Benzine en diesel waren nog nooit zo duur

Auteur: , 66 Reacties

Records zijn er om gebroken te worden, maar helaas wordt door de alsmaar stijgende olieprijs, ook keer op keer het record voor de brandstofprijzen gebroken. Vandaag hebben we weer een nieuw record te pakken en ik vrees dat het einde nog niet in zicht is. De Gemiddelde Landelijke Adviesprijs (GLA) voor een liter Euro95 staat vandaag op 1,559 euro en voor diesel moet 1,303 euro per liter worden afgerekend.

Je kunt je waarschijnlijk die goeie ouwe Hollandse gulden nog wel herinneren. Op 1 januari 2002 verruilden we die voor de euro. Als iemand je toen verteld had dat de benzineprijs in een paar jaar zou stijgen naar 3,44 gulden per liter, had je ‘m waarschijnlijk voor gek verklaard, maar dit is nu wel de realiteit.

Brandstof kost jaarlijks gemiddeld meer dan een netto maandsalaris. Laten we eens een simpel rekensommetje maken en er vanuit gaan dat een auto op benzine een verbruik heeft van 1 liter op 12 kilometer en gemiddeld 16.000 kilometer per jaar rijdt. Dan verbruik je 1.333 liter benzine en bij een prijs van 1,559 euro per liter kost dat jaarlijks dus 2.078 euro. Dat is een paar honderd euro boven een netto modaal inkomen. Je kunt zelf gemakkelijk uitrekenen wat de brandstof je per jaar kost in jouw situatie, maar waarschijnlijk word je daar alleen maar verdrietig van, dus doe maar niet.

Brandstofprijzen 16-04-2008

(bron: unitedconsumers)



66 reacties

men zegt wel dat de wereld verslaafd is aan olie…

de hoeveelheid geld die een gemiddelde automobilist uitgeft aan brandstof maakt hem dan een junkie

gisteren iets meer dan een halve tank getankt voor E50!!!
Tomiseentijger
k zit te wachten op een prijzen oorlog in de brandstof, er moet er toch een zijn, en wanner hij t 20 cent goedkoper maakt en lekker adverteerd moet t wel succes hebben.
@Tomiseentijger: Het grootste deel van de brandstofprijs is belasting. De mensen die de brandstof verkopen hebben zelf helaas niet zo heel veel marge om mee te stunten. Onbemande tankstations zijn momenteel het goedkoopst, maar dat scheelt doorgaans niet meer dan 6 tot 9 eurocent per liter. Dat geeft dus aan dat er niet veel ruimte is om te stunten. Ik zou dus niet zitten wachten op een prijzenoorlog.
En bij het rijk blijven ze maar lachen, want hoe hoger de netto benzineprijs, hoe meer accijnzen men kan opstrijken. Ondertussen mogen ze daar toch weleens wat aan doen. Zelfs de kleine tank van mijn Charade krijg je niet meer voor een schappelijke prijs gevuld….
Ik snap inderdaad ook niet hoe het kan dat het rijk hier verder geen “cent”aandacht aan besteed. waar gaat al dat geld dan heen? wij betalen met zijn allen zo enorm veel geld op jaarbasis aan deze accijns.

misschien een keer lekker gaan zingen in het binnenhof met zijn allen :)
aandacht en openheid vooral is in ieder geval wel nodig!!
Met brandstofprijzen stunten kan alleen als de raffinaderij zelf een andere stof bijmengt. Dat mag geloof ik tot 5%. Je krijgt dan wel 10 euro cent korting, maar je motor loopt waardeloos en je komt dus minder ver per liter brandstof.
Dus het is net hoe je bedondert wilt worden…..
Gelukkig heb ik een tankpas (leasepolo) maar met deze prijzen vraag ik mij af hoelang het duurt voordat ze daar limieten aan gaan stellen.
Het lijkt me niet heel opzienbarend als er straks wordt gezegd dat ik maar één keer per twee weken mag tanken en dan nog alleen bij stations X ofzo.

Dat zou ik best ruk vinden, trouwens. Moet nu elke dag op en neer vanuit Den Haag naar Utrecht en filerijden kost nu eenmaal veel brandstof. Hoop dat de volgende opdracht wat dichterbij is.
Inderdaad Dennis, daar word ik verdrietig van. En bedankt voor deze aanslag op mijn humeur. Maar je hebt wel gelijk.
Ik snap alleen niet zo goed waarom die gulden er nou weer aan z’n haren word bijgetrokken…
zo das niet echt leuk!
heb gisteren nog getankt voor 1,197 bij de makro (diesel) had toen ook al een volle tank voor 55 euro normaal zit ik rond de 40euro op volle tank (toen ik voor het eerst diesel ging rijden ruim een jaar geleden)
en dan vind ik ook nog dat de mensen die diesel rijden 2 x genept worden
want we betalen ook al veel meer wegenbelasting plus nu ook nog veel te veel voor diesel niet normaal
Een goed jaar geleden was het nog verstandig om diesel te gaan rijden.. Vertel me nu maar wat verstandig is kwa brandstof?.. Gas?..
Over ’n goed jaar zal ik dan toch met de trein moeten reizen.. Dan betaal je waarschijnlijk doodgewoon 3,- euro voor benzine, 2,50 euro voor één litertje.
Ik snap alleen niet dat de Dollar steeds minder waard wordt en de prijs van een vat Olie juist stijgt!!

de prijzen van die vaten gaan toch in Dollars, dus dan zou het toch logisch moeten zijn dat de prijs voor zo’n vat in euro’s omlaag zou moeten gaan.

Maar goed, het kan mij weinig schelen want ik betaal mijn benzine toch niet zelf :-)))
Logische dat de olie duur is, de dollar is nix waard! Graag overstappan op olieprijzen in euro’s, dan zal je hem direct zien kelderen!
(En de dollar is nog nooit zo goedkoop geweest! Een vat olie was in 2000 72 euro nu 68 euro)

Een liter peut zou dus goedkoper moeten worden aan de pomp!

AKTIE regering!
Wat ik niet snap is dat in vele andere landen de benzine geen drol kost? En dat hier in Nederland je jezelf scheel betaalt, ik bedoel de overheid moet er wel iets mee te maken hebben.
@ Raza: vergeet de hogere aanschafprijs niet van een diesel… 3x genept dus.

@ Timo: de waardedaling van de dollar heeft vooral met de Amerikaanse economie te maken, de waarde van een vat olie heeft te maken met de vraag naar olie. En omdat olie niet uit Amerika komt, kan de situatie zijn zoals die is. Dat olie toevallig in Amerikaanse dollars wordt berekend maakt daarvoor niet uit.
daar boven, die ministers, betalen zeker de benzine van het belastinggeld.
De oliemaatschappijen hebben geen haast om iets te doen, omdat ze criminele winsten maken. De OPEC geeft de schuld aan speculanten, Rusland en Iraq zitten aan hun productietop, China importeerde het eerste kwartaal 7x meer diesel dan idt vorig jaar, en de VS zit nog steeds vol particuliere verspillers. Om het nog wat leuker te maken EXPORTEERT ons land (wat erin zit) vrolijk een paar honderd duizend barrels per dag naar de VS op een eigen consumptie van 1 miljoen en is er al twintig jaar niks meer gedaan aan vergroting van de raffinagecapaciteit terwijl de consumptie (ieg tot 2006) 25 jaar lang lineair is toegenomen.
@ Carrera R: natuurlijk heeft de overheid er meer dan iets mee te maken. Ter vergelijking, heb gisteren hier in Dubai de complete 85-liter tank van de LR Discovery 3 V8 afgetankt en betaalde nog geen 19 EUR! Hetzelfde grapje in Nederland zou je 132 EUR kosten… Nu is het echt niet zo dat de oliemaatschappijen (en regering) hier verlies maken hoor, integendeel!
Ik wou anders binnenkort een Toyota Supra Twin Turbo gaan halen, maar de investering op jaarbasis in benzine wordt dan toch wel erg hoog…
In België heeft de regering wel hun menselijke/redelijke kant laten zien en aangegeven dat de grens voor de burger bereikt is waardoor de accijns omlaag gaat. Maar daar moet ons stugge kabinet natuurlijk niets van hebben.
Onlangs heb ik de Rai-vereniging met de vraag gemaild wat zij voor de burgers op dit gebied kunnen betekenen. Helaas geen enkele reactie mogen ontvangen van deze instantie. Terwijl ik nog dacht dat ze er juist zijn voor degelijke zaken. Het heeft tenslotte meer effect wanneer een grote organisatie zoiets aankaart – wellicht nog i.c.m. de Bovag – dan dat je met enkele mensen op het binnenhof gaat staan schreeuwen of stickers op de autoruit plakt dat je ’t er niet mee eens bent. Misschien moeten meer mensen naar Rai en/of Bovag mailen.

Bovag:
[email protected]

Raivereniging
[email protected]

(Bron: http://www.bovag.nl/smartsite.shtml?id=47203)

Wie weet kunnen we dan toch iets bereiken…
De zin “Gooi maar vol” kostte mij zonet 90 euro…
Het probleem is dat we het allemaal schaapachtig over ons heen laten komen. Ik kan me herinneren dat een aantal jaar terug zoiets in Frankrijk ter sprake was en dat daar heel vlot door de transport sector de wegen geblokkeerd werden. Ik zeg niet dat dat hier nou de oplossing is, maar er gebeurde wel iets. De Bovag/ANWB zou een soort van vakbondsrol moeten opnemen om gericht en gestuurde acties te organiseren.
en het enige wat wij nederlanders doen ik bukken en het lekker allemaal nemen!


wanneer gaan we nou eens een dag met z’n alleen staken ofzo? weet ik het, bezet de Ring A10…. ga voor het parlements gebouw staan… Hun KUNNEN dit doen en ons uitlachen omdat we alles pikken!
hadden ze niet voor brazilie ergens het tweede grootste olieveld ter wereld gevonden?
Schandalig, dat ze de taksen dan wat naar beneden halen want het wordt bijna onmogelijk om nog met wagen te rijden zo. En zoals het nu is worden de mensen die een tankkaart hebben van hun bedrijf zoveel bevoordeeld dat het onfair is t.o.v. die dit niet hebben. Laten we eens onze stem laten gelden dat het ongeveer genoeg geweest is met prijsverhogingen?!
het meest verwerpelijk is nog wel dat de hoge prijzen (in combinatie met de accijnsen) ook nauwelijks invloed hebben op het gebruik. bovendien slaat het nergens op dat de overheid zich überhaupt bemoeit met het consumtiepatroon van haar burgers, maar zelfs bij (liberale) partijen als de VVD, D66, TON en de PVV is dat geen key-issue….
Tja een volle tank kost me nou al 150E niet normaal gewoon. Godver moeten we nou echt zoveel naar den Haag brengen.
Vandaag hebben we weer een nieuw record te pakken en ik vrees dat het einde nog niet in zicht is.

Je vreest? Ik weet het wel zeker. Geen twijfel over mogelijk. Als Belgie de literprijs onder de 1,50 wil houden, moeten ze over een paar jaar bijbetalen.

Ik verbaas me er niet over, ik verbaas me er wel over dat anderen zich erover verbazen.
@Raza: de accijnscompenserende belasting voor dieselauto’s, waar jij het over hebt in je post, is onlangs afgeschaft. Dus die uitleg klopt niet.
on topic: akkoord om er iets aan te doen, zeg me waar en wanneer en ik haal mijn auto van stal om de baan te blokkeren. De Ijslanders hebben het onlangs nog gedaan… http://www.mbl.is/mm/frettir/innlent/2008/04/09/bilstjorar_motmaela_vid_hlemm/
Ik vind het prima dat fossiele brandstoffen steeds duurder worden. Dat bevordert de zoektocht naar alternatieven en mensen zullen vaker de fiets pakken. Niets mis mee.
@skip
ja, ze hebben in brazilie inderdaad een groot veld gevonden, maar dat ligt erg diep op zee, (aandelen sbm niet voor niets omhoog) het gaat dus nog wel een tijdje duren voordat het in productie kan worden genomen.
@mariette
ik vind het prima dat er iets aan het milieu wordt gedaan maar niet dat er aan wordt verdiend. Dat is namelijk ook een vorm van klasse-justitie, diegenen met veel geld kunnen lekker door blijven vervuilen en jan modaal moet “schoon” zijn…
@bmw
prima, ik doe mee!
ik ga vanmiddag maar s met de trein naar Amsterdam
(kan ik nog mooi een borrel pakken ook)
Die prijs is gewoon puur speculatie, een paar dagen geleden raakte het nieuws bekend dat er een gigantisch olieveld voor de kust van Brazilië was ontdekt, maar is de prijs ook maar met 1cent gedaalt?

PS..Zie ik dat goed?, Super kost bij Total 35cent meer de liter dan bij Shell :shock:
@Mariette
In welk hol woon jij, zie jij dan niet dat wereld bankroet gaat aan die prijzen?
@Armada
Accijns is een vast bedrag per liter en is geen percentage. De regering heeft er financieel gezien dus baat bij dat brandstof goedkoop is want dan wordt er meer verbruikt.
ik snap niet waarom de olie prijs weeral zo de hoogte in vliegt, rekening houdend met het gigantische olieveld dat pas ontdekt is en de groeiende alternatieven in de automobielsector
kan iemand mij hierover duidelijkheid verschaffen?
@SR
De overheid gaat met alles lopen, als er geen accijnzen zouden zijn koste een liter ongeveer 33 cent
@autoblog kunnen jullie niet een dag organiseren waarop autobloggers in heel nederland (en belgie als ze er per se bij willen horen :P ) 3-4 auto’s per snelweg is genoeg om het verkeer aardig stil te zetten. Je spreekt af op een bekend punt in de buurt gaat de snel weg op gaat met z’n alle naast elkaar rijden zet je knipperlichten aan en langzaam afremmen. Moet geen probleem zijn volgens mij.
Want dit is toch te belachelijk voor woorden. Deze brandstof prijzen zal de inflatie alleen maar nog meer doen stijgen, waardoor de voedselprijzen ook de pan uitgaan reizen. Als niemand er iets aan doet dan komen we niet meer uit de neerwaatse spiraal waar we in zitten
ik zou ook wel willen staken…..

tegen de hoge accijnsen en voor de ontwikkeling van alternatieven!
1) Accijnzen unlocken van vaste verhouding met brandstofprijs.
De overheid verdient onterecht grof aan de hogere brandstofprijs. Burger en bedrijfsleven zijn de dupe, zien niets van dat geld terug.

2) BTW alleen over werkelijk product, dan pas accijnzen stapelen.
Het zogeheten stapelen van accijnzen en dan nog eens de BTW is asociaal.

3) Laat pomphouders adverteren met de werkelijke brandstofprijs.
En de accijnzen los op de bon vermelden zodat je weet dat je 2/3 belasting betaalt.

4) Aardgas promoten.
Dat komt uit onze eigen bodem, is van alle Nederlanders (niet van de overheid) en behoort volledig accijnsvrij te zijn en los te worden gekoppeld van de internationale olieprijs. Nu wordt de prijs fictief hoog gehouden.

5) Dwing de overheid tot transparantie en budget labelling.
Inkomsten uit vervoer behoren 100% naar infrastructuur te gaan. Nu verdwijnen ze in de algemene staatskas. Onze overheid speelt nu vals met ons geld.

Tijd om de macht terug te nemen. Actie!!!
Heb vorige week (In de file dus zeeer verveeld) uitgerekend hoeveel ik aan benzine voor mijn autootje heb betaald……210,000 km, gemiddeld 1 op 12: dus 18000 liters….tegen een grof gemiddelde van 1,20 euro (sinds 1999 dus over 9 jaar gerekend) geeft het totale bedrag van 21,600.- euries……daar moest ik best ff van slikken!
Ik -hartje- Tango €1,474 per liter euro95
Alles mag wat mij betreft nog een flink stuk duurder. En hef dan ook nog maar wat extra tax op die vieze roet-diesels. Gaan mensen daar meteen ook eens wat minder in rijden.

Onlogisch eigenlijk, diesel zou duurder moeten zijn, en benzine goedkoper, omwille van openbare gezondheidsredenen. Maar met oogkleppen rondlopen is natuurlijk gemakkelijker. Maar het gaat in de goede richting, en steeds meer gaan er stemmen op om diesel op zijn minst gelijk te belasten, of misschien meer. Dus dat komt goed.

En beleid kan je blijkbaar alleen stimuleren door mensen te raken waar het pijn doet. (rekenen op gezond verstand werkt blijkbaar niet). Dus alleen door het ontoegankelijker te maken, zal je minder wagens op de weg hebben, minder files, minder vervuiling, minder lawaai, en meer stimulans voor de ontwikkeling van alternatieven. (vergelijk het met sigaretten, alleen door een prijsbeleid kan sensibilisering doorgevoerd worden)

Een goede 3 euro/ liter voor benzine lijkt me nog geen probleem. Er moet gewoon afgestapt worden van het krankzinnige idee dat een auto een RECHT is en benzine een BASISPRODUCT/RECHT. Beide zijn luxegoederen.

Nu ja, eigen aan Nederlanders om over prijzen te zeuren… What’s new
@topg: “En beleid kan je blijkbaar alleen stimuleren door mensen te raken waar het pijn doet. (rekenen op gezond verstand werkt blijkbaar niet). Dus alleen door het ontoegankelijker te maken, zal je minder wagens op de weg hebben, minder files, minder vervuiling, minder lawaai, en meer stimulans voor de ontwikkeling van alternatieven. (vergelijk het met sigaretten, alleen door een prijsbeleid kan sensibilisering doorgevoerd worden)” Je herkauwt dezelfde redenering van de groenen en die blijkt overduidelijk niet te werken. En wat je redenering nog met de groenen gemeen heeft: simplisme van de bovenste plank. Een auto en bij uitbreiding mobiliteit is inderdaad een basisrecht en een noodzakelijke peiler van onze welvaart. Maar dat vergeet je maar even handig. Ik ben benieuwd wat er van jouw en mijn welvaart overblijft als we de krankzinnige groene geld-logica blijven volgen. Tot slot is je redenering ook anti-sociaal: als je geld hebt, mag je vervuilen.

“Nu ja, eigen aan Nederlanders om over prijzen te zeuren… What’s new” hiermee bevestig je nogmaals het simplisme van je bijdrage aan deze discussie. Amper de moeite om op te reageren, zelfs.
Haha, ik rijd Range Rover….
Amper de moeite? reageer dan niet? Ik zal jouw reply niet missen hoor.

Ik ben allesbehalve groen/links georiënteerd. CO2 kan de boom in, van een inert gas ga ik de eerste 50 jaar niet dood, en wat het daarna met onze planeet doet is niet meteen een zorg voor morgen.

Gezondheidsproblematiek boeit me wel, want dat heeft een onmiddelijke implicatie voor iedereen in het dagelijkse leven. Het is op het randje van misdadig dat diesel gestimuleerd wordt en dat 8/10 auto’s die je hier in BE in de stad ziet rondrijden, diesels zijn. (en verhaaltjes over de zo moderne roetfilters doen het bij mij ook niet, so don’ bother).

Feit is: er moeten minder wagens op de weg (file, economische problemen door file), minder geluidsoverlast en minder uitstoot (vooral in grote steden is de situatie dramatisch). Je zal wel zien hoe vindingrijk mensen zijn als het toch wat duurder wordt en hoe ze andere oplossingen zullen verzinnen.

De enige manier tot matigen is een zwaardere prijslast. Veel verplaatsingen zijn gewoon niet nodig en worden gemaakt omdat vervoer toch niet veel kost. Daar zal dan in de toekomst wel beter over nagedacht worden.

Voor het recht tot verplaatsing voorziet de overheid OV (dat dit suckt is een ander verhaal).
@topg

U zegt Veel verplaatsingen zijn gewoon niet nodig . Volgens mij leven we in
een democratie en niet in een dictatuur. Een kenmerk van een democratie
is vrije wil. Ik bepaal zelf wel of ik die verplaatsing doe of niet.


U zegt Een goede 3 euro/ liter voor benzine lijkt me nog geen probleem.
Volgens mij is dat wel een probleem. Er zijn veel mensen die werken bij een bedrijf waar er geen mogelijkheid is om met het openbaar vervoer te komen.
En ook al eens gehoord van mensen die in de nacht werken. Veel openbaar vervoer he in de nacht.
Tanken is inderdaad een schrikbarende bezigheid. Met een beetje lege tank pomp ik er zo 90 euro in. :shock:
@topg

Uiteraard ben ik het helemaal niet met je eens. Er worden al genoeg ontwikkelingen gedaan naar het rijden op andere brandstoffen dan de fossiele. Kijk bijv. na de bmw hydrogen 7, zodra iedereen in deze auto zou gaan rond rijden dalen de inkomsten voor de regering zo drastisch dat ze weer andere dingen moeten gaan verzinnen om toch nog zoveel mogelijk geld binnen te krijgen. De hoogte van deze brandstofprijzen is dus pure winst voor de regering, die ons keihard bezeikt. Dus het is aan de overheid om de accijnen omlaag te brengen. En om nu te zeggen dat de auto een luxe is, tja wie heeft tegewoordig geen auto…? Op de auto draait onze economie, hoeveel tijd gaat er niet verloren als je met het openbaar vervoer van A naar B wil.

Nja het is eigen aan Nederlanders om over prijzen te zeuren…

Wat is dat dan voor een opmerking, als je die niet post zal ik hem ook niet missen. De meeste hier vinden het gewoon belachelijk wat de brandstofprijzen tegenwoordig zijn. Dus natuurlijk wordt er over gezeurd. In Duitsland zeuren ze toch ook over de maximum snelheid die nu in Bremen is ingesteld, dus het is Nederlanders eigen om te zeuren…. alsjeblieft zeg.
topg’s oplossing voor het fileprobleem: alleen de rijken mogen rijden…
En dat lijkt dus in zekere zin ook de oplossing van de regering voor het co2 probleem; alleen de rijken mogen “vervuilen”.
@SR
Door marktwerking. Vraag en aanbod.
De prijs van olie schiet omhoog door de stijgende vraag vanuit China. Ook de oliebehoefte van de VS en Europa is flink gestegen door de aangetrokken economie. Aan de aanbodkant wordt er steeds minder olie geproduceerd. Er is nog genoeg oliereserves, maar de capaciteit om de olie omhoog te pompen is beperkt.
Nu is er inderdaad bij Brazilië een groot olieveld gevonden welke qua olievaten zeker in de top tien hoort, maar het duurt nog zeker een aantal jaren voordat we daarvan kunnen genieten.
Doorgaans is de olieprijs die wij horen de prijs voor een termijncontract die voorziet in levering over 1 maand. Dus de prijs van vandaag voelen we over 1 maand,… haha
Gelukkig krijg bij de Tango bij mij in de buurt €0,10 korting!

Hé! Ik ben geen filantroop heur….
@Rick dos.

“Arjo schrijft,

16 April 2008 om 9:33
Met brandstofprijzen stunten kan alleen als de raffinaderij zelf een andere stof bijmengt. Dat mag geloof ik tot 5%. Je krijgt dan wel 10 euro cent korting, maar je motor loopt waardeloos en je komt dus minder ver per liter brandstof.
Dus het is net hoe je bedondert wilt worden…..”

Hij heeft gelijk he. Dus eigenlijk krijg je geen korting. ;)
@mx5/rx8owner

Nou, ik moet zelf nog een significant verschil merken met de reguliere “pompen”. ;)

Ik rij door het hele land en tank vaak bij verschillende merken. Het kán, ik zeg niet dat het zo is, zo zijn dat de performance van je motor wat minder is. Maar dat is misschien een gevoelskwestie.

De reden dat ze met de prijzen kunnen stunten zijn de overhead kosten.
@Rick dos.

Wij hebben het een beetje getest en kwamen op duidelijk andere verbruikscijfers uit. De mx5 loopt nog het zuinigst op v-power, de rx8 gewoon op Shell euro95. Daar mag alleen maar 95 in, vandaar.
@mx5/rx8owner

Je vergelijk zou juist moeten zijn tussen Shell euro 95 en bijv. Tango euro 95.

Ikzelf heb een diesel en heb echt geen verschil gemerkt. In mijn vrouw d’r coupé tanken we 98 en soms 95. Weet eigenlijk niet of daar een verschil te bemerken valt.
@Rick dos.

Sorry, dat had ik moeten melden.
Deze test betrof een De Haan, een BP, een Total, een Texaco en een Shell. De Tango heb ik bij ons eigenlijk niet gezien. De Haan was het slechtste en de Shell de beste(wat wil je, vlak bij Pernis).
kunnen we niet gewoon een petitie houden ofzo.. paar duizend handtekingen ophalen en die in den haag dumpen??

ik bedoel kom op zeg….. beetje mopperen op een blog helpt die prijzen niet omlaag hoor!!
@dekster: fraaie reactie op de bijdrage van Mariette… Ik vond ze nochtans zwaar to the point. Als je vindt dat jij of de wereld bankroet gaat aan die prijzen, doe er dan zelf iets aan en koop een zuiniger auto, carpool, ga korter bij je werk wonen, neem de trein of de fiets, vraag aan je baas of je één keer per week mag thuiswerken (scheelt 20% woon-werkverkeer), laat je caravan thuis en huur op je vakantiebestemming gewoon een huisje.

@bmw:
Een auto en bij uitbreiding mobiliteit is inderdaad een basisrecht en een noodzakelijke peiler van onze welvaart.

Een auto is geen noodzakelijke peiler van de welvaart. Wel een basismobiliteit. Maar dat hoeft niet noodzakelijk hetzelfde te zijn.

Tot slot is je redenering ook anti-sociaal: als je geld hebt, mag je vervuilen.

Dat geldt voor elk consumptiegoed. Als je geld hebt, kan je 1000 broden per dag kopen, en 1000 l cola, 1000 keer bellen naar je lief en 1000 Phantoms kopen. Of misschien wel iets meer. Zo gaat dat in een vrije markteconomie. Als je het er niet mee eens bent: Cuba.

@co2 illusie:
Volgens mij leven we in
een democratie en niet in een dictatuur. Een kenmerk van een democratie
is vrije wil. Ik bepaal zelf wel of ik die verplaatsing doe of niet.


Kan het zijn dat je ‘individuele vrijheid’ bedoelt ipv ‘vrije wil’? Want ‘individuele vrijheid’ is niet oneindig in een democratie. Ze stopt namelijk daar waar ze de vrijheid voor de anderen inperkt. In autotermen vertaalt zich dat dan in ‘je bepaalt zelf wel of je die verlaatsing doet of niet, zolang je maar betaalt voor de directe en maatschappelijke kosten die eraan verbonden zijn’.
Hmmm…heb toch nog wat oefening nodig met de tags ;-). Kan iemand die aanpassen?
Tja….als de overheid iedereen laat stoppen met roken dmv van die idiote regels zal de overheid toch ergens haar belastingcenten vandaan moeten halen.

Let maar op…………drank is eerdaags ook niet meer te betalen.
Wouter Bos: Wen maar vast aan hoge benzineprijs

‘Ik kan niet in de toekomst kijken, maar ik zeg wel: we kunnen maar beter wennen aan hoge brandstofprijzen,’ zei Bos woensdagavond in het televisieprogramma Knevel en Van den Brink.
Vroeger
‘We moeten er ook eens aan gewend raken dat we niet zoveel energie kunnen verbruiken en we moeten niet meer hopen dat de benzineprijs weer zo laag wordt als vroeger,’ aldus Bos.
Als voorbeeld noemt hij de Democratische presidentskandidaat Barack Obama, die het volgens Bos voor elkaar heeft gekregen om Amerika voor te bereiden om een toekomst met dure benzine.

Naar 2 euro
In Amerika is weliswaar de benzineprijs ruim twee keer goedkoper dan in Nederland, maar het ging Bos om de vergelijking, zo zei hij tegen Knevel en Van den Brink.
Deze week maakten verschillende beleggers bekend dat zij verwachten dat de benzineprijs wel eens zou kunnen doorstijgen tot 2 euro per liter. Mogelijk is dit aan het eind van dit jaar al het geval, aldus de beleggers.
Mensen die hier vertellen dat de brandstof wel duurder mag
zijn natuurlijk de mensen die een tankpas hebben of een hele goede baan

denk eens aan de mensen die het slecht hebben in nederland het is niet alleen het brandstofprobleem dat hier speelt in dit land

ben trots op dit land maar schaam me diep voor de politiek van dit land

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).