Wie maken er nou echt de meeste ongelukken?

Auteur: , 35 Reacties

Als we de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) mogen geloven moeten vooral de jongeren uit auto's geweerd worden. Maar het merendeel van de berichten hier op Autoblog wijst toch een andere groep aan.

Gisteren werd maar weer eens pijnlijk duidelijk hoe gevaarlijk ouderen in het verkeer kunnen zijn. Een man van 90 uit Rijnsburg wilde achteruit inparkeren, probeerde daarbij te remmen maar drukte op het verkeerde pedaal. Hij overreed eerst zijn 92-jarige echtgenote, die aanwijzingen stond te geven, en ramde toen een geparkeerde auto, een rijdende auto, een benzinepomp en de gevel van een autobedrijf. De man zelf kwam met de schrik vrij, zijn vrouw had een gebroken been.

Dus, beste SWOV, in plaats van alle jongeren zomaar te verbieden om ’s nachts te rijden heb ik een beter plan: verplicht de petjes van 18-24 die teveel overtredingen begaan om hun opa’s en oma’s overal naartoe te chauffeuren. Dan rijden ze tenminste normaal uit respect voor hun grootouders (mag ik hopen), en bovendien kunnen die laatsten ook geen brokken meer maken.

Nog even om mijn idee wat kracht bij te zetten: check dit filmpje.



35 reacties

Bejaarden zijn ook racers hoor! Ik kan me nog een donutwedstrijdje bij Top Gear herinneren ;)
Het is idd niet omdat enkele jongeren niet weten hoe zich te gedragen, dat je ze hun rijbewijs moet afnemen of voor iedereen belachelijke regeltjes moet gaan uitvinden (diegene waarvoor die regeltjes zijn trekken er zich toch niets van aan). MAAR…. hetzelfde geldt uiteraard voor de bejaarden!
Hij ramde…

…zijn echtgenote
…een geparkeerde auto
…een rijdende auto
…een benzinepomp
…de gevel van een autobedrijf.

Als die oudjes iets doen, maken ze er geen half werk van.

Voor deze oldtimer zou ik zeggen, laten staan; reactievermogen en/of coordinatiegevoel is een met de leeftijd te traag geworden om in het huidige verkeer deel te nemen.
Verbied gewoon jongeren met petjes om snachts (overdag ook?) te rijden. Zou heel wat oplossen. ;)

Achja, straatje zonder einde deze discussie. Leeftijd zegt niets over rijgedrag en de competentie om met een auto te kunnen rijden. Sommigen willen of kunnen dat gewoon niet snappen. Verzekeringsmaatschappijen op kop. (want die verdienen er natuurlijk gewoon goed aan)
Héél misschien is het dus wel zo dat wat we hier iets van kunnen leren: Als je kwaad wilt vinden over een bepaalde groep, dan kun je die op ons bejubelde internet ook zeker wel vinden. :roll: Zeker als je er mee wilt spotten.

Wat wijst dat uit?
Niets.
Ja- 8: Dat je goed hebt gespeurd op internet.

Maar dat heeft weinig te maken met de cijfers zoals de verzekeraars ze hanteren op basis van de schadegevallen die zij te verwerken krijgen.
En dan ben ik eerlijk gezegd meer benieuwd naar hun getallen dan naar het geneuzel van de één of andere onderzoeker die met te weinig gegevens te veel conclusies gaat trekken of dan naar hoeveel filmpjes we hier kunnen presenteren om aan te tonen welk van de verschillende groepen nou meer brokken maakt- Uiteindelijk zullen dat :mrgreen: namelijk de motorrijders op het racecircuit zijn die met straatlengten die wedstrijd winnen…
Mischien niet de meest slimme actie maar de motorrijder gaat hier natuurlijk ook niet vrij uit. De zit een groot gat achter de van rechtsinhalende Civic van ongeveer 3-4 seconden. De motorrijder mindert volgens mij nauwelijks vaart terwijl de auto toch z’n richtaanwijzer aan heeft staan.
Gewoon random de helft van de met petjes op rijdende golfjes en civics van de straat halen :) scheelt ook weer
@ Rutger

Waar heb je het in over? We praten hier over een ander geval waar een bejaarde z’n gas -en rempedaal verwisselt
@Racer, rutger heeft het over het filmpje op de autojunk, zie rechts.
over dit onderwerp kun je lang en breed lullen…NL is gewoon te druk,…het openbaar vervoer gratis maken zal ook niet helpen ..want die kunnen de reizigers nu al niet aan…..de noordzee droogleggen is de enige manier om de drukte te verminderen of het gepeupel voor de rest van hun leven huisarrest te geven.
Ach.. dan zet ik toch gewoon mijn petje af, dan mag het weer wel ;)
Gewoon mensen boven de 90 verbieden…
Heel simpel.
Je moet pas een rijbewijs krijgen als je echt kan rijden. Niet zoals nu dat je jezelf eigenlijk nog maar half thuis voelt op de weg. Vervolgens iedere 5 jaar een verplichte praktijk herkeuring. Haal je tenminste die oudjes eruit die echt niet meer kunnen rijden.

En dan geen gezeik meer over extra beperkingen als je jong bent….ehrm, herstel…als je net je rijbewijs hebt. Want iemand die nu met z’n 40e z’n rijbewijs haalt zit ook tot z’n 45e aan die ongein vast. Mag straks zeker ook geen leeftijdsgenoten meer vervoeren als sesamstraat al begonnen is?
Even ter info: zegt de term statistiek jullie iets? Autoblog? Je kan immers op basis van ongevallencijfers nakijken of verschillen in aantal ongevallen op basis van bijvoorbeeld leeftijd of cilinderinhoud significant zijn. Meer nog, dit soort onderzoek gebeurt ook (duik even de literatuur in).
Een post over een bompa die zijn rem niet meer vond, noemt men in dit verband casuïstiek. Vermakelijk, maar zinloos.
Er is een heel simpele oplossing: vanaf 65 om de x aantal jaren een rijtest.. ipv een rijbewijs te behalen kunnen ze het behouden. jammer dat bijna niemand zoiets durft voor te stellen want de vergrijsde bevolking moest maar eens ontevreden zijn. Ze mogen ook al gratis op het openbaar vervoer (slecht een van de dingen die ze gratis krijgen (terwijl de overgrote meerderheid van de jeugd veel minder geld heeft dan zij)) en ze werken meestal toch niet meer vanaf 65 (lees 50) dus tijd hebben ze ook zat. Maar als ze regeltjes verzinnen voor de jeugd kunnen ze teminste, al is het maar om niet één groep te viseren, deze ook toepassen op de senioren.
IlCuoreSportivo
filmple is wel goed, die kerel komt goed weg he. wel zonder motor. Onbekwame zak
Goed idee Ruben.
Lieve AS6: zo’n keuring is er al. Je moet elke paar jaar het rijbewijs laten verlengen incl. medische keuring, anders raak je het kwijt.

Echter, in sommige gevallen gaat een oudere er ineens sneller op achteruig, daar is niks aan te doen. Als je later oud bent en niemand boeit het meer iets dat je leeft, dan ben je blij dat je nog auto mag rijden en nog wat vrijheid hebt…

En jongeren veroorzaken vast meer ongevallen, ben ik van overtuigd hoor… met 120 op een 80-weg met je oude 3-serie uit 1990 in de regen over drempels racen en dan op het juiste moment lekker wat gas bij om vervolgens een intieme ontmoeting te hebben met een eik aan de kant van de weg.
We worden allemaal ouder, mensen….

Op een dag zul je je voor je kop slaan dat je nu met zulke ideeën bent gekomen…

I’m just saying…
sorry maar deze post is toch wel het toppunt van subjectiviteit hoor. omdat er af en toe wat oudjes zijn die het wat bond maken (zonder doden!) doet niet af dat er veel te veel jongeren (vergelijk de verhoudingen maar eens) te snel en onverantwoordelijk rijden. hoe vaak hoor je op het nieuws wel niet over DODELIJKE ongevallen met racende jongeren en dergelijke.
oudjes rijden over het algemeen heel defensief en zijn in 99,999% helemaal geen gevaar op de weg
vind dit dus toch een kleine verlaging van het niveau op autoblog
@SR,

Jij hebt dan ook nog nooit een Peugeot 207 met slechts 60 km/u zien invoegen!

En dat terwijl ik zelf 100 km/u reed en ook nog van baan veranderde (reed op de rechterrijstrook)…maar alsnog met mijn volledige gewicht op de rempedaal stond, omdat een 1000-jarige oma vanaf de VLUCHTSTROOK TWEE banen opschoof!!!!

Ik was te geschrokken om er iets (oneerbaar) mee te doen!
En oma? Die bleef strak voor zich uit kijken (uiteraard onder het stuur door) :)…

BTW, defensief rijden waar het niet nodig is kan ook tot brokken lijden…
het grappigste vind ik altijd nog die oudere mensen die bij het verkeerslicht staan met auto(+automaat) en dan in 1 keer VOL het gas in trappen en dan netjes 50 gaan rijden. :roll:
Kom dan tenminste met echte cijfers. Wat is dit nou voor journalistiek…
@ELB: Dit is geen journalistiek, dit is bloggen.
@ Franco

Ik ken het!! Laatst gezakt door zo’n ouwe graftak die met net 70 wou invoegen
@franco,..als jij inzicht had gehad in die situatie dan had je al kunnen zien dat oma fouten zou gaan maken en had jij er op ingespeeld dan had je een rijbewijs gehad….vooruit kijken,…daar draait het om in het hele leven…of je nou auto rijd,de afwas doet,aan het pilsen bent of in pretpark slagharen bent…overal ligt de dood op de loer…..inzicht.
DOOD aan de oude schimmels op de weg, weg ermee!!
Echt leuk dit, probeert iemand het objectief te benaderen hoe het zit, schrijft de auteur een stukje bij vol vooroordelen. Petjes tussen 18-24? stond in het onderzoek ook beschreven dat personen in die leeftijd met petjes slechter rijden dan zonder? leuk item voor discovery ofzo, maar draagt weinig bij aan het objectieve karakter van het bericht.
Petjesvolk gewoon 1 punt max te geven op rijbewijs, rest 3. En vervolgens oudjes kritischer benaderen voor verlengen rijbewijs, om de 2 jaar een test.
ojee dat filmpje, die gast komt er nog goed vanaf denk ik!
Naast alcoholcontrole lijkt het me zinvol om ook medicijncontroles te doen. Met de vergrijzing zit een steeds groter deel van de Nederlanders onder de versuffende pillen achter het stuur. Ik denk dat dit probleem ernstig onderschat wordt.

Ik pleit voor steekproeven waarbij bejaarde automobilisten even aan de kant van de weg mogen vertellen welke medicijnen ze gebruiken. In combinatie met een reactietest, kijktest en gehoortest.

Ik zie dagelijks meer bejaarden fouten maken in het verkeer dan jonge gastjes. De laatsten zijn roekeloos maar hebben de snelheid om te corrigeren. De eersten zijn ook roekeloos, juist omdat ze de snelheid niet meer hebben. Daardoor gaan ze veel langzamer rijden, wat normale bestuurders tot wanhoop drijft. Die er vervolgens plankgas vandoor gaan zodra ze kunnen. Met ongelukken als gevolg.

Ik kom steeds vaker zulke gevolg-ongelukken tegen. Natuurlijk heeft de bestuurder het er zelf naar gemaakt, maar als slome bestuurder heb je ook een verantwoordelijkheid richting anderen, namelijk dat je niemand mag hinderen en niet mag frustreren. Bewust met trage reacties achter het stuur zitten kan door een rechter als uitlokking worden uitgelegd. Helemaal als er medicijnen in het spel zijn.
Ruben: en omdat het bloggen is, mag je ineens wel zomaar onzin posten? Begrijp me niet verkeerd: uiteraard mag je zeggen wat je wil…

Maar aan de andere kant is het wel jammer: je snijdt een valide punt aan; ouderen in het verkeer. Maar uit de statistiek kunnen we eerder concluderen dat autoblog vooral de outgroup ‘bejaarden’ graag neerzet als brokkenpiloten, om vervolgens verder te bagatelliseren hoe vaak jongeren zichzelf niet tegen bomen te pletter rijden.

Dat bejaarden zo vaak in het nieuws zijn, komt eerder door de bizarre manier waarop dingen vaak fout gaan bij hen: over je vrouw heen rijden en ook nog eens een paar geparkeerde auto’s raken, dat zul je een jongere niet gauw zien doen. Tegen een boom rijden als je met 120 over een hobbelige 80-weg rijdt… dat dan weer wel, maarja, da’s een krantenberichtje van 15 regels waar vervolgens niemand meer naar kraait, behalve de nabestaanden dan…
Wellicht komen bejaarden eerder in het nieuws als ze een ongeluk veroorzaken…
Dat jonge automobilisten het verkeer anders beleven als de wat oudere vanaf zo’n 25 jaar, heeft alles te maken met de ontwikkeling van de hersens van de mens. Jongeren onder de 25 jaar zien daarom gevaar vanuit een ander perspectief. Daarbij speelt bij deze groep “de emotie van het rijden” een grote rol, denk hierbij aan snelheid, en zelfoverschatting. Oudere mensen doen het wat rustiger aan, maar zijn niet het grootste gevaar op de weg. Ik ken een beroepschauffeur van 92 jaar die probleemloos 2x per week met een trekker-oplegger naar Italie rijdt. Juist de groep tussen de 25 en 55 jaar spannen de kroon als het gaat om onverantwoordelijk weggedrag. Altijd te snel, links en rechts inhalen, bumperkleven etc.etc.

Ooit slaagde de automobilisten die wij dagelijks zien rijden voor hun rijbewijs.
Dit rijbewijs hebben ze voor hun leven. Maar wat hebben ze geleerd toen ze geslaagt waren…. niet autorijden, maar examen doen. Nascholing hebben ze nooit gehad, en iedereen denkt dat hij rijervaring heeft. Vandaar de opgestoken vingers die je dagelijks in het verkeer ziet. Stel je voor dat piloten of chirurgen nooit nascholing kregen.
Jongeren maken dus de meeste ongevallen:

http://img402.imageshack.us/img402/7162/ongkmleefuy3.png

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).