Bootjevaren met een groen geweten

Auteur: , 47 Reacties

Het is hier natuurlijk geen Bootblog, maar los van het feit dat dit superjacht indrukwekkend genoeg is om even met jullie te delen zit er wel degelijk een autotintje aan. Dit is namelijk de maritieme variant van een Escalade Hybrid.

Jaja, dit 50 meter lange bakbeest loopt op batterijen. De Australische Sabdes 50M heeft, behalve alle denkbare luxe, een rits accu’s aan boord en een dieselmotor die fungeert als generator. De volledige aandrijving is dus elektrisch. Voordelen hiervan zijn natuurlijk de stilte en efficiëntie – om een paar accu’s bij te laden hoeft de dieselmotor lang niet zo hard te werken als om een zwaar schip in beweging te houden – maar het maakt ook een hogere kruissnelheid van 25 knopen mogelijk. Bovendien komt het schip, mede dankzij een slanke, aquadynamisch gevormde boeg, 3000 nautische mijlen ver (5550 km) op een tank diesel.

Wat de prijs betreft hanteert Sabdes het aloude Rolls-Royce-principe: “als je moet vragen wat ie kost…” (via wired)

Sabdes 50M
Sabdes 50M
Sabdes 50M



47 reacties

Doe maar groot, doe maar stoer!!
Lijkt wel een Stealth mijnenjager..
Leuk bootje
een jacht daar heb ik nooit wat aan gevonden 2 uur varen en je ziet nog steeds de zelfde krib nee dat is niks voor mij z’n ding ;)
Beetje wilde styling, en ik hou niet zo van motorjachten, maar de hybride techniek is er één die succes zal hebben. Waarschijnlijk ook in auto’s. Over een jaar of twintig kan het best zo zijn dat de meeste auto’s een soortgelijk systeem gebruiken. Een kleine verbrandingsmotor, evt een brandstofcel systeem gekoppeld met accu’s en electromotoren.

Voordelen genoeg… optimaal rendement van je verbranding, kleinere motor die relatief erg weinig lucht voor de koeling nodig heeft. Misschien zelfs systemen om de warmte ontwikkeling in energie voor aandrijving om te zetten. Flexibel in te richten architectuur (achterwielaandrijving zonder aandrijfassen, versnellingbakken achterin, grote radiatoren etc..) die iedere configuratie van aandrijving mogelijk maakt zonder veel extra kosten…. dus of je fwd, awd of rwd wil wordt dan een hokje aanvinken op het electronische bestelformulier…… wen maar vast aan het idee….. gelukkig duurt het nog even.
…”De maritime variant van een Escalade Hybrid…”

Goed, we kijken hier even niet naar het maatverschil, maar— Ja- Echt als twee druppels water- Gewoon de maritieme variant er van…! :-D !!!
Doe mij die maar, als ik hem gratis krijg.
prachtige jacht
vindt de kleur niet zo!
Esprit de Flandre - Krottegemse Rommelmarkt 6
Ik wil nog wel eens zien of dit in productie gaat. Technisch mogelijk, ja, maar geld vinden om dit te ontwikkelen?
Waaaauw niet te geloven hoe mooi.
2 flybridges. Wat kan je daar een partys op houden in stijl :)

Gokje: €40 mljn. ?

Ik vindt deze een beetje klein …… ow gelukkig staat er op hun website ook nog een 70 mtr, wat een geluk zeg anders had ik nooit al mijn huisdieren kunnen meenemen.
doe mij tog maar de wallypower :D
Ja leuk hoor!
Doe mij er maar een in matzwart, spiegelglas , dikke radarbol op het dak hier kun je mooi mee ‘besluipen’. Dikke stealth boat..
Voor hen die echt wat exclusief willen en met een Lambo Reventón rijden:

http://www.wally.com/jumpch.asp?idChannel=44&idUser=0&attivo=2-6
doe mij er maar een maar dan mag ik wel zelf die neus bewerken want die is lelijk!!
Maar toch zou ik zelf gaan voor een swan 112
Bij zulke boten (25 meter+) wordt er een vuistregel gebruikt miljoen de meter. Aangezien dit nog net ff exclusiver is als de meeste (ook in deze klasse) gok ik op zo’n 70 miljoen give or taken. Btw have a look at paul allan (ofzo rechterman van bill gates) zijn boot grootste prive jacht momenteel.
Doe mij deze maar, en een lading personeel:D
Joran BOOTJE!
auto’s, boten, vliegtuigen en vrouwen. Jullie mogen van mij deze blog helemaal volplempen met deze onderwerpen. Het is allemaal vet kewl!
Ik vind ‘m prachtig!
Heeft ‘ie ruimte voor een leuke sportwagen, zoals een Tesla of een Lightning GT?
HOT
@ klassiekerrally: Deze wel! De Octopus van Paul Allen.
Die is viesssssssss Patrick!
http://inlinethumb10.webshots.com/43337/1171053436043859678S425x425Q85.jpg
Heel veel schepen hebben al het systeem van een dieselmotor die een elektromotor aandrijft. Beetje achterhaald dus.
@ Mile, Swan’s zijn leuke boten. Valt ook nog leuk mee te zeilen in tegenstelling to caravans met een mast (Bavaria en Jeaneau achtigen). Maar als je een leuk zeiljacht wilt zou ik toch voor deze opteren: http://www.superyachttimes.com/editorial/21/article/id/1515 het goede nieuws is dat hij te koop staat. Voor slechts 115 M euro’s. Is naar ik meen iets meer dan een derde van de nieuwprijs. Koopje toch?
@luc b

vet ding, ik was al opzoek naar dit model maar ik was de naam vergeten

Ontopic: dat groene bootje is natuurlijk ook wel netjes, al betwijfel ik of er veel miljardairs met een groen geweten zitten
Doe mij deze dan maar, ik was na de uitzending van Topgear met de Zonda en Wally gecharmeerd van de Wally 114 maar doe mij bij nader inzien toch maar deze Wally Gigayacht 85M Wallypower. :D
http://www.wally.com/jumpCh.asp?idUser=0&idChannel=174&idLang=IT&attivo=undefined
Trouwens mensen, super offtopic maar over ruim een uur wordt er DTM uitgezonden door RTL7. :D
hybride heeft erg weinig zin bij een schip; het vaart meestal voor een langere tijd een zelfde snelheid en dan valt er dus nauwlijks energie terug te winnen uit “remmen”. Diesel-elektrisch wordt al erg veel toegepast bij bijv cruise-schepen en schepen met dynamic positioning, alleen gebruiken ze dan geen accus. Het omzetten van mechanisch->chemisch/elektrisch->mechanisch kan nooit erg efficient zijn. Kortom dit is puur nepperij voor de mega-rijken om hun geweten qua milieu af te kopen.
Kwa styling kan niets tippen aan de Wallypower. 8)
Deze is echter wel een slag groter zo te zien. :P
Doe mij dan toch maar zo’n grote Riva. Alleen de naam al.
Lijkt heel veel qua uiterlijk op de Predator, is een jacht van Nederlands fabrikaat.
@super: inderdaad, ik begrijp ook niet goed wat de bedoeling is. Op de site staat volgend zinnetje:

“The propulsion system uses a shaft motor/generator designed to put surplus energy back into its battery banks.”

Het lijkt alsof het gaat om rechtstreekse dieselaandrijving (shaft), waarbij de diesel ook elektriciteit produceert voor allerlei randapparatuur? Bijvoorbeeld als de motor maar op deellast draait? Al maakt dat bij een diesel weinig uit…
Los daarvan is het gewoon een heel fraai bootje :-)
Hybride op een boot? Tsss…. dit is nou echt ‘greenwashing’. Ga dan zeilen, dat werkt namelijk prima.
Dan zoem je achterwaarts de haven van Saint Tropez in, schreeuwt zo’n pauper op de boulevard: “Prius” en is gelijk je hele vakantie verpest. Nee, dank je wel, niet voor mij.
Mooi bootje! Ik had niets met varen, tot ik een paar dagen geleden met een vriend eens een rondje ging door de singels. Heerlijk. Wat een rust. Mss ga ik toch maar naar bootblog ipv autoblog… Neeeeh. Toch maar niet. :D
50 meter x 1,3 miljoen per meter = ongeveer 65 miljoen euro ex belastingen en bpm enzo?:P
Fuck dat groen geweten, als de zeespiegel stijgt kan je toch op meer plaatsen varen!

En net zoals bij auto’s, zijn klassieke boten het mooist 8)

http://216.37.204.53/cobra/Feist3.jpg
@ Super en Rovvel

Wat dachten jullie van trillingen? Een schroefas is al gauw een paar meter lang, op grote vrachtschepen en cruise schepen ook al gauw tientallen meters lang. Zo’n lange as is nooit helemaal recht en in lijn te krijgen. Die is altijd wel iets excentrisch. En dat produceert dus trillingen als je ‘m flink snel rond laat draaien. Dan trilt het hele schip. Maar je komt toch voor je rust op een jacht of cruise schip. Dus hangen ze liever elektromotoren direct aan de schroef, nemen ze dat beetje vermogensverlies voor lief (efficiëntie van een generator is al gauw 90% of beter en een elektromotor is niet veel slechter) en hebben ze het comfortabelste cruise schip van allemaal en vangen dus klanten weg bij de concurrent. Sacrifices for the greater good.

En omdat ze op grote cruise schepen niet 1 grote, maar tot wel 6 kleinere diesels hebben staan kunnen ze altijd een ideaal verbruik per kiloWatt kiezen. Een diesel presteert het best op ongeveer 85% van zijn nominale vermogen. Dus als je veel vermogen nodig hebt, laat je ze allemaal draaien, lig je in de haven te niksen, laat je er maar 2 draaien. Zo haal je altijd een goed rendement.
@arnoud
de trillingen op cruise schepen worden/werden voornamelijk veroorzaakt door de drukpulsen (en cavitatie) van de schroef op de huid van het schip (bij een vlak achterhek). De trillingen door de schroefas ontstaan door de wisselende momenten (de aanstroming van de schroef is niet uniform waardoor een blad soms meer, soms minder stroming “ziet”) Hierdoor onstaan dus wisselende belastingen in de richting van as maar ook loodrecht er op. Dat probleem blijf je houden, ook bij diesel elektrisch, al is het wel zo dat de aanstroming bij een thruster misschien beter is (uniformer). Uitlijning is van minder belang. Bij grote vrachtschepen staan de motoren (grote 2-takt diesels) meestal helemaal achterin en is de lengte van de schroefas niet heel erg groot.
@ Super

De aanstroming voor schroeven zijn bij een cruiseschip juist heel erg goed. Dat komt omdat de azipods (thrusters) onder het kielvlak van het schip uitsteken. Plus dat er vaak ook een stroombuis omheen zit die de aanstroming nog eens verder verbetert.

Cavitatie komt trouwens alleen voor als de spoed van de schroef niet overeenkomt met de aanstroomsnelheid van het water. Wanneer je vol achteruit vermogen geeft terwijl je nog vaart vooruit maakt, dan krijg je cavitatie. Die 2-takt diesels draaien niet voor niets zo langzaam (plusminus 98rpm). Dat is alleen maar om het schroefrendement zo groot mogelijk en de kans op cavitatie zo klein mogelijk te maken.

En dat over de lengte van de schroefas van schepen: Ben je wel eens aan boord van een containerschip van P&O Nedlloyd (300m+) geweest? En óf die assen lang zijn. Op een containerfeeder, zoals die van JR-shipping, zijn ze inderdaad maar een paar meter lang. Maar als uitlijning niet zo van belang is, waarom doen ze dat dan met lasers? Waarom wordt er dan zo enorm veel tijd in gestoken? Waarom wordt van een schip dat de bodem geraakt heeft dan onmiddelijk de schroef en krukas deflectie opgenomen en zo nodig bijgesteld?
@arnoud
(tip)cavitatie komt veelvuldig voor, dat ligt niet alleen aan “verkeerde” aanstroming van het blad maar gewoon als de druk te laag wordt. (zie bijv: http://www.marin.nl/web/show/id=77369). Doe anders eens een search op “cavitation ship” dan vind je veel informatie.

Wat betreft de thrusters; die zitten nog steeds aan een “steeltje” wat er voor zorgt dat de aanstroming niet uniform is (het blad krijgt telkens een klap als het bij het steeltje komt, dat zorgt voor een een aantal momenten) en verder is de druk aan de bovenzijde lager dan aan de onderzijde. Cavitatie is ook bij thrusters op cruiseschepen een probleem vooral vanwege het lawaai dat het veroorzaakt.

Ik ben nooit aan boord geweest van een P&O schip, wel aan boord van veel andere schepen, ben ook op veel werven geweest. De voornaamste reden dat ze met lasers uitlijnen is dezelfde reden dat ik thuis ook een laser richtlood gebruik als ik een schilderij ophang; het is makkelijk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).