HiepHiepHoera: de Ferrari 365 GTB/4 Daytona is 40 jaar

Auteur: , 28 Reacties

De legendarische Ferrari 365 GTB/4 Daytona is 40 jaar en dat is genoeg aanleiding voor een feestje. Ferrari liet de auto nog een keer schitteren in Genève maar afgelopen weekend kwamen 20 Daytona's vanuit de hele wereld bij elkaar op Fiorano voor de echte viering.

De 365 GTB/4 kreeg de bijnaam Daytona omdat hij in die race in 1967 plaats 1, 2 en 3 op zijn naam zette. Onder de kap lag een V12 met 352 pk waardoor de Daytona in 5,4 seconden naar de 100 accelereerde wat niet gek is voor een auto van 40 jaar oud.

Dit jaar werd voor de tweede keer het Mugello Historische Festival gehouden waarbij 20 Daytona’s uit Europa, de VS en Afrika de 330 kilometer van Fiorano via het “Circuito delle tre province” naar het circuit van Mugello reden. Het Circuito delle tre province is een bijzondere route omdat Enzo Ferrari hier zijn laatste race reed. Het is in ieder geval geen slechte manier om je verjaardag te vieren.

De jarige job
De jarige job
De jarige job



28 reacties

Prachtige auto die klassiek perfect met modern combineert.
MIAMI VICE!


http://www.italiaspeed.com/2006/cars/ferrari/08/miami_vice/ferrari_365gts_spyder.jpg

Alleen dit model is dan wel een omgebouwde corvette geweest waar Sonny in reed… Helaas…

Maar wat een wagen!
@C30 CDI AMG
Mooie nieuwe auto ;)
@RR V8 (BMW M335D TOURING)
hier had sonny nog lang haar…
@Armada
Idd, die is supermooi! :D
Het was niet het model 365 GTB/4 die Daytona won, maar het was een drietal 330 P4’s.
De Daytona-toevoeging werd door de pers en in de volksmond aan de 365 GTB/4 gegeven ter ere van die 1-2-3 overwinning.

http://www.ferraristuff.com/media/1237+97+ferrari+daytona+1967+victory+poster.jpg
http://www.thememorabiliaexperience.com/sportscar-artwork/P4dlm.jpg
Hier een betere foto van de memorabele triple-Daytona-victory:

http://images.motortrend.com/features/consumer/112_0409_ferrari06_z.jpg
Proficiat aan alle eigenaren!

’t Is zeker en vast niet m’n favoriete Ferrari, daarvoor is hij met wat te gewoontjes. Maar goed ja, het is en blijft een Ferrari hé. Eentje met een hele lekkere motor ook.
1 van de mooiste ferrari”s..gto blijft de nummer 1…de meeste modellen van de rest zullen mij nooit boeien,…voor fruitautomatenverhuurders .
de gemiddelde leeftijd van de bestuurders ligt toch iets te hoog om een al die paarden onder controle te houden…ik stel me alvast kandidaat om jockey te spelen met hun raspaardjes !!!
fruitautomatenverhuurder
De Daytona was de eerste Ferrari waar ik kon in meerijden. Dit was midden jaren 80.

Ook om te herdenken was de rit die wijlen C.Ragazonni reed met zijn Daytona van Maranello naar Monaco in een recordtijd. Ook G.Villeneuve reed een recordtijd in de andere richting maar met een 308 GTS. (Toen waren er nog geen flitsers uiteraard). Heb tot heden nog geen info kunnen vinden over beide “records”.
Wat een beauty he, tijdloos . . . originele spiders zijn tegen ’t miljoen tegenwoordig.

De 365 GTC – ik zag er gister een in Brummen staan – is bijna een Tona, maar dan voor een fractie vd prijs.
ohhh mooie auto’s

maar mijn favoriet blijft tog de f40 :D
Lelijkste Ferrari ooit… Dan ziet de Toyota 2000GT er toch vele malen beter uit, terwijl het ontwerp bijna dezelfde taal spreekt. Al is genoemde Toyota veel kleiner.
zijn er ook nederlanders die een daytona hebben. was al aan het zoeken, maar kon niks vinden. we zijn een land met aardige wat veyron’s, enzo’s en ander zeer mooi spul, dus waarom geen daytona vroeg ik mij af op deze zonnige dinsdagochtend.
hoor het wel.
@ Armada: inderdaad de 288 is wat mij betreft DE mooiste Ferrari ooit, samen met de F40…
@ Dekster

;) haha tkx dekster!
@chefke

Tussen de Daytona en de 550 Maranello kennen we toch ook GrandTourers
als de 356GT/4, 400(i), 412 en niet te vergeten de 456GT(M)..
De eerste 3 misschien niet altijd moedersmooiste maar toch wel allemaal
GrandTourers met een V12 in het vcoronder.

Daytona’s hebben mij nooit echt kunnen aanspreken, in ieder geval niet op foto, in het echt is het een ander verhaal :)
Tja die 5,4s moet je wel met een camion zout nemen. Als hij net onder de 7s zat zal het al wel goed zijn geweest. En onderhuids was het eigelijk gewoon maar een evolutie van de 275. Alleen was de “huid” natuurlijk een pak moderner, net om te concurreren met de extravagante Miura.

Zoals al vele voor me zeiden, knappe wagen maar de 288 of F40 zijn andere koek…
@ H.W.G.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk.
Eén van de fijnst rijdende auto’s uit z’n tijd. Wel echte mannenauto, zware besturing, koppeling en bak. Wanneer goed afgesteld echt snel, nogmaals voor z’n tijd. Niet te vergelijken met een 275, die rijdt toch veel ouderwetser.
de 250 gto de mooiste auto dat er is …
Ik vind dit toch wel een van de mooiste (standaard)Ferrari’s die er is. Hij is volgens mij (onterecht) heel erg ondergewaardeerd…
“Ik vind dit toch wel een van de mooiste (standaard)Ferrari’s die er is. Hij is volgens mij (onterecht) heel erg ondergewaardeerd… ”

Ondergewaardeerd? Voor een Spyder betaal je zomaar meer dan een miljoen dollar.

http://www.mission-san-miguel.com/365.htm

Deze is van John Bosch

http://www.forum-auto.com/uploads/200504/nonocos_1114776392_ferrari_365_gtb_4_gr._iv_1973.jpg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).