Cabriorijden tegen de files

Auteur: , 76 Reacties

Na jarenlang machteloos gepruts op Verkeer en Waterstaat heeft de nieuwe minister, onze lieveling Camiel Eurlings weer eens wat geritseld waardoor het allemaal beter moet worden. Ga dus gerust weer wat verder van je werk af wonen en wacht geduldig af tot de files als sneeuw voor de zon verdwijnen. Of tot je een ons weegt, net wat eerder komt. Maar...

Toen ik gisteren weer eens met de cabrio naar het werk reed vielen me een aantal andere weggebruikers op. Ze reden nogal onrustig en ongeduldig en bleven maar drukken bij m’n achterbumper terwijl ik ook maar achter de voorganger aan hobbelde over de zoveelste weg met inhaalverbod… Dan valt trouwens ook op dat diesels ondanks de mooie marketingpraat en alle ontwikkelingen nog steeds een onprettig luchtje verspreiden en ook nog steeds duidelijk hoorbaar aanwezig zijn.

Ondanks dat alles kwam ik toch relaxt en vrolijk op mijn werk aan. Keurig op tijd omdat ik alle files omzeild had door te rijden over kleine wegen… Regelrecht sluipverkeer zouden veel overheden dit noemen. Ik hoop dat niemand op het idee komt om dit ook weer te gaan verbieden, want het werkt en niemand heeft last van die paar auto’s die van dit soort kleine weggetjes gebruik maken… Maar dat was niet mijn punt.

De reden dat ik weer eens een column schrijf is dat ik net als Camiel een briljant plan heb tegen al die verkeersellende. Het fiscaal stimuleren van cabrio’s!

Nou zullen een aantal mensen roepen dat ik gek ben, en dat klopt. Maar toch heb ik wel wat argumenten dus lees even mee.

Door een open dak ben je als cabriorijder meer dan gemiddeld bewust van je omgeving. Je hoort vogeltjes, je ziet van alles en dat is niet alleen leuk, maar je gaat er ook voorzichtiger van rijden. Door een open dak ben je kwetsbaarder en daar hou je rekening mee. Omdat je tijdens het rijden van de omgeving kunt genieten rij je vaak minder gehaast en vaak ook minder hard. Door ontspannen te toeren reageer je beter op onverwachte situaties en minder agressief als iemand een keer een foutje maakt. Daarnaast laten de meeste mensen die cabrio rijden het wel uit hun hoofd om middelvingers op te steken laat staan mensen af te snijden… Iedereen kan je namelijk zien zitten en je kunt je niet in dat koekblik verschuilen.

Als er nou eens veel meer mensen cabrio zouden rijden en via allerlei kleine wegen in een relaxt tempo naar hun werk zouden rijden ipv iedere dag te stressen in de file op de snelweg, zou dat niet veel beter zijn? Zouden die mensen niet vrolijker zijn op het werk, frisser omdat ze even lekker de wind door de haren hebben gehad? Productiever omdat ze de dag beginnen met goede positieve energie in plaats van chagrijnig en moe van alle agressie en inspanning van de files? Zouden de autowegen niet leger zijn als er minder auto’s zouden rijden, zou de doorstroming niet beter zijn als we allemaal beter zouden opletten en ons niet konden verschuilen achter de ramen en raamstijlen van onze leasebakken?

Dus… Ik pleit voor het onmiddellijk verlagen van de BPM voor cabrio’s en het verlagen van de bijtelling voor leaserijders die met opendakje via de sluiproutes naar hun werk rijden… Het kost een beetje belasting, maar de winsten zijn gigantisch natuurlijk. Minder agressie en minder files kortom… Blije mensen! Dat willen we toch allemaal?

Een laatste puntje (om nog wat meer steun voor mijn plan binnen te halen): cabriorijden met een dieselmotor, dat kan natuurlijk niet. Dat geratel en die lucht dat is niet goed voor je, dus dat moeten we maar niet meer doen. Weg met die dingen.



76 reacties

Ik ben voor dit ‘briljante plan’, cabrio’s zijn cool! Of ben ik nou ook gek? :P
WOoOdy for President! :lol:
Nog een argument is dat cabrio’s minder ongevallen hebben!

http://img519.imageshack.us/img519/6509/koetstabelie7.jpg
Briljant idee en nog goed voor het milieu ook(rustiger rijden, is zuiniger rijden).

@geelhoed Kunnen we beter allemaal kampeerauto nemen, staan we ook niet meer in de file.
Zeker goed idee, ik ga voor de M3 cabrio. Lekker rustig toeren door de natuur en naar de vogeltjes luisteren. Ik zal beloven ‘m niet uit te lenen aan Paul Vlasblom natuurlijk..
330i Cabrio E93
Met de cabrio rij je voornamelijk wel rustiger maar als jij een fijne motor er in hebt hangen wil je het gaspendaal ook wat vaker in trappen om het fijne geluid te horen. Dus dit spreekt elkaar wel weer tegen….

Al met al geniet en rij je vaker wel rustiger, het is lekker weer, zonnetje staat hoog, vogels fluiten en terrasjes afstruinen…
En daarom rij ik dus cabrio.
Leuk idee, maar dan alleen om t goedkoper maken. Wij hebben hier thuis ook een cabrio, een s2000 (niet om op te schepppen, maar dan begrijp je waarom) en daar wordt toch vaak niet heel rustig mee gereden…Daarom denk ik dat als je een sportievere cabrio (nu was de benoeming van de auto dus nodig) rijdt je niet heel rustig rijdt. Ik bedoel, wat is er fijner, om met het dak open volgas op te trekken? Heerlijk 9000 toeren maken…nou weinig natuurlijk!
Briljant idee WOoOdy! Nog een voordeel van cabrio rijden: je houdt je hersens koel en komt zo op briljante plannen! ;-)
Leuk stukje, W0o0dy!

Hoewel ik geen cabrioliefhebber ben (motorrijden is voor mij dé openlucht-sensatie) juich ik dit als autoliefhebber van harte toe. Mensen moeten blijkbaar meer van hun auto gaan houden voordat ze hun achterlijke gedrag op de weg achterwege laten. Een cabrio is daar misschien wel een ideale oplossing voor.
Waarom ook niet, ik zou niet meteen een cabrio kopen, maar in het algemeen kan zo’n regel nooit slecht zijn. Waar ik wel volledig achter sta is het fiscaals stimuleren van auto’s die op benzine rijden (benzine in het algemeen goedkoper maken?). Ik train vaak met de fiets en als je 400km in een week doet met de fiets dan merk je pas hoezeer al die diesels een pest voor het milieu zijn.
Het dak maakt een auto sterk, als iedereen cabrio zou gaan rijden zullen er veel meer ongevallen zijn. en dat je je kwetsbaarder zou voel is natuurlijk waar, maar er zijn ook van die mafkezen(waaronder ik) die dan juist harder gaan rijden. ik vind dat dat me nog meer een adrenaline kick geeft als ik het gaspedaal van mn slk 350 intrap(niet om om te scheppen, net als tim)

maar zo zie ik het, wel leuk stukje
Helemaal mee eens!

Rij zelf een Classic Saabje Cabrio en dat is ook gewoon genieten…
Heel herkenbaar dat je er echt anders van gaat rijden
Goed plan, ik heb sinds een paar weken een cabrio en het nodigt inderdaad uit tot lekker rustig rijden.
Ik ben het helemaal met je eens, in een cabrio ben je veel relaxter en geniet je veel meer van de omgeving. Maar je raakt ook een belangrijk punt; secundaire wegen.
Nederland heeft haar secundaire wegennet volstrekt verwaarloosd. Als er in Duitsland een file ontstaat, is er bijna altijd een U-route beschikbaar over een Bundesstrasse. Dat is goed doordacht en voorbereid. De ‘provinciale’ wegen ontlasten zo de hoofdroutes. Duitsland is natuurlijk dunner bevolkt, maar hier maken we van elke doorgaande weg een woonerf met drempels, rotondes en veel te veel opritten. Vervolgens wordt dan iedereen geweerd omdat het dan ‘sluipverkeer’ zou zijn. Hoezo sluipverkeer, het is toch gewoon de openbare weg?
@chairman

Het hangt er ook maar net af wat voor wagen je rijdt.
en wat voor een situatie, als er een auto-geile puber naast je zit die zegt: trap in trap in. (onzin)

qua sluiproutes ben ik het met je eens.
Er wonen zeikende mensen in Nederland, die vinden het vervelend als je langs hun huis rijd. Ik vind dat het gebruiken van ”Sluiproutes” een tijdelijke kleine oplossing is voor het file probleem.
@Charles.

Laat jij je dan beïnvloeden door een autogeile puber?
Goed- WOoOdy for President!!!

En nu- Waar is mijn blikopener opdat ik mijn ouwe geslotenkoekblikPandaatje tot Cabrio kan openen…
uh.. W0o0dy, bedankt hoor.. dus door jou moeten we dalijk rekeningrijden?

Ik heb geen cabrio, maar als ik wil genieten.. dan stap ik m’n oude mini :) dat werkt ook
Een punt dat niet zo expliciet in het artikel maar voren komt maar wat wel belangrijk is, door ons opgefokte en intolerante gedrag veroorzaken we vaak stress en chagrijn bij anderen. Als we meer rijden alsof we in een cabrio op stap zijn dan zal iedereen beter af zijn. Gewoon iets voorzichtiger, een beetje meer geduld en gewoon wat aardiger voor elkaar dan zal het echt beter gaan qua files..
Diesels met roetfilter vind ik anders prima ruiken (je ‘ruikt’ echt dat het gefliterd is)… Verder prima plan hoor, alleen nog even nadenken over welke cabrio ik dan neem…
Leuk stukje.
Die mij dan maar zo’n Lambo LP640 Roadster bommetje tegen verminderde prijs. Relaxter rijden zal er wel niet van komen, maar ik zal tenminste volledig ontspannen op m’n werk aankomen, dat moet ook voor iets tellen ;).
@Bisazza

Nou, als je even leest wat er aan het einde van de zin staat?
Waar ik woon zijn de sluiproutes helaas allemaal verboden op de filemomenten. :(

Desalniettemin is het wel gezellig om met z’n allen in een cabrio op de snelweg vast te staan. Dat is minder onpersoonlijk omdat ik echt een conversatie kan hebben met de buurvrouw links naast me in de 8C spyder of rechts van de Drophead de schone buurvrouw in de Volante. Naast vogeltjes horen we natuurlijk dit http://www.youtube.com/watch?v=plUy7Me_fZQ uit de speakers.
Nog een tip: met zijn allen weer met oudere auto’s gaan rijden. Ze remmen minder goed en geven je niet het gevoel heerser over het asfalt te zijn. Dit maant zeker aan tot afstand houden (de paradox van de technologische vooruitgang)…
@ bmw

Mooie filosofie
Is het niet zo dat als je cabrio rijdt, je sneller bent afgeleid door je omgeving en daardoor eerder een ongeluk kan veroorzaken?

@bmw

ik heb al eens in een oude auto gereden met trommelremmen rondom, dat was eens maar nooit meer!
W0o0dy, je hebt helemaal gelijk!
Een klassieker heeft een vergelijkbaar effect. En een klassieke cabrio is natuurlijk helemaal top :)

Damn… Ik moet de MGB klaar gaan maken!
super idee,
maar?
In de winter dan ? :D
flinke aanjager erin, zoals de saab 9-3 :P
@ niels stoelverwarming op max, sjaal om, muts op en gaan.
@ Niels:

Als het droog is: open die kap!

Inderdaad met stoelverwarming en kachel vol aan is dat errug goed te doen in je Saabje!
Ik had toch verwacht dat jullie een stukje vindingrijker waren…………

Mijn oplossing: Motor rijden.

Dit combineert een groot aantal van de argumenten die hier worden genoemd met het enorme voordeel van het feit dat een motor minder ruimte inneemt op de weg.
Dus even samengevat:

– Beter overzicht door vrij zicht en hogere positie (je kijkt over auto’s heen)
– Kwetsbaarder, en dus alerter (en dus automatische opruiming van slecht oplettende rijders >:)
– Vlotter rijgedrag (acceleratie bij stoplichten)
– Minder ruimte nodig dan auto’s (tevens minder parkeerproblematiek
– Voor minder geld brute prestaties :D:D:D

Kortom, allemaal morgen nog een motor kopen
@ mark996: is ook een erg goed idee, en de reden waarom komend jaar bij ons de cabrio ingeruild gaat worden voor een motorfiets.
Klinkt wel verrot, je rijd op een motorFIETS.
Motoren hebben misschien meer toekomst (om diverse redenen), maar voorlopig ga ik helemaal in je verhaal mee. Ik rijd vaak naar diverse locaties (meestal voor werk of sociale contacten) met m’n Toyota MR2 uit 2000. Altijd genieten, vooral het groeten van en naar andere petrolheads en de koppendraaiende medeweggebruikers, en het is vaak nog sneller ook omdat je de snelwegen minder snel opzoekt.

Toch kunnen zelfs die heerlijke provinciale wegen nog wel eens vast staan, zoals toen de A73 afgelopen maandag was afgesloten. Dan helpt zelfs cabrio-rijden niet…
Goed…waar zijn de sleutels van mijn LP640 Roadster gebleven?! ;)
Uhm… als je het gebruik van sluiproutes niet in de belangstelling wilt hebben, dan moet je er niet over schrijven in een blog wat door honderdduizenden wordt gelezen.

Geldt een cabrio waar je dan permanent je hardtop op laat zitten ook? Ik hou niet zo van cabriorijden.
Of een moto nu minder plaats inneemt op de weg (indien je er op verantwoorde wijze mee rijdt), dat durf ik toch wel te betwijfelen. En met de cabrio kan je nog je kinders gaan ophalen of even stoppen bij de supermarkt voor nen bak Duvel. Dus ik volg het cabrio-idee eerder dan het moto-idee. Als moto’s zo ideaal waren, had iedereen al eentje gehad…
Hey, mooi stukje! Ik ben het er helemaal mee eens. Ik heb de hardtop van mijn Miata ook weer opgeborgen. ’s Ochtens rijd ik wel dicht naar mijn werk, ben dan nog niet wakker en geen zin om voor die 20 min het dakje open te gooien. Na een dag hard werken in een vies muf airco kantoor is er niets lekkerder dan het kapje open te gooien en via een leuke omweg naar huis te rijden :-)

@Markus: dat snap ik nou echt niet. Als je cabrio rijden niet leuk vind, waarom heb je er dan een?
Je ziet dat zo vaak, lekker zonnetje, lekkere temperatuur… en dan kom je iemand tegen in een (mooie) cabrio met het dak dicht…. Ik snap dat echt niet!
@wOoOdy.

Daar heb je een heel goed punt. Alleen dat motorgeluid kan ook tegenwerken. ;)
Maar anyway, cabriorijden maakt relaxed rijden leuker en het lijkt nog harder te gaan ook. Het windgeruis wat je bij de oudere en kleinere cabrio’s gelukkig nog hebt, helpt ook mee aan rustiger rijgedrag. Aangezien dat op hogere snelheden verschrikkelijk luid en irritant kan worden.
Sluiproutes hebben vaak ook als voordeel dat je door een veel mooiere omgeving rijd, wat ook meehelpt aan een rustiger rijgedrag. :)
Over motorgeluid gesproken. Het filmje “geluidsopname rx8 hp” wat ik vorige week op Autojunk heb geplaatst, kostte toch iets meer dan benzine en tol. De lullige boete is binnen. Maar ja, dat wist ik eigenlijk al. :twisted:
Frasker (Maserati MC12)
Ik vind het een goed idee, alleen gaan van sommige auto’s de prestaties wel achteruit. Dus wat er ook staat leg ik nu de nadruk op, om protesten te voorkomen moet de bpm verlaagd worden voor cabrio’s en niet coupé verboden worden. Ik zou zeggen, ga naar eurlings toe!
BTW: Dit soort cabrio’s mogen ook toch?
http://static.autoblog.nl/images/wp2007/Bugatti%20Veyron%20Spider%20autojunk.jpg
Yes, goede column ! Ik heb zelf ook nog een cruise control ingebouwd en dit maakt het cabrio rijden helemaal af.

@markus Ik weet niet wat voor auto je hebt, maar heb jij een auto met hardtop omdat je dat in die samenstelling mooi vindt ?

Ik weet dat met name in de US vroeger veel, b.v de Triumph’s TR6-en, besteld werden met hardtops zonder softtop. Liefst nog airco ook. Maar puur om het model dus.
Kerel, al die frisse lucht van die cabrio van je heeft je niet veel goed gedaan denk?! dat kan toch noooit werken?:P maargoed, wel leuk bedacht!
dat is weer imand die alleen naar zijn werk rijd en terug.

1. is nederland niet bepaalt een cabrio land
2. heben ze die snelwegen anglegt om juist het verkeer niet door die dorpen te lijden
@wk: dus níet, ik heb een baan waarvoor ik meer dan 30000 km per jaar rij en dat is al 10 jaar zo. Ben dan ook behoorlijk thuis in de fileproblematiek. En in nederland kun je best regelmatig open rijden, ook al doen veel watjes met hun cabrio dat niet omdat ze te lui zijn of denken dat het koud is zonder dat ze het hebben geprobeerd.
Daarnaast mag je wel proberen fatsoenlijk nederlands te schrijven als je dan toch zo nodig zuur commentaar kwijt moet.
vooral iets voor nederland met ons weer ;)
Heel goed idee ik steun voor 100% mee!
Helemaal mee eens een cabrio is de oplossing om te ontstressen zelfs de werkgevers zouden hier aan mee moeten werken het ziekte verzuim gaat omlaag
Zelf rij ik een Z3 en na een rit ben ik weer helemaal opgeladen.
met deze auto wordt niet harder gereden dan een 80 a 90 km de snel wegen zoveel als mogelijk ont wijken TOM TOM op snelwegen vermijden en je komt op de m ooiste plekjes.
En als je een keer wil opschieten is er ook nog snel mee te rijden op de duitse autobahn 160 open is nog te doen dit geeft een super kick.
HELEMAAL MEE EENS!! Cabrio rijden is een heel andere gewaarwording dan met het dak dicht: je hoort de buitengeluiden veel beter en je hebt een gevoel van vrijheid. De wind over je bolletje, zonnenbril op, radio uit om de motor goed te kunnen horen…heerlijk! Met een dikke jas, sjaal en cap op rij je al bij 15 graden comfortabel dakloos. En zo vaak regent het in Nederland ook weer niet.

Groet van een MG TF 135 rijder :)
Ik ben het er helemaal mee eens, ben sinds 3 weken ook carbrio gaan rijden. Heb al kramp in mijn kaken van mijn big smile, ga met plezier naar mijn werk rijden, maar er is ook een nadeel, ik vergeet altijd de radio aan te zetten, ben dus minder op de hoogte wat er in de wereld gebeurt.
Ik rij sedert 2 maanden een cabrio. Wat me sowieso opvalt is dat medeweggebruikers me willen inhalen en niet veel gunnen, krijg minder ruimte bij ritsen en invoegen, denk de kift ofzo.

En ja, ik geniet, zelfs in de file!
Goed idee! Ik rijd al bijna twee jaar relaxed met mijn twintop naar mijn werk. Heerlijk, (juist) ook ’s morgens als het nog maar 6 graden of zo is. Genieten en ook nog lekker fris op het werk arriveren. Wat ik wel storend vind is dat sommige mede-automobilisten de ‘B’wegen als racebaan gebruiken. Griezelig ook, we delen die wegen immers wel met fietsers, tractors en in deze tijd van het jaar ook met wandelaars. Om maar te zwijgen van alle egels, eenden en zelfs reigers die finaal van de sokken worden gereden. Misschien moeten die medereizigers maar een cabrio aanschaffen. ;-)
Trouwens José: hindert niets hoor, dat van die radio. Er zijn ook nog kranten en journaals.
Ik denk dat Camiel dit prachtig idee vindt.Want naast zijn leasebak v/d zaak (audi A8) rijdt hij prive in het Limburgse heuvelland een MG-F je snapt het al een roadster-cabrio.
Niks wat hem tegen houd dus.
M.vr.gr van een Z3 berijder,(ook uit het heuvelland haha)
@jeffke: laat em maar bellen of mailen ik wil best wat adviezen geven voor dat verkeersbeleid in NL ;)
Trouwens…. grappig dat niemand door had of gevraagd heeft van wie die groene Mx5 is….
Top! Ben ik helemaal mee eens. Nu nog wachten op de fiscale voordelen voor de cabrio rijder.
Leuk verhaaltje , of het opgaat voor iedereen weet ik niet.

Voor mij in ieder geval wel…rij als het even kan in het weekend met mijn MGB (cabrio) en pak dan zoveel mogelijk de binnendoor routes. Je komt op plaatsen waar je normaal nooit of niet snel zal komen..

Over een maandje rij ik ook zakelijk met een cabrio …de nieuwe A3. 2 cabrio’s maar wel 2 totaal verschillende…lastig kiezen straks.

Het klopt wel dat je rijstijl anders is in een cabrio dan met een “gewone”auto , ikzelf rij veel rustiger en dan die smile op je gezicht…heerlijk. Het gevoel van vrijheid dat is het denk ik….
Heel goed bedacht allemaal.. vooral dat van die sluipwegen (die overigens ook heel leuk zijn om te rijden in een gewone auto, evt. met de ramen open) maar dan moeten die er wel zijn natuurlijk!
Zo hebben ze ooit de A1 in Noord-Holland op de provinciale weg gelegd en door al het omliggende water en kanalen, zijn er tussen Muiderberg en Amsterdam nauwelijks sluipwegen te vinden. (ze komen allemaal bij die enkele brug over dat Amsterdam-Rijnkanaal uit en daar sta je weer).
Ik pleit dus, naast meer gebruik van sluipwegen (en dus het weer afschaffen van die lullige verboden die nu gelden voor parallelwegen) ook voor de aanleg van meer wegen en bruggen en meer provinciale/lokale wegen! Dan gaan ook veel mensen die nu voor lokaal en regionaal forensen ook niet meer op die snelweg staan en kunnen die wegen benut worden voor de mensen die op de lange afstanden (moeten) forensen!
Zo moeilijk is het oplossen van het fileprobleem dan toch ook weer niet?
Ik rij ook cabrio en ervaar hetzelfde!
Als vervent cabrio rijder ben ik het helemaal mee eens. Ik vind sowieso dat alle auto’s met en dak er op verboden moeten worden. Zijn we meteen van het file probleem af. Zelf rij ik in een Volvo C70 styled by Pininfarina. Maar ik zei al cabrio voordat ik kon praten.

Wie het ooit bedacht heeft mensen op te sluiten in een koekblik begrijp ik niet. De engelsen hebben gelukkig altijd verstand gehad!! Die maken de mooiste auto’s ter wereld.

We kunnen ook terug gaan naar paard en wagen dat lijkt me nog mooier. En is nog beter voor de natuur en ons onnatuurlijke levensritme van vandaag de dag.

Maar evengoed internet en zaken doen via een virtuele wereld die zakenwereld is sowieso onecht.
Ik heb zelf een Smart fortwo Cabrio en ik moet zeggen: Er gaat werkelijk niets boven cabriorijden! Zodra de temp het maar even toelaat, gaat bij mij het dakje naar beneden. Petje op, eventueel een jas aan, de kachel op volgas en daar gaan we dan. Oh trouwens…mijn cabrio heeft wel een dieselmotor! Maar dan wel die met de laagste CO2-uitstoot en een roetfiltertje. Stinken? Welnee. En als ik lekker rustig aan over de binnenwegen naar m’n werk toer, komt mijn autootje uit met een verbruik van 3,5L/100km. Is dat nou werkelijk zo slecht voor het milieu?

Greetz,

Kevin
Wij zijn het hier natuurlijk volledig mee eens!

1 keer per jaar organiseren wij een cabrio Ladies Tour (sorry mannen!) met als motto Fun & Fundrasing…dan ervaren wij en alle 150 deelneemsters precies wat hierboven staat. Relaxed rijden en genieten!!

Enjoy!
geen goed idee.

Beter helm verplicht stellen voor cabriorijders, net als motorrijders.
Dan kijken mensen niet meer zo raar als ze me zien rijden.
B.t.w., ik ben cabriorijder en motorrijder.
Of je gaat gewoon motorrijden. Is net als een cabrio maar dan tussen de files door….hehehe.
Trouwens, ik ben het wel eens met de stelling dat diesels stinken…pffffff

Vroemvroem groetjes,

Marc
Ook ik rij cabrio en dat doe ik al 20 jaar. Ik kan me heel goed vinden in het verhaal. Het is ook geen pretje om opgesloten te zitten in zo’n blik. Een cabrio geeft je een gevoel van vrijheid. Je wordt relaxter en als je in de file staat of voor een verkeerslicht. Dan maak je je een stuk minder druk. Je geniet meer van het autorijden. Ik zie mijn auto als een rijdend terrasje voor 4 personen. :-)
Ik als cabriorijder juich dit heel hard toe. Rijd in deze tijd van het jaar bijna altijd open,,,en gebruik daardoor dus zelden of nooit de snelweg!!
Dus het open rijden heeft wel duidelijk een invloed…
Jullie hebben helemaal gelijk, heerlijk om na een lange en soms stress volle dag heerlijk in m’n Z3 te stappen en lekker binnendoor naar huis te toeren.
Effe lekker genieten van de mooie omgeving en de snelweg helemaal links te laten liggen.
Moet zeggen dat ik nooit problemen heb met invoegen etc etc. Je hebt wel altijd veel bekijks van de mannen…… Kan soms ook leuk zijn.
Dus ik ben wel voor om cabrio rijden te stimuleren, wordt het ook een stuk mooier op de weg.
En het voordeel is ook nog dat de cabrio’s niet zo aso groot zijn als die “PC Tractoren”.
super idee!!! ook ik ben gek op mn cabriootje (206 cc) helemaal top,moeten ze gelijk invoeren :D
Helemaal mee eens! Ik heb een nissan 100xn en merk een duidelijk verschil van rijstijl. Genieten van het rijden zelf, landweggetjes, koetjes in de wei, pannekoekenhuisje of leuk cafeetje in, inderdaad, daar moeten wijvoor worden beloond!
Bij toeval deze column gezien. Kom een staatje tegen en ja hoor, uiteraard van Geelhoed! ;-)
Over cabriorijden kan ik met mijn leasebakkie-met-schuifdak niet oordelen, maar wat ook helpt tegen filestress is rijden in een auto met wat meer ervaring. Liefst een echte youngtimer, die wel file-bestendig is. Daarover kan ik wel uit ervaring oordelen…
goed plan en dan de benzine voor de helft. gaat op zeker lukken.
Prachtig stukje, behalve dat van die sluipwegen. Zodra je daar langs woont wordt het geen pretje, het zal zeker drukker worden. Langs dit soort wegen staan wel de huisjes waarvan je droomt, vrijstaand, lekker stukje tuin erbij voor de BBQ, geen last van buren.
De drukte op de sluiproutes maakt je als cabriorijder ook niet vrolijker. Nu ben je nog één van de weinigen die er rijdt, maar als meerderen op dit idee komen wordt het toch wat drukker en sta je in de file op een dijk ergens omdat er een boer zijn koeien over laat steken, of er schapen losgebroken zijn.
Makkelijker lijkt me nog steeds om dichter bij je werk te gaan wonen, of je werk naar je huis toe te halen.
Ik vind het wel terecht dat sluiproutes worden afgesloten. Ik woon zelf aan zo`n route, geloof me, filerijders zijn volgens mij relaxter dan ‘sluiprouterijders’. Die laatste groep vind het leuk om smalle bochtige landweggetjes in zo min mogelijk tijd af te leggen. En het is mij nog nooit opgevallen dat cabiorijders rustiger rijden dan mensen met een dicht dak. Komt nog bij dat er af en toe van die malloten met een cabrio voor bij komen blazen met de geluidsinstallatie voluit!

Als je ECHT Relaxt op je werk wil aankomen moet je gaan fietsen.
Moeten we iemand die zich achter een pseudoniem verschuilt serieus nemen? Wat een onzin dit.
@Koos Pardon.

Dat geldt voor jou dan ook. Moeten wij jou serieus nemen?
en wat zie ik in de tabel van geelhoed? Juist, terreinwagens (de zogenaamde gevaarlijke asobakken) zijn nog minder betrokken bij ongevallen…

Ik stel voor: Iedereen ’n terreinwagen cabriolet.
Enkele mogelijkheden:
Jeep Wrangler soft-top
Hummer H1 soft-top
Allerlei HMMWV’s
Landrover Defender 90 soft-top
Mercedes-Benz G-klasse
Wat Aziatische rommel

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).