Veel autobedrijven zijn te stom om te mailen

Auteur: , 30 Reacties

Je hebt het wellicht zelf al een keer ondervonden, ik in ieder geval wel. Je stuurt een mailtje naar een autobedrijf met een vraag over een leuke occasion die je op internet hebt zien staan. Je wacht op een reactie, je wacht nog wat langer en voor dat je er erg in hebt, weeg je een ons. Er wordt gewoon niet gereageerd. Wat blijkt? Gemiddeld 42 procent van de autobedrijven is te stom om te mailen.

Uit onderzoek blijkt dat nog veel te vaak slordig wordt omgesprongen met communicatie via e-mail. Veel autobedrijven realiseren zich niet dat internet als medium ontzettend belangrijk is geworden en dat het zeer onverstandig is om e-mail als communicatiemiddel niet serieus te nemen.

In de gevallen dat je wel een reactie krijgt, wordt er ook nog vaak gevraagd: “wilt u telefonisch contact met ons opnemen”, terwijl de potentiële koper juist via e-mail contact probeert te leggen. Als men had willen bellen, dan had men wel gebeld. Mailcontact kost ongetwijfeld meer moeite dan een gladde verkoopbabbel, maar de autobedrijven zullen er helaas toch aan moeten geloven. Of ze snijden zichzelf lelijk in de vingers, want er zijn ook veel concurrenten (ruim de andere helft) die het wel snappen. (via: bovagkrant)



30 reacties

ja duh dan moet je ook niet homer achter zo’n computer zetten :P
Dat is zeker heel erg dom. Altijd met je tijd mee gaan!
Ja, roerend hiermee eens. Als een bedrijf niet reageert op de mail sla ik ze finaal over (via email kun je vaak al weten of ze je serieus nemen). En qua bellen, heb ik ook niet altijd zin in.
zoiets haeb ik nog niet gehad met een saab of mercedes houder ;) gelukkig maar
Ze reageren inderdaad bijna nooit , en vragen als ze al reageren of je langs komt of wilt bellen inderdaad
enige die tot nu toe goed reageerde was autosmeeing…maar veel dealers reageren bijna helemaal niet….
Jan Groothuijse
Voor bellen of langskomen, moet je vrij nemen van je werk, e-mailen kan altijd (voor sommige zelfs vanaf het werk). Voor de klant kan e-mail een uitkomst zijn.

Verkopers echter, zullen zichzelf overbodig gaan maken door NIET om telefoon of direct contact te vragen.
Wat mij ook vaak opvalt is dat de verkopers vaak heel gebrekkig nederlands schrijven. Je krijgt een vlug getypt emailtje terug. Of een email die zó vol staat met fouten, dat je de autozaak al niet meer vertrouwt.

Als ik iets verkoop via het internet, probeer ik elke dag te controleren voor nieuwe reacties, en probeer ik mijn antwoorden altijd zo duidelijk mogelijk te maken.
Ai ni zo goed e. Ze doen wel de moeite om hun “producten” online aan te prijzen. Maar als er dan via die weg een reactie komt dan reageren ze niet. Raar das als naar de dokter gaan voor een medicijn en het dan niet nemen. Ja jongens zo verlies je klanten he.

off topic @citrofiel en looneytune: de nieuwe berlingo is er en kost maar tikkel meer als het oude model dat nu aangeboden wordt als berlingo first. En der zit meer standaard op zoals abs en toestanden. Zal online is afspraak maken voor testrit, zien of ze reageren :-)
klant mailt naar dealerbedrijf:

ja,goedemiddag.ik heb interesse in jullie opel astra. ik heb zelf een ford fiesta in te ruilen. wat is ie waard?

nog een mailtje naar dealer:
hallo, ik zie dat jullie een vw golf hebben staan voor € 13.950,-. ik wil 10.000,-bieden.

gek he dat het dealerbedrijf daar niet op reageert. Stelletje mofo’s. ;-)
Als je als dealer niet antwoord op mailtjes ben je gewoon een grote sukkel, nooit mag je klanten afwimpelen. Tenslotte is het je taak als medewerker om auto’s te verkopen.
Aan de telefoon reageert de dealer daar ook op dus waarom niet via mail. Je stuurt gewoon terug dat je bod niet aanvaardt is maar dat er onderhandelt kan worden.
Ik kan het op zich wel begrijpen. Bellen is meestal stukken makkelijker en sneller. Als ik een auto zie die ik wil hebben dan ga ik bellen, stel dat in de dag die het duurt om antwoord te krijgen de auto in kwestie verkocht is aan iemand die wél de moeite heeft genomen om de telefoon op te pakken?
@ dekster

al die onzin mailtjes beantwoorden kost echt veel te veel tijd.
dan kan ik er een avond -en nachtdienst bij nemen.
jij doet op je werk toch ook alleen nuttige dingen?
het zijn namelijk geen klanten van je want ze doen het bij nog 80 andere dealers. inruilprijzen scoren uit eigen onzekerheid. wankers.
Als je al eens kijkt naar wat voor soort idiote reacties men soms stuurt, vraag je je echt af of diegene geïnteresseerd is in de auto of alleen naar hoe laag je wilt gaan als verkoper. Dat soort koopjesjagers negeren we dan ook 9 v/d 10 keer. Alleen de berichten waaruit blijkt dat er serieuze interesse is in de auto, dus niet zo’n snel in elkaar geflanst baggerbericht, worden behandeld. De rest gaat lekker in de “Prullenbak” :D Het is dan niet de stomheid van de autobedrijven in dat geval, maar meer het nonchalante gedrag van de e-mailer. Dus een oproep aan alle baggerberichtverstuurders, neem eens even de tijd voor een bericht en hou dan ook rekening tegen wíé je dat bericht verstuurd. Als je dan met die 42% te maken hebt, heb je dikke pech. Heb je te maken de resterende serieuze bedrijven, die dus enige intelligentie vragen in een bericht, veel plezier met je nieuwe auto! ;)
@YK

Geen slimme reactie van je jongen.

Als een potientiele klant de moeite neemt een bericht naar uitgerekend jouw bedrijf te sturen mag je een gat in de lucht springen! Er zijn honderden bedrijven en juist deze klant, heeft om de een of andere reden jouw bedrijf uitgezocht om mee te communiceren.

Communiceer dan in hemelsnaam terug! Al komt het bericht nog zo raar op je over (remember: er bestaan geen stomme vragen!), neem de moeite terug te mailen, al is het met de melding dat je niet zoveel kan met de vraag en dat je de klant graag verder wilt helpen in een persoonlijk gesprek of iets dergelijks.

Ik hoop dat je er wat mee doet, wan een dergelijke lakse houding kost je veel omzet!
Ik kan me wel voorstellen dat autobedrijven worden bestookt met domme vragen en onzinbiedingen (heb ik zelf ondervonden met Marktplaats, mijn hemel wat een dombo’s zitten er tussen), maar het is wel raadzaam om de serieuze belangstellenden goed te woord te staan.
Ik kan voor mezelf spreken dat ik meermalen al vroeg in een kooptraject ben afgeknapt op het autobedrijf door de wijze van communiceren per mail. Als je niet wilt reageren per mail haal die mogelijkheid dan ook weg.
trekhaakduppie
Dat komt omdat 90% van de mailers eigenlijk geen echte interesse in de auto heeft (of totaal onrealistische dingen wil).. Het is te makkelijk om een mail te sturen. Bij bellen ligt de drempel iets hoger, dat kost tijd dus dat doen mensen pas als er wat meer interesse is.
Je moet zeker alle mail serieus nemen bij een autobedrijf. Laatst nog een zaak gedaan die eigenlijk onmogelijk leek. De man wilde per e-mail even een Alfa 159 diesel (Full Options) van een klein jaar en nog een autotje van zijn vrouw inruilen tegen een 2 jaar oude benzine (Vrij basis uitgevoerd). Leek me heel sterk maar is uiteindelijk wel gelukt.

Maar ben het ook met jullie eens dat er rare klanten bijzitten die echt vreemde mailtjes sturen…….
Het is een feit dat er enorm véél e-mail berichten bij zitten die totaal ongeloofwaardig overkomen. BV. : Ik heb x type wagen, wat is die waard ? Als je zo een bericht krijgt, antwoord je onmiddellijk aan de verzender dat hij de wagen eens moet komen tonen voor een expertise uit te voeren. Een autobedrijf gaat niet zomaar prijzen opgeven zonder de wagen eerst gezien te hebben. Als iemand écht interesse heeft voor een wagen die je te koop stelt, zal hij wel langskomen om die te bezichtigen en proef te rijden, hoe zou je zelf zijn ? Maar dat neemt niet weg van toch de berichten te beantwoorden, hoe belachelijk en ongeloofwaardig ze soms kunnen zijn !
Erg leuke discussie dit,

Ik werk zelf ook bij een autobedrijf, maar we krijgen soms mailtjes van mensen, ik heb een Ford Mondeo van 1998 met 135000 km op de teller wat is deze auto waard?!

Vind u het dan heel gek dat onze eerste reactie is van kom maar langs met die auto ?!

Wat ook erg vaak voorkomt is dat mannen op zondag ( omdat de vrouw allerlei ontroerende programma’s wilt kijken ) achter de computer gaat zitten en dan gewoon reageerd op een auto.

Maar ik reageer altijd wel, alleen af en toe denk ik ook wel is van u wilt een goeie reactie van ons stuur dan ook iets waar wij wat mee kunnen doen.

Groeten Kees
Stel je krijgt 50 mailtjes op een dag binnen van “zogenaamde geïnteresseerde mensen”. Die je vervolgens allemaal moet beantwoorden met open einde vragen, waarna je te horen krijgt ( als aanbieder ).

Hmm ik denk er nog even over na, maar vriendelijk bedankt.

In die tijd hebben dit soort bedrijven wel wat beters te doen ( lijkt mij ).

Autobedrijven zijn niet stom om te mailen. Het zijn eerder de mensen die mailen naar autobedrijven, omdat ze niks te doen hebben. Hoe je het wendt of keert. Exacte details kan je via een mail nooit verkrijgen.
@barrZ
Natuurlijk moet je niet antwoorden op rare mails van “Zullen we ruilen” of “ik geef u (belachelijke) prijs voor de auto”. Maar op al de andere ben je toch verplicht om te antwoorden, anders ben je gewoon een grote dommerik.(En alsof een antwoord typen zo lang duurt :roll: )
Ik reageer op alle mails die ik krijg, maar krijg op 99% van mijn reactie’s geen reactie terug….oftewel, een gevalletje pot verwijt de ketel….
Als een klant serieus interesse heeft in een auto, en een inruilprijs wil weten van zijn huidige auto, dan verzoek ik hem vriendelijk langs te komen. Dit heeft niks met gladde verkooppraatjes te maken, maar gewoon met het feit dat ik pas echt een waarde kan bepalen als ik t inruilwonder kan bekijken….
Wil jullie het leukste mailtje van de afgelopen maand niet onthouden: Jullie bieden een x aan voor E 24.950,-. Voor E 19.000,- kom ik em ophalen….
moet ik daar nou echt serieus op antwoorden??
Probleem is dat véél opkopers (marchands) alle websites afschuimen om toch maar goedkoop wagens te vinden en dan met zulke belachelijke bedragen afkomen … waste of time. Misschien volgende tekst bijvoegen bij het zoekertje : “zich onthouden indien géén serieuze interesse”. Deze tekts of iets gelijkaardigs kan je vinden bij autobedrijven die “exclusievere” wagens aanbieden.
Geloof mij,mailers zijn geen kopers,of verkopen jullie nooit iets op marktplaats??
Ik reageer ook 8 van de 10 keer niet op een berichtje omdat VRAGERS toch NIET KOPEN.
Hetzelfde geld bij een autobedrijf,heb je intresse dan bel je wel of kom je langst!
Lijkt me toch inderdaad niet teveel moeite om ergens een template te maken om snel op dat soort mailtjes te antwoorden. Al is het maar voor de mond op mond reclame dat bedrijf x wél snel iets heeft laten weten, al is het maar een berichtje om even langs te komen. Totale tijdsduur van antwoord: 4 muisklikken: open – template – de juiste template kiezen – verzenden
Vermeld er dan wel even bij dat wanneer je als verkoper wel een antwoord geeft op al het mailverkeer dat je van klanten krijgt, je van de klant geen reactie meer krijgt als ze het niet eens zijn met de prijs die je ze op dat moment biedt. Op die manier kun je natuurlijk nooit een verkoopgesprek/mail starten. Vandaar dat bellen ook vaker gebruikt wordt dan mailen.
Mailen wordt gebruikt om rap naar verschillende garages prijs te vragen om de laagste prijs op alles te krijgen om achteraf nog eens te zagen dat het nog steeds te kostelijk was.
Het is onpersoonlijk en zeer moeilijk om een afspraak vast te leggen via mail terwijl 1 telefoongesprek veel meer, betere en juistere informatie kan opleveren.
Mensen kunnen een klacht hebben over 1 bepaald iets terwijl het aan 10.000 verschillende dingen kan liggen. Deze informatie kan je niet krijgen uit alle e-mails die je verstuurd en de snelste en beste wijze is een diagnose stellen ter plaatse en vragen blijven stellen.

Ik heb ook al e-mails gestuurd naar mensen voor een prijsopgave voor bvb. een distri. riem te verleggen. Hierna kreeg ik ook geen reactie meer, moet ik hier blijven mijn tijd in steken terwijl ik betere dingen te doen heb??? (denk maar aan het ingeven en op punt houden van garantiegevallen alleen al-> merkgarage)

Mensen zijn veel meer tevreden en gerustgesteld na een telefoontje of een gesprek dan na een onpersoonlijke mail die dan nog in verschillende manieren kan opgevat worden.
Zojuist nog een E-mailtje ontvangen:

Ik kom ophallen vor 5000

WTF kom je ophalen, mijn schoonmoeder??

Wij worden als autobedrijf dagelijks bestookt met dit soort onzinnige E-mailtjes van Ali Baba’s en Analfabeten. Ik verkoop deze mensen gewoon liever geen auto, komt meestal alleen maar ellende van. Ik ben tevens van mening dat er veel te veel mensen onder werktijd prive zitten te internetten, mensen ga aan het werk!!!

Groeten van een autoverkoper.
@realist,

Of het een slimme reactie is of niet, kan ik zelf wel bepalen. Dat hoef jij niet te doen. Probeer eens de rest van alle reacties te lezen. bv. die van peter: “Ik reageer op alle mails die ik krijg, maar krijg op 99% van mijn reactie’s geen reactie terug….oftewel, een gevalletje pot verwijt de ketel…” of die van Dealer hierboven of nog beter, de hele discussie bij deze topic.

In de berichten die wij ontvangen is het een gevalletje kaf/koren. Of er dan omzet word misgelopen, nou jah, er zwemmen meer vissen in de zee. We hebben maar een select aantal auto’s uit het premium segment die we importeren uit Duitsland en hier verkopen. Dat 99% van de mailers op deze auto’s geilt is wel duidelijk, maar daar blijft het dan ook meestal bij.

Ja, kheb ook een tijdje al die berichtjes netjes zitten beantwoorden en te woord gestaan, maar wat blijkt? Dromers die hopen een auto voor minimaal op de kop willen tikken. Sorry hoor, maar die auto’s die hebben een bepaalde waarde, het is niet dat ik een Full Options moet verkopen t.w.v. een kale bak.

Hoe je het wend of keert, het beste is gewoon via de telefoon, zelfs al gaat het om kleine dingen, die worden dan meteen beantwoord (er bestaan toch geen stomme vragen?) Zo hoor je ook ten minste met wie je te maken hebt. Bepalen of diegene serieuze interesse heeft of niet kan je ook op die manier doen. En nog iets, vergeet niet: beller is altijd sneller ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).