer.

Dit is wat ik een echte suv noem.
M’n tandarts (die iets met auto’s heeft) zei me ooit dat een LM002 best wel schappelijk is van prijs in aankoop, maar dat een nieuw setje banden al gauw 5000 kost.
Mooi is het niet, maar die auto heeft zeker “stance” ;)
deze heeft een jaartje gelede ofzo in hasselt (België) te koop gestaan geloof ik
Hebben een stel Amerikaanse soldaten die van de zoon, broer of neef van Saddam Hoesein niet opgeblazen met een granaat zonder te beseffen wat voor een unieke auto dat was?
Heb toch zoiets bij staan.
@yannick: die heb ik daar ook al is gezien ja. Maja dat is een fijne streek voor zo’n bakken he. Samen met brasschaat, schilde, schoten, oud turnhout, sint martens latem en knokke. Je moet gaan rietdekken jongen. Zit je op het dak van de garage hoor je een gebulder en schiet er zo’n fijne wagen onder je door. Leuk om mee te maken :-)
het is dat er geen IQ test voor auto,s bestaat ..
ach wat lul ik nou .. elke auto is dom ..
maar deze is daarbij gewoon lomp/vatsig en niet zo snugger ..
@ Davidov: toch maar niet! :P
Met grote afstand de coolste terreinwagen/SUV die tot nu toe op de weg gezet is :D
Er was toch pas een bericht over zo’n wagen die in NL is omgebouwd naar grijs kenteken? Verlengde ‘laadbak’, zoiets?

Top Gear heeft er mee gereden: http://youtube.com/watch?v=EaZ6nuLKd_Q
hij moet gewoon wel een keer komen met een gedeeld platform van de nieuwe Q7
heej! deze auto heb ik gister en eergister gezien bij Sport Car Spring Rally :) echt een machtige wagen
zal foto’s wel uploaden bij autojunk ;)
De leukste pc-hoofd tractor ooit. :D
Alleen jammer dat hij straks niet meer in mag. :(
@ Lincoln: beetje niet zo snuttere reactie vind ik.. Dit is niet zo’n patserbak als een Cayenne die een beetje off-road kan, nee, deze Rambo Lambo presteert veel beter in het terrein, met name de woestijn.

Is ontwikkeld om 8 bepakte en bewapende militairen met 180+ km/u door de woestijn te vervoeren.
Dan komt vorm na functie en persoonlijk vind ik m mooi. Lekker bruut. :)

PS: hij is in 1e instantie voor het Arabische leger ontwikkeld. Er zit een heel verhaal achter over diverse instanties en wat dan ook, waarbij de ontwerpen via via bij lamborghini op tafel zijn gelegd met de vraag of zij er dan wat mee konden.

Tests in de woestijn met oa ook Land Rover Toyota etc, werden door Lamborghini glansrijk gewonnen.
Maar de Arabieren vonden dat het nòg sneller moest en toen is de V12 genomen en in het vooronder gelepeld.

In Auotvisie heeft in de jaren 80 een heel artikel gestaan, met ook foto’s in de fabriek en zo.. Hij kan een hellingspercentage van 120% aan (over 12 meter horizontaal 10 meter klimmen) en bij een hellingspercentage van 70% valt ie nog niet om. Helemaal 50/50 gewichtsverdeling.

PS: dat stond in het artikel en het waren woorden van Valentino Balboni, de testrijder..
Ooit op tv een LM002 gezien van de Belgische Landmacht (als ik t goed heb?), die een leopard tank van 14 ton zwaar wegsleepte!
De tank stond dus stil en in de 1e versnelling (anders is het lang zo moeilijk niet) en de Lambo reed er mee weg alsof t een gewoon aanhangertje was..

En over de parijs-Dakar uitvoering: dat het niet doorging, kwam doordat de sponsors afhaakten. Het was niet een plan van Lamborghini zelf, maar van een paar mensen met geld..
Met een standaard LM002 maak je al meer kans in de Dakar rally dan die Hummer die al s meegereden heeft.
Hangt ook van de berijders af natuurlijk, dat snap ik. Maar puur terreinvaardigheid gaat er niet veel boven de LM002!

Deze en de Countach zijn mijn favoriete lambo’s! _0_
Deze was al STEALTH toen dat nog uitgevonden moest worden.
@MR.Abarth .. in mijn herinnering zoop dit ding 1 op 1 had ie koelings problemen en was ie helemaal niet bestand tegen zandstof uit de woestijn ..
Wat een ding zeg!
Ik heb begrepen dat het amerikaanse leger op zoek was naar een nieuw “licht” verkennings voertuig. Naar aanleiding van dit verzoek heeft Lambo deze LM002 ontworpen. Helaas voor Lambo is vervolgens de Humvee verschenen die er met de opdracht vandoor ging. In de Lambo kon absoluut geen bepakte militair plaatsnemen. Ook het verbruik en de betrouwbaarheid speelde een rol.

Gelukkig krijgt “The Stig” hem wel over de streep:
http://nl.youtube.com/watch?v=EaZ6nuLKd_Q
Ja echt supermooie bak. In het zwart vind ik m nog het machtigst. Echt een stukje geschiedenis. Van mij mogen ze m zo weer bouwen, maar helaas zuipt tie ook als een tierelier dus electromotoren inbouwen…
Nog ff een aanvullinkje naast de info die Mr. Abarth al gaf:
De LM002 weegt 2700 kg’s, en naast dat de LM002 1,89 hoog en 2 meter breed is, ook nog eens 4 meter en 90 centimeter lang! :shock:

De Pirelli’s voor deze uber-SUV heten officieel Pirelli Scorpions en zijn 345 mm breed en deze banden liggen af-fabriek rond 17 inch velgen.
De laatste 60 ‘Rambo-Lambo’s met het aluminium en de chroom-accenten waren overigens voor Amerika bestemd.
Nog wat Tech-specs voor de liefhebber:
0-100 km per uur in 7,8 seconden en een koppel van 499 bij 4500 tpm

Via lambocars.com ;)

Verder een leuk stuk om te lezen hoor, chefke! :)

Waarom weet ik dit allemaal?
Gisteren heb ik er 1 gespot bij een garage bij mij in de buurt, een blauwe! Daarna gelijk wat info opgezocht op het internet :P jammer dat AB een dag te vroeg is voor me, had ik wat minder moeite hoeven doen om aan info te komen ;) maar enniewee, er staat ook nieuwe info voor me in!

Foto’s ga ik van de week eens uploaden op mijn site :P
Nu is het duidelijk waar Hummer zich op gebaseerd heeft.
verbruik schijnt trouwens 1 op 3 te zijn… en dat met een brandstoftank van 290 liter :roll:
Ik hoop dat Lamborghini ooit nog eens een nieuwe SUV gaat maken, anders moet ik maar een Q7 pakken van Audi en een LP640 van Lamborghini ;)
Ja, dit is um.
Al vanaf 1986 verliefd op. (Ik word oud !)
Op het schoolplein stonden we opgewonden over deze brute bak te praten.
Verhaal deed toen de ronde dat de Rambo Lambo het in een sprintje had gewonnen van een 911. De 911 op het asfalt en de Lambo op het mulle zand wel te verstaan……..
IlCuoreSportivo
Enige jeep ooit die me kan bekoren, wow
Nog een keer dan:

http://nl.youtube.com/watch?v=EaZ6nuLKd_Q

Super: 550 Pounds each! 46 gallon tank!!!
echt wel de mooiste “suv” ooit, die banden alleen al :o
straks komt hummer nog met een sportwagen :p
In 1990 in Eindhoven zien staan. Ik heb zeker een kwartier staan staren naar de breedte van die banden. Ja dat was genieten, alsof ik een grote vis had gevangen probeerde ik de breedte ervan te onthouden.
@ golf 1.6:
345 mm oftewel 34,5 centimeter! ;) en nu nooit meer vergeten… :P
@robbie: YEZZZZ mijn geheugen laat me nog niet in de steek. Wist wel dat ik propvol nutteloze informatie zat :-)
vanwaar ben jij dan ergens timmy? want ikzelf heb hem maar 4keer gezien hier en ik woon hier toch al een tijdje :-)
Ik heb er ook wel eens een gezien in NL, een rode. Bij een handelaar in Haarlem. Is die nog niet gespot? :?
carsofcoolhaven.nl
Eén van de weinige auto’s in het off-road segment die tegelijkertijd volkomen briljant, en totale waanzin zijn. Een waardige Lambo, dus :-) Degelijke wagens kan ik eerlijk gezegd nog wel waarderen, beter dan een Cayenne of dergelijk gelikt vrouwenspul. Deze auto gaat alleen door een absolute liefhebber gereden worden. Milieu-wise een wat mindere bak, granted, maar vanuit een petrol-head visie toch wel een van de toppers in het spectrum…

Nu nog eentje spotten…
carsofcoolhaven.nl
Trouwens, deze auto heeft de naam foeilelijk te zijn, maar voor een heavy duty off-road wagen heeft hij nog behoorlijk slanke, lichte lijnen. Zeker van opzij. Zijn harde, hoekige lijnen van voren maken dat het de naam heeft gekregen van een oerlelijke, lompe bak, maar volgens mij is het nog best rank, in ieder geval voor een auto van 2700 kilo…
Krijg ik aub wat meer uitleg hierover:

# De motor had overigens wel een lagere compressiedruk waardoor ook normale brandstof gebruikt kon worden. #

Waarop rijdt een Countach dan, als ik vragen mag?

Overigens: I do like this shit! Dit is de enige echte Hummer H1-rivaal!
Ik ben ooit eens ingehaald door een zwart exemplaar op de noorderlaan in Antwerpen. De bak verbaast vooral door z’n gigantische omvang, ik denk dat een Hummer er binnenin kan.
Aan het stuur zat een belachelijk dandy-type.
Moet ergens half jaren negentig zijn geweest.
Hij kan een hellingspercentage van 120% aan (over 12 meter horizontaal 10 meter klimmen) en bij een hellingspercentage van 70% valt ie nog niet om.

Ik wil niet lullig doen hoor, maar je sommetje klopt niet totaal, of is het nou totaal niet. 100/120=83% en geen 120%….

Terug de schoolbanken in jij.
Wat de Countach is voor de supersportwagens is dit voor de terreinwagens. Nooit geëvenaard qua bruutheid, en dat zal ook niet snel gebeuren. De Hummer ziet er wel heftig uit, maar het ontbreekt ‘m natuurlijk aan exotische motorisering.

JANUS! Wat nou? Sneeuwwitje, of een LM002??? ;)
Nou ik zweer het je jongens!! Ik heb er vannacht over liggen dromen! Ik weet niet wie, maar een één of andere vrouw ging dat ding testen op een gigantische berg. Ze ging als een dolle naar boven. Toen gebeurde er weer heel veel andere dingen, niets spannends ofzo.. Maarja. Zo ben je er dus toch nog ’s nachts ook mee bezig.. haha
@Klassieker….
Euhmmm…. Tja.
Beetje hetzelfde als kiezen tussen mijn vrouw of mijn vriendin.
Ze hebben alletwee wel wat.
Ik mag toch wel over beiden fantaseren ;-)
@Yannick

Zag die zwarte LM waar jij het over had 2 weken geleden in Schilde. Ik neem aan dat het dezelfde is. ;)
Wat een bak. Veel stoerder dan een hummer, en met die V12 klinkt ie mooier dan een Cayenne S, Turbo of Turbo S ooit zal klinken. :D
You just gotta love it!
@ markieanta: ik heb r ook bijgezegd, dat het de woorden van die testrijder waren, of iig wat men in het artikel beweerde. Dus niet mijn rekensom. ;)
Ik weet niet hoe ze wat dat betreft die hellingen meten. Iig kan ie heeeel steil klimmen, zo beter geformuleerd?

@ Dana: de LM002 is niet voor de Amerikanen ontwikkeld. Maaarr de Hummer is wèl afgeleid van hetzelfde ontwerp! Kijk bv maar naar de Cheetah, dat is meer Hummer dan de uiteindelijke 002.
Het was niet een ontwerp van Lamborghini zelf, maar dat de Hummer er sprekend op lijkt dat klopt.
@Mr. Abarth, ik werk er dageljiks mee, met hellingspercentages, zodoende, maar goed, dat is geen probleem, haalde alleen niet uit jou tekst dat je het geciteerd had.
En we hebben beeld op AutoJunk: http://www.autojunk.nl/clips/view/138557
nu nog de Libische nationaliteit aanvragen en zeggen dat je 17 bent zodat je het Libische leger in mag.
Ik heb een witte. Gelukkig zijn er veel liefhebbers
@Yannick
Sorry voor het late antwoord kerel. Maar zit in de week op logement in Knokke (klote verbinding met die expres weg en kunnen we langere dage draaien op het dak)
Ik woon zelf in Kalmthoutmaar wij hebben veel klanten in s’Graevenwezel, schilde, brasschaat, kontich, edegem, oud-turnhout, sint martens latem, knokke… vandaar dat ik veel van die dikke bakken ook tege kom. En die rode Aston Martin vanquish met nummerplaat daisy 001 ken. Stond paar weken geleden in gespot british life style.
Ooit, heel lang geleden trouwens, reed er zo eentje mee als nulwagen in wat nu de Belgium Ypres Westhoek Rally heette. Je kon dat ding van kilometers ver horen aankomen. Heel erg impressionant was het toen :-) Hij scheen ook 100 liter te zuipen als ie in rallystijl gereden werd…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).