Iedereen kent de Mustang en toch wordt deze niet officieel geimporteerd in Europa. Geen reden om hem te laten staan en dus gingen we er een blokje mee om.
De Mustang is sinds de jaren zestig een icoon. Tijdens de introductie in New York in 1964 werden in het eerste weekend dik 20.000 exemplaren verkocht. Onsterfelijk werd de Mustang na de achtervolgingsscene in Bullitt, Steve McQueen reed achter het stuur van een Mustang GT-390 in de langste achtervolgingsscene ooit. Na wat minder geslaagde reïncarnaties sloeg Ford in 2004 de spijker op de kop.
In onze rijtesten plegen we niet het meetlint en de paskoffers erbij te pakken om de exacte maat van de bagageruimte op te meten. Er zijn drie maten: klein, middel en groot. Of er in een grote bagageruimte 500 of 510 liter past, zal ons jeuken. Mocht dat tot problemen leiden tijdelijks de jaarlijkse zomervakantie, dan rest ons slechts één advies: vertel je meisje dat ze alleen die sexy bikini’s mee hoeft te brengen, die nemen minder ruimte in en de rest kan daar ook worden aangeschaft. Of de Mustang een grote kofferbak heeft? Geen flauw idee. Maar er zit wel een groot motorblok in. Een V8. Een echte V8, Amerikaans en niet helemaal verfijnd. Maar wel groot in de zin dat hij sterk is. Natuurlijk zijn er ook viercilindertjes met 300 pk, maar dit is mannenspul.
Dat werd ook geïllustreerd tijdens een stop bij een tankstation. Naast mij liep een meneer in pak naar een Audi TT. Zijn blik gleed subtiel over de parkeerplaats, even bevroor de verder zo soepele beweging. In plaats van de normale dominantie over de parkeerplaats, was hij nu het lulletje in de Europese coupe met een miezerige viercilinder in het vooronder. Yeah boy, I’m driving this Mustang today. Wat is het toch heerlijk om nog niet volwassen te zijn.
En niet volwassen zijn doen we het liefst in goed gezelschap, dus maar even onze allereigenste Lotte gebeld (ze heeft iets met Mustangs).
Wouter belt. Of ik een stukje mee wil rijden. Ondertussen roept mijn peuter ‘isdawoutuhvanautoblog?’. Hij kent ze allemaal, hoewel Aimee nog steeds favoriet is. ‘Aimeeeee…’ fluistert hij zachtjes als ze op weer eens op Autoblog te zien is. Hij zwijmelt lekker mee met het gemiddelde bezoek. Maargoed, deze keer mag mama mee met Wouter en Ruben en daar is ze meer dan blij mee. Naast aantrekkelijk mannelijk menselijk gezelschap, is er gezorgd voor mannelijk gemotoriseerd gezelschap; de Mustang GT. Wel gewapend met een vochtabsorberende doek, je weet maar nooit. Een gespierde Amerikaan in combinatie met een hoogzwangere kan weleens wat lekkage geven.
Als moderne vrouw geef je vaak het signaal af volledig zelfstandig te opereren in deze wereld, maar als ik de GT zie naderen word ik toch een beetje week in mijn knieën. Heeft Ford een holbewoner als ‘papa’ van deze auto gekozen? ‘Brul’ klinkt het en een met biceps en triceps voorziene verleider stopt voor mijn voeten. Ik word geschaakt door een Mustang! Ik zie een plukje van Ruben zijn haar door het achterraampje en een witte rij blinkende tanden van Wouter door het voorraampje (‘pje’, ja!). ‘Oh joepie!’ roep ik.
Als ik ga zitten klopt Wouter meteen op alle plastic onderdelen (van de auto he!) en terwijl ik nog aandachtig luister zijn we al bij het eind van de straat. In opperste staat van verwarring probeer ik mijn zwager te bellen en ondertussen begin ik tegen Ruben te stotteren dat de GT de personificatie, nee… uhhh… vleesgeworden… nee! Godver! Ik kan de woorden gewoon niet vinden. We trekken op, stoppen, op twee banden langs een rotonde en ik zie mensen verschrikt opkijken. Ondertussen begin ik het toch wel warm te krijgen van zoveel mannelijk geweld en met klotsende oksels grijns ik verdwaasd naar een waarderende knikkende fietser. De zwangerschapsvermoeidheid is als sneeuw voor de zon verdwenen en die avond hebben ze thuis eindelijk eens een avond geen last van mijn hormonen. De GT is me (bijna letterlijk) bevallen. Wouter kan je tegen de 40e week een Shelby regelen? Of heel misschien toch een Accord coupe in laten vliegen?
Tijd om weer even met beide benen op de grond te landen. Hoewel je de Mustang eerder in een emotionele opwelling als impuls-aankoop de showroom uit zal rijden, is het goed even wat objectiever naar de auto te kijken. We reden de Mustang GT met 4.6 V8 die 300 pk en 434 nm levert. In de testauto was deze gekoppeld aan een vijftraps automatische versnellingsbak. De bak schakelt op zich soepel genoeg, maar hypermodern is die ook weer niet. Helaas heeft de Mustang geen flippers achter het stuur of een speciale manuele stand voor de pook, voor sportief rijden een serieus nadeel. Mocht dat het doel zijn van de aanschaf van een Mustang, kies dan voor de handbak, houd je nog geld in je zak ook.
Met handgeschakelde versnellingsbak is de Mustang in geoefende handen ook nog eens sneller. Van 0 tot 100 zou in 5,5 tel moeten lukken als je zelf schakelt. Met automaat klokten wij de Mustang GT op iets boven de zes seconden. Als het nog sneller moet, dan zijn er tig tuners die Mustangs 400, 500 of meer dan 700 pk geven. Waarschijnlijk is dat voorlopig even genoeg.
Het interieur ziet er op foto’s bijzonder appetijtelijk uit, met mooie retro elementen die weer terugverwijzen naar de Mustangs uit vervlogen tijden. Helaas is het wel zo dat, net als bij veel Amerikaanse auto’s, het materiaalgebruik en afwerking niet op een heel hoog niveau staan.
Over de wegligging kunnen we kort zijn: die is prima, zonder echt uit te blinken. De keuze voor een behoorlijke ouderwetse starre achteras lijkt vreemd voor een auto met sportieve aspiraties. Er zijn echter ook voordelen aan deze constructie: het is goedkoop, stevig en voor dragracen dan weer juist uitermate geschikt. Zolang het asfalt in bochten enigszins vlak is, is er overigens nog steeds niets aan de hand.
Het is ook niet waar de echte kracht van een Mustang ligt. De Mustang is niet de meest verfijnde auto op de aardbol, maar dat is geheel logisch. Zeker in de Verenigde Staten heel voordelig, helaas gaat een gedeelte van dat voordeel weer teniet door de kosten van het invoeren. In Nederland kun je voor pakweg 50 mille een Mustang (GT) op kenteken hebben staan. Met een beetje geluk duikt de koers van de dollar nog verder en dan wordt het wellicht voordeliger. Filmpje!
Met dank aan Ford dealer Hendriks te Oss voor het ter beschikking stellen van de auto!
98 reacties
Het ‘zingen’ van de supercharger op de GT is dan wel weer een hebbeding:D
“minder verfijnd, maar het is wel een stoere auto”
helemaal mee eens, en daarom zou ik hem niet willen hebben
bedoel je niet de supercharger op de GT500??
Verder wel een leuk geluidje :)!
Verder mooie test!
@vinny: Da’s altijd goed natuurlijk!
Als ik het geld zou hebben zou ik er allang 1 gekocht hebben (of een oldtimer uit de USA maar das een ander hoofdstuk).
@Hugo
Wat een luxe probleem zeg :P
@ Vinny
Kom maar op en laat vooral geen oldtimer voorbij gaan ;)
High-tech is het inderdaad niet, maar ik moet zeggen dat het juist wel erg leuk klinkt, dwars over alle rotondes… :)
Ik heb nogmaal helemaal niets met amerikaanse musclecars, maar deze Mustang GT kan ik toch erg moeilijk links laten liggen. Is een van de weinige auto’s in de buurt waar ik op weg naar de Albert Heijn toch altijd even naar uitkijk. Hij staat bij mij hoog op de shortlist, gek genoeg naast japanse high-tech als de 350Z, de Evo X en de RX-8, die rond dezelfde prijs zitten.
Het dwars gaan is wel leuk maar de meeste eigenaars van dit soort wagens, hebben em als status symbool. Dus hoeveel van hen er ook echt een bocht dwars rond komen is nog maar de vraag.
Neemt niet weg dat is de mooiste mustang sinds 1970 is..
is = dit natuurlijk…
Link vergeten. :roll:
http://www.autojunk.nl/pix/show/136857/5
En het is eigenlijk ‘lets jump to conclusions’…
Verder een mooie wagen dit, lekker stoer. Maar wel een dikke reet, dat had subtieler gemogen.
Kan niet, geen sperdifferentieel… :( Vreemd dat Wouter het er niet zo over had. Anders drift hij met elke auto, zelfs met die leasesletjes. (die wss wel een sperdiff hadden!!)
Even een vraagje : Welke auto met deze emotie/prestaties en geluid komt hierbij in de buurt en dan voor dat geld met deze exclusiviteit????
Deze ziet er echter wel heel lauw uit. Ik heb hier op AB al véle leukere versies zien passeren, zoals deze drievuldigheid http://www.autoblog.nl/archive/2008/04/15/all-praise-the-mustang
Overigens denk ik dat 300 pk toch moet volstaan, nog niet zo lang geleden waren dat 911-waarden. We worden de laatste tijd te hard verwend, denk ik…
btw: goed gevonden om Lotte ook ’n stukje te laten schrijven
hard plastic .. who cares ..
nep alluminium ?? wie gaat er nu goedkoop materiaal neppen ??
dashboard .. mooier dan alles op de huidige markt ..
Leuke auto (Autojunkaccount? ;) ) maar om je vraag te beantwoorden: de Alfa Romeo 159 Sportwagon 3.2 JTS Q4 TI http://www.autoblog.nl/archive/2008/02/04/rijtest-alfa-romeo-159-sportwagon-32-jts-q4-ti
Het is een heel ander segment maar het voldoet aan je vraag. ;) Ik zou persoonlijk dan ook deze Alfa kiezen. Maar als ik zou moeten kiezen tussen jouw Mustang (maar dan eerder de coupé versie) dan zou ik beginnen twijfelen…
281 FoMoCo blok is zo lekker lui en beproefd dat je er de eerste 3 ton geen last van gaat hebben ..
ik ben om .. al mijn auto,s eruit en een mustang aanschaffen ..
http://www.dream-cars.be/news/2005-Holden-Efijy-Concept-Dashboard-1920x1440.jpg
Eigenlijk is het een concept… :oops: Da’s al de 2e fout vandaag. :|
vertegenwoordigersauto-stoere mannen auto,Alfa 159 klinkt anders als Mustang the Icon enz enz alleen de prijs is te vergelijken volgens mij hoor! :)
@VonStroke:Zie dat smaken verschillen, ik vind de achterkant echt heeerlijk zeker met de lichten aan in het donker.. herkenbaar uit duizenden! die hele dikke lichtbalk met dat mooie embleem in het midden en die symetrische uitlaten aan de zijkanten!!! Hmmmmm Ik heb er alleen een V6 spoiler op gezet die vind ik nog mooier als de GT!! :)
“Ik ben om alle auto’s eruit Mustang erin” :Gewoon doen ik kan het je echt aanraden! Maar niet verder vertellen !!
@ ZwerverRoodbaard: Als je interesse hebt in een klasieke amerikaan… Ik heb er 3 die allemaal te koop zijn :-)
– 1976 Chrysler Cordoba (LPG) 318 CID
– 1969 Lincoln mark III 460 CID
– 1969 Ford Thunderbird Coupe 429 CID
Fijne wagen, echt waar. Maar een echte amerikaan. Het duurt drie dagen voor je er 100 mijl per uur mee durft wiegen euh rijden.
http://i18.ebayimg.com/06/m/000/7f/e5/fa3c_24.JPG
http://i18.ebayimg.com/03/m/000/8e/d8/e3ab_24.JPG
voor mij de shelby ;)
Die prijzen zijn nog wel zonder BPM e.d. @Citrofiel: Ja, die zag ik ook maar die zitten er gelukkig bij mij niet op.
Het is goedkoop, het bedient een bepaalde functie voor de koper en als het eenmaal z’n functie vervuld heeft, kun je het wegwerpen.
Zo ook deze auto; het is goedkoop, voor de koper bedient het een bepaalde functie het zij als transportmiddel het zij als een natte droom voor een American carlover. Echter als het eenmaal over is kun je de auto wegwerpen, want je raakt het aan de straatstenen niet meer kwijt! :D
Een concurrent aanwijzen is heel lastig. Een 350Z, TT, 135i, Brera 3.2 etc. Het zit allemaal ongeveer in dezelfde prijsklasse, maar of het concurrenten zijn…
Ja, precies. Net zoals een wegwerpcamera en wegwerpaansteker etc. ;)
Amerikanen. Dat zeg ik toch? Wel ff opletten Ruben. ;)
http://www.metacafe.com/watch/339391/mustang_roush_vs_mustang_shelby/ … die roush is echt helemaal geniaal
@Rick Dos:Een wegwerpauto zeg je.. hahaha..heb ik je dan echt te hoog ingeschat! De Mustang is altijd goedkoop geweest maar 1 van de meest gewaardeerde/geliefde oldtimers en zeer waarde vast ! Oftewel er word geen één Mustang weggegooid maar altijd bewaard voor het nageslacht!
En ik weet je word ouder maar pas was hier nog een topic over de veiling van één van de eerste ooit gebouwde Mustang’s en die was een paar miljoen geloof ik !!
En met deze uitspraak lijk je wel veel op die mannetjes van die VW reclames!! :)
en dat is ook zo ..
heb sterk het vermoeden dat jouw anti-amerikaans sentiment is veroorzaakt door een Chrysler Saratoga of een chevy lumina .. wat dan weer dat gevoel zou rechtvaardigen ..
Ford is toch echt een ander verhaal en kunnen voor een redelijke prijs een goed product neerknallen ..
ligt ook vaak aan de lompheid van de eigenaar hoe solide een auto moet zijn om een duurzaam te laten blijken ..
producten voor de eeuwigheid bouwen is overgens economisch niet verantwoord .. bij BMW noemen ze dat “einde leasecontract” ..
Een Mustang die ik overigens wel kan appreciëren is de Shelby GT 350. Maar die zijn dan weer van een heel ander allooi dan de nieuwe. (om over de prijs nog maar te zwijgen)
doe mij er maar één uit de sixties
Zou de auto echter nooit zelf kopen omdat ik:
1 – Het geld niet heb :)
2 – Geen auto wil kopen met verouderde technieken zoals bladvering op de achteras !
3 – Geen auto van 50000 euro ga kopen en er dan achter moet komen dat het dashboard van goedkoop platic is gemaakt en slecht afgewerkt is
On-topic: Als ik een Mustang moest kiezen (even los van Shelby’s e.d.) werd het deze: de Bullitt special edition. Super strak, iets meer power dan deze… It’s all you need.
Rob USA, foto’s van je Mustang?
Maar hij is deze zondag te bewonderen op het circuit in Lelystad!
Voor de echte liefhebbers. :)
Je moet nooit te hoge verwachtingen van me hebben! Daar schep je verwachtingen mee. Verwachtingen die ik niet altijd kan halen. En als ik het haal dan wordt ik onzeker. En onzekerheid is dodelijk!
Maaruh….Ze worden bewaard voor het nageslacht? Waarom dan zoveel 2ehandsjes?
@lincoln
Nee, mijn anti-Amerika sentiment heeft een andere oorsprong.
Het kwam allemaal door die crackho on Hollywood Boulevard die me geen geld teruggaf voor mijn $5. Stomme tr..
Fudge man! Waarom moest je nou van die hoge verwachtingen van me hebben?!
inmiddels wonen we samen ..
Kijk eens aan! De wereld is klein.
Laat haar eens ff heel snel mijn geld teruggeven.
Tenzij het een Rolls, Benz of Bentley is vind ik dat gezever over die stofjes en materialen maar vies eigenlijk. De automobiele metroseksueel ofzo, bahbah. Ik heb het niet zo op die dashboardlikkerij. Dan heb ik liever een motorblok wat oneindig doorroffeld. Heerlijk!
uitgegelooft ..
Ik zou het knap vinden als het allemaal 1e handsjes zouden zijn geweest vanaf 1966!
als je gayminded bent, beautycases spaart en een voorliefde hebt voor woonwagencultuur…
‘We reden de Mustang GT met 4.6 V8 die 300 pk en 434 nm levert. In de testauto was deze gekoppeld aan een vijftraps automatische versnellingsbak.’
hahaha, wat een idiote zinnen na elkaar, btw: uit een M3 evo 2 van anno 88 met 2.3l aan cilinderinhoud hebben we al 220pk… en dat is ooeps de helt dan de cilinderinhoud :p mannenspul, yeah right!
Heb er 1 gehuurd in de usa een echte mustang shelby.
Dit was echt super.
Een GT uit 2006 met 18.000 op de klok.
Hoe kom je aan de 50? Ik heb zelf een GT een half jaar geleden gekocht (14000 dollar) voor nog net geen 24500 euro op kenteken.
V6 ken je kopen vanaf $12000 ongeveer,
Wat heb jij betaald voor importkosten enkel?
deze auto heeft ten minste geen chi chi en cha cha snufjes.
zo’n v8 zou ik wel willen!!