Gespot: De Sedan

Auteur: , 57 Reacties

De sedan, een koetsstijl die gekenmerkt wordt door vier deuren en een vlakke achterklep, vormt een erg belangrijke component van het wereldwijde wagenpark. Je hoeft iemand maar te vragen om een auto te tekenen, en binnen de kortste keren staat er een dergelijk model op papier. Heel basaal, heel simpel, en zonder meer niet direct opwindend. In de loop van de jaren kwam er natuurlijk veel vraag naar interessante varianten met grote buitenmaten, veel luxe en een grote motor, en dat maakt het interessanter. Lees er meer over in een korte selectie van recent gespotte exemplaren!

Audi S8, gefacelift!

Één van de meest degelijke en minst opwindend ogende is denk ik de S8, een A8 met S treatment. In tegenstelling tot de S3, S4, S5 en S6 gaat het niet eens om de duurste uitvoering, de A8 is namelijk ook nog leverbaar met een W12 voorin, 6 liter, 450 pk, en iets subtieler maar goed te herkennen aan bijvoorbeeld de hoekige uitlaten. De S8 heeft conventionele dubbele uitlaten, en dat is mooi want de trend van schijnbaar hoekige uitlaten op de A8 W12, Phaeton 8- en 12 cilinders, Veyron en Murciélago LP640 (huh, allemaal producten van het VAG concern…) kan ik niet echt waarderen. Een soort veredelde manier om iets er interessanter uit te laten zien dan het is, er zitten uiteraard gewoon kleinere pijpjes in. De Veyron heeft zelfs nóg twee uitlaten om de uitstoot van 1001 pk goed te kunnen wegwerken.

Audi S8 facelift - Foto Jim Appelmelk

De S8 ziet er in dit opzicht uit zoals hij is, vier strak ogende pijpen die niet al te schreeuwerig overkomen, ze zijn relatief subtiel van formaat. Ze zijn trouwens aangesloten op een geciviliseerde versie van de V10 uit de Gallardo, opgeboord en iets gedempt. Een vreemde combinatie lijkt het, maar zo simpel is het niet. Als je de slag bijvoorbeeld vergroot is je blok juist veel minder geschikt voor hoge toeren, beter geschikt voor een zakenauto als de S8 dus.

Audi S8 facelift - Foto Jim Appelmelk
Audi S8 facelift - Foto Jim Appelmelk
Audi S8 facelift - Foto Jim Appelmelk
Audi S8 facelift - Foto Jim Appelmelk
Audi S8 facelift - Foto Jim Appelmelk


BMW M5 E39

Waar de E60 me al een beetje begint te vervelen kan ik van de E39 geen genoeg krijgen, dat zelfs nog afgezien van het feit dat ik E39 in het algemeen al mooier vind dan E60. De E39 is wat betreft opzet een stukje ruwer, wat minder geslepen en gelikt. Geen aandachtig vormgegeven uitlaten maar gewoon twee simpele dubbele pijpen, wel redelijk groot, recht naar achteren, maar niet zo opschepperig als onder de huidige M5.

BMW M5 E39 - Foto Jim Appelmelk

De M5 E34 is trouwens nog een stuk anoniemer, zó anoniem dat ze me niet eens opvallen. Voorin de M5 E39 ligt een mooi stukje techniek, atmosferisch, acht cilinders in een mooie V, met een inhoud van 4,9 liter. Echter, geen hoogtoerig blok zoals we in de huidige M3 en M5 vinden. Iets anders wat me aanstaat is de versnellingsbak: een conventionele, handgeschakelde zesbak, en dat in zo’n luxe auto! Tegenwoordig zien we allemaal semiautomaten met flippers aan het stuur, ook interessant natuurlijk, en vaak nog iets sneller, maar dit is zoals ik het zou kiezen. Ik ben geen groot BMW liefhebber, maar voor één model zou ik het geld best over hebben. Vijfentwintig mille…

BMW M5 E39 - Foto Jim Appelmelk
BMW M5 E39 - Foto Jim Appelmelk
BMW M5 E39 - Foto Jim Appelmelk
BMW M5 E39 - Foto Jim Appelmelk
BMW M5 E39 - Foto Jim Appelmelk
BMW M5 E39 - Foto Jim Appelmelk


Cadillac Sedan de Ville 1960

Ruim een half jaar geleden verhuisde ik naar Uilenstede. Zelfstandigheid. Geen P.C. Hooftstraat meer binnen 5 minuten, geen Hilton meer in 4 minuten, en ook geen Continental T meer voor de deur. Het is allemaal een stukje verder geworden. Maar soms zijn mensen zo vriendelijk me op te zoeken, echt waar! Zondag stond er bijvoorbeeld opeens een Elise voor de deur, prima te spotten vanaf mijn balkonnetje op 9 hoog, stond er een roze Caddy op steenworp afstand, en werd ik opgehaald in een… Ja, in iets anders dat bijzonder is, kijk maar even op de frontpage van Autogespot voor het hele verhaal want daar heb ik hier echt niet de ruimte voor, tevens is het geen sedan… De Cadillac wel, maar dan eentje van het formaat XXL, aangedreven door een LPG stokende V8 van 6,4 liter, goed voor 325 pk. LPG? Waarom niet, als je goedkoop wilt rijden met je gig-A-merikaan scheelt het je op jaarbasis vele honderden euro’s, in een andere auto scheelt zoiets aanzienlijk minder…

Cadillac Sedan de Ville 1960 - Foto Jim Appelmelk
Cadillac Sedan de Ville 1960 - Foto Jim Appelmelk
Cadillac Sedan de Ville 1960 - Foto Jim Appelmelk
Cadillac Sedan de Ville 1960 - Foto Jim Appelmelk
Cadillac Sedan de Ville 1960 - Foto Jim Appelmelk
Cadillac Sedan de Ville 1960 - Foto Jim Appelmelk
Cadillac Sedan de Ville 1960 - Foto Jim Appelmelk
Cadillac Sedan de Ville 1960 - Foto Jim Appelmelk


Chrysler 300C SRT-8

Naar AMG’s wordt regelmatig gerefereerd als “Opgevoerde taxi”, enigszins denigrerend maar niet onwaar. Echter, sinds een paar jaar geleden hebben taxichauffeurs een nieuw speeltje, een nieuwe pimpmobiel. Robuuste, hoekige, zware uitstraling, een beetje teniet gedaan door het feit dat we de auto zo veel zien. “Heb je er weer een…” is het ook meer dan “wat een ding!”, vind ik, exclusiviteit en afmetingen lopen elkaar een beetje mis. Vind ik. Maar het is niet geheel Amerikaanse lompheid, de motor is meer dan gewoon een 425 pk krachtige 6,1 liter V8. De cilinders zijn hemisferisch, bol aan de bovenkant voor een efficiëntere verbranding. Efficiëntie in een Amerikaanse Big Block? Is dat niet net zoiets als met je bonuskaart naar de Albert-Heijn voor een voordeel van 86 cent, gemiddeld op weekbasis? Die 425 paarden hadden van mij bijvoorbeeld ook uit een veel grotere motor mogen komen, Voorin een Bentley Arnage vind je bijvoorbeeld geen veel hoger specifiek vermogen, en dat met turbo’s. Maar het is een leuk detail dat de auto een beetje distantieert van andere modellen.

Chrysler 300C SRT-8 - Foto Jim Appelmelk
Chrysler 300C SRT-8 - Foto Jim Appelmelk
Chrysler 300C SRT-8 - Foto Jim Appelmelk
Chrysler 300C SRT-8 - Foto Jim Appelmelk
Chrysler 300C SRT-8 - Foto Jim Appelmelk


Mercedes-Benz C63 AMG

Een auto met ook een klein beetje meer dan 6 liter is de C63 AMG, een auto die nogal klein overkomt maar toch nog 4 meter 58 lang is. De auto is meteen een bestseller, waar ik het concept een beetje vaag vind. Het lijkt gewoon te weinig auto voor het geld, waar ik dat eigenlijk helemaal niet voel bij een A4 of 3-serie. Gek, want het ligt natuurlijk allemaal in één lijn. Misschien komt het omdat ik het design wat te simpel vind. Simpel is wenselijk, maar is hier in mijn ogen wat doorgedraafd, zò dat er niet veel bijzonders meer aan te zien is. Okee, met vier uitlaten, evenzoveel glanzende velgen, en een wat bredere body kraai ik wel anders, maar dan nog zie je mij eerder in een helderblauwe RS4 Sedan, heerlijk! Oh ja, de soundtrack krijgt trouwens een ruime acht, en is misschien wel net zo mooi als die van de RS4!

Mercedes-Benz C63 AMG - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz C63 AMG - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz C63 AMG - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz C63 AMG - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz C63 AMG - Foto Jim Appelmelk


Mercedes-Benz S 65 AMG W221

Dit is dan weer erg moeilijk te verslaan. Mercedes bouwt misschien niet de meest creatieve en bijzondere auto’s, maar ik moet ze nageven dat de motorblok-uitlaat combinatie vaakl tot een erg potente soundtrack leidt. De V12 met biturbo voorin de V12, gekoppeld aan het enige kunstzinnige aan de auto – de uitlaten – geeft een mooie natuurlijke grom. Gewoon erg lekker, waar ik toch op genoeg van dergelijke ‘roffels’ kritiek kan hebben. Te eendimensionaal. Te gemaakt. Te non-descript. Het kan allemaal, en het gebeurt ook allemaal, ik ga voor een natuurlijke doch agressieve (is agressie trouwens niet juìst natuurlijk?) grom, zo weinig mogelijk gekunsteld.

Mercedes-Benz S 65 AMG W221 - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz S 65 AMG W221 - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz S 65 AMG W221 - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz S 65 AMG W221 - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz S 65 AMG W221 - Foto Jim Appelmelk


Rolls-Royce Phantom & Phantom EWB

Misschien was het muntje in de afgelopen maanden nog niet gevallen. Kleine samenvatting: In Nederland rijden erg veel Phantoms. Rijden dus. Van de F40 zijn er bijvoorbeeld al bijna net zo veel, maar die staan haast altijd stil, de Phantoms laten zich ten minste nog eens zien. De meeste die we zien zijn zilver of zwart, uitgerust met robuuste velgen in twee verschillende modellen, al dan niet verchroomd, wat er nogal fout uit ziet. Oh nee, trouwens, je kunt ook zelf kiezen. De velgen onder de 52-RL-KH (laatste ‘korte’ Phantom in deze reeks foto’s) zijn custom, aangepast vormgegeven voor een auto die in ieder geval niet lijkt op de Phantom, verder houd ik er wijselijk mijn mond over. Naast het wat ordinaire zilver en het wel erg conservatieve zwart zien we ook wel eens een exemplaar in champagne kleur, toevallig de laatste week zelfs nog twee, waarvan één een EWB.

Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk

LWB? Nee, EWB, voor Extended Wheelbase. Het moest weer eens anders. Maar niet uit nostalgisch oogpunt, gek genoeg, de term EWB duikt hier namelijk voor het eerst op. Rolls-Royce is er veel te conventioneel voor, het blijft dus nog even in het ongewis. Heeft iemand een idee, of maak ik nu een mug van een olifant? De EWB is trouwens nog erg zeldzaam in Nederland, we kennen er nog maar twee op Nederlandse platen. De concurrentie gaat ook niet zo heel erg goed, maar wel beter. Van de 62 staat er één op Nederlands kenteken en van de 62S maar liefst vier! Juist, vier! Dus we kunnen ons lang druk maken over de BPM dames en heren, maar de praktijk wijst uit dat men er vaak ècht geen groot probleem van maakt. Wie weet wordt er wel iets heel goeds gedaan met dat geld. Beter onderwijs dus, daarmee betere studenten, die meer zullen gaan verdienen, en dus later een veel duurdere auto kunnen betalen. En dat heet investeren.

Rolls-Royce Phantom EWB - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom EWB - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom EWB - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom EWB - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom EWB - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom EWB - Foto Jim Appelmelk



57 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Mercedes-hater!

mooie spots wel
joske (porschefan)
goed, jammer dat er geen mooie auto’s biij zaten…
Astondriverinspe
@ appeltje: je zegt dat de S bij de A4 en de A6 wel de duuster versie zijn, in tegenstelleing tot de S8. Maar van de A4 en A6 zijn natuurlijk ook nog de RS modellen beschikbaar die weer duurder zijn dan de S modellen.
Lol @ Mercedes
nice, maar wat ik me afvraag waarom mercedes nou van elk type een amg werkt snel op de zenuwen als je het zo bekijkt. beter zou zijn gewoon van de C, CL & SL(K) nog amg te gaan maken
Schitterend! Dit geldt natuurlijk vooral voor de AMG’s, maar de S8 is ook niet verkeerd!
love the m5!
Ik vind dat er toch iets niet klopt met de verhoudingen van de Phantom langs achteren hoor. Natuurlijk een huis van een wagen, maar niet zo elegant als een Bentley bijvoorbeeld
bij 65 AMG …vaakl…
Mooi mooi mooi! Ook ik ben enorme fan van e39 ipv de e60. Die heeft niet dat rauwe van de e39. Verder vind ik de rondingen een stuk mooier.

Ook die S8 kan mij wel bekoren, hoewel ik er nooit van ze lang zal ze leven een zal kunnen kopen. Maar dat sinistere wat ie meebrengt. Luxe, doch knallen! Heerlijk.

Het enige voordeel van zo’n SRT8 vind ik de prijs, want verder hoef ik dat plastiek niet. De styling is wel erg vernieuwend, hoewel we het niet meer zien als vernieuwend. Maar je moet het ze nageven. Wat een kassucces is die auto. Hoeveel cryslers (voyage niet meegerekent) zagen we nou eigenlijk. Ja misschien die groot lompe cabrio’s, maarja daar wordt ik ook niet happy van!
Ik heb maar 2 favorieten: De E39 M5 en de Phantom.
Beide prachtig, en een mooi icoon!
M5 E39 for life! Wat is ie mooi!!!
doe mij ze allemaal maar :P
vind ik ook
E39 M5. Sex op wielen. Zonder twijfel een van de meest begeerlijke BMW’s ooit!
Heb nog een M5 e39 in de aanbieding. Zwart 123K km. Of is het hier niet de bedoeling om waren aan te prijzen ? In ieder geval een erg leuk ding, wil nou wel eens wat lichters, een lotus o.i.d.
Oh ja, oeps, RS4… En RS6 inmiddels ook, foutje. Ach ja, ondanks mijn Mercedofobie toch nog twee stuks deze aflevering.
Mooie spots, ik zag vorige week woensdag ook een S8, in Rotterdam :)
S8! :D
die is ZOO lekker he! man van me nichtje heeft dr lange tijd een gehad!
echt een lekkere bak!

gr. japp
Die E93 M5 vind ik zo’n saaie en lelijke auto. beetje een drugsdealer auto. en ja die Phantom is het toppunt van lelijkheid en patserigheid.

mijn favoriet is de S65 AMG en de C 63 AMG.

Verder wel mooie spots en foto’s
Woow ! :shock:
ik ben ze vandaag allemaal tegengekomen! :shock:
maar dan wel andere kleur hé :P
En niemand een Lotus Omega gespot? :(
waarom staat er geen : 6mps , evoX en wrx sti
http://static.autoblog.nl/images/wp2008/gespot/sedan/mercedes-benz_s-65-amg_05.jpg

Hàllooo, daar zìjn we weer! (Jaguar XJS rechts in beeld). Leuker dan de rest vind ik :)
Hoewel zo’n Chrysler er wel mag zijn (en dat terwijl ik niet zo’n liefhebber ben van Amerikaanse auto’s).
Bah, ur was denk ik weer te lang.. Jaguar is te zien op t plaatje boven de aanhef van “Rolls-Royce Phantom & Phantom EWB”.
off-topic..

iemand geïnteresseerd in shots van een Alfa Romeo 8C competizione?
incl interieur foto’s.
en ohja, het is nr11 in nederland (buiten reguliere import om, en nog niet op nl kenteken gezet) iemand?
Pordon schrijft,
23 April 2008 om 15:06
Die E93 M5 vind ik zo’n saaie en lelijke auto. beetje een drugsdealer auto.

Dat laatste is onzin. Dat je het geen mooie auto vindt is persoonlijk en daar heb ik alle begrip voor, maar ik kan het echt niet uitstaan waarom een autoliefhebber het imago gebruikt als ‘smoes’ om een auto af te kraken.

Who cares? Een echte autoliefhebber koopt een auto toch met zijn hart? Voor wie koop je een auto nou, om er zelf met plezier in te rijden of om wat de buren denken?

E39 vind ik de mooiste BMW ooit, van buiten had het net zo goed een 520i kunnen zijn met M-Pakket, maar ondertussen ligt er een dikke V8 onder de kap. Prachtig gewoon..

Droomauto, ooit hoop ik er nog eentje te bezitten met extreem lage kilometerstand en alle gadgets erop en eraan. Carbonzwart met Zimt lederen interieur graag….
De S65 AMG nakt elke sedan.
Over de M5 gesproken, ik begin er steeds minder in te geloven dat het iets wordt met de E60 M5 en de powerupgrade.
Het zou toch in begin van 2008 komen, en we zijn 4 maanden verder.
Triest… :(
De E39 M5 is nog heerlijk anoniem. Helaas is BMW veel schreeuweriger M versies gaan maken, daarom zou ik tegenwoordig eerder een S van Audi kopen, die zijn niet zo schreeuwerig. Lekker wolf in schaapskleren-image, daar hou ik wel van.

De oude M versies heersen wat mij betreft nog steeds trouwens.
Mercedes’ AMG zijn de gaafste
Die investering is leuk, maar waarom zou ik met die bpm willen investeren in de toekomst van andere mensen als ik daar geen financieel profijt uit kan halen?

Anyways, mooi stuk met moooooie auto’s :)
-edit: ip-ban-
Die Oostenrijker met zijn C63 mag nu wel zijn nummerplaat laten veranderen…

@ Glenne : en de CLS dan ?
Die 300C ziet er zo uit dat het net gewoon een SRT stickertje kan zijn, erg jammer.
@ bakkerst
Graag! Zet ze maar op Autojunk ;)
e39 m5 dat is de auto ;)
LOL @ Pordon:

‘De M5 is een beetje een drugsdealerauto, mijn favoriet is de S65 AMG’

Whohahahhahaaaaaaaaaa!!!!
Humor…
dikke Sedans , vooral de Rolls :p
M5 e39 vind ik persoonlijk een van de vetste sedan’s dat een merk al gemaakt heeft, hij is zoo bruut.

Zalige V8 trouwens van de M5!
linker achterlicht van die phantom doet t niet (derde foto) laat zien dat zelfs de duurste auto soms een kleine blunder kunnen slaan he!!! but still…gave auto
Ze vergeten de mooiste sedan, de E46 M3 CSL. Dat vind ik best apart.
Moor hoor die benzen.Die m5 is ook dik.DE mooiste m5 ooit.
ik heb vandaag nog een phantom, een f430 en een 911 turbo gezien in oostende (ik woon in belgie).
@ wilco Dat komt omdat dat geen sedan maar een coupé is.
@ RA999

net gedaan, ffkes wachten tot het zaakje door komt
geniet er van zou ik zeggen..!

(toch appart dat veel lezers niet alle comments zorgvuldig doorlezen,
of gewoon niet weten waar ik het over heb ;) )
@bakkerst
Hier heb je ze alvast ;)
http://www.autojunk.nl/pix/view/139233
http://www.autojunk.nl/pix/view/139232
http://www.autojunk.nl/pix/view/139231
(Wat bedoel je met dat laatste deel van je comment eigenlijk?)
@ Autospeed
Zeker wel dat het achterlicht het doet, maar het brandt niet continu. Het krijgt pulsen met een bepaalde frequentie. Aangezien de sluitertijd heel kort was stond het licht links uit gedurende die ‘hele tijd’.

Bedankt voor de reacties, volgende week weer iets leuks!
Appeltje, weer eens heerlijk werk afgeleverd! Het is eigenlijk toch de een na mooiste carrosserievorm (Coupé op nr.1). :) Die S8 is, zoals ik al vaker had gezegd, mijn ultime wagen. Er is geen mooiere auto om te bezitten voor mij.. :) Die C63 heeft trouwens wel erg grote uitlaatpijpen nu ik deze foto zie! :P En die RR is helaas ook geen zeldzame wagen meer, zoals je zelf al beschreef. :( Ach ja, nu opzoek naar een Bentley Brooklands dan maar. Volgende keer: Gespot: De Coupé? ;) Kijk er weer naar uit!
Ze de S8 maar op de stoep. Zo gedistingeerd, totdat je het pedaal intrapt. Als ik het geld zou hebben zou ik zoiets kopen…..
Ik vind de afwisseling in merken een beetje laag, het zijn bijna allemaal dezelfde dikke duitsers, er zijn toch zat andere sedans die ook zonder problemen op de foto konden? Een XJ zie je ook geregeld rijden, ook met V12 wel om maar een voobeeld te noemen, verder mis ik bijvoorbeeld een 850R en zo kan ik wel door blijven gaan.
Geef mij maar een Renault clio Sedan of een Skoda Fabia Sedan!
Is het niet zo dat we in West-Europa een voorkeur hebben voor hatchbacks en wagons, en in veel andere delen van de wereld — Noord- en Zuid-Amerika, Japan — juist voor sedans?
Erg mooie auto’s allemaal!:D Ik hou vooral van de Rolls en de Audi:)
Sedans zijn niet compleet zonder Caprices. Fleetwoods en Town Cars :D
De M5 E34 moet volgens mij E39 zijn, en ik heb ook ergens vaakl zien staan.

Verder wel mooie spots, en ik ben het helemaal met je eens over die Audi en de BMW!
nou duidelijk geen mercedes fan, teweinig auto voor je geld? 2e zinnen erboven staat dat ie grooter voordoen dan hij lijkt, en boven doen zit er meer motor in dan je bij BMW en audi bij elkaar krijgt!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).