Fietsersbond wil airbag in de voorruit…

Auteur: , 102 Reacties

Weer een clubje zeikers dat aandacht wil. De Nederlandse fietsersbond, waarschijnlijk gesubsidieerd door ons allen, wil dat we maatregelen gaan treffen zodat iedereen een airbag op de voorruit van de auto krijgt... Ja, lijkt me logisch. Een helm is immers zo achterhaald en ook een fietsrijbewijs lijkt me nergens voor nodig, een extra airbag in de auto lijkt me zeer goed haalbaar...

Het is waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat we allemaal in een hybride auto, gemaakt van botsvriendelijk papier mache, rondrijden. Tot die tijd kunnen we wat mij betreft ook de verlichting voor fietsers afschaffen, automobilisten moeten immers wat beter opletten. Met dank aan de fietsersbond!

TNO onderzocht in opdracht van de Fietsersbond wat er precies gebeurt bij een botsing tussen een fietser en een auto. Uit de 12.000 botssimulaties blijkt dat fietsers bij een aanrijding in de meeste gevallen met hun hoofd de voorruit raken, terwijl voetgangers meestal niet hoger dan de motorkap komen.

Op grond van dit gegeven vraagt de Fietsersbond politiek en auto-industrie om maatregelen te treffen die de kans op ernstig letsel kunnen beperken. De bond richt zich dan met name op de Europese organisatie Euro NCAP, die een systeem heeft om de botsvriendelijkheid van personenauto’s versus voetgangers te beoordelen. Dit systeem zou uitgebreid moeten worden met de typische kenmerken van fietsongevallen. Een van de maatregelen om zwaar en dodelijk letsel aanzienlijk te beperken, is een airbag op de voorruit van de auto. Deze airbag is reeds ontwikkeld door het Zweedse bedrijf Autoliv.

Terwijl het totale aantal verkeerslachtoffers de laatste jaren daalt, blijft het aantal overleden fietsers in het verkeer vrijwel constant. In 2006 kwamen er nog 216 fietsers om in het verkeer, waarvan 106 bij een botsing met een personenauto. Dit was aanleiding voor de Fietsersbond te laten onderzoeken hoe deze ongevallen gebeuren en of er maatregelen te treffen zijn om de ernst van letsel bij een onverhoopte botsing te beperken.

De afgelopen jaren zijn er veel maatregelen genomen om de inzittenden van auto’s te beschermen, maar is er nauwelijks iets gedaan om mensen buiten de auto’s te beschermen. Het TNO-onderzoek biedt een aantal aanknopingspunten voor verdere maatregelen. Allereerst de airbag op de autoruiten om hoofdletsel te beperken. Daarnaast blijkt dat hogere auto’s leiden tot zwaarder letsel met name aan bekken en onderrug. Dit geldt in nog sterkere mate voor kleine mensen, zoals kinderen. De Fietsersbond pleit daarom voor ontmoediging van auto’s met een hogere motorkap dan 70 centimeter, zoals SUV’s, binnen de bebouwde kom.

Ook vermindering van de snelheid van autoverkeer scheelt aanmerkelijk in de ernst van letsel. Bij een botsing met een auto die 30 kilometer per uur rijdt, is er nauwelijks ernstig letsel. Daarna stijgt de ernst van het letsel naarmate de snelheid van de auto hoger is.

“Snelheidsbeperking van gemotoriseerd verkeer op plaatsen waar zij mengen met fietsverkeer is een van de belangrijkste maatregelen om te komen tot zowel minder verkeer fietsslachtoffers als een lagere letselgraad. Wij pleiten dan ook voor snelle invoering van ISA, Intelligente Snelheids Adaptie, die de maximumsnelheid automatisch afdwingt.” aldus Hugo van der Steenhoven, directeur van de Fietsersbond.



102 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Groot gelijk!
(even sarcastisch dan autoblogger)
tja .. het is hun werk om jaarlijks 10 voorstellen in te dienen en in de pers te verspreiden .. maakt niet uit hoe absurd ..

ik stel voor om fietsers in een Michelin-pak rond te laten rijden ..
geef es geld .. en rap een beetje ..
Ik vind het werkelijk een belachelijk idee.
We hebben al auto’s waarbij het fietser-aanrij-gehalte hoog is, dus dat de motorkap mee veert etc. als er een fietser op komt.
Het beste middel is gewoon de oplettendheid van automobilist en fietser.
“Wij pleiten dan ook voor snelle invoering van ISA”.
Yepp, dit zijn rasegoisten die net zoals de treehuggers veel te veel macht krijgen en daarmee compleet doorslaan.
Kwestie van veel willen nemen maar niks willen geven. Fijne jongens. :?
fietsers zijn stom, dom en lelijk….
216 fietsdoden per jaar… waarvan 106 met een personenauto?? en die andere 110 dan??

vrachtwagen??
zeppelin??
bonnie st claire op een trekker??
Dat zie je toch niet, dusja, what’s the problem??
Of willen jullie allemaal, als jullie eventjes op je fiets springen, verplicht een helm dragen? Of wacht, een fiets is op deze site wereldvreemd zeker?! :roll:
ok, ik fiets heel veel… en ik hou van autos en dit is best een kansloos idee… de kans dat je daadwerkelijk zon plofzak raakt is erg sterk. Kan je beter de hele auto met kussentjes beplakken.

Maar beter nog kan je helemaal niet met de auto bezig zijn maar veel strengere rijtesten ontwerpen voordat mensen een auto mogen besturen.
:lol: @ bonnie st claire op een trekker??
helpt echt niks, wat wel helpt is als fietsers opletten in het verkeer
ze geven ons gewoon redenen om minder op fietsers te letten :)
wat hierboven beschreven staat heeft trouwens een kleine nuance nodig, in mijn ogen. De ongelukken die er zijn met fietsers worden voor zeker 70% (als niet 90) veroorzaakt door automobilisten die niet in de dooie hoek kijken, over rotondes rijden zonder te kijken en alleen maar op het lampje letten bij stoplichten.

Natuurlijk heeft het gebrek aan anticiperen van fietsers ook een grote invloed op deze ongelukken maar in mijn ogen (als automobilist en fietser) mag de fout nooit bij de fietser gelegt worden. Nederlandse automobilisten zijn over het algemeen gewoon te suf/dom/kortzichtig/asociaal/opgefokt om ook maar enige schuld bij andere (kleinere) weggebruikers te leggen.
Maak er meteen een opblaas boot van.
Leer kinderen fatsoenlijk fietsen.
Het niveau van de gemiddelde fietser ligt veels te laag.
Kinderen die de rotonde op vliegen omdat ze denken dat ze voorrang hebben (ook ouders met kinderen achterop), geen hand meer uitsteken, slechte verlichting en ga maar door.
Ze moeten de verkeers regels er beter inrammen, scheelt autobestuurders een hoop moeite.
Dit is werkelijk ook zwaar kansloos,… Ik ken pas een héééél goed systeem,… namelijk gewoon geen fietsers aanrijden en als het zo nodig moet doe het dan zo hard mogelijk, wedden dat het hoofd dan de voorruit niet raakt..
En wat gaan we dan doen om te voorkomen dat de fietsers de auto’s beschadigen??

Kweet ut al: airbags op het voorspatbord van de fiets!!

Ik zeg altijd maar: mijn bumper is harder en makkelijker op te lappen dan hun knie (of ander lichaamsdeel) dus zij moeten maar aan de kant gaan en/of beter opletten.
tussen haakjes: bovenstaande geldt ook voor voetgangers!!
@ M Freak & @ Alwood

klopt… maar er zijn altijd onoplettende automobilisten en fietsers, dus daarmee is het probleem niet opgelost. Door een strenger rij-examen los je ook niets op, want onoplettendheid is iets wat je op dat moment erg op let… Dus lijkt het me wel een goed idee van deze airbags
En die auto´s maar duurder worden. Leuk is dat!
“Daarnaast blijkt dat hogere auto’s leiden tot zwaarder letsel met name aan bekken en onderrug. Dit geldt in nog sterkere mate voor kleine mensen, zoals kinderen. De Fietsersbond pleit daarom voor ontmoediging van auto’s met een hogere motorkap dan 70 centimeter, zoals SUV’s”…
Kijk mensen- hier wordt nu eens haarfijn duidelijk gemaakt wat de meesten van ons al jaren weten: Iedereen in F1’s, Veyrons, Murci’s Ferrrari’s, Porsches en andere vooral super-auto’s die heel laag en gestroomlijnd zijn!!! …Altijd al gezegd dat dergelijke auto’s domweg het veiligst zijn- De overheid moet voor de gezonheid van de fietsers dergelijke auto’s nu maar eindelijk eens Fors subsidiëren zodat ook Jan Modaal gewoon in een veilige superauto rijden kan…!

…Ja toch…? …Niet dan…?
Komt er toch nóóit! Alleen in Nederland zou zo’n airbag misschien iets toevoegen, maar alleen wij zijn zo gek dat we massaal de fiets pakken. In de rest van de wereld fietst geen hond en is er dus totaal geen behoefte aan deze voorziening.
En ten tweede blijkt uit het onderzoek niet of deze fietsers niet gewoon door de dode hoek worden platgereden, dan heeft een airbag aan de voorkant al helemaal geen zin. Alle fietsters een hem op is een veel effectievere oplossing!
geweldig… een hert of wild zwijn op de voorruit/motorkap wordt hier ook beter beschermd!
Zouden de dierenbescherming en de fietsenbond niet stiekem samenwerken?

De fietser zou zelf beter op moeten letten…
Wat een praatjes (Le Feber en BART!) hierboven zeg hahaha, héél stoer ;) … Denk niet dat je je goed voelt als je iemand invalide rijdt of zelfs dood.

Maar on topic, belachelijk idee, niet uitvoerbaar, niet doelmatig oftewel kompleet zinloos. Zouden misschien wat kunnen doen aan de kennis van de bestuurders en gevaarlijke verkeerssituaties.
@lambofreak

Het ‘probleem’ los je sowieso niet op. Het is een illusie dat een maatregel als dit veel uitmaakt. Begin je echter met een strengere (en herhaalde) rijtraining waarbij mensen én een streng examen hebben én dat iedere 5 jaar af moeten leggen dan breng je de ongelukken weldegelijk terug.

Ik leef nog steeds met het idee dat dit heel veel uit zou maken in ieder geval ;) Maar het is dan wel belangrijk dat dit voor álle automobilisten ingevoerd wordt, niet alleen de nieuwe bestuurders.
en als voorbeeld… het zegt toch wel wat als het veiliger fietst in de bergen van italie/spanje/frankrijk/duitsland dan hier in nederland op een willekeurige weg al dan niet net buiten de bbk.

Iedereen remt in de bovengenoemde landen netjes af en passeert met normale afstand (1m of meer) en een snelheid van niet meer dan 40-50 kpu. In nederland rijdt een busschauffeur al met 80 langs je op een afstand van 10cm midden in de stad!

Werkelijk een gebrek aan scholing, vooral in het verkeer. Mensen zouden duidelijk moeten krijgen dat het écht aan zichzelf ligt hoe ze opschieten, hoe comfortabel ze rijden en hoeveel ongelukken ze in terecht komen.
beste mogelijkheid vind ik, ipv fietsers en voetgangers (zwakke weggebruikers dus) praktisch altijd voorrang te geven, ik woon in belgie namelijk, hier mag je met de fiets alles, tis toch altijd de auto zijn schuld, geef voorrang aan het verkeer. Want de logica zegt mij dat wanneer een auto in contact komt met een zwakke weggebruiker, de automobilist nooit pijn heeft, terwijl de zwakke weggebruiker wel, dus lijkt het mij logisch dat degene die het meest baat heeft bij op de te letten door de wet verplicht word beter op te letten
Fietsers gewoon op de fietspaden blijven, dan is er niets aan de hand.
weet je wat ze is moeten doen , die wet dat fietsers altijd in het gelijk worden gesteld schrappen, want als je kijkt in de steden bij kruispunten stoplichten ze rijden overal dwars doorheen kijken niet en hebben overal schijt aan fietsers en zeker die geitenwollensokken figuren met zelfs een kinderzitje voorop, je zou ze ook een rij bewijs moeten laten halen , het is vind ik de meest asociale weg gebruiker onder ons, de fietsers .
Geef fietsers eens een nummerbord en ga bij rode stoplichten flitsen. Wedden dat je er meer op een dag pakt dan auto’s in een heel jaar. Veel jeugdige fietsers zijn een gevaar op de weg. Ik was het ook, tot ik een rijbewijs kreeg en opeens doorhad dat je je licht op je fiets niet alleen aanhebt om te zien wat er 5m voor je gebeurt.
Goed idee, mits de motorkappen weer naar beneden mogen.
Dus dat wordt een nog grotere overhang aan de voorzijde van een auto. Ik word zo moe van dat fietser/voetganger gezeik. Alles moet aangepast worden bij een auto omdat de gemiddelde fietser zijn klauw niet meer uit steekt of met z’n vieren naast elkaar blijven rijden. Het is gewoon een kwestie van opvoeding.
wat weer een onzin hoe halen ze het in hun hoofd…
Zijn ze zelf met hun kop op een motorkap gevallen ofzo?
Ik zeg: een goeie klodde bruine zeep op de motorkap!
laten ze er een op die fiets bouwen dan bekrassen ze mn auto tenminste niet
bedacht door pijprokende provo”s met verzuurde puisterige bebrilde smoelwerken …kan niet anders….sodemieter op met jullie infantielle ideaaltjes …stink hippies .
Ik ga ook een bond oprichten; de anti-fietsersbond.

Waarom? Omdat fietsers levensgevaarlijk zijn!
Hoezo? Nou, als ik die dingen zie fietsen dan raak ik al vermoeid, raak ik vermoeid dan word ik slaperig en als ik lig te slapen achter mijn stuur dan is dat levensgevaarlijk!

Weg met fietsers! Weg met fietsers!

Kom…wie doet ermee? Niemand?!
Brekend Botje
Ik heb de restanten van de voorruit van een 1982 Opel Ascona in mijn rechter arm zitten. Hij reed 80… Het bleef dus niet bij glasscherven in mijn arm… Eigen schuld? Ik zal eerlijk zijn: ja. Maar met zo’n airbag had mijn leven er nu anders uitgezien.
Graag spreek ik de hardliners hier, nadat ze zelf een kind hebben aangereden. Los van wiens fout dat op dat moment was. Of als jouw kind wordt aangereden. Ja jouw kind; dat is misschien een leuk moment om hier even op terug te komen! Dan tik ik je op de intensive care even op je schouder en fluister ik: “wat een kut onzin hè, zo’n airbag!”
@ Brekend Botje

Dan had ik mijn kind maar beter moeten opvoeden ;)

Nu zonder gekheid, ik ben het met je eens. Maar het mes snijdt aan 2 kanten. Kinderen krijgen de juiste opvoeding niet meer mee en auto’s zijn al stukken veiliger dan vroeger, maar waar houdt het op? Waarschijnlijk als we allemaal in een airbag op wielen gaan rijden.
@ Rick Dos

Count me in!!
Yes! I’ve got one! ;)
Weg met Rick dos! Weg met Rick dos!
Ik moet het nog doen met een tweewieler, maar binnen 2 jaar maak ik mezelf lifetime member! :P ;)
Kijk, en mijn opvolger dient zich al aan. :)
@Rick dos- Hoezo “Weg met fietsers”…? Ik heb op de zijkant van de auto gewoon van die scorelijstjes staan net zoals je vroeger op gevechtsvliegtuigen zag staan http://www.freewebs.com/bonnevilles/GABBY%20GABRESKI.jpg – Maar dan met honden, katten, fietsers, wielrenners, pizzacouriers… Oude vrouwtjes en kinderwagens scoren uiteraard dubbel! :twisted:
Best eens een pin op je motorkap plaatsen, zullen die fietsers wat beter oppassen :twisted:
je kan natuurlijk ook met zn allen wat beter uitkijken. Als fietsers goed opletten, zonder mp3 op hoofd. En automobilisten kijken goed uit bij kruisingen, zodat het is geleerd bij rijles, zou er niks aan het handje moeten zijn.
Jij ookal?

Bij mij lopen de scores zo snel op dat ik maar gebruik van dit ding ben gaan maken…

http://www.hummelman.com/image/hummelman/ps-4402.jpg

:D
Een zachte motorkap (nu steeds vaker toegepast) is al een goede stap in de 1e richting. Airbags aan de buitenkant van de auto lijken me erg gemakkelijk te misbruiken/storingsgevoelig/duur… Niet realistisch.

Niet leuk om zomaar zo’n vereniging af te kraken trouwens. De een houdt van autorijden, de ander van fietsen, en soms komt er eentje met een dom plan. Deal with it!
een koevanger met een enorme hoeveelheid stroom erop…of met heel veel dikke stroop.
@Rick dos .. count me in .. maar dan wel als penning meester .. nemen we die fietsersbond er ook bij .. en de voetgangersbond ..

dubbele belangen + subsidies = gouwe handel zonder kraaiende hanen ..
wat hebben jullie tegen fietsen?
@ NLX; Denk dat de helft hier niet anders doet :)
Tja ik vind het ook een onzinnig idee, en dat terwijl ik al twee keer ben geschept op een rotonde. Beide keren een auto die niet goed uitkeek. Ik vind rotondes persoonlijk dan ook gevaarlijk. Een autobestuurder kun je ook niet alles kwalijk nemen, maar je moet toch iemand meer rechtsgelijkheid geven, en dan is dit toch de zwakkere partij.

Een airbag lijkt me gevaarlijk, maar dan voor de autobestuurder, want wat als dat ding bij een storing ineens eruitkomt schieten terwijl je op de snelweg rijdt. Dat heb je een grotere kans op doden dan waar het ooit voor bedoeld is.

Ik denk dat het een betere oplossing is om een auto van andere materialen te maken. Ruiten van een zachter soort plastic, autoonderdelen van gemakkelijk te vervangen plastic. En dit is reeds een kwestie van tijd…
Rick, count me in aswell

@ NLX: lees dan f dat stukkie over waarom Rick Dos die bond wil hebben (afgezien van de subsidies, waarmee hij dat een pushbar met daarop 220v kan aanschaffen). Daar wil ik graag aan toevoegen dat fietsers over het algemeen kortzichtige levensmoeie idioten zijn die de lak zo van je bumper af rijden (als je ze raakt).
Brekend Botje
@ Sorcerer: het zwaarste letsel komt niet door de motorkap maar doordat de voetganger/fietser met mijn schedel op de A-stijl, de voorruit of de daklijn klapt. En die geven erg slecht mee.

Ik heb een andere oplossing: iedereen aan de cabrio! Dan kom je een beetje uit je afgesloten wereldje vol haast haast haast en merk je plotseling dat je mede weggebruikers ook mensen zijn. Goh!.

And don’t get me wrong; ik ben geen geitenwollenfietssokkert; heb zelf 2 auto’s…
Waarom zou een automobilist zorg moeten dragen voor de fietser ?

Een automobilist is aansprakelijk voor zichzelf om zijn gordel om te doen !
Een motorrijder is aansprakelijk voor zichzelf om zijn motorpak aan te doen (of niet)

Een fietser moet daarom ook maar lekker zelf een pak aandoen ;)

Ps. er komen binnenkort toch ook motorpakken met airbag ?
Kunnen ze dit ook direct toepassen op fietsers :)
Fietsers klappen bij een val of botsing vaak op het asfalt. Het verbaast me dat de fietsersbond nog geen airbags in het teer eist!

Oom Agent gaat kussens voorop zijn 80cm hoge grille plakken. Oh wacht, daar zit eendendons in. Krijg je op je donder van de dierenactivisten.
“terwijl voetgangers meestal niet hoger dan de motorkap komen.”

Hahahahahahahaha, in de grill dan ook maar een airbag? ik zie bij Audi die hele grill er al uit geblazen worden door een airbag, geweldig.
het klinkt als je reinste fietstremisme.
Zo’n belachelijk idee is het helemaal niet. Er is reeds veel onderzoek naar dergelijke mogelijkheden gedaan voor de implementatie van externe airbags. Het is alleen niet het idee van dat stelletje van de Nederlandsche Fietserschbund.
Laten de fabrikanten en “autoverfraaiers”eerst maar eens stoppen met gevaarlijke messcherpe spoilers en “bull bars”ed. Overigens leuk in Nederland die bull bars. Je zou maar een Schotse Hooglander tegenkomen in Amsterdam of op de A1!
Zonder gekheid, fietsers moeten zich eerst eens aan de regels houden, fabrikanten moeten meer veiligheidsmaatregelen ontwikkelen (zie motorkap van Citroen C6). Dan moet je toch een heel eind komen.
@Oom Agent
inderdaad! :P en volgens mij zijn stoepranden veel gevaarlijker en zorgen ze voor meer doden dan autoruiten!

Een autoruit geeft al mee, als je veilig wil fietsen doe je een helm op. Zolang heel nederland nog zonder helm fietst hoeven auto’s daar niet het slachtoffer van te worden. Daarbij als mensen gewoon kijken en rijden zo hard als kan in die situatie dan heb je al die problemen niet.

@iedereen die fietsers onschendbaarheid (juridisch) wil schrappen, get real.

Dat is letterlijk fietsers vogelvrij verklaren, kan je letterlijk gaan prijsschieten vanuit de auto. Klinkt allemaal wel heel leuk dan maar echt geweldig is het niet.
@ Alle automobilisten die zijn vergeten hoe het is om te fietsen.

Als je in een auto zit en je moet remmen dan doe dit zonder zeuren want je weet dat je met je rechter voet een heel klein beetje druk moet zetten om weer op snelheid te komen. als je een fietser bent rem je met pijn in je hart omdat je weet dat je weer een kilometer moet fietsen om weer in het goede ritme te komen. Bovendien heb ik meer dan eens bij een auto op gezeten die de snelheid van een fietser niet kan inschatten (terwijl er vaak zelfs oog-contact is geweest) en die dus gewoon oprijdt vanaf een zijweg. DAT is pas gevaarlijk.

Dus de volgende keer als er weer eens een fietser van links komt die geen voorang geeft, bedenk dan wat voor een moeite een fietser moet doen om weer op snelheid te komen. Vooral op de lange stukken buiten de bebouwde kom.

En ik ben zowel een automobilist als een fietser.
Als we nou eerst eens zorgen dat fietsers niet massaal door het rode licht fietsen, links en rechts om je heen schieten, in het donker zonder licht fietsen, tegen de keer in gaan, eigenlijk alles doen wat je als fietser niet zo geleerd hebt op de lagere school, gaan we daarna eens over voorruit-airbags hebben…over een jaartje of 20….
ja hoor, lijkt me zo logisch

NOT!!!!!!!!!!!!!!
Ook al zou het 1 leven redden per jaar…
Dan is het het waard….
Jullie praten wel anders als je zelf op de motorkap komt…
of je kind dat opweg was naar school…
Wat een gelul…ja, klopt, elk ongeluk is er een. Enig idee hoeveel ongelukken er gebeuren door mensen die achteruit rijden en daarbij hun eigen kind doodrijden? Enig idee hoeveel ernstige ongelukken er gebeuren door dronken fietsers die onder een auto komen? Van dat aantal zul je schrikken….als fietsers nou gewoon eens stoppen voor rood en niet als Bassie en Adriaan tussen de auto’s doorslingeren zou dat als de helft schelen misschien? Begrijp me niet verkeerd…ik heb zelf mijn vriendin verloren…doodgereden door een vrachtwagen…en is het nu veiliger geworden met al die spiegels en camera’s op die vrachtwagens? Nee…helaas…we rijden gewoon allemaal te hard…lappen zelf alle regels aan de laars en willen dit afdekken met een leuk speeltje als een ruit-airbag…
Wat een massaal gezeur op fietsers hier. Fietsers moeten beter uitkijken, fietsers zijn dom, lelijk en wat nogal meer.

Alsof de gemiddelde automobilist veel beter is!? Sorry hoor, maar als ik zie hoeveel automobilisten almaar doorjakkeren, nooit ergens eens voorrang verlenen voor de fietser die geduldig staat te wachten en te lui is om eens aan te geven dat ie de rotonde gaat verlaten vind ik het niet zo een gek idee.
Ik zit ook ruim 50.000 kilometer per jaar in de auto, maar de fietser krijgt nog steeds eens voorrang als ik weer eens door de stad moet rijden. Dan is die knul of meid eens op tijd op school. Of de werkende persoon op tijd op zijn werk.

Gisteren nog, vlak voor mijn ogen een jongen die bijna werd geschept door een vrachtwagen die met ruim 80 door rood denderde. Gelukkig lette de jongen op de fiets op, maar anders zat ik nu niet vrolijk op mijn werk. En de chauffeur blikt of bloost niet eens.
Om nog maar te zwijgen over de gemiddelde puber die met zijn eerste Honda civic, golf GTI of ander gedrocht door de woonwijken scheurt. Toonbeeld van oplettendheid. Nou… poeh!

Maar nee, we zijn allemaal lekker stoer op autoblog en gaan lekker schelden op een zogenaamd clubje zeikerds. Datzelfde clubje zeikerds heeft er bij ons voor gezorgd dat de gemeente eindelijk iets ging doen aan een levensgevaarlijk fietspad waar menigeen al onderuit was gegaan door schots en scheef liggende tegels. Kinderen komen nu weer heelhuids op school.

Het valt me ontzettend tegen van de gemiddelde autoblogger inclusief autoblogger himself dat er kennelijk de gedachte heerst dat de weg alleen van de automobilist is. Wat een ronduit puberaal gedrag hier.
Weetje…we hebben allemaal gelijk…het ligt er maar aan vanuit welke hoek je het allemaal bekijkt….ik denk als IEDEREEN zich nou eens aan de regels hield werd het al iets beter….
Ik wil ook wel eens wat
@Erik: ik ben blij dat er iemand is die zijn hoofd gebruikt. Ik herhaal nogmaals dat als we hier op autoblog wat geloofwaardigheid willen, dat we dan af moeten van het overdreven afzeiken van alles wat niet in het auto-plaatje past.

Geef mij maar zo’n fietsers-airbag ipv airbag nr 323 in mijn interieur. En uiteraard moeten fietsers opletten en ik vind ook wel dat de wetgeving die fietsers heel veel rechten geeft, een verkeerd signaal is. En ik vind ook dat bij de Fietsersbond heel wat enggeestige denkers zitten. Maar daarom alle fietsers afzeiken?
Wanneer geven ze nou eens toe dat het verkeer eigenlijk al jarenlang gewoon al zeer veilig is?
106 fietsdoden met auto`s is veel minder dan ik dacht. Er vallen per jaar 2000 mensen dood in hun badkamer en er sterven 3000 mensen per jaar aan ziekenhuisfouten.

Die airbag vind ik toch eigenlijk wel een goed idee.
Ga toch fietsen :-)
@ bmw

ik ben dat ook weer met jou eens hoor. Clubjes als de Fietsersbond, Geef de kale egel een holletje en help de drieballige hamster hebben over het algemeen een nogal starre houding, maar de Fietsersbond doet zo af en toe wel eens wat goed. Dus om ze nou meteen uit te maken voor van alles en nog wat vind ik wat treurig.
En inderdaad, het moet van twee kanten komen. Fietsers en automobilisten moeten beiden goed opletten en zich niet de weg toe eigenen.

Maar ja, niet iedereen wil/kan dat inzien.
Fietsers verpesten de lucht niet, maken de fossiele brandstoffen niet op en zijn minder vervelende mensen omdat ze niet gefrustreerd raken van slurptaxen, bpm’en, flitsers, files en Koos Spee. Daar moeten we zuinig op zijn :D

Maar serieus… fietsers zijn zeer kwetsbaar. Auto’s zijn heel hard. Da’s dus een probleem, waar jaarlijks toch 200 mensen aan doodgaan… ’t zou je kind maar zijn. Als dit het aantal dodelijke ongevallen terugdringt, prima, doen.

Is geen zinnig argument tegen te bedenken. Het enige nadeel zijn de kosten.
Auto’s zitten zo verschrikkelijk vol met onzinnige, dure onderdelen, schrap dan de stoelverwarming maar of zo…

En dat gezeik over dat fietsers allemaal door rood rijden en niet kijken… ja das waar. Ze rijden dan ook op een rustig tempo en brengen weinig mensen in gevaar. Het wordt pas link als iemand zo nodig 6m2 bezet wil houden met 1500 kilo staal bij 50km per uur.. en dan verwacht dat de rest van de wereld daar wel rekening mee houdt ;)
Komt er dan voor fietsen ook het ISVRL systeem (Intelligent Stoppen Voor Rood Licht)?
Laat ik er nog eens een doen(lees vooral de statistieken per gereden kilometer…):

De tram heeft in de wegenverkeerswet een bevoorrechte positie. Hij heeft bijna altijd voorrang, tenzij anders aangegeven. Van die bevoorrechte positie wordt in zekere zin misbruik gemaakt, want verder worden er heel weinig veiligheidseisen gesteld aan de tram. Er is geen wettelijke maximumsnelheid, de trams hebben geen tachograaf, de vereiste remkracht is niet vastgelegd en het vervoerbedrijf hoeft geen veiligheidszorgsysteem te hebben. Dit leidt ertoe dat slachtoffers van een aanrijding ook in verzekeringstechnische zin vaak het onderspit delven.

In de nationale verkeersstatistieken sneeuwt het aantal verkeersdoden dat wordt veroorzaakt door trams een beetje onder. Jaarlijks vallen er acht tot tien doden en zo’n tweehonderd gewonden. Dat is waarschijnlijk de reden dat de veiligheid van de tram in het verkeer een stiefkindje is. De Raad voor de Transportveiligheid heeft deze cijfers terecht eens in een heel ander daglicht gezet: per miljard voertuigkilometers veroorzaakt de tram 155,5 doden onder voetgangers en 112 onder fietsers. Motorvoertuigen daarentegen zijn over hetzelfde aantal voertuigkilometers in de stedelijke omgeving slechts verantwoordelijk voor de dood van 4,9 voetgangers en 3,7 fietsers. Daarmee is de tram verreweg de meest onveilige verkeersdeelnemer! Voor de inzittenden is de tram echter een uiterst veilig vervoermiddel. Je zou dus bijna zeggen: hoezo debat over veiligheid in het openbaar vervoer?

???
O ja…de bron is een vereniging die pleit voor veiligheid van fietsers en voetgangers in de grote steden…
Grappig hoe mensen ineens vromer dan de paus worden als er kritisch geschreven wordt.
Allemaal mee eens totdat we 2000 Euro meer moeten betalen voor de nieuwe auto omdat er een extra airbag op zit…

En ik ben het helemaal met iedereen eens…dus de laatste om het af te leren…(bron:VVN).
En laten we wel wezen: we zitten op een auto-forum, niet op een fiets-forum.

De minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings (CDA) laat onderzoeken hoe gevaarlijk het is om op de fiets naar muziek te luisteren. Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) is het in ieder geval erg gevaarlijk als fietsers een MP3-speler of een walk- discman aanzetten.

Deskundigen vinden het belangrijk dat er snel duidelijkheid komt over het gevaar van met muziek op fietsen. Eurlings hoopt met de onderzoeksresultaten betere voorlichting te kunnen geven over de risico’s. Dat is ook een van de maatregelen waarmee de CDA’er het stijgende aantal verkeersdoden onder fietsers een halt wil toeroepen. Vorig jaar kwamen in het verkeer 216 fietsers om. In 2005 waren dat er 181.

Een verbod op muziek luisteren tijdens het fietsen is volgens VVN overigens zinloos. Het zou voor de politie onbegonnen werk zijn om dat te handhaven. Om die reden besloot voormalig verkeersminister Peijs vorig jaar dat ook mobiel bellen op de fiets blijft toegestaan.
Inderdaad, wij willen ook wel eens wat. Zo wil ik graag dat fietsers zorgen dat hun lichtjes het doen bijvoorbeeld. En dat ze beter opletten en hun stukje verantwoordelijkheid nemen in plaats van het probleem op de automobilist afschuiven.
Weet je: Ik wil hier niets afzeiken maar er wordt na het horen van dit nieuws gisteren ineens zo gereageerd va: O ja…hartstikke goed, moeten we doen…

Bij probleem-oplossen hoort het maken van analyse. Dit kun je doen aan de hand van het absolute aantal doden of kijken naar het aantal gereden kilometers/voertuig vs. aantal doden.

Indien je op deze manier naar de data kijkt blijkt dat er meer doden onder fietsers/voetgangers vallen bij trams, treinen etc. dan bij autoverkeer.
Kritici: let op: ik ben het er niet mee oneens maar vraag dezelfde vraag over een maand nog eens en iedereen reageert weer 180° anders….het is de hype van de dag…
Zoals Zoef al schrijft: er vallen meer doden bij huishoudelijke klusjes…maar verkeersdoden spreekt iedereen meer tot de verbeelding…
En ik gaf al aan: ik heb mijn vriendin verloren in het verkeer(op een fiets!), niet gezien door een vrachtwagen. Nee, we MOESTEN per sé dodehoek spiegels hebben. Inmiddels is allang aangetoond dat het aantal doden niet gedaald is…
Fietsers en voetgangers blijven nou eenmaal de meest kwetsbare groep en dat zal, mede door ons rijgedrag en in-tolerantie, niet veranderen…ook niet met een airbag meer…
“Wij pleiten dan ook voor snelle invoering van ISA, Intelligente Snelheids Adaptie, die de maximumsnelheid automatisch afdwingt.” aldus Hugo van der Steenhoven, directeur van de Fietsersbond.”

hm ja heel goed idee! *licht sarcastisch toontje*
Ook vermindering van de snelheid van autoverkeer scheelt aanmerkelijk in de ernst van letsel. Bij een botsing met een auto die 30 kilometer per uur rijdt, is er nauwelijks ernstig letsel. Daarna stijgt de ernst van het letsel naarmate de snelheid van de auto hoger is.

is dit niet heel erg logisch :P
Helemaal mee eens.

Nog wat data:
Totale remweg = Reactieweg + noodremweg
(reactieweg = snelheid/10 x 3)
(noodremweg = snelheid/10 X snelheid/10 : 2)

30 km/h: 9m + 4.5m = ca. 14m totale remweg
50 km/h: 15m + 12.5m = 27.5m totale remweg
60 km/h: 18m + 18m = 36 m totale remweg
120 km/h: 36m + 72m = 108m totale remweg

Alleen het verschil tussen 50 km/h en 60km/h is al 8 a 9m(= ca. 2 autolengtes).
Het is ook niet zo dat ik het eens ben met die airbag. Ik zou eerst wel eens willen zien inhoeverre dit daadwerkelijk helpt.

Het is alleen de houding waar ik mij aan erger. De arrogante, puberale en egocentrische houding van (hier) een groep automobilisten t.o.v. fietsers. Maar ook van een groot aantal fietsers die denken alles te kunnen omdat ze toch worden beschermd door de wet.
Ja, aan die wet heb je wat als je als een kasplantje in het ziekenhuis ligt, of erger (H6s, sterkte, want dit soort dingen doen heel lang pijn weet ik uit ervaring).

Maar goed, zoals H6s ook al zei: straks zijn we weer 180° gedraaid en is er weer een andere hype :)
CooperS-lightningblue
Mooi stukje autoblogger! Heerlijk dat Hollandse gejank!
Prima idee… maar de kosten graag doorberekenen in de prijs van fietsen!!
Als Hollander moet je niet klagen denk ik. De fietsinfrastructuur is er veel veiliger voor de fietser zelf en veel minder irriterend voor de automobilist. Hier in België zijn de fietspaden gewoon enkele witte lijntjes geverfd aan weerszijden van de baan.
Reactie van een rij-instructeur :
Beste mensen, ik zit hele dag op de weg.Wie van u heeft OOIT een les-auto gezien ,die betrokken was bij een aanrijding met een fietser/voetganger ? Ik al 21 jaar (in Amsterdam,wel te verstaan !!! ) nog NOOIT.
Dit kan ook niet, want wij rijden netjes,volgens CBR-normen.Voldoet de kandidaat niet aan deze eisen, : GEZAKT. Lekker makkelijk.Ik zou zeggen : een automobilist die in “aanraking ” komt met een fietser,rijbewijs inleveren en fietsen maar !
Als we met z’n allen ongeveer rijden zoals met het rij-examen,dan komen we uit op NUL,NUL ongelukken. Makkelijke oplossing.
@faydali- Ik ben TIJDENS de motorrijles nu een jaar of 5 geleden van achter aangereden door mijn eigen rijleraar waardoor ik op de motorkap belandde en de motor een eind verderop lag… Telt dat ook…? :-D

Goed- beetje uitleg dan: We reden in de late herfst ongeveer op de helft van mijn rijlessen door de B-wegen. Er lag een dik pak slik op het asfalt en het regende. Ik moest stoppen voor een tegemoetkomende vrachtwagen. Mijn rijleraar in zijn Golfje lette op mijn mede-lesser en vergat heel even mij in de gaten te houden. De ABS kon vervolgens bij het remmen de natte slik niet aan en dus tikte hij mij met een vaartje van nog geen 20kp/u van achter aan. De auto was nog zo goed als heel op een kleine buts in de motorkap en een gebarsten grille na, de motor had een kapotte achterpartij en zijkant. Ik had alleen wat blauwe plekken. Mijn rijleraar schaamde zich meer dan dood en voor zijn collega’s en ons leerlingen was het de grap van het jaar.
Fietsers?? en hoe zit het dan met die oude vrouwtjes in zwarte jassen met rollators?? waarom hebben die geen airbagd op die dingen, die mense lopen overal tegen aan…
@ Jandepandaman

“Mijn rijleraar schaamde zich meer dan dood (…)”

Hè, jammer. Toch een fataal ongeval dus ;)
@ Vaydali

Ik wilde vandaag een break even-point berekenen van 2 formules (had iets met prive-investeren tov pensioensfondsen te maken, verder niet intressant), maar ik moest toch eerst weer even opzoeken hoe dat ook al weer ging.

Moet ik nu ook mijn HAVO diploma weer inleveren?

Een rijexamen is een momentopname en zelfs de beste maken af en toe een foutje. Als we bij elk foutje waarvoor je bij een rijexamen zou zakken je rijbewijs moest inleveren zou dit probleem al niet eens bestaan. Dan moest iedereen fietsen.
Beste mensen, (automobilisten)

Ik zie helaas regelmatig Golfjes/CRX jes/en ook gewone autos , die door een smalle straat met 50-60 jakkeren.Hier rijden wij ong.30. Ik durf niet meer te kijken als ik in de verte een voetganger of fietser zie.Ik zie autos rechtsafslaan, die zonder blikken of blozen fietsers zomaar afsnijden.
Dat soort mensen weten een auto niet te waarderen.Dus inleveren,dat roze papiertje(pasje)
wat hierboven beschreven staat heeft trouwens een kleine nuance nodig, in mijn ogen. De ongelukken die er zijn met fietsers worden voor zeker 70% (als niet 90) veroorzaakt door automobilisten die niet in de dooie hoek kijken, over rotondes rijden zonder te kijken en alleen maar op het lampje letten bij stoplichten.

Natuurlijk heeft het gebrek aan anticiperen van fietsers ook een grote invloed op deze ongelukken maar in mijn ogen (als automobilist en fietser) mag de fout nooit bij de fietser gelegt worden. Nederlandse automobilisten zijn over het algemeen gewoon te suf/dom/kortzichtig/asociaal/opgefokt om ook maar enige schuld bij andere (kleinere) weggebruikers te leggen.

hoe bedoel je nooit bij de fietser gelegd worden ?
de eerste fietser die met voldoende verlichting rijd is zeldzaam,hand uitsteken wat is dat,stoplicht, niet voor de fietser,op de stoep of perron fietsen blijkbaar heel gewoon.
nee de automobilist de schuld geven bij een aanrijding die veroorzaakt word door de fietser is bullshit.
suf/dom/kortzichtig/asociaal/opgefokt mmm ik denk dan eerder aan een fietser:)
Dat sommige fietsers wat minder inzicht hebben in het verkeer is wel logisch. Toen ik 11 was werd ik op de fiets gezet om 5 km naar de middelbare school te fietsen, toen ik 13 was moest ik 15 km fietsen. Hoe kan iemand van een 11 of 13 jarige verwachten dat die net zoveel inzicht heeft als de automobilist die minimaal 18 jaar is?
toen ik 11 was (heeeelll lang geleden) toen had ik al een verkeers diploma misschien een goed idee omdat weer in te voeren want mensen die geen inzicht hebben horen niet alleen op de weg maar onder begleidng.

en een 11 jarige weet heus wel dat zijn licht het moet doen en dat ie moet stoppen als het verkeerslicht rood is hij of zij kan ook een computer of mobieltje bedienen dus dom zijn ze echt niet.

gr mind
laten ze zich maar bezig houden met fietsers die door rood rijden die heb ik echt zin om keihard aan te rijden ze letten nooit op geven niemand voorrang als ik hoor dat er 1 is aangereden vind ik het eigenlijk wel lekker moeten ze maar uit hun doppen kijken ze zouden fietsers hogere boetes moeten geven dan auto’s bij verkeers overtredingen
2 dagen geleden
Ik automobilist rem voor mijn voorganger die afslaat.
Deze kan net eenfietser ontwijken de te bedonderd is om 150 meter om te rijden en via stoplichten ( dus veilig ) over te steken.
Ik geef gas mijn voorganger is weg, fietser op de motorkap die wou gaan spookrijden omdat hij te bedonderd was om om te rijden, hij is door de haaietanden gereden en hij steekt over dus kruist de weg.
Fietser op de grond uitpuilende ogen en de joints rollen uit zijn zak.
Wie is de schuldige?
Zijn zussen ( knul met een paar schrammen uit het ziekenhuis ) stonden gelijk binnen om het het even onderhands te regelen.
fietser mp3 speler mobiel bellen niet te handhaven door politie, foto’s maken van automobilisten wel en andere kentekendragende voertuigen.
jong geleerd oud gedaan, kwaad bij de bron aanpakken dus de fietsers, want die zijn onschendbaar!!
we blijven nieuwe dingen verzinnen, glassplinters in je arm is niet fijn, maar dat kunnen ze er toch uit halen? dat hebben ze in mijn gezicht wel gedaan nadat ik mijn hoofd in de vooruit van een auto geplant had 6 jaar geleden. en ik zeg toch, opzouten met die airbag. iedereen moet gewoon opletten, dan maar verplicht zoals in andere landen met een fietshelm rijden. wij rijden ook verplicht in de auto met gordel, op de motor met helm, en geven richting aan bij afslaan…. wat doen de fietsers in het algemeen? lekker met hun onbeschermde kleren rondrijden zonder een poot uit te steken of te KIJKEN of ze ergens af kunnen slaan of omheen rijden. waarom? ze waanen zich zo onkwetsbaar, omdat de andere bestuurders bijna altijd schuldig zijn. beginnen met de opvoeding, K&Y*($ l*L zijn de conversaties die ik ze hoor hebben op de fiets, met zn drieen naast elkaar. komt er een auto niet langs die toetert. krijg je de vinger, toeter je nog een keer, een schop tegen je deur. opaatjes die weten het ook niet meer die rijden een meter van de geparkeerde auto’s af en slingeren nog erger dan tarzan aan een liaan. de aanrijdingen zullen blijven, misschien met minder letsel, maar ik zit er niet op te wachten dat wij in de auto, WEER voor iets moeten opdraaien wat ze lekker ergens anders moeten halen. want inderdaad, de prijs voor een auto gaat weer omhoog. laat staan dat wanneer je een paaltje raakt en al je airbags eruit klappen. je auto van 30.000 euro is in 1 klap total loss. weet je wat vervangen van die plofzakjes kost!

ik kan hier eindeloos over doorgaan, maar ik vind het zinloos om weer naar de auto te kijken. doe die fietsers gewoon een integraal helm op en klaar zijn we.

en ja, ik heb nog steeds last van mijn ongeval toen, maar nee, ik zeg geen airbag in voorruit.
ahh.. de kleine kindjes die dan worden aangereden komen niet eens bij die airbag!
geef mij die airbag maar heeft die gast wat otg dood gaat wil nog effe goed kunnen slapen kom op mensen dalijk komen die pennelikkers die effe een uurloon hebben waar ik ”u” tegen zeg op het idee dat autos nog maar 20 in de bebouwdekom em 30 buiten bebouwdekom mogen kort om te willen dat eidereen maar op ram opgefokte scooter gaat rijden die hoeven geen airbag
ja leuk zo’n airbag, maar hoe groot is de kans dat een fietser daadwerkelijk op die airbag beland?

gaat echt nergens over.

en de meeste ongelukken gebeuren toch door roekeloos rijgedrag, maakt niet uit wat je doet … die mensen blijf je houden, en doden zullen er dus ook altijd vallen.

en als is die auto gemaakt is van kussens,en de auto 120 rijd, of harder heb je als fietser nog steeds een probleem.
johnny Walker
Laat iedereen verplichten een bromfietshelm te dragen als ze gaan fietsen. Die zijn veel harder en je beschermt ook je gezicht mee. Ik had ooit een aanrijding tegen mijn booster spirit (de ander was in fout) en mijn helm had de harde klap opgevangen, waardoor ik als wonder geen letsel gekregen heb.

Of laat ze boerka’s dragen, dan remmen de automobilisten zeker door te schrikken…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).